Referat: 19. februar 2025 kl. 08:00

Holmelunden, Holmelunden 4, Ringkøbing
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Jens Jensen
  • Jens Erik Damgaard
  • Pia Vestergaard
  • Susanne Høj
  • Linda Nielsen
  • Hans-Christian Blichfeldt

Fraværende

  • Rita Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Fraværende
  • Rita Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

2: Udpegning af medlem til Handicaprådet

Sagsnr: 22-003591

Sagsfremstilling

I forbindelse med Gitte Foldagers udtræden af Handicaprådet, har Social- og Sundhedsudvalget tidligere godkendt Elia Johannes Kehlet som personlig stedfortræder. Elia Johannes Kehlet har dog meddelt, at han ikke ønsker at deltage i Handicaprådet. Et nyt medlem er udpeget af Danske Handicaporganisationer. Udpegningen skal godkendes af Social- og Sundhedsudvalget.

Handicaprådet virker i en 4-årig periode, svarende til de kommunale råds valgperiode, dog således, at medlemmerne fungerer, indtil nye medlemmer indstilles eller udpeges. Den nuværende valgperiode løber indtil 31. december 2025.

Byrådet har på det konstituerende byrådsmøde den 14. december 2021 bemyndiget Social- og Sundhedsudvalget til at foretage valg til Handicaprådet. Social- og Sundhedsudvalget har den 19. januar 2022 og den 18. september 2024 godkendt udpegning af medlemmer til Handicaprådet for perioden 2022 - 2025. 

Handicaprådet sammensættes af 3-7 medlemmer fra handicaporganisationerne i kommunen udpeget efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer og 3-7 medlemmer udpeget af byrådet. Et antal af de medlemmer, der udpeges af byrådet, skal være byrådsmedlemmer. De medlemmer af handicaprådet, der udpeges af byrådet, og som ikke er medlemmer af kommunalbestyrelsen, skal være ansat i kommunen, i selvejende institutioner eller hos andre private leverandører, som udfører relevante opgaver for kommunen. Handicaprådet sammensættes således, at handicaporganisationernes medlemmer udgør samme antal som medlemmer udpeget af byrådet. Der er for valgperioden udpeget 5 medlemmer fra hhv. Handicaporganisationerne, 2 byrådsmedlemmer og 3 fagchefer.

Handicaprådet skal sammensættes således, at medlemmerne repræsenterer forskellige handicapgrupper og forskellige sektorer i kommunen, herunder både voksne og børn med handicap. Danske Handicaporganisationer kan kun indstille personer, der har bopæl i kommunen. Byrådet beslutter, om lokale handicaporganisationer eller grupperinger uden for Danske Handicaporganisationer skal være repræsenteret i handicaprådet blandt de 3-7 medlemmer fra handicaporganisationerne i kommunen. Antallet af medlemmer, der repræsenterer lokale handicaporganisationer eller grupperinger, kan ikke overstige antallet af medlemmer, som er udpeget efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer. Der udpeges en personlig stedfortræder for hvert medlem af rådet, som deltager i rådets møder ved det ordinære medlems forfald. Handicaprådet vælger selv sin formand.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovbekendtgørelse nr. 1647 af 4. august 2021 om retssikkerhed og administration på det sociale område, § 37a.

Bekendtgørelse nr. 1200 af 7. juni 2021 om råd på det sociale område §§ 1 og 2.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender

  • Cristina Cvitanich fra Høreforeningen som medlem af Handicaprådet.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Fraværende
  • Rita Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

3: Handleplan for Holmehusene

Sagsnr: 24-026516

Sagsfremstilling

Administrationen har udfærdiget en handleplan for løft af kvaliteten på botilbuddet Holmehusene. 

Baggrunden for handleplanen er, at Holmehusene den 31. maj 2024 fik et skærpet tilsyn af Socialtilsyn Midt på grund af kvalitetsmangler. Den 24. oktober 2024 var tilsynet på tilsynsbesøg, og på den baggrund blev der udfærdiget en tilsynsrapport. Ringkøbing-Skjern Kommune modtog den 20. januar 2025 en afgørelse fra Socialtilsyn Midt om ophør af godkendelse som socialt tilbud den 20. maj 2025. 

Social- og Sundhedsudvalget har den 31. januar 2025 truffet afgørelse om, at denne afgørelse skal påklages. 

Fagchefen vil hver måned, indtil der er truffet en afgørelse om botilbuddet kan opnå godkendelse som social tilbud, orientere Social- og Sundhedsudvalget om fremdriften i handleplanen.

