Referat: 20. september 2023 kl. 08:00

Ringkøbing Plejehjem, Bellisvej 19, Ringkøbing
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Susanne Høj
  • Rita Byskov
  • Jens Erik Damgaard
  • Linda Nielsen
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Pia Vestergaard
  • Jens Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Fremtidssikring af plejeboligstruktur ved lukning af to ældrecentre

Sagsnr: 23-006725

Sagsfremstilling

Baggrund
Som en del af Principnotatet på boligområdet, som blev godkendt i Byrådet den 15. juni 2021, er der sat fokus på fremtidssikring af plejeboligområdet.

I principnotatet er der fastlagt nogle principper på plejeboligområdet, som primært har til hensigt at optimere kapaciteten i form af omkonvertering af ældreboliger til plejeboliger samt anvendelse af aflastningspladser til plejeboliger, når der er etableret en ny, samlet aflastningsenhed i kommunen.

Sideløbende med arbejdet for at sikre en passende kapacitet på plejeboligområdet er det blevet tydeligt, at der også er et behov for at se nærmere på strukturen på plejeboligområdet. Der er påvist en tendens til at ældre borgere søger mod de større byer i kommunen, centerbyerne. Desuden har den stigende udfordring med rekruttering og fastholdelse af sundhedsfaglige medarbejdere fået en strukturel betydning, idet de mindre ældrecentre i særlig grad er ramt af udfordringen, hvilket kan få betydning for opretholdelse af den faglige kvalitet og bæredygtighed. 

Der har været flere drøftelser i Social- og Sundhedsudvalget og i Byrådet om implementeringen af de forskellige principper. Senest har der været temadrøftelser i Social- og Sundhedsudvalget i oktober 2022 og januar 2023 samt i Byrådet i marts 2023. På møderne har administrationen givet en status på arbejdet med implementering af principnotatet og er på den baggrund fremkommet med anbefalinger, som uddybes i vedhæftede notat.

Social- og Sundhedsudvalget drøfter på indeværende møde administrationens anbefalinger om fremtidssikring af plejeboligstrukturen i form af en lukning af to ældrecentre, nemlig Holmbohjemmet med udgangen af november 2024 og Hemmet Plejehjem med udgangen af november 2025.

Begrundelse for fremtidssikring af plejeboligstrukturen ved lukning af ældrecentre
I analysen om fremtidssikring af plejeboligstrukturen er der fokuseret på to perspektiver, nemlig borgerperspektivet og perspektivet om faglig bæredygtighed. Perspektiverne er uddybet i det vedhæftede notