Referat: 9. oktober 2024 kl. 08:00

Rådhuset, Ved Fjorden 6, Ringkøbing, mødelokale 7
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Susanne Høj
  • Rita Byskov
  • Jens Jensen
  • Jens Erik Damgaard
  • Linda Nielsen
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Sundhedsreform - Sundhed tæt på dig

Sagsnr: 24-021325

Sagsfremstilling

Den 18. september 2024 udkom regeringens reformudspil "Sundhed tæt på dig", hvor regeringen lægger op til at ændre på både strukturen, opgavefordelingen og økonomien med henblik på at styrke og fremtidssikre det samlede sundhedsvæsen.

Regeringen beskriver i reformen en ny struktur for sundhedsvæsenet med 4 nye sundhedsregioner og 17 nye sundhedsråd.

Der lægges op til at flytte en række sundhedsopgaver fra kommunerne til regionerne og de nye sundhedsråd. Det gælder midlertidige pladser (aflastning), akutsygeplejen, specialiseret genoptræning, specialiseret rehabilitering og den patientrettede forebyggelse. 

Intentionen med opgaveflytningen er at give regionen og sundhedsrådene et større og mere sammenhængende ansvar for behandlingen helt ud i borgernes eget hjem.

Det er lagt op til en opgaveflytning fra kommunerne til regionen på op til 5 mia. kr.

Der er tre centrale elementer i sundhedsreformen. 

  • en lægereform,
  • nye kronikerpakker og
  • flere nære sundhedstilbud

Der er tiltag omkring  flere læger og bedre fordeling af speciallæger, kronikerpakker med individuel tilpasset indsats, digitale sundhedstilbud, psykiatrien integreres i det somatiske sygehusvæsen, nye patientrettigheder og et national center for sundhedsinnovation mv.

Regeringen foreslår i reformen, at investere 6,4 mia. kr. årligt i sundhed. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Serviceloven og Sundhedsloven.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Det blev aftalt, at de fremviste slides sendes til udvalget.

Udspillet blev drøftet og Social- og Sundhedsudvalget bakker op om KL´s høringspunkter.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Uanmeldt tilsyn Ganerbo september 2024

Sagsnr: 24-020044

Sagsfremstilling

Handicap og Psykiatri har den 24. september 2024 gennemført uanmeldt tilsyn på Bofællesskabet Ganerbo, som er et friplejehjem.

I tilsynet var der fokus på

  1. dokumentationspraksis i fagsystem,
  2. de reviderede magtanvendelsesregler,
  3. opfølgning på registrering af vold og trusler om vold mod personalet
  4. Ganerbos serviceniveau i forhold til det kommunale serviceniveau.

Disse emner er valgt på baggrund af det anmeldte tilsyn i oktober 2023. Alle andre emner er udeladt ved dette tilsyn.

Tilsynets bemærkninger:

  1. Dokumentationspraksis i fagsystem Tilsynet bemærker, at det i samtalen med leder og medarbejder er tydeliggjort, at al dokumentation vedr. beboerne nu foreligger i Sensum One.  
  2. Kendskabet til de reviderede regler om magtanvendelser Tilsynet bemærker, at kendskabet til de ændrede magtanvendelsesregler er minimalt, men får oplyst, at leder og medarbejder skal på kursus i den kommende uge. Derefter vil der, ifølge lederen, blive iværksat undervisning af alle medarbejdere, og der er forventning om, at alle medarbejdere gennemfører e-learning. 
  3. Arbejdsmiljø, herunder registrering af vold og trusler mod personalet Tilsynet bemærker, at det oplyses, at der stadig forekommer registrering af episoder med vold og trusler om vold. Der arbejdes med at nedbringe disse ved hjælp af anbefalinger fra VISO og tilbuddets metoder og tilgange, men et lille antal beboere har store psykiske udfordringer. Der er kontakt til og samarbejde med Regionspsykiatrien.  
  4. Kendskabet til det kommunale serviceniveau Tilsynet bemærker, at der er stor opmærksomhed på Ringkøbing-Skjern Kommunes serviceniveau og at Ganerbo afventer afklaring omkring takstberegning.

Tilsynet er opmærksom på, at oplysningerne på Tilbudsportalen er korrekte.

Tilsynsbesøget har på baggrund af ovenstående ikke givet anledning til yderligere kommentarer. 


Leder i Ganerbo Birgit Lodahl har haft rapporten til høring og har ingen kommentarer.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

  • Lovbekendtgørelse 2024-07-03 nr. 909 om sociale service (serviceloven), §§ 148 a.
  • Lovbekendtgørelse 2024-03-13 nr. 261 om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven), § 16.
  • Lovbekendtgørelse nr. 1162 af 26. oktober 2017 om friplejeboliger (friplejeboligloven), § 89.
  • Bekendtgørelse nr. 1065 af 31. august 2015 om drift og afhændelse af friplejeboliger, § 24.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Det er opfattelsen, at såvel anmeldte som uanmeldte tilsyn medvirker til at synliggøre forhold, som
kan højne kvaliteten af servicen over for brugerne. Endvidere bidrager tilsyn til at påse, at tilbuddene
overholder gældende lov, og at stedets tilbud med hensyn til målgruppe, indsats, ledelse,
organisation og økonomi er i overensstemmelse med de vilkår, godkendelsen er givet under.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social-og Sundhedsudvalget tager beretningen til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Budgetopfølgning ultimo september 2024

Sagsnr: 23-022646

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo september for de centrale budgetområder under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 5,7 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 8,7 mio. kr.

I nedenstående diagram ses resultatet af budgetopfølgningen for hele udvalgets område.

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 4,4 mio. kr., som er en forbedring på 2,0 mio. kr., siden sidste opfølgning, hvor forventningen var et mindre forbrug på 2,4 mio. kr.

  

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Pleje og omsorg af ældre forventer et mindre forbrug på 5,5 mio. kr., hvilket primært skyldes indarbejdning af indsatserne til at nedbringe merforbruget, samt budgetjusteringer på enkelte konti. 
  • For de visiterede timer forventes et mindre forbrug på 6,4 mio. kr., hvilket er en forbedring på 1,5 mio. kr. fra sidste opfølgning. Forbedringen skyldes omkonvertering af boliger.  
  • For borgere fra/i andre kommuner (mellemkommunale betalinger) forventes et merforbrug på 8,6 mio. kr., hvilket er en ændring på 1,1 mio. kr. siden sidste opfølgning.
    Ændringen skyldes blandt andet dødsfald og flytning af borgere fra andre kommuner.
  • Friplejehjem forventer en forbedring af resultatet på 0,1 mio. kr. Ændringen skyldes en stigning i tilgang af mellemkommunale borgere.  

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 10 mio. kr., hvilket er 1,1 mio. kr. lavere end ved seneste opfølgning, hvor forventningen var et merforbrug på 11,1 mio. kr. I merforbrug er indregnet en vundet ankesag mod Aalborg Kommune.

Der arbejdes med at gennemføre de planlagte initiativer til at reducere merforbruget. Det er nu konstateret, at der er udfordringer med at opnå alle besparelserne i 2024.

Følgende initiativer forventes ikke helt eller delvist at kunne opnås i 2024:

  • Myndighed foretager ny sagsgennemgang
  • Tryghedskamera om natten i stedet for nattevagt
  • Øget salg af botilbudspladser
  • Sammenhæng mellem bestilling og indsats i egne tilbud
  • Borgere i regionale tilbud

Desuden er potentialet for ukendt til- og afgang også fjernet, da det ikke længere anses som muligt at opnå. Samlet set er der for 2024 fjernet potentialer på 5,5 mio. kr. fra de ovenstående initiativer.

Fremadrettet vil fokus være på at sikre, at vi når potentialet for 2025.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Inklusiv de decentrale enheder ser den samlede budgetopfølgning ultimo august 2024 for Social- og Sundhedsudvalget således ud:

Den aktuelle forventning hos decentrale enheder er:

Sundhed og Omsorg forventer et samlet merforbrug på 20,7 mio. kr.
Handicap og Psykiatri forventer et samlet merforbrug på 4,6 mio. kr.

Fagcheferne for fagområderne vil på mødet give en mundtlig tilbagemelding vedrørende den decentrale økonomi.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen tages til efterretning.

Der arbejdes fortsat med at minimere merforbruget.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Takster 2025 for ældreområdet og handicap- og psykiatriområdet

Sagsnr: 23-022108

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender takster for ældreområdet og handicap- og psykiatriområdet for 2025 til godkendelse.

Generelt er taksterne fremskrevet med KL's fremskrivningsprocenter eller statens satsreguleringsprocent.

På madserviceområdet udmelder Social-, Bolig- og Ældreministeriet en maksimal månedstakst for døgnkost samt takst pr. portion madservice. Afviger disse takster fra de beregnede takster, vil taksterne efterfølgende blive ændret til Social-, Bolig- og Ældreministeriets gældende takster.

På sundhed- og omsorgsområdet er taksterne vedrørende servicepakker fremskrevet til 2025. Taksterne til vaskepriser er genberegnet på baggrund af regnskab 2023 og fremskrevet til 2025.

Det årlige brugerkort på aktivitetsområdet fremskrives hvert fjerde år. Næste fremskrivning er til årene 2026-2029.

Taksterne på handicap- og psykiatriområdet vedrørende cafepriser er beregnet. Taksterne på servicepakker er fremskrevet til 2025.

Taksterne fremgår af bilag 1-3, hvor bilag 1 vedrører Sundhed og Omsorg. Bilag 2-3 vedrører Handicap og Psykiatri.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse nummer 1481 af 5. december 2023 om betaling for generelle tilbud om personlig og praktisk hjælp m.v. efter servicelovens §§ 79, 83 og 84.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at

  • de vedlagte takster 2025 godkendes
  • såfremt Ringkøbing-Skjern Kommunes månedstakst for døgnkost samt takst for en portion madservice afviger Social-, Bolig- og Ældreministeriets takster, anvendes Social-, Bolig- og Ældreministeriets takster

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Merforbrug på anlæg af hjemmeplejebiler 2023

Sagsnr: 22-023114

Sagsfremstilling

Baggrund
I 2023 blev der udskiftet 33 biler i hjemmeplejen og Myndighedsafdelingen. Som led i kommunens klimapolitik blev størstedelen af bilerne erstattet med elbiler. Da hjemmeplejen ikke tidligere har haft elbiler, og kommunen ikke har en lader-infrastruktur, der kan levere de nødvendige lademuligheder, har det været nødvendigt at opsætte ladere på hjemmeplejens lokationer.

Merforbrug på indkøb af elbiler
Indkøbet af elbiler har medført et merforbrug på ca. 55.000 kr. pr. bil, hvilket primært skyldes et mere begrænset udvalg af biler, der drives på el frem for fossile drivmidler. Administrationen modtog et enkelt bud på opgaven. Sundhed og Omsorg fik et merforbrug på køb, som delvis blev dækket af en øget indtægt ved salg af ældre hjemmeplejebiler.

Administrationen vil inden næste udbud revurdere APV og kravspecifikationer vedrørende hjemmeplejebilerne, da de nuværende krav vurderes at være utidssvarende og begrænser forhandlernes muligheder for at byde ind på opgaven. Tiltaget forventes at have stor virkning på antallet af tilbud og mulighederne for at vælge mere prisrigtige biler. Administrationen vil ligeledes undersøge om den besluttede driftsperiode på 4 år er hensigtsmæssig, eller om perioden vil kunne forlænges til 5 eller 6 år. Forlænges driftsperioden vil det medføre betydelige besparelser på anlægsrammen i fremtiden.

Merforbrug på indkøb og installation af ladestandere
Sundhed og Omsorg har i forbindelse med indkøb og installation af ladestandere, bedt Ejendomscenter om hjælp til at løfte opgaven. På budgetlægningstidspunktet var vurderingen, at en ladestander vil koste ca. 30.000 kr. Prisen viste sig at være ca. 50.000 kr. pr. lader. Ejendomscentret har dækket en stor andel af ekstraudgifterne afledt heraf. Sundhed og Omsorg havde et merforbrug på 0,3 mio. kr. i forbindelse med indkøb og opsætning af ladere. 

Beholdning af ældre elbiler
I forbindelse med udskiftning af bilflåden blev det i Sundhed og Omsorg besluttet at beholde seks af de ældre elbiler fra tidligere anlæg i stedet for at sælge dem. Dette er gjort som en forsøgsordning ud fra en betragtning om, at bilerne i Myndighedsafdelingen anvendes i langt mindre grad end i hjemmeplejen, hvilket er uhensigtsmæssigt, da pris pr. km. stiger betragteligt ved sparsommelig anvendelse. Økonomien er derfor dårlig, hvis nye biler anvendes indenfor disse rammer. Samtidig vil forsøget give en indikation på, om bilerne kan holde til at køre i en længere periode end 4 år. Det betyder, at 3 ældre biler er tilgået Myndighedsafdelingen i stedet for at tilføre 3 nye biler. De 3 nye biler er i stedet blevet tilført hjemmeplejen sammen med de resterende 3 ældre biler.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der er behov for en anlægsbevilling på 584.000 kr. til at dække det merforbrug der opstod grundet en dyrere udbudsaftale, de dyrere priser på ladestandere samt valget om at beholde 6 gamle biler.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives en anlægsbevilling til dækning af merforbruget på 584.000 kr. finansieret af ubrugte anlægsmidler placeret på driften.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Social- og Sundhedsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Statistisk overblik for Sundhed og Omsorg 2023

Sagsnr: 24-010529

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget præsenteres her, for et statistisk overblik for året 2023. Områderne er; hjemmeplejen, pleje- og ældreboliger, aflastning, hjælpemidler, madservice, aktivitetscentre og daghjem, rusmiddelcenter, træning, sundhedsfremme og forebyggelse, personale og nøgletal, og sundhedsdata. Rapporten skal give Social- og Sundhedsudvalget, mulighed for at have et indblik i det samlede aktivitetsniveauet i Sundhed og Omsorg.

Indenfor området Hjemmepleje er forbrug af visiteret timer i 2023, på samme niveau som i 2022. Efter en markant stigning fra 2018-2021 og et mindre fald fra 2021 til 2022. Ved sammenligning med andre kommuner, har Ringkøbing-Skjern kommune et højt forbrug i antal visiterede timer pr. borger, imens en lavere procentdel af den ældre befolkning er visiteret til hjælp.

For Pleje- & Ældreboliger ses en høj belægningsprocent på plejeboliger og en venteliste hvor især Klokkebjerg, Ringkøbing plejehjem, Enghaven og Bakkely er ønskede steder. For ældreboliger er belægningsprocenten svingende afhængig af område, især i de mindre byer (eks. Rækker Mølle, Lyne, Grønbjerg) er procenten lav. Til sammenligning med andre lignende kommuner har Ringkøbing-Skjern kommune en meget stor kapacitet af ældreboliger. Varighed af ophold i plejebolig i kommunen er i gennemsnit 2,3 år i 2023.

For Aflastningsområdet ses en høj belægning på aflastningspladserne i 2023. Belægningsprocenten har siden 2020 været stigende fra 82 til 94%. For gennemsnitlig antal liggedage opleves at tendensen fortsat ligger på omkring 29-30 dage, med kun mindre udsving fra år til år.

Indenfor området Hjælpemidler ses et betydeligt fald i bevillinger, af både handicapbiler og boligændringer i 2021 og 2022 i forhold til året 2020. Der har ikke været bevilget boligændringer til over 50.000 i hverken 2021 eller 2022, og gennemsnitlige omkostninger til handicapbiler har igennem hele perioden fra 2018-2022 været faldende, det samme har antal sager. I 2023 er niveauet fortsat en del under 2020, men har siden været stigende.

For området Madservice ses at Åkanden varetager 58% af madservice i kommunen, det resterende varetages af plejehjemskøkkener. Kun meget få borgere modtager madservice fra privatleverandører. Siden 2020 er antal modtagere af madservice steget fra 680 til 907 i 2023. I samme periode er antal solgte kostenheder ikke steget. 

For området Aktivitetscentre og Daghjem, ses at tendensen fra tidligere år fortsætter i 2023. Aktivitetsniveauer er fortsat voksende siden nedlukningen i 2020 i forbindelse med Covid-19.

På Rusmiddelområdet opleves en stigning i totale antal igangværende indsatser fra 2022 til 2023 på ca. 10%. antallet af behandlinger af stofmisbrug er stigende imens antallet af behandlinger af alkoholmisbrug er faldende.

For Træningsområdet ses der ikke de store udsving vedrørende aktivitetsniveau. I perioden 2019-2023 er der små udsving i antallet af genoptræningsplaner og træningsforløb. Sammenlignet med andre kommuner, har Ringkøbing-Skjern kommune en af de lavere procentandele af den ældre befolkning, der modtager træning.

Indenfor området Sundhedsfremme og Forebyggelse, er "rygestop", "hjerterehabilitering" og "diæt og vægttab" de tre største indsatser. Der opleves en stigning i aktiviteten på næsten alle indsatser fra 2022 til 2023.

For Personale og Nøgletal ses at udgifter pr. visiterede time siden 2021 er steget med ca. 8%. I samme periode er udgifterne pr. plejeboligplads uændret. Ser vi på udviklingen i antal årsværk og antal visiterede timer leveret i hjemmeplejen, ses en forsinkelse i justering af årsværk, når der opleves en ændring i antallet af visiterede timer. De visiterede timer falder mærkbart fra 2021 til 2022, antallet af årsværk oplever et fald fra 2022 til 2023. De samlede udgifter til ældreplejen pr. borger ældre end 67 år, er fra 2019-2021 steget markant. I 2021 er udviklingen stagneret.

På sundhedsområdet opleves i 2023 en voldsom stigning i antallet af færdigbehandlede indlagte borgere. Fra 2022 til 2023 er der en stigning på over 100%. Især antal liggedage er steget voldsomt. I forbindelse med forebyggelige somatiske sygehusophold og akutte somatiske genindlæggelser, er Ringkøbing-Skjern kommune iblandt de bedste til at forebygge indlæggelser, men iblandt de dårligste til at sikre der ikke er behov for genindlæggelse.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Hans-Christian Blichfeldt var fraværende ved sagens behandling.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Pausering af sagen vedrørende Byggeprogram/udbudsbetingelser - aflastningsenhed

Sagsnr: 24-012196

Sagsfremstilling

I forbindelse med budgetlægning 2025-2028 valgte Byrådet at udskyde den endelig igangsætning af et akut- og aflastningscenter til tidligst 2028. Byrådet ønskede at afvente Ældrereformen og sundhedsstruktursudspillets endelige afklaring. 

For nuværende afventer vi Regeringens endelige beslutning på sundhedsstrukturen, da der i udspillet er lagt op til, at akut- og aflastningsområdet skal overgå til Regionen.

Administrativt er Sundhed og Omsorg i samarbejde med Ejendomscentret i gang med at udarbejde et statusnotat, så vi sikrer, at alt det gode arbejde, der er blevet udarbejdet bevares, i så fald at processen skal opstartes igen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Så længe processen er sat på pause vil den afsatte anlægsbevilling blive søgt overført til de efterfølgende år.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Tomme pladser.

B.
Politisk møde med Social- og Sundhedsskolen.

C.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2024.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing