Referat: 20. november 2024 kl. 08:00

Rosengården, Vardevej 45, Skjern
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Jens Jensen
  • Pia Vestergaard
  • Linda Nielsen
  • Susanne Høj
  • Jens Erik Damgaard
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Rita Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Opfølgning på temadagen om Handicap og Psykiatris boligstrategi

Sagsnr: 24-023843

Sagsfremstilling

Den 29. oktober 2024 afholdte Social- og Sundhedsudvalget et temamøde om Handicap og Psykiatris boligstrategi. På mødet blev flere emner drøftet.

Social- og Sundhedsudvalget samler op på de væsentligste pointer fra drøftelsen på mødet og giver signaler til det videre arbejde. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomi

Ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget følger op på drøftelsen på temamødet om boligstrategien den 29. oktober 2024 med henblik på at give signaler til administrationen om særlige fokuspunkter i det videre arbejde.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev fulgt op på temamødet.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Godkendelse af Rammeaftalen 2025-2026

Sagsnr: 24-023845

Sagsfremstilling

Som et led i koordineringen på det specialiserede socialområde skal der udarbejdes en
rammeaftale mellem de midtjyske kommuner og Region Midtjylland. Den nuværende
rammeaftale udløber ved årets udgang og der er derfor udarbejdet udkast til rammeaftale
2025-2026.

KKR Midtjylland har på møde den 19. november 2024 godkendt udkast til Rammeaftale 2025-26 på det specialiserede social- og specialundervisningsområde i Midtjylland. Rammeaftalen er fremsendt til godkendelse i de midtjyske byråd og i regionsrådet.

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget og Byrådet godkender Rammeaftale 2025-26.

Kommunerne og Region Midtjylland indgår hvert andet år en rammeaftale om samarbejdet på det specialiserede social- og specialundervisningsområde. Formålet med rammeaftalen er at sikre fælles principper for styring og udvikling på tværs af kommuner og region. Området omhandler tilbud til borgere med fysiske og mentale handicaps eller psykiske lidelser, hvor kommunerne sammen med regionen i regi af rammeaftalen skal sikre, at der er den nødvendige kapacitet i regionen som helhed, f.eks. i form af botilbud. 

Der er forslag om følgende udviklingsområder:

  • Mental sundhed og psykiatri
  • Borgere med komplekse udfordringer
  • Overgangen fra børne – og ungeområdet til voksenområdet

Udviklingsområderne er blevet drøftet i DASSOS samt på KKR- konferencen den 18. juni med deltagelse af lokalpolitikere fra Midtjylland, hvor der var opbakning til de tre udviklingsområder.

Rammeaftalen indeholder desuden en styringsaftale, som beskriver principperne for finansiering, takstberegning og afregning i den midtjyske region. Styringsaftalen fastlægger således spillereglerne for samarbejdet mellem køber og sælger af tilbud på de tilbud, der er omfattet af rammeaftalen.  Styringsaftale 2025-26 er på de væsentlige punkter en videreførelse af aftalerne i den
nuværende styringsaftale. Takstgruppen har ajourført og redigeret styringsaftalen, så den er
opdateret med de seneste ændringer af betydning for køb og salg af pladser. (Link: https://sekretariatmidtjylland.viborg.dk/media/bjmdsejz/bilag-2-endeligt-udkast-styringsaftale-2025-26.pdf ).

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde indgår kommunalbestyrelserne i region og regionsrådet en rammeaftale om faglig udvikling, styring og koordinering af de kommunale og regionale tilbud, der ligger i regionen.

Økonomi

Rammeaftalen fastlægger rammerne for styring af økonomi- og kapacitetsudviklingen på de omfattede tilbud.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Rammeaftale 2025-26 sætter retningen for de kommende års samarbejde om udvikling af faglige indsatser og koordinering af kapacitet og styring på det specialiserede social- og specialundervisningsområde i Midtjylland.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget og Byrådet godkender Rammeaftale 2025-26 på det specialiserede social- og specialundervisningsområde i Midtjylland.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget anbefaler administrationens indstilling til Byrådet.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Opfølgning på udmøntning af Handicap og Psykiatripolitikken

Sagsnr: 23-009570

Sagsfremstilling

Handicap og Psykiatripolitikken 2023-2026 blev den 31. marts 2023 godkendt af Byrådet. 

Visionen for Handicap- og Psykiatripolitikken er, at Ringkøbing-Skjern Kommune skal være et godt sted at være for alle. Mennesker med funktionsnedsættelser skal have mulighed for at deltage i samfundslivet på lige fod med andre med udgangspunkt i den enkeltes ønsker og mål for fremtiden.

Der er tre målsætninger i politikken:

  • Helhed og sammenhæng i alle livets faser.
  • Flere i skole, uddannelse og beskæftigelse.
  • Det gode hverdagsliv og gode fællesskaber.

Målsætninger og mål fra politikken indgår i den dialogbaserede aftale (DBA) for fagområdet og udmøntes via konkrete indsatser. I fagområdets DBA indgår endvidere mål fra direktionens strategiplan og lokale mål.

Handicap og Psykiatri giver en orientering om opfølgning på arbejdet med politikken.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomi

Ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Fremgår under de enkelte målsætninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Afrapportering på fornyet behandling i kommunerne vedrørende borgere med dom til sikret afdeling

Sagsnr: 24-023846

Sagsfremstilling

Den 22. maj 2024 behandlede Social- og Sundhedsudvalget en orienteringssag omkring Kofoedsminde, som er en sikret institution for voksne domsfældte udviklingshæmmede, som har begået personfarlig kriminalitet. Sagen omhandlede, at Social- og Boligstyrelsen d. 22. november 2023 udsendte en central udmelding (CU) til fornyet behandling i kommunerne. Styrelsen vurderede, at der er udfordringer på det eksisterende tilbud Kofoedsminde med de fysiske og faglige rammer ift. behov på landsplan og at forsyningen bør sikres via etablering af et tilbud i Vestdanmark. Kommunerne skal præsentere en fælles samlet løsning til Styrelsen den 31. december 2024

Målgruppen på Kofoedsminde er borgere med udviklingshæmning, der har begået alvorlig kriminalitet, og som er anbragt efter domstype 1 (sikret afdeling) og domstype 2 (åben afdeling), samt i varetægtssurrogat.

I denne sagsfremstilling præsenteres et udkast til en fælles samlet løsning i form af en fælleskommunal afrapportering til Social- og Boligstyrelsen udarbejdet af en styregruppe på tværs af de fem rammeaftalesekretariater. KKR anbefaler at godkende afrapporteringen.

Den fælleskommunale afrapportering konkluderer, at der ikke er et aktuelt behov for at bygge et vestdansk sikret tilbud. Kommunerne ikke oplever, at det er et problem, at det eneste sikrede tilbud til borgere med domstype 1 er beliggende på Lolland og udgøres af Kofoedsminde. Det er vurderingen, at der på baggrund af de seneste års udvikling ikke er udfordringer med kvaliteten på tilbuddet. I afrapporteringen præsenteres en udviklingsmodel, som peger på flere løsninger og muligheder for at sikre, at kapaciteten i første omgang imødekommer behovet for sikrede pladser frem til 2035.

I rapporten er afdækket udviklingen i belægningen på Kofoedsminde fra 2014-23. Udviklingen viser, at det stort set i alle årene har været nødvendigt at øge antallet af pladser. Væksten i antallet af borgere med domstype 1, domstype 2 og borgere i varetægtssurrogat har dog været forskellig, så den er mest markant for borgere i varetægt og dernæst for borgere med domstype 2.
Det er vurderingen, at der er behov for at udvide kapaciteten af §108-pladser til borgere med doms-type 2 til anbringelse i åbent tilbud. Udover at denne målgruppe er størst, så kan disse borgere bo andre steder end i tilknytning til Kofoedsminde og dermed med mulighed for at være tættere på de nærområder, de kommer fra. En øget kapacitet vil ligeledes bidrage til muligheden for at skabe et øget flow på pladserne på Kofoedsminde. Det er aktuelt vurderingen på Kofoedsminde, at 15 borgere kan udsluses fra Kofoedsminde. Derved vil presset på Kofoedsminde mindskes. Det er tillige vurderingen, at der med et fokuseret arbejde på udvikling af faglige metoder og et tættere samarbejde mellem kommunerne og Kofoedsminde er potentiale for højere grad af udslusning end det niveau, der har været kendetegnende de seneste år.

Det foreslås også, at der kigges nærmere på de økonomiske incitamenter, der knytter sig til placeringen af borgere med domstype 2 på Kofoedsminde. Kofoedsminde finansieres i dag via en objektiv finansiering. Rapporten foreslår, at alle borgere med en domstype 2, fremover skal være takstfinansieret. Det er forventningen, at det kan understøtte flowet. En nærmere takstmodel er ikke beskrevet i afrapporteringen, men vil skulle udarbejdes særskilt.

Det anbefales også, at der indledes en dialog med staten om udviklingen i antallet af borgere i varetægtssurrogat på Kofoedsminde. Denne målgruppe har været i kraftig vækst i perioden. Det er vurderingen, at den alternative placering af disse borgere er i tilknytning til statsfængslerne og dermed en statslig opgave. Såfremt Kofoedsminde ikke skal rumme borgere i varetægtssurrogat mindskes presset selvsagt tilsvarende.

Da det i forbindelse med udarbejdelse af rapporten været en dialog med Region Sjælland, der er driftsherre for Kofoedsminde, og der er blevet afdækket, at der er sket en betydelig faglig udvikling, ligesom der eksisterer aktuelle udviklingsplaner og yderligere udviklingsmuligheder i området omkring Kofoedsminde, fremlægges en grundmodel med to trin. Grundmodellen forventes både at kunne imødekomme kapacitetsudfordringerne frem til 2035 og opfylde de faglige krav til højt specialiserede tilbud:
• Trin 1 dækker over udvidelse af pladser på Kofoedsminde samt øget udslusning af borgere med domstype 2 fra sikrede pladser på Kofoedsminde til åbne SEL § 108 tilbud frem til 2035. Dermed håndteres stignin-gen i pladsbehovet inden for de eksisterende rammer på Kofoedsminde.
• Trin 2 dækker et forslag om at udvide kapaciteten på SEL § 108-tilbud med 20 pladser til målgruppen af borgere med udviklingshæmning og dom med behov for anbringelse i et åbent tilbud. Flere § 108-pladser skal bidrage til, at flere i målgruppen anbringes her fremfor på en sikret plads.

Af centrale præmisser for anbefalingerne gælder følgende:
1) Finansieringen af alle borgere med domstype 2 ændres fra objektiv finansiering til takstfinansiering.
2) Øget samarbejde om udslusning af borgere fra Kofoedsmindes sikrede pladser.
3) Staten skal afsætte puljer til finansiering af etablering af de nye pladser og byggeriet skal friholdes fra anlægs-loftet. Derudover skal kommunerne tilføres økonomi til drift af det øgede antal domsanbragte.

Idet Social- og Boligstyrelsen har bedt kommunerne beskrive, hvordan et vestdansk sikret tilbud kan etableres, der er i tillæg hertil udarbejdet et sådant forslag.
Det er anbefalingen, at et eventuelt nyt sikret tilbud i Vestdanmark skal finansieres på samme måde som Kofoedsminde, hvilket indebærer objektiv finansiering gælder for beboere med en domstype 1 og i varetægtssurrogat, mens det anbefales, at beboere med en domstype 2 overgår til takstfinansiering. Det anbefales, at et eventuelt vestdansk sikret tilbud bygges til 40 borgere for at sikre et fagligt og økonomisk rentabelt tilbud. Der estimeres en samlet anlægsudgift på 200-250 mio. Kr.
Der anbefales en løbende tværkommunal evaluering af området i samarbejde med styrelsen og Region Sjælland, der er driftsherre for Kofoedsminde.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at afrapporteringen på Social- og Boligstyrelsens CU vedr. borgere med udviklingshæmning og dom med behov for anbringelse i sikret afdeling godkendes.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Budgetopfølgning ultimo oktober 2024

Sagsnr: 23-022646

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo oktober for de centrale budgetområder under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 2,4 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 5,7 mio. kr.

