24. august 2018

E-sport er industriens genvej til de unge

E-sport er industriens genvej til de unge

De sidder derhjemme på teenageværelserne og bygger virtuelle imperier, klipper YouTube-film og spiller computerspil uden den mindste smule teknologiforskrækkelse. Men når det kommer til at vælge en teknologisk uddannelse, og dermed job og fremtid i industrien, bliver batteriet fladt for alt for mange af de unge.

- Den udvikling er vi sat i verden for at forsøge at ændre på. Vi forsøger at sikre, at de unge får øjnene op for fordelene ved at gøre sig en karriere i industri- og teknologivirksomhederne i kommunen, siger Niels Haslund Haubjerg, direktør og forretningsudvikler for Industrielt Teknologi Center under Ringkøbing-Skjern Kommune.

Et af de initiativer, Teknologicenteret har taget for at trække unge ind i en fremtid i industrien i Vestjylland, er at oprette et e-sports hold, som allerede har spillet sæsonens første tre kampe i 2. division i den såkaldte Corsair-liga.

Med baggrund i de enkelte spilleres gode rankings har holdet fået dispensation til at gå direkte ind i 2. division, hvor man normalt spiller sig op igennem rækkerne som hold:

- I øjeblikket får de bank, men de har også kun spillet mod topholdene i divisionen. Og vi lærer mest af at spille mod folk, der er dygtigere end os, så det er kun rigtig fint, siger Niels Haslund Haubjerg.

Ambitiøse mål

Der er oprettet en fan-side på Facebook (under navnet @ITCDivision), elektrikeren har netop trukket de sidste ledninger i det træningslokale, der er oprettet i Teknologicenteret i Lem, og de næste kampe, der spilles på søndag mod Brutalis First og NOVA Young, kan som de øvrige kampe følges via et link og med live-kommentator.

- Og så forestiller man sig måske noget med pizza og cola og computerspil hele natten. Men spillerne dyrker sport på højeste plan, og derfor forventer vi også, at de er i form - fysisk og mentalt. Løbetræning og nattesøvn er meget bedre forberedelse end pizza, cola og natteroderi, hvis man skal tænke skarpt og reagere hurtigt. Vores spillere ved godt, at vi betaler alt for dem, og at vi forventer, at de tager det her alvorligt, forklarer Niels Haslund Haubjerg og uddyber:

- Vi vil gerne vise de unge e-sportere, at man kun opnår sine mål, hvis man arbejder hårdt og koncentreret på en opgave. Og hvis vi skuler lidt mod de helt store hold, så har de jo personlige trænere og fysioterapeuter ansat.

Derfor er pizza og cola også forbeholdt de andre unge, der kommer og hepper på e-sportsholdet og har en hyggelig aften.

Smedelærlinge og gymnasieelever

11 unge på 16-24 år er i øjeblikket udtaget til ITC’s e-sportshold. Fem spiller fast på holdet, to er reserver og resten er indtil videre såkaldte boblere, der træner hårdt for at forbedre chancerne for at nå helt frem til udtagelse til kampe.

Blandt de 11 er både smedelærlinge og gymnasieelever – helt i tråd med formålet med at række ud over de faglærte uddannelser og overbevise nogle af de unge, der måske var på vej mod en akademisk løbebane, om, at der er andre spændende veje at gå.

Holdet er det eneste e-sportshold i området, der er tilmeldt en turnering på højt plan. Spillerne på holdet er udtaget ud fra deres ranking indenfor computerspillet Counter Strike: Global Offensive, eller CS:go, som det bare kaldes. Som andre sportsgrene, har e-sporten et transfervindue, der i øjeblikket dog er lukket, men som Niels Haslund Haubjerg siger, så mener folkene bag holdet det ’ret alvorligt’:

- Ambitionen er, at vi på sigt vil skabe et hold af professionelle e-sports-spillere. De spillere vi har, ved godt, at de er sponsoreret af industrien. De får muligheden for at netværke med direktørerne rundt om på fabrikkerne, når de spiller, og de får tilbudt en unik mulighed for at tage en uddannelse på virksomhederne samtidig med, at de kan dyrke e-sport, siger han, og forklarer:

- Industrien har igennem en årrække oplevet store problemer med at rekruttere kvalificerede medarbejdere. Der uddannes ikke nok unge, bl.a. fordi industrien ikke har været skarp nok til at fortælle de unge, at der er mange muligheder for at arbejde med den nyeste teknologi i den store del af produktions-Danmark, der hører hjemme i Vestjylland. 
 

Branding værdi

- I forhold til de unge har et e-sportshold på højt niveau branding værdi. Vores virksomheder bakker op om de unges interesse, og taler til de unge i et sprog, de forstår. Og så får vi sat Ringkøbing-Skjern Kommune på landkortet som det sted, hvor vi er foran de øvrige jyske kommuner, når det gælder e-sport og ny teknologi.

Formålet med det hele er – udover at give de unge et netværk og en tilknytning til Teknologicenteret og medlemsvirksomhederne, at fastholde eller tiltrække unge til landsdelen:

- Vi viser de unge, at det er attraktivt og sjovt at tage sin uddannelse i Ringkøbing-Skjern Kommune – og at der er noget at komme tilbage til, hvis man vælger at tage sin uddannelse i de store universitetsbyer og så vende næsen hjemad bagefter, siger Niels Haslund Haubjerg og tilføjer:

- Også, hvis de først vender tilbage, når de har fået familie.

 

FAKTA:

Erhvervsvækstforum under Ringkøbing-Skjern Kommune støtter Industrielt Teknologi Center med 1,155 mio. kr. over 4 år.

Industrielt Teknologi Center for Ringkøbing-Skjern Kommune har til formål at styrke teknologien i små og mellemstore virksomheder i kommunen samt at skabe interesse for industrien og teknologi blandt unge. ITC fungerer som fødekæde for fremtidens arbejdskraft i industrien, bl.a. gennem et forløb for folkeskoleelever i samarbejde med Makerspace og igennem lærlingeklubben Junior Industry Club, hvor også elever på det tekniske gymnasium deltager.

Junior Industry Club’s E-sport afdeling, er et nyt tiltag, der skal skabe bindeled mellem industrien og unge mennesker med teknisk interesse. ITC skaber rammerne for, at unge kan engagere sig i E-sport, samtidig med at de repræsenterer industrien.

Følg Industrielt Teknologi Center på https://www.facebook.com/IndustrieltTeknologiCenter/