4. marts 2020

EU-projekt har klædt lokale aktører på til at tiltrække flere turister

Skyfish - Vestkystens content pool

Den 11. marts sætter konference på Innovest spot på resultaterne i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Gør det nogen forskel, om man som turismevirksomhed markedsfører sig digitalt, og om kunderne kan blive betjent online?

Dét vil vise sig, når resultaterne af det EU-finansierede ERASMUS+Projekt Professional SMEs in tourism – transnational development of skills acquisition 2017 offentliggøres på en konference på Innovest den 11. marts.

Gennem et internationalt samarbejde mellem Ringkøbing-Skjern Kommune, Ringkøbing Fjord Turisme/Destination Vesterhavet og turismeorganisationer og universiteter fra Portugal og England skulle projektet, der blev igangsat i september 2017, sikre små og mellemstore turismeaktører adgang til den nyeste og skarpeste viden inden for digitalisering og markedsføring – og motivere dem til at søge efteruddannelse og kompetenceløft.

Målet var, at en øget og effektiviseret digital kundebetjening og markedsføring skulle give en højere kundetilfredshed og stigende økonomisk vækst for både erhvervslivet og regionen.

- Vi er allerede en meget eftertragtet turismedestination i Ringkøbing-Skjern Kommune – og med god grund. Gennem projektet har områdets turismeaktører fået tilført den nyeste viden, som kan give dem et endnu bedre fundament til at drive virksomhed og tiltrække kunder, siger formanden for kommunens Erhvervs- og Vækstudvalg, viceborgmester Søren Elbæk.

Han byder velkommen på konferencen i Innovest, og tilføjer, at flere og flere turister søger deres oplysninger om en feriedestinationen hjemmefra:

- Derfor er internettet en væsentlig medspiller i kampen om at tale til turisternes følelser og fornuft, siger han.

Sætter spot på behov

Gennem de seneste to-et-halvt år er 550 virksomheder i Ringkøbing-Skjern Kommune samt i England og Portugal blevet sammenlignet ved at de har udfyldt et spørgeskema. Efterfølgende har man sammenlignet den enkelte virksomhed med hele branchen eller hele landet.

Sammenligningen skulle motivere virksomhederne til at søge et kompetenceløft, hvis de var bagefter – eller til at forsøge at holde forspringet, hvis de var foran.

- Projektet har desuden givet turismedestinationerne som vores egen Destination Vesterhavet en viden og et værktøj til at spotte behov og til at sætte ind med relevant hjælp og efteruddannelse, siger Søren Elbæk.

Efter hans velkomst på konferencen, vil projektleder Asker Geyti fortælle om målet og formålet med projektet, hvorefter Hotel Fjordgårdens salgs- og marketingchef Camilla Bülow Nielsen vil fortælle, hvad hotellet fik ud af at deltage i projektet og Destination Vesterhavet vil fortælle, hvordan de har brugt resultaterne til et målrettet udviklingsarbejde blandt turismevirksomhederne.

Senere vil Philip Alford fra University of Southampton fortælle om anvendelsen af teknologi til markedsføring af små- og mellemstore virksomheder i turistsektoren, hvorefter turismeforsker Peter Kvistgaard fra Aalborg Universitet vil fortælle om digital modenhed i nordjyske turismevirksomheder.

Endelig slutter Jimmi Villadsen fra Actimo af med en succeshistorie om brug af digitale værktøjer til at uddanne sæsonansatte i en turistattraktion.

- Gennem ERASMUS+projektet har vi som område fået tilført viden og erfaringer udefra, og vores lokale turismeaktører har set, at det giver et plus på flere bundlinjer at arbejde med den digitale tilstedeværelse og markedsføring – også i en travl hverdag, hvor turisterne tilsyneladende nogle gange kommer af sig selv, siger Søren Elbæk og tilføjer:

- Jeg håber, at projektet og den afsluttende konference vil være med til at inspirere deltagerne til at fortsætte det gode arbejde, så Destination Vesterhavet fortsat kan være blandt de absolut førende turismedestinationer i Danmark.

 

FAKTA:

Følgende har været partnere på projektet:

  • Ringkøbing-Skjern Kommune, Ringkøbing Fjord Turisme (nu i Destination Vesterhavet-samarbejdet med Varde Kommune)
  • Bournemouth Universitet (herudover også til dels Southampton og Coventry Universiteter)
  • Bournemouth Turismeforening
  • Lusofna Universitet i Lissabon
  • Portugals Turistkontor

Projektperiode: 1.9.2017-31.3.2020.

ERASMUS+projektet er det første projekt, der kommer ud af Ringkøbing-Skjern Kommunes unikke, forpligtende samarbejde CDEU, Region Midtjyllands kontor i Bruxelles.

Tilmelding til konferencen senest onsdag den 4. marts på rasmus.soemod@rksk.dk

Konferencen er støttet af EU’s Erasmus+ program og deltagelse er gratis, men nødvendig af hensyn til forplejning.

Se invitationen til konferencen på Innovest her

Læs mere om projektet her: https://www.rksk.dk/nyheder/kommunen/september/ringkoebing-skjern-indgaar-internationalt-samarbejde-med-foerende-turismeuniversiteter