I nedenstående diagram ses resultatet af budgetopfølgningen for hele udvalgets område.

 

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 6,3 mio. kr., som er en forbedring på 1,9 mio.
kr., siden sidste opfølgning, hvor forventningen var et mindre forbrug på 4,4 mio. kr.

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • De visiterede timer har over de seneste 7 uger været faldende, hvorfor disponeringen er nedjusteret. 

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 8,7 mio. kr., hvilket er 1,4 mio. kr. lavere end ved seneste opfølgning, hvor forventningen var et merforbrug på 10,0 mio. kr.
 

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:  

  • Resultatet for 2024 er et øjebliksbillede, som er dannet på baggrund af borgernes indsatser, som er kendt af Myndighedsafdelingen på nuværende tidspunkt. 
  • Faldet i merforbruget skyldes primært ændret forventning til udgifter til kommende borgere.
  • Myndighedsafdelingen har ved ny sagsgennemgang fundet 0,3 mio. kr. siden sidste opfølgning.
  • Derudover har der været til- og afgang af borgere samt ændret støttebehov.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Inklusiv de decentrale enheder ser den samlede budgetopfølgning ultimo oktober 2024 for Social- og Sundhedsudvalget således ud:Fagcheferne for fagområderne vil på mødet give en mundtlig tilbagemelding vedrørende den decentrale økonomi.

Bevilling
Social- og Sundhedsudvalget har et samlet forventet regnskab på 1.256 mio. kr. og et korrigeret budget (inkl. overførsler) på 1.219 mio.kr. Beløbet fremkommer ved at lægge de 1.226 mio. kr. sammen med overførselsbeløbet på -6,7 mio. kr., som fremgår af tabellen ovenfor. Når forventet regnskab trækker fra budgettet, så forventes udvalgets samlede bevilling overskredet med 37 mio. kr.

Jævnfør kommunestyrelsesloven må der ikke afholdes udgifter uden bevilling.
Der er derfor behov om at ansøge om en tillægsbevilling på 37 mio. kr. Det anbefales at Social- og Sundhedsudvalget anmoder Økonomiudvalget om at drøfte finansieringen af bevillingen.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at kommunen i forbindelse med midtvejsreguleringen har modtaget finansiering vedrørende Ældrereform (kvalitetsløft) på 1,174 mio. kr. Dette beløb er tidligere tilgået kassen.

Tillægsbevillingen placeres centralt på udvalgets to fagområder og har derfor ikke betydning for de enkelte institutioner med merforbrug. De vil fortsat få overført deres merforbrug til 2025 og har en opgave med at indhente merforbruget over en årrække. Overførslerne fra 2024 til 2025 forelægges Social- og Sundhedsudvalget i marts 2025.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at der meddeles en tillægsbevilling på 37 mio. kr. til Social- og Sundhedsudvalget fordelt med 23,2 mio. kr. til Sundhed og Omsorg og 13,8 mio. kr. til Handicap og Psykiatri, samt 
  • oversender finansieringen af tillægsbevillingen til drøftelse i Økonomiudvalget
  • tager budgetopfølgningen i øvrigt til efterretning.

BilagBeslutning

Administrationens i indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Budgetopfølgning for decentrale enheder ultimo oktober 2024

Sagsnr: 23-022646

Sagsfremstilling

Generelt
Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. oktober 2024 for de decentrale enheder under Social- og Sundhedsudvalget.

Der udarbejdes decentrale budgetopfølgninger til politisk behandling tre gange årligt. Det er pr. 31.
marts, 30. juni (31. juli) og 31. oktober. For Social- og Sundhedsudvalget gælder dette for enheder
under Sundhed og Omsorg samt Handicap og Psykiatri.

Budgetopfølgningerne er udarbejdet i et samarbejde mellem de decentrale enhedsledere,
områdeledere og økonomikonsulenterne i Viden & Strategi.

Budgetopfølgningerne er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2024 eksklusiv
overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om enheden
bruger mere eller mindre af deres indeværende års budget.

Sundhed og Omsorg
Enhederne inden for Sundhed og Omsorg forventer et samlet merforbrug på 22,8 mio. kr., hvor der
ved seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 21,2 mio. kr.

Der arbejdes intenst for at minimere merforbruget - dette arbejde er forankret i Styregruppen for Bæredygtige enheder. Styregruppen har følgende opgaver:

  • månedlige møder i styregruppen
  • øget gensidig information i styringskæden
  • månedlig mundtlig afrapportering fra fagchef til udvalget (under gensidig orientering)
  • hvordan enhederne understøttes af samarbejdspartnere
  • udvikling af styringsværktøj herunder drejebøger
  • udarbejdelse af prognose for det økonomiske resultat i 2025

Forventningen til 2024 er fortsat et markant merforbrug, men med enkelte undtagelser, er der identificeret og igangsat handletiltag, som bringer institutionernes budget og forbrug i balance fra 2025. Herefter skal der arbejdes med yderligere tilpasninger, så afvikling af gæld kan påbegyndes. 

De institutioner, som endnu ikke har identificeret tilstrækkelige tiltag for at opnå balance i 2025, arbejder videre med at identificeret løsningsmuligheder. 

For de kommunale ældrecentre er det forventede resultat for 2024 forbedret med 1 mio. kr. siden sidste opfølgning. Mindre forbruget er kun forbedret med 0,5 mio. kr., hvilket skyldes merforbrug hos selvejende ældrecentre.

I bilag 1 er resultatet for de enkelte enheder oplistet.

Implementeringen af de forskellige tiltag er en stor opgave for institutionerne og indebærer mange omstillinger. På udvalgsmødet redegør fagchefen for nogle af de igangsatte indsatser.

Handicap og Psykiatri
Enhederne inden for Handicap og Psykiatri forventer et samlet merforbrug på 5,1 mio. kr., hvilket er 1,0 mio. kr. mindre end ved seneste opfølgning, hvor forventningen var et merforbrug på 6,1 mio. kr.



Korterevarende tilbud
forventer et mindre forbrug på 1,8 mio. kr., hvilket er 1,2 mio. lavere end ved seneste opfølgning. Forbedringen i forbruget skyldes hovedsageligt bostøtten.

Dagtilbud forventer et samlet merforbrug på 0,2 mio. kr. Drosselvej og Rosengården har tilsammen
et merforbrug på 0,3 mio. kr. De to tilbud er stadig udfordret af implementeringen af hele og halve moduler. Der arbejdes på at finde løsninger for, hvordan to mindre tilbud kan drives økonomisk bæredygtigt, samt hvordan der kan afdrages på et betydeligt merforbrug i forhold til et meget lille budget.

Bostøtten forventer et mindre forbrug på 1 mio. kr., hvilket er 0,8 mio. kr. lavere end ved sidste opfølgning. Faldet skyldes bostøtten i Ringkøbing og Videbæk samt bostøtten psykiatri, ADHD og Autisme. Det positive resultat i bostøtten i Ringkøbing og Videbæk kan især tilskrives ubesatte stillinger i ledelse og administration, hvilket har haft en væsentlig positiv indvirkning på budgettet. I bostøtteområdet for psykiatri, ADHD og autisme ses en positiv budgetafvigelse, hvoraf 0,3 mio. kr. kan henføres til omstruktureringen af den uvisiterede café i Fredensgade.

Længerevarende tilbud forventer et merforbrug på 7,2 mio. kr., hvilket er 0,6 mio. kr. højere end ved
seneste opfølgning. Merforbruget stammer hovedsageligt fra Holmelunden, Brohuset, Holmehusene og Bakkehuset.

Holmelunden forventer et merforbrug på 0,7 mio. kr. Dette skyldes sygdom blandt personalet. Der er dog sket et fald i merforbruget på 0,6 mio. kr. siden sidste opfølgning, som følge af en målrettet indsats med justering af personalesammensætningen og brug af vikarer.

Brohuset forventer ligeledes et merforbrug på 0,7 mio. kr. Dette skyldes også sygdomsrelateret fravær.

