26. juni 2024

22 pædagoger springer ud som nyuddannede sprogvejledere

22 pædagoger springer ud som nyuddannede sprogvejledere

Samtale fremmer forståelsen, lyder en gammel talemåde. Man kan også sige, at samtale fremmer fællesskabet, samtale fremmer legen, samtale fremmer et godt børne- og ungdomsliv. Det viser i hvert fald forskning, hvor Rambøll senest i 2020 konkluderede, at et veludviklet sprog giver børnene mulighed for at udtrykke sig, danne relationer, indgå i fællesskaber og leg, indsamle viden - og på længere sigt har sproget betydning for, hvordan barnet klarer sig i skolen og senere i livet.

Det viser sig også, at børn, der har et veludviklet sprog i dagtilbudsalderen, har typisk lettere ved at lære at læse, stave og skrive senere i skolen (Rambøll, 2020).

Det er derfor afgørende, at alle børn får hjælp til at udvikle deres sproglige kompetencer, og at de børn, som har behov for sprogstimulering, får den hjælp og støtte, de har brug for.

- I vores daginstitutioner er der hele tiden fokus på at udvikle og skabe det, vi kalder gode leg- og læringsmiljøer. Derfor kom der naturligt nok et ønske fra pædagogerne og deres fællestillidsmand om muligheden for, at de kunne uddanne sig til sprogvejledere, så vi kan blive endnu dygtigere til at hjælpe børnene også på det sproglige område, fortæller Troels Lysgaard Andersen, distriktsleder i område Vest, Dagtilbud og Undervisning.

Han og kollegerne fik derfor planlagt og gennemført et uddannelsesforløb. Et forløb, som nu har resulteret i 22 nye sprogvejledere til daginstitutionerne i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Nyeste viden

De 22 sprogvejledere er alle pædagoger, som nu kommer "hjem" til deres institutioner med ny viden og inspiration til kollegerne, så der kan komme endnu større fokus på, hvordan sproget kommer i spil hele dagen, når pædagoger og ledere planlægger både aktiviteter, leg og de visuelle tiltag i institutionerne.

- Vi har i Ringkøbing-Skjern Kommune gennem årene også fået mange nye internationale borgere. De bor her, de arbejder her og de sender deres børn i vores institutioner. I mange år har vi arbejdet fokuseret med tosprogede børn, og det er vigtigt, at vi altid arbejder med den nyeste viden. Det kan vi i endnu højere grad gøre nu, siger Troels Lysgaard Andersen.

Uddannelsen af sprogvejlederne er en del af en kontinuerlig proces om opkvalificering og videreuddannelse af personalet i kommunens daginstitutioner. Næste runde handler at uddanne pædagogiske assistenter, pædagoger og dagplejere til, hvordan man kan blive endnu dygtigere til at skabe gode rammer for fællesskaber.

- Jeg er rigtig glad for, at medarbejderne i vores forskellige dagtilbud er så gode til at deltage i uddannelse og opkvalificering. Det betyder nemlig, at vi hver dag kan tilbyde gode og udviklende rammer for børnene i Ringkøbing-Skjern Kommune - præcis som det skal være, siger distriktslederen.

I 2022 gennemførte Danmarks Statistik for Indenrigs- og Boligministeriet en undersøgelse af forældres tilfredshed med kommunernes dagtilbud. Ringkøbing-Skjern Kommune ligger helt i top. Se evt mere på side 12 i rapporten her:

https://www.ism.dk/Media/638172607959890094/Landsrapport.pdf