Økonomi og skat
Her på siden kan du blandt andet finde svar på, hvordan du søger enkeltydelser, hvordan du kan søge om lån til betaling af ejendomsskat, og hvor du anmelder mistanke om socialt bedrageri.
Vælg dit emne i listen herunder.
Anmeld socialt bedrageri
I ”mit betalingsoverblik”, kan du se om du skylder kommunen penge.
Du kan få et overblik over dit mellemværende med Ringkøbing-Skjern Kommune, og du kan betale din gæld med betalingskort og MobilePay.
Du kan fx. se oplysninger om, hvad du skal betale for dit barns daginstitution, eller hvad du skylder i ejendomsskat.
Du kan vælge at tilmelde dig automatisk betaling fremover enten via:
- Betalingsservice.
- MobilePay - her kan du se hvordan du tilmelder din betaling med ét swipe i MobilePay appen.
Når du er tilmeldt, sker betalingerne helt automatisk fra den konto eller det kort, du har valgt.
Log på Mit betalingsoverblik ved brug af din MitID
Her kan du se en video-vejledning til brug af "mit betalingsoverblik"
Hvis du har spørgsmål til din gæld, kan du ringe til opkrævningen i Ringkøbing-Skjern Kommune på 99 74 16 56, eller sende en mail til debitor@rksk.dk
Betaling og opkrævning
En ejendomsvurdering er statens vurdering af din boligs værdi. Det er Vurderingsstyrelsen under Skatteforvaltningen, der vurderer din ejendom.
Din ejendomsvurdering består af 2 værdier: ejendomsværdi og grundværdi. De 2 værdier bliver brugt til at beregne din boligskat.
De seneste år har boligejere betalt skat på et foreløbigt grundlag, fordi vurderingerne ikke var klar, da skatten blev beregnet. Når de endelige vurderinger er sendt ud, bliver skatten genberegnet og efterreguleret. Det sker helt automatisk.
Her kan du se, hvilken vurdering du betaler boligskat af hvornår:
- 2020-vurdering (endelig): Bruges til at beregne boligskatten for 2021, 2022 og 2023. Hvis du ikke har fået 2020-vurderingen endnu, har du betalt en midlertidig skat af en tidligere vurdering fra det gamle vurderingssystem. Når ejendomsvurderingen for 2020 kommer, bliver din boligskat beregnet på ny og efterreguleret.
- 2022-vurdering (foreløbig): Bruges til at beregne boligskatten for 2024. Når den endelige 2022-vurdering er klar, bliver din boligskat genberegnet og efterreguleret.
- 2024-vurdering (foreløbig): Bruges til at beregne boligskatten for 2025 og 2026. Når den endelige 2024-vurdering er klar, bliver din boligskat genberegnet og efterreguleret.
På Vurderingsportalen kan du læse, hvordan du gør, hvis du vil klage over en ejendomsvurdering.
- Foreløbig 2024-vurdering
Du kan ikke klage over din foreløbige 2024-vurdering. Men den kan ændres i særlige tilfælde.
Når du får den endelige 2024-vurdering, kan du klage over den. Du får også mulighed for at tjekke de data, som den bygger på. Hvis der er fejl, kan du give os besked.
- Ejendomsvurdering for 2020
Du kan klage over 2020-vurderingen, når du får besked fra os om, at din klageadgang er åben. Herefter har du 90 dage til at sende din klage.
- Historiske vurderinger 2013-19
Du kan klage over historiske vurderinger for de år i 2013-19, hvor du ejede ejendommen eller betalte boligskat af den. Du kan først klage over en historisk vurdering, når du får besked fra os.
Som boligejer betaler du 2 slags boligskat: Ejendomsværdiskat og grundskyld. De beregnes på baggrund af den offentlige ejendomsvurdering, som består af 2 værdier. Ejendomsværdien bruges til at beregne din ejendomsværdiskat og grundværdien til at beregne din grundskyld.
Inden boligskatterne beregnes, trækker Vurderingsstyrelsen 20 procent fra din vurdering. Der gælder nemlig et såkaldt forsigtighedsprincip, der tager højde for den naturlige usikkerhed, der altid vil være, når man vurderer en ejendom.
Som boligejer kan du hvert år låne til betaling af eventuelle stigninger i dine boligskatter. Lånet skal først betales tilbage, når du sælger din bolig.
Ordningen er flyttet fra kommunen til staten
Indtil den 1. januar 2024 lå låneordningen i kommunerne. Nu ligger den i Skatteforvaltningen.Du er automatisk tilmeldt, hvis du havde indefrysning hos kommunen
Hvis du frem til 2024 har indefrosset stigninger i din grundskyld hos kommunen, er låneordningen automatisk fortsat i staten. Men lånevilkårene har ændret sig.
Gamle lån bliver i kommunen
Lån oprettet for 2023 eller tidligere skal fortsat betales tilbage til kommunen. Det er også kommunen, der kan oplyse, hvor meget du evt. har lånt til og med den 31. december 2023.
Når du sælger din bolig, får du automatisk en opkrævning af eventuelle lån.
Du kan have ret til at få et pensionistlån til betaling af din grundskyld, hvis du er berettiget til folkepension - eller modtager pension/efterløn. Du kan også være berettiget til at få pensionistlån, hvis du ejer ejendommen sammen med en ægtefælle, der har nået folkepensionistalderen eller modtager pension/efterløn.
Hvis du får et pensionistlån, skal det først betales tilbage, når du sælger din ejendom. Men du kan vælge at indbetale et valgfrit beløb, hvis og når du ønsker det.
Sådan låner du
I 2024 overtog Skatteforvaltningen låneordningen fra kommunerne.
Du kan også ringe til Vurderingsstyrelsen på 72 22 16 16, hvis du vil have hjælp til at ansøge om et pensionistlån.
Gamle lån bliver hos kommunen
Alle pensionistlån hos kommunerne blev standset, da Skatteforvaltningen overtog låneordningen den 1. januar 2024. Lånene blev sat i bero, men der vil fortsat komme renter på. Du behøver dog ikke betale lån eller renter tilbage, før du sælger den ejendom, du har lån i.
Hvis du vil have overblik over dine lån frem til 2024, skal du kontakte den kommune, der har bevilget lånet (den kommune, som ejendommen ligger i).
- Ejendomsvurdering- Vurderingsportalen
Enkeltydelser
Hvis du har fået indefrosset en del af din el-, gas- eller fjernvarmeregning, skal det indefrosne beløb inklusive renter tilbagebetales. Hvis du ikke allerede har tilbagebetalt beløbet til din energivirksomhed, vil Erhvervsstyrelsen stå for opkrævningen af det indefrosne beløb.
At Erhvervsstyrelsen står for opkrævningen, og ikke din energivirksomhed, vil ikke ændre de grundlæggende vilkår, der gælder for tilbagebetaling af det indefrosne beløb. Du vil desuden ikke blive opkrævet administrationsgebyrer af Erhvervsstyrelsen i afdragsperioden.
- Efter indefrysningsperiodens udløb (den 1. november 2023 for el- og gas, den 31. december 2023 for fjernvarme), følger et afdragsfrit år.
- Efter det afdragsfrie år følger afdragsperioden, som strækker sig over 4 år.
- Hvis du ikke ønsker at afdrage og gerne vil betale det fulde beløb med det samme, kan du læse hvordan her på siden.
Betal med det samme
Hvis du ønsker at tilbagebetale ét eller flere indefrosne beløb med det samme, skal du sende en mail.
E-mail: energi@erst.dk
I mailen skal du skrive:
- dit fulde navn
- sagsnummer eller sagsnumre - find det i din seneste opkrævning eller i orienteringsbrevet fra Erhvervsstyrelsen
- om du ønsker at betale flere indefrosne beløb tilbage.
Afdrag
Afdragsperioden løber over 4 år med start i begyndelsen af november 2024 for el- og gaskunder (starten af februar 2025 for fjernvarmekunder) og efterfølgende ét afdrag hver tredje måned: 16 afdrag i alt, eller indtil hele gælden inklusive renter er tilbagebetalt.
Hvis du vælger at benytte afdragsordningen, vil du altså modtage en opkrævning hver 3. måned i afdragsperioden, indtil gælden er tilbagebetalt.
Hvis du betaler din fulde restgæld, men ikke har anmodet om fuld indfrielse via mailen energi@erst.dk, vil den del af beløbet, der svarer til det aktuelle afdragsbeløb blive registreret, og det overskydende beløb tilbageført til din konto.
Du vil ikke få besked om, at pengene er tilbageført. Du bedes kontakte Erhvervsstyrelsen, hvis du ønsker at indfri din fulde restgæld.
Skriv til mail: energi@erst.dk
Hvis du har anmodet om at indfri det fulde beløb via energi@erst.dk, vil du modtage en kreditnota på afdragsbeløbet.
Det er blot en information om at afdragsbeløbet er krediteret. Du skal derfor ikke foretage dig noget på baggrund af kreditnotaen.
Hvis du ikke betaler opkrævningen på det seneste afdragsbeløb rettidigt, vil det ikke længere være muligt at fortsætte afdragsordningen, og du vil modtage en opkrævning på din fulde restgæld.
Alle frister for betaling fremgår af opkrævningerne.
Som energikunde kan du have flere indefrysninger, enten hos samme energiselskab, fx tilhørende forskellige målepunkter, eller hos forskellige energivirksomheder.
Hvis du har flere indefrysninger, vil du modtage et brev fra Erhvervsstyrelsen for hver indefrysning.
Hvis du har flere indefrysninger, kan du vælge at lave en fuld tilbagebetaling af dem alle på én gang, betale nogle af indefrysningsbeløbene, eller vælge afdragsordningen for alle indfrysningsbeløb.
Afdrag af flere indefrysninger
Hvis du vælger afdragsordningen for de indefrosne beløb, vil du modtage én opkrævning hver tredje måned pr. energivirksomhed, du har fået indefrosset din energiregning hos.
Hvis du har flere indefrysningsbeløb, men fra samme energivirksomhed, vil de altså blive samlet som én opkrævning.
Hvis du har indefrysninger hos forskellige energivirksomheder, vil du modtage separate opkrævninger.
Du kan til enhver tid i afdragsperioden vælge at lave en fuld tilbagebetaling at ét eller flere af dine indefrysningsbeløb.
Afdragsperioden løber over 4 år med ét afdrag hver tredje måned, 16 i alt.
Beløbet på din regning er beregnet, så hvert af de 16 afdrag er lige store.
Det gøres på denne måde:
- Dit samlede indefrysningsbeløb deles i 16 lige store beløb.
- Den samlede rente af indefrysningsbeløbet deles i 16 lige store beløb.
Det følger af din aftale om indefrysning af en del af dine energiregninger, at du skal betale renter af din gæld.
Renten for indefrysning af energiregninger er:
- husstande: 2 procent pr. år
- virksomheder 4,4 procent pr. år
For de energiregninger, der er omfattet af indefrysningsordningen, løber der renter på fra dagen efter energiregningerne forfalder til betaling hos din energivirksomhed. Renterne påløber, indtil det indefrosne beløb inklusive renter er fuldt tilbagebetalt.
Får jeg rentefradrag?
Renterne på det indefrosne beløb er fradragsberettigede. Renterne er først fradragsberettigede, når de forfalder til betaling.
Der vil som udgangspunkt ikke være forfaldne renter før tilbagebetaling påbegyndes i slutningen af 2024, medmindre du tilbagebetaler lånet før tid.
Hvis du har forfaldne renter, vil de automatisk blive indberettet til Skattestyrelsen af energivirksomheden eller Erhvervsstyrelsen og fremgå af din årsopgørelse.
Særligt for virksomheder
Virksomheder, der ikke får en fortrykt årsopgørelse, har selv ansvar for at oplyse om renter til Skatteforvaltningen.
Hvis du har modtaget en opkrævning på din fulde restgæld som følge af, at du ikke har betalt dit seneste afdrag, og ikke betaler opkrævningen på den fulde restgæld indenfor fristen, vil din gæld blive overdraget til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.
For nærmere information om Gældsstyrelsens inddrivelsesprocesser, kan du læse mere på deres hjemmeside.
Det samlede indefrosne beløb fremgår af dine opkrævninger, og er angivet som restgæld på opkrævningen. Vær opmærksom på, at du vil modtage separate opkrævninger, hvis du har fået indefrosset energiregninger hos flere forskellige energivirksomheder.
Du er også velkommen til at kontakte Erhvervsstyrelsen for mere information. Erhvervsstyrelsen kan informere om beløb på forskellige indefrysninger og fortælle dig, hvor meget du samlet skal betale tilbage.
Har du spørgsmål om indefrysning af din regning?
Det er din energivirksomhed, der administrerer indefrysningen af din energiregning. Hvis du har flere spørgsmål til din regning, skal du derfor kontakte din energivirksomhed.
Har du spørgsmål om overdragelsesprocessen, lovgrundlaget og reglerne?
Har du spørgsmål til overdragelsen af indefrosne beløb, kan du læse mere på Virk.dk, eller kontakte Erhvervsstyrelsen.
Kontakt
Erhvervsstyrelsen
Telefon: 70 80 91 81
Telefontider:
- Mandag, onsdag og fredag kl. 9-12
- Tirsdag og torsdag kl. 11-14
E-mail: energi@erst.dk
Du kan læse mere om lovgrundlaget og reglerne på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
Du kan ikke klage over Erhvervsstyrelsens afgørelser om overtagelse af indefrosne fordringer. Erhvervsstyrelsen håndterer heller ikke klager, der vedrører forholdet mellem kunde og energivirksomhed.
Hvis du ønsker at klage over indefrysningen af din energiregning, kan du indsende din klage til Nævnenes Hus og Forbrugerklagenævnet via Klageportalen.
Har du ikke et dansk CPR-/CVR-nummer, og derfor ikke har MitID, kan du kontakte Nævnenes Hus og få hjælp til at komme videre med klagesagen på mff@naevneneshus.dk.
Har du generelle spørgsmål kan du kontakte Nævnenes Hus på klageportalen@naevneneshus.dk eller ringe på tlf. 72 40 56 00.
- Lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger
- Indefrysningsbekendtgørelsen
- Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om likviditetslån mv. til energivirksomheder ved indefrysning af høje energiregninger for husstande, virksomheder mv.
- Bekendtgørelse om statens overtagelse af indefrosne energiregninger for husstande og virksomheder
Lån til betaling af tilslutning til kollektive anlæg (fx. kloak, fjernvarme, vandforsyning og naturgas)
Skat
Økonomisk tilskud fra kommunen - på borger.dk

6900 Skjern


Enkeltydelser
6900 Skjern