Handleplanen indeholder en status på fremdriften på følgende områder:

  • Flere borgere i dagtilbud og beskæftigelse
  • Flere aktiviteter på Holmehusene
  • Borgernes trivsel
  • Tættere samarbejde med pårørende
  • Kompetente medarbejdere og kompetenceudvikling
  • Mere sundhedsfaglig og pædagogisk dokumentation
  • Tillid til ledelse

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov og socialt tilsyn §5 og 6. 

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Indsatserne i handleplanen skal medføre løft af kvaliteten på Holmehusene således, at botilbuddet kan leve op til kravene i socialtilsynets kvalitetsmodel og dermed opnå godkendelse som socialt tilbud.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.

Fraværende
  • Rita Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

4: Socialtilsyn Midt tilsyn 2024 i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 24-007939

Sagsfremstilling

Socialtilsyn Midt har ansvaret for at føre tilsyn med sociale tilbud for udsatte børn og voksne. Retningslinjer for tilsyn er beskrevet i lov om socialtilsyn. I denne fremgår blandt andet, at Socialtilsyn Midt årligt, efter afvikling af alle tilsynsbesøg, skal udarbejde en individuel rapport til hver tilbud på baggrund af tilsynet. 

Socialtilsynet skal aflægge tilsynsbesøg minimum 1 gang om året. Nogle af tilsynsbesøgene skal være uanmeldte. Socialtilsynet har mulighed for at træffe afgørelse om påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse.

Fagområdet Handicap og Psykiatri har det overordnede ansvar for sikre en god kvalitet på de enkelte tilbud. En gang om året fremlægges tilsynets vurderinger for Social- og Sundhedsudvalget med henblik på, at udvalget følger udviklingen af kvaliteten på området. 

Socialtilsyn Midt har, efter tilsyn med Ringkøbing-Skjern Kommunes tilbud vurderet, at tilbuddene efter en samlet vurdering har den fornødne kvalitet på nær Holmehusene.

Tilsynet tager i dets tilsynsbesøg og afrapportering udgangspunkt i kvalitetsmodellen. Der anvendes en 5 trins skala: 5. i meget høj grad opfyldt. 4. i høj grad opfyldt. 3. i middel grad opfyldt. 2. i lav grad opfyldt. 1. i meget lav grad opfyldt.

Indikatorer og kriterier, der anvendes er: Uddannelse og Beskæftigelse, Selvstændighed og relationer, Målgruppe/Metoder/Resultater, Sundhed og Trivsel, Organisation og Ledelse, Kompetencer, Fysiske rammer. Nedenstående tabel afspejler Socialtilsynets gennemsnitlige vurdering af kvaliteten i centrene fordelt på de syv temaer. Vurderingen fra 2023 er angivet i parentes.

Socialtilsyn Midt har i år 2024 ført tilsyn med Center Vest, Bakkehuset, Center for Socialpsykiatri, ADHD og Autisme, Å-Center Syd, Skelbæk Centret og Holmehusene.

Center Vest er: Brohuset og Grønbjerghjemmet.
Center for Socialpsykiatri, AHDH og Autisme er: Rosengården og Fredensgade samt dagtilbud indenfor denne målgruppe.
Å-Center Syder: de visiterede boliger med bostøtte på Langagerparken og Engdraget, dagtilbuddene indenfor denne målgruppe.
Skelbæk Centreter: Satellitten og Holmelunden.

 

 

Uddannelse

og Beskæftigelse 

 Selvstændighed 

og relationer

Målgruppe

metode og

resultater

Sundhed 

og trivsel 

Organisation

og ledelse

Kompetencer 

Fysiske 

rammer

Center vest 

 3 (3)

 4,3 (4,3)

 5 (5) 

4,9(4,5) 

4,8 (4,5) 

4,5 (4,5) 

5 (5) 

Socialpsyk

 3,5 (2,5)

4,7 (4,7) 

4,3 (4,3) 

4,5(4,6) 

4,7 (4,5) 

 5 (5)

3,3(3,3) 

Bakkehuset

  4 (4) 

5 (4,7) 

4,8 (4,8) 

3,7(4,1) 

3,8 (4,2) 

4,5 (4,5) 

4,3(5) 

Å-Center Syd

4,5 (4,5) 

4,7 (4,7) 

4,8 (4,8) 

4,8(4,5) 

4,8 (3,3) 

4,5 (4,5) 

5 (5) 

Skelbæk

centret

 4 (4,4)

4,7 (4,3) 

 4 (4,3)

4,1(4,6) 

3,4 (4,4) 

4,5 (4,5) 

5 (5) 

Holme-husene

 1,5 (2)

4 (4,3) 

3,5 (3,8) 

4,4(3,6) 

3 (3,5) 

3,5 (3,5) 

4,3(4,3) 

Området tidligere år har særligt fokus på de områder, hvor tilbuddene scorer under 4. Det er ændret til, at der er mere fokus på kommentarer fra tilsynet end de enkelte score. Det vurderes i forlængelse heraf, at tilbuddene skal have en særlig opmærksomhed på at mindske personalegennemstrømning og omsætning af metoder i praksis, personalegennemstrømning, viden indenfor magtanvendelser samt delmål omkring uddannelse og beskæftigelse. Der er igangsat handlinger, hvor tilbuddene har fået kommentarer med særlige opmærksomheder fra tilsynet.

Handicaprådet har afgivet høringssvar. Høringssvaret medbringes på mødet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovbekendtgørelse nr. 171 af 28. januar 2022 om socialtilsyn. 

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social-og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget blev orienteret om Handicaprådets høringssvar, som vedlægges referatet.

Orienteringen om tilsynsrapporterne tages til efterretning.

Fraværende
  • Rita Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

5: Budgetopfølgning ultimo januar 2025

Sagsnr: 24-024916

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo januar for de centrale budgetområder under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 5,2 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 4,7 mio. kr. 

I nedenstående diagram ses resultatet af budgetopfølgningen for januar 2025 for hele udvalgets område.

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 0,4 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,1 mio. kr. i forhold til forventningen ved den seneste opfølgning. 

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • De visiterede timer er fortsat under det budgetlagte niveau, og derfor er der medtaget et mindre forbrug på 2,2 mio. kr. I uge 1-4 var de visiterede timer gennemsnitlig på 6.686 timer pr uge, hvor budgettet er på 6.845 timer pr. uge.
    • For mellemkommunale betalinger forventes et merforbrug på 7,2 mio. kr. Ændringen fra seneste opfølgning skyldes væsentlige udgiftsstigninger hos kendte borgere. Desuden er flere borgere flyttet ud af kommunen pr. 1. februar 2025.
    • For friplejehjem forventes et mindre forbrug på 1 mio. kr., hvilket primært skyldes, at der på nuværende tidspunkt er tomme boliger.

    Handicap og Psykiatri
    Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 5,5 mio. kr., hvilket er 0,6 mio. kr. højere end forventningen ved den seneste opfølgning. Der var forventningen et merforbrug på 4,9 mio. kr. 

    Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

    • Resultatet for 2025 er et øjebliksbillede, som er dannet på baggrund af borgernes indsatser, som på nuværende tidspunkter kendt af Myndighedsafdelingen. Det bemærkes i den forbindelse, at takststigninger for køb i andre kommuner, regioner og private er baseret på forventet prisudvikling, idet de konkrete takster endnu ikke er kendte for alle tilbud. 
    • Det forventede merforbrug inkluderer en antagelse om, at Myndighedsafdelingen kan opnå et besparelsespotentiale på følgende områder:
      • Nedsættelse serviceniveau: 2,4 mio. kr. 
      • Ny sagsgennemgang (investering i rådgiver): 0,7 mio. kr.
      • Øget salg af botilbudspladser: 0,4 mio. kr. 
      • Sammenhæng mellem bestilling og indsats i egne tilbud: 1,4 mio. kr. 
      • Borgere i regionale tilbud: 3,2 mio. kr.
    • Samlet set er der et besparelsespotentiale på 8,1 mio. kr. 
    • Refusionen for særligt dyre enkelt sager er af tekniske grunde ikke genberegnet. Beløbet, der er med her, er dannet ultimo 2024.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Ingen bemærkninger. 

    Økonomi

    Administrationen viderefører arbejdet med at komme i budgetbalance i 2025. Fagcheferne vil på mødet give en mundtligtilbagemelding vedrørende både den centrale og decentrale økonomi.

    Afrapporteringen til Byrådet for de decentrale enheder foregår første gang med budgetopfølgningen ultimo marts på udvalgets april møde.

    Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

    Effektvurdering

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

    Bilag

    Ingen bilag.

    Beslutning

    Der blev givet en orientering.

    Fagchefen for Handicap og Psykiatri gav en orientering om forventningerne til at nedbringe merforbruget og til at opnå de besluttede besparelser.

    Det aftales, at administrationen udfærdiger en sag til det kommende møde, hvor der gives et overblik på den økonomiske situation, og hvor der fremlægges forslag til at minimere merforbruget. Herefter er det en politisk beslutning, om der skal  gangsættes initiativer for at minimere  merforbruget.

    Pia Vestergaard var fraværende ved sagens behandling.
    Linda Nielsen var fraværende ved sagens behandling. 

    Fraværende
    • Rita Byskov

    Kopier link til punktet  -   Print

    6: Budgetlægningsprocedure for perioden 2026 - 2029

    Sagsnr: 24-025322

    Sagsfremstilling

    Budgetlægningsproceduren for perioden 2026 – 2029 sendes til orientering. Budgetlægningsproceduren, tidsplanen samt drifts- og anlægsrammer er godkendt i Økonomiudvalget den 4. februar 2025.

    Den vedlagte procedurebeskrivelse handler om det praktiske forløb og arbejdet med budgetlægningen primært frem mod budgetseminaret i august 2025.

    Drifts- og anlægsrammer fremgår af side 6 og side 9-10.

    Budgetlægningsproceduren indeholder en overordnet tidsplan samt procedure for:

    • fastsættelse af budgetrammer
    • proces for udarbejdelse af nye tiltag
    • inddragelse af MED
    • politisk behandling af budgettet
    • hvad der sker efter budgetvedtagelsen
    • overordnet tidsplan

    Den vedlagte budgetprocedure viderefører i store træk processen fra sidste års budgetlægning. Økonomiudvalget vedtog, at der ikke udarbejdes et nyt råderumskatalog, men såfremt der skulle vise sig behov kan der henvises til det tidligere, ikke-anvendte råderumskatalog. Derudover vedtog Økonomiudvalget, at forslag til nye tiltag skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag. Demografijusteringer fremlægges uden kompenserende finansieringsforslag.

    Økonomisk politik

    I forbindelse med godkendelse af budgetlægningsproceduren er der fastsat følgende økonomisk politik:

    • Kassebeholdning efter kassekreditreglen ekskl. deponeringer skal være minimum 250 mio. kr.
      – det vil sige fortsat fokus på robust økonomi.
    • Den af KL udmeldte vejledende anlægsramme overholdes.
    • Den af KL udmeldte andel af rammen for serviceudgifter overholdes.
    • Der budgetlægges ikke med kassetræk.

    MED-proces  

    Jævnfør tidsplanen skal fagudvalgene i februar måned drøfte budgetprocessen inden for udvalgets område herunder mødeaktivitet med FagMED i april måned 2025. Derudover skal fagudvalget indhente høringssvar fra FagMED til de forslag som fagudvalget påtænker at fremsende til budgetkonferencen. Høringssvar til de enkelte forslag skal ikke påføres skemaerne, men det fremsendte høringssvar vedlægges det øvrige budgetmateriale, der skal afleveres senest den 20. juni 2025. Der er ingen formkrav til høringssvar. Forslag, der omhandler administrationen, skal fremsendes til det koordinerende administrationsMED senest den 4. juni 2025 kl. 12.00. Informationsmødet med Byrådet om budgetsituationen er fastsat til tirsdag den 12. august 2025 efter byrådsmødet.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Ingen bemærkninger.

    Økonomi

    Ingen bemærkninger.

    Effektvurdering

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Administrationen indstiller,

    • at "Budgetlægningsproceduren for perioden 2026 - 2029" tages til efterretning
    • at budgetprocessen drøftes i udvalget herunder fastsættelse af mødeaktivitet i april måned med FagMED
    • at udvalget giver de første indikationer til administrationen om budgetønsker til de fremtidige budgetdrøftelser

    BilagBeslutning

    Budgetlægningsproceduren blev taget til efterretning.

    Der er aftalt dialogmøder med de to FagMED den 3. april 2025.

    De første signaler til det kommende budget blev givet.

    Pia Vestergaard var fraværende ved sagens behandling.
    Linda Nielsen var fraværende ved sagens behandling. 

    Fraværende
    • Rita Byskov

    Kopier link til punktet  -   Print

    7: Revidering af sagsbehandlingsfrister i Sundhed og Omsorg

    Sagsnr: 25-002546

    Sagsfremstilling

    Sagsbehandlingsfristerne i Sundhed og Omsorg fremgår af kommunens hjemmeside.

    I langt de fleste sager overholdes fristerne, og hvis der er udfordringer med dette kontaktes borgeren om, hvornår man kan forvente at få afgørelse i sin sag.

    Der kan dog i visse sager være udfordringer med at nå at få indhentet alle relevante dokumenter og få partshørt borgeren heri inden for tidsfristen.
    Der er derfor ønske om en revision af sagsbehandlingsfristerne. 

    Af vedlagte bilag fremgår de nuværende sagsbehandlingsfrister jf. hjemmesiden samt forslag til tilpasning. 

    Bemærk formuleringen i bilaget om op til x ugers sagsbehandlingstid. Sagsbehandlerne bestræber sig altid på hurtigst mulig sagsbehandling og afgørelse til borgerne, og sager vil oftest blive afgjort i god tid inden sagsbehandlingsfristens udløb.

    Lederen for Myndighedsafdelingen Kirsten Bjerg deltager under dette punkt.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Retssikkerhedslovens § 3 stk. 2: Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. 
    Fristerne skal offentliggøres.

    Økonomi

    Viden og Strategi, Økonomi har ikke bemærkninger til sagen.

    Effektvurdering

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender de foreslåede ændringer i sagsbehandlingsfristerne i Sundhed og Omsorg.

    BilagBeslutning

    Administrationens indstilling godkendes.

    Fraværende
    • Rita Byskov

    Kopier link til punktet  -   Print

    8: Plejeboliganalyse for Ringkøbing-Skjern Kommune

    Sagsnr: 25-002288

    Sagsfremstilling

    Baggrund og formål
    Den 18. marts 2024 blev der afholdt temamøde i Social- og Sundhedsudvalget om fremtidssikring af kommunens plejeboligområde. Drøftelserne pegede på behovet for en grundig analyse, der skal understøtte en strategisk og politisk beslutningsproces i forhold til fremtidens plejeboligkapacitet, plejeboligtyper samt normering.

    Byrådet har i forbindelse med budgetvedtagelsen for 2025 bevilliget 1 mio. kroner til gennemførelse af en analyse af plejeboligområdet i 2025. Analysen skal sikre, at kommunen sætter ind med relevante indsatser, hvor det er nødvendigt, så plejeboligområdet sikres stabilitet og bæredygtighed og derved kan yde den bedste service for borgerne ud fra den politisk vedtagne ramme.

    Formål med analysen
    Det primære formål med analysen er at skabe et politisk beslutningsgrundlag for fremtidssikring af plejeboligområdet. Dette skal ske gennem en helhedsorienteret vurdering af:

    • Kapacitet: Behovet for plejeboliger på kort og langt sigt, herunder udviklingen i befolkningssammensætningen, demografiske prognoser og mellemkommunale forskelle.

    • Plejeboligtyper: Sikring af, at der er de rette typer af plejeboliger i forhold til borgernes behov, herunder en vurdering af specialiserede pladser og fleksible boligformer.

    • Normering og plejetyngde: En vurdering af nuværende normeringer, personalebehov og serviceniveau i forhold til plejeboligernes kapacitet.

    Analysens indhold
    Analysen skal bygge på en kombination af data, sammenligninger og kvalitative vurderinger og skal blandt andet omfatte:

    • En kortlægning af nuværende plejeboligkapacitet og belægningsgrad.

    • En vurdering af den fremtidige udvikling i efterspørgslen på baggrund af demografiske fremskrivninger.

    • En sammenligning med andre kommuners praksis, herunder serviceniveau, tildelingsmodeller og normering.

    • En analyse af personalenormering i forhold til plejetyngde og servicebehov.

    • En vurdering af de økonomiske konsekvenser af forskellige scenarier for udviklingen på plejeboligområdet.

    Der er udarbejdet et udkast til et kommissorium, der skal sætte retning for den kommende analyse, hvor ovenstående elementer indgår.

    Videre proces
    Administrationen vil igangsætte analysen i løbet af 2025 og løbende rapportere til Social- og Sundhedsudvalget. En endelig rapport forventes præsenteret for udvalget inden udgangen af 2025.

    Områdeleder for plejeboligområdet Mariann Gaardbo Smith og leder for Myndighedsafdelingen Kirsten Bjerg deltager under dette punkt.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Ingen bemærkninger.

    Økonomi

    Til budget 2025-2028 blev der bevilget 1 mio. kr. til at afdækning af plejeboligområdet. 

    Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

    Effektvurdering

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget:

    • drøfter kommissoriet
    • godkender igangsættelsen af analysen af plejeboligområdet

    BilagBeslutning

    Kommissoriet blev drøftet og der blev givet politiske signaler.

    Udvalget godkender, at arbejdet med analysen igangsættes.

    Fraværende
    • Rita Byskov

    Kopier link til punktet  -   Print

    9: Aktivitetsområdet Sundhed og Omsorg - indsatser til økonomisk bæredygtighed

    Sagsnr: 24-018687

    Sagsfremstilling

    Aktivitetsområdet Sundhed og Omsorg er udfordret i forhold til at holde budgettet. Resultat for 2024 inklusive overførsler viser et forventet merforbrug på 1.350.000 kr., bestående af ca. 413.000 kr. i merforbrug for 2024 og 937.000 kr. i merforbrug fra tidligere år.

    Hovedårsager til merforbrug

    • I årene efter corona nedlukning har Aktivitetsområdet, som mange andre foreninger og aktivitetscentre i landet, oplevet fald i medlemsantal og indtægter. På trods af fokuseret arbejde, mangler der pr. januar 2025 stadig samlet set 98 medlemmer for at nå op på niveauet før corona.  
    • Den politiske beslutning om ikke at fremskrive alle omkostningsarter i det kommunale budget, svarer til, at omkostningerne på Aktivitetsområdet årligt skulle sænkes med ca. 400.000 kr. i nutidsværdi. Denne beslutning påvirker ligeledes budgettet til befordring af af visiterede borgere til og fra daghjemmene. 
    • I 2019 blev det besluttet, at Aktivitetsområdet skulle sammenlægges under én leder. At gå fra to til én leder skulle kompenseres via teamkoordinatorer på 19 timer pr. uge. I forbindelse med analyse af økonomien er der opdaget, at midlerne ikke er blevet tilført. Det sker nu fra regnskabsår 2024 og frem.
    • Langtidssygemeldinger og deraf følgende opsigelser har desuden bidraget til underskuddet i 2024 og i 2025. 

    Uddrag af tiltag der har medvirket til at reducere merforbruget i 2024

    • Sammenlægning af daghjemmene Ringkøbing og Hvide Sande har medført en reduktion på 10 timer pr. uge grundet stordriftsfordele. Stordriftsfordelene har desuden resulteret i mere varierende tilbud til de visiterede daghjemsbrugere. Evaluering viser også, at ændringen har betydet, at et par borgere ikke længere ønsker tilbuddet. 
    • Rengøringen på centrene er reduceret til et minimum
    • Der er gennemført omkostningsreduktioner ved blandt andet selv at bage brød i caféerne, skære ned på forbruget f.eks. af materiale indkøb til holdene mm. 
    • Der sker prisstigninger på salg i café og arrangementer 1 gang årligt. Vi følger kommunens fastlagte café priser. Priser på arrangementer fastsættes i samarbejde med brugerrådet.
    • Der arbejdes med Lokal bærekraft (lokale projekter) og PR der medfører medlemstilgang.  

    Tilretningen mod et bæredygtigt resultat inklusiv afdrag på tidligere års merforbrug
    Normeringen på området er fastsat ud fra politisk fastsatte nøgletal, som svarer til antal daghjemspladser og antal medlemmer. Der er i dag ansat efter gældende normering. Yderligere besparelser på driftsbudgettet vil medføre tilretning af normeringen (Bilag: Oversigt Aktivitetsområdet).
    Tilretningen mod et bæredygtigt resultat inklusiv afdrag på merforbrug kræver en reduktion på 33,5 personaletimer. 

    Hvis budgettet skal balancerer på aktivitetsområdet, og der skal afdrages på merforbruget, så kunne følgende nedenstående forslag være en mulighed.


    Forslag til reduktion: 

    1. Nærvær nærved ændres fra 37 timer pr. uge til 32 timer pr. uge - svarende til 5 timer pr. uge. 
    2. Aflastning i eget hjem – et tilbud fra specialdaghjemmene lukkes ned - svarende til 16 timer/uge.
    3. Justering af fremmødeprofil på AktivitetsCenter Skjern fredag formiddag - svarende til 4 timer/uge.
    4. Justering af åbningstider på AktivitetsCenter Videbæk torsdag eftermiddag til lukning kl. 13 - svarende til 4 timer/uge.
    5. Justering af åbningstider i daghjemmene om fredagene til kl. 11.30 - svarende til 4,5 timer.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Lov om Social Service § 79 og § 84

    Økonomi

    I løbet 2024 er der som beskrevet arbejdet med nedgang i omkostninger. Derved forventes der et merforbrug i 2025 på 250.000 kr. Hvis de oplistede forslag besluttes, vil der blive mulighed for afvikle på den oparbejdede gæld med 200.000 kr. årligt.

    Der vil igennem 2025 månedligt være fokus på, at følge udviklingen tæt. Ligesom der bliver rapporteret til Styregruppen for bæredygtige enheder.

    Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

    Effektvurdering

    En godkendelse af de nye reduktionsforslag vil resultere i, at budgettet går i balance senest i 2026. Når alle indsatser har helårsvirkning vil der kunne afvikles på tidligere års merforbrug, og denne kan være nedbragt inden udgangen af 2033.

    For at minimere konsekvenserne er forslagene udvalgt med fokus på at vælge løsninger, der påvirker så få borgere som muligt. 

