Virksomhedsmentor
En mentor kan være den afgørende forskel, der forhindrer en langtidssygemelding eller får en ledig integreret på arbejdsmarkedet.
En mentor er en person, der kan støtte og vejlede en anden person (mentee), der har særlig brug for hjælp for at kunne opnå ansættelse i en virksomhed.
For at lette introduktionen og oplæringen af en medarbejder i en ny funktion kan Jobcentret yde støtte til en mentor.
Det kan også være i forbindelse med tilbud, som er iværksat i din virksomhed fx praktik, løntilskud, fleksjob eller et andet beskæftigelsestilbud.
5 små film til virksomhedsmentorer for personer med psykiske lidelser
Filmene er produceret af Cabi og indeholder gode råd til arbejdet som mentor.
De kan anvendes af mentorer som konkret indspark og inspiration i hverdagen.
Du finder mere information om mentorordningen under filmene.
På Cabis hjemmeside kan du få flere gode råd og hente værktøjer, som er godt at kende til i dit arbejde som mentor.
Mentorens opgaver
Mentorens opgaver kan være meget forskellige afhængigt af, hvad mentee har af særlige vanskeligheder ift. arbejdsmarkedet.
Opgaverne kan både handle om ekstra introduktion til arbejdsopgaverne og støtte til at indgå i det sociale fællesskab på virksomheden, men det kan også være hjælp til at komme op om morgenen eller særlige personlige eller sociale udfordringer.
Eksempel
Mehmet har gennem længere tid stået udenfor arbejdsmarkedet af forskellige årsager og har fået tilbud om et job med løntilskud på et lager.
Han har dog brug for noget ekstra oplæring for at kunne varetage jobbet.
Sammen med Jobcentret aftaler virksomheden, at en af medarbejderne bliver frikøbt som mentor til at oplære Mehmet i den nye stilling.
Hvem kan være mentor?
Mentoren kan være en medarbejder, mellemleder eller leder i virksomheden, der kan og vil påtage sig opgaven. Mentoren kan også være en udenfor virksomheden – hvis der fx er tale særlige problemer, der kræver noget specielt, barrierer der mest ligger udenfor arbejdstiden – eller hvis virksomheden ikke har en medarbejder, der kan påtage sig mentorrollen.
Vær opmærksom på
- tilskuddet til en mentorordning består i enten frikøb af en nuværende medarbejder i en periode eller honorar til en ekstern konsulent
- mentoren skal være afgørende for, at medarbejderen kan fastholdes i ansættelsen
- den frikøbte medarbejder må ikke udføre sine sædvanlige arbejdsfunktioner i de timer, hvor vedkommende fungerer som mentor
- Jobcentret skal godkende mentorordningen
En mentor kan bevilges for 6 måneder ad gangen men med mulighed for forlængelse, hvis der stadig vurderes at være behov.
Vær opmærksom på, at de personlig assistance-ordningen og mentorordningen sigter modproblemstillinger, der kan liggetæt op ad hinanden.
De adskiller sig dog på flere områder. Formålet med mentorstøtten er at forbedre personens generelle betingelser for at kunne udføre et job.
Personlig assistance derimod løser problemer i forbindelse med en konkret arbejdsopgave, som vanskeliggøres af en funktionsnedsættelse.
