Referat: 11. december 2024 kl. 08:00

Egvad Plejehjem, Ågade 2, Tarm
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Rita Byskov
  • Linda Nielsen
  • Susanne Høj
  • Pia Vestergaard
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Jens Jensen
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Status på arbejdet med ungeindsatsen

Sagsnr: 23-007478

Sagsfremstilling

De fire politiske udvalg, Beskæftigelsesudvalget, Børne- og Familieudvalget, Social- og Sundhedsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget godkendte på møderne i juni 2024 rammenotat 1 vedrørende ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune, herunder at der etableres et tværfagligt Ungecenter som et fagligt arbejdsfællesskab omkring indsatsen for udsatte unge.

De fire politiske udvalg godkendte desuden, at administrationen arbejdede med 7 forskellige spor frem til udvalgsmøderne i december 2024, ligesom administrationen fik til opgave at afklare Ungecenterets organisatoriske forankring på kommunens fagområder.

Der er i alt ca. 9000 unge i alderen 15-29 år i Ringkøbing-Skjern Kommune. For hovedparten af de unge fortsætter indsatserne som i dag. Den fremadrettede ungeindsats før, i og omkring Ungecenteret sætter særligt fokus på at gøre mere for at hjælpe de ca. 10 procent af de unge, som er udsatte eller særligt udsatte.

Social- og Sundhedsudvalget bedes på dette møde godkende rammenotat 2 vedrørende ungeindsatsen, herunder at administrationen arbejder videre med de 7 spor som anbefalet i rammenotat 2 frem mod udvalgsmøderne i juni 2025.

Pia Krogh, leder af UngdommensUddannelsesvejledning, og Joan Thyregaard, afdelingsleder i Kontanthjælp, særlig indsats, deltager i behandlingen af dette punkt.

De 7 spor i arbejdet med ungeindsatsen

De 7 spor, som de fire politiske udvalg godkendte, at administrationen arbejdede videre med frem til udvalgsmøderne i december 2024, er:

  • Spor 1: Fysisk placering og indretning af et tværfagligt Ungecenter
  • Spor 2: Styrket samarbejde med frivillige, foreninger og kulturlivet
  • Spor 3 Styrket samarbejde om virksomhedsforløb i partnerskaber med lokale virksomheder 
  • Spor 4: Styrket samarbejde med andre eksterne aktører, herunder udbydere af Forberedende Grunduddannelse (FGU) og Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU)
  • Spor 5: Udvikling af indsatser, arbejdsgange og kultur for det tværfaglige samarbejde før, i og omkring Ungecenteret
  • Spor 6: Kommunikationsplan for etablering af Ungecenteret
  • Spor 7: Opfølgning på effekten af ungeindsatsen

Rammenotat 2 vedrørende ungeindsatsen

Rammenotat 2 vedrørende ungeindsatsen beskriver status på de 7 forskellige spor i arbejdet med ungeindsatsen og indeholder desuden en række anbefalinger til det videre arbejde med de 7 spor.

Rammenotat 2 beskriver særligt følgende indsatser, som bidrager til, at flere udsatte unge kommer i uddannelse og job:

  • Styrket forebyggelse og tidlig indsats, f.eks. fritidsjobstøtte til udsatte elever i grundskolen og forpligtende samarbejde om, at flere unge gennemfører Erhvervsgrunduddannelsen (EGU).
  • Frivillige, virksomheder og andre private og offentlige aktører inviteres ind i et langt tættere samarbejde om at indfri målsætningerne i ungeindsatsen.
  • Vi arbejder efter et princip om "No Wrong Door". De unge skal have den rette indsats - uanset hvilken fagperson de unge henvender sig til.
  • Jobguider, som har kontakt til de unge i dagtimerne og ved behov om aftenen, således at de unge kan få støtte i forhold til både job, uddannelse og fritidsliv.
  • Særlig helhedsorienteret indsat for de mest udsatte unge udenfor uddannelse og job.
  • Styrket samarbejde på tværs af kommunens fagområder, så der bliver færre fagpersoner omkring den unge og en styrket koordinering mellem fagpersonerne.
  • Styrket tværfaglighed, mere fleksible tilbud og en mere håndholdt indsats med fokus på den enkelte unges behov.

Den nye ungeindsats starter op den 1. januar 2025, men arbejdet med de nye indsatser er så småt startet op i efteråret 2024, og arbejdet med indsatserne vil fortsat være et løbende udviklingsarbejde.

Hvis man ser på ungeindsatsen som helhed, vil indsatserne for unge i alderen 15-29 år fortsat være politisk forankret i fire politiske udvalg, henholdsvis Beskæftigelsesudvalget, Børne- og Familieudvalget, Social- og Sundhedsudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget. Samarbejdet om ungeindsatsen er politisk forankret i alle fire politiske udvalg for at sikre sammenhæng og helhed i ungeindsatsen. De fire politiske udvalg følger op på ungeindsatsen to gange årligt

Tidlige og forebyggende indsatser er hovedsagelig forankret i Børne- og Familieudvalget. Uddannelsesvejledningen er eksempelvis fortsat forankret på Børne- og Familieudvalgets område og varetages af UngdommensUddannelsesvejledning (UU).

Myndighedsansvar og indsatser for udsatte unge udenfor uddannelse og job er hovedsageligt politisk forankret i Beskæftigelsesudvalget. Desuden er indsatsen for udsatte unge udenfor uddannelse og job fortrinsvis finansieret af midler fra ungeindsatsen på beskæftigelsesområdet. Dette gælder således midlerne fra Ringkøbing-Skjern Kommunes aftale med UCRS om "Unge på Broen". Aftalen med UCRS er under løbende afvikling fra oktober 2024 med fuld virkning fra 1. april 2025.

Ungecenter Ringkøbing-Skjern bliver et fagligt arbejdsfællesskab omkring indsatsen for udsatte unge på tværs af kommunale aktører, frivillige og virksomheder. Ungecenteret indeholder kontorpladser til medarbejdere på tværs af fagområder, lokaler til afholdelse af undervisning og indsatser for unge, lokaler til ungemøder, samarbejdsmøder m.v. Ungecenter Ringkøbing-Skjern er administrativt forankret i Beskæftigelse. I forbindelse med opstarten på den nye ungeindsats ansættes en leder af Ungecenteret.

Ungecenteret forventes at være klar til indflytning i midten af august 2025.

Nationale målsætninger om færre unge udenfor uddannelse og job

Den kommunale ungeindsats bygger på følgende nationale målsætninger:

  • I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse.
  • I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, være halveret.

Andelen af unge i alderen 15-24 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller job, er imidlertid steget en smule fra 2021 til 2023 - både på landsplan og i Ringkøbing-Skjern Kommune. Andelen af unge uden for uddannelse og job er steget fra 5,8 til 6,3 procent på landsplan, mens andelen i Ringkøbing-Skjern Kommune er steget fra 5,8 procent (358 unge) til 6,0 procent (370 unge).

Aftalen om "Ungeløftet - flere unge i arbejde og forpligtende fællesskaber" 

Et flertal i Folketinget har på baggrund af den stigende andel unge uden for uddannelse og job senest indgået aftalen om "Ungeløftet - flere unge i arbejde og forpligtende fællesskaber":

https://bm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2024/10/bred-aftale-om-ungeloeft-skal-hjaelpe-unge-uden-uddannelse-og-job-i-arbejde

Ungeløftet er et nationalt partnerskab, som skal forankres i hele landet gennem lokale partnerskabsaftaler med kommuner, lokale virksomheder, herunder socialøkonomiske virksomheder, civilsamfundsorganisationer m.v. med det formål, at flere udsatte unge kommer i uddannelse og job.

Den videre proces

Administrationen anbefaler, at Beskæftigelsesudvalget, Børne- og Familieudvalget, Social- og Sundhedsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget følger op på ungeindsatsen igen på udvalgsmøderne i juni 2025. Administrationen præsenterer på udvalgsmøderne i juni 2025 en status på arbejdet med ungeindsatsen samt et statistisk overblik, som udgør en "nulpunktsmåling" for de kommende års opfølgning på ungeindsatsen.

De fire politiske udvalg følger fremadrettet op på effekten af ungeindsatsen to gange årligt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge lov om kommunal indsats for unge under 25 år har den kommunale ungeindsats til formål at gøre alle unge under 25 år parat til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Kommunen har ansvaret for, at der sker en koordinering af den samlede ungeindsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen.

Økonomi

Indsatsen for udsatte unge finansieres inden for de eksisterende midler til ungeindsatsen, herunder særligt ungeindsatsen på beskæftigelsesområdet.

Folketinget har i aftalen om "Ungeløftet - flere unge i arbejde og forpligtende fællesskaber" afsat 1,3 mia. kr. til initiativer frem mod 2035. Nogle af disse midler forventes at blive udmøntet i en pulje, som kommunerne kan søge med det formål at få flere unge i uddannelse og job.

Effektvurdering

Ungeindsatsen før, i og omkring Ungecenter Ringkøbing-Skjern har til formål at nedbringe antallet af udsatte unge uden for uddannelse og job.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender rammenotat 2 vedrørende ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune, herunder at administrationen arbejder videre med de 7 spor som anbefalet i rammenotat 2 frem mod udvalgsmøderne i juni 2025.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Sammenlægning af dagtilbud i Skjern

Sagsnr: 23-018550

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget besluttede den 19. juni 2024, at der skulle ske en sammenlægning af de to dagtilbud Skovbrynet og Me-Tri i Skjern.

Sammenlægning af de to dagtilbud har baggrund i, at Handicap- og Psykiatripolitikken og Beskæftigelsespolitikken indeholder mål om, at flere borgere på handicap- og psykiatriområdet opnår en tilknytning til arbejdsmarkedet. Dette betyder, at flere borgere bliver tilbudt et job i en virksomhed på særlige vilkår, mens færre borgere bliver tilbudt beskyttet beskæftigelse. 

Samtidig bliver Handicap og Psykiatris samlede bygningsmasse udnyttet bedre ved, at tomme lokaler på Me-Tri bliver anvendt ved at Skovbrynet flytter til Me-Tri.

At begge dagtilbud samles på Industrivej vil medføre nogle udgifter til ændringer i bygningen f.eks. i form af mere garderobe, handicaptoilet, afskærmning mv. Land, By og Kultur har givet en vurdering af, hvad det vil koste. 

Den samlede ombygning anslås til at koste 595.000 kr. hvoraf 490.000 kr. vurderes som første prioritet, såfremt der skal prioriteres i ombygningen.

Dertil kommer udgifter til brandrådgiver, byggetilladelse, arkitekt, honorar til Ejendomscentret, uforudsete udgifter og ABA anlæg til en pris på i 1.107.000 kr. Der er forventning om, at forsikringspuljen vil medfinansiere med 50% af udgiften til ABA anlæg, hvilket indregnes som en forudsætning i projektet. Udgiften bliver derfor 707.000 kr. .

Handicap og Psykiatri havde indstillet til sagen i juni, at finansiering af udgifterne til ændringer i bygningen kunne findes i ubrugte anlægsmidler hos Handicap og Psykiatri. Dette er desværre ikke muligt, dels fordi der ikke er så mange uforbrugte anlægsmidler, som først anslået og dels pga. at der er kommet ekstra udgifter til i form af et ABA anlæg (Automatisk Brand Alarmsystem). Et ABA anlæg er designet til at opdage og advare om brande i bygninger på en pålidelig og hurtig måde og ses som en sikkerhedsforanstaltning i bygningen. Det er brandrådgiveren, som har vurderet, at der er behov for sådan et anlæg.

De samlede udgifter til ombygningen vil være 1.302.000 kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Serviceloven §103 (Beskyttet Beskæftigelse) og §104 (Aktivitets- og Samværstilbud)

Økonomi

Den økonomiske vurdering fra Land, By og Kultur lyder på 1.302.000 mio. kr.
Midlerne vil dels kunne findes i ubrugte anlægsmidler hos Handicap og Psykiatri og dels i en central pulje for aktivitetsbaserede arbejdspladser.

De ubrugte anlægsmidler i Handicap og Psykiatri er fra puljerne:

  • 273.000 kr. fra fleksible boliger
  • 472.000 kr. fra bygningsændringer til etablering af aflastning på Bakkehuset.

Den centrale pulje for aktivitetsbaserede arbejdspladser finansierer det resterende beløb på 557.000 kr.

Viden og Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Sammenlægning af de to dagtilbud har baggrund i, at Handicap- og Psykiatripolitikken og Beskæftigelsespolitikken indeholder mål om, at flere borgere på handicap- og psykiatriområdet opnår en tilknytning til arbejdsmarkedet. Dette betyder, at flere borgere bliver tilbudt et job i en virksomhed på særlige vilkår, mens færre borgere bliver tilbudt beskyttet beskæftigelse.

Sammenlægning handler desuden at opnå en bedre udnyttelse af Handicap og Psykiatris bygningsmasse ved at udnytte tomme lokaler på Me-Tri.

Skovbrynet vil i løbet af 2025 blive omdannet til det nye ungecenter, og dermed blive en tværfaglig arbejdsplads for medarbejdere i administrationen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social-og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet godkender:

  • at der frigives en anlægsbevilling på 1.302.000 kr.
  • at denne finansieres af rådighedsbeløb fra Social- og Sundhedsudvalget til fleksible boliger samt fra bygningsændringer vedr. aflastningen på Bakkehuset samt rådighedsbeløb på Økonomiudvalget til aktivitetsbaserede arbejdspladser

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Social- og Sundhedsudvalget anbefaler, at administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Takster 2025 servicepakker for handicap og psykiatriområdet

Sagsnr: 23-022108

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender på ny takster for servicepakker 2025 på handicap og psykiatriområdet.