    1. Fem timers reduktion i opgaven til ”Nærvær Nærved” vil betyde, at opgaven løses til den budgetsum der er givet til opgaven. Reduktionen i timer vil sænke antallet af borgerbesøg og påvirke det flow, der i dag er i borgerforløbene, samt begrænse det opsøgende arbejde med kommunale og civilsamfunds samarbejdspartnere, der er afgørende for håndtering af ensomhedsproblematikker.
    2. Lukning af aflastning i eget hjem - et tilbud fra specialedaghjemmene, vil betyde, at borgere med demens, der ikke kan drage fordel af de nuværende specialedaghjemstilbud eller har behov for at opbygge relationer til personalet før opstart, ikke længere vil have adgang til dette tilbud. Her tilbydes i dag aflastning i eget hjem, samt rådgivning til pårørende. Indsatsen ender ofte ud med opstart i daghjemmet. Kapacitet 2-4 borgere af gangen.
    3. Justering af fremmødeprofil på AktivitetsCenter Skjern fredag formiddag, vil betyde at personalet skal løse flere opgaver på færre timer. På grund af stordriftsfordele vil det ikke have konsekvens for antallet af daghjemspladser.
    4. Justering af åbningstider på AktivitetsCenter Videbæk torsdag eftermiddag til lukning kl. 13 vil betyde, at antallet af daghjemspladser øges tilsvarende i den øvrige åbningstid. Medlemstilbuddet bliver ubemandet fra kl. 13.
    5. Justeret hjemkomsttidspunkt/åbningstid i daghjemmene til kl. 11.30 om fredagen betyder, at borgere i specialedaghjemmene Tarm, Skjern og Ringkøbing, samt det ordinære daghjem i Ringkøbing ikke vil få serveret middagsmad før hjemkomst. Dette kan medføre behov for hjemmeplejehjælp ved hjemkomst. Til orientering tilbydes der i dag ikke middagsmad om fredagen i de ordinære daghjem i Skjern og Videbæk. 

    Indstilling

    Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, at aktivitetscentrets budgetsituation drøftes.

    BilagBeslutning

    Aktivitetsområdets budgetsituation drøftes.

    Udvalget ønsker, at der skal udfærdiges en budgetsag til budget 2026-2029, og ønsker dermed ikke at fremme forslagene til reduktion af merforbruget.

    Fraværende
    • Rita Byskov

    Kopier link til punktet  -   Print

    10: Døgnbehandling for borgere i Rusmiddelcentret

    Sagsnr: 25-002251

    Sagsfremstilling

    Baggrund:
    Det seneste år har Rusmiddelcentret haft et øget forbrug på udgifterne til døgnbehandling. Dette gælder både på alkoholbehandlings- og stofbehandlingsområdet.

    På alkoholområdet ses de stigende udgifter dels på grund af en stigning i prisen pr. døgn, dels på grund af en øget længde af opholdene på døgninstitutionerne.
    På stofområdet ses en stigning i antallet af borgere, der er visiteret til døgnbehandling, mens opholdenes varighed er stabile over de seneste år men faldet siden 2020.

    Over de seneste år har Rusmiddelcentret desuden oplevet en stigende kompleksitet i borgernes situation. Flere borgere, der søger hjælp til at stoppe deres rusmiddelforbrug, har udfordringer, som gør det nødvendigt at tilbyde behandlingsformer, der er tilpasset deres individuelle behov.

    Rusmiddelcentret ser særligt inden for alkoholbehandlingen en ændring i borgernes ønsker og tilgang til behandling. Hvor det tidligere har været en udfordring at få borgere i alkoholbehandling til at indgå aftaler om døgnbehandling, opleves nu, at flere borgere selv søger denne behandlingsform. Dette afspejler både en større åbenhed over for døgnbehandling og en erkendelse af, at en mere intensiv indsats kan være nødvendig for at opnå deres mål.

    Der er sendt politiske signaler om, at borgere, der ønsker døgnbehandling, skal visiteres til denne behandlingsform, såfremt en faglig vurdering understøtter behovet. Denne aftale sikrer, at borgerne får adgang til en behandling, der er tilpasset deres specifikke situation og mål.

    Overvejelser om dagbehandling som alternativ:
    Intensiteten i behandlingen kan inddeles i 3 typer: 

    • Ambulant behandling: Borgeren modtager behandling uden indlæggelse og deltager typisk i samtaler og forløb ved siden af sin dagligdag. 

    • Dagbehandling: En mere intensiv behandlingsform end ambulant behandling, hvor borgeren deltager i daglige behandlingsaktiviteter, men fortsat bor hjemme.

    • Døgnbehandling: En behandlingsform, hvor borgeren er indlagt på en behandlingsinstitution og modtager behandling døgnet rundt.

    Rusmiddelcentret overvejer at tilbyde dagbehandling som et alternativ til døgnbehandling for nogle borgere. 

    Dagbehandling er en intensiv indsats, der kan tilrettelægges over en kortere periode og tilpasses borgernes behov og kompleksitet. Samtidig foregår dagbehandling i borgerens nærområde, hvilket kan understøtte en bedre sammenhæng mellem behandling og hverdagens øvrige forhold. Dagbehandling kan ligeledes tilbydes borgere med behov for støtte til mere komplekse problemer, f.eks. boligsøgning, jobtræning og andre relevante behov samtidig med rusmiddelbehandling.

    Dagbehandling kan være relevant for borgere, hvor døgnbehandling ikke nødvendigvis vurderes som det mest effektive tilbud.

    Desuden er døgnbehandling en relativt ressourcekrævende indsats, og dagbehandling kan derfor i nogle tilfælde udgøre et mere økonomisk ansvarligt alternativ uden at gå på kompromis med kvaliteten af behandlingen. Det er dog vigtigt at understrege, at dagbehandling ikke kan erstatte behovet for døgnbehandling, men derimod kan supplere behandlingsmulighederne for borgerne. Ambulant behandling vil fortsat være det mest benyttede tilbud for borgerne.

    Udfordringer og behov for fleksible behandlingstilbud:
    Den ambulante behandling er fortsat et effektivt tilbud for mange borgere. Dog ses det, at nogle borgere med komplekse problemstillinger eller længerevarende afhængighed ikke i tilstrækkelig grad profiterer af denne behandlingsform. Det er derfor nødvendigt at kunne tilbyde fleksible og individuelle behandlingsmuligheder, herunder både døgn- og dagbehandling, der tilpasses borgernes behov. Det skal nævnes, at der kan være udfordringer med rekruttering af borgere til et eventuelt dagbehandlingstilbud. 

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Servicelovens §101 og Sundhedsloven §141.

    Økonomi

    De samlede udgifter til døgnbehandling i Rusmiddelcentret er steget i 2024, hvilket påvirker både alkohol- og stofbehandlingsområdet.

    For alkoholbehandlingen skyldes de øgede udgifter primært:

    • En stigning i døgnpriserne hos behandlingsinstitutionerne.
    • En forlængelse af gennemsnitlige opholdstider for borgerne i døgnbehandling.
    • Merforbruget i 2024 var 1,3 mio. kr.

    For stofbehandlingen er udgiftsstigningen primært et resultat af:

    • En stigning i antallet af borgere, der visiteres til døgnbehandling fra 2020 til 2024.
    • En kortere gennemsnitlig opholdstid, hvilket dog ikke i tilstrækkelig grad har modvirket de samlede merudgifter.
    • Merforbruget i 2024 var 1,7 mio. kr.

    Viden & Strategi, økonomi, har ikke yderligere bemærkninger.

    Effektvurdering

    En differentieret tilgang, hvor både døgn-, dag- og ambulant behandling anvendes efter en faglig vurdering, forventes at øge effektiviteten og sikre en mere målrettet ressourceanvendelse. Det er dog vigtigt at bemærke, at behandlingen af alle typer af intensitet ikke altid betyder, at borgeren er stof- eller alkoholfri ved afslutningen af behandlingsforløbet, men den kan være et centralt skridt i en længerevarende proces mod forandring.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget:

    1. Drøfter, om den fleksible visitering til døgnbehandling skal opretholdes i sin nuværende form.
    2. Tager Rusmiddelcentrets overvejelser vedrørende dagbehandling som en supplerende indsats til orientering.

    Bilag

    Ingen bilag.

    Beslutning

    Sagen blev drøftet.

    Det er vigtigt for udvalget, at det er den helhedsorienterede faglige vurdering, der lægges til grund for en eventuel visitering til døgnbehandling.

    Fraværende
    • Rita Byskov

    Kopier link til punktet  -   Print

    11: Gensidig orientering

    Sagsnr:

    Sagsfremstilling

    A.
    Ældrerådet har den 22. januar 2025 sendt bekymringsbrev til Byrådet vedrørende fokus på aktivitetsområdet.
    Brevet er vedlagt.

    B.
    Henvendelse vedrørende Sundhed med højfagligt niveau i RKSK.

    C.
    Orientering omkring Sundhedsreformen.

    D.
    Task Force lægerekruttering.

    E.
    Budgettilpasning.
    Bilag er vedlagt.

    F.
    Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2025.
    Oversigten er vedlagt.

    BilagBeslutning

    Der blev givet en orientering.

    Fraværende
    • Rita Byskov

    Kopier link til punktet  -   Print

    12: Underskriftsside

    Sagsnr:

    Bilag

    Ingen bilag.

    Fraværende
    • Rita Byskov
    Kontaktoplysninger
    Sundhed og Omsorg
    Sundhed og Omsorg
    Rødkløvervej 4
    6950 Ringkøbing