Borgerrådgiver
Har du brug for hjælp til at finde rundt i regler, forstå en afgørelse eller er du usikker på hvordan du kommer videre med din sag?
Så hjælper borgerrådgiveren dig gerne.
Alle borgere i Ringkøbing-Skjern kommune kan rette henvendelse til borgerrådgiveren. Det er gratis at bruge borgerrådgiveren.
Formålet med borgerrådgiveren er:
- At styrke dialogen mellem dig og kommunen
- At styrke din retssikkerhed
- At hjælpe dig med at finde rundt i systemet, og sikre at du bliver hørt
- At gøre Ringkøbing-Skjern kommune endnu bedre til at betjene dig og andre som er i kontakt med kommunen
Mia Uldum Lundsberg
Telefon 29 63 92 84
Du kan sende mails med personlige og fortrolige oplysninger til kommunes sikre postkasser.
Vi anbefaler, at du benytter din digitale postkasse på www.borger.dk, da den på forhånd er sat op til at kunne sende sikker post.
Kender du dine rettigheder - brochure
Det er borgerrådgiverens opgave at behandle henvendelser om kommunens sagsbehandling og den personlige betjening.
Borgerrådgiveren skal fungere som mægler og bidrage til at få løst uoverensstemmelser, før de bliver til en konflikt.
Eksempler på borgerrådgiverens opgaver:
- Hjælpe borgerne med at blive hørt i sager, hvor de synes, at kommunens behandling af dem og deres sag ikke er god nok
- Behandle henvendelser om kommunens sagsbehandling, personalets optræden m.v.
- Få hjælp, hvis du har svært ved at forstå en afgørelse fra kommunen
- Få rådgivning om, hvordan du klager over kommunens afgørelser, og hvem der kan behandle din klage
- Få hjælp til at komme videre med en sag, hvis du har oplevet diskrimination i kommunen
- Få hjælp til at få genskabt dialogen med kommunens medarbejdere, hvis der er opstået konflikter i en sag
- Komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres.
- Hvis du skal til en samtale, som du er utryg ved, kan borgerrådgiveren også hjælpe dig med at forberede dig til samtalen, deltage i mødet og efterfølgende hjælpe dig med at samle op på, hvad der kom ud af samtalen.
Hvis du har brug for hjælp, kan borgerrådgiveren:
- Hjælpe med at få genskabt dialog mellem dig og kommunen, hvis der er opstået konflikter i en sag
- Vejlede dig i, hvordan du skal forstå information og afgørelser fra kommunen
- Rådgive dig om juridiske rettigheder og eventuelle yderligere klagemuligheder
- Hjælpe dig med at finde vej i den kommunale organisation
- Behandle henvendelser om kommunens sagsbehandling, personalets optræden m.v.
- Få rådgivning om, hvordan du klager over kommunens afgørelser, og hvem der skal behandle din klage
- Komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres.
- Hvis du skal til en samtale, som du er utryg ved, kan borgerrådgiveren også hjælpe dig med at forberede dig til samtalen, deltage i mødet og efterfølgende hjælpe dig med at samle op på, hvad der kom ud af samtalen.
- Ændre en afgørelse, som kommunen har truffet, fx hvilken ydelse, du har ret til
- Henvendelser der vedrører det faglige indhold i kommunens afgørelser.
- Behandle sager, som behandles i andre administrative klageinstanser, fx Ankestyrelsen
- Erstatning eller privatretlige spørgsmål
- Behandle henvendelser om det serviceniveau, som byrådet har fastlagt
- Behandle henvendelser om ansættelsesforhold i kommunen
- Forhold som er eller har været indbragt for domstolene de kommunale tilsynsmyndigheder eller Folketingets Ombudsmand
Borgerrådgiveren behandler normalt ikke en sag, hvis der er gået mere end et år efter forløbet eller hvis der er ansat en privat socialrådgiver.
Ønsker du et personligt møde med borgerrådgiveren, skal du kontakte borgerrådgiveren og aftale en tid, ved at skrive eller ringe til hende.
Borgerrådgiveren har mulighed for at booke lokaler på de fleste af bibliotekerne, eller komme hjem til dig personligt. Det aftaler vi nærmere når vi aftaler en tid.
Borgerrådgiveren har kontorplads på Ringkøbing Rådhus, Fjorden 6, 6950 Ringkøbing.
Borgerrådgiveren forsøger at skabe dialog mellem borgere og kommunen. I første omgang er det den ansvarlige afdeling, der skal forsøge at løse eventuelle uoverensstemmelser.
Hvis det ikke lykkes, kan borgeren kontakte borgerrådgiveren, som herefter undersøger, hvordan sagen er blevet behandlet.
Borgerrådgiveren er ansat direkte af Ringkøbing-Skjerns Byråd og er ikke en del af administrationen i kommunen. Det betyder, at du som borger kan kontakte borgerrådgiveren, uden at administrationen i første omgang bliver involveret i din henvendelse.
Din persondata registreres ikke i det øjeblik, at du henvender dig til borgerrådgiveren. Det gør den først, hvis du og borgerrådgiveren i fællesskab bliver enige om at oprette en sag på baggrund af din henvendelse. Det kan fx være, at du ønsker at klage over kommunens:
- sagsbehandling
- sagsbehandlingstider
- ansattes opførsel
I sådanne tilfælde registrerer borgerrådgiveren, hvem du er og hvad din klage drejer sig om og ofte vil det være nødvendigt, at dét fagområde, som klagen handler om, får adgang til din persondata.
Du har altid mulighed for at sige nej til, at borgerrådgiveren må videregive oplysninger om dig til relevante dele af administrationen. Du skal blot være opmærksom på, at et nej vil begrænse borgerrådgiverens mulighed for at behandle din henvendelse.
Når borgerrådgiveren opretter sager, sker det naturligvis i overensstemmelse med reglerne om notatpligt, journaliseringspligt og databeskyttelse.
En gang om året skriver borgerrådgiveren en beretning til Byrådet.
I beretningen fortæller borgerrådgiveren om det forløbne års aktiviteter. Derudover reflekterer borgerrådgiveren over henvendelserne og fremsætter eventuelt forslag til fremtidige indsatsområder, som kan styrke dialogen med borgerne, borgerbetjening og forbedre borgernes retssikkerhed.
Her kan du læse Borgerrådgiverens beretning 2022.
6950 Ringkøbing