I den allerede behandlede sag var der fejlagtigt vedhæftet et forkert bilag med takster for servicepakker 2025 for handicap og psykiatriområdet. Denne fejl ønskes korrigeret via denne sagsfremstilling.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse nummer 1481 af 5. december 2023 om betaling for generelle tilbud om personlig og praktisk hjælp m.v. efter servicelovens §§ 79, 83 og 84.

Økonomi

Ingen bemærkninger

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at de vedlagte takster 2025 godkendes med ikrafttræden den 1. januar 2025.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget anbefaler, at administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

5LUKKET PUNKT: Drift af små botilbud i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 24-025748

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

6LUKKET PUNKT: Orientering om tilbud

Sagsnr: 24-026516

Beslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Budgetopfølgning ultimo november 2024

Sagsnr: 23-022646

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo oktober for de centrale budgetområder under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 4,5 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 2,4 mio. kr.

I nedenstående diagram ses resultatet af budgetopfølgningen for hele udvalgets område.


Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 5 mio. kr., som er en ændring på 1,3 mio.
kr., siden sidste opfølgning, hvor forventningen var et mindre forbrug på 6,3 mio. kr.
 

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Under pleje og omsorg er ændringen primært øgede omkostninger til IT-drift og vedligehold
  • Disponeringen for de visiterede timer er uændret, dog har der været et fald i timer for ældreboliger under tag, hvilket medvirker til forbedringen på 0,1 mio. kr. 
  • For hjælpemidler skyldes ændringen en ekstraordinær bevilling på ca. 0,5 mio. kr. til en protese samt justeringer på forventningen til genbrugshjælpemidler og kropsbårne hjælpemidler
  • Sundhedscentret forventer et samlet mindre forbrug på 2,5 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,4 mio. kr. Forbedringen skyldes mindre forbrug på vederlagsfri fysioterapeut og specialiseret genoptræning

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 9,5 mio. kr., hvilket er 0,8 mio. kr. højere end ved seneste opfølgning, hvor forventningen var et merforbrug på 8,7 mio. kr.

 

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:  

  • Resultatet for 2024 er et øjebliksbillede, som er dannet på baggrund af borgernes indsatser, som er kendt af Myndighedsafdelingen på nuværende tidspunkt. 
  • Stigningen i merforbruget skyldes primært:
    • Ændringer i borgergrundlaget, som ikke var kendt ved sidste opfølgning.
    • Tilgangen af nye borgere på senhjerneskade området.
    • Derudover har en borgers ændrede domstype resulteret i et øget behov for støtte.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Inklusiv de decentrale enheder ser den samlede budgetopfølgning for november 2024 for Social- og Sundhedsudvalget således ud:

Den aktuelle forventning hos de decentrale enheder er:

Sundhed og Omsorg forventer et samlet merforbrug på 23,2 mio. kr. 
Handicap og Psykiatri forventer fortsat et samlet merforbrug på 5,1 mio. kr.

Fagcheferne for fagområderne vil på mødet give en mundtligtilbagemelding vedrørende den decentrale økonomi.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Budgetopfølgning 2025 - Social- og Sundhedsudvalget

Sagsnr: 24-024916

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet budgetopfølgning for 2025 til orientering.

På de centrale budgetområder er der budgetændringer for 28,5 mio. kr. i budget 2025 jf. bilaget.

Aktuel prognose for 2025 viser et forventet merforbrug på 5,1 mio. kr. Der gøres opmærksom på,
at budgetopfølgningen er udarbejdet på et tidligt tidspunkt. Fagområderne er beskrevet nedenfor.

Sundhed og Omsorg (merforbrug på 0,2 mio. kr.)

  • På baggrund af de gennemsnitlige forbrugte visiterede timer i 2024 samt den demografiske udvikling forventes et samlet mindre forbrug på 0,5 mio. kr. for 2025.
  • For det aktuelle antal borgere fra/i andre kommuner er der foretaget en vurdering af udgiften
    for 2025. Disse vurderes til en netto udgift på 26,0 mio. kr., hvilket indebærer et merforbrug på 5,1 mio. kr

    Administrationen følger løbende udviklingen og rapporterer månedligt det aktuelle niveau. Dette betyder, at naturlige udsving i forventningerne kan forekomme, afhængigt af aktivitetsniveauet.
  • Sundhedscenter Vest forventer et mindre forbrug på 2,1 mio. kr. Dette skyldes primært mindre udgifter til vederlagsfri fysioterapi. Dog er der usikkerheder omkring resultatet for Rusmiddelområdet, da udgifter til døgnbehandling for Alkohol og stof i efteråret 2024 har været stigende.
  • Øvrige områder forventer et samlet mindre forbrug på 2,8 mio. kr.

Handicap og Psykiatri (merforbrug på 4,9 mio. kr.)
Handicap og Psykiatri forventet et merforbrug på 4,9 mio. kr. under forudsætning af, at man opnår de politisk vedtagne initiativer til at nedbringe merforbruget. 

Merforbruget skyldes primært nedenstående punkter:

  • Ændringer i borgergrundlaget, herunder tilgangen af nye borgere med komplekse behov inden for senhjerneskade området.
  • En borger med ændret domstype, der har medført et øget behov for støtte.

Der er iværksat en række initiativer for at reducere merforbruget, herunder sænkning af serviceniveauet, øget salg, bedre sammenhæng mellem bestilling og indsats i egne tilbud, en reduktion i brugen af regionale tilbud samt investering i en rådgiver til myndighedsafdelingen. Disse initiativer forventes samlet at reducere merforbruget til 4,9 mio. kr. Indtil videre er der opnået delvise besparelser på 2,1 mio. kr., hvilket betyder, at der fortsat resterer et besparelsespotentiale på 8 mio. kr., som endnu ikke er opnået.

Vurderingen af resultatet for 2025 er bedste bud på nuværende tidspunkt, og det bemærkes i den forbindelse, at takststigninger for køb i andre kommuner, regioner og private er baseret på pris- og lønudvikling (PL-reguleringer), idet de konkrete takster endnu ikke er kendte. Ligeledes er det et område, hvor ændringer i relation til få borgere kan have stor økonomi konsekvens. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ovenstående budgetopfølgning selvfølgelig er behæftet med en vis usikkerhed, når den er foretaget på så tidligt et tidspunkt, og derfor skal betragtes som et øjebliksbillede af fagområdernes økonomi.

Decentral økonomi
På udvalgsmøde i november blev forventningen til den decentral økonomi præsenteret. Der er ikke ændringer til forventning til resultatet, som er: 

  • Sundhed og Omsorg forventer et samlet mindre forbrug i 2025 på 3,1 mio. kr.
  • Handicap og Psykiatri forventer et samlet merforbrug i 2025 på 2,9 mio. kr.

Administrationen fortsætter arbejdet med at komme i budgetbalance i 2025.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Anmodning om frigivelse af anlægsmidler 2025 for Social- og Sundhedsudvalget

Sagsnr: 19-021072

Sagsfremstilling

Ved budgetlægningen for 2025-2028 blev der afsat rådighedsbevilling til 18 anlægssager på Social- og Sundhedsudvalgets område svarende til et anlægsbudget på 23 mio. kr. ekskl. moms, som skal
iværksættes i 2025. Administrationen ønsker at få frigivet anlægsmidlerne til at igangsætte disse
anlægsprojekter.

Projekter under Sundhed og Omsorg

Renovering af indgang A, opholdsstue og parkeringsplads - Centerparken
Til budget 2021 blev der søgt om anlægsmidler til renovering af en del af Centerparkens service- og udenomsarealer.

På grund af prisstigninger og inflation, har det ikke været muligt at effektuere den resterende renovering af indgang A, opholdsstue og asfaltering af parkeringsplads.

Af tidligere søgte anlægsmidler er der i 2024 en rest på 190.000 kr., som overføres til 2025.
Der har været indhentet nyt tilbud til dækning af merudgifter for renovering. Samlet tilbud 800.000 kr.

Til budget 2025 er der afsat 378.000 kr. ekskl. moms til den resterende renovering.

Fysiske rammer - Tim Hjemmepleje
I december 2023 blev det besluttet på Social- og Sundhedsudvalget at opdele den integrerede enhed i Tim fra marts 2024.

Tim Hjemmepleje har samme lokation som Tim Plejehjem. Størstedelen af  hjemmeplejens lokaler fremstår utidssvarende og meget nedslidte.

I samarbejde med Ejendomscentret, er det vurderet muligt, at hjemmeplejen kan overtage den tidligere børnehave Fresiahaven, som nu står tom. Bygningen ejes af kommunen. Flytningen kræver en ombygning af de eksisterende lokaler og indretning. Der vil desuden skulle ske en reorganisering af udenomsarealet med anlæg af til- og frakørsel og etablering af parkeringspladser, el-ladestandere til hjemmeplejebiler, personale og borgere.

Til budget 2025 er der afsat 9.300.000 kr. ekskl. moms til ombygning og renovering  af eksisterende lokaler og indretning.

Demenssikring akutpladser - Fjordparken
På Akutaflastningen på Fjordparken i Ringkøbing er der i dag ikke installeret digitale varselssystemer, der sender advarsel til personalet eller indrettet et indhegnet trygt udemiljø, hvor borgere med kognitive og adfærdsudfordringer kan færdes trygt uden fare for at forlade stedet.

Det ønskes at indhegne hele området omkring de 8 aflastningsstuer. Efter samme princip som indhegning af demensafdelingen på Fjordparken Ældrecenter.

Herudover skal de digitale demenszoner udvides i samme ombæring, så der kommer et digitalt kald til personalet, hvis en borger forlader afdelingen fra andre indgange end hovedindgangen.

Til budget 2025 er der afsat 350.000 kr. ekskl. moms til demenssikring akutpladser.

Udskiftning af gulv på servicearealer - Spjald Plejehjem
På Spjald Plejehjem er gulvene på servicearealerne slidte og trænger til en udskiftning. Nuværende gulvbelægning på servicearealer er henholdsvis fra 1970 og noget andet fra 1995.

Beregningen på udskiftning af gulv er lavet ud fra, at en enkelt stav i gulvet kan udskiftes ved vedligehold.

Til budget 2025 er der afsat 257.000 kr. ekskl. moms til udskiftning af gulv på servicearealer.

Nødkaldsanlæg - hjemmeplejen
Til budget 2022 blev der søgt om udskiftning af ca. 140 nødkaldsanlæg, opgradering til nyt kommunikations- og televagtsystem samt IOS styresystem, og fremadrettet et beløb til vedligehold af et mindre depot nødkald på 85.000 kr. årligt.

Til budget 2025 er der afsat 85.000 kr. ekskl. moms. til vedligehold af et mindre depot nødkald.

Elektronisk dørlåse - Hjemmeplejen
Til budget 2022 blev der søgt om anlægsmidler til indkøb af elektroniske dørlåse og fremadrettet et årligt beløb på 56.000 kr. til låse på depot.

Til budget 2025 er der afsat 56.000 kr. ekskl. moms til indkøb af låse til depot.

Genberegning, indkøb af hjemmeplejebiler i 2025-2027
Hvert 4. år søger Sundhed og Omsorg om anlægsmidler til udskiftning af hjemmeplejebiler.

Til budget 2024 blev der søgt og bevilget midler til udskiftning af biler i 2025 og 2027.

En genberegning viser, at der er tildelt for mange anlægsmidler i 2025, men i 2027 forventes det, at de sidste biler kan udskiftes til eldrevne biler, hvilket medfører en højere indkøbspris. Frigivelse af anlægsmidler for 2027 kommer på senere tidspunkt.

Til Budget 2025 er der afsat 3.470.000 kr. inkl. budgetreduktion til køb af biler til hjemmeplejen.

Velfærdsteknologi - hjemmeplejen
I Sundhed og Omsorg arbejdes der målrettet for at imødekomme et velfærdsgab, hvor antallet af ældre stiger, mens arbejdsstyrken er faldende. Sundhed og Omsorg står allerede nu med rekrutteringsudfordringer af plejepersonale med de rette kompetencer til at løse kerneopgaven, hvorfor der er brug for hurtigere implementeringsprocesser af teknologier.

Sundhed og Omsorg søger, derfor løbende anlægsmidler på 1 mio. kr.

Til budget 2025 er der afsat 1.000.000 kr. ekskl. moms til velfærdsteknologi.

Mobileenheder - hjemmeplejen
Sundhed og Omsorg har anvendt mobiltelefoner som arbejdsredskab siden 2007, og igennem årerne er der lagt flere arbejdsfunktioner ind i telefonen. En mobiltelefons levetid forventes at være 2-4 år. Sundhed og Omsorg har derfor løbende søgt om anlægsmidler og afledte driftsudgifter til udskiftning af mobiltelefonerne.

I forbindelse med forventet udskiftning af mobiltelefonerne i 2024 er der tidligere afsat anlægsmidler for 1.273.000 kr. svarende til udskiftning af 255 mobiltelefoner.

Som følge af udmeldingen fra Personale og Digitalisering om, at der af sikkerhedsmæssige hensyn ikke længere må anvendes delemobiltelefoner, skal der indkøbes flere mobiltelefoner, så der kun anvendes personlig opsatte mobiltelefoner. I Sundhed og Omsorg betyder det indkøb af yderligere 450 mobiltelefoner. 

Anskaffelsesprisen er faldet på telefoner. Det betyder, at der efter køb af de resterende mobiltelefoner til hjemmeplejen vil være et ledigt rådighedsbeløb på ca. 700.000 kr.

Sundhed og Omsorg søger om, at må anvende de ca. 700.000 kr. til udskiftning af decttelefoner, som er nødkaldstelefoner på ældrecentrene. De nuværende decttelefoner vil efterhånden ikke længere kunne fornyes, hvorfor fagområdet inden for kort tid, skal i gang med at udskifte disse decttelefoner til forventelig mobiltelefoner. Det vil betyde en forventelig anlægsudgift på ca. 700.000 kr.

Derfor søges der i denne sag om at omprioritere de overskydende midler fra mobiler i hjemmeplejen til decttelefoner på ældrecentrene.

Til budget 2025 er der afsat 2.250.000 kr. ekskl. moms., som foreslås omprioriteret til to projekter:

  • Indkøb af resterende mobilenheder i hjemmeplejen
  • Udskiftning af decttelefoner på ældrecentrene

Tunnelvasker - Hjælpemiddeldepotet
Hjælpemiddeldepotet ønsker en tunnelvasker til at vaske genbrugshjælpemidler. I dag foregår  rengøringen manuelt, det er tidskrævende og vanskeligt at få fjernet alt snavs. Rengøringen er vigtig blandt andet i forhold til at bryde smittekæder. 

Rengøring i en tunnelvasker sikrer, at hjælpemidlet rengøres i en trinvis proces, hvor både synligt og usynligt snavs fjernes, adskillelse af rent og urent understøttes, vaskeprocessen valideres ved hjælp af sensorer, medarbejderen udsættes ikke for uhensigtsmæssige belastning af kroppen både fysisk, men også for mængden af små partikler og dråber i luften. 

Til budget 2025 er der afsat 1.400.000 kr. ekskl. moms til tunnelvasker.

Udskiftning af gulvlifte til free-standlifte
Til budget 2024 blev der søgt om anlægsmidler til indkøb af 40 free-standlifte over en 3-årig periode på i alt 855.000 kr.

Formålet med at udfase gulvlifte er at forebygge akutte arbejdsulykker og nedslidning på længere sigt for ansatte, tilbyde mere forflytningsvenlige og smarte arbejdsgange ved hjælp af nyt velfærdsteknologi og tilbyde en mere sikker forflytningsmetode for borgerne.

Til budget 2025 er der afsat 320.000 til indkøb af free-standlifte.

Udskiftning af kipgryder - Åkanden
Åkandens kipgryder fra 2009 og 2015 er nedslidte, og går ofte i stykker. Det svært at få reservedele og gryderne produceres ikke længere. 

To nye Kipgryder forventes at ville resultere i driftssikkerhed og færre udgifter til reparationer og reservedele.

Til budget 2025 er der afsat 420.000 kr. ekskl. moms til køb af kipgryder.

Kølebil til levering af madservice - Åkanden
Åkandens madbil fra 2016 skal skiftes. Der er mange reparationer for at holde bilen kørende.

Udskiftning af bilen forventes at give driftssikker levering af mad og overholdelse af gældende fødevarelovgivning samt forbedring af det fysiske arbejdsmiljø. Bilen er specialbygget til madleverance.

Til budget 2025 er der afsat 725.000 kr. ekskl. moms til køb af kølebil.

Tabel over projekter i Sundhed og Omsorg

Projekter under Handicap og Psykiatri

Elbiler til Bostøtten
Handicap og Psykiatris nye serviceniveaubeskrivelser sætter sammen med det politiske strateginotat retning om, at flest mulige borgere skal blive i eget hjem. Det forventes derfor fremover at give ændringer på bostøtteområdet i form af flere og mere komplekse borgere i fremtiden. Derfor er der søgt om el-biler til at håndtere en del af den daglige drift i den udekørende bostøtte. Medarbejdere forventes at være ude til opgaver på samme tid, hvilket øger behovet for flere køretøjer til rådighed på samme tid.

Land, By og Kultur har en pulje til ladestandere, hvor Handicap og Psykiatri vil søge om at komme i betragtning til. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, er der behov for ladestandere vurderet til 41.000 kr. pr. stk. Beløbet afleveres til kassen, hvis den nuværende pulje kan dække omkostningerne.

Til budget 2025 er der afsat 1.008.000 kr. ekskl. moms til køb af 3 nye biler til bostøtten og etablering af ladestander.

Udskiftning af plejesenge og madrasser på flere Botilbud
På flere af Handicap og Psykiatris botilbud er plejesengene gamle og forældede, og madrasserne er af ældre dato og har været brugt af mange borgere.

Plejesengene og madrasserne er gamle og betydeligt nedslidte, hvilket skyldes udviklingen af målgruppen på botilbuddene. Grundet deres betydeligt nedsatte funktionsniveau varetager de mere og mere af deres personlige pleje sengeliggende.

Det vurderes, at nye madrasser vil kan minimere risikoen for trygsår, og vil kunne sikre en bedre lejring og hvilestilling i sengen. Madrasserne trænger ydermere til en udskiftning, da flertallet af borgerne er inkontinente, hvilket belaster hygiejnen i sengene.

Til budget 2025 er der afsat 232.000 kr. ekskl. moms til køb af nye plejesenge og madrasser.

Liftbus til Bakkehuset
På Bakkehuset er en af busserne skrottet, og botilbuddet har endnu en bus, som er omkostningstung i forhold til vedligehold og reparationer, og der er derfor akut behov for en ny.

Beboerne på botilbuddet og borgerne i dagtilbuddet har overvejende behov for buskørsel med lift. Kørslen er visiteret kørsel til behandling, aktiviteter, kørsel i dagtilbud.

Til budget 2025 er der afsat 567.000 kr. ekskl. moms til køb af en ny liftbus til Bakkehuset.

Udskiftning af møbler og gardiner til mødelokalet på Brohuset
Mødelokalet, beliggende på Hvidkløvervej 8 ved Brohuset, trænger meget til nye gardiner og møbler. Faciliteterne anvendes af flere afdelinger inden for Handicap og Psykiatri, og en opgradering vil bidrage til et mere behageligt og funktionelt arbejds- og mødemiljø for alle involverede parter.

Der er søgt om 8 borde og 64 stole til en samlet på 106.000 kr. 18 nye plisségardiner til en samlet pris på 35.000 kr.

Til budget 2025 er der afsat 141.000 kr. ekskl. moms til køb af borde, stole og gardiner

Pulje til digital transformation
Handicap og Psykiatri har i længere tid arbejdet målrettet med at få mere digitalisering og velfærdsteknologi implementeret i fagområdet. F.eks. er virtuel bostøtte en mulighed, og der er udarbejdet robotter til at løse nogle administrative sagsgange. Senest er der lavet en strategi for digital transformation, som handler om, at vi ønsker en kultur, hvor det er en naturlig del, at medarbejderne tænker, hvor kan det give mening, at få digitaliseret en arbejdsgang eller anvendt en velfærdsteknologi.

Dette dels med det formål, at medarbejderen får frigjort tid til kerneopgaven, men også for at borgerne bliver så selvhjulpne som muligt og dermed få behov for mindre hjælp eller helt klare sig selv. Hvilket er i tråd med de 7 politiske pejlemærker for fagområdet.

Teknologierne udvikler sig så hurtigt, hvorfor der ikke søges om konkrete teknologier i denne sag og samtidig heller ikke ønsker årligt at komme med anlægsønsker.  

Handicap og Psykiatri søger om løbende anlægsmidler på 1 mio. kr. årligt. De afledte driftsudgifter, som teknologierne måtte medføre vil fagområdet selv håndtere.

Til budget 2025 er der afsat 1.000.000 kr. ekskl. moms til køb af nye teknologier.

Tabel over projekter i Handicap og Psykiatri

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der er afsat et samlet rådighedsbeløb til anlægsprojekterne på i alt 22.959.000 kr. ekskl. moms.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet

  • at der meddeles og frigives anlægsbevillinger på 22.959.000 kr. til ovenstående projekter, finansieret af det afsatte rådighedsbeløb.
  • At der omprioriteres midler fra mobilenheder i hjemmeplejen til udskiftning af decttelefoner på ældrecentrene.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Social- og Sundhedsudvalget anbefaler, at administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Status for plejeboligkapacitet 2024

Sagsnr: 24-023417

Sagsfremstilling

Plejeboligkapacitet
Der har over de senere år været arbejdet på at gennemføre en række tilpasninger af plejeboligkapaciteten i Ringkøbing-Skjern Kommune. Tilpasninger, som har baggrund i dels principnotat for plejeboligområdet fra 2021 og dels politisk beslutning om lukning af to ældrecentre uden for centerbyerne for i stedet at øge plejeboligkapaciteten i centerbyerne, hvor søgningen er markant større.

Konkret er der sket ændringer inden for en række områder:

  • Holmbohjemmet er lukket - i alt 19 plejeboliger er dermed nedlagt
  • Lukning af Hemmet Plejehjem - i alt 20 plejeboliger er igangsat i sommeren 2024. Der er ultimo november flyttet syv beboere fra stedet
  • Jf. principnotatet foretages der konvertering til plejebolig, når en ældrebolig under centertag beliggende i en af kommunens centerbyer bliver ledig
  • Stauning Friplejehjem har inden for de seneste år udvidet deres kapacitet med 1 plads til i alt 16 pladser, men er godkendt til 22 pladser

I forhold til konvertering af ældreboliger under centertag til plejeboliger har det været tanken dels gradvist at udvide plejeboligkapaciteten i takt med et stigende antal ældre i kommunen, og dels at kompensere for de nedlagte plejeboliger på Holmbohjemmet og på Hemmet Plejehjem. Konverteringen af ældreboliger er dog en længerevarende proces, og status er, at der i november 2024 er konverteret i alt 11 ældreboliger til plejeboliger.
Ud fra dette regnskab er der således sket en reduktion i plejeboligkapaciteten over de seneste år på 15 kommunale plejeboliger. 

Der er mulighed for at øge antallet af plejeboliger til borgere fra Ringkøbing-Skjern Kommune på Friplejehjemmet Klokkebjerg. Der henvises til særskilt udvalgssag om dette emne. 

Over de senere år er der set en tendens i retning af, at flere borgere flytter ud af kommunen, når de skal i plejebolig, mens færre borgere fra andre kommuner vælger at flytte i plejebolig i Ringkøbing-Skjern Kommune. I løbet af 2023 købte Ringkøbing-Skjern Kommune pladser til i alt 41 borgere i andre kommuner, mens tallet for hele 2024 forventes at blive på 46 borgere i andre kommuner. I 2023 solgte Ringkøbing-Skjern Kommune plejeboliger til i alt 15 borgere fra andre kommuner, mens der i 2024 er solgt plejebolig til 14 borgere fra andre kommuner.
Denne tendens hører med i billedet, når man opgør det samlede tal for borgere i plejebolig. Pr. november var der således i alt 515 borgere fra Ringkøbing-Skjern Kommune, som boede i plejebolig - enten en kommunal bolig, en bolig på et selvejende ældrecenter, en friplejebolig eller en bolig i en anden kommune. 

Ventelistesituationen
Ventelistesituationen er fornuftig i forhold til borgere på garantiventeliste. Status uge 45 i 2024 er, at der på garantiventelisten var tre borgere, som ventede på en somatisk plejebolig, og to borgere, der ventede på en skærmet bolig. Det er samme niveau som marts 2023.

Til gengæld er fritvalgsventelisten mere end fordoblet fra marts 2023 til uge 45 i 2024. Hvor der i marts 2023 var 62 borgere, som ventede på en ønsket plejebolig, var der i uge 45 130 borgere, som ventede på en plads på det ønskede ældrecenter.

Årsagen til dette mønster skal primært ses i, at borgere og pårørende i stigende grad ønsker at bestemme selv, hvor man skal bo i plejebolig. Det er stort set kun borgere på aflastning, som ikke kan komme hjem i eget hjem, som kommer på garantiventeliste, mens langt de fleste sammen med pårørende finder løsninger på, at kunne blive i eget hjem, indtil den ønskede plejebolig kan tilbydes.

Øvrige faktorer, som påvirker plejeboligbehovet
Sideløbende med de ændringer, der er besluttet vedrørende lukning og konvertering af boliger, påvirkes antallet af plejeboliger til rådighed til kommunens borgere af andre faktorer:

  • Efterspørgsel efter plejeboliger til borgere, som målgruppemæssigt hører til i regi af Handicap og Psykiatri, men som har et stort behov for somatisk pleje, som ikke kan tilgodeses i et botilbud. Pt. bor en enkelt borger fra Handicap og Psykiatris målgrupper i en somatisk plejebolig, men der er forventning om, at efterspørgslen fra disse målgrupper vil være stigende. 
  • Behov for boliger til borgere med særlige behov.
    Der er tale om borgere med et plejebehov af et omfang, så de har behov for en plejebolig, men som har en adfærd - f.eks. som følge af alkoholmisbrug - så de vanskeligt kan rummes på et almindeligt ældrecenter. Hidtil har Hemmet Plejehjem kunnet rumme en del borgere i denne målgruppe, mens kommunen køber plejeboliger primært på Skovvang i Holstebro og Møltrup i Herning Kommune til andre borgere.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Plejeboliger er opført efter Almenboliglovens § 5 stk. 2.

Økonomi

I forbindelse med vedtagelse af budget 2025 blev der truffet beslutning om at bruge 3,5 mio. kr. i 2025 og 5 mio. kr. i efterfølgende år fra de frigjorte midler efter lukning af Holmbohjemmet og Hemmet Plejehjem til finansiering af andre nye tiltag. Lønsummen til en somatisk plejebolig koster ca. 380.000 kr. om året, hvilket betyder, at der er fjernet mulighed for konvertering af ca. 18 ældreboliger under tag til plejeboliger i de kommende år. I beregningen er der taget højde for at brugen af visiterede timer alt andet lige må stige, når mængden af boliger falder.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at sagen tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Punktet tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Ændring af samarbejdsaftale med Friplejehjemmet Klokkebjerg

Sagsnr: 18-012952

Sagsfremstilling

Der er ønske om to ændringer i samarbejdsaftalen mellem Friplejehjemmet Klokkebjerg og Ringkøbing-Skjern Kommune.

Ændring i samarbejdsaftalen vedrørende fordeling af boliger mellem borgere fra Ringkøbing-Skjern Kommune og borgere fra andre kommuner
Friplejehjemmet Klokkebjerg har i alt 65 plejeboliger, som er opført efter Almenboligloven.

I følge Samarbejdsaftale mellem Friplejehjemmet Klokkebjerg og Ringkøbing-Skjern Kommune er der mellem friplejehjemmet og kommunen en fælles forståelse af, at det tilstræbes, at 25 af disse boliger anvises til borgere fra anden kommune efter direkte henvendelse til lederen af stedet.
De øvrige 40 boliger anvises til borgere, som er visiteret til plejebolig via Myndighedsafdelingen i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Denne aftale har over en periode været udfordret, idet Klokkebjerg har oplevet at få færre henvendelser fra borgere fra andre kommuner, som ønsker en plejebolig på stedet. Derudover har leder af Klokkebjerg tilkendegivet, at han ser, at aftalen medfører en forskelsbehandling mellem borgere fra Ringkøbing-Skjern Kommune og borgere fra andre kommuner, når en ledig bolig ikke kan anvises til en lokal borger, fordi kvoten, på 25 borgere fra andre kommuner, ikke er opfyldt.

Der blev den 15. maj 2024 afholdt møde med leder og repræsentanter for bestyrelsen på Klokkebjerg, formanden for Social- og Sundhedsudvalget, teamleder fra Økonomi, fagchef for Sundhed og Omsorg samt leder af Myndighedsafdelingen. På mødet fremlagde leder af Klokkebjerg forskellige modeller for en ændret boliganvisningsmodel, som drøftedes.

Klokkebjerg ønsker en model, hvor Ringkøbing-Skjern Kommune har anvisningsretten over 40 boliger, mens det tilstræbes, at Klokkebjerg anviser 20 plejeboliger til borgere fra andre kommuner. De sidste fem boliger anvises efter dialog mellem leder af Klokkebjerg og leder af Myndighedsafdelingen om, hvem der har det største behov for plejeboligen.
Modellen kan gennemføres som en midlertidig ordning, og den vil skulle evalueres efter et år.

Konklusionen på mødet blev, at den foreslåede model drøftes i Social- og Sundhedsudvalget inden endelig stillingtagen og eventuel tilretning af samarbejdsaftalen mellem Friplejehjemmet Klokkebjerg og Ringkøbing-Skjern Kommune.

Ændring i samarbejdsaftalen vedrørende Klokkebjergs brug af varer fra sygeplejedepot
Der er ønske om en ændring af samarbejdsaftalen omkring levering af varer fra sygeplejedepot. I dag er det aftalen, at Klokkebjergs personale kan afhente de nødvendige sygeplejeartikler til behandling af beboere fx sårplejeprodukter, sprøjter og kanyler, sonder og katetre. Produkterne leveres efter aftale af hjemmesygeplejen i Skjern.

Hjemmesygeplejen er tildelt et beløb til dækning af udgifter forbundet med ordningen, men ordningen medfører en del arbejde for den depotansvarlige i hjemmesygeplejen, og samtidig kan Klokkebjerg opleve en forsinket leveringstid på sygeplejeartikler, fordi hjemmesygeplejen kan være et forsinkende mellemled.

I stedet ønskes en ordning, som er parallel med ordningen for de selvejende plejehjem i Spjald og Ringkøbing. Her tildeles der hvert år et beløb pr. plejebolig til sygeplejeartikler, hvorefter plejehjemmet selv sørger for at bestille de ønskede artikler direkte ved leverandøren.
Ændringen er drøftet med leder af Klokkebjerg, som er indforstået med denne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovbekendtgørelse 2017-10-26 nr. 1162 om friplejeboliger

Økonomi

Vedrørende fordeling af boliger
Fra Myndighedsafdelingens side opleves der en stor efterspørgsel efter plejeboliger på Klokkebjerg, og der vil umiddelbart kunne anvises flere plejeboliger end de nuværende 40 til borgere fra Ringkøbing-Skjern Kommune.

En somatisk plejebolig koster i 2025 492.000 kr. om året.

Ringkøbing-Skjern Kommunes budget til friplejeboliger på Klokkebjerg dækker 40 boliger. Det betyder, at der genereres et underskud, hver gang der anvises en borger ud over de 40 boliger. Principielt skal der derfor tilbageholdes en kommunal plejebolig, når der anvises en friplejebolig ud over de 40 boliger, som en kompenserende besparelse. Dette har dog ikke været praktiseret, fordi ventelisten til plejebolig er lang.

Myndighedsafdelingen ser derfor positivt på den foreslåede model fra Klokkebjerg, hvor der allerede på kort sigt kan være mulighed for anvisning af yderligere fem plejeboliger til borgere fra Ringkøbing-Skjern Kommune, som er placeret i en centerby, hvor efterspørgslen efter plejeboliger er høj.

Finansiering af modellen foreslås foretaget via ledige budgetmidler i forbindelse med lukning af to plejehjem. Det er besluttet, at der i forbindelse hermed skal konverteres ældreboliger under tag i centerbyer til plejeboliger. Konverteringen er imidlertid ikke sket i samme takt som lukningen af plejeboliger, idet borgere i ældrebolig under tag ikke har noget incitament til at flytte i plejebolig, når deres plejebehov øges, fordi den fornødne hjælp allerede findes tæt på. 
Der er pt. konverteret i alt 11 ældreboliger til plejeboliger.

Ordningen vil eventuelt kunne gennemføres midlertidigt, indtil konverteringen fra ældre- til plejeboliger er endelig afsluttet.

Vedrørende varer fra sygeplejedepot
Beløbet pr. plejebolig, som foreslås tildelt Klokkebjerg, finansieres via de midler, som hidtil har været tildelt Sygeplejen i Skjern til opgaven.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Med muligheden for større fleksibilitet omkring fem plejeboliger på Klokkebjerg, som i dag er målrettet borgere fra andre kommuner, vil ventelisten til plejebolig i den sydlige del af kommunen kunne reduceres.

Med flytningen af budget til sygeplejeartikler vil Klokkebjerg opleve en hurtigere sagsgang ved selv at kunne bestille produkter direkte ved leverandøren, og den depotansvarlige ved Skjern Hjemmesygepleje vil ikke længere skulle bruge tid på at løse opgaven.

Indstilling

Administrationen indstiller at Social- og Sundhedsudvalget

  • godkender forslag til ny model for fordeling af plejeboliger på Klokkebjerg, så 5 boliger, som i dag er målrettet borgere fra andre kommuner, kan anvises borgere fra Ringkøbing-Skjern Kommune efter dialog mellem leder af Klokkebjerg og leder af Myndighedsafdelingen,
  • at modellen gennemføres som en midlertidig løsning og evalueres efter et år i forhold til økonomi og effekt og,
  • at budget til indkøb af sygeplejeartikler flyttes fra Skjern Hjemmesygepleje til Friplejehjemmet Klokkebjerg

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Implementeringsunderstøttelse i Sundhed og Omsorg

Sagsnr: 24-023613

Sagsfremstilling

For at styrke den strategiske ledelse og implementeringen i forbindelse med de to store reformer (ældre og sundhed) i Sundhed og Omsorg er der behov for mere implementeringskraft.

Reformerne medfører omfattende ændringer, der kræver koordinering, styring af forandringsprocesser, implementering af nye arbejdsgange samt sikring af driften. Reformernes mange initiativer kræver, at der både på det strategiske og det operationelle niveau, er ressourcer til at understøtte implementeringen.

Der er brug for en strategisk implementeringskonsulent, der primært får til opgave at understøtte fagchefen i at navigere og koordinere Sundhed og Omsorg igennem reformerne.

Dernæst er der brug for en operationel implementeringskonsulent der primært får til at opgave at understøtte områdeledelsen i at implementere nye arbejdsgange f.eks. nye digitale løsninger.

Myndighedsområdet står også overfor en større ændring i forbindelse med reformerne. Særligt i forbindelse med ældrereformen, hvor visitationen skal indgå i borgernær visitation, er der brug for, at ledelsen bliver understøttet i forandringsprocesserne samt sikring af fremdriften.

Udover reformerne er der også andre strategiske opgaver, som området skal varetage over det næste år f.eks. plejeboliganalyse, rekrutteringsudfordringer og økonomiske udfordringer.  

Sundhed og Omsorg har igennem de sidste 2 år været udfordret på at sikre økonomisk bæredygtige enheder. Det har krævet tæt ledelsesstøtte igennem den sidste lange periode. Det har trukket hårde veksler på ledelsen i Sundhed og Omsorg. Ledelsen har skullet sikre tæt understøttelse af de enheder der er udfordret, samt dække af for vakante stillinger. Vi ser det derfor nødvendigt at gøre det mere langtidsholdbart ved at tilføre flere ledelsesressourcer svarende til en 3/4 fuldtids lederstilling til Sundhed og Omsorg.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

For at understøtte den strategiske og operationelle implementering af ældre- og sundhedsreformerne samt sikre kontinuitet og kvalitet i ledelsen, foreslås det at afsætte 2,2 mio. kr. til finansiering af de nødvendige stillinger.

Finansieringen findes inden for udvalgets eget budgetområdet. Heraf disponeres der forløbelig optil 1 mio. kr. af DUT-midler til kvalitetsløft i ældreplejen. Når administrationen har det fulde billede af udgiftsbehovet til kvalitetsløft i ældreplejen, tages det op til ny vurdering med anvendelsen af midlerne til understøttelse af implementering. 

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Øget implementeringskraft vil sikre effektiv forandringsledelse, kvalitetsforbedringer, økonomisk effektivitet, og øget stabilitet og kontinuitet. Dette vil føre til bedre resultater, højere medarbejder- og borgertilfredshed samt bedre ressourceudnyttelse. Samlet set vil det styrke vores evne til at håndtere reformerne og fremtidige udfordringer.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og sundhedsudvalget godkender, at

  • der i 1. kvartal 2025 rekrutteres til funktioner, der medvirker til at skabe mere ledelsesunderstøttelse, for at højne implementeringskraften i forbindelse med de to store reformer
  • finansieringen på 2,2 mio. kr. udmøntes indenfor udvalgets eget budgetområde

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Tilskud til frivilligt socialt arbejde

Sagsnr: 24-021692

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes tage stilling til Frivilligrådets indstilling om fordelingen af midler fra §18 Hovedpuljen for 2025.

Ringkøbing-Skjern Kommune har for 2025 1.414.000 kroner i §18 puljerne til at støtte det frivillige sociale arbejde i kommunen. Midlerne er tilgængelige i en §18 Hovedpulje, som foreninger mv. kunne søge til deres etablerede aktiviteter inden den 1. oktober. Efter uddelingen af midler til ansøgere til §18 Hovedpuljen kan de resterende midler (minimum 125.000 kroner) søges løbende i §18 Udviklingspuljen, hvor der udelukkende kan søges til "nye initiativer, udviklingstiltag og ekstraordinære aktiviteter, der opstår".

Den 14. august 2024 blev der vedtaget en ”Vejledning om støtte til frivilligt socialt arbejde i Ringkøbing-Skjern Kommune” samt ”Forretningsorden for §18 støtte i Ringkøbing-Skjern Kommune” (se bilag 1). Disse gælder som retningslinjer for henholdsvis ansøgere og for de, der behandler ansøgningerne.

Indstilling
Frivilligrådet har modtaget 109 ansøgninger fra 52 foreninger til §18 Hovedpuljen. Det er 8 foreninger og 6 ansøgninger færre end sidste år. Ansøgningerne er behandlet ifølge ovenstående Vejledning. Der er ansøgt om i alt 1.610.000 kr. Der er således søgt om 345.000 kroner mindre end sidste år. Frivilligrådet indstiller 46 ansøgere til støtte af i alt 1.054.000 kr. Der er indstillet 6 ansøgere til afslag (jf. Bilag 2). Der vil således være ca. 360.000 kroner tilbage til uddeling fra Udviklingspuljen for resten af 2025. Fordelingen af midler fra §18 Udviklingspuljen uddelegeret til Frivilligrådet og foregår løbende i 2025. 

Social- og Sundhedsudvalget bedes tage stilling til Frivilligrådets indstilling.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovgrundlaget findes i §18 i Serviceloven

Stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal årligt afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde.
Stk. 3. Rammerne for samarbejde fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse.

Økonomi

Til at støtte det frivillige sociale arbejde er der i kommunens budget 2025 på § 18-området afsat 4.963.000 kr. Af budgettet er forlods afsat midler til Frivilligvest, Cafe Røde Kors, Værestedet, Selvhjælp Ringkøbing-Skjern, værestedet Sømandshjemmet samt mødeafholdelse mv. på det frivillige sociale område. Der forventes overført et overskud fra 2024 på 279.000 kr. Inklusiv overført overskud vil der i 2025 ved den ordinære ansøgningsrunde derfor kunne udbetales tilskud på 1.414.000 kr., heraf er 125.000 kr. reserveret til de løbende ansøgninger til Udviklingspuljen.

Viden & Strategi, Økonomi påpeger, at Byrådet reelt først behandler overførslerne fra 2024 til 2025 i april 2025, hvorfor det samlede budget først kendes på dette tidspunkt.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager stilling til Frivilligrådets indstillinger vedrørende de indkomne ansøgninger til §18 Hovedpuljen 2025.

BilagBeslutning

Frivilligrådets indstillinger til fordeling af § 18 midlerne godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2024 og 2025.
Oversigterne er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en gensidig orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

15: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing