Referat: 19. juni 2024 kl. 08:00

Mødelokale 1, Rødkløvervej 4, Ringkøbing
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Pia Vestergaard
  • Jens Erik Damgaard
  • Jens Jensen
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Rita Byskov
  • Linda Nielsen
  • Susanne Høj

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Den kommunale ungeindsats

Sagsnr: 23-007478

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes på dette møde godkende rammenotat om ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune, herunder etablering af et tværfagligt Ungecenter som et faglig bofællesskab omkring ungeindsatsen.

Pia Krogh, leder af UngdommensUddannelsesvejledning, og Joan Thyregaard, afdelingsleder i Kontanthjælp, særlig indsats, deltager i behandlingen af dette punkt.

Baggrund

Den kommunale ungeindsats bygger på følgende nationale målsætninger:

  • I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse.
  • I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, være halveret.

Med henblik på at indfri de nationale målsætninger er der i Ringkøbing-Skjern Kommune igangsat et arbejde med yderligere at styrke samarbejdet om den kommunale ungeindsats.

I første omgang blev der afholdt en temadag i Byrådet den 7. december 2023. Byrådet drøftede på temadagen en række anbefalinger til at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job og gav politiske signaler til det videre arbejde med anbefalingerne.

Byrådet bevilgede på budgetkonferencen 2023 desuden 700.000 kr. årligt til ungeområdet til gearing og forebyggelse på tværs. Midlerne kan udmøntes i forbindelse med implementering af anbefalingerne til ungeindsatsen.

Efter Byrådets temadag har en administrativ styregruppe med direktører og fagchefer og en tværgående arbejdsgruppe med repræsentanter fra de relevante fagområder arbejdet videre med anbefalingerne til ungeindsatsen.

De fire politiske udvalg, Børne- og Familieudvalget, Beskæftigelsesudvalget, Social- og Sundhedsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget, blev orienteret om status på arbejdet med den kommunale ungeindsats på møderne i februar 2024.

Beskæftigelsesudvalget har desuden drøftet ungeindsatsen på udvalgets område på møderne i marts, april og maj 2024. Myndighedsopgaven og budgettet i forhold til at hjælpe unge på offentlig forsørgelse er således placeret i Beskæftigelse. Beskæftigelsesudvalget anbefalede på mødet i maj 2024, at Ringkøbing-Skjern Kommune går videre med at etablere et tværfagligt Ungecenter.

Styregruppen og arbejdsgruppen har udarbejdet tre dokumenter, som er vedhæftet som bilag:

  • Rammenotat om ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune
  • Samarbejdsaftale om den kommunale ungeindsats i Ringkøbing-Skjern Kommune
  • Notat om anbefalinger til ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune

Rammenotat om ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune

Rammenotatet om ungeindsatsen beskriver, hvordan et kommende tværfagligt Ungecenter Ringkøbing-Skjern kan blive et omdrejningspunkt for ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune for unge op til 29 år.

Indsatserne før, i og omkring Ungecenteret ligger i forlængelse af Byrådets temadag, drøftelserne i Beskæftigelsesudvalget og arbejdet i styregruppen og arbejdsgruppen.

Indsatserne har således til formål at indfri målsætningen om at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job.

Den fremadrettede ungeindsats rummer bl.a. følgende fordele set fra et borgerperspektiv:

  • Styrket helhedsorienteret indsats, tværfaglighed og en mere håndholdt indsats med fokus på den enkelte unges behov.
  • Én indgang til Ungecenteret for unge i alderen 15-29 år, som kan have brug for råd, vejledning og støtte.
  • Flere og mere fleksible tilbud til 15-29-årige unge, idet Ungecenteret rummer en bred vifte af indsatser og fagligheder.
  • Frivillige, virksomheder og andre private og offentlige aktører inviteres ind i et langt tættere samarbejde om at indfri målsætningerne i ungeindsatsen.
  • Øget fokus på forebyggelse og tidlig indsats, f.eks. fritidsjobstøtte til udsatte elever i grundskolen.
  • Styrket samarbejde på tværs af kommunens fagområder, så der bliver færre fagpersoner omkring den unge og en styrket koordinering mellem fagpersonerne.

Indsatserne før, i og omkring Ungecenteret bliver uddybet i vedhæftede bilag.

Samarbejdsaftale om den kommunale ungeindsats i Ringkøbing-Skjern Kommune

Samarbejdsaftalen om den kommunale ungeindsats beskriver i detaljer samarbejdet mellem kommunens fagområder med udgangspunkt i de forskellige målgrupper i den kommunale ungeindsats.

Samarbejdsaftalen er vedhæftet som bilag til orientering.

Notat om anbefalinger til ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune

Der udarbejdet et notat, som samler op på de politiske signaler fra temadagen den 7. december 2023.

De politiske udvalg blev ligeledes orienteret om notatet på møderne i februar 2024.

Den videre proces

Hvis rammenotatet om ungeindsatsen bliver godkendt, arbejder administrationen videre med følgende spor i efteråret 2024:

  • Fysisk placering og indretning af et tværfagligt Ungecenter
  • Styrket samarbejde med frivillige, foreninger og kulturlivet
  • Styrket samarbejde om virksomhedsforløb i partnerskaber med lokale virksomheder
  • Styrket samarbejde med andre eksterne aktører, herunder udbydere af Forberedende Grunduddannelse (FGU) og Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU)
  • Udvikling af indsatser, arbejdsgange og kultur for det tværfaglige samarbejde før, i og omkring Ungecenteret
  • Kommunikationsplan for etablering af Ungecenteret
  • Opfølgning på effekten af ungeindsatsen

Ungecenterets organisatoriske forankring på kommunens fagområder skal desuden afklares i efteråret 2024.

Administrationen udarbejder en fælles sag til beslutning i de politiske udvalg på møderne i december 2024 vedrørende ovennævnte spor.

Administrationen udarbejder desuden et notat om forebyggelse og tidlig indsats til politisk behandling i december 2024.

Helhedsorienterede planer for øvrige målgrupper

Administrationen arbejder sideløbende videre med helhedsorienterede planer for to andre målgrupper af udsatte borgere, henholdsvis helhedsorienterede planer for familier og helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer. Administrationen udarbejder en fælles sag vedrørende helhedsorienterede planer for de to målgrupper til beslutning i de politiske udvalg på møderne i september/oktober 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge lov om kommunal indsats for unge under 25 år har den kommunale ungeindsats til formål at gøre alle unge under 25 år parat til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Kommunen har ansvaret for, at der sker en koordinering af den samlede ungeindsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen.

Økonomi

Byrådet har bevilget en pulje på 700.000 kr. i en 3-årig periode fra 2024 til ungeområdet til gearing og forebyggelse på tværs. Puljen er hjemmehørende under Økonomiudvalget. 250.000 kr. ud af de 700.000 kr. er udmøntet til en partnerskabsaftale mellem DGI og Ringkøbing-Skjern Kommune. Administrationen indstiller, at de resterende 450.000 kr. udmøntes til ledelse af et tværfagligt Ungecenter Ringkøbing-Skjern.

De foreløbige beregninger viser, at de øvrige indsatser i Ungecenter Ringkøbing-Skjern, som det ligger beskrevet, kan finansieres indenfor den ramme, der i dag anvendes til finansiering af ungeindsatsen i Beskæftigelse.

Effektvurdering

Ungeindsatsen før, i og omkring Ungecenter Ringkøbing-Skjern har til formål at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget:

  • godkender rammenotat om ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune, herunder etablering af et tværfagligt Ungecenter som et faglig bofællesskab omkring ungeindsatsen
  • godkender, at administrationen i den videre proces arbejder med de foreslåede spor frem til udvalgsmøderne i december 2024, herunder afklaring af Ungecenterets organisatoriske forankring på kommunens fagområder
  • oversender sagen til Økonomiudvalget med indstilling om, at der frigives 450.000 kr. årligt i 2024-2026 til ledelse af et tværfagligt Ungecenter finansieret af puljen til Ungeområdet - Gearing og forebyggelse på tværs.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Forberedelse til fællesmøde med Frivilligrådet d. 27. juni

Sagsnr: 24-012769

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes drøfte dagsordenen for fællesmødet med Frivilligrådet d. 27. juni. 

Frivilligrådet har foreslået følgende dagsorden for mødet. 

  1. Kort præsentation af mødets deltagere
  2. Oplæg om Frivilligrådets virke det seneste år
  3. Drøftelse af Frivilligrådet ændringsforslag til §18 puljens Vejledning
  4. Drøftelse af Frivilligrådets høringssvar til budgettet 2025-2028 for §18 puljen
  5. Hvad håber Social- og Sundhedsudvalget at få ud af Frivilligrådet? Har Social- og Sundhedsudvalget et ønske om, at Frivilligrådet har et særligt fokus?

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi (Økonomi) har ingen yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes drøfte dagsordenen for fællesmødet med Frivilligrådet d. 27. juni. 

BilagBeslutning

Dagsordenen blev drøftet og godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Sammenlægning af dagtilbud i Skjern

Sagsnr: 23-018550

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget besluttede i juni 2023, at der skulle opstartes en proces i august 2023 vedrørende beskrivelse af en sammenlægning af de to dagtilbud Skovbrynet og Me-tri i Skjern.

Forslaget om sammenlægning af de to dagtilbud har baggrund i, at Handicap- og Psykiatripolitikken og Beskæftigelsespolitikken indeholder mål om, at flere borgere på handicap- og psykiatriområdet opnår en tilknytning til arbejdsmarkedet. Dette betyder, at flere borgere bliver tilbudt et job i en virksomhed på særlige vilkår, mens færre borgere bliver tilbudt beskyttet beskæftigelse. 

Samtidig bliver Handicap og Psykiatris samlede bygningsmasse udnyttet bedre ved, at tomme lokaler på Me-Tri bliver anvendt.

En arbejdsgruppe bestående af ledere og medarbejdere bl.a. TR og AMR har haft til opgave siden august 2023 at beskrive muligheden for at dagtilbuddet Skovbrynet, som er et aktivitets- og samværstilbud i Skjern, kunne flytte over i de ledige lokaler på Me-Tri. Begge dagtilbud er til borgere med udviklingshæmning.

Der er lavet et notat, som analyserer mulighederne for, at begge dagtilbud har til huse på Industrivej i Me-Tris bygning.

Fysisk er det muligt at rumme begge tilbud, og der er vedhæftet en oversigt over en mulig lokale fordeling.

At begge dagtilbud samles på Industrivej vil medføre nogle udgifter til ændringer i bygningen f.eks. i form at mere garderobe, handicaptoilet, afskærmning mv. Land, By og Kultur har givet en vurdering af, hvad det vil koste. Midlerne vil kunne findes i ubrugte anlægsmidler hos Handicap og Psykiatri.

Social- og Sundhedsudvalget besluttede på mødet den 22. april 2024 at sende forslaget om sammenlægning af to dagtilbud i Skjern til borgere med udviklingshæmning i høring.

Sagen har været i høring i Handicaprådet og i FagMED samt LokalMED i Handicap og Psykiatri. I bilagene ses høringssvarene.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Serviceloven §103 (Beskyttet Beskæftigelse) og §104 (Aktivitets- og Samværstilbud).

Økonomi

Den økonomiske vurdering fra Land, By og Kultur lyder på 1 mio. kr. Midlerne vil kunne findes i ubrugte anlægsmidler hos Handicap og Psykiatri.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Forslaget om sammenlægning af de to dagtilbud har baggrund i, at Handicap- og Psykiatripolitikken og Beskæftigelsespolitikken indeholder mål om, at flere borgere på handicap- og psykiatriområdet opnår en tilknytning til arbejdsmarkedet. Dette betyder, at flere borgere bliver tilbudt et job i en virksomhed på særlige vilkår, mens færre borgere bliver tilbudt beskyttet beskæftigelse.

Forslaget om sammenlægning handler desuden at opnå en bedre udnyttelse af Handicap og Psykiatris bygningsmasse ved at udnytte tomme lokaler på Me-Tri.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter høringssvarene og træffer en beslutning om, der skal ske en sammenlægning af Me-Tri og Skovbrynet.

BilagBeslutning

Et flertal i udvalget beslutter at Me-Tri og Skovbrynet skal sammenlægges.

Det er vigtigt for udvalget, at medarbejderne inddrages i sammenlægningsprocessen.

Udvalget ønsker tillige at følge sammenlægningsprocessen tæt.

Jens Jensen er imod sammenlægningen af Me-Tri og Skovbrynet.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Lukning af botilbud

Sagsnr: 24-000798

Sagsfremstilling

Handicap og Psykiatri har gennem længere tid haft mange tomme botilbudspladser i kommunen. Antallet er ledige boliger er steget til 53 pr. 21. maj 2024.

Antallet af tomme botilbudspladser er steget dels på grund af den politiske strategi for Handicap og Psykiatri, som Byrådet vedtog i 2021 med 7 strategiske pejlemærker herunder, at borgerne skal blive så selvhjulpne som muligt som udgangspunkt i eget hjem, og at vi vil have rette borger i rette tilbud til rette pris uanset tilbuddets beliggenhed.

Social- og Sundhedsudvalget har det sidste års tid haft temamøder om boligsituationen i Handicap og Psykiatri. Der er behov for at reducere i antallet af boliger.

Når kommunerne efterspørger at købe pladser hos andre kommuner, er det primært til borgere med komplekse udfordringer. Det er omvendt langt sværere at sælge pladser til borgere med lettere udviklingshæmning.

Handicap og Psykiatriområdet er udfordret økonomisk. En lukning af et botilbud vil medføre en reduktion i antallet af tomme botilbudspladser og dermed forbedre økonomien.

Administrationen anbefaler derfor at reducere antallet af ledige boliger ved at lukke botilbuddet Grønbjerghjemmet den 1. september 2026. Anbefalingen om at lukke Grønbjerghjemmet har blandt andet baggrund i, at tilbuddet ikke er driftsøkonomisk bæredygtigt.

Der er 16 botilbudspladser og 1 aflastningsplads på Grønbjerghjemmet. Primo juni 2024 er der to tomme botilbudspladser og aflastningspladsen er ikke i brug. 

Grønbjerghjemmets geografiske placering betyder, at der er stor afstand til aktivitets- og samværstilbud. 7 ud af de 14 borgere på Grønbjerghjemmet er i dag i aktivitets- og samværstilbud, heraf fire borgere på MSM i Ringkøbing og tre borgere på Skovbrynet i Skjern.

Hovedparten af borgerne på Grønbjerghjemmet har tidligere boet i Ringkøbing eller Skjern/Tarm, og er således flyttet fra deres nærmiljø og netværk. Særligt for gruppen af borgere, der tidligere har boet i eget hjem med bostøtte, kan en flytning fra det kendte nærmiljø til Grønbjerg betyde et tab af praktiske færdigheder i forhold til at kunne klare mindre daglige gøremål, f.eks. indkøb.

Grønbjerghjemmets indretning med tre etager er ikke optimal i forhold til udnyttelse af personaleressourcerne og tilbuddets driftsøkonomi. 

Borgerne på Grønbjerghjemmet tilbydes en plads i et botilbud med ledig kapacitet. Der foretages altid en konkret og individuel vurdering af borgerens behov. Medarbejderne tilbydes ansættelse på en anden arbejdsplads i Handicap og Psykiatri.

Borgerne på Grønbjerghjemmet er ældre borgere med udviklingshæmning. Der bor 14 borgere i alderen 50-79 år. Handicap og Psykiatri sælger heraf 2 pladser til borgere fra andre kommuner.

Handicap og Psykiatri får et stigende antal ældre, og dem vil vi gerne samle. Det kan i første omgang lykkes i den nordlige del i Ringkøbing for at styrke kvaliteten. Borgerne tilbydes efter en konkret og individuel vurdering en plads på botilbuddet Brohuset i Ringkøbing, da langt størstedelen af ældre i egen bolig bor i Ringkøbing, dermed sikrer vi nærhed for borgerne.

På sigt kan det ligeledes vurderes, om der er behov for at etablere et tilbud i Skjern til ældre borgere med udviklingshæmning, som i dag bor i egen bolig med bostøtte i den sydlige del af Ringkøbing-Skjern Kommune.

Yngre borgere på Brohuset bliver tilbudt enten en botilbudsplads på Holmelunden eller en visiteret bolig med bostøtte på Langagerparken eller Engdraget. Der foretages altid en konkret og individuel vurdering af borgerens behov.

Social- og Sundhedsudvalget sendte på mødet den 13. marts 2024 forslaget om lukning af Grønbjerghjemmet i høring. Der er indkommet høringssvar, som er vedhæftet som bilag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Almenboligloven §105.

Økonomi

Ledige boliger har stor betydning for tilbuddets økonomi og dermed også muligheden for at fastholde kvalificeret personale. Grønbjerghjemmet har oplevet et stigende merforbrug fra 2020 til 2023. I 2020 var merforbruget på 161.000 kr. I 2023 var merforbruget på 1,5 mio. kr. Tilbuddet er således ikke driftsøkonomisk bæredygtigt. I 2024 forventes der også merforbrug på trods af, at merforbruget i 2023 er blevet nulstillet og botilbuddet startede året med et budget i balance.

En lukning af Grønbjerghjemmet vil betyde en besparelse på 2,6 mio. kr. på driften fordelt på besparelser på henholdsvis basisbudgettet, lederløn samt en delvis besparelse på nattevagt. Her er det forudsat, at nogle af ressourcerne til nattevagt følger borgerne til et andet tilbud. Besparelserne slår fuldt ud igennem i 2027.

Dertil kommer besparelser på allerede afsatte anlægsmidler til renovering af udestuen på Grønbjerghjemmet, hvilket udgør 1,7 mio. kr.

I forbindelse med lukningen af Grønbjerghjemmet er det i 2027 nødvendigt at indfri den resterende gæld i bygningen. Ved udgangen af 2026 vil gælden i bygningen være mellem 5,0 og 5,5 mio. kr. altså afhængig af, hvornår bygningen kan frikøbes.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Handicap og Psykiatri har siden 2021 arbejdet med at implementere den politiske strategi på boligområdet. Den politiske strategi har bidraget til, at Handicap og Psykiatri gennem længere tid har haft et højt antal af ledige boliger. Lukning af Grønbjerghjemmet bidrager til at reducere antallet af ledige boliger i Handicap og Psykiatri.

De tommer boliger udgør 18% af boligerne i Handicap og Psykiatri. Ved at lukke Grønbjerghjemmet og borgerne flyttes til andre ledige boliger i Handicap og Psykiatri vil de tommepladser udgøre 12,9%

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • drøfter høringssvarene, som fremgår af bilag 1-5
  • indstiller, at Grønbjerghjemmet lukkes pr. 1. september 2026
  • sender indstillingen til behandling i Økonomiudvalget den 25. juni 2024 og i Byrådet den 13. august 2024.

Hvis Social- og Sundhedsudvalget indstiller til lukning af Grønbjerghjemmet, anmoder administrationen om, at Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet beslutter følgende:

  • der afsættes 5,5 mio. kr. til indfrielse af restgæld i Grønbjerghjemmet. Beløbet finansieres af kassen/der indarbejdes midler til budget 2025 til indfrielse af restgæld. 
  •  at rådighedsbeløbet på 1,7 mio. kr. til renovering af udestuen forbliver i fagområdet til prioritering til andre formål
  • driftsmidler til ydelsespakker, omflyttes løbende fra Grønbjerghjemmet, når borgere flytter til nye pladser på andre tilbud
  • driftsbesparelse på 2,6 mio. kr. (helårsbeløb) fordelt på besparelser på henholdsvis basisbudgettet, lederløn samt en delvis besparelse på nattevagt tilgår Myndighedsrammen, når tilbuddet er lukket.
  • nuldriftsbudget forbliver hos Ejendomscentret fra budget 2027 til el, vand og varme mm.

BilagBeslutning

Et enigt udvalg ønsker ikke at lukke Grønbjerghjemmet.

Udvalget har en stor udfordring i forhold til, at der på fagområdet p.t er 53 tomme pladser på vores botilbud. Udvalget ønsker på ny at kigge på mulige løsninger på udfordringen på et temamøde i efteråret 2024.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Budgetopfølgning ultimo maj 2024

Sagsnr: 23-022646

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo maj for de centrale budgetområder under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 15,8 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 20,6 mio. kr.

I nedenstående diagram ses resultatet af budgetopfølgningen for maj 2024 for hele udvalgets område.

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et merforbrug på 4,9 mio. kr., hvilket er samme resultat som sidste opfølgning. 

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Pleje og omsorg forventer et resultat på 0, hvilket er en ændring på 0,9 mio. kr. siden sidste opfølgning. Ændringen skyldes primært ændret disponering ved flytning af borger og lukning af Hus 28.
  • For de visiterede timer forventes samme niveau som sidste måned. 
  • For borgere fra/i andre kommuner (mellemkommunale betalinger) forventes et merforbrug på 8,4 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,6 mio. kr. siden sidste opfølgning.
    Ændringen skyldes primært nedskrivning i forventet forbrug på fastvagt (-1,2 mio. kr.), samt fraflytning af borgere til anden kommune (0,6 mio. kr.).

På mødet i april redegjorde fagchefen for de indsatser, der kan igangsættes for at nedbringe merforbruget på udgiftsområder uden overførselsadgang. Flertallet i udvalget valgte på april mødet at afvente beslutningen et par måneder for at se den økonomiske udvikling. Da der fortsat er et merforbrug på 4,9 mio. kr. skal der på ny drøftes om de udvalgte indsatser skal indgå i at nedbringe det forventede merforbrug. 

Indsatserne er som følgende:

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 10,2 mio. kr., hvilket er 5,4 mio. kr. mindre end forventningen ved den seneste opfølgning, hvor forventningen var et merforbrug på 15,6 mio. kr.

Reduktionen vedrører primært beslutningen om indsatser til at nedbringe merforbruget - og reduktionen er indarbejdet under forudsætning af, at Byrådet den 18. juni 2024 fastholder udvalgets indstilling.

 

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Resultatet for 2024 er et øjebliksbillede, som er dannet på baggrund af borgernes indsatser,
    som er kendt af myndighedsafdelingen på nuværende tidspunkt.
  • Faldet i merforbruget på 5,4 mio. kr. skyldes primært vedtagelsen af 8 initiativer, på Social- og Sundhedsudvalgsmødet i maj, der har til formål at mindske merforbruget:
    • initiativerne har et samlet potentiale på 8,2 mio. kr. for 2024, som er indregnet i det forventede merforbrug.
    • potentialet for 2024 vurderes ambitiøst, da der skal være tilstrækkelig tid til at implementere det. Det følges derfor tæt, og fagchefen orienterer på udvalgsmødet om,  hvordan det går. 
  • I det forventede merforbrug er der indarbejdet en forudsætning om, at Myndighed kan opnå et potentiale på 1,8 mio. kr. på ukendt til- og afgang samt 0,2 mio. kr. på tilpasset indsats i botilbud på borgere mellem 1 og 2 mio. kr. I alt et potentiale på 2 mio. kr.
    Ved sidste opfølgning var potentialet 1,1 mio. kr.,
    og dermed er der sket en stigning på 0,9 mio. kr. 
    Stigningen skyldes en tabt ankesag. 
  • Den politiske beslutning om at reducere serviceniveauet med 1 mio. kr. er trukket ud af budgetbeløbet. Administrationen er lykkedes med at indfri 0,4 mio. kr. og i budgetopfølgningsresultatet er der indarbejdet et potentiale på 0,6 mio. kr. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Inklusiv de decentrale enheder ser den samlede budgetopfølgning ultimo maj 2024 for Social- og Sundhedsudvalg således ud:

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget:

  • beslutter om indsatserne skal aktiveres til at forbedre resultatet for Sundhed og Omsorg 
  • tager budgetopfølgningen til efterretning

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Budgetopfølgningen tages til efterretning.

Det besluttes at aktivere de foreslåede indsatser for at nedbringe merforbruget på fagområdet Sundhed og Omsorg i 2024.

 






Kopier link til punktet  -   Print

7: Budgetlægning 2025 - 2028 på Social- og Sundhedsudvalgets område

Sagsnr: 23-022108

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget har på deres møde den 22. maj 2024 behandlet budgetlægningen for 2025-2028.

Der er modtaget høringssvar fra Ældrerådet, Frivilligrådet samt FagMED i de to fagområder. LokalMED har været med til at kvalificere høringsvaret fra FagMED. Alle høringssvar er vedlagt som bilag.
Hørringssvaret fra Handicaprådet vil blive eftersendt eller udleveret på udvalgsmødet.

Siden første behandlingen af budgetlægningen for 2025-2028 i Social- og Sundhedsudvalget den 22. maj er der redigeret i 3 forslag, som Ældrerådet, Handicaprådet, Frivilligrådet samt FagMED ikke har haft mulighed for, at lave endelige høringssvar til.

Der er redigeret i følgende forslag:

Sundhed og Omsorg

  • Nye forslag nr. 11 - §18 midler
    Forslaget er ændret fra 0 kr. til 240.000 kr.

Handicap og Psykiatri

  • Nye forslag nr. 2 - Budgetramme for Myndighed
    Tallene er opdateret ud fra den seneste budgetopfølgning
  • Finansieringsforslag nr. 4 - Flere rådgivere i Myndighedsafdelingen
    Er rettet til 1 rådgiver jf. udvalgets tilkendegivelser

Eventuelle DUT-reguleringer fremsendes særskilt til budgetkonferencen i august.

Budgetarbejdets videre proces:
19. juni 2024 - Udvalgets 2. behandling
21. j
uni 2024 - Udvalgets budgetforslag fremsendes til budgetkonferencen.

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg har udarbejdet budgetforslag for 2025-2028, og tabellen nedenfor viser i
overbliksform de udarbejdede budgetskemaer (hele 1.000 kr.):


Ultimo juni udarbejdes forslag om demografiregulering for hjemmepleje- og sygeplejeområdet, som fremsendes særskilt til budgetkonferencen i august.

Demografireguleringerne laves på baggrund af befolkningsprognosen.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri har udarbejdet budgetforslag for 2025-2028, og tabellen nedenfor viser i
overbliksform de udarbejdede budgetskemaer (hele 1.000 kr.):

Kristina Møller Nielsen, Viden & Strategi deltager under dette punkt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Budgetlægningsprocedure for perioden 2025-2028.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi bemærker, at der af Byrådets budgetprocedure fremgår:
Ethvert forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer skal modsvares af et kompenserende
finansieringsforslag.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget beslutter, hvilke forslag til nye tiltag, finansieringsforslag samt anlægssager, der fremsendes til Byrådets budget konference 2024.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget beslutter at fremsende de vedlagte nye forslag med finansiering og anlægssagerne med prioriteringer til budgetkonferencen.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Sundhedsberedskabsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune 2024-2028

Sagsnr: 23-016057

Sagsfremstilling

Kommunen er forpligtet til at planlægge et beredskab på sundhedsområdet jævnfør Sundhedslovens § 210, Beredskabsloven samt bekendtgørelse om planlægning af sundhedsberedskab.

Kommunalbestyrelsen skal således en gang i hver valgperiode udarbejde og vedtage en plan for sundhedsberedskabet. Planen skal omfatte den del af den primære sundhedstjeneste, som kommunerne har ansvaret for, det vil sige hjemmepleje, hjemmesygepleje, plejecentre og specialinstitutioner, psykologer og sundhedspleje.

Sundhedsberedskabsplanen er en delplan til den samlede beredskabsplan i kommunerne - Plan for fortsat drift. Sundhedsberedskabsplanen skal ses i sammenhæng med Plan for fortsat drift, Region Midtjyllands sundhedsberedskabsplan samt øvrige kommuners sundhedsberedskabsplaner.

Sundhedsberedskabsplanen skal overordnet udgøre en ramme for effektiv og fleksibel handling i den situation, hvor kommunen udsættes for en ekstraordinær hændelse inden for sundhedsområdet.

Herning, Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern Kommune har udarbejdet en fælles plan for kommunernes sundhedsberedskab, da dette er hensigtsmæssigt i forhold til geografisk placering, sammenfaldende interesser og synergier i forbindelse med håndtering af sundhedsberedskabet ved ekstraordinære hændelser inden for sundhedsområdet. Kommunerne er desuden alle omfattet af Brand og Redning MidtVest. Den skriftlige sundhedsberedskabsplan understøttes i Herning, Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern Kommune af et fælles digitalt system, som indeholder alle relevante informationer i forbindelse med den samlede beredskabsplan i kommunerne - Plan for fortsat drift.

Denne sundhedsberedskabsplan er udarbejdet på baggrund af de tre kommuners tidligere fælles sundhedsberedskabsplan og Sundhedsstyrelsens Vejledning fra 2023 ” Planlægning af sundhedsberedskabet: Vejledning til regioner og kommuner”.

På baggrund af den nye vejledning er i denne sundhedsberedskabsplan beskrevet en tydeligere og mere detaljeret plan for håndtering af det psykosociale beredskab, herunder kommunernes planlægning af relevant uddannelse af kriseteams og opfølgende psykosocial indsats efter beredskabshændelser.

Sundhedsberedskabsplanen er sendt i høring i Sundhedsstyrelsen, Region Midtjylland, nabokommunerne samt alle kommuner i Gødstrupklyngen. Høringssvarene er indarbejdet i sundhedsberedskabsplanen.

Sundhedsberedskabsplanen behandles i Chefforum den 30. maj 2024 og i Direktionen den 5. juni 2024. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Sundhedsberedskabsplanen er primært udarbejdet efter: 

  • Sundhedsloven §210
  • Bekendtgørelse om planlægning af sundhedsberedskabet nr. 971 af 28/06/2016
  • Planlægning af sundhedsberedskab – vejledning til regioner og kommuner,
  • Sundhedsstyrelsen, 2023
  • Beredskabsloven, Lægemiddelloven, Epidemiloven og WHO’s internationale sundhedsregulativ.
Planen tager desuden afsæt i de nationale sikkerheds- og beredskabsvurderinger og den lokale risiko- og sårbarhedsanalyse.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi, har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Sundhedsberedskabsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune drøftes og godkendes i Social- og Sundhedsudvalget, og indstilles til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Magtanvendelser i Sundhed og Omsorg 2023

Sagsnr: 23-000698

Sagsfremstilling

Det fremgår af retningslinjerne for behandling af sager om magtanvendelse, at der én gang årligt skal forelægges redegørelse for Social- og Sundhedsudvalget vedrørende indberettede
magtanvendelser.

Der foreligger nu statistik for 2023 for Sundhed og Omsorg.

Statistikken for 2023 indeholder følgende typer magtforanstaltninger henhørende under serviceloven:

  • § 124 d Fastholdelse m.v.
  • § 128 Stofseler
  • § 136 c Kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne-situationer

For § 128 er månedlige indberetninger for brug af stofsele udeladt i statistikken, hvorfor statistikken for § 128 kun omfatter forhåndsgodkendelser.

Magtanvendelser i Sundhed og Omsorg

Foranstaltning

2021

2022

2023

§ 124 c

2

0

 

0

§ 124 d

16

4

 

5

§ 128 (Forhåndsgodkendelse)

13

13

 

8

§ 136 c

21

17

 

15

§ 136 d

0

2

 

0

Indgreb foretaget uden hjemmel

0

0

 

1

Total

52

36

 

29

I tabellen ses, at der samlet set er sket et fald i antallet af magtanvendelser fra 2022 til 2023.

Vedr. § 124 d:
De 5 tilfælde af fastholdelse er fordelt på 3 borgere.

Vedr. § 128:
Der er i 2023 givet i alt 8 forhåndsgodkendelser til anvendelse af stofsele i kørestol for borgere i Sundhed og Omsorg. 

Stofselen bruges til demente borgere med en betydelig nedsat stå- og gangfunktion, som derfor er i særlig risiko for at pådrage sig fraktur eller anden skade ved fald ud af kørestol.

Vedr. § 136 c:
De 15 tilfælde af kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne-situationer er fordelt på 7 borgere. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovbekendtgørelse om social service (LBKG nr. 170 af 24.01.2022). 

Vejledning om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne, herunder pædagogiske principper (VEJ nr. 10148 af 14.12.2019).

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi, har ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Der er flere ældrecentre, som ikke har lavet nogle indberetninger om magtanvendelse i 2023, og i hjemmeplejen er der ingen indberetninger. Årsagen kan findes i, at der ikke er foretaget magtindgreb i de pågældende enheder, men for at sikre, at fraværet af indberetninger ikke er et udtryk for utilstrækkelig viden, ønskes det at sætte øget fokus udvikling af den faglige forståelse af magtanvendelsesreglerne. Dette kan med fordel gøres i sammenhæng med udbredelsen af reviderede magtanvendelsesregler, som forventes at træde i kraft den 1. juli 2024.
Det påtænkes desuden at indarbejde magtanvendelse som fokusemne i det kommunale tilsyn. 

Fortsat løbende vejledning fra demenskoordinatorerne om forebyggelse af magtanvendelse skal medvirke til, at antallet af magtanvendelsesindgreb så vidt muligt begrænses.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Tilslutning til den tværsektorielle løsning på urologiområdet

Sagsnr: 24-013434

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Kommune godkendte den 16. november 2022 en tilslutning til tværsektoriel løsning på stomiområdet. Nærværende tilslutning til en tværsektoriel løsning på urologiområdet er en fortsættelse af dette samarbejde.

Baggrund
På baggrund af Økonomiaftalen 2019 er der udviklet en tværsektoriel løsning for indkøb af sundhedsartikler. Den tværsektorielle løsning sætter borgeren i centrum og har et overordnet mål om at skabe bedre patientforløb med et stærkere og mere sammenhængende tværsektorielt sundhedsvæsen.

Den tværsektorielle løsning består af et tværsektorielt produktsortiment, en lager-logistikløsning, et websystem og Fælles Service Center, der varetager den administrative service og support.

Første tværsektorielle indkøb er gennemført på stomiområdet, hvor løsningen havde driftsstart den 1. juni 2023 i Aarhus Kommune og Odense Kommune såvel som i Region Midtjylland og Region Syddanmark. Ringkøbing-Skjern Kommune havde driftsstart 1. april 2024. Sidste kommune har driftsstart i 2025.

I forbindelse med tilslutningen til stomiområdet lød anbefalingen at udbygge det tværsektorielle indkøbssamarbejde med andre strategiske borgernære produktområder. Dette vil sikre kritisk masse for Fælles Service Center og samtidig sikre, at kommunerne får endnu mere værdi af investeringen i den tværsektorielle løsning.
Styregruppen for Tværsektorielle Indkøb har derfor i maj 2023 igangsat en for-analyse af urologiområdet med henblik på forberedelse af det næste tværsektorielle udbud.

Konklusion på for-analyse af urologiområdet                                                     

Overordnet mål 
Bedre patientforløb med et stærkere tværsektorielt sundhedsvæsen.

Forbrugsdata 
36 kommuner har indsendt forbrugsdata og kan potentielt tilslutte sig urologiudbuddet 19 kommuner i Midtjylland og 17 kommuner i Syddanmark.

Udligning
Udligningen på op mod 9-10 mio. kr. pr. region er nødvendig på grund af store forskelle mellem kommuners og regioners hidtidige produktpriser. Udligningen er godkendt af Strategisk Sundhedsstyregruppe i Syddanmark den 17. januar 2024 og af Kommunaldirektørnetværket den 5. april 2024. Regionernes forventede mérudgifter er estimeret ud fra forbrugsdata 2022 og priser fra Region Midtjylland, Region Syddanmark, Aarhus Kommune og Odense Kommune.  

Business case
Den foreløbige business case ekskl. udligning viser en break-even for besparelsen på  produktpriserne på 12,51% i forhold til kommunernes årlige forbrug på i alt 118,9 mio. kr. 

Indsatser
Udover et tværsektorielt produktsortiment, er det muligt at styrke patientforløbet og optimere de totale omkostninger (TCO) i det tværsektorielle sundhedsvæsen med 3 (én indsats bortfalder) indsatser:

  • Standardskabelon til kommunikations- og IT-programmet MedCom. Allerede aftalt med implementering primo 2025
  • Udvikling af Region Midtjyllands E-læringsprogrammet Rekontinens
  • Ens bevillingssystem i kommuner og regioner. Denne bortfalder da pkt. 1 bliver gennemført
  • Tydeliggøre organiseringen på området – Samarbejdsaftale om strømlining af tilbud og muligheder

Udbudsstrategi
Kravspecifikationer er udarbejdet af en tværsektoriel brugergruppe og tilbudslisten er udarbejdet ud fra tilsendt data fra kommuner og regioner. Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud med fokus på:

  • Passende sortimentsbredde på primært engangskateter
  • På dette område, som kræver flest patienthensyn, disse bør kunne imødekommes ved et bredere sortiment/flere leverandører.
  • Bæredygtighed ift. kemi, emballage, transport og CSR

Fordele ved tværsektorielt indkøb af urologiprodukter
Et tværsektorielt udbud vil give flere fordele for borgere, der benytter urologiprodukter. Mange af fordelene er de samme som for stomiområdet og vil bidrage til at løfte urologiområdet og det tværsektorielle sundhedsvæsen:

  • Borgerne får tilbudt et ensartet produktsortiment i region og kommuner og undgår dermed unødige produktskift og får en mere smidig overgang fra hospital til hjemmebehandling.
  • Borgerne får tilbudt uvildig sundhedsfaglig rådgivning af kontinenssygeplejersker ansat i region og kommuner. I dag modtager de rådgivning fra grossister (leverandører af urologiprodukter).
  • Borgeren får kun én indgang, når der er behov for kontakt til det offentlige om urologien ift. bevilling, bestilling, levering, spørgsmål og omstilling til sundhedsfaglig rådgivning mv. Det vil skabe ro, tryghed og overblik for borgeren. Hidtil har borgeren skullet henvende sig til leverandøren, regionen eller kommunen.
  • Det fælles websystem yder digital understøttelse af borgernes bevilling og bestilling. Det vil betyde, at både borgere og personalet i kommuner kun skal forholde sig til ét system.
  • Fælles Service Center yder ensartet support til kommuner og borgere, leverer og analyserer forbrugsstatistik til kommunerne, kontraktstyrer og fakturerer.
  • Sikrer kritisk masse til Fælles Service Center.
  • Mere værdi af kommunernes investering i den tværsektorielle løsning.
  • Mindsker unødvendige menneskelige og økonomiske omkostninger for både borgerne, kommunerne og regionerne.
  • Kommunerne og regionerne vil kunne opnå betydelige besparelser, effektivisering af arbejdsgange og et bedre patientforløb for borgerne.

Forventet tidsplan for urologiudbuddet er:

Tilslutningsfrist

18. juni 2024

Udbuddet offentliggøres

23. august 2024

Tilbudsfrist

10. oktober 2024

Styregruppens stop-go-beslutning

Medio februar 2025

Opdateret business case og faktisk udligningsbeløb til orientering

Primo februar 2025

 

Evt. politisk proces hvis udenfor mandat ift. udligningsmodel

Feb./marts 2025

Tildeling af kontrakter

12. februar 2025

Kontrakter underskrives

23. februar 2025

Kontraktstart for kommuner og regioner, der ikke er bundet af andre aftaler

1. september 2025

 

Tidligste driftsstart for kommuner, bundet af SKI-aftale

Q4 2025

 

Kontraktudløb

31. august 2029

Tidsplanerne er blevet tilpasset de respektive opsigelsesvarsler for SKI's tilsvarende produktaftaler.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomi

I henhold til de overordnede principper for tværsektorielle udbud godkendt den 7. februar 2023 af Kommunekontaktudvalget i Syddanmark og den 10. november 2023 af Kommunaldirektørnetværket i Midtjylland, skal der være en samlet positiv business case for at indgå kontrakterne for urologiudbuddet.

For-analysen viser, som nævnt ovenfor, en break-even for besparelsen på produktpriserne på 12,51% ift. kommunernes årlige forbrug på 118,9 mio. kr. Business casen er yderligere uddybet i  bilag 1 og 2. Derudover kan de økonomiske nøgletal på urologiområdet opgøres på følgende vis:

 Økonomiske nøgletal på urologiområdet

Region Midtjylland

Region Syddanmark

Antal borgere i alt med bevilling

8.735

6.848

Årlige udgifter i alt til urologiprodukter i kommuner

69.796.698

49.151.620

Administrationen forventer, at aftalen er udgiftsneutral eller med en lille besparelse til Ringkøbing-Skjern Kommune ud fra nuværende forbrug på urologiområdet.

Viden & Strategi, Økonomi, har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Løsningsmodellen med fælles udbud sigter på at skabe nye løsninger på tværs af hospitaler og kommuner til gavn for borgere, sundhedsfagligt personale og bevillingsmyndigheder.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender:

  • at Ringkøbing-Skjern Kommune tilslutter sig den tværsektorielle løsning på urologiområdet
  • at Ringkøbing-Skjern Kommunes tilslutning også indebærer en videre deltagelse i arbejdet med, herunder finansiering af de indsatser på urologiområdet, som for-analysen har identificeret. Indsatserne kan bidrage til et mere sammenhængende patientforløb og et stærkere tværsektorielt sundhedsvæsen.
  • at finansieringen sker på Sundhed og Omsorgs budgetområde

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Status Holmehusene.

B.
Nyt tilbud på Erhvervsskolen Vestjylland.

C.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2024.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing