Referat: 13. marts 2024 kl. 08:00

Akutfunktionen og Aflastningsområdet, Fjordparken Ældrecenter, Holmelunden 11, Ringkøbing
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Rita Byskov
  • Susanne Høj
  • Jens Erik Damgaard
  • Linda Nielsen
  • Jens Jensen

Fraværende

  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

2: Udvidelse af samarbejdsaftalen om den gode indlæggelse og udskrivelse til det psykiatriske område

Sagsnr: 19-027802

Sagsfremstilling

Den gode proces ved indlæggelser og udskrivelser af patienter med somatiske sygdomme er aftalt i Samarbejdsaftale om den gode indlæggelse og udskrivelse, som trådte i kraft den 1. juni 2021.

Samarbejdsaftalen skal nu udvides til også at omfatte indlæggelser og udskrivelser i psykiatrien.

De seks principper i samarbejdsaftalen

Samarbejdsaftalen er værdibaseret og bygger på seks principper for samarbejdet mellem kommuner, hospitaler og almen praksis om indlæggelse og udskrivelse. Principperne udgør omdrejningspunktet i samarbejdsaftalen, hvor den fælles ambition er at sikre, at borgerne oplever gode sammenhængende indlæggelses- og udskrivelsesforløb.

De seks principper i samarbejdsaftalen er følgende:

  1. Inddragelse af borgeren og de pårørende
  2. Et fælles ansvar at sikre det gode sammenhængende indlæggelses- og udskrivelsesforløb for borgeren
  3. Den gode udskrivelse starter ved indlæggelsen
  4. Videndeling og realistiske oplysninger
  5. Relationsdannelse, gensidig tillid og dialog
  6. Fælles forberedelsestid

Udvidelse af samarbejdsaftalen om den gode indlæggelse og udskrivelse til det psykiatriske område

Alle borgere, uanset sygdom, skal opleve et trygt forløb i forbindelse med indlæggelse og udskrivelse fra sygehuset. Derfor er det afgørende, at alle parter arbejder tæt sammen, deler nødvendige data og kommunikerer rettidigt.

Samarbejdsaftalen om den gode indlæggelse og udskrivelse af patienter med somatiske sygdomme trådte i kraft 1. juni 2021. Parterne inden for det psykiatriske område har ikke været omfattet af samarbejdsaftalen fra starten, da der på daværende tidspunkt ikke var en mulighed for at kommunikere digitalt med hinanden. Parterne inden for det psykiatriske område omfatter regionspsykiatrien, det regionale socialområde samt den kommunale socialpsykiatri og børne- og ungeområdet.

Samarbejdsaftalen udvides til det psykiatriske område, eftersom det nu er blevet muligt at sende såkaldte korrespondancebreve, sådan at hospitalerne, det sociale område i kommunerne, almen praksis samt det regionale socialområde kan benytte korrespondancebreve i den tværsektorielle kommunikation om de borgere, der går på tværs af sektorerne inden for det psykiatriske område.

Udvidelsen betyder, at alle indlæggelser i somatikken og i psykiatrien fremover vil være omfattet af aftalen, såfremt borgeren ved indlæggelse modtager, eller ved udskrivelse har behov for at modtage, ydelser fra enten sundheds- og omsorgsområdet, den kommunale socialpsykiatri, det regionale socialområde eller børne- og ungeområdet.

Private bosteder er ikke aftalepart og er derfor i udgangspunktet ikke forpligtet af samarbejdsaftalen. Det er derfor væsentligt, at kommuner i samarbejde med bosteder sikrer de bedste rammer for implementering af samarbejdsaftalen, så forløbene følger principperne for den gode indlæggelse og udskrivelse.

Godkendelse og ikrafttræden

Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Midtjylland har sendt udvidelsen af samarbejdsaftalen til politisk godkendelse i de 19 kommuner i regionen med henblik på, at aftalen kan træde i kraft den 1. april 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Samarbejdsaftalen understøtter, at alle parter arbejder tæt sammen, deler nødvendige data og kommunikerer rettidigt i forbindelse med indlæggelse og udskrivelse fra hospitalet.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget godkender udvidelsen af samarbejdsaftalen om den gode indlæggelse og udskrivelse til det psykiatriske område.

BilagBeslutning

Samarbejdsaftalen godkendes.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

3: Ændret serviceniveau i Handicap og Psykiatris dagtilbud

Sagsnr: 24-003078

Sagsfremstilling

I budgetaftalen efter budgetkonferencen i 2023 blev det besluttet, at Handicap og Psykiatri skulle reducere serviceniveauet med 1 mio. kr. i 2024 stigende til 4,5 mio. kr. i 2027. Social- og Sundhedsudvalget har på et temamøde den 31. januar 2024 drøftet, hvor i serviceniveauet, at 2024 besparelsen på 1 mio. kr. kunne udmøntes.

Et af forslagene er en reduktion i serviceniveauet for borgere, der er i Handicap og Psykiatris to dagtilbudstyper - beskyttet beskæftigelse eller aktivitets- og samværstilbud.

Det nuværende serviceniveau for dagtilbud blev godkendt i 2022, hvor der blev indført moduler i dagtilbuddene. Et modul er en dag. Serviceniveauet er som udgangspunkt 4 moduler/4 dage. Det er dog altid en konkret og individuel vurdering. Nogle borgere har færre dage og andre har 5 dage. Formålet med indførelse af moduler var en mere målrettet ressource tildeling i forhold til den enkelte borgers faktiske fremmøde. 

En opgørelse i januar 2024 viser, at en del borgere enten er i dagtilbud nogle timer om formiddagen eller om eftermiddagen. 

Forslaget er, at de nuværende moduler i dagtilbud justeres, så de matcher borgernes reelle fremmøde, og Myndighed fremover kan visitere til halve eller hele moduler/dage. 

Helt konkret vil det betyde, at bevillingen vil være efter borgernes fremmøde. Ses der på de nuværende borgeres fremmøde i dagtilbuddene, vil den foreslåede ændring i serviceniveauet give en årlig besparelse på 800.000 kr. Gevinsten i 2024 forventes af være 550.000 kr.

Forslaget har været i høring i Handicaprådet og FagMED. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Serviceloven §§103 og 104.

Økonomi

Det ændrede serviceniveau vil med de nuværende borgeres fremmøde give en årlig besparelse på 800.000 kr. og 550.000 kr. i 2024.

I november 2024 vil der blive set på besparelsen og udmøntningen igen.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

De nuværende borgere i dagtilbuddene skal ikke ændre, hvornår de kommer i dagtilbuddene, men afregningen til dagtilbuddene vil blive ændret.

Det ændrede serviceniveau vil give en mere tydelighed for dagtilbuddene i forhold til, hvornår borgerne er tilstede i dagtilbuddene. 

Det vil betyde, at der er færre personaleressourcer i dagtilbuddene.

Personaleressourcerne i dagtilbuddene vil blive benyttet mere målrettet, da det ved borgerens start i dagtilbud er kendt, hvornår borgeren er tilstede. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet, at det ændrede serviceniveau godkendes.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender administrationens indstilling.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

4: Serviceniveau for aflastning

Sagsnr: 23-020078

Sagsfremstilling

Handicap og Psykiatri ønsker, at der bliver fastsat et serviceniveau for aflastning. 

Handicap og Psykiatri tilbyder aflastning til borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der bor hjemme hos en ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende. Aflastning kan tilbydes i form af dag-, aften- eller døgntilbud med det formål, at ægtefællen, forældre eller andre nære pårørende bliver aflastet. 

Borgeren kan ikke vælge frit aflastningssted. Handicap og Psykiatri træffer beslutningen om antal døgn i aflastning på baggrund af en konkret og individuel vurdering. 

Social- og Sundhedsudvalget bedes på dette møde sende forslaget til serviceniveau for aflastning i høring med henblik på efterfølgende behandling af sagen i Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet.

Nuværende aflastningstilbud

Der købes årligt aflastning til 7 borgere over 18 år som bor hjemme hos deres forældre. Der købes 792 døgn årligt (tal for 2023). Antal bevilligede døgn pr. borger spænder fra 55 døgn optil 182 døgn årligt.  En af forklaringerne på den store variation i antal bevilligede døgn kan være, at der i dag ikke er vedtaget et serviceniveau for aflastning.

I 2023 er der købt aflastningsdøgn hos henholdsvis Ikast-Brande kommune og Varde kommune. Begge kommuner har valgt at stoppe salget af aflastningspladser i 2024. 

Etablering af aflastning i Handicap og Psykiatri

På budgetkonferencen 2022 besluttede Byrådet at der skulle etableres i aflastningstilbud i Handicap og Psykiatri på Bakkehuset. Der har i fagområdet været arbejdet med udmøntningen af denne beslutning, og særligt i forhold til sikre en økonomisk bæredygtig drift. Behovet for aflastning er siden beslutningen i 2022 faldet med 1 borger, svarende til 192 døgn årligt. 

Behovet for etablering af eget aflastningstilbud er særligt presserende, da det ikke længere er muligt at købe døgn hos de to førnævnte kommuner, og da der i øvrigt ikke er andre udbydere i de omkringliggende kommuner. 

Etablering af serviceniveau for aflastning

I forbindelse med at borgerne vil skulle skifte til andet tilbud giver det særlig anledning til at gennemgå borgernes bevillinger. Da serviceniveaubeskrivelserne blev vedtaget i 2021, blev der ikke udarbejdet et serviceniveau for aflastning.

På Social- og Sundhedsudvalgets temamøde d. 30. oktober 2023, gav udvalget politiske signaler om at der skal udarbejdes et serviceniveau på aflastning. 

Handicap og Psykiatri har udarbejdet et forslag til et serviceniveau for aflastning.

Forslag til serviceniveau for aflastning

Aflastning udmåles med et antal dage/døgn pr. år. Antallet af døgn afhænger af behovet. Omfanget varierer derfor alt efter ægtefællens, forældrenes eller de pårørendes konkrete behov, herunder om behovet er i:

  1. mindre omfang
  2. middelstort omfang
  3. stort omfang
  4. omfattende omfang

Serviceniveauet for aflastning udenfor hjemmet vil altid være en individuel og konkret vurdering og som udgangspunkt op til 90 dage/døgn pr. år.

Forslaget til serviceniveau for aflastning er nærmere beskrevet i det vedhæftede bilag.

Gennemgang af serviceniveauet i andre kommuner viser, at 90 aflastningsdage/døgn er det typiske serviceniveau, som andre kommuner har vedtaget.

Forslaget har været i høring i Handicaprådet og FagMED.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Servicelovens § 84 stk. 1.

Økonomi

Handicap og Psykiatris hidtidige erfaringer viser, at et vedtaget serviceniveau understøtter den overordnede målsætning om at opnå økonomisk bæredygtighed på fagområdet. En eventuel økonomisk besparelse afhænger dog af den konkrete og individuelle vurdering i de enkelte sager.

November 2024 vil det blive vurderet, om det ændrede serviceniveau samt at aflastning etableres på Bakkehuset, kan give besparelser i 2025 og frem.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Såfremt serviceniveauet bliver vedtaget, vil flertallet af de nuværende borgere opleve et reduceret serviceniveau. Handicap og Psykiatri foretager imidlertid en konkret og individuel vurdering i de enkelte sager.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • godkender forslaget til serviceniveau for aflastning og
  • sender sagen til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender administrationens indstilling.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

5: Ny visitering i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 24-003080

Sagsfremstilling

I budgetaftalen efter budgetkonferencen i 2023 blev det besluttet, at Handicap og Psykiatri skulle reducere serviceniveauet med 1 mio. kr. i 2024 stigende til 4,5 mio. kr. i 2027. Social- og Sundhedsudvalget har på et temamøde den 31. januar 2024 drøftet, hvor i serviceniveauet, at 2024 besparelsen på 1 mio. kr. kunne udmøntes.

Et af forslagene er, at Handicap og Psykiatris Myndighedsafdeling visiterer direkte til gruppestøtte og virtuel støtte, og afregningen til bostøtten ændres. 

Det nuværende serviceniveau, der blev godkendt i marts 2021 er, at bostøtte leveres som gruppestøtte og virtuelt via teknologiske hjælpemidler, men kan også leveres individuelt i hjemmet.

Myndighedsafdelingen bevilliger individuel støtte til alle borgere, der er i målgruppen til bostøtte, og hvordan bostøtten leveres af medarbejderne, har hidtil været en metode i bostøtteafdelingerne. Dvs. medarbejderne i bostøtten vælger, hvordan de leverer støtten.

Inden Myndighed bevilliger støtte til en borger, laves i samspil med borgeren og evt. pårørende en udredning efter Voksen Udrednings Metoden (VUM). I denne udredning bliver den enkelte borgers funktionsniveau kortlagt efter en konkret og individuel vurdering, og det bliver tydeligt, om borgeren kan profitere af gruppestøtte, virtuelt støtte og eller individuel støtte. Myndighedsafdelingen får dermed kendskab til, om det er realistisk, at borgeren kan modtage f.eks. gruppestøtte. 

Ved at Myndighedsafdelingen fremover ikke kun visiterer til individuel støtte, men også gruppe- og virtuelstøtte, vil borgerne få en mere tydelig visitering til de forskellige typer bostøtte og dermed få mere målrettede indsatser fra opstarten af et forløb, og der vil være en hurtigere igangsætning af indsatsen i bostøtten, da bostøtten ikke først skal til at afklare, om det er gruppe, virtuelt og eller individuel støtte, der skal benyttes til den enkelte borger.

Helt konkret vil forslaget betyde, at bostøtteafdelingerne ikke længere får midler til individuel støtte til alle borgere i bostøtten, men den økonomiske afregning justeres efter hvilken støtte borgeren modtager.

Det forventes, at forslaget vil fremme brugen af virtuelle samtaler, samt at der arbejdes endnu mere på tværs.

Den nye visitering i Myndighed forventes at give en besparelse på 450.000 kr. i 2024 og en helårsvirkning på 600.000 kr. fra 2025.

Sagen har været i høring i FagMED og Handicaprådet.

Høringssvaret fra FagMED har givet anledning til at foreslå, at besparelsespotentialet fastholdes, men der nedsættes en arbejdsgruppe, der i løbet af 2024 skal se på, om det skal være en ny visitering i Myndighed, og hvordan tildelingen af ressourcer fremover skal være til henholdsvis virtuelt- og gruppestøtte.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Serviceloven §85.

Økonomi

Budgettet til bostøtten i 2024 er på godt 26 mio. kr. Forslaget forventes at give en besparelse på 450.000 kr. i 2024 og en helårsvirkning på 600.000 kr. fra 2025. 

I 2024 vil besparelsen blive fordelt på bostøtterammen. I november 2024 vil der blive set på besparelsen og udmøntningen igen.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

I den beregnede besparelse vil de nuværende borgere i bostøtten ikke ændre støtteform, men afregningen til bostøtten vil blive ændret.

Et ændrede serviceniveau vil give en mere tydelighed for bostøtten i forhold til, hvilke borgere, der kan modtage støtte individuelt, i grupper eller virtuelt.

Handicap og Psykiatri arbejder efter den politiske strategi med de 7 pejlemærker, hvor et af pejlemærkerne er, at borgerne skal være så selvhjulpne som muligt og i udgangspunkt i egen bolig.  Dette vil betyde, at flere borgere visiteres til bostøtte, og med en ny visitering og afregning vil det være muligt at rumme flere borgere i bostøtten.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • godkender forslagets budgettilretninger pr. dags dato.
  • godkender at der nedsættes en arbejdsgruppe.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

6: Behandlingskontinuitet

Sagsnr: 24-005820

Sagsfremstilling

Der er et relativt stort antal udeblivelser i psykiatrien i Gødstrupklyngen. Udeblivelser til ambulante ydelser i psykiatrien har en negativ effekt på borgerens helbredstilstand. Ved manglende behandlingskontinuitet risikerer borgeren at forlænge behovet for behandling i hospitalsregi, ligesom det har en negativ effekt i forhold til borgerens hverdagsliv. Desuden betyder udeblivelser, at kapacitet på hospitalet går til spilde – i en situation, hvor der er stor mangel på behandlere.

Gødstrupklyngen blev på det første møde den 12. oktober 2022 præsenteret for det lokale udfordringsbillede på psykiatriens område, udarbejdet af en fælles taskforce for psykiatri. Gruppen kom med forslag til indsatsområder inden for voksenpsykiatri. På det politiske klyngemøde i Gødstrupklyngen den 12. april 2023 blev det besluttet at arbejde videre med bl.a. fokusområdet Behandlingskontinuitet (udeblivelser) indenfor voksenpsykiatri.

Siden 12. april 2023 har en arbejdsgruppe kigget på data og lavet kvalitative interviews for at kortlægge problemet. Arbejdsgruppen har udarbejdet en række forslag til handlinger i dels kommunerne dels behandlingspsykiatrien samt en række fælles tværgående forslag. Disse skal nu kvalificeres yderligere af de kommuner, som ikke er repræsenteret i arbejdsgruppen.

Det samlede forsøg indeholder en lang række elementer. Projektforsøget vil forløbe over en treårig periode, hvor der skal søges eksterne midler til at finansiere udgifterne til blandt andet ledsagelse. Ligeledes skal der etableres et forskningssamarbejde med VIVE og VIA, eller anden forskningsinstitution for at kunne dokumentere indsatsernes effekt med henblik på varig tilretning af praksis.  

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ved at søge fondsmidler samt indlede et samarbejde med VIVE eller en anden forskningsinstitution vil der være mulighed for at kunne dokumentere indsatsernes effekt med henblik på varig tilretning af praksis.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget giver tilsagn om deltagelse i projektet. På den baggrund vil forvaltningen gå videre med at søge fondsmidler samt indlede et samarbejde med VIVE eller en anden forskningsinstitution for at kunne dokumentere indsatsernes effekt med henblik på varig tilretning af praksis.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

7: Afvikling af midlertidige boliger på Fredensgade i Skjern

Sagsnr: 23-025256

Sagsfremstilling

Handicap og Psykiatri har mange ledige boliger a typen længerevarende boliger. Social- og Sundhedsudvalget på temamøder i 2023 givet politiske signaler om, at reducere i mængden af boliger.  

Handicap og Psykiatri har en række fleksible boliger/pavilloner til forskellige målgrupper på handicap- og psykiatriområdet, henholdsvis:

  • Pavillonerne ved Fredensgade (borgere med ADHD og autisme)
  • Pavillonerne ved Rosengården (borgere med sindslidelser)

Pavillonerne er boliger til borgere i midlertidige botilbud og blev opført som et led i Handicap og Psykiatris strategiplan for udvikling af egne tilbud 2016-2019. Strategiplanen havde baggrund i et ønske om primært at anvende egne botilbud fremfor at købe pladser.

Pavillonerne ved Fredensgade er et tilbud med fire boliger til borgere med ADHD og autisme. Tilbuddet ligger på Fredensgade 30 ved botilbuddet Fredensgade i Skjern. Ændrede energikrav betyder, at pavillonerne ikke længere er lovligt opsat.

Handicap og Psykiatri anbefaler, at pavillonerne afvikles i takt med, at borgerne flytter ud af pavillonerne. Serviceniveauet for disse midlertidige boliger er, at borgerne kan bo i boligerne i op til 3 år. Pavillonerne vil derfor blive afviklet indenfor en 3 årige periode. 

Social- og Sundhedsudvalget og Byrådet har på temamøder henholdsvis den 11. januar og den 20. juni 2023 givet politiske signaler om, at pavillonerne på Fredensgade kan afvikles.

Social- og Sundhedsudvalget bedes på dette møde tage stilling til, hvorvidt Handicap og Psykiatri kan arbejde videre med at afvikle tilbuddet.

Hvis Social- og Sundhedsudvalget beslutter, at Handicap og Psykiatri kan arbejde videre med at afvikle pavillonerne på Fredensgade, stopper fagområdet med at visitere nye borgere til tilbuddet. Borgere med ADHD og autisme, som har behov for et midlertidige botilbud vil blive visiteret til andre tilbud. Forslaget om afvikling af de 4 pavilloner på Fredensgade bliver sendt i høring i Handicaprådet og FagMED, hvorefter Social- og Sundhedsudvalget på et kommende møde tager endelig stilling til forslaget.

Handicap og Psykiatris vurdering af behovet for de 4 pavilloner.
Handicap og Psykiatri forventer også fremadrettet at have brug for boliger til midlertidige botilbud. Fagområdet køber i dag et betydeligt antal pladser til midlertidigt botilbud.

Da pavillonerne ikke længere lever op til energikravene og ikke længere er lovlig opsat, er det vurderingen, at de fremover ikke skal anvendes. Det er ikke økonomisk rentabelt, at renovere pavillonerne.

Da der bor borgere i alle 4 pavilloner, er forslaget at boligerne afvikles i takt med at borgerne flyttes ud. Det betyder, at der ikke længere vil blive visiteret borgere til pavillonerne på Fredensgade. Primo 2024 bliver den første pavillon ledig.

Kommende borgere vil i stedet blive visiteret til andre tilbud. Det kan være tilbud som Handicap og Psykiatri køber i andre kommuner eller hos private tilbud. Endvidere har Handicap og Psykiatri en del ledige boliger og der kunne ses på, om nogle af disse kan anvendes eller om der skal opføres nye fleksible boliger på grunden på Fredensgade a la de pavilloner, som er på Rosengåden, da disse er af en anden standard og lever op til energikravene.

Sagen har været i høring i Handicaprådet og FagMED.

Handicaprådet ser det som positivt, at man lukker de midlertidige boliger på Fredensgade, da boligerne ikke længere lever op til energikravene og ikke længere er lovligt opsat. Det er en forbedring af vilkårene, at man etablerer andre midlertidige botilbud.

FagMED Handicap og Psykiatri bakker op om afvikling af boligerne på Fredensgade. FagMED udtrykker dog bekymring omkring alene arbejde og dækning af døgntilbud, når man når ned på 10 borgere. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Serviceloven § 107.

Økonomi

Driftsbudget på Fredensgade §107 i Handicap og Psykiatri
Budgettet er på 821.000 kr., hvoraf 236.000 kr. er til basispersonale som ledelse og nattevagt, mens 20.000 kr. er til det øvrige driftsbudget som uddannelse, forsikringer, øvrige personaleudgifter mv. Det resterende budget på 565.000 kr. vedrører ydelsespakker, som reduceres og tilfalder Myndighedsrammen, når en borger flytter ud.

Når tilbuddet lukker skal budgettet på 236.000 kr. til ledelse og nattevagt tilføres en af de øvrige tilbud under samme enhed, mens de 20.000 kr. til den øvrige drift skal tilbage til Myndighedsrammen.

Driftsbudgettet på Fredensgade §107 ved Ejendomscentret
Ved Ejendomscentret er der både et indtægtsbudget og et udgiftsbudget. Udgiftsbudgettet på 36.000 kr. dækker den daglige drift. Hvis udvalget beslutter at lukke tilbuddet, kan udgiftsbudgettet reduceres til 15.000 kr. årligt allerede fra 2024, da der ikke forventes et ret stort forbrug til vedligehold frem mod lukning. De resterende 21.000 kr. tilfalder kassen permanent fra 2024.

Indtægtsbudgettet er på 58.000 kr. årligt. Indtægtsbudgettet udlignes af den husleje, som borgerne betaler for at bo i det midlertidige botilbud. Når en bolig står tom, er det Handicap og Psykiatri, der skal finansiere tomgangshuslejen til Ejendomscentret, som er 2.500 kr. i måneden pr. bolig.

Da huslejeindtægten fra to ud af de fire pavilloner opfylder indtægtsbudgettet, er der ikke behov for, at Handicap og Psykiatri betaler tomgangshusleje til Ejendomscentret for de to første boliger, som bliver tomme. Når de to sidste boliger bliver tomme, anbefales der en løbende nedlukning af boligerne, som vil betyde, at indtægtsbudgettet justeres i takt hermed og udlignes gennem kassen.

Når alle fire pavilloner er tomme skal de fjernes. Aktuelt er der ikke klarhed over omkostningernes størrelse til bortskaffelse af pavilloner og reetablering. Det anbefales at udgifterne finansieres fra Ejendomscentret vedligeholdelsespulje til kommunale bygninger.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Der bor pt. 3 borgere i pavillonerne, og der er medarbejdere tilknyttet tilbuddet. Det vil således få betydning for borgere og medarbejdere, såfremt tilbuddet afvikles.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender og videresender til Økonomiudvalget, at

  • der fra ikke længere visiteres borgere til pavillonerne
  • de 4 pavilloner på Fredensgade afvikles i takt med at de bliver ledige
  • indtægtsbudgettet nedskrives med 21.000 kr. svarende til nedgang i budgetbehovet
  • Ejendomscentrets vedligeholdelsespulje til kommunale bygninger finansierer udgifter til bortskaffelse af pavilloner og reetablering

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender administrationens indstilling.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

8: Lukning af botilbud

Sagsnr: 24-000798

Sagsfremstilling

Handicap og Psykiatri har gennem længere tid haft mange tomme botilbudspladser i kommunen. Antallet er ledige boliger er steget til 42 pr. 10. januar 2024.

Antallet af tomme botilbudspladser er steget dels på grund af den politiske strategi for Handicap og Psykiatri, som Byrådet vedtog i 2021 med 7 strategiske pejlemærker herunder, at borgerne skal blive så selvhjulpne som muligt som udgangspunkt i eget hjem, og at vi vil have rette borger i rette tilbud til rette pris uanset tilbuddets beliggenhed.

Social- og Sundhedsudvalget har det sidste års tid haft temamøder om boligsituationen i Handicap og Psykiatri. Der er behov for at reducere i antallet af boliger.

Når kommunerne efterspørger at købe pladser hos andre kommuner, er det primært til borgere med komplekse udfordringer. Det er omvendt langt sværere at sælge pladser til borgere med lettere udviklingshæmning.

Handicap og Psykiatriområdet er udfordret økonomisk. En lukning af et botilbud vil medføre en reduktion i antallet af tomme botilbudspladser og dermed forbedre økonomien.

Administrationen anbefaler derfor at reducere antallet af ledige boliger ved at lukke botilbuddet Grønbjerghjemmet den 1. september 2026. Anbefalingen om at lukke Grønbjerghjemmet har blandt andet baggrund i, at tilbuddet ikke er driftsøkonomisk bæredygtigt.

Grønbjerghjemmets indretning med tre etager er ikke optimal i forhold til målgruppen, udnyttelse af personaleressourcerne og tilbuddets driftsøkonomi. 

Endvidere betyder Grønbjerghjemmets geografiske placering, at der er stor afstand til aktivitets- og samværstilbud. 7 ud af de 15 borgere på Grønbjerghjemmet er i dag i aktivitets- og samværstilbud, heraf fire borgere på MSM i Ringkøbing og tre borgere på Skovbrynet i Skjern.

Hovedparten af borgerne på Grønbjerghjemmet har tidligere boet i Ringkøbing eller Skjern/Tarm, og er således flyttet fra deres nærmiljø og netværk. Særligt for gruppen af borgere, der tidligere har boet i eget hjem med bostøtte, kan en flytning fra det kendte nærmiljø til Grønbjerg betyde et tab af praktiske færdigheder i forhold til at kunne klare mindre daglige gøremål, f.eks. indkøb.

Borgerne på Grønbjerghjemmet tilbydes en plads i et botilbud med ledig kapacitet. Der foretages altid en konkret og individuel vurdering af borgerens behov. Medarbejderne tilbydes ansættelse på en anden arbejdsplads i Handicap og Psykiatri.

Borgerne på Grønbjerghjemmet er ældre borgere med udviklingshæmning. Der bor 15 borgere i alderen 50-79 år pr. 10. januar 2024. Handicap og Psykiatri sælger heraf 2 pladser til borgere fra andre kommuner.

Handicap og Psykiatri får et stigende antal ældre, og dem vil vi gerne samle. Det kan i første omgang lykkes i den nordlige del i Ringkøbing for at styrke kvaliteten. Borgerne tilbydes efter en konkret og individuel vurdering en plads på botilbuddet Brohuset i Ringkøbing, da langt størstedelen af ældre i egen bolig bor i Ringkøbing, dermed sikrer vi nærhed for borgerne.

På sigt kan det ligeledes vurderes, om der er behov for at etablere et tilbud i Skjern til ældre borgere med udviklingshæmning, som i dag bor i egen bolig med bostøtte i den sydlige del af Ringkøbing-Skjern Kommune.

Yngre borgere på Brohuset bliver tilbudt enten en botilbudsplads på Holmelunden eller en visiteret bolig med bostøtte på Langagerparken eller Engdraget. Der foretages altid en konkret og individuel vurdering af borgerens behov.

Processen er, at Social- og Sundhedsudvalget sender forslaget om lukning af Grønbjerghjemmet i høring. Der vil være en høringsperiode på 3 måneder. Social- og Sundhedsudvalget behandler sagen igen den 19. juni 2024, hvor høringssvarene drøftes og Social- og Sundhedsudvalget tager stilling til lukning af Grønbjerghjemmet. Økonomiudvalget behandler sagen den 25. juni 2024 og Byrådet den 13. august 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Almenboligloven §105.

Økonomi

Ledige boliger har stor betydning for tilbuddets økonomi og dermed også muligheden for at fastholde kvalificeret personale. Grønbjerghjemmet har oplevet et stigende merforbrug fra 2020 til 2023. I 2020 var merforbruget på 161.000 kr. I 2023 er det forventede merforbrug på 1,5 mio. kr. Tilbuddet er således ikke driftsøkonomisk bæredygtigt.

En lukning af Grønbjerghjemmet vil betyde en besparelse på 2,6 mio. kr. på driften fordelt på besparelser på henholdsvis basisbudgettet, lederløn samt en delvis besparelse på nattevagt. Her er det forudsat, at nogle af ressourcerne til nattevagt følger borgerne til et andet tilbud. Besparelserne slår fuldt ud igennem i 2027.

Dertil kommer besparelser på allerede afsatte anlægsmidler til renovering af udestuen på Grønbjerghjemmet, hvilket udgør 1,7 mio. kr.

I forbindelse med lukningen af Grønbjerghjemmet er det i 2027 nødvendigt at indfri den resterende gæld i bygningen. Ved udgangen af 2026 vil gælden i bygningen være mellem 5,0 og 5,5 mio. kr. altså afhængig af, hvornår bygningen kan frikøbes.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Handicap og Psykiatri har siden 2021 arbejdet med at implementere den politiske strategi på boligområdet. Den politiske strategi har bidraget til, at Handicap og Psykiatri gennem længere tid har haft et højt antal af ledige boliger. Lukning af Grønbjerghjemmet bidrager til at reducere antallet af ledige boliger i Handicap og Psykiatri.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget:

  • indstiller, at Grønbjerghjemmet lukkes pr. 1. september 2026
  • igangsætter en høring i Handicaprådet og FagMED samt afholder dialogmøde med borgerforeninger i lokalområdet
  • drøfter høringssvar og tilbagemeldinger fra dialogmøder på Social- og Sundhedsudvalgsmødet den 19. juni 2024 med henblik på at vurdere, om de giver anledning til ændringer af indstillingen og/eller sender indstillingen til behandling i Økonomiudvalget den 25. juni 2024 og i Byrådet den 13. august 2024

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

9LUKKET PUNKT: Økonomien i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 24-000989

Beslutning

Der arbejdes videre med alle forslag.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Ændret brug af anlægsmidler

Sagsnr: 23-020078

Sagsfremstilling

På budgetkonferencen i 2022 blev det besluttet, at Handicap og Psykiatri skulle oprette et aflastningstilbud på Bakkehuset, for at kunne hjemtage borgere over 18 år der i dag, har et aflastningstilbud i andre kommuner.

Handicap og Psykiatri har hidtil købt aflastning i Varde og Ikast-Brande Kommuner, men de har lukket deres aflastningstilbud henholdsvis i 2023 og pr. 31. marts 2024.

Handicap og Psykiatri er i gang med at etablere aflastning på Bakkehuset.

Aflastningen foregår typisk i tidsrummet fra kl. 14:30-9:30. I den øvrige tid er borgerne typisk i dagtilbud, STU eller beskæftigelse i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Rammerne for aflastningstilbuddet etableres i dagtilbuddets lokaler på Bakkehuset, da dagtilbuddet i hverdagene er lukket indtil kl. 9 og efter kl. 15. Fredag lukker dagtilbuddet kl. 12. Ved at anvende dagtilbuddets lokaler bliver det en enhed, som er adskilt fra Bakkehusets bodel.

På Budgetkonferencen blev der afsat 150.000 kr. til inventar til aflastningsboligerne, da boligerne skal være møblerede. Da budgetsagen blev udarbejdet var der flere tomme boliger i Bakkehusets bodel, hvormed budgetsagen blev beregnet under forudsætning af, at aflastningsboligerne skulle indrettes i en afdeling i bodelen. Det viser sig nu, at være mere fordelagtigt, at oprette aflastningspladserne i dagtilbuddet, da man i så fald ikke inddrager boliger, samt udnytter kapaciteten i dagtilbud i det tidsrum, hvor dagtilbudsborgerne ikke er der.
De 150.000 kr., som der blev bevilget på budgetkonferencen til etablering af aflastning, anvendes til inventaranskaffelser. Disse midler er frigivet.

Handicap og Psykiatri har haft Ejendomscentret til at gennemgå dagtilbuddets rammer for aflastning, og der er flere ting der skal renoveres, mens Ejendomscentret ligeledes vurderer, at der skal etableres et brandsikringsanlæg (ABA-anlæg). Der er ikke lovkrav om et sådant anlæg i dagtilbud, men når der skal være sovende borgere, bliver det et lovkrav. Der er etableret ABA-anlæg i bodelen, hvorfor dette ikke var indregnet i forbindelse med budgetsagen. Ejendomscentret har anslået udgifterne til etablering af aflastning i dagtilbudsdelen inkl. etablering af ABA-anlæg til følgende:

Projekt

Anslået udgift

Malerarbejde

100.000 kr.

Udskiftning af køkken i fælles område

125.000 kr.

Reparation af gulve

30.000 kr.

Etablering af ABA-anlæg

200.000 kr.

Brandrådgiver

100.000 kr.

Ventilation – brandspjæld

50.000 kr.

Passiv brandsikring

50.000 kr.

Branddøre

40.000 kr.

Uforudsete udgifter 20%

140.000 kr.

I alt

835.000 kr.

 

 

Finansiering:

 

Ejendomscentret via vedligeholdelsespuljen til kommunale bygninger (3 første poster)

255.000 kr.

Handicap og Psykiatri via anlægsmidler

580.000 kr.

Handicap og Psykiatri har et anlægsprojekt kaldet ”Fleksible boliger” på 852.000 kr., hvor der er behov for at få omprioriteret og frigivet 580.000 kr. af disse midler til aflastningssagen. ”Fleksible boliger” er en pulje der for flere år siden blev givet, til at etablere fleksible boliger.

Derudover vil den øgede aktivitet i dagtilbud betyde, at der vil være et større forbrug på driften af bygningen, vedligehold og serviceaftaler til ABA og ABDL anslået til i alt 35.000 kr. årligt, som kan rummes indenfor Ejendomscentrets nuværende budget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Serviceloven §84.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender, og videresender til Økonomiudvalget og Byrådet, at

  • der frigives en anlægsbevilling til etablering af aflastningstilbuddet på Bakkehuset på i alt 835.000 kr., som finansieres med
    • 580.000 kr. af rådighedsbeløbet fra fleksible boliger og
    • 255.000 kr. af Ejendomscentrets vedligeholdelsespulje til kommunale bygninger

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender administrationens indstilling.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

11: Budgetopfølgning ultimo februar 2024

Sagsnr: 23-022646

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo februar for de centrale budgetområder under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 21,5 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 14,7 mio. kr. 

I nedenstående diagram ses resultatet af budgetopfølgningen for februar 2024 for hele udvalgets område.

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et merforbrug på 8,5 mio. kr., som er en ændring på 5,7 mio. kr. siden sidste opfølgning.

  

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Pleje og Omsorg forventer et mindre forbrug på 2,0 mio. kr., hvilket er en ændring på 0,5 mio. kr. Ændringen skyldes primært et forventet merforbrug på IT-udgifter til blandt andet programlicenser og abonnementer.
  • Kontoen for de visterede timer viser et mindre forbrug på 2,0 mio. kr., hvilket er vurderet ud fra niveauet for visiterede timer i 2023, samt januar 2024.
  • For mellemkommunale betalinger forventes et merforbrug på 12,4 mio., hvilket er en ændring på 5,9 mio. kr., siden januar opfølgningen. Ændringen skyldes mange faktorer, som fagchefen redegør yderligere for på mødet. 
  •  For hjælpemidler forventes et mindre forbrug på 0,1 mio. kr., hvilket er en forbedring på 1 mio. kr. Forbedringen skyldes færre ansøgninger til udskiftning af biler end først antaget.
  • For friplejehjemmene forventes et merforbrug på 1,2 mio. kr. grundet 3 tomme pladser. Der arbejdes på at opnå hensigtserklæringen om, at der skal være 25 mellemkommunale borgere på Klokkebjerg jf. samarbejdsaftalen.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 13,0 mio. kr., hvilket er 1,1 mio. kr. højere end forventningen ved den seneste opfølgning, hvor forventningen var et merforbrug på 11,9 mio. kr. 

 

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:
  • Resultatet for 2024 er et øjebliksbillede, som er dannet på baggrund af borgernes indsatser, som er kendt af myndighedsafdelingen på nuværende tidspunkt.
  • Stigningen i merforbruget på 1,1 mio. kr. skyldes revisitationer af kendte borgere samt ændringer i forventning til kommende borgere.

  • I det forventede merforbrug er der indarbejdet en forudsætning om, at Myndighed kan opnå et potentiale på 2 mio. kr. på ukendt til- og afgang samt 0,5 mio. kr. på tilpasset indsats i botilbud på borgere mellem 1 og 2 mio. kr. I alt et potentiale på 2,5 mio. kr. Ved sidste opfølgning var potentialet 3,5 mio. kr. og dermed er der opnået 1 mio. kr.

  • Derudover er indarbejdet potentialet på 1 mio. kr., som svarer til den politiske beslutning om at nedsætte serviceniveauet. 
  • Takststigninger for køb i andre kommuner, regioner og private er endnu fuldt ud indarbejdet.
  • Refusionen for særligt dyre enkelt sager er af tekniske grunde ikke genberegnet. Det forventes muligt til opfølgningen på april mødet. Beløbet, der er med her, er dannet ultimo 2023.
Administrationen er i gang med at belyse nye indsatser, som kan reducere merforbruget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Inklusiv de decentrale enheder ser den samlede budgetopfølgning pr. 29. februar 2024 for Social- og Sundhedsudvalg således ud:

Afrapporteringen for de decentrale enheder foregår første gang med budgetopfølgningen ultimo marts på udvalgets april møde. Indtil da vil forudsætningen i budgetopfølgningerne være, at der vil være balance mellem budget 2024 eksklusiv overførsler og forbrug 2024.

Begge fagområders administration er bekendt med, at de decentrale enheder aktuelt forventer merforbrug i 2024. Der arbejdes med indsatser for at nedbringe omkostningerne.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Det besluttes, at der arbejdes videre med flere forslag på Handicap- og psykiatriområdet til at minimere merforbruget.

Udvalget anmoder Sundhed og Omsorg om at udarbejde forslag til det kommende udvalgsmøde, der kan nedbringe merforbruget i Sundhed og Omsorg.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

12: Driftsoverførsel fra 2023 til 2024

Sagsnr: 24-006198

Sagsfremstilling

Administrationen sender ansøgning om overførsel af akkumuleret over- eller underskud fra 2023 til
2024 til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet. Social- og Sundhedsudvalget får sagen til
orientering.

Resultatet for enhederne under Social- og Sundhedsudvalget er opgjort for regnskabsåret 2023 og
tillagt overført over- eller underskud fra tidligere år. Det nye over- eller underskud for den enkelte
enhed søges overført til 2024. Administrationen søger ligeledes om overførsel af resultatet for enkelte
centrale konti.

Sundhed og Omsorg
For enhederne under Sundhed og Omsorg viser det samlede regnskabsresultat for 2023 et merforbrug på 14,3 mio. kr. Der var overført et overskud på 0,7 mio. kr. fra 2022 til 2023. Administrationen søger om overførsel af et merforbrug på i alt 13,6 mio. kr. til 2024 for enhederne.
For de centrale konti søges der om overførsel af overskud på 7,2 mio. kr. Her er indeværende års resultat et overskud på 2,6 mio. kr.

Handicap og Psykiatri
Det samlede resultat for enhederne under Handicap og Psykiatri viser et merforbrug på 9,2 mio. kr.
for regnskabsåret 2023. Der var overført et overskud på 6,5 mio. kr. fra 2022 til
2023. Administrationen søger om en overførsel af merforbrug på 2,7 mio. kr. til 2024.

For Kvalitet og Udvikling samt Ledelse og Udvikling søges der om overførsel af overskud på 2,8 mio. kr. Her er indeværende års overskud på 0,8 mio. kr.

Grundet organisationsændringen anbefaler administrationen, at alle enheder i fagområdet får nulstillet deres overførselsbeløb. En godkendelse af forslaget vil stille alle enheder med samme økonomiske udgangspunkt for 2024. 
Nulstillingen af merforbrug skal udlignes af de opsparede midler fra tidligere år på Ledelse og Udvikling, som dermed dækker merforbruget på 2,7 mio. kr. for enhederne.

Initiativer fra begge fagområder
Social- og Sundhedsudvalget vil til udvalgsmødet i april blive præsenteret for allerede igangværende initiativer, samt forslag til nye tiltag for at nedbringe merforbruget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Overførselsadgangen for enhederne sker jævnfør notat om "Økonomistyring, bevillingsregler,
Ringkøbing-Skjern Kommune" godkendt af Økonomi- og Erhvervsudvalget.

Økonomi

Overførselsbeløbene udgør følgende:

 

For enheder med et overført underskud på 2% eller derover, eller hvis underskuddet er lavere end
2% men mere end 300.000 kr., indhenter administrationen årsagsforklaring samt handleplan for
nedbringelse af overført underskud hos lederen.

For Sundhed og Omsorg overfører følgende institutioner et underskud, der overstiger kriterierne.
Nedenfor er anført underskuddets størrelse samt den procentvise andel af underskuddet set i forhold
til enhedens budget.

Enhederne er anmodet om at afgive årsagsforklaringer på underskuddet samt handleplan for afvikling af underskuddet over et antal år.

Enhederne indenfor Handicap og Psykiatriområdet øger deres deres merforbrug i 2023. Disse beløb anbefales nulstillet, så alle enheder stilles lige efter organisationsændringen.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen fremsender sagen til orientering.

Social- og sundhedsudvalget vil til udvalgsmødet i april under budgetopfølgningssagen for de decentrale enheder blive præsenteret for allerede igangværende initiativer, samt forslag til nye tiltag for at nedbringe merforbruget.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

13: Overførsel af uafsluttede anlægssager 2023 til 2024

Sagsnr: 24-006198

Sagsfremstilling

I forbindelse med den tekniske regnskabsafslutning for 2023 konstaterer administrationen, at nogle
anlægsprojekter under Social- og Sundhedsudvalget ikke er afsluttet, eller ikke er igangsat endnu.
Ved regnskabsårets udløb er der ubrugte rådighedsbeløb på disse projekter. Administrationen har
sendt ansøgning til Økonomiudvalget og Byrådet om en genbevilling i 2024 af disse projekter. Social- og Sundhedsudvalget får sagen til orientering.

Administrationen har udarbejdet en detaljeret oversigt over de ikke-afsluttede anlægsprojekter. Det
fremgår heraf, at der søges om overførsel af et samlet beløb på 6,2 mio. kr. Til sammenligning blev
der fra 2022 til 2023 overført 4,9 mio. kr.

De største overførsler, foruden puljer, vedrører følgende projekter:

  • Aktivitetslokale på Grønbjerghjemmet 1.743.000 kr.
  • Mobile enheder til hjemmeplejen 1.273.000 kr.
  • Etablering af nyt aflastningscenter 1.000.000 kr.

Ovenstående projekter er endnu ikke igangsat. Overførselsbeløb for de øvrige projekter fremgår af bilaget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

I Styrelsesloven anføres, at bevillingsmyndigheden er hos Byrådet. Som følge heraf skal
enhver ansøgning om tillægsbevillinger (herunder også overførsel fra tidligere år) godkendes af
Byrådet.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen fremsender sagen til orientering.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

14: Godkendelse af kvalitetsstandarder 2024

Sagsnr: 23-026861

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget blev på mødet den 17. januar 2024 præsenteret for udkast til kvalitetsstandarder 2024. Udvalget udtrykte på mødet ønske om enkelte præciseringer, som er foretaget efterfølgende. Derudover blev der udtrykt ønske om en kvalitetsstandard for social tandpleje. Denne er udarbejdet og vedlagt som bilag.

Efter udvalgsmødet har kvalitetsstandarderne - herunder også kvalitetsstandarden for socialtandpleje - været i høring hos Ældreråd og Handicapråd, og der er indkommet høringssvar fra begge parter, som er vedlagt som bilag.

Vigtigste pointer fra Ældrerådets høringssvar:

  • der udtrykkes ønske om større synliggørelse af kvalitetsstandarderne
    Administrationens bemærkning: Dette indgår som en DBA-indsats for Myndighedsafdelingen i den nuværende periode.
  • der udtrykkes tilfredshed med muligheden for kommunal betaling af liggende transport til aflastningsophold
  • tilfredshed med kommunal betaling for udskiftning af dæk og slanger på kørestole mv.
  • tilfredshed med lettere adgang til hjælpemidler via Kvikservice
  • der er ønske om, at der opsættes gelænder/greb ved alle indgange til bolig.
    Administrationens bemærkning: Kommunen er forpligtet til at sikre, at borgeren har adgang til egen bolig - ikke at alle indgange kan benyttes.
  • Ønske om tilføjelse om fritstående loftlifte.
    Administrationens bemærkning: Loftlifte anvendes primært som APV-hjælpemiddel for det personale, som skal pleje en borger. APV-hjælpemidler er ikke omfattet af kvalitetsstandarderne.
  • Tilfredshed med kvalitetsstandarden vedr. socialtandpleje.

Vigtigste pointer fra Handicaprådets høringssvar:

  • tilfredshed med at servicehunde nu fremgår af kvalitetsstandarderne, men ønsker præcisering i forhold til førerhunde og sociale hunde.
    Administrationens bemærkning: Kvalitetsstandarden for servicehunde kan udvides med de andre typer af hunde. Der bevilges dog ikke sociale hunde, idet en social hund ikke kan mere end en velopdragen almindelig familiehund, som man selv anskaffer.
  • Handicaprådet forholder sig positivt til kvalitetsstandarden for socialtandplejen.

Tilføjelse til kvalitetsstandarden vedr. personlig pleje:

Ankestyrelsen har primo 2024 gennemført tilsyn med kommunernes kvalitetsstandarder. Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget brev om, at det ikke fremgår af kvalitetsstandarden for personlig pleje, at der er adgang til at få et fritvalgsbevis, så man har mulighed for at vælge en privat leverandør som alternativ til den kommunale hjemmepleje. Ankestyrelsen påpeger dette som en fejl, som kommunen skal tage handling på.
Udvalget anmodes derfor om at godkende følgende tilføjelse til kvalitetsstandarden for personlig pleje:

Borger har ret til frit valg af leverandør af personlig pleje. Da kommunen ikke har aftale med privat leverandør af personlig pleje, har man som borger mulighed for at få et fritvalgsbevis, hvorefter man selv indgår aftale med en leverandør om at levere den hjælp, man er visiteret til og ud fra den kommunalt beregnede pris pr. time.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder og frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp
m.v. (BEK nr. 299 af 25/03/2010).

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

En kvalitetsstandard beskriver det kommunale serviceniveau og de kvalitetsmål, som byrådet har
besluttet. Kvalitetsstandarderne er derfor et vigtigt redskab til, at borgere, pårørende og
samarbejdspartnere kan få et overordnet kendskab til, hvilken service der tilbydes i kommunen.

Derudover fungerer kvalitetsstandarderne som visitatorers og sagsbehandleres daglige redskab til at sikre sammenhæng mellem det politisk vedtagne serviceniveau og de konkrete afgørelser om bevilling af ydelser til borgerne.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender kvalitetsstandarder for 2024, herunder:

  • Kvalitetsstandarden for socialtandpleje, som er udarbejdet efter første udvalgsbehandling i januar 2024
  • Tilføjelsen til kvalitetsstandarden om personlig pleje vedrørende fritvalgsbevis.

BilagBeslutning

Kvalitetsstandarderne godkendes med enkelte ændringer.

De endelige kvalitetsstandarder fremsendes til Ældrerådet og Handicaprådet.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

15: Orientering om tilbud til borgere med diabetes

Sagsnr: 23-027375

Sagsfremstilling

På Social- og Sundhedsudvalgets møde i januar 2024 blev der i forbindelse med behandling af punktet om kvalitetsstandarder ytret ønske om en orientering om tilbud til borgere med diabetes - særligt med fokus på bevilling af sensorbaserede glukosemålere.

Målgruppen.

Diabetes er overordnet opdelt i 2 sygdomsgrupper:

  • type 1 diabetes, hvor der ingen insulinproduktion er, og borgeren derfor må behandles med insulin
  • type 2 diabetes, hvor insulinproduktionen er for dårlig eller kroppen reagerer dårligt på insulin. Behandlingen kan være tabletbehandling og/eller andet injektionspræparat end insulin eller insulin.

Borgere med type 1 diabetes følges oftest på diabetesambulatoriet på sygehuset. Borgere med type 2 diabetes går oftest til kontrol hos egen læge, dog afhængig af kompleksiteten i deres sygdom.

Afklaring af hvilken instans der er bevillings- og betalingsansvarlig.

Borgere med dokumenteret tablet og/eller insulinkrævende diabetes, eller i en kombinationsbehandling med et andet godkendt injektionspræparat, kan søge om bevilling af diabetesmaterialer. 

Ved ansøgning skal der tages stilling til om bevilling skal gives som et behandlingsredskab eller et hjælpemiddel. Behandlingsredskaber bevilges og betales af regionen jf. Sundhedsloven, mens bevilling og betaling af diabetesmaterialer som hjælpemidler sker i kommunen jf. Servicelovens § 112.

Behandlingsredskaber er defineret som produkter som:

  • patienten forsynes med som led i behandling på sygehus eller i speciallægepraksis efter aftale med sygehus eller
  • patienten forsynes med som led i eller som en fortsættelse af den iværksatte behandling med det formål enten at tilvejebringe yderligere forbedring af det resultat, som er opnået ved sygehusbehandlingen, eller at forhindre forringelse af dette resultat

Hjælpemidler defineres som produkter, der:

  • i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne
  • i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller
  • er nødvendige for, at den pågældende kan udøve et erhverv

I forbindelse med bevilling af diabetesmaterialer er det afgørende for afklaringen mellem behandlingsredskab og hjælpemiddel, om borgers diabetes er velreguleret. 

For voksne velregulerede diabetikere, som ikke har behov for instruktion og assistance til at styre deres diabetes løbende, vil diabetesmateriale være et hjælpemiddel, som kommunen skal bevilge, idet der er tale om en varig tilstand, hvor der ikke forventes yderligere forbedring men heller ikke forringelse af borgers tilstand.
For borgere, der ikke er velregulerede, og for borgere med manglende sygdomserkendelse vil diabetesmateriale være behandlingsredskaber, som skal bevilges af regionen.

Da Servicelovens § 112 om hjælpemidler er subsidiær til anden lovgivning, betyder dette, at kommunen er forpligtet til at sikre sig, at diabetesmateriale ikke kan bevilges af regionen efter Sundhedsloven, før man tager stilling til bevilling efter Serviceloven. Kommunen kan derfor ikke vælge at bevilge diabetesmateriale, når det er klart, at der er tale om et behandlingsredskab.  

Specielt i forhold til sensorbaserede glukosemålere.

En sensorbaseret glukosemåler er et system, som måler glukoseværdier i vævet ved hjælp af en lille sensor, som aflæses ved en scanning. 

Afklaringen af, om glukosemåleren er et behandlingsredskab eller et hjælpemiddel følger de ovennævnte kriterier.
Det vil sige, at for voksne velregulerede diabetikere, som ikke har behov for instruktion og assistance til at anvende glukosemålingssystemet hjemme, vil ansøgning om bevilling af glukosemåler skulle behandles efter Servicelovens § 112 om hjælpemidler.

Bevilling af diabetesprodukter som hjælpemiddel.

Myndighedsafdelingen i Sundhed og Omsorg, Ringkøbing-Skjern Kommune sagsbehandler ansøgningerne om diabetesmateriale, herunder sensorbaserede glukosemålere, som et hjælpemiddel.
Som udgangspunkt bevilges borgeren det traditionelle testmateriale (teststrimler og lancetter) ud fra princippet i lovgivningen på hjælpemiddelområdet om, at kommunen er forpligtet til at bevilge det bedst egnede og billigste produkt.
Hvis borger i forbindelse med bevilling ønsker et få en sensorbaseret glukosemåler i stedet for det traditionelle testmateriale, kontakter sagsbehandler borgeren for at afdække behovet for sensorbaseret glukosemåler. Derudover indhentes lægelige oplysninger til sagsbehandlingen.

Kriterierne for at få bevilget en sensorbaseret glukosemåler som et hjælpemiddel i stedet for det traditionelle testmateriale er blandt andet:

  • At borgeren skal have særlige fysiske gener ved brug af det traditionelle testmateriale
  • At borgeren har et særligt behov for mange målinger dagligt
  • At borgeren i væsentlig grad yderligere bliver afhjulpet i forhold til de varige følger af den nedsatte funktionsevne eller i væsentlig grad yderligere bliver afhjulpet i den daglige tilværelse i hjemmet.

Hvis sagsbehandler ud fra de indhentede oplysninger vurderer, at borgeren kan benytte det traditionelle testmateriale fra kommunens leverandør på området og derfor ikke opfylder de nævnte kriterier, får borgeren bevilling på dette.

Hvis borgeren fortsat ønsker en sensorbaseret glukosemåler, kan fritvalgsordningen benyttes. 
Med fritvalgsordningen konverteres den årlige udgift til borgerens bevilgede traditionelle testmateriale til et årligt tilskud, som borgeren derefter kan bruge til indkøb af sensorbaseret glukosemåler. Udgiftsdifferencen betales af borgeren.

Ved valg af fritvalgsordning skal borgeren altid søge igen året efter. Bevillingen gælder et år.

Ankestyrelsens linje på området.

Kommunen følger med denne praksis Ankestyrelsens linje på området.

Kommunen har haft et antal klagesager i Ankestyrelsen, hvor der er givet medhold i afslag på bevilling af sensorbaseret glukosemåler, idet borgerne har søgt om denne for at lette deres arbejdssituation. Ankestyrelsen lægger blandt andet vægt på, at det forhold, at det vil være mere hensigtsmæssigt og nemmere for borgeren at anvende sensorbaseret glukosemåler ikke er tilstrækkeligt til at opfylde lovens krav om yderligere væsentlig afhjælpning.
Ombudsmanden har ligeledes udtalt følgende: ”at det afgørende ikke er, om vedkommende kan bibeholde netop vedkommendes nuværende erhverv”.

To sager er omgjort af Ankestyrelsen, således borgeren var berettiget til sensorbaseret glukosemåler som hjælpemiddel på grund af særlige gener ved brug af traditionelt diabeteshjælpemidler.

Administrationen følger løbende udmeldinger fra Ankestyrelsen på dette område og tilretter afgørelser på ansøgninger efter disse.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Afgrænsningscirkulæret: CIR nr 9079 af 22/02/2013

Servicelovens § 112 om hjælpemidler

Ankestyrelsens praksisbeskrivelse om hjælpemidler og behandlingsredskaber.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

16: Status på digitale løsninger i det tværsektorielle samarbejde

Sagsnr: 24-004204

Sagsfremstilling

Nærhospitaler er sat på pause indtil videre, da regeringen ønsker at afvente strukturkommissionens forslag til den samlede struktur af sundhedsvæsnet. I Gødstrupklyngen er samarbejdet fortsat i forhold til løsninger på et presset sundhedsvæsen med mangel på medarbejdere og et stigende antal patienter.

I det tværsektorielle samarbejde er det valgt at arbejde videre med potentiale i det digitale spor til fremme af det nære sundhedsvæsen.

I nærværende fremstilling gives en status på samarbejdet om digitale løsninger i det tværsektorielle samarbejde.

I november 2023 præsenterede en arbejdsgrupper under den strategiske styregruppe en række anbefalinger til digitale løsninger i det tværsektorielle felt. Efterfølgende er der formuleret en vision for arbejdet og fire konkrete handlingsforslag i 2024.

I Sundhedsaftalen for 2024 – 2027 er velfærdsteknologi og digitale løsninger et vigtigt element i omstillingen af sundhedsvæsenet, herunder omstillingen til et mere fleksibelt og nært sundhedsvæsen. Der skal fokuseres på hjemmemonitorering, digitale konsultationer, platforme og datadeling.
Robusthedskommissionens har ligeledes fokus på digitale løsninger, hvor en af anbefalingerne er, at der skal indføres et fælles princip om ”digitalt og teknologisk først”. Alle aktører, herunder stat, regioner, kommuner og almen praksis, forpligter sig på at arbejde i en fælles retning mod en digital omstilling for at frigive mere tid hos personalet til kerneopgaven.

Regeringen, Danske Regioner og KL har efterfølgende indgået en aftale om at udmønte 500 mio. kr. til digital hjemmebehandling i sundhedsvæsenet. Borgere, der vil og kan bruge digitale løsninger til at tage mere aktiv del i egen behandling, skal have mulighed for det. Derfor skal der sættes tempo på omstillingen af det nære sundhedsvæsen, så behandling og monitorering af sygdom i trygge rammer i eget hjem bliver en integreret del af sundhedsvæsenet uden, at der gås på kompromis med patientsikkerhed og kvalitet.

Visionen for Gødstrup-klyngen er:
Digitalisering skal medføre, at vi kan levere sundhed med færre medarbejderressourcer.
Digitalisering skal understøtte nærhed i sundhedsydelserne.

I 2024 omsættes visionen til følgende konkrete handlinger:
1. Udbredelse af telefon- og videokonsultationer
Allerede nu afholdes både virtuelle ambulante kontakter og udskrivningskonferencer, men det skal udbredes endnu mere, og der skal fremover være fokus på, at vælge det digitale først.
De tre faglige operative grupper får til opgave:
- At udarbejde en plan for udbredelse samt eksekvere den.
- Identificere forhindringer for udbredelse og komme med bud på hvordan forhindringerne takles og af hvem.

2. Datadeling - implementering af Columna Axon til hele klyngen.
I Pilotprojektet Axon er datadeling mellem Herning kommune og RHG afprøvet. Løsningen har vist potentiale for effektivisering af medarbejdertid, bedre sammenhæng i patientforløbet og nem implementering og brugervenlig. Indsatsen forudsætter finansiering, som endnu ikke er på plads.
Ansvarlig: Herning kommune og RHG

3. Implementering af TeleKOL i klyngen.
TeleKOL er klar til opstart i Gødstrupklyngen fra 1.feb. 2024. En tværsektoriel implementeringsgruppe under Faglig Operationel Gruppe Voksen somatik har udarbejdet plan for opstart, og det involveret personalet har modtaget oplæring og uddannelse. De første patienter er indkaldt med henblik på inklusion i TeleKOL. Der vil løbende blive fulgt op på implementeringen.
Ansvarlig: Faglig Operativ Gruppe Voksen Somatik

4. Udviklingsprojekt – forebyggelse af indlæggelser og e-indlæggelser.
Det foreslås, at der udvikles et digital koncept for forebyggelse af indlæggelser og e-indlæggelser. Formålet er, at designe et kontinuum af forskellige og sammenhængende digitale løsninger, der kan integreres i borgerens liv eller ved kontakt med sundhedsvæsenet.
Ansvarlig: RHG, RKSK og Lemvig kommune.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager status på digitale løsninger i det tværsektorielle samarbejde til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

17: Ændring af Lægevagtens natberedskab pr. 1. marts 2024

Sagsnr: 24-005670

Sagsfremstilling

Lægevagten, der varetager den lægefaglige vurdering og behandling i Region Midt udenfor praktiserende lægers almene åbningstid, vil fremover organiseres anderledes. Organisationsændringen er et led i at sikre tilstrækkelig lægedækning i almen praksis.

Pr. 1. marts 2024 overtager Region Midt den nuværende lægevagts natberedskab i tidsrummet kl. 23.00-08.00 alle dage. Natberedskabet vil dermed blive en del af Præhospitalet i Region Midt. Se bilag 1.

Natberedskabet er for borgere, der får akut ikke-livstruende sygdom eller skader, der ikke kan vente til kommende hverdag, dvs. samme målgruppe, som til nuværende og fremtidig Lægevagt.

Lægevagt og Natberedskab vil få samme telefonnummer, som Lægevagten har i dag: 70 11 31 31.

Praktiserende Lægers Organisation (PLO) vil fortsat betjene lægevagten mellem 16.00-23.00 på hverdage samt kl. 8.00-23.00 i weekender, på helligdage, grundlovsdag, juleaftensdag og nytårsaftensdag.

Natberedskabet visiterer alle henvendelser ved sygeplejerske og/eller læger, som kan:

- varetage almindelig telefonkonsultation

- visitere til 2 natåbne konsultationer i Gødstrup og Århus

- visitere til ambulance, indlæggelse m.m.

- visitere til hjemmebesøg ved erfarne paramediciner, ambulancebehandler eller sygeplejersker med base i hhv. Gødstrup, Randers og Århus.

Det lægefaglige behandlingsansvar vil i alle situationer ligge i Præhospitalets Natberedskab.

Det kommunale akutteam har i dag direkte telefon adgang til Lægevagten, der sikrer et smidigt samarbejde, hvor akutteam kan få hurtig sparring og afklaring. Denne mulighed fortsætter ind i den nye ordning.

Med Natberedskabets forventning til kommunale akutteams og Sundhedsstyrelsens reviderede Kvalitetsstandarder for kommunale akutfunktioner 2023, stilles der krav om døgndækket akutteam i alle kommuner. Læs Kvalitetsstandarder for kommunale akutfunktioner her

Sundhed og Omsorg har indledt proces med afdækning af modeller for organisering af døgndækket akutteam.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Som beskrevet har Sundhed og Omsorg indledt en proces med afdækning af modeller for organisering af døgndækket akutteam. Opgaven skal løses indenfor de eksisterende budgetmidler i Sundhed og Omsorg.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

18: Borgerrådgiverens beretning 2023

Sagsnr: 24-006984

Sagsfremstilling

Borgerrådgiverfunktionen er oprettet efter kommunestyrelseslovens § 65e. Det betyder blandt andet, at borgerrådgiveren ansættes og afskediges direkte af byrådet. Dermed fungerer borgerrådgiveren uafhængigt af ledelsen i den administrative organisation.

Borgerrådgiveren har fokus på at styrke dialogen og det gode samarbejde mellem borgerne og kommunens ansatte. Dette bl.a. ved at hjælpe med at bygge bro, når kommunikationen er gået skævt og samarbejdet er udfordret. En naturlig del af at være i dialog med borgerne, er at rådgive om muligheder, roller, rettigheder og pligter, samt tilbyde at være bisidder i samtaler, der kan være svære for borgerne.

Borgere, der ønsker at klage over behandlingen af deres sag eller betjeningen af dem, kan få en objektiv vurdering af deres forløb. Opgaven er samtidigt at hjælpe kommunen til at højne borgernes retssikkerhed ved at omsætte erfaringerne i borgerrådgivningen, til læring i administrationen. Et andet lovbestemt formål med Borgerrådgiverfunktionen, er at føre tilsyn med kommunens administration. Tilsyn føres for at sikre forvaltningen overholder de retssikkerhedsmæssige spilleregler og samtidig påpege eventuelle udfordringer.

Borgerrådgiveren udarbejder årligt en beretning om sit arbejde. Denne beretning har fokus på mit arbejde som Borgerrådgiver i perioden fra januar 2023 til 31. december 2023. Formålet med beretningen er, at give byrådet, administrationen og offentligheden indblik i de henvendelser og klager, der har været til Borgerrådgiverfunktionen i det forløbne år.

Borgerrådgiver Mia Uldum Lundsberg deltager og står til rådighed ved spørgsmål/drøftelser.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Kommunestyrelseslovens § 65 e: ”Kommunalbestyrelsen kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion, der ikke henhører under de stående udvalgs eller økonomiudvalgets umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Lederen af borgerrådgiverfunktionen ansættes og afskediges af kommunalbestyrelsen. ”

[…] ”Stk. 4. Borgerrådgiverfunktionen kan kun varetage opgaver vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.”

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Orientering til Social- og Sundhedsudvalget.

BilagBeslutning

Punktet blev udsat.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

19: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Fælles udbud for stomiprodukter på tværs af region og kommuner

I 2020 tilsluttede 17 midtjyske kommuner sig det tværsektorielle samarbejde (+ Region Midt, Region Syd og 14 sydjyske kommuner) om fælles udbud, websystemer og lagerlogistik på stomiprodukter, herunder også Ringkøbing-Skjern Kommune.

Det fælles stomiudbud betyder:

  • Samme produkter og pris i region og kommuner > forventet gevinstrealisering
  • En digital platform til håndtering af bestilling og levering af produkter > leveres af Fælles Service Center
  • Uvildig sundhedsfaglig rådgivning til borgere og kommunalt fagpersonale > kommuner og region skal i højere grad selv tage ansvaret for den sundhedsfaglige rådgivning
  • Smidige sagsgange mellem region og kommune ifm. ansøgning og ændring af bevillinger > mere på borgernes præmisser

Ringkøbing-Skjern Kommune overgår til den nye aftale per 1. april 2024.

Alle ca. 270 borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune med en varig bevilling på stomiprodukter bliver orienteret om overgangen til den nye aftale.
Informationsbrev om stomiprodukter er vedlagt.

B.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2024.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

20: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Fraværende
  • Pia Vestergaard
Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing