6. marts 2025

Stor succes i Borgerservice: 98 procent er tilfredse

Stor succes i Borgerservice: 98 procent er tilfredse

Der er masser af ledige tider, det er nemt at få et overblik. Der er kommet dokumentbokse, så man kan hente pas og kørekort, når det passer ind i ens kalender – og påmindelser i e-boks og sms hjælper, når for eksempel passet er ved at udløbe eller det ligger klar til afhentning i dokumentboksen.

Derudover er medarbejderne i Borgerservice så dygtige til at hjælpe dem, der har digitale udfordringer, at borgerne efter at have fået hjælpen siger, at de næste gang kan hjælpe sig selv – ja, så kommer tilfredsheden helt i top i den undersøgelse, der hen over vinteren er foretaget af netop Borgerservice.

- Jeg er så glad for, at borgerne er så tilfredse med Borgerservice. Vi har indført en række nye tiltag for netop at give borgerne bedre hjælp, og derfor er det dejligt, at det også har den effekt, vi ønskede, siger Tina Vium, leder af Borgerservice.

Tidsbestilling er en succes

En af de helt store succeser er tidsbestillingen. Tina Vium har haft som målsætning, at man som borger helst skal kunne få en tid samme dag eller næste ekspeditionsdag. Det mål er stort set nået.

Alle, der har brug for hjælp fra Borgerservice, skal bestille tid på rksk.dk/tidsbestilling. Her kan borgeren se de mange ledige tider – og medarbejderne i Borgerservice, kan se, hvilke tider, der er mest rift om, så bemandingen kan tilpasses:

- Undersøgelsen viser, at mange gerne vil komme mellem klokken 10 og 11, efter klokken 15 og om fredagen. Det prøver vi at imødekomme ved at sætte flere medarbejdere på i de tidsrum, så flere kan få en tid, der passer dem, siger Tina Vium.

Det er lykkedes. Undersøgelsen viser, at 99 procent af brugerne er enige i, at der var tider til rådighed, der passede dem.

Selvhjælp og påmindelser

En del af de borgere, der dukker op i Borgerservice, kommer, fordi de har brug for hjælp til de digitale løsninger. Der er computere til rådighed i Borgerservice, hvor medarbejderne gerne hjælper borgerne med at løse de digitale opgaver, der er udfordringer med. I Borgerservice kalder de hjælpen ’Hjælp til Selvhjælp’. Og det er gået godt:

Alle, som har modtaget vejledning til digitale selvbetjeningsløsninger, har været tilfredse, og 6 ud af 10 vil kunne gøre det selv, uden hjælp, næste gang, viser undersøgelsen.

- Jeg er både overrasket over og meget glad for de tal. Vi er her for at hjælpe – og det viser undersøgelsen, at vi gør. Det er rigtig dejligt, at borgerne er glade for den hjælp, de får hos os, siger Tina Vium.

Et tredje element, som er blevet implementeret i Borgerservice, er dokumentboksen, som står på bibliotekerne i Skjern og Ringkøbing. Her kan borgerne hente eksempelvis deres nye pas – uden at skulle bestille tid i Borgerservice. Ved hjælp af sms-påmindelser og Mit ID kan man hente sine private dokumenter i boksen – lige når det passer i ens egen kalender.

- Vi oplever, at borgerne er meget glade for at få påmindelser om pasudløb og sms-påmindelser om afhentninger, siger Tina Vium.

Men det er ikke bare en oplevelse. Undersøgelsen taler sit tydelige sprog og konkluderer, at hele 98 procent af brugerne samlet set er tilfredse med den hjælp, de modtager af Borgerservice, og at alle brugerne synes, at medarbejderne kommunikerede klart og tydeligt.

Læs hele undersøgelsen her