Den digitale borger
Her kan du bl.a. læse om, hvordan du får MitID, tilmelder dig digital post, samt hvad du skal gøre, hvis du har brug for hjælp til en selvbetjeningsløsning.
Hjemmesiden virker optimal i følgende browsere:
- Internet Explorer 11 og opefter
- Firefox
- Chrome
- Safari
Benyttes en ældre browser, kan du ikke få adgang til hjemmesiden.
Demomiljø til MitID og Digital Post - Leg og lær i et lukket system
Med Digital Fuldmagt kan du give fuldmagt til, at en pårørende kan handle på dine vegne i en række selvbetjeninger fra offentlige myndigheder. Du kan give fuldmagt til fx at se din sundhedsjournal og laboratoriesvar på sundhed.dk eller til at melde flytning på borger.dk.
Det er ikke alle myndigheder, der har valgt at tilbyde fuldmagter via denne løsning, så undersøg altid nærmere, hvordan den myndighed eller området, som du skal bruge en fuldmagt til, håndterer fuldmagter.
Hvis du ikke selv har MitID, eller du har svært ved det digitale, kan din pårørende anmode dig om fuldmagt. For at anvende Digital Fuldmagt skal enten fuldmagtsgiver eller fuldmagtshaver have MitID.Oprettelse af fuldmagt
I løsningen Digital Fuldmagt er der 2 muligheder for at oprette fuldmagt:
- Hvis du ikke selv har MitID eller har svært ved det digitale, kan den kommende fuldmagtshaver logge på og anmode dig om fuldmagt. Læs mere om at anmode om fuldmagt under ”Hvis du skal hjælpe en anden”.
- Du kan afgive fuldmagt til en anden person, som skal hjælpe dig. Dette kræver, at du selv har MitID. Læs mere om at afgive fuldmagt under ”Hvis en anden skal hjælpe dig”.
For at bruge Digital Fuldmagt skal du være:
- fyldt 15 år
- ved din fornufts fulde brug.
Det er ikke muligt at bruge løsningen i tilfælde, hvor du:
- ikke er i stand til at handle fornuftsmæssigt. Det betyder, at du skal være i stand til at forstå og overskue konsekvenserne af at oprette en fuldmagt.
- ikke kan underskrive med enten MitID eller fysisk signatur.
I disse tilfælde er det nødvendigt, at du undersøger, hvordan den/de relevante myndigheder håndterer fuldmagter i sådanne situationer.
Når du logger på Digital Fuldmagt kan du give fuldmagter til offentlige selvbetjeningsløsninger. Du kan bl.a. give en pårørende fuldmagt til at se din sundhedsjournal på sundhed.dk, til at melde flytning på borger.dk eller søge SU på su.dk.
Hvis du ikke har MitID eller har svært ved det digitale, er det stadig muligt at afgive en fuldmagt. Det kræver, at personen, du ønsker at give fuldmagten til, logger ind med sit MitID og anmoder dig om fuldmagten.
I Digital Fuldmagt kan du oprette fuldmagter til en række offentlige digitale selvbetjeninger. Det betyder, at den person, du giver fuldmagt til, kan agere eller se informationer på dine vegne med sit eget MitID i en bestemt digital selvbetjening. Du skal dog være opmærksom på, at fuldmagten ikke nødvendigvis dækker, at du må kontakte myndigheden telefonisk. Du skal derfor være opmærksom på, at der kan være behov for at afgive supplerende fuldmagter for fx at få fuldmagt til den personlige kontakt til en myndighed.
De fleste digitale selvbetjeninger er landsdækkende, men nogle få gælder kun i specifikke regioner eller kommuner. Du ser som udgangspunkt kun selvbetjeningsløsninger, der gælder for fuldmagtsgiverens bopæl. Hvis du alligevel har brug for at finde en selvbetjeningsløsning, der ikke gælder for fuldmagtsgiverens bopæl, kan du klikke på ”Fjern filter”, som ses i det trin i Digital Fuldmagt, hvor du skal vælge, hvilke selvbetjeninger du vil anmode om eller give fuldmagt til. Så fjernes filtret, og du kommer til at se alle
selvbetjeningsløsninger.
Du kan læse mere om, hvad de enkelte fuldmagter dækker over, når du logger på Digital Fuldmagt. For yderligere afklaring af fuldmagtens afgrænsning er det nødvendigt, at du kontakter den myndighed, du skal bruge en fuldmagt til.
Du kan her se, hvad du kan give fuldmagt til via Digital Fuldmagt:
Bolig og flytning
- Oprette og afmelde adressebeskyttelse (borger.dk)
- Give oplysninger og søge om boligstøtte (boligstoette.dk)
- Besvare breve vedrørende flytning af dine børn (borger.dk)
- Ansøge om bygge- og miljøtilladelser (bygogmiljoe.dk)
- Melde flytning til udlandet (borger.dk)
- Melde flytning i Danmark (borger.dk)
- Be- eller afkræfte indflytning på din adresse (borger.dk)
- Bestille bopælsattest (borger.dk)
- Få oplyst antal personer registreret på din adresse (borger.dk)
Internet og sikkerhed
- Indsætte og ophæve markering af kreditvarsel i CPR (kreditadvarsel.cpr.dk)
Samfund og rettigheder
- Oprette og afmelde adressebeskyttelse (borger.dk)
- Bestille Personattest, Fødsels- og dåbsattest, og Vielsesattest (registerindsigt.cpr.dk)
- Ansøge om forældremyndighed, bopæl og samvær (familieretshuset.dk)
- Ansøge om forældremyndighed, bopæl og samvær samt sende partsindlæg (familieretshuset.dk)
- Ansøge om familieydelser og give oplysninger til Udbetaling Danmark (borger.dk)
- Oprette ansøgning og henvendelser i forhold til Forsvarets Dag (borger.dk)
- Indsætte og ophæve markering af kreditvarsel i CPR (kreditadvarsel.cpr.dk)
- Bestille bopælsattest (borger.dk)
- Anvende Miljøstyrelsens Autorisationssystem til brug af bekæmpelsesmidler (mab.mst.dk)
- Begære registerindsigt i oplysninger i CPR (registerindsigt.cpr.dk)
- Begære registerindsigt i Personregistret (attestbestilling.cpr.dk)
- Skrotte din bil (digitalskrotning.dk)
Sundhed og sygdom
- Registrere og se vaccinationer i Det Danske Vaccinationsregister (fmk-online.dk)
- Se vaccinationer i Det Danske Vaccinationsregister (fmk-online.dk)
- Se, hvem der har haft adgang til dine sundhedsdata i Min Log (fmk-online.dk)
- Se medicinoplysninger, anmode om receptfornyelser og privatmarkere ordinationer i Fælles Medicinkort, dvs. handlefuldmagt (fmk-online.dk)
- Se medicinoplysninger og recepter i Fælles Medicinkort, dvs. læsefuldmagt (fmk-online.dk)
- Bestille Sundhedskort, samtykke til journaloverdragelse, se sager, skifte læge og sygesikringsgruppe (borger.dk)
- Se og handle i forhold til aftaler på MineAftaler i Region Nordjylland (booking.rn.dk)
- Se og handle i forhold til aftaler på MineAftaler i Region Midtjylland (booking.rm.dk)
- Anvende Mit Sygefravær (mitsygefravaer.dk)
- Anvende kommunens social- og sundhedsportal. Mulighederne varierer fra kommune til kommune (borgerportalen hos kommunen)
- Se aftaler i Sundhedsjournalens Aftaler (sundhed.dk)
- Se billedbeskrivelser fra offentlige sygehuse (sundhed.dk)
- Læse journal fra de offentlige sygehuse (sundhed.dk)
- Se laboratoriesvar (sundhed.dk)
- Se, hvem der har haft adgang til dine sundhedsdata i Min Log (sundhed.dk)
- Se forløbsplan fra praktiserende læge også kaldet Planer (sundhed.dk)
- Se og redigere oplysninger i dit Stamkort (sundhed.dk)
- Bestille og ændre tider til vaccination (vacciner.dk)
Økonomi, SU og pension
- Se og redigere oplysninger angående ATP samt kommunikere med ATP, også pr. telefon (borger.dk/atp)
- Se og redigere oplysninger om folke- eller førtidspension i Din Pension (via borger.dk)
- Ringe til Din Pension, Udbetaling Danmark
- Søge, ændre og afmelde SU og særlig SU-støtte samt se, men ikke redigere personlige oplysninger om bl.a. lån (min.su.dk)
- Søge, ændre og afmelde SU-lån, men ikke SU eller særlig SU-støtte (min.su.dk)
- Godkende berettigelse til køb af Ungdomskort (ungdomskort.dk)
- Se og søge om ydelser samt kommunikere med Kommunernes Ydelsessystem (borger.dk)
Øvrige
- Underskrive sundhedsrådgivningsaftaler digitalt og se oplysninger om fx forbrug af antibiotika og vacciner på dine besætninger i VetStat for besætningsejere
- Registrere og underskrive sundhedsrådgivningsaftaler digitalt og indberette medicinforbrug samt se oplysninger om forbrug af antibiotika og vacciner på de besætninger, du har indgået aftaler om sundhedsrådgivning for i VetStat for dyrlæger
Der kommer løbende flere selvbetjeninger til.
Det kan være en god idé at anmode om en fuldmagt, hvis du skal hjælpe en anden, der ikke selv har MitID eller har svært ved det digitale. Herunder kan du læse mere om processen for at anmode en anden person om fuldmagt i Digital Fuldmagt.
1. Udfyld trin 1-5 i Digital Fuldmagt
Log på Digital Fuldmagt. Udfyld trin 1-5: Vælg hvem du vil anmode om fuldmagt, vælg hvad du vil anmode om fuldmagt til (du kan sagtens vælge flere), vælg derefter hvor længe fuldmagten skal gælde og afslut med at sende anmodningen. Hvis fuldmagtsgiver ikke selv er digital, kan du vælge at anmodningsbrevet skal sendes med brevpost til personens folkeregisteradresse i Danmark.
Hvis du skal anmode om fuldmagt til en digital selvbetjeningsløsning i en anden kommune end den kommune, som den person, du skal hjælpe, bor i, kan du slå den kommunale filtrering i Digital Fuldmagt fra i trin 2. Dette kan eksempelvis være relevant, hvis den, du skal hjælpe, skal flytte til en anden kommune. Se, hvordan du slår den kommunale filtrering fra i vejledningen nedenfor.
2. Fuldmagtsgiver modtager en besked
Personen du anmoder om fuldmagt fra, modtager nu et brev i Digital Post eller som fysisk brev, hvis du valgte dette, da du oprettede anmodningen.
3. Brevet underskrives af fuldmagtsgiver
Personen, du anmoder om fuldmagt, skal nu underskrive anmodningsbrevet med sin underskrift. Dette kan personen gøre digitalt med sit MitID (da springes punkt 4 over) eller med fysisk underskrift, hvis brevet er modtaget med brevpost.
4. Brevet returneres til borgerservice i kommunen
Når brevet er underskrevet, sendes en kopi af alle sider af brevet retur til borgerservice i kommunen enten med brevpost eller indscannet og sendt med Digital Post. Det er vigtigt, at alle sider af brevet returneres, dato er angivet og brevet er underskrevet, for at fuldmagten kan oprettes. Når fuldmagten er oprettet, modtager du som fuldmagtshaver en bekræftelse via Digital Post.
5. Du kan nu handle på fuldmagtsgivers vegne
Som fuldmagtshaver kan du nu bruge dit eget MitID til at handle på fuldmagtgivers vegne på det område, du har fået fuldmagt til. Er det fx til en selvbetjeningsløsning, skal du logge ind med dit eget MitID, finde den relevante information og du kan nu skifte til at handle på fuldmagtsgivers vegne.
Har du brug for yderligere hjælp, kan du kontakte borgerservice.
Hvis du har fået en fuldmagt via Digital Fuldmagt, betyder det, at du kan varetage fuldmagtsgivers interesser og handle på vegne af personen med dit eget MitID, inden for fuldmagtens virke. På fuldmagten står der, hvad du har fået fuldmagt til.
Når du har fået en fuldmagt via Digital Fuldmagt, skal du:
- Tilgå den digitale løsning, du har fået fuldmagt til - fx sundhed.dk eller min-SU.dk
- Logge på med dit eget MitID
- Finde det sted, hvor du plejer at udføre handlinger på vegne af dig selv
- Vælge personen, du skal handle på vegne af
- Udføre den ønskede handling.
Det kan være forskelligt, hvordan du vælger at handle på vegne af fuldmagtsgiver. I nogle selvbetjeningsløsninger skal du med det samme vælge, hvem du handler på vegne af. I andre løsninger har du først mulighed for at vælge personen, når du er kommet længere ned i løsningen.
Hvis du har spørgsmål til, hvordan du bruger fuldmagten i de selvbetjeningsløsninger, du har fået fuldmagt til, skal du henvende dig til den pågældende myndighed.
Hvis du er værge, kan du i tilfælde, hvor du har et fuldt dækkende værgemål - altså et værgemål, der dækker både personlige og økonomiske forhold - for en person oprette en fuldmagt til dig selv i Digital Fuldmagt. På den måde kan du med dit eget MitID handle på vegne af personen i offentlige selvbetjeningsløsninger.
For at oprette en fuldmagt på vegne af et fuldt dækkende værgemål, skal du logge på Digital Fuldmagt med dit eget MitID og anmode om fuldmagt. Når du har valgt hvem, hvilke fuldmagter og hvor længe den skal være gyldig, skal du ved sidste trin krydse af, at anmodningen skal sendes som fysisk post. Når personen, som du er værge for, modtager anmodningsbrevet på sin danske folkeregisteradresse, skal du selv underskrive det på vegne af den værgede og returnere den nødvendige dokumentation for oprettelse til borgerservice i kommunen via Digital Post eller brevpost.
For oprettelse på baggrund af et fuldt dækkende værgemål skal du returnere
- En kopi af alle sider af det underskrevne anmodningsbrev
- En kopi af den fuldt dækkende værgebeskikkelse
I tilfælde, hvor du har delvist værgemål, er det nødvendigt, at du henvender dig til den pågældende myndighed, hvor du som værge har brug for fuldmagt. Du kan ikke anmode om fuldmagt i Digital Fuldmagt, hvis du har et delvist værgemål.
Hvis du har fået en fuldmagt som værge, er det dit ansvar at tilbagekalde den, hvis værgemålet fx ændres eller ophører. Du sletter fuldmagten ved at logge på fuldmagtsløsningen med dit eget MitID og under ”Mine fuldmagter” kan du slette fuldmagten.
Hvis du har en fuldt dækkende fremtidsfuldmagt, som er sat i kraft, kan du få fuldmagt til digital selvbetjening via Digital Fuldmagt. På den måde kan du med dit eget MitID handle på vegne af personen i de tilgængelige selvbetjeningsløsninger.
For at få oprettet en digital fuldmagt på baggrund af en fremtidsfuldmagt skal du logge på Digital Fuldmagt med dit eget MitID og anmode om fuldmagt. Når du har valgt hvem, hvilke fuldmagter, og hvor længe den skal være gyldig, skal du ved sidste trin krydse af, at anmodningen skal sendes som fysisk post. Når personen, som du har fået en fremtidsfuldmagt af, modtager anmodningsbrevet på sin danske folkeregisteradresse, skal du selv underskrive brevet på vegne af fuldmagtsgiver og returnere den nødvendige dokumentation for oprettelse til borgerservice i kommunen via Digital Post eller brevpost.
For fuldt dækkende fremtidsfuldmagter, der er sat i kraft, skal du returnere:
- En kopi af alle sider af det underskrevne anmodningsbrev
- En kopi af fremtidsfuldmagten
- En kopi af personbogsattesten.
I tilfælde, hvor du har en delvist dækkende fremtidsfuldmagt, er det nødvendigt, at du henvender dig til myndigheden, der står bag den specifikke selvbetjeningsløsning for at få oprettet fuldmagt til selvbetjening i deres løsning.
Hvis du har en fuldt dækkende generalfuldmagt, kan du få fuldmagt til digital selvbetjening via Digital Fuldmagt. På den måde kan du med dit eget MitID handle på vegne af personen i de tilgængelige selvbetjeningsløsninger.
For at få oprettet en digital fuldmagt på baggrund af en generalfuldmagt skal du logge på Digital Fuldmagt med dit eget MitID og anmode om fuldmagt. Når du har valgt hvem, hvilke fuldmagter, og hvor længe den skal være gyldig, skal du ved sidste trin krydse af, at anmodningen skal sendes som fysisk post. Når personen, som du har fået en generalfuldmagt af, modtager anmodningsbrevet på sin danske folkeregisteradresse, skal du selv underskrive brevet på vegne af fuldmagtsgiver og returnere den nødvendige dokumentation for oprettelse til borgerservice i kommunen via Digital Post eller brevpost.
For fuldt dækkende generalfuldmagter skal du returnere:
- En kopi af alle sider af det underskrevne anmodningsbrev
- En kopi af generalfuldmagten.
En generalfuldmagt skal være fuldt dækkende. Det vil sige, at fuldmagten
- dækker både økonomiske og personlige forhold
- er uden undtagelser.
Det anbefales at anvende Domstolsstyrelsens blanket.
Hvis du vælger et andet format, fx Ældre Sagens pårørendefuldmagt, skal generalfuldmagten som minimum opfylde 2 krav:
- Generalfuldmagten er udformet skriftligt
- Generalfuldmagten er underskrevet af enten 1 advokat eller 2 vitterlighedsvidner.
Ved at underskrive på generalfuldmagten bekræfter advokaten eller de 2 vitterlighedsvidner, at:
- fuldmagtsgiverens underskrift er ægte
- datoen for fuldmagtsgiverens underskrift er korrekt
- fuldmagtsgiveren har handleevnen i behold ved oprettelsen af generalfuldmagten.
I tilfælde hvor du har en delvist dækkende generalfuldmagt, er det nødvendigt, at du henvender dig til myndigheden, der står bag den specifikke selvbetjeningsløsning for at få oprettet fuldmagt til selvbetjening i deres løsning.
Hvis du har brug for hjælp til digital selvbetjening i det offentlige, kan det være en god idé at give en anden fuldmagt, så personen kan hjælpe dig. Herunder kan du læse mere om processen for at give en anden person fuldmagt i Digital Fuldmagt. Dette kræver, at du selv har MitID.
1. Udfyld trin 1-5 i Digital Fuldmagt
Log på Digital Fuldmagt. Udfyld trin 1-5: Vælg hvem du vil give fuldmagt til, vælg hvad du vil give fuldmagt til (du kan sagtens vælge flere), vælg derefter hvor længe den skal gælde. Afslut med at godkende og underskrive med dit MitID.
Hvis du skal afgive fuldmagt til en digital selvbetjeningsløsning i en anden kommune end den kommune, som du bor i, kan du slå den kommunale filtrering i Digital Fuldmagt fra i trin 2. Dette kan eksempelvis være relevant, hvis du skal flytte til en anden kommune. Se, hvordan du slår den kommunale filtrering fra i vejledningen nedenfor.
2. Fuldmagtshaver modtager en besked
Personen, du har givet fuldmagten til, modtager nu et kvitteringsbrev i sin Digital Post. I brevet kan fuldmagtshaver læse mere om, hvad personen har fået fuldmagt til, hvornår den udløber mm. Du modtager også en kvittering på, at du har oprettet fuldmagten.
3. Fuldmagtshaver kan nu handle på dine vegne
Personen, du har givet fuldmagt til, kan nu bruge sit eget MitID til at handle på dine vegne på de områder, du har givet fuldmagt til. Er det fx til en selvbetjeningsløsning skal personen logge ind med sit eget MitID, finde den relevante information og kan nu skifte til at handle på dine vegne.
Har du som fuldmagtsgiver ikke selv MitID, skal personen, du ønsker at give fuldmagt til, i stedet anmode dig om fuldmagt.
Har du brug for yderligere hjælp, kan du følge denne trin-for-trin-vejledning:
Når du opretter en fuldmagt i Digital Fuldmagt, skal du vælge, hvor lang tid den skal være gyldig. Fuldmagten udløber automatisk, når udløbsdatoen passeres. Fuldmagten udløber også automatisk, hvis fuldmagtsgiver afgår ved døden.
Når der er 21 dage til, at fuldmagten udløber, modtager både fuldmagtshaver og fuldmagtsgiver besked i Digital Post eller som brevpost. Beskeden oplyser jer om, at fuldmagtshaver kan logge ind i Digital Fuldmagt og anmode fuldmagtsgiver om at forlænge fuldmagten. Det kan fuldmagtshaver gøre fra den dag, fuldmagten udløber, og 14 dage frem.
Du kan altid oprette en ny fuldmagt, uanset om den anden er udløbet.
Du kan altid tilbagekalde fuldmagter afgivet i Digital Fuldmagt. Både fuldmagtsgiver og fuldmagtshaver kan tilbagekalde fuldmagten.
Hvis du har MitID, kan du selv logge på Digital Fuldmagt og slette den under fanebladet ”Mine fuldmagter”. Hvis du ikke har MitID eller ikke er digital, kan du henvende dig til borgerservice i kommunen og bede om, at fuldmagten trækkes tilbage. Husk at bestille tid.
Hvis anmodningsbrevet er underskrevet fysisk og skal returneres til borgerservice i kommunen, kan det være nemmere og hurtigere at sende det via Digital Post. Det er uden betydning, om det er fuldmagtsgiver eller fuldmagtshaver, der returnerer brevet.
For at gøre dette skal du:
- Indscanne eller tage fotos af alle sider af anmodningsbrevet.
- Logge på Digital Post.
- Klikke på ”Skriv ny post”. Klik på "Kommuner" under "Vælg myndighed" og vælg derefter din kommune. I emnefeltet skriver du Digital Fuldmagt og fuldmagtsgivers navn.
- Vedhæfte alle sider af det underskrevne anmodningsbrev.
- Klikke på ”Send”.
Fuldmagten er nu sendt sikkert, og borgerservice vil behandle sagen. Både fuldmagtshaver og fuldmagtsgiver modtager en besked i Digital Post, når fuldmagten er oprettet og kan anvendes i de valgte selvbetjeningsløsninger.
Alt efter hvad du har brug for hjælp til, skal du enten kontakte kommunens borgerservice eller Digital Fuldmagt supporten.
Spørgsmål til din anmodning om Digital Fuldmagt
Du kan kontakte kommunens borgerservice, hvis du har spørgsmål til din anmodning om Digital Fuldmagt. Det kan fx være:
- Hvor lang tid tager det, før min fuldmagtsanmodning bliver godkendt?
- Hvordan tilbagetrækker jeg fuldmagten?
- Hvorfor kan jeg ikke få min fuldmagtsanmodning godkendt?
Teknisk vejledning til Digital Fuldmagt
Du kan kontakte Digital Fuldmagt supporten, hvis du har behov for teknisk vejledning til Digital Fuldmagt. Det kan fx være:
- Hvordan giver eller anmoder jeg om en Digital Fuldmagt?
- Hvordan finder jeg oplysninger om min fuldmagt i Digital Fuldmagt?
- Hvorfor er der fejl i min digitale fuldmagt?
Du kan kontakte Digital Fuldmagt supporten på telefon: 70 10 18 81.
Supporten er åben:
- 8:00 – 20:00 (hverdage)
- 10:00 – 16:00 (weekend og helligdage)
- 10.00 – 14.00 (den 24. og 31. december)
Du har mulighed for at give fuldmagt til eller modtage fuldmagt fra så mange personer, som du har brug for.
Om Digital post (borgere)
Gode råd til en it-sikker hverdag
MitID
Tilmeld dig NemSMS
Det er gratis at være tilmeldt NemSMS. Du til- eller framelder dig ved at gøre følgende:
- Log på Digital Post med dit MitID
- Under 'Menu' i toppen finder du 'NemSMS-servicebeskeder'
- Nu kan du til- eller framelde dig NemSMS. Ved tilmelding skal du sørge for at registrere det rigtige mobilnummer.
Hvis du er tilmeldt Digital Post og allerede har valgt at modtage besked om ny post via SMS, så anvender NemSMS-løsningen det samme mobilnummer til at sende dig servicebeskeder. I så fald skal du blot acceptere vilkårene for NemSMS ved tilmelding. Når du accepterer vilkårene, giver du tilladelse til, at alle offentlige myndigheder, der anvender NemSMS, kan sende dig servicebeskeder.
Hvad hvis jeg får et nyt mobilnummer?
Hvis du skifter mobilnummer, skal du huske at oplyse dit nye nummer til det offentlige, så bl.a. servicebeskeder (NemSMS) og besked om ny post (Digital Post) sendes korrekt til dig. Du er selv ansvarlig for at opdatere dit mobilnummer. Du ændrer dit mobilnummer ved at gøre følgende:
- Log på Digital Post med dit MitID
- Under 'Menu' i toppen finder du 'NemSMS-servicebeskeder' og herunder 'Se, og redigér dit mobilnummer', hvor du kan ændre dit mobilnummer.
NemSMS er en offentlig SMS-løsning, hvor du kan modtage servicebeskeder pr. SMS fra offentlige myndigheder. Løsningen kaldes for NemSMS, fordi det skal gøre det nemmere for dig fx at huske dine aftaler med det offentlige.
Du kan sagtens være tilmeldt NemSMS, selvom du er fritaget fra Digital Post.
Hvad er forskellen på servicebeskeder (NemSMS) og besked om ny post (Digital Post)?
- NemSMS-løsningen giver dig mulighed for at modtage servicebeskeder pr. SMS fra det offentlige, fx om udbetaling af dine feriepenge eller en påmindelse om din aftale på hospitalet.
- Digital Post-løsningen giver dig mulighed for at modtage besked om ny post via e-mail og SMS, når der er ny post til dig i din digitale postkasse.
Du er ikke automatisk tilmeldt NemSMS, selvom du modtager besked om ny digital post via SMS.
Film om NemSMS
På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside finder du en oversigt over animationsfilm på dansk, tegnsprog, engelsk, tyrkisk, russisk, ukrainsk, arabisk, farsi og somalisk om Digital Post, NemSMS og MitID.
NemSMS hjælper dig fx med at huske dine aftaler med det offentlige. Hvis du har en aftale på hospitalet, får du en påmindelse om aftalen. Du kan også blive orienteret om, hvornår du får udbetalt dine feriepenge, og hvornår pengene vil være på din konto.
Med en læse- og skriveadgang til en andens Digital Post har du, i modsætning til en læseadgang, mulighed for at redigere kontaktoplysninger for NemSMS og på den måde hjælpe en anden med fx at huske aftaler med det offentlige. Det kan være en aftale på hospitalet, hvor du vil få en påmindelse om aftalen på vegne af en anden.
Register for NemSMS
It is free to register for NemSMS. You can register and opt out by doing the following:
- Log in to Digital Post with your MitID.
- In the menu, you will find 'NemSMS – text message service'.
- Now you can register for or opt out of NemSMS. At registration, it is important that you register the correct mobile number.
If you are signed up for Digital Post and have already chosen to receive messages regarding new post via text messages (SMS), the NemSMS solution will use the same mobile number to send you service messages. If this is the case, you only need to accept the terms for NemSMS at registration. When you accept the terms, you are giving all public authorities who use NemSMS permission to send you service messages.
What if I get a new mobile number?
If you change your mobile number, you have to inform the public sector about your new number, to ensure that service messages (NemSMS) and messages concerning new post (Digital Post) are sent correctly to you. You alone are responsible for updating your mobile number.
You can change your mobile number by doing the following:
- Log in to Digital Post with your MitID.
- In the menu, you will find 'NemSMS – text message service' and within this menu 'View and edit your mobile phone number', where you can change your mobile number.
NemSMS only supports Danish telephone numbers
The solution for public NemSMS only supports Danish telephone numbers. In other words, it is only possible to register a mobile number with the country code +45.
NemSMS is a public text message service, where you can receive service messages per text message (SMS) from public authorities. The solution is called NemSMS, because it makes it easier for you to remember your appointments with the public authorities.
NemSMS only supports Danish telephone numbers (country code +45).
You can still be registered for NemSMS, even if you are exempt from Digital Post.
What is the difference between service messages (NemSMS) and messages concerning new post (Digital Post)?
- The NemSMS service gives you the opportunity to receive service messages per text message from the public authorities, for example regarding the payout of your holiday allowance or as a reminder of your appointment at the hospital.
- The Digital Post solution gives you the opportunity to receive messages concerning new post via email and text message, when new post arrives in your digital mailbox.
You are not automatically registered for NemSMS, even if you receive messages concerning new Digital Post via text message.
Film about NemSMS
You can find short animated films on the Agency for Digital Government's website regarding NemSMS, Digital Post and MitID. The films are with English speech and subtitles:
As an example, NemSMS helps you to remember your appointments with public authorities. If you have an appointment at the hospital, you will receive a reminder of the appointment. You can also be informed about when your holiday allowance is paid out, and when the pay is expected to be in your account.
Digital selvbetjening er de digitale tjenester på offentlige hjemmesider, hvor man fx kan melde flytning eller ansøge om boligstøtte.
På en række områder er det obligatorisk for borgere at anvende digital selvbetjening.
Udgangspunktet er, at alle borgere, der kan, skal betjene sig selv digitalt på de områder, hvor digital selvbetjening er obligatorisk.
Hvis du har svært ved det digitale, eller særlige forhold gør, at du ikke kan anvende en digital selvbetjening, kan du kontakte den relevante myndighed og få stillet et alternativ til rådighed.
Hvis du er fritaget fra Digital Post
Hvis du er fritaget fra Digital Post, er du pr. 1. juni 2023 automatisk fritaget fra kravet om at bruge mange af de offentlige digitale selvbetjeninger.
Når du har et ærinde hos fx kommunen, hvor du som udgangspunkt skal bruge digital selvbetjening, har du derfor ret til at blive tilbudt et alternativ, du kan benytte. Du skal blot fortælle, at du er fritaget fra Digital Post.
Du kan dog stadig bruge de digitale selvbetjeninger, hvis du foretrækker det.
Særligt for undtagelse fra digital selvbetjening hos Udbetaling Danmark
Vær opmærksom på, at hvis du skal søge om ydelser mv. hos Udbetaling Danmark, skal du kontakte borgerservice for at blive generelt undtaget fra at benytte digital selvbetjening. Husk at bestille tid.
Henvender du dig direkte til Udbetaling Danmark uden først at være blevet undtaget fra digital selvbetjening, vil Udbetaling Danmark i det enkelte tilfælde kunne tage imod din ansøgning eller meddelelse – det kan fx være hvis du er fritaget fra Digital Post. Det betyder dog ikke, at du vil være undtaget fra digital selvbetjening fremadrettet i dit sagsforløb. Derfor vil Udbetaling Danmark henvise dig til din kommune, som kan undtage dig generelt fra digital selvbetjening på det pågældende lovområde, hvis du har behov for det.
De offentlige myndigheder skal stille et alternativ til rådighed, hvis særlige forhold gør, at du ikke kan bruge digitale selvbetjeninger.
Særlige forhold kan fx være, at du:
- har et handicap eller en funktionsnedsættelse
- mangler digitale kompetencer
- tilhører en gruppe af socialt udsatte borgere
- har sprogvanskeligheder
- ikke kan få udstedt MitID, og MitID er påkrævet for at kunne bruge en selvbetjening.
Du skal kontakte den relevante myndighed, som kan oplyse, hvordan du ellers kan få oplysninger, ansøge eller andet.
Det er muligt at blive fritaget fra Digital Post og i stedet få breve med papirpost.
Du kan få hjælp i kommunens borgerservice. Der kan du både få vejledning og låne en computer. Husk at bestille tid
Du kan også ringe til borger.dk's kontaktcenter, som kan vejlede dig.
Nogle selvbetjeninger kræver, at du logger på med MitID.
Hvis du ikke har MitID, skal du henvende dig til den myndighed, som selvbetjeningen eller ydelsen drejer sig om. Fx skal du henvende dig til kommunens borgerservice, hvis du skal have hjælp til flytning eller lægeskift. Husk at bestille tid.
Hjemmesiden er responsiv og kan bruges lige godt på både computer, tablet og smartphone.
At siden er responsiv betyder, at indholdet tilpasser sig til skærmstørrelsen.
Om kommunens databeskyttelsesrådgiver
Sikker digital hverdag
Mange borgere får hjælp til deres digitale gøremål fra pårørende, gode venner eller andre. Men det kan ind imellem være svært at finde ud af, hvordan man kan og må hjælpe digitalt. Her på siden finder du information om, hvordan du bedst hjælper en anden person med digitale gøremål. Det er særligt relevant for dig, der hjælper et familiemedlem, en god ven eller en anden, som du har en tillidsfuld relation til.
Særligt til it-frivillige
Hvis du er it-frivillig i en organisation, på biblioteket eller lignende, kan du finde undervisningsmateriale og anden information målrettet lige netop dig på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.
Hvis du skal hjælpe en anden person i kontakten med offentlige myndigheder, kan en fuldmagt være en god idé.
Med en fuldmagt kan den, du hjælper, nemt give dig lov til at hjælpe digitalt og udføre forskellige handlinger. En fuldmagt er en god idé, hvis du fx skal hjælpe et familiemedlem med at melde flytning via borger.dk, eller hvis du skal se dit familiemedlems sundhedsjournal på sundhed.dk.
Med guiden ’Få fuldmagt til at hjælpe en anden’ kan du få et overblik over brug af fuldmagter i det offentlige.
Digital Fuldmagt
Du kan få fuldmagt til mange af de offentlige selvbetjeninger gennem løsningen Digital Fuldmagt. Digital Fuldmagt finder du på borger.dk. I Digital Fuldmagt kan den, du hjælper, enten underskrive fuldmagten digitalt med MitID eller underskrive fuldmagten på en papirblanket. Borgerservice kan vejlede i, hvordan du opretter og bruger Digital Fuldmagt. Husk at bestille tid i borgerservice.
Det er ikke alle myndigheder, der tilbyder fuldmagter via Digital Fuldmagt, da nogle myndigheder har deres egen fuldmagtsløsning. Det gælder fx Skattestyrelsen. Kontakt den enkelte myndighed, hvis du er i tvivl om, hvordan du får en fuldmagt.
Fuldmagter hos private virksomheder
Mange private virksomheder, fx banker, giver også mulighed for, at du kan få en fuldmagt til at hjælpe digitalt. Kontakt de enkelte virksomheder for at få mere information om mulighederne for fuldmagt.
Hvis den, du hjælper, modtager Digital Post, kan du få læseadgang til vedkommendes Digital Post. En læseadgang kan fx være en god idé, hvis den, du hjælper, ikke selv kan tjekke sin Digital Post. Det kan også være en god idé, hvis du nemt skal læse, hvad fx et familiemedlem modtager fra offentlige myndigheder.
Du kan logge ind i din egen Digital Post på borger.dk og anmode om læseadgang hos den, du hjælper. Derefter skal vedkommende acceptere anmodningen. Borgerservice kan også hjælpe med at oprette en læseadgang. Husk at bestille tid.
Få hjælp til Digital Post
Du kan få hjælp til Digital Post ved at kontakte Digital Post-supporten på telefon
33 98 00 33.
Du må gerne hjælpe en anden med at anvende MitID, men du skal være opmærksom på, at MitID er personligt. Du må derfor ikke bruge en anden persons koder eller bruge MitID app, kodeviser eller kodeoplæser for den, du hjælper. Derfor skal du huske at kigge væk, når den, du hjælper, indtaster brugernavn, pinkode og adgangskode.
Det er ikke muligt at få fuldmagt til at anvende en anden persons MitID. Hvis den, du hjælper, ikke selv kan håndtere sit MitID, så skal vedkommende ikke have MitID.
Få hjælp til MitID
Du kan få hjælp til MitID ved at ringe til MitID-supporten på telefon 33 98 00 10.
Når du ringer på vegne af en anden, skal personen befinde sig fysik sammen med dig og selv kunne oplyse fx sit bruger-ID til supporten.
På mitid.dk kan du læse mere om, hvordan du kan hjælpe andre med at få og anvende MitID.
Hvis den, du hjælper, af forskellige årsager ikke kan være digital, er der hjælp at hente. Offentlige myndigheder har pligt til at give borgere, der ikke er digitale, adgang til alle offentlige services.
Fritagelse fra Digital Post - og hvad det betyder
Du kan blive fritaget fra Digital Post. Det betyder, at:
- du i stedet vil modtage post fra offentlige myndigheder som papirpost
- at du automatisk er fritaget fra krav om at anvende offentlige selvbetjeninger og fx kan anvende en papirblanket i stedet.
Hvis man er fritaget fra Digital Post, har man ret til at blive tilbudt et alternativ til digital selvbetjening. Man skal blot oplyst, at man er fritaget, når man henvender sig til myndigheden.
Hvis man ikke er fritaget fra Digital Post, kan man få stillet et alternativ til digital selvbetjening til rådighed hos den relevante myndighed, hvis særlige forhold gør, at man ikke kan anvende den relevante digitale selvbetjening.
En fremtidsfuldmagt er en fuldmagt, som kan sættes i kraft en gang i fremtiden. Det kan blive relevant, hvis den, du hjælper, bliver syg eller mentalt svækket og dermed mister evnen til at tage vare på sine økonomiske eller personlige forhold.
Med en fremtidsfuldmagt kan den, du hjælper, vælge personer en eller flere til at handle på sine vegne i fremtiden.
Hvornår opretter man en fremtidsfuldmagt?
Fremtidsfuldmagten skal oprettes, mens den, du hjælper, er i stand til at forstå og overskue konsekvenserne af at afgive en fremtidsfuldmagt.
Hvordan sætter jeg en fremtidsfuldmagt i kraft?
For at sætte en fremtidsfuldmagt i kraft skal du ansøge hos Familieretshuset. Det er Familieretshuset, der vurderer, om det kan lade sig gøre i jeres tilfælde.
Ved Fjorden 6 - 6950 Ringkøbing
Kontakt om de emner der ikke skal rettes til Borgerservice
6950 Ringkøbing