Referat: 17. april 2024 kl. 08:00

Mødelokale 1, Rødkløvervej 4, Ringkøbing
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Jens Erik Damgaard
  • Susanne Høj
  • Linda Nielsen
  • Rita Byskov
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Jens Jensen
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Borgerrådgiverens beretning 2023

Sagsnr: 24-006984

Sagsfremstilling

Borgerrådgiverfunktionen er oprettet efter kommunestyrelseslovens § 65e. Det betyder blandt andet, at borgerrådgiveren ansættes og afskediges direkte af byrådet. Dermed fungerer borgerrådgiveren uafhængigt af ledelsen i den administrative organisation.

Borgerrådgiveren har fokus på at styrke dialogen og det gode samarbejde mellem borgerne og kommunens ansatte. Dette bl.a. ved at hjælpe med at bygge bro, når kommunikationen er gået skævt og samarbejdet er udfordret. En naturlig del af at være i dialog med borgerne, er at rådgive om muligheder, roller, rettigheder og pligter, samt tilbyde at være bisidder i samtaler, der kan være svære for borgerne.

Borgere, der ønsker at klage over behandlingen af deres sag eller betjeningen af dem, kan få en objektiv vurdering af deres forløb. Opgaven er samtidigt at hjælpe kommunen til at højne borgernes retssikkerhed ved at omsætte erfaringerne i borgerrådgivningen, til læring i administrationen. Et andet lovbestemt formål med Borgerrådgiverfunktionen, er at føre tilsyn med kommunens administration. Tilsyn føres for at sikre forvaltningen overholder de retssikkerhedsmæssige spilleregler og samtidig påpege eventuelle udfordringer.

Borgerrådgiveren udarbejder årligt en beretning om sit arbejde. Denne beretning har fokus på mit arbejde som Borgerrådgiver i perioden fra januar 2023 til 31. december 2023. Formålet med beretningen er, at give byrådet, administrationen og offentligheden indblik i de henvendelser og klager, der har været til Borgerrådgiverfunktionen i det forløbne år.

Borgerrådgiver Mia Uldum Lundsberg deltager og står til rådighed ved spørgsmål/drøftelser.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Kommunestyrelseslovens § 65 e: ”Kommunalbestyrelsen kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion, der ikke henhører under de stående udvalgs eller økonomiudvalgets umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Lederen af borgerrådgiverfunktionen ansættes og afskediges af kommunalbestyrelsen. ”

[…] ”Stk. 4. Borgerrådgiverfunktionen kan kun varetage opgaver vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.”

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Orientering til Social- og Sundhedsudvalget.

Social- og Sundhedsudvalget 13-03-2024
Punktet blev udsat.

Fraværende: Pia Vestergaard.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Strategi for digital transformation i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 24-001734

Sagsfremstilling

Handicap og Psykiatri har udarbejdet en overordnet Strategi for Digital transformation for hele fagområdet.

Der har, på tværs af udfører, myndighed og stab i fællesskab, været arbejdet med, hvordan man kan indtænke nye teknologier i kerneopgaven, og hvordan digitalisering kan blive en naturlig del af den daglige opgaveløsning i Handicap og Psykiatri.

Der er tre overordnede spor i strategien:

  1. Meningsfuld digitalisering
  2. Digital dannelse
  3. Digital forankring

De overordnede spor i strategien skal sætte fokus på, hvordan fagområdet mere målrettet skal arbejde med at få skabt mening omkring digitalisering og medvirke til en kulturændring hos både medarbejdere og ledere. Handicap og Psykiatri skal ikke digitalisere for at digitalisere, men derimod for at understøtte muligheden for fortsat at kunne levere det samme serviceniveau i fagområdet - på trods af stigende udgiftspres, rekrutteringsvanskeligheder samt en øget tilstrømning af borgere.

Implementeringen af strategien startede den 1. marts 2024 og fremadrettet vil ledelsen målrettet arbejde med at få strategien bredt ud i hele området - herunder at holde et fortsat fokus på indarbejdelsen af nye tiltag, der kan understøtte fagområdets nye kerneopgave, kommunens overordnede digitaliseringsstrategi, samt muligheden for at skabe et bedre arbejdsmiljø gennem velfærdsteknologi, som kan gøre borgere mere selvhjulpne og give mere frihed i hverdagen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Med meningsfuld digitalisering bliver fagligheden sat i spil. 

Ved digital dannelse er der fokus på borgernes digitale udviklingsalder og hvordan leverer vi den bedste ydelse.

Med digital forankring sættes fokus på, strategien skal indlejres i fagområdets kultur og løsning af både arbejdsopgaver og kerneopgave.

Hvert spor måles på pejlemærker, der understøtter hvornår fagområdet er godt på vej.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orientering til efterretning. 

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Ledelsesspænd i Sundhed og Omsorg

Sagsnr: 24-004498

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget har tidligere udvist interesse for en beskrivelse af ledelsesspændet og ledelsesstrukturen i Sundhed og Omsorg med henblik på bedre at kunne vurdere ledelseskapaciteten, og herunder særligt de decentrale lederes muligheder for personaleledelse.

Sundhed og Omsorg har i en længere periode taget skridt til at formindske ledelsesspændet og give bedre vilkår for de decentrale ledere. Dette er blandet andet sket ved at oprette gruppelederstillinger i hjemmeplejen og på et ældrecenter. Dette har i en vis grad afhjulpet problematikken, men til gengæld er enhedernes økonomi blevet yderligere belastet.

I denne sag beskrives ledelsesspændet og ledelsesstrukturen samt de stigende krav til ledelse i Sundhed og Omsorg.

Social- og Sundhedsudvalget bedes drøfte sagen med henblik på at give et politisk signal vedrørende om der skal være yderligere prioritering af ressourcer til at understøtte enheder med et stort ledelsesspænd set i forhold til de stigende krav.

Stigende krav til ledelse og ændrede vilkår

Ledelse af kerneopgaven i Sundhed og Omsorg er påvirket af mange vilkår og krav, og herunder et stigende antal borgere, stigende forventninger fra borgere og pårørende, stigende kompleksitet og hastighed i opgaverne, rekrutteringsudfordringer samt nye tiltag og reformer, som f.eks. Ældrere-formen og Sundhedsreformen.

Regeringen har igangsat en debat om ledelse og ifølge regeringsgrundlaget ønsker man at gennemføre ”den mest omfattende frisættelse af den offentlige sektor i velfærdssamfundets historie og grundlæggende forandre den måde, velfærden i dag styres, dokumenteres, kontrolleres og leveres på."

Ifølge Robusthedskommissionens[1] anbefalinger skal ledelse prioriteres og ledelseskvaliteten skal styrkes for at kunne leve op til udviklingen i velfærdssamfundet. Herunder peges på at ledelseskom-petencerne skal styrkes, og ledelse skal være nærværende for medarbejderne samt mere ledelseskraft og at ledere skal sikres det rette ledelsesspænd; ”Ledelseskraften  på ældreområdet skal øges gennem mere praksisnær ledelse. Det skal afspejles i lokale beslutninger om organisering fx gennem systematiske vurderinger af lederes vilkår, medarbejdere og opgavetype, herunder med fokus på det rette ledelsesspænd. Det er en forudsætning for at udøve nærværende og medmenneskelig ledelse”.

Kravene til lederne er, som det fremgår, mange og foranderlige, og når ledelsesspændet er stort, kan det være udfordrende at håndtere disse. Et stort ledelsesspænd vil f.eks. ofte besværliggøre muligheden for at lederen kan være i løbende kontakt med medarbejderne, udøve faglig ledelse - give faglig sparring og feedback, samt have ”fingeren på pulsen” i enheden.

På et møde i lederforum i Sundhed og Omsorg den 27. februar 2024 var der en drøftelse af en fratrædelsesundersøgelse, hvor der blev stillet spørgsmål vedrørende, om der med de nuværende vilkår reelt er ”…tid til at se den enkelte medarbejder i øjnene?”.

Der kan blandt andet nævnes følgende faktorer, som kan gøre et stort ledelsesspænd til en udfordring[2]:

  1. Variation i ydelser/service og i de borgere/brugere, der modtager ydelser/services.
  2. Medarbejdere møder ind på dag-, aften- og nattevagter (døgnledelse)
  3. Leder for medarbejdere, der tilhører forskellige faggrupper.
  4. Medarbejdere møder ind på forskellige matrikler.
  5. Medarbejdere har behov for 1-1 supervision (uerfarne/erfarne/skrøbelighed, red.)
  6. Hyppige udskiftninger i medarbejdergruppen.

I Sundhed og Omsorg er alle disse faktorer gældende i dagligdagen. Desuden er omfanget af administrative opgaver øget, og mange enheder oplever et økonomisk pres, som gør, at ledernes fokus i stigende grad flyttes fra personaleledelse til andre opgaver. I enheder med et stort ledelsesspænd betyder denne udvikling, at der er et endnu større behov for understøttende ressourcer og uddelegering af ledelsesopgaver.

Beskrivelse af ledelsesstruktur og ledelsesspænd i Sundhed og Omsorg

Ledelsesspændet i Ringkøbing-Skjern Kommune er tidligere analyseret i sammenhæng med projektet ”Ledelseslag i ny virkelighed” og ledelseskommissionens anbefalinger i 2018.

På den baggrund traf Direktionen en beslutning om ledelsesspændet og ledelsesstrukturen den 10. oktober 2018, som følger:

  • At kriterierne for ledelsesspændet anbefales til max. 50.
  • At finansieringen til ændringer i ledelseslagene findes indenfor fagområdet.
  • At ledelsestitler på de tre ledelsesniveauer fastholdes, som tidligere besluttet (i 2012), dvs. 1) Direktører, 2) Chefer, 3 og 4) Ledere.

I Sundhed og Omsorg blev der igangsat en proces for at formindske ledelsesspændet. Tilpasningen har været løbende og på nuværende tidspunkt er udfordringen i en vis grad afhjulpet ved at etablere en struktur med administrativ assistance og/eller teamkoordinator og/eller gruppeledere i alle enheder, hvor der er lige under eller over 50 medarbejdere.

Nedenstående enheder har ≥50 medarbejdere:

Enhed

Antal medarbejdere

Akutfunktion og aflastningsområdet

50

Egvad Plejehjem

52

Enghaven Ældrecenter

57

Videbæk Hjemmepleje

81

Ringkøbing-Lem Hjemmepleje

85

Tarm-Hemmet Hjemmepleje

86

Skjern Hjemmepleje

101

Finansieringen af de understøttende funktioner, herunder gruppeledere, er sket indenfor fagområdets budget.

Der er pr. marts 2024 følgende ledelsesstruktur i Sundhed og Omsorg ud fra følgende ledelsesniveauer, 44 ledere i alt:

  • Niveau 2: Fagchef (1)
  • Niveau 3 og 4: Områdeledere, afdelingsledere, enhedsledere (28)
  • Niveau 5: Gruppeledere (10) og øvrige kostfaglige, daglige leder (5).

[1] Kommissionen for robusthed i sundhedsvæsenet blev nedsat i sommeren 2022 i forlængelse af den politiske aftale af 20. maj 2022 om en sundhedsreform.

[2] Få talt om dit ledelsesspænd, Væksthus for Ledelse, 21. februar 2021.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter sagen med henblik på at give et politisk signal vedrørende om der skal være yderligere prioritering af ressourcer til at understøtte enheder med et stort ledelsesspænd set i forhold til de stigende krav.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev givet politiske signaler til en eventuel budgetsag omkring ledelse i Sundhed og Omsorg.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Ledelsesspænd i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 24-009072

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget har ønsket at få et overblik over ledelsesspændet i Handicap og Psykiatri. 

Der er 18 ledere i Handicap og Psykiatri under fagchefen fordelt på følgende:

1 områdeledergruppe som består af 1 myndighedsleder, 1 områdeleder for de korterevarende tilbud og 1 områdeleder for de længerevarende tilbud.

Under områdelederen for de korterevarende tilbud er der 6 daglige ledere:

  • 1 dagligleder af de uvisisterede tilbud/Vendepunktet 
  • 2 daglige ledere af dagtilbuddene
  • 3 daglige ledere af bostøtten

Under områdelederen for de længerevarende tilbud er der 1 funktionsleder og 8 daglige ledere:

  • 1 funktionsleder på Bakkehuset, der er leder af de 4 daglige ledere på dette tilbud
  • 1 dagligleder af Holmehusene
  • 1 dagligleder af Grønbjerghjemmet
  • 1 dagligleder af Brohuset og Holmelunden
  • 1 dagligleder af Satellitten, Rosengården og Fredensgade

En opgørelse pr. 1. marts 2024 viser, at ledelsesspændet for en daglig leder, som er den lederfunktion, som er tættest på medarbejderne, at ledelsesspændet er mellem 11-67 medarbejdere. 

Ledelsesspændet fordeler sig på følgende måde for de daglige ledere:

Tilbud

Ledelsesspænd 

 Uvisiteret tilbud/Vendepunktet

11 

 Bostøtte Ringkøbing/Videbæk

25

 Bostøtte Skjern/Tarm

29

 Bostøtte Psykiatri

22

 Dagtilbud udviklingshæmning

31 

 Dagtilbud Psykiatri

11 

 Botilbud Grønbjerghjemmet

27

 Botilbud Holmehusene

33 

 Botilbud Brohuset og Holmelunden

67 

 Botilbud Satellitten, Rosengården og Fredensgade

35 

 Botilbud Bakkehuset afdeling 1

37

 Botilbud Bakkehuset afdeling 2

30 

 Botilbud Bakkehuset afdeling 3

30 

 Botilbud Bakkehuset afdeling 4

37 

Lederspændet opgøres pr. månedslønnede medarbejder. Der er 464 månedslønnede medarbejdere i Handicap og Psykiatri. Der er endvidere 148 tilkaldevikarer, som ikke indgår i ledelsesspændet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Indsatser for at minimere merforbruget i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 24-000989

Sagsfremstilling

Handicap og Psykiatri forventede den 31. januar 2024 et merforbrug på 11,9 mio. kr. i 2024. På Social- og Sundhedsudvalgets temamødet den 31. januar 2024 gennemgik administrationen forskellige mulige indsatser og estimater på besparelsespotentialer.

Social- og Sundhedsudvalget drøftede på temamødet og Social- og Sundhedsudvalgsmødet den 13. marts 2024, hvilket indsatser, der skulle laves beslutningssager på med henblik på at mindske merforbruget i 2024.  

Forslagene er følgende:

  1. Myndighed foretager en ny sagsgennemgang
  2. Fysiske overlap i dag-, aften- og nattevagtslagene
  3. Reduktion i uvisiterede cafeer
  4. Reduktion i lønbudget i Kvalitet og Udvikling
  5. Forslaget udgår.
  6. Lederløn
  7. Tryghedskamera om natten i stedet for nattevagt 
  8. 2% mindre dokumentation og administration mere tid til borgerne 
  9. Øget salg af botilbudspladser på Bakkehuset 
  10. Investering i flere rådgivere til myndighedsopfølgning og sagsgennemgang 
  11. 1 dagliglederstilling
  12. Øget brug af gruppetilbud i bostøtten.
  13. Sammenhæng mellem bestilling og indsats i egne botilbud
  14. Lukning af alle uvisiterede cafeer (Herningvej, Fredensgade og Videbæk)
  15. Borgere i regionale tilbud.

Forslag

Potentiale i 2024

Helårligt potentiale

1

2,0 mio. kr.

2,0 mio. kr.

2

0,5 mio. kr.

0,9 mio. kr.

3

0,2 mio. kr.

0,5 mio. kr.

4

0,05 mio. kr.

0,1 mio. kr.

5

UDGÅR

UDGÅR

6

0,6 mio. kr.

0,6 mio. kr.

7

0,5 mio. kr.

1,0 mio. kr.

8

1,3 mio. kr.

2,6 mio. kr.

9

0,5 mio. kr.

1,0 mio. kr.

10

0,4 mio. kr.

0,8 mio. kr.

11

0,3 mio. kr.

0,6 mio. kr.

12

1,0 mio. kr.

2,0 mio. kr.

13

1,0 mio. kr.

2,0 mio. kr.

14

1,1 mio. kr.

2,1 mio. kr.

15

2,0 mio. kr.

4,0 mio. kr.

I alt

11,5 mio. kr.

20,1 mio. kr.

Skal merforbruget fjernes helt kan Social- og Sundhedsudvalget f.eks. vælge at reducere yderligere i punkt 8 med yderligere 1 %.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

De enkelte forslagsbesparelsespotentiale ses i bilagene.

Det samlede besparelsespotentiale udgør 11,5 mio. kr. i 2024. I overslagsårene vil det øges til 20,1 mio. kr. og såfremt det besluttes, at Grønbjerghjemmet skal lukkes, vil der være en yderligere besparelse i 2026 på 0,9 mio. kr., med en helårsvirkning i 2027 på 2,6 mio. kr. 

For punkt 7 om tryghedskamera, er der ikke medtaget en udgift til anskaffelse, vedligeholdelse og uddannelse i brugen af kameraet.

I beregningerne er der generelt ikke taget højde for den eventuelle påvirkning, som reduktionerne kan medføre på salgsindtægten og refusion på særligt dyre enkeltsager.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Indsatserne vil medføre, at merforbruget i Handicap og Psykiatri reduceres.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • sender sagen i høring i FagMED og Handicaprådet.
  • behandler sagen på Social- og Sundhedsudvalgets møde i maj 2024 og sender derefter sagen videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Udvalget ønsker dog ikke, at forslag 12 sendes i høring. Fagområdet arbejder allerede med indsatsen og udvalget ønsker at afvente dette arbejde og se effekten af det. 

Forslag 14 ønsker udvalget ikke at sende i høring, da udvalget ikke ønsker at lukke de uvisiterede cafeer.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Budgetopfølgning ultimo marts 2024

Sagsnr: 23-022646

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo marts for de centrale budgetområder under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 19,9 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 21,5 mio. kr.

I nedenstående diagram ses resultatet af budgetopfølgningen for marts 2024 for hele udvalgets område.

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et merforbrug på 4,4 mio. kr., som er en ændring på 4,1 mio. kr. siden sidste opfølgning, hvor forventningen var et merforbrug på 8,5 mio. kr.

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Pleje og omsorg forventer et mindre forbrug på 1,2 mio. kr., hvilket er en ændring på 0,7 mio. kr. siden sidste opfølgning. Ændringen skyldes primært elevområdet.
  • De visiterede timer har de sidste uger været faldende, derfor forventes et samlet mindre forbrug på 2,8 mio.kr., hvilket er en ændring på 0,8 mio. kr. siden sidste opfølgning. 
  • For borgere fra/i andre kommuner (mellemkommunale betalinger) forventes et merforbrug på 8,3 mio. kr., hvilket er en forbedring på 4,1 mio. kr. siden sidste opfølgning.
    Ændringen skyldes blandt andet dødsfald på borgere flyttet til anden kommune (1 mio. kr.), tilflytning fra andre kommuner (indtægt på 1 mio. kr.), samt hjemtagelse af borger.

På udvalgsmødet redegør fagchefen for de indsatser der kan igangsættes for at nedbringe merforbruget på udgiftsområder uden overførselsadgang.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 15,5 mio. kr., hvilket er 2,5 mio. kr. højere end forventningen ved den seneste opfølgning, hvor forventningen var et merforbrug på 13,0 mio. kr.

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Resultatet for 2024 er et øjebliksbillede, som er dannet på baggrund af borgernes indsatser,
    som er kendt af myndighedsafdelingen på nuværende tidspunkt.
  • Stigningen i merforbruget på 2,5 mio. kr. skyldes primært:
    • ændret forventning til udgifter på kommende brugere
    • prisreguleringen af takster samt takststrukturændringer hos andre kommuner har været skønnet 1 mio. kr. for lavt
    • samt mistet salgsindtægt
  • I det forventede merforbrug er der indarbejdet en forudsætning om, at Myndighed kan opnå et potentiale på 1,9 mio. kr. på ukendt til- og afgang samt 0,2 mio. kr. på tilpasset indsats i botilbud på borgere mellem 1 og 2 mio. kr. I alt et potentiale på 2,1 mio. kr. Ved sidste opfølgning var potentialet 2,5 mio. kr. og dermed er der opnået 0,4 mio. kr.
  • Derudover er indarbejdet potentialet på 1 mio. kr., som svarer til den politiske beslutning om at nedsætte serviceniveauet. På sidste udvalgsmøde blev der sendt sager videre til Økonomiudvalget og Byrådet til beslutning, og møderne har endnu ikke været afholdt.
  • Refusionen for særligt dyre enkeltsager er genberegnet og indarbejdet i resultatet.
Fagområdet har belyst nye indsatser, som kan reducere merforbruget. Indsatserne fremgår af pkt. 6 på denne dagsorden.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Inklusiv de decentrale enheder ser den samlede budgetopfølgning ultimo marts 2024 for Social- og Sundhedsudvalg således ud:

Resultatet for de decentrale enheder behandles i selvstændigt punkt på denne dagsorden. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Budgetopfølgningen tages til efterretning.

Vedrørende Sundhed og Omsorg så blev der fremlagt forslag til eventuel besparelse for at mindske merforbruget. Et flertal i udvalget ønsker at afvente budgetudfordringen de næste par måneder, inden der tages stilling til eventuelle indsatser til at mindske merforbruget. Et mindretal bestående af Hans-Christian Blichfeldt og Susanne Høj ønsker, at der skal iværksættes indsatser for at mindske merforbruget på nuværende tidspunkt.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Budgetopfølgning for decentrale enheder ultimo marts 2024

Sagsnr: 23-022646

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. marts 2024 for de decentrale enheder under Social- og Sundhedsudvalget.

Der udarbejdes decentrale budgetopfølgninger til politisk behandling tre gange årligt. Det er pr. 31. marts, 30. juni (31. juli) og 31. oktober. For Social- og Sundhedsudvalget gælder dette for enheder
under Sundhed og Omsorg samt Handicap og Psykiatri.

Budgetopfølgningerne er udarbejdet i et samarbejde mellem de decentrale enhedsledere og økonomikonsulenterne i Viden & Strategi.

Budgetopfølgningerne er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2024 eksklusiv
overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om enheden bruger mere eller mindre af deres indeværende års budget.

Sundhed og Omsorg
Enhederne inden for Sundhed og Omsorg forventer et samlet merforbrug på 12,8 mio. kr.  

For ældrecentre og integrerede ordninger forventes et samlet merforbrug på 5,4 mio. kr.
Enhederne Fjordparken, Enghaven, Ringkøbing Plejehjem og Spjald Plejehjem forventer alle et 0 kr. resultat eller et lille mindre forbrug. 

Fjordglimt forventer et merforbrug på 0,3 mio. kr. De primære årsager til merforbruget er stigende råvarepriser samt lavere indtægter på madservice end budgetteret.

Tim Plejehjem forventer et merforbrug på 0,9 mio. kr., dog igangsættes der personaletilpasning, som forventes at påvirke resultatet positivt til næste opfølgning.

Vorgod Ældrecenter forventer er merforbrug på 1,1 mio. kr. Merforbruget er primært dannet på grund af løndisponeringer i 2023, som er gået til udbetaling i 2024. Herudover har en ældrebolig været tom i over 12 måneder. Vorgod Ældrecenters driftsbudget er ikke længere retvisende. Generelt set skal der derfor ske en omfordeling af ældrecentrenes driftsbudget eksklusiv lønbudgettet. Dette arbejde igangsættes inden sommer 2024.

Egvad Plejehjem forventer et merforbrug på 0,9 mio. kr. Der pågår flere tiltag om bl.a. ændring af systematik og kultur. Dette kan betyde en negativ økonomisk konsekvens i 2024, men bevirker herefter til en positiv økonomisk udvikling.

På Holmbohjemmet sker der løbende udflytninger af borgere i forbindelse med lukningen af ældrecentret. Der sker løbende budgettilpasninger, når boligerne bliver tomme. På et tidspunkt i 2024 bliver det økonomiske resultat negativt. Til denne opfølgning er det fra administrationens side valgt at indmelde et 0 resultat.

Generelt for plejeboligområdet er niveauet det samme som regnskabsresultatet for 2023. Resultatet for 2023 viste et samlet merforbrug på 3 mio. kr. Men i det resultat var der tilført 2 mio. kr., som kompensation for flere opgaver med elevuddannelse og 0,4 mio. kr. til meget komplekse borgere på enkelte ældrecentret. Denne ekstraordinære tilførsel forventes ikke at ske i 2024.

For hjemmeplejen (inklusiv hjemmesygeplejen) og Akutfunktion forventes et samlet merforbrug på
6,0 mio. kr.
Holmsland Hjemmepleje og Videbæk Hjemmepleje forventer et merforbrug på mindre end 0,1 mio. kr. Her har været igangsat initiativer som stort fokus på planlægning samt personalemæssige ændringer i 2023, som får virkning i løbet af 2024. 

Tim Hjemmepleje forventer et merforbrug på 1,1 mio. kr., merforbruget skyldes stort fald i visiterede timer, langtidssygemeldinger samt 6 måneders halvtidsledelse, som finansieres af overførte midler. Enheden forventer et budget i balance i 2025.

Ringkøbing-Lem hjemmepleje forventer et merforbrug på 0,3 mio. kr., primært grundet merudgifter på øvrig drift som beklædning og sygeplejeartikler.

Skjern Hjemmepleje og Tarm-Hemmet Hjemmepleje forventer begge et merforbrug på 0,8 mio. kr. grundet fald i visiterede timer. I begge enheder er der igangsat flere initiativer for at minimere merforbruget yderligere. Resultatet af arbejdet bliver vist, så snart konsekvensen er kendt.

Akut- og aflastningsenheden forventer et merforbrug på 2,6 mio. kr. Merforbruget er reduceret med 0,7 mio. kr. grundet tildeling af midler fra sundhedsreformen. 

Generelt for hjemmeplejen har stort set alle enheder i 2023 udarbejdet handleplaner og analyser over merforbruget. I flere enheder kan resultatet af arbejdet nu ses, dog uden at være helt i mål med et budget i balance.

Øvrige enheder forventer et samlet merforbrug på 1,4 mio. kr.
Aktivitetsområdet forventer et merforbrug på 1,0 mio. kr., hvilket primært dannes på grund af stigende kørselsudgifter. 

Åkanden forventer er merforbrug på 0,3 mio. kr., hvilket primært skyldes stigende udgifter til emballage og dysfagi.

På udvalgsmødet redegør fagchefen for de indsatser, der er igangsat, og hvad der bliver igangsat for at nedbringe merforbruget på udgiftsområder med overførselsadgang.

Handicap og Psykiatri
Enhederne inden for Handicap og Psykiatri forventer et samlet merforbrug på 0,5 mio. kr.

Generelt betragtet, så ser det ud til, at de indsatser der blev igangsat i 2023 har fået effekt i 2024, da det samlede merforbrug aktuelt vurderes til 0,5 mio. kr. Administrativt er fagområdets omorganisering ikke fuldt ud implementeret endnu. Nogle af disse tilbagestående opgaver vil kunne få en minimal betydning for fordelingen mellem korterevarende og længerevarende tilbud.

Korterevarende tilbud forventer et mindre forbrug på 1,3 mio. kr. 
Uvisiterede tilbud - er forsigtigt skønnet til et forventet merforbrug på 0,1 mio. kr. Dette skyldes, at omorganiseringen for caféerne endnu er lidt usikker i forhold til forventet udgiftsniveau. Der følges løbende op i forhold til dette.

Dagtilbud - forventer et samlet mindre forbrug på 0,5 mio. kr. 
Beslutningen fra sidste udvalgsmøde om ændret serviceniveau i Handicap og Psykiatris dagtilbud afventer Økonomiudvalgets og Byrådets beslutning. Derfor er reduktionen på 0,55 mio. kr. i 2024 ikke indarbejdet i ovenstående resultat.

Bostøtte - forventes et samlet mindre forbrug på 0,7 mio. kr. 
Beslutningen fra sidste udvalgsmøde om ny visitering i Handicap og Psykiatri medfører, at budgettet i bostøtterne reduceres med 0,45 mio. kr. Det har af tidsmæssige årsager ikke været muligt at indarbejde i de akutelle budgetopfølgningsresultater ovenfor. Der påbegyndes et arbejde med at etablere indsatser svarende til beslutningen.

Længerevarende tilbud forventer et merforbrug på 1,7 mio. kr. 
Samlet set er der for de længerevarende tilbud behov for at foretage yderligere justeringer. Der er dog flere tilbud, som har arbejdet aktivt med kapacitetsjustering og som rummer at have tomme pladser. En prioriteret indsats har desuden været, at ruste medarbejderne med uddannelse og supervision, denne prioritering har krævet ekstra smidighed af tilbuddene.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

De decentrale enheder under Social- og Sundhedsudvalgets budgetområde forventer et samlet
merforbrug på 13,2 mio. kr.

Overenskomstforhandlingerne har resulteret i en overenskomststigning på 4% fra 1. april og 1,74% fra 1. oktober. Dette modsvares af en budgetfremskrivning med 3,94%. Et forsigtigt skøn kan være, at der er udgifter for 1-2 mio. kr., som budgettet ikke er fremskrevet med. Dette kompenseres i 2025 med mindre hele kommunen er så påvirket, at der træffes beslutning om at kompensere det allerede i 2024. 

Til orientering blev der på sidste udvalgsmøde godkendt, at enheder under Handicap og Psykiatri blev nulstillet for det merforbrug, der samlet set var i 2023. Nulstillingen blev finansieret af den centrale konto for Ledelse og Udvikling.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen tages til efterretning.

Udvalget ser med stor bekymring på udviklingen i økonomien på det decentrale område i Sundhed og Omsorg og finder det nødvendigt med særlig fokus på området.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Budgetlægning 2025 - 2028 på Social- og Sundhedsudvalgets område

Sagsnr: 23-022108

Sagsfremstilling

På mødet den 21. februar 2024 tog Social- og Sundhedsudvalget ud fra den fremsendte budgetlægningsprocedure de indledende drøftelser af, hvordan udvalget vil arbejde med budgetlægningen for 2025-2028.

Budgetlægning
Ud fra den fastsatte tidsplan holder Social- og Sundhedsudvalget den 25. april 2024 møde med FagMED Sundhed og Omsorg og FagMED Handicap og Psykiatri samt Lederforum i de to fagområder. Den 2. maj mødes udvalget med Ældrerådet og Handicaprådet.

Forslag/signaler herfra vil blive forelagt på udvalgets næste møde den 22. maj 2024.

Med afsæt i Økonomiudvalgets budgetlægningsprocedure er administrationen er i gang med at kigge på behovet for nye tiltag, finansieringsforslag samt anlægssager. Dette arbejde præsenteres udvalget for på maj mødet.

Udvalgets driftsbudgetrammer for budgetlægningsperioden 2025 - 2028 er følgende:

På Social- og Sundhedsudvalgets maj og juni møder fremsender administrationen forslag til aktivitetsudvidelser/nye tiltag, finansieringsforslag, DUT-sager samt anlægsprojekter.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager første drøftelse af budgettet for 2025-2028. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Der blev givet de første signaler til det kommende budget.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Efterkalkulerede fritvalgspriser madservice 2023 og 2024

Sagsnr: 24-007494

Sagsfremstilling

Byrådet skal mindst én gang årligt fastsætte fritvalgsprisen for madservice. Fritvalgsprisen anvendes til betaling af de private leverandører, som leverer madservice til nogle af kommunens borgere. Beregningen er med til at sikre lige konkurrencevilkår og undgå konkurrenceforvridning mellem den kommunale og de private leverandører.

Beregningen udarbejdes på baggrund af de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved levering af madservice i overensstemmelse med de stillede kvalitetskrav. Prisen beregnes på baggrund af afholdte udgifter til madservice i 2023.

Administrationen har efterberegnet fritvalgsprisen for madservice for regnskabsåret 2023, som danner grundlag for prisen i 2024. Private leverandører afregnes inkl. moms, og Ringkøbing-Skjern Kommune vil igennem den kommunale momsrefusionsordning få refunderet momsen.

Prisfastsættelsen for 2024 er gældende fra 1. maj 2024 - 30. april 2025.

De private leverandører bliver afregnet med 80,28 kr. inkl. moms for et måltid udbragt mad. Kommunen opkræver borgeren egenbetalingen på 61 kr. For de borgere, der får leveret mad fra en privat leverandør, har Ringkøbing-Skjern Kommune dermed en udgift på differencen mellem egenbetalingen og udgiften til den private leverandør. 

Efterkalkuleret pris 2023

Ekskl. moms

Inkl. moms

Et måltid udbragt til modtagerens eget hjem

61,70

77,12

Et måltid uden udbringning til modtagerens eget hjem

50,76

63,45

Prisfastsættelse 2024

Et måltid udbragt til modtagerens eget hjem

64,23

80,28

Et måltid uden udbringning til modtagerens eget hjem

52,84

66,05

Til orientering kan det oplyses, at det Danske Madhus er godkendt som fritvalgsleverandør i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse nr. 344 af 26. marts 2013 - Bekendtgørelse om frit valg af leverandør af hjemmehjælp og fritvalgsbeviser efter servicelovens § 91 og om kvalitetskrav til leverandører af hjemmehjælp efter servicelovens § 83.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at

  • efterkalkulationerne af prisen for 2023 tages til efterretning
  • fritvalgspriserne i 2024 for et måltid mad med og uden udbringning godkendes

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Årsrapport 2023 over tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed i Sundhed og Omsorg

Sagsnr: 24-008194

Sagsfremstilling

Styrelsen for Patientsikkerhed har til opgave at føre tilsyn med behandlingssteder og autoriserede sundhedspersoner i Danmark.

Styrelsens tilsyn kan være planlagte på tilfældigt udvalgte behandlingssteder eller uanmeldte på baggrund af bekymringshenvendelse eller presseomtale om uforsvarlig praksis.

Styrelsen for Patientsikkerhed varetager forskellige typer af tilsyn:

  • Sundhedsfaglige tilsyn: fokus på kvaliteten i medicinhåndtering, dokumentation og patientsikkerhed
  • Fokuserede sundhedsfaglige tilsyn: fokus på kvaliteten af enhedens håndtering af risikosituationslægemidler (lægemidler med særlig risiko for patientsikkerheden)
  • Ældretilsyn: fokus på kvaliteten i den personlige pleje og omsorg for den ældre borger

Denne sag er orientering om Styrelsens tilsyn i Sundhed og Omsorg 2023.

Gennemførte tilsyn 2023 og konklusioner i tilsynsrapporter:

Sundhed og Omsorg har i 2023 kun haft varslede tilsyn:

  • Sundhedsfaglige tilsyn:                             4
  • Fokuserede sundhedsfaglige tilsyn:            4
  • Ældretilsyn:                                             1

Varsling meddeles 6 uger forud for tilsynet. Det giver mulighed for, at enheden kan forberede sig på tilsynet og gennemgå egen praksis i forhold til målepunkter.

Sundhedsfaglige tilsyn 2023:

Stauning Friplejehjem: "Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden"

Videbæk Hjemmepleje: "Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden"

Hemmet Plejehjem: "Kritiske problemer af betydning for patientsikkerheden." Her blev fundet medicinen Adrenalin med overskredet holdbarhed. Adrenalin skal være tilgængeligt til brug ved indsprøjtninger med risiko for at udvikle alvorlige allergiske reaktioner. Plejehjemmet fik skaffet Adrenalin umiddelbart efter tilsynet. Rapportens konklusioner fastholdes, men styrelsen følger ikke op.

Vorgod Ældrecenter: "Påbud" på grund af flere fund vedrørende medicinhåndtering og dokumentation. Påbuddet er senere ophævet efter nyt tilsyn, hvor man fandt "Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden" efter en systematisk indsats for at højne kvaliteten på begge områder.

Fokuserede sundhedsfaglige tilsyn 2023:

 Tilsyn med enhedens håndtering af blodfortyndende behandling:

 Ringkøbing-Lem Hjemmepleje: "Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden"

Skjern Hjemmepleje: "Ingen problemer af betydning for patientsikkerheden"

Tilsyn med enhedens håndtering af insulin:

 Holmbohjemmet: "Ingen problemer af betydning for patientsikkerheden"

Tarm-Hemmet Hjemmepleje: "Ingen problemer af betydning for patientsikkerheden"

Ældretilsyn:

 Holmsland Hjemmepleje: "Mindre problemer af betydning for den fornødne kvalitet"

Typiske områder, hvor styrelsen finder mangler i den sundhedsfaglige praksis er:

  • Manglende overensstemmelse af lægemidlers handelsnavne mellem doseret medicin og medicinliste
  • Mangler mærkning af lægemidler og doseringsæsker
  • Fejl i manuelt doseret medicin
  • Ufuldstændig dokumentation af dosering eller udlevering af medicin
  • Manglende ensartethed i dokumentation af borgeres helbredstilstand og løbende ajourføring ved ændringer. Ofte har den faste personalegruppe den nødvendige viden, men skal dokumentere og dermed sikre, at også afløsere og vikarer har adgang til den fornødne viden

På baggrund af eventuelle fund fra styrelsens tilsyn arbejder enhederne i Sundhed og Omsorg målrettet med at udvikle enhedens kvalitet i pleje, omsorg og behandling.

Styrelsen for Patientsikkerhed offentliggør alle tilsynsrapporter i 3 år på deres hjemmeside.

Endvidere offentliggøres rapporterne på Ringkøbing-Skjern Kommunes hjemmeside.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Sundhedsfaglige tilsyn iht. Sundhedsloven § 213

Ældretilsyn iht. Serviceloven §§ 83-87

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
KL's Social- og Sundhedspolitiske Forum 2024.

B.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2024.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing