Referat: 9. april 2025 kl. 08:00
Deltagere
- Susanne Høj
- Linda Nielsen
- Rita Byskov
- Jens Jensen
- Pia Vestergaard
- Hans-Christian Blichfeldt
- Jens Erik Damgaard
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Opfølgning på dialogmøder
- Tværgående samarbejde om beskæftigelsesindsats for borgere på handicap- og psykiatriområdet
- Handleplan for Holmehusene
- Sagsbehandlingsfrister i Handicap og Psykiatri
- Budgetopfølgning ultimo marts 2025
- Budgetopfølgning for decentrale enheder ultimo marts 2025
- Budgetlægning 2026 - 2029 på Social- og Sundhedsudvalgets område
- Efterkalkulerede fritvalgspriser madservice 2024 og 2025
- Efterkalkulerede fritvalgstakster vedrørende personlig og praktisk hjælp 2024
- Godkendelse af Praksisplan for fysioterapi 2025
- Status på implementering af Ældrereform
- Status på samarbejdet med ikke-kommunale væresteder
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningDagsordenen blev godkendt.
Kopier link til punktet - Print
2: Opfølgning på dialogmøder
Sagsnr: 25-008796
SagsfremstillingSocial- og Sundhedsudvalget havde den 3. april 2025 dialogmøder med følgende:
- FagMED, Handicap og Psykiatri
- FagMED og lederforum i Sundhed og Omsorg
- Handicaprådet
- Ældrerådet
- Frivilligrådet
Social- og Sundhedsudvalget følger op på drøftelserne.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget:
- følger op på drøftelserne på dialogmøderne med henblik på at give signaler til administrationen om særlige fokuspunker.
Ingen bilag.
BeslutningDer blev fulgt op på dialogmøderne og det blev aftalt, at vi følger op på konkrete emner fra dialogmøderne i udvalgets møde i juni.
Kopier link til punktet - Print
3: Tværgående samarbejde om beskæftigelsesindsats for borgere på handicap- og psykiatriområdet
Sagsnr: 24-026082
SagsfremstillingSocial- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget godkendte på møderne i januar 2025 kommissorium for det tværgående samarbejde om borgere fra Handicap og Psykiatri, som skal i beskæftigelse.
Kommissoriet har baggrund i målsætninger i Handicap- og Psykiatripolitikken og Beskæftigelsespolitikken.
Der er nedsat administrative arbejdsgrupper, som arbejder med hvert af de 5 spor i samarbejdet.
Det blev aftalt på udvalgsmøderne i januar, at Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget følger op på det tværgående samarbejde på møderne i april og juni.
Fagchefen for Handicap og Psykiatri giver på dette møde en uddybende orientering om status på de 5 spor i det tværgående samarbejde om beskæftigelsesindsatsen.
Arbejdsgrupperne for spor 1 og 2 er imidlertid så langt i arbejdet, at der er et administrativt ønske om at starte op med en ny praksis for samarbejdet om nye og nuværende borgere på handicap- og psykiatriområdet, som skal i beskæftigelse i en virksomhed.
Social- og Sundhedsudvalget bedes på dette møde godkende, at den nye praksis beskrevet i
arbejdsgangene for spor 1 og 2 starter op fra den 1. maj 2025.
5 spor i samarbejdet
Det tværgående samarbejde om borgere fra Handicap og Psykiatri, som skal i beskæftigelse,
indeholder følgende 5 spor:
- Nye borgere på handicap- og psykiatriområdet, som skal i beskæftigelse i en virksomhed.
- Nuværende borgere i dagtilbud i Handicap og Psykiatri, som ønsker beskæftigelse i en virksomhed.
- Styrket samarbejde mellem mentorer i Beskæftigelse og bostøtten i Handicap og Psykiatri
- Styrket samarbejde mellem Ringkøbing-Skjern Kommune, Soltra og øvrige socialøkonomiske
virksomheder - Etablering af flere stillinger til borgere med funktionsnedsættelser i kommunalt regi
De 5 spor er nærmere beskrevet i kommissoriet.
Status på spor 1 og 2
Der er udarbejdet arbejdsgange for spor 1 og 2. Der mangler endnu en nærmere afklaring af rollefordelingen i forbindelse med, at borger starter i virksomhedspraktik (se punkt 6 i arbejdsgangene for spor 1 og 2). Arbejdsgrupperne for spor 1 og 2 afklarer dette spørgsmål, inden den nye praksis starter op.
Social- og Sundhedsudvalget bedes på dette møde godkende, at den nye praksis beskrevet i arbejdsgangene for spor 1 og 2 starter op fra den 1. maj 2025.
Status på spor 3
Arbejdsgruppen er ved at kortlægge, hvor mange borgere, der både modtager både mentorstøtte og bostøtte, og hvordan der i fremtiden kan blive færre fagpersoner omkring borgeren.
Status på spor 4
Der gives en orientering om status på spor 4.
Status på spor 5
Etablering af flere stillinger til borgere med funktionsnedsættelser i kommunalt regi indgår i arbejdet med at styrke fleksjobindsatsen i Beskæftigelse.
Den videre proces
Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget følger op på det tværgående samarbejde på møderne i juni 2025. Udvalgene præsenteres på møderne i juni for en status på samarbejdet, eventuelle beslutningssager i det videre arbejde med de 5 spor samt en administrativ vurdering af, hvor mange borgere der kan blive en del af indsatsen på kort og på længere sigt.
Lovgrundlag og juridisk vurderingLov om en aktiv beskæftigelsesindsats og serviceloven.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingFormålet med det tværgående samarbejde er, at flere borgere med funktionsnedsættelser, herunder borgere fra Handicap og Psykiatri, kommer i beskæftigelse i en virksomhed.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget:
- tager orienteringen om status på de 5 spor i den fælles beskæftigelsesindsats til efterretning og
- godkender, at den nye praksis beskrevet i arbejdsgangene for spor 1 og 2 starter op fra den 1. maj 2025.
- Arbejdsgange - Nye og nuværende borgere i Handicap og Psykiatri som skal i beskæftigelse i en virksomhed
- Kommissorium for tværgående samarbejde om borgere fra Handicap og Psykiatri som skal i beskæftigelse
Administrationens indstilling godkendes.
Kopier link til punktet - Print
4: Handleplan for Holmehusene
Sagsnr: 25-003958
SagsfremstillingAdministrationen har udfærdiget en handleplan for løft af kvaliteten på botilbuddet Holmehusene.
Baggrunden for handleplanen er, at Holmehusene den 31. maj 2024 fik et skærpet tilsyn af Socialtilsyn Midt på grund af kvalitetsmangler. Den 24. oktober 2024 var tilsynet på tilsynsbesøg, og på den baggrund blev der udfærdiget en tilsynsrapport. Ringkøbing-Skjern Kommune modtog den 20. januar 2025 en afgørelse fra Socialtilsyn Midt om ophør af godkendelse som socialt tilbud den 20. maj 2025. Social- og Sundhedsudvalget har den 31. januar 2025 truffet afgørelse om, at denne afgørelse skal påklages. Klagen er sendt til Socialtilsyn Midt.
Socialtilsynet har den 17. marts 2025 ændret deres afgørelse. I stedet for at lukke Holmehusene pr. 20. maj 2025, har Socialtilsynet givet et skærpet tilsyn, som løber frem til den 14. september 2025.
Fagchefen vil hver måned under det skærpede tilsyn, orientere Social- og Sundhedsudvalget om fremdriften i handleplanen.
Handleplanen indeholder en status på fremdriften på følgende områder:
- Flere borgere i dagtilbud og beskæftigelse
- Flere aktiviteter på Holmehusene
- Borgernes trivsel
- Tættere samarbejde med pårørende
- Kompetente medarbejdere og kompetenceudvikling
- Mere sundhedsfaglig og pædagogisk dokumentation
- Tillid til ledelse
Lov og socialt tilsyn §5 og 6.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIndsatserne i handleplanen skal medføre løft af kvaliteten på Holmehusene således, at botilbuddet kan leve op til kravene i socialtilsynets kvalitetsmodel og dermed opnå at det skærpede tilsyn fjernes.
IndstillingOrienteringen tages til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
5: Sagsbehandlingsfrister i Handicap og Psykiatri
Sagsnr: 24-013555
SagsfremstillingPå Social- og Sundhedsudvalgsmødet i den 14. august 2024 blev det besluttet at forlænge sagsbehandlingstiderne i Handicap og Psykiatri i en midlertidig periode frem til 1. april 2025 gældende for følgende paragraf-områder:
- Aflastning (§84)
- Dagtilbud - beskyttet beskæftigelse (§103)
- Dagtilbud - aktivitets og samværstilbud (§014)
- Merudgifter (§100)
- Kontant tilskud (§95)
- Hjælperordning (§96)
Der indstilles til, at den midlertidige forlængelse der vedrører aflastning, hjælperordninger og merudgifter gøres permanent. Hvorimod sagsbehandlingstiden vedrørende beskyttet beskæftigelse samt aktivitets- og samværstilbud går tilbage til en sagsbehandlingstid på op til 2 måneder.
Baggrunden for dette er, at det giver myndighedsafdelingen mulighed for i højere grad at overholde fristerne og hermed give borgerne en realistisk forventning til hvornår de kan forvente en afgørelse på deres ansøgning.
Endvidere har Revisionen ved gennemgang af Handicap og Psykiatris sager for 2023 påpeget at sagsbehandlingstiderne ikke altid overholdes. Som følge af de nuværende forlængede sagsbehandlingstider har Revisionen ved gennemgang af sager for 2024 ikke fundet grundlag for at påpege dette.
Fagsystemet i Handicap og Psykiatri kan ikke levere data på sagsbehandlingstiderne, men det er erfaringen at sagsbehandlingstiden oftest er nødvendig at benytte fuldt ud, for at kunne træffe afgørelse vedrørende borgerens ansøgning.
Herudover er der kommet et større fokus på, at fagområderne arbejder på tværs og laver fælles afgørelser til borgerne og dette tværfaglige samarbejde er væsentlig for at kunne få et helhedsperspektiv på borgers ansøgning, men er samtidig også mere tidskrævende.
I forhold til de nævnte paragrafområder kan det særligt nævnes:
Aflastning (§ 84) – Det er ofte borgere, som er nye i Handicap og Psykiatri regi, og af den grund foreligger der ikke eksisterende oplysninger der kan bruges i forbindelse med en ansøgning. Der er behov for at lave en udredning af borgers funktionsniveau og støttebehov på samme vis som de øvrige paragrafområder, hvilket er svært at imødekomme hvis sagsbehandlingstiden sættes tilbage til de 4 uger.
Merudgifter (§100) – På nuværende tidspunkt er der oftest behov for at anvende den fulde sagsbehandlingstid på 3 måneder, da der i disse sager kan være behov for at indhente lægelige oplysninger, som giver ventetid i sagsbehandlingen. Herudover er det en kompleks paragraf at forvalte, hvor kommunerne har praksis for at hjælpe hinanden igennem ERFA-netværk og der er løbende behov for at holde sig opdateret omkring Ankestyrelsens praksis. Endvidere er det forventningen, at der kommer nye regler på området for merudgifter, som led i Ekspertudvalgets anbefaling, hvilket også vil kræve at medarbejderne skal bruge tid på at forvalte de nye regler. Af den grund ses det nødvendigt at have en sagsbehandlingstid på op til 3 måneder.
Hjælpeordninger (§ 95 og § 96) – Det er erfaringen, at forvaltningen ikke kan overholde en sagsbehandlingstid på 3 måneder, når borgeren søger om en af disse to hjælpeordninger, hvorfor der indstilles til at sagsbehandlingstiden forbliver op til 4 måneder.
Beskyttet beskæftigelse samt aktivitets- og samværstilbud (§ 103 og § 104) – Sagsbehandlingen er identisk med de øvrige paragrafområder, herunder behovet for at udrede borgers funktionsniveau, men ofte er borgerne kendte i Handicap og Psykiatri regi, hvilket betyder at der allerede foreligger brugbare oplysninger, som med borgers samtykke kan anvendes i sagsbehandlingen og deraf gøre det hurtigere.
Det skal bemærkes, at de vedtagne sagsbehandlingsfrister altid kan fraviges, hvis der er behov for at træffe en akut afgørelse i én sag, hvor det er påkrævet og har afgørende betydning.
Alternativ til ændring af sagsbehandlingsfristerne er tilføring af flere medarbejderressourcer til Myndighed i Handicap og Psykiatri, som til dels vil kunne bidrage til at det er nemmere at overholde sagsbehandlingsfristerne dog med undtagelse af hjælperordningerne samt sager om merudgifter.
Lovgrundlag og juridisk vurderingAdministrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender de foreslåede sagsbehandlingstider.
Administrationens indstilling godkendes.
Kopier link til punktet - Print
6: Budgetopfølgning ultimo marts 2025
Sagsnr: 24-024916
SagsfremstillingBudgetopfølgningen ultimo marts for de centrale budgetområder under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 7,0 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 4,0 mio. kr.
I nedenstående diagram ses resultatet af budgetopfølgningen for marts 2025 for hele udvalgets område.
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 1,6 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,6 mio. kr. i forhold til forventningen ved den seneste opfølgning.
Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:
- Pleje og omsorg er ændret med 0,4 mio. kr., hvilket primært skyldes flere udgifter til rekrutteringsområdet.
- De visiterede timer er fortsat under det budgetlagte niveau, og derfor er der medtaget et mindre forbrug på 2,5 mio. kr. I uge 1-12 var de visiterede timer gennemsnitlig på 6.671 timer pr uge, hvor budgettet er på 6.845 timer pr. uge.
- For mellemkommunale betalinger forventes et merforbrug på 8,6 mio. kr. hvilket er en forbedring på 0,1 mio.kr. fra sidste opfølgning.
- For Sundhedscenter Vest forventes et mindre forbrug på 2,7 mio. kr. Resultatet skyldes primært mindre forbrug på vederlagsfri fysioterapi.
Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 8,6 mio. kr., hvilket er 3,6 mio. kr. højere end forventningen ved den seneste opfølgning. Der var forventningen et merforbrug på 5 mio. kr.
Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:
- Resultatet for 2025 er et øjebliksbillede, som er dannet på baggrund af borgernes indsatser, som på nuværende tidspunkter kendt af Myndighedsafdelingen.
Stigningen i merforbruget skyldes især en stor tilgang af borgere med erhvervet hjerneskade.
- Det forventede merforbrug inkluderer en antagelse om, at der kan opnå et besparelsespotentiale 6,5 mio. kr. på følgende områder:
- Nedsættelse serviceniveau: 0,5 mio. kr.
- Ny sagsgennemgang (investering i rådgiver): 0,6 mio. kr.
- Øget salg af botilbudspladser: potentialet på 1,3 mio. kr. er opnået
- Sammenhæng mellem bestilling og indsats i egne tilbud: 0,9 mio. kr.
- Borgere i regionale tilbud: 3,2 mio. kr.
- Refusionen for særligt dyre enkeltsager er beregnet med de nye beløbsgrænser for 2025. Da alle takster endnu ikke er opdateret til 2025-niveau, er der usikkerhed om beløbets størrelse.
Bevillingsændring
Administrationen er blevet opmærksom på, at midler til SKI-aftalen på Nexus samt VUM 2.0 bevillingsmæssigt fejlagtigt står placeret på Økonomiudvalgets område. Denne bevilling samt en mindre justering jf. omorganiseringen i Handicap og Psykiatri pr. 1. januar 2025 søges der om flytning af fra konto 6 til konto 5. Det medfører en netto overførsel på 317.000 kr. fra Økonomiudvalget til Social- og Sundhedsudvalget.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiBudgetopfølgningen ultimo marts 2025 for Social- og Sundhedsudvalget viser et forventet samlet merforbrug på 4,7 mio. kr.
Ingen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at
- budgetopfølgningen tages til efterretning
- udvalget tager stilling til, om der skal iværksættes yderligere initiativer for at minimere merforbruget på Handicap og Psykiatri området
- det godkendes, at der indenfor fagområdet Handicap og Psykiatri flyttes en bevilling på 317.000 kr. fra konto 6 (Økonomiudvalget) til konto 5 (Social- og Sundhedsudvalget)
Social- og Sundhedsudvalget anbefaler, at administrationens indstilling godkendes.
Social- og Sundhedsudvalget aftalte, at de ikke ønsker at arbejde med indsatser for at nedsætte merforbruget på nuværende tidspunkt.
Kopier link til punktet - Print
7: Budgetopfølgning for decentrale enheder ultimo marts 2025
Sagsnr: 24-024916
SagsfremstillingGenerelt
Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. marts 2025 for de decentrale enheder
under Social- og Sundhedsudvalget.
Der udarbejdes decentrale budgetopfølgninger til politisk behandling tre gange årligt. Det er pr. 31.
marts, 30. juni (31. juli) og 31. oktober. For Social- og Sundhedsudvalget gælder dette for enheder
under Sundhed og Omsorg samt Handicap og Psykiatri.
Budgetopfølgningerne er udarbejdet i et samarbejde mellem de decentrale enhedsledere,
områdeledere og økonomikonsulenterne i Viden & Strategi.
Budgetopfølgningerne er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2025 eksklusiv
overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om enheden
bruger mere eller mindre af deres indeværende års budget.
Sundhed og Omsorg
Enhederne inden for Sundhed og Omsorg forventer et samlet merforbrug på 0,6 mio. kr.
Der arbejdes fortsat intenst for at overholde budgetterne, dette arbejde er som i 2024 forankret i Styregruppen for Bæredygtige enheder. Styregruppen har følgende opgaver:
• månedlige møder i styregruppen
• øget gensidig information i styringskæden
• månedlig mundtlig afrapportering fra fagchef til udvalget (under budgetopfølgningspunktet)
• hvordan enhederne understøttes af samarbejdspartnere
• udvikling af styringsværktøj herunder drejebøger
Ældrecentrene forventer et samlet merforbrug på 1,5 mio. kr., hvilket primært kan tilskrives en planlagt og administrativ aftalt opnormering på en af enhederne. Opnormeringen er gennemført for at styrke kvaliteten i plejen og imødekomme lokale behov.
Hjemmeplejen og Akutfunktionen forventer et mindre forbrug på 1,4 mio. kr. Dette er et resultat af målrettede tilpasninger i fremmødestrukturen, som blev iværksat i efteråret 2024. De positive effekter af disse tiltag afspejles allerede i det forventede resultat for 2025.
De øvrige enheder forventer et merforbrug på 0,6 mio. kr. Dette skyldes primært en øget aktivitet på elevområdet som følge af en strategisk indsats inden for rekruttering. Merforbruget finansieres af tidligere overførte puljemidler.
Implementeringen af de forskellige tiltag er fortsat en stor opgave for institutionerne og indebærer mange omstillinger. På udvalgsmødet redegør fagchefen for nogle af de igangsatte indsatser.
Handicap og Psykiatri
Enhederne inden for Handicap og Psykiatri forventer et samlet mindre forbrug på 2,9 mio. kr., dog eksklusive Holmehusene.
Generelt betragtet, så har tilbuddene arbejdet intenst i 2024 med at justere omkostningen til budgettet jf. beslutninger truffet for at nedbringe merforbrug på centrale konti. Dette arbejde ser for flere tilbud ud til at give gevinst nu. For tilbud der fortsat er udfordret er administrationen og daglig leder i gang med at drøfte indsatser for yderligere justeringer.
Korterevarende tilbud forventer et mindre forbrug på 3,9 mio. kr.
Vendepunktet og Uvisiterede tilbud - forventet mindre forbrug på 1,6 mio. kr. Mindre forbruget er primært på de uvisiterede caféer, hvor der er en uudnyttet ramme.
Dagtilbud - forventer et samlet mindre forbrug på 1,2 mio. kr.
Langt de fleste dagtilbud har mindre forbrug, så der er stabilitet på området.
Bostøtte - forventes et samlet mindre forbrug på 1,2 mio. kr.
To ud af de tre bostøtter giver mindre forbrug. På udvalgsmødet i marts blev sagen om "smallere serviceadgang" behandlet og sendt i høring. Ved igangsætning af Smallere serviceadgang kan der være borgere i bostøtten, som ønsker at overgå til et forløb i Smallere serviceadgang, hvilket vil få betydning for økonomien i bostøtten.
Længerevarende tilbud forventer et merforbrug på 1,0 mio. kr.
I opgørelsen er Holmehusene holdt udenfor, da administrationen har brugt ressourcer på driften. Fagchefen vil på et senere møde redegøre for økonomien.
Flere af tilbuddene har merforbrug, hvorfor administrationen har igangsat økonomisk analyse af særligt udfordrede tilbud. Analysen har betydet, at tilbuddene arbejder videre med at gennemføre kapacitetsjusteringer i driften det vil sige, at det f.eks. kan være implementering af en nye vagtplaner. Tilbuddene er ikke lige langt i implementeringen af deres indsatser. Dette følges tæt hen over foråret, og resultaterne medtages løbende, som de lokaliseres. Fagchefen vil på de kommende udvalgsmøder redegøre for både faglige påvirkninger og økonomiske resultater.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiDe decentrale enheder under Social- og Sundhedsudvalgets budgetområde forventer et samlet
mindre forbrug på 2,289 mio. kr. i 2025.
Ingen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at budgetopfølgningen tages til efterretning.
Bilag- Bilag 1, Sundhed og Omsorg, områder ultimo marts 2025, ej webtilgængelig
- Bilag 2, Handicap og Psykiatri, områder ultimo marts 2025, ej webtilgængelig
Budgetopfølgningen tages til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
8: Budgetlægning 2026 - 2029 på Social- og Sundhedsudvalgets område
Sagsnr: 24-025322
SagsfremstillingPå mødet den 19. februar 2025 tog Social- og Sundhedsudvalget ud fra den fremsendte budgetlægningsprocedure de indledende drøftelser af, hvordan udvalget vil arbejde med budgetlægningen for 2026 - 2029.
Budgetlægning:
Ud fra den godkendte tidsplan holdte Social- og Sundhedsudvalget den 3. april 2025 møde med FagMED Sundhed og Omsorg og FagMED Handicap og Psykiatri samt Lederforum i de to fagområder. Samme dag mødtes udvalget også med Ældrerådet, Frivilligrådet og Handicaprådet. Input og signaler herfra samles og fremlægges på mødet.
Med afsæt i Økonomiudvalgets budgetlægningsprocedure er administrationen er i gang med at kigge på behovet for nye tiltag, finansieringsforslag samt anlægssager. Dette arbejde præsenteres udvalget for på maj mødet.
Udvalgets driftsbudgetrammer for budgetlægningsperioden 2026 - 2029 er følgende:
På Social- og Sundhedsudvalgets maj og juni møder fremsender administrationen forslag til aktivitetsudvidelser/nye tiltag, finansieringsforslag, DUT-sager samt anlægsprojekter.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager første drøftelse af budgettet for 2026-2029.
BilagIngen bilag.
BeslutningSocial- og Sundhedsudvalget drøftede budget 2026-2029.
Kopier link til punktet - Print
9: Efterkalkulerede fritvalgspriser madservice 2024 og 2025
Sagsnr: 25-007380
SagsfremstillingByrådet skal mindst én gang årligt fastsætte fritvalgsprisen for madservice. Fritvalgsprisen anvendes til betaling af de private leverandører, som leverer madservice til nogle af kommunens borgere. Beregningen er således med til at sikre lige konkurrencevilkår og undgå konkurrenceforvridning mellem den kommunale og de private leverandører.
Beregningen udarbejdes på baggrund af de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved levering af madservice i overensstemmelse med de stillede kvalitetskrav. Prisen beregnes på baggrund af afholdte udgifter til madservice i 2024.
Administrationen har efterberegnet fritvalgsprisen for madservice for regnskabsåret 2024, som danner grundlag for prisen i 2025. Private leverandører afregnes inkl. moms, og Ringkøbing-Skjern Kommune vil igennem den kommunale momsrefusionsordning få refunderes momsen.
For borgere, der får leveret mad fra en privat leverandør, har Ringkøbing-Skjern Kommune en udgift, som svarer til forskellen mellem borgerens egenbetaling og prisen til den private leverandør. I år er den fremregnet produktionspris enslydende med egenbetalingen, hvorfor den private leverandør ikke skal kompenseres.
Prisfastsættelsen for 2025 er gældende fra 1. maj 2025 - 30. april 2026.
Til orientering kan det oplyses, at det Danske Madhus er godkendt som fritvalgsleverandør i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Lovgrundlag og juridisk vurderingBekendtgørelse nr. 344 af 26. marts 2013 - Bekendtgørelse om frit valg af leverandør af hjemmehjælp og fritvalgsbeviser efter servicelovens § 91 og om kvalitetskrav til leverandører af hjemmehjælp efter servicelovens § 83.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at
- efterkalkulationerne af prisen for 2024 tages til efterretning
- fritvalgspriserne i 2025 for et måltid mad med og uden udbringning godkendes.
Ingen bilag.
BeslutningSocial- og Sundhedsudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
10: Efterkalkulerede fritvalgstakster vedrørende personlig og praktisk hjælp 2024
Sagsnr: 25-007125
SagsfremstillingByrådet skal fastsætte fritvalgspriser ud fra en beregning af de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved levering af personlig og praktisk hjælp i overensstemmelse med de stillede kvalitetskrav.
Hvert år efter regnskabsårets afslutning skal der beregnes en fritvalgspris på personlig pleje og praktisk hjælp. Prisen beregnes ud fra hjemmeplejens afholdte udgifter. Fritvalgsprisen bruges til udbetaling af ydelser leveret af godkendte private leverandører af praktisk hjælp samt afregning af fritvalgsbeviser for personlig pleje i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Administrationen har efterberegnet fritvalgspriserne for 2024 ekskl. moms.
Til fastsættelse af priserne for 2025 er der taget udgangspunkt i den efterkalkulerede 2024-pris.
Priser for 2025 er følgende ekskl. moms:
Til orientering er ubekvemme tider hverdage kl. 17.00 – 06.00 samt helligdage og weekender. Priserne er gældende fra 1. maj 2025 til 30. april 2026, jævnfør aftale med de private leverandører.
Lovgrundlag og juridisk vurderingBekendtgørelse nr. 344 af 26. marts 2013 – Bekendtgørelse om frit valg af leverandør af
hjemmehjælp og fritvalgsbeviser efter servicelovens § 91 og om kvalitetskrav til leverandører af
hjemmehjælp efter serviceloven § 83.
Det forventes, at de private leverandører af praktisk hjælp i 2025 leverer ca. 4.900 timer, svarende
til en udgift på 2,0 mio. kr. incl. fritvalgsbeviser. I 2025 er budgettet på 1,98 mio. kr.
Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at
efterberegningen af fritvalgspriserne for 2024 tages til efterretning, og priserne fra 1. maj 2025
godkendes.
Ingen bilag.
BeslutningSocial- og Sundhedsudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
11: Godkendelse af Praksisplan for fysioterapi 2025
Sagsnr: 19-029019
SagsfremstillingPraksisplan 2025
Region og kommuner har ansvaret for at planlægge og tilrettelægge den fysioterapeutiske kapacitet i en region. Det sker bl.a. gennem udarbejdelse af en fælles praksisplan. Praksisplanen er et redskab til udvikling og analyse af fysioterapiområdet. Den danner grundlag for beslutninger om bl.a. behandlingskapacitet, placering af kapacitet, udviklingen i samarbejdet med øvrige sundhedstilbud og kvalitetsudvikling inden for rammerne i overenskomstperioden. Praksisplanen er udarbejdet i et samarbejde mellem Region Midtjylland, kommunerne og repræsentanter for de praktiserende fysioterapeuter i regionen.
Der er pr. 1. januar 2024 indgået ny overenskomst for fysioterapi i praksissektoren. Aftalen introducerer en ny kapacitets- og styringsmodel og stiller desuden krav om, at kommuner og region reviderer kapacitetsdelen af praksisplanen senest 1. juli 2025. Der er på den baggrund udarbejdet udkast til en ny praksisplan for fysioterapi, som har været i høring fra 1. november 2024 til den 6. januar 2025.
Høringssvar
Der er indkommet i alt 20 høringssvar, hvoraf de 19 signalerer god opbakning til planudkastet. Eneste undtagelse er høringssvaret fra Danske Fysioterapeuter, som problematiser, at planudkastet ikke indeholder anbefalinger om nynedsættelser, hvilket de mener, er i strid med overenskomsten. Region Midtjylland og kommunerne er ikke enige heri og anbefaler, at der aktuelt ikke er behov for at udvide med flere ydernumre eller nye klinikker.
For den almene fysioterapi, som er regionalt myndighedsområde, er der inden for de kliniklofter, som er fastsat efter den nye overenskomst, plads til en vækst på ca. 15%. Den midtjyske region har det højeste antal fysioterapeuter pr. indbygger i landet og ventetiderne til almen fysioterapi er beskedne.
Den vederlagsfri fysioterapi er kommunalt myndighedsområde, og det er derfor op til kommunerne at tage stilling til, om kapaciteten er tilstrækkelig. Dette er indledningsvist ad to omgange forelagt kommunerne via Den Kommunale Styregruppe på sundhedsområdet (KOSU), og vurderingen er, at kapaciteten aktuelt er dækkende. Der henvises i den forbindelse til den i forvejen høje fysioterapeutiske kapacitet i den midtjyske region. Ifm. høringsprocessen har kommunerne på ny haft mulighed for at melde ind, hvis de havde ønske om at udvide kapaciteten inden for vederlagsfri fysioterapi. Det har ikke været tilfældet.
Bemærkninger fra fysioterapeuterne i Samarbejdsudvalget
I forbindelse med den afsluttende behandling af planudkastet i Samarbejdsudvalget for fysioterapi har fysioterapisiden fremsendt selvstændige bemærkninger til praksisplanen. Fysioterapeuterne mener ikke, at planen lever op til overenskomstens intention, da planudkastet ikke indeholder anbefalinger om nynedsættelser. Fysioterapeutsiden opfordrer derfor til, at region og kommuner tager initiativ til, at der udmøntes nye fysioterapeutiske kapaciteter. I henhold til overenskomsten har fysioterapeuterne i Samarbejdsudvalget mulighed for at medsende deres bemærkninger til praksisplanen, hvorfor de er medsendt til orientering.
Videre proces
Efter politisk godkendelse i region og kommunerne, forventes den nye praksisplan at træde i kraft pr. 1. juli 2025.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingDet indstilles,
- at ”Praksisplan for fysioterapi 2025” godkendes
- at bemærkningerne fra fysioterapeutsiden i samarbejdsudvalget tages til efterretning
- Praksisplan for fysioterapi 2025 (hvor rettelser og ændringer pba. høringssvar er markeret med rødt)
- Samlet oversigt over høringssvar med administrative bemærkninger
- Bemærkninger fra fysioterapeuterne i Samarbejdsudvalget
Administrationens indstilling godkendes.
Kopier link til punktet - Print
12: Status på implementering af Ældrereform
Sagsnr: 25-007904
SagsfremstillingSocial- og Sundhedsudvalget drøftede Ældrereformen på et møde den 18. september 2024 og besluttede at igangsætte arbejdet med udbredelse af helhedsorienteret ældrepleje, faste teams, borgernær visitation samt udvidet frit valg af leverandører, som den første del af implementeringsprocessen.
Desuden drøftede Social- og Sundhedsudvalget udvalgte emner i reformen på et temamøde den 18. november 2024.
Social- og Sundhedsudvalget har tilkendegivet en forventning om løbende at blive orienteret om implementeringen af reformen og at få forelagt relevante emner til drøftelse og eventuel politisk beslutning.
Baggrund
Aftalen om en reform af ældreområdet blev indgået i april 2024 mellem Regeringen og flere aftalepartier. Der er følgende elementer i aftalen:
- Helhedspleje, borgernær visitation, udbredelse af faste teams
- Udvidelse af det frie valg og ligestilling af private og offentlige leverandører
- Forenklet tværkommunalt ældretilsyn og samtilsyn på plejehjem
- Afbureaukratisering og reduktion i dokumentationsbyrden
- Styrket transparens og gennemsigtighed
- En ny type plejehjem: Lokalplejehjem
- Bedre rammer for etablering af friplejehjem
- Et tættere samspil med civilsamfund og pårørende
- Udbredelse af velfærdsteknologi
- Et kvalitetsløft af ældreplejen
Status på første fase af implementeringen
Der et etableret en projektorganisering i Sundhed og Omsorg, som varetager implementeringen.
Der er vedhæftet en oversigt over hovedspor og understøttende funktioner i arbejdet med Ældrereformen. Oversigten udbygges løbende.
- Vedrørende helhedsorienteret ældrepleje, herunder tværfaglige faste teams og borgernær visitation, er der igangsat en planlægningsfase, som forløber i 2025. En overordnet tids- og handleplan er under udarbejdelse. Helhedsplejen træder i kraft 1. juli 2025. Implementeringen af tværfaglige faste teams sker fra 2026, så der vil være en overgangsordning, hvor der arbejdes med helhedspleje i den nuværende organisering.
- Forløbsstruktur. Der er igangsat et arbejde med at designe en forløbsstruktur, som skal anvendes til visitation af borgere i henhold til den ny lovgivning. Strukturen skal erstatte den nuværende visitation til enkeltydelser. Forløbsstrukturen forventes klar til politisk godkendelse senest i juni 2025. Der udarbejdes en plan for den efterfølgende implementering af forløbsstrukturen i såvel hjemmeplejen som i visitationen.
- Udvidet frit valg af private leverandører. Der er igangsat en proces til at understøtte implementeringen af udvidet frit valg af private leverandører. Der tages udgangspunkt i den nuværende godkendelsesordning og aftaler med leverandører med vurdering af hvilke ændringer den ny lovgivning medfører, herunder vurderes muligheden for et senere udbud. I den forbindelse indhentes bl.a. erfaring fra andre kommuner og der rettes henvendelse om dialog til potentielle private leverandører, som kan tænkes at byde ind på opgaven.
Overgang til implementering af Ældreloven
Der er behov for at kompensere hjemmeplejeenhederne for opgaver med implementering af Ældreloven. Administrationen anbefaler, at der anvendes 3 mio. kr. af DUT-midlerne i 2025 til denne kompensation.
Lovgrundlag og juridisk vurderingÆldrereformen udmøntes via tre hovedlove: Ældreloven, Lov om ældretilsyn og Lov om lokalplejehjem, som er vedtaget i Folketinget den 19. december 2024.
- Lov om lokalplejehjem træder i kraft den 1. januar 2025.
- Det tværkommunale ældretilsyn skal være i drift 1. juli 2025.
- Ældreloven træder i kraft pr. 1. juli 2025. Hertil vil der være en overgangsperiode for borgere, der hidtil har modtaget ydelser efter Serviceloven. Loven er færdigimplementeret 1. juli 2027.
Ringkøbing-Skjern Kommune modtager tilskud fra puljen til etablering af faste teams på i alt 4,2 mio. kr. i perioden 2024-2027. Fra budget 2025 er der afsat DUT-midler på 6,3 mio. kr. stigende til ca. 9,8 mio. kr. i 2027, som blandt andet anvendes til indførsel af helhedsplejen. I 2025 anvendes 3 mio. kr. til at sikre overgangen til Ældreloven.
Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager sagen til efterretning.
BilagBeslutningOrienteringen tages til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
13: Status på samarbejdet med ikke-kommunale væresteder
Sagsnr: 25-003970
SagsfremstillingSamarbejdet mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og værestederne har siden efteråret 2019 fast fulgt årshjulet som er beskrevet nedenfor og samarbejdet er løbende blevet tættere og bedre. Som led i det løbende samarbejde fremlægges samarbejdsaftaler med nye bilag til godkendelse hos Social- og Sundhedsudvalget. Bilagene er formuleret på et årligt samarbejdsmøde mellem værestederne og kommunen og specificerer, hvilke indsatser parterne skal samarbejde om i det kommende år.
Historik
Social- og Sundhedsudvalget besluttede i februar 2021, at indgå 2-årige aftaler med værestederne, som skulle løbe for årene 2022 og 2023.
Udvalget besluttede samtidigt, "at der i fremtiden arbejdes på, at der indgås løbende 2-årige kontrakter med værestederne". Der er således indgået en to-årig aftale i perioden 2024-2025.
Status 2024
Administrationen vurderer, at samarbejdet med de fire væresteder i 2024 har fungeret godt. Der har generelt været mange brugere på værestederne.
I 2024 har G-faktor har styrket flere samarbejdsflader til Handicap- og Psykiatri samt Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Montana er fortsat udfordret på pladsen. Der har over de senere år været en stor tilgang af brugere, hvorfor pladsen er blevet for trang. Der er indledt en dialog med kommunen om nye lokaler.
Sømandscaféen har også her oplevet en tilgang i antallet af brugere, og de kommer med en meget forskellig baggrund.
Røde Kors Caféen er i fuld gang med udbygningen, og glæder sig til at få deres nye lokaler i brug
Indsatser 2025
Alle indsatser i samarbejdet kan læses i bilagene.
Generelt er der fokus på at styrke samarbejdet om:
Fundraising, tilstrækkelige lokaler, kendskab mellem kommunale fagområder og værestederne, så borgere og personale får mest muligt gavn af den samlede tilbudspalet.
Lovgrundlag og juridisk vurderingLov om Social Service § 104:
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde aktivitets- og samværstilbud til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer til opretholdelse eller forbedring af personlige færdigheder eller af livsvilkårene.
Til at støtte det frivillige sociale arbejde er der i kommunens budget 2024 afsat 4.567.000 kr. til §18 området.
Af budgettet er forlods afsat midler til FrivilligVest, Cafe Røde Kors, Café Værestedet Montana , G-faktor, Selvhjælp Ringkøbing-Skjern, værestedet Sømandshjemmet samt mødeafholdelse mv. på det frivillige sociale område.
Tabel 1: Årligt driftstilskud til café væresteder afsat på Ringkøbing-Skjern Kommunes budget
Nedenfor følger en oversigt over driftstilskuddets størrelse og placering (2024-niveau). Bemærk at driftstilskuddet fremskrives årligt i henhold til KL’s forventede pris- og lønstigninger.
Café Værested | Årligt driftstilskud |
Café Værestedet Montana, Skjern | 881.000 |
G-faktor, Ringkøbing | 709.000 |
Røde Kors Caféen, Ringkøbing | 861.000 |
Sømandscaféen | 87.000 |
I alt | 2.538.000 |
De fire væresteder har ud over driftstilskuddet stadig mulighed for at søge §18 midler til ekstraordinære aktiviteter, der ligger uden for deres driftsopgaver.
Viden & Strategi (Økonomi) påpeger, at Byrådet reelt først behandler overførslerne fra 2024 til 2025 i april 2025, hvorfor det samlede budget først kendes på dette tidspunkt.
EffektvurderingAdministrationen vurderer, at effekten af samarbejdet med de fire væresteder er høj. Ift. udgifterne til værestederne servicerer værestederne mange udsatte borgere.
IndstillingSocial- og Sundhedsudvalget bedes tage status på samarbejdsaftalerne 2024-2025 og bilaget for 2025 til efterretning.
Bilag
- 2024-2028 Samarbejdsaftale og 2025 bilag §104-driftstilskud - Røde Kors Caféen Ringkøbing Ringkøbing-Skjern Kommune - webtilgaengelig
- 2024-2028 Samarbejdsaftale og 2025 bilag §104-driftstilskud - G-faktor Ringkøbing-Skjern Kommune - webtilgaengelig
- 2024-2028 Samarbejdsaftale og 2025 bilag §104-driftstilskud - Sømandscaféen Hvide Sande Ringkøbing-Skjern Kommune - webtilgaengelig
- 2024-2028 Samarbejdsaftale og 2025 bilag §104-driftstilskud - Café Værestedet Montana i Skjern Ringkøbing-Skjern Kommune - webtilgaengelig
Status på samarbejdsaftalerne blev taget til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
14: Gensidig orientering
Sagsnr:
SagsfremstillingA.
Politisk fyraftensmøde: Ulrik Wilbek om reformer på socialområdet.
KL har sendt orientering om politisk fyraftensmøde om reformer på socialområdet.
Orienteringen er vedlagt.
B.
Temamøde 5. maj Handicap og Psykiatri, samt Sundhed og Omsorg.
Temamøde 26. maj Sundhed og Omsorg.
C.
Den 8.-9. maj 2025 afholdes KL's Social- og Sundhedspolitiske Forum i Aalborg Kongres & Kultur Center.
D.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2025.
Oversigten er vedlagt.
- A. Orientering om politisk fyraftensmøde om reformer på socialområdet
- D. Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2025 - ej webtilgængelig
Der blev givet en orientering.

6950 Ringkøbing