Holmehusene forventer et merforbrug på 1,6 mio. kr. Dette skyldes flere forhold:

  • Der har været ekstra omkostninger i forbindelse med ledelsesmæssige ændringer i 2024.
  • Lønomkostninger er påvirket af længerevarende opsigelsesperioder.
  • Nattevagtsdækningen er udfordret af en skæv tildeling af ressourcer efter en tidligere omstrukturering, hvilket gør det vanskeligt at lave effektive vagtplaner.
  • Ekstraordinære møder er blevet afholdt for medarbejderne i forbindelse med eksterne gennemgange og tilsyn.
  • Høj medarbejderomsætning har skabt behov for flere vikarer og oplæring af nyt personale, hvilket har medført ekstra omkostninger.

Bakkehuset forventer et merforbrug på 2 mio. kr. Dette skyldes ændringer i beboersammensætningen samt antallet af nye indflyttere er lavere end forventet ved sidste opfølgning. Der arbejdes på at tilpasning af medarbejdere i forhold til det akutelle behov.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

De decentrale enheder under Social- og Sundhedsudvalgets budgetområde forventer et samlet
merforbrug på 27,9 mio. kr. i 2024.

Jævnfør beslutning på budgetopfølgningssagen i august mødet gives der nedenfor et første forsigtigt bud på enhedernes forventning til det økonomiske resultatet for 2025. Overenskomstens beslutninger er endnu ikke implementeret i kommunens løn program, hvorfor resultatet er mere vanskelig at estimere end andre år.

Sundhed og Omsorg forventer et samlet mindre forbrug i 2025 på 3,1 mio. kr., hvor Handicap og Psykiatri forventer et samlet merforbrug i 2025 på 2,9 mio. kr.

I den centrale sag (budgetopfølgning ultimo oktober) er der søgt om en bevilling på 37 mio. kr., hvoraf de 34,6 mio. kr. vedrører decentrale enheder.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at

  • budgetopfølgningen tages til efterretning
  • drøfter behovet for yderligere tiltag

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Der skal fortsat arbejdes med de igangsatte indsatser med henblik på at komme i balance i 2025.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Udlejning af almene ældreboliger til andre målgrupper

Sagsnr: 24-022064

Sagsfremstilling

Økonomiudvalget har bedt om et overblik over kommunens almene ældreboliger med særligt fokus på tomgangshuslejen. Boliger bygget efter almenloven udlejes til ældre og personer med handicap, der har særligt behov for sådanne boliger. Der er tale om både enkeltstående boliger eller boliger med et fællesareal (institutionsbyggeri). En del af kommunens plejecentre og institutioner på handicapområdet er således opført som almene boliger med fællesareal. Baggrunden for dette er typisk, at opførelsen er billigere, når der bygges efter almenboligloven.

Almene boliger drives af en almen boligorganisation. Kommunen har både boliger, der drives af Bomidtvest (191 styk) og boliger der drives af Ringkøbing-Skjern Boligforening (311 styk). Endelig driver kommunen selv 371 boliger. Derudover drives 233 plejeboligpladser med 147 selvejende og 86 pladser på friplejehjem. 

Kommunen skal altid betale huslejen, hvis almene ældreboliger står tomme (Almenboligloven §54 stk. 5). Det gælder dog ikke for så vidt friplejehjem. Udgiften til tomgang afholdes under Social- og Sundhedsudvalget, hvor visitationen til boligerne sker i hhv. Sundhed- og Omsorg (til plejehjemspladser og ældreboliger) og i Handicap og Psykiatri (til institutioner på området). 

Ringkøbing-Skjern Kommunes udgifter til tomgangshusleje er mellem 6-7 mio. kr. årligt. Aflastningsboliger på plejehjemmene indgår i tallet med ca. 2,6 mio. kr. Aflastningsboliger udløser altid tomgangshusleje, da borgeren aldrig betaler husleje for være på en aflastningsplads.

Samlet tomgangshusleje for 2022, 2023 og 2024 (forventet helårsudgift), mio. kr.

Fagområde 2022    2023    2024  
Handicap & psykiatri 1,5 1,01,7
Sundhed- og omsorg 5,6

4,9

6,0
I alt7,2 5,97,7

Omfanget af tomgang viser, at mængden af boliger overstiger behovet. Der er således en overkapacitet på området. Den præcise efterspørgsel blandt ældre medborgere er svær at forudse. Over de senere år er der i stigende omfang etableret ældrevenlige boliger både kommercielt og via boligforeningerne. Her er kommunen ikke forpligtet til at betale tomgangshusleje. Dette stigende udbud understøtter, at et stigende antal ældre borgere kan blive i deres nuværende hjem og efter behov modtage hjælp fra hjemmeplejen.

Reduktion af udgiften til tomgang

Umiddelbart er der to håndtag, som kan reducere udgiften til tomgang.

For det første har Byrådet mulighed for at beslutte, at boligerne skal udlejes til andre boligsøgende, såfremt de pågældende boliger ikke kan udlejes til den berettigede personkreds (ældre og handicappede). Administrationen anbefaler, at Byrådet åbner op for denne mulighed for så vidt Idrætsvej Lyne (Bomidtvest), Dyssevænget Rækker mølle (Ringkøbing-Skjern-boligforening) og Parallelvej i Hvide Sande (Bomidtvest). Herudover anbefaler administrationen at bemyndigelsen til at åbne og lukke for udlejning til andre boligsøgende delegeres til administrationen fremadrettet med henblik på smidighed i forhold til udlejningen. Når den enkelte borger fraflytter, vil der altid skulle ske et fornyet forsøg på at udleje til den oprindelige målgruppe inden der eventuelt igen vil kunne ske udlejning til andre målgrupper.

For det andet er det oplagt at have fokus på muligheden for at nedlægge ældreboliger, hvis udlejning er udsigtsløs. Processen er dog kompliceret (grundet kommunens indskud og konstruktionen med landsbyggefonden) og indebærer som minimum en udgift svarende til restgælden i boligforeningen. Over tid vil denne udgift dog være mindre end en løbende udgift til tomgang, hvis der er tale om en beliggenhed, som ikke efterspørges blandt de ældre. 

Jævnfør delegationsplanen er det Økonomiudvalget, der indstiller sager vedrørende almene boliger til Byrådet med undtagelse af sager der vedrører anvisningsret og ommærkning af boliger. Disse sager kan starte i fagudvalget (Social- og Sundhedsudvalget). Med Social og Sundhedsudvalgets og Økonomiudvalgets tilsagn vil administrationen afdække muligheder for tilpasning af boligmassen. Konkrete sager forelægges til godkendelse.

Ovenstående tiltag vil forventeligt kunne reducere udgiften til tomgangshusleje i ordinære ældreboliger. 

Institutioner under Sundhed og Omsorg
For så vidt de to plejehjem som nedlægges (Holmbohjemmet og Hemmet plejehjem) er processen med den formelle nedlæggelse igangsat. Nedlæggelsen af plejehjemmene vil medføre indfrielse af lån optaget i afdelingerne. Der er afsat rammebeløb i budgettet til formålet.

Institutioner under Handicap og Psykiatri
For så vidt ældreboliger i regi af institutioner under Handicap og Psykiatri arbejder Social- og Sundhedsudvalget aktuelt med at tilpasse boligmassen. Der kan blive behov for at frasælge boliger. Dette vil fordre at restgæld skal indfries.

Enghavevej, Videbæk
Nedlæggelse og salg kan komme på tale særligt i forhold til Enghavevej i Videbæk. Her er der 10 boliger, som pt. anvendes til fordrevne fra Ukraine. Når der ikke længere er brug for boligerne til denne målgruppe, vil de stå tomme, da der ikke umiddelbart et relevant kommunal formål til boligerne. Det vil derfor være oplagt at nedlægge dem som almene boliger. Restgælden udgør ca. 5,7 mio. kr., hvilket svarer til ca. 8 års tomgangshusleje.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Almenboligloven.

Økonomi

Udgiften til tomgang er 6 mio. kr. i 2023 og forventeligt op mod 8 mio. kr. i 2024.

Den samlede restgæld i boligforeningerne er i nogle afdelinger sammensat med blandet boligformer og derved ikke muligt at opdele og få overblikket over ældre/plejeboliger. Ved konkret afgørelse for evt. nedlægning/salg af afdelinger vil restgæld gøres op og fremlægges.

Effektvurdering

Byrådets beslutning om at boligerne kan udlejes til andre boligsøgende vil kunne nedsætte Ringkøbing-Skjern kommunes udgifter til tomgangshusleje.

Frasalg af boliger i forlængelse af at markedet i stigende grad dækker efterspørgslen vil på sigt tilsvarende kunne reducere udgifterne til tomgang. Der vil dog være indledende engangsudgifter til indfrielse af lån.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Økonomiudvalget

  • drøfter status på ældreboligkapaciteten og godkender, at administrationen arbejder videre med eventuelt frasalg af ældreboliger for at reducere tomgangshuslejen
  • sender sagen til orientering i Social- og Sundhedsudvalget med indstilling om, at Social- og Sundhedsudvalget godkender, at der arbejdes med eventuel frasalg af ældreboliger.

Administrationen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet

  • at ældreboligerne på Idrætsvej i Lyne, Dyssevænget Rækker Mølle og Parallelvej i Hvide Sande fremover udlejes til andre boligsøgende, såfremt de pågældende boliger ikke kan udlejes til den berettigede personkredse jf. almenboliglovens § 54.
  • at bemyndigelse til fremadrettet at igangsætte udlejning til andre målgrupper delegeres til administrationen 


Økonomiudvalget 12-11-2024
Administrationens indstillinger godkendt, idet Økonomiudvalget ønsker, at der udarbejdes et forslag til strategi for reduktion af huslejetab.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget tog orienteringen til efterretning og godkender, at der arbejdes med eventuel frasalg af ældreboliger.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Navneændring på Seniorgården Tarm og Seniorstedet Videbæk

Sagsnr: 24-023876

Sagsfremstilling

Målgruppen for Aktivitetsområdet Sundhed og Omsorg er førtidspensionister, fleksjobbere og 60+ årige i Ringkøbing-Skjern kommune. Da målgruppen fra 1. januar 2024 også omfatter fleksjobbere, og fordi der løbende bliver talt om, hvornår man føler sig som "Senior," ønsker de to huse, Seniorgården Tarm og Seniorstedet Videbæk, at ændre navn.

På Seniorgården Tarm har brugerrådet lagt vægt på at sende de rette signaler og åbne huset op for alle. Navnet skal afspejle både husets aktiviteter og forbindelsen til Aktivitetsområdet Sundhed og Omsorg, men samtidig bevare stedets unikke identitet. Seniorgården Tarm ønsker derfor at skifte navn til Aktivitetsgården Tarm.

Brugerrådet på Seniorstedet Videbæk ønsker også at inkludere fleksjobbere og førtidspensionister og ser værdien i, at navnet afspejler sammenhængen med de øvrige aktivitetscentre. Derfor har Seniorstedet Videbæk ønsket at skifte navn til AktivitetsCenter Videbæk.

De øvrige tre huse hedder: AktivitetsCenter Skjern, Aktivitetshuset Ringkøbing og Aktivcentret Hvide Sande.

Navneændringerne vil være en enkelt brik i det arbejde, der udføres af både frivillige og ansatte for løbende at følge med tiden, have tidssvarende aktiviteter, sundhedsfremmende og forebyggende tilbud og være en aktiv del af lokalområdet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Vi ønsker, at målgruppen for aktivitetsområdets tilbud føler sig velkomne og kan se sig selv som en del af fællesskabet, hvilket kan tiltrække flere medlemmer.

Vi vil signalere, at vi er en aktiv del af lokalområdet og ikke ”kun” et tilbud for seniorer.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender navneændringerne.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

10LUKKET PUNKT: Årets Frivillige Sociale Indsats

Sagsnr: 24-013136

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Administrationen har udarbejdet forslag til mødeoversigt for udvalget for 2025, herunder forslag til mødedatoer for dialog møder samt forslag om mødesteder. Udvalget bedes drøfte mødeplanen.
Mødeplanen vedhæftes som bilag.

B.
Orientering om studietur til Trondheim omkring central responsfunktion.

C.
Ledelsesunderstøttelse Sundhed og Omsorg.

D.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2024.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en gensidig orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing