Referat: 17. januar 2024 kl. 08:00

Spjald Pleje- og Aktivitetscenter, Byskellet 1, Spjald
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Pia Vestergaard
  • Rita Byskov
  • Susanne Høj
  • Jens Jensen
  • Linda Nielsen
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Konkurrenceudsættelse og OPP

Sagsnr: 23-002091

Sagsfremstilling

Økonomiudvalget har den 12. september 2023 drøftet kommunens tilgang til konkurrenceudsættelse og OPP. I forlængelse heraf ønsker Økonomiudvalget at de enkelte fagudvalg drøfter den aktuelle status for konkurrenceudsættelse og OPP samt drøfter muligheder og potentialer.

Ringkøbing-Skjern Kommune har tidligere haft en strategi for konkurrenceudsættelse og senest blev der i 2019 udpeget to områder, hvor en analyse skulle afdække mulighederne for konkurrenceudsættelse. Afrapporteringen skete i hhv. 2020 (rengøring - som nu er delvist udliciteret) og 2021 (hjælpemiddeldepot, hvor konklusionen var, at der ikke skulle ske udlicitering). Der er ikke efterfølgende udpeget nye områder til analyse.

Der er stadig kommunale opgaveområder, som kunne overvejes udliciteret. Tidligere har følgende
generelle kriterier været anvendt, som retningslinje for, hvilke områder der kan bringes i spil:
• RKSK konkurrenceudsætter ikke større dele af kommunale kerneydelser (for eksempel
dagpleje, ældrepleje). Der bør således være et særligt fokus på støttefunktioner som ikke
nødvendigvis vurderes som kommunale kerneydelser
• Innovation af processer og ydelser kan i visse tilfælde fremmes gennem offentligt-private
samarbejder
• Der skal kunne realiseres en relativ stor økonomisk eller kvalitetsmæssig gevinst ved at
konkurrencesætte området
• Områder, hvor forsyningssikkerheden er mindre afgørende
• Områder, som understøtter den interne kapacitetsudnyttelse – vurder behov for ansættelse el.
konkurrenceudsættelse ved tilgang af få ekstra sager
• Områder, hvor der er et bredt leverandørmarked
• Områder, hvor vi kender prisen for at levere ydelsen

Ovenstående kriterier kunne suppleres med overvejelser i relation til 

• Områder, hvor kommunen kan have svært ved at rekruttere arbejdskraft
• Områder, hvor der er store sæsonudsving i arbejdsopgaverne

 
Nærværende sag behandles samtidigt i alle fagudvalg. I bilag 1 er vedlagt en (ikke udtømmende) liste med områder, som ud fra erfaringsbaseret viden ville kunne konkurrenceudsættes. Der vedlægges ligeledes en liste i bilag 2 over områder, som allerede er konkurrenceudsat. Her er hjemtagelse af opgaverne eventuelt mulig. 

Kommunen kan konkurrenceudsætte tjenesteydelser - (dog ikke myndighedsopgaver/afgørelser) - eller løse opgaverne selv ved at ansætte personale. Konkurrenceudsættelse skal ske via EU-udbud, hvis udgiften er over ca. 0,4 mio. kr. årligt (i hele kommunen). Ved konkurrenceudsættelse (dvs. første gang en opgave er i udbud) gælder særlige regler for virksomhedsoverdragelse af medarbejdere. 

Kommunen kan godt selv byde på opgaver som konkurrenceudsættes. Det kaldes et "kontrolbud". Vinder kommunen annulleres udbuddet og kommunen løser opgaven som hidtil. Hvis 3. part vinder, er opgaven herefter udliciteret. 

Anlægsopgaver skal  udbydes efter tilbudsloven, hvis udgiften er mellem 3 - 40 mio. kr. Er udgiften over 40 mio. kr. skal det være EU-udbud.

Der er mulighed for at indgå i et Offentlig-Privat samarbejde (OPP), såvel kontrakter på anlæg som drift. Der henvises til vedlagte notat samt generelt til inspirationsmateriale fra Dansk Industri.

På baggrund af tilbagemeldingerne fra fagudvalgene udarbejder Økonomiudvalget forslag med henblik på en drøftelse i Byrådet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller,

at Social- og Sundhedsudvalget drøfter status og muligheder i konkurrenceudsættelse

at fagudvalget meddeler Økonomiudvalget, hvorvidt og hvor fagudvalget ønsker igangsat en foranalyse med henblik på at afdække mulighed for konkurrenceudsættelse eller hjemtagelse af opgaver. 



Social- og Sundhedsudvalget 13-12-2023
Sagen blev udsat.

Jens Jensen var fraværende ved sagens behandling.

BilagBeslutning

Sagen blev drøftet.

Der pågår for tiden et analysearbejde med henblik på, at få kvalificeret om vores madproduktion til borgere eventuelt skal konkurrenceudsættes.

Social- og Sundhedsudvalget har ikke andre andre ønsker til foranalyser på nuværende tidpunkt.

Udvalget ønsker dog, at administrationen løbende er opmærksom på mulige udliciteringer og OPP-samarbejder og fremlægger det for udvalget.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Serviceniveau og strateginotat for boligområdet i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 23-021971

Sagsfremstilling

Handicap og Psykiatri giver en orientering om de foreløbige økonomiske gevinster ved tiltag vedrørende serviceniveau, serviceadgang og sagsgennemgang samt orienterer om status på strateginotat om boligområdet.

Programmet for temadagen den 31. januar 2024 fremlægges på mødet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Godkendelse af kvalitetsstandarder 2024

Sagsnr: 23-026861

Sagsfremstilling

De kommunale kvalitetsstandarder skal revideres en gang årligt.

De nuværende kvalitetsstandarder for Sundhed og Omsorg blev godkendt af Social- og Sundhedsudvalget i november 2022 og er i løbet af efteråret 2023 blevet gennemgået og tilrettet i henhold til ny lovgivning, nye principafgørelser fra Ankestyrelsen og i øvrigt ændrede forhold, som har betydning for indholdet af kvalitetsstandarderne. Der har desuden vist sig behov for udformning af to nye kvalitetsstandarder om bevilling af servicehunde og om hjælp og støtte til borgere med fremadskridende sygdom.

Der er sammen med de reviderede kvalitetsstandarder udarbejdet et notat, hvor de væsentlige ændringer i forhold til de gældende kvalitetsstandarder er beskrevet.

Efter præsentation af det foreliggende udkast til kvalitetsstandarder for Social- og Sundhedsudvalget vil udkastet blive sendt i høring i Ældreråd og Handicapråd, hvorefter udvalget vil blive præsenteret for dokumentet igen sammen med de indkomne høringssvar med henblik på endelig godkendelse. 
Denne præsentation vil ske på møde i Social- og Sundhedsudvalget i marts 2024.

Læseguide til kvalitetsstandarderne.

Rød tekst foreslås slettet.
Grøn tekst foreslås indsat.
Blå tekst er emner, hvor udvalget skal have særlig opmærksomhed på, om man ønsker denne ændring.

Leder af Myndighedsafdelingen Kirsten Bjerg vil være deltagende under punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder og frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp
m.v. (BEK nr. 299 af 25/03/2010).

Økonomi

Der lægges op til bevilling af flere rollatorer – også til borgere, som kun har brug for den udendørs. Dette vil medføre en øget udgift, som skal ses som en investering i øget selvhjulpenhed. Hvis investeringen lykkes, vil det have en positiv indvirkning på behovet i den årlige demografiberegning som følge af færre visiterede hjemmehjælpstimer.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

En kvalitetsstandard beskriver det kommunale serviceniveau og de kvalitetsmål, som byrådet har
besluttet. Kvalitetsstandarderne er derfor et vigtigt redskab til, at borgere, pårørende og
samarbejdspartnere kan få et overordnet kendskab til, hvilken service der tilbydes i kommunen.

Derudover fungerer kvalitetsstandarderne som visitatorers og sagsbehandleres daglige redskab til at sikre sammenhæng mellem det politisk vedtagne serviceniveau og de konkrete afgørelser om bevilling af ydelser til borgerne.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender udsendelse af udkast til reviderede kvalitetsstandarder for 2024 til høring i Ældreråd og Handicapråd mhp. endelig godkendelse i udvalget marts 2024.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender med enkelte præciseringer, at udkastet til reviderede kvalitetsstandarder sendes i høring.

Udvalget ønsker, at der udarbejdes en sagsfremstilling vedrørende tilbuddet til borgere med diabetes særligt med henblik på vurdering af serviceniveauet med hensyn til sensorer.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Status på demensstrategi 2022 - 2025

Sagsnr: 21-025461

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget ønsker en årlig opfølgning på demensstrategien, der blev godkendt i august 2022.

Det overordnede mål for demensstrategien:
Ringkøbing-Skjern Kommune bidrager sammen med borgere med demens, pårørende og lokalsamfundet, til at skabe et trygt og godt liv for borgere med demens og deres pårørende.

Der arbejdes med at nå målet på flere områder, som er beskrevet i fire pejlemærker:

  1. Forebyggelse og tidlig opsporing
  2. Det gode og trygge liv for borger med demens og pårørende i et demensvenligt samfund
  3. Høj faglighed i demensindsatsen og sammenhængende forløb
  4. Demensvenlige plejecentre og inddragelse af lokalsamfundene

Der findes ikke præcise tal omkring antallet af borgere med demens i Ringkøbing-Skjern Kommune, men der er sket en stigning i antal borgere tilknyttet demenskoordinatorerne fra ca. 260 borgere i 2021 til 291 borgere i 2023. Det stemmer overens med demenskoordinatorers oplevelse af, at der er flere borgere med demens.

Udover det stigende antal borgere tilknyttet demenskoordinatorerne opleves der også en stigning i borgerforløb med høj grad af kompleksitet og med behov for ekstra personale. Til forebyggelse af kompleksiteten og/eller varetagelse af de komplekse forløb, arbejdes der målrettet med personcentreret tilgang i det omfang, det er muligt. Det fordrer et kontinuerligt fokus på kompetenceudvikling samt rammer og vilkår for plejen og samarbejdet med borgere og pårørende.

Forebyggelse og tidlig opsporing

I forhold til forebyggelse og tidlig opsporing befinder vi os på den tidlige del af ”Indsatstrappen”, hvor borgere er på vej ind i demenssygdomsforløbet eller i rollen som pårørende. Der er arbejdet med følgende indsatser ud fra handleplanen.

  • Dialog med Sundhedscenter Vest og Aktivitetscentre om hinandens tilbud
  • Oplyse om demens på hjemmesiden, hvor demensstrategien også kan ses. Der er afholdt årlig oplysningsdag
  • Samarbejde med praksislæger om tidlig opsporing
  • Afholdelse af kurser om demens for borgere med demens og pårørende og samtalegruppe forløb for borgere med demens om hverdagen med demens. For tiden er der forløb i gang med Kognitiv stimulations træning i samarbejde med Aktivitetsområdet
  • Udbredelse af kendskabet til demenssymbolet

Det gode og trygge liv for borger med demens og pårørende i et demensvenligt samfund

Det handler om muligheden for en meningsfuld hverdag gennem involvering af den enkelte borger og pårørende. Der er arbejdet med følgende indsatser ud fra handleplanen.

  • Fokus på at anvende den enkelte borgers livshistorie for at forstå vedkommende
  • Der bliver kontinuerligt arbejdet med at forbedre dokumentationen og dele nyttig viden
  • Der er foregået en evaluering af specialdaghjemsområdet, som fremover gør tilbuddet mere fleksibelt i forhold til, at sikre kvaliteten for den enkelte borger
  • Fokus på nedbringelse af antipsykotisk medicin til borgere med udadreagerende adfærd. Kommunen ligger over landsgennemsnittet i brug af antipsykotisk medicin. Der udbredes viden på området, og der er fokus på samarbejdet med praksis- og plejehjemslæger om behandlingen. I 2024 planlægger H/P og S/O i fællesskab at ansætte en farmakonom, der blandt andet skal arbejde med indsatser til at reducere forbruget af antipsykotisk medicin
  • Der er henover foråret/sommeren 2023 observeret lange ventetider på demensplads for relevante borgere. Det vurderes ikke realistisk at reducere i antallet af demenspladser, som der blev peget på i Principnotatet, godkendt i SSU juni 2021, og der er fortsat stort behov for demenspladser til borgere med særlige behov

Høj faglighed i demensindsatsen og sammenhængende forløb

En helhedsorienteret indsats præget af høj faglighed er væsentlig gennem hele demensforløbet. Der er arbejdet med følgende indsatser ud fra handleplanen.

  • Fokus på kontaktpersonordningen. Tilfredshedsundersøgelsen har vist fremgang i borger/pårørendes kendskab til relevant kontaktperson
  • Personalet arbejder mere ud fra borgers livshistorie, der fungerer som et vigtigt værktøj til at skabe sammenhængende forløb.
  • Der arbejdes personcentreret i tilgangen til borgere og pårørende. Kompetenceniveauet øges gradvist gennem enhedernes deltagelse i ”Demensrejseholdsforløb”. Det er planen, at de sidste 5 enheder gennemgår Demensrejseholdsforløb i 2024/25.
  • Fokus på forebyggende tiltag i forhold til borgere med udadreagerende adfærd
  • Der afholdes beboerkonferencer (analysemodel) hos borgere med dårlig trivsel og/eller problemskabende adfærd.

Demensvenlige plejecentre og inddragelse af lokalsamfundene

Demensvenligt miljø i form af hjemlighed, tryghed og sikkerhed er medvirkende til at højne livskvaliteten for borger med demens og pårørende. Der er endvidere behov for demensvenlige lokalsamfund og frivillige, der har forståelse for borgere med demens og deres behov. Der er arbejdet med følgende indsatser ud fra handleplanen.

  • I nogle enheder er der arbejdet med indretning og faciliteter for at højne demensvenligheden
  • Der er afholdt undervisning for forskellige grupper af frivillige

Det videre arbejde med indsatser fra demensstrategien

Følgende indsatser vil der blive arbejdet med i 2024 og 2025:

  • Anvende opsporingsværktøjer såsom Basic-Q fra National Videns center for demens
  • Fokus på hvordan vi rettidigt hjælper hjemmeboende borger med demens, hvor der er stort både fysisk og psykisk pres på ægtefælle
  • Større fokus på aflastning i hjemmet i perioden op til indflytning i plejebolig
  • Afholde forventningsmøder med pårørende ved opstart af hjælp til afklaring af diverse spørgsmål, og at have fokus på, hvem der udfører de forskellige opgaver
  • Afholde indflytningssamtaler med fokus på borger og pårørendes liv, vaner og trivsel før indflytning i plejebolig eller kort efter. Ved indflytning på demensplads bør samtalen finde sted inden indflytning
  • Undervise medarbejdere i nænsomt nødværge
  • Tage kontakt til handelsstandsforeninger, og tilbyde undervisning til butiksansatte og andre erhverv fx frisører, chauffører med flere.
  • At den videre analyse af antal demenspladser ligger samlet i plejeboligområdet.

Samt det videre arbejde med indsatser fra 2023, som strækker sig over længere tid fx arbejdet med nedbringelse af forbruget af antipsykotisk medicin.

Afrunding

Ovenstående giver indblik i enhedernes og demenskoordinatorers fokus- og arbejdsområder. Det vurderes at tilbuddene i kommunen i vid udstrækning imødekommer borgernes behov.
Samtidigt er det nødvendigt med fortløbende evaluering og justering af tilbuddene og, at kompetenceudvikling af personale er et vedvarende fokus. Det samme gælder det gode samarbejde med borgere, pårørende og frivillige.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ringkøbing-Skjern Kommune bidrager sammen med borgere med demens, pårørende og lokalsamfundet, til at skabe et trygt og godt liv for borgere med demens og deres pårørende.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Analyse af Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse i Ringkøbing-Skjern Kommune

Sagsnr: 23-012168

Sagsfremstilling

En tværkommunal analysegruppe har udarbejdet en rapport om den Særligt Tilrettelagte Ungdomsuddannelse(STU) i Ringkøbing-Skjern Kommune. Rapporten fremsendes til orientering for det politiske niveau.

Analysen af STU-området er gennemført på baggrund af en kraftig stigning i antallet af helårselever på uddannelsen i de senere måneder. I 2023 forventes antallet af helårselever at udgøre omkring 83, hvilket er væsentligt højere end i foregående år. Antallet forventes ikke at forblive på dette høje niveau. Udviklingen har imidlertid medført et ønske om en analyse af STU-området, hvor det bl.a. vurderes, om Ringkøbing Skjern Kommune har de rigtige tilbud, og om rammerne for og organiseringen af området kan optimeres.

På den baggrund har der været nedsat en analysegruppe med leder- og medarbejderrepræsentanter fra Beskæftigelse, Handicap og Psykiatri, Børn og Familie samt Dagtilbud og Undervisning under ledelse af fagchefen for Dagtilbud og Undervisning.

På baggrund af analysearbejdet har analysegruppen følgende vurderinger og anbefalinger:

  • Analysegruppen har ikke konstateret nye målgrupper til STU-uddannelsen af et omfang, så der skønnes behov for etablering af nye tilbud.
  • Der skal dog være et vedvarende fokus på fraværsindsatser i skolerne, da massivt fravær i sig selv kan være årsag til, at en ung får svært ved at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse.
  • Den nuværende kapacitet i STU-huset er presset i øjeblikket men skønnes at være tilstrækkelig på lidt længere sigt.
  • Behovet for en renovering af lokalerne i STU-huset vurderes nærmere af Ejendomscentret.
  • Budgettet til STU-området forventes også at holde på sigt. Administrationen vil dog følge udviklingen i forbruget tæt.
  • Der er brug for et fortsat tæt samarbejde mellem de involverede afdelinger – både i forhold til en mindre gruppe unge, der eventuelt vil kunne få et tilbud efter Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsat som et alternativ til STU, og i forhold til udslusning til fortsat uddannelse eller beskæftigelse efter endt STU-forløb

Analysegruppen er i øvrigt opmærksom på, at der er stort politisk fokus på indsatser i forhold til unge, som hverken er under uddannelse eller i beskæftigelse. Der afholdes således en temadag for Byrådet den 7. december 2023 med dette emne. Analysegruppen forventer, at der kan blive taget nye initiativer, som også vil omfatte målgruppen for STU.

Børne- og Familieudvalget godkendte den 13. december 2023 administrationens indstilling og oversendte sagen til orientering for Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger. 

Effektvurdering

Der henvises til sagsfremstillingen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager rapportens anbefalinger til efterretning.

BilagBeslutning

Rapportens anbefalinger blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Evaluering af udvalgets arbejde

Sagsnr: 23-019986

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget drøfter samarbejdet i udvalget, herunder samarbejdet med administrationen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Punktet sendes til drøftelse i udvalget.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev foretaget en evaluering.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Partnerskabsaftale mellem DGI og Ringkøbing-Skjern Kommune 2024-26

Sagsnr: 23-026326

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget skal drøfte og godkende en samarbejdsaftale mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og DGI. Samarbejdsaftalen vil ligeledes blive drøftet og eventuelt godkendt i Børne- og Familieudvalget og i Kultur- og Fritidsudvalget i januar 2024.

Ringkøbing-Skjern kommune og DGI har gennem en årrække haft et tæt samarbejde på fritidsområdet. Dette samarbejde vil i perioden 2024-26 blive formaliseret med det formål at styrke Fritidspolitikkens målsætninger og mål.

Ringkøbing-Skjern Kommune og DGI Vestjylland har en fælles ambition om at styrke borgernes fysiske og mentale trivsel via bevægelse og stærke fællesskaber.

Partnerskabets primære formål er:

  • at styrke frivilligheden, så de lokale foreningsfællesskaber får de bedst mulige vilkår.
  • at styrke bevægelse og foreningsdeltagelse, især for de målgrupper, som ikke af sig selv har tradition eller mulighed for et fysisk aktivt liv.
  • at udvikle den måde, vi samarbejder på tværs af DGI og Ringkøbing-Skjern Kommune samt eventuelt andre idrætsaktører. Ambitionen er at koordinere indsatser og tilbud, så de giver størst mulig værdi for kommunens borgere og foreninger.

Partnerskabets primære målgrupper er:

  • Idrætsforeninger
  • Børn i økonomisk dårligt stillede familier
  • Unge i udskoling og evt. ungdomsuddannelser
  • Børn og voksne med funktionsnedsættelse eller psykisk sårbarhed

Partnerskabet har 3 primære indsatser:

  • Alle børn i forening
  • Frivillighed på skoleskemaet
  • Parasport/Idræt for sindet

Indsatserne er mere detaljeret beskrevet i aftalen.

Udover de primære indsatser, vil de nuværende samarbejdsprojekter mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og DGI fortsætte og nye vil komme til. Det er en ambition, at aftalen er dynamisk i sit udviklingsperspektiv. 

Organisering af samarbejdet:

  • Partnerskabsaftalen forankres politisk ved en årlig behandling i henholdvis Kultur- og Fritidsudvalget, Social og Sundhedsudvalget samt Børne- Familieudvalget.
  • Partnerskabsaftalen forankres administrativt i en styregruppe bestående af afdelingslederen for Kultur- og Fritidsområdet, chef for Handicap & Psykiatri, chef for Dagtilbud og undervisning samt direktør for DGI Vestjylland.
  • For hver af de tre primære indsatser, bliver der nedsat en arbejdsgruppe til at udvikle og drive indsatsen.

Økonomi:

DGI Vestjylland og Ringkøbing-Skjern Kommune bidrager med hver 250.000 kr. om året over tre år. Styregruppen beslutter, hvordan midlerne fordeles på de tre indsatser. Det er dog givet, at der de første to år skal afsættes 136.000 kr. årligt som kommunens medfinansiering til ”Alle børn i forening”.
Det kommunale bidrag finansieres af den bevilling, der på budget 2024 blev afsat til tværsektorielle samarbejder.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi bemærker, at der på puljen vedrørende "Ungeområdet - Gearing og forebyggelse på tværs" er afsat 700.000 kr. årligt i en 3-årig perioden fra 2024. Puljen er hjemmehørende under Økonomiudvalget.

Kultur- og Fritidsudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget med indstilling om, at der gives en tillægsbevilling til Kultur- og Fritidsudvalget på 250.000 kr. årligt i 2024-2026 finansieret af puljen til Ungeområdet - Gearing og forebyggelse på tværs.

Effektvurdering

Samarbejdsaftalen understøtter begge målsætninger i Fritidspolitikken:

Målsætning 1:
Vi vil understøtte og styrke frivilligheden

Målsætning 2:
Vi vil, i tæt dialog med borgere og samarbejdspartnere gentænke og udvikle hvordan vi skaber de bedste betingelser for fysisk udfoldelse, fællesskaber og foreningsliv så de fremmer sundhed og livskvalitet for alle

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender samarbejdsaftalen.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender samarbejdsaftalen.

 

 

Kopier link til punktet  -   Print

9: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Brev fra Alliancen mod Underernæring.
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget brev fra Alliancen med seks anbefalinger til politisk handling ift. Stop Underernæring
Brevet er vedlagt.

B.
KL's Social- og Sundhedspolitiske Forum i Aalborg den 16. og 17. maj 2024 - drøftelse af deltagelse.

C.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2024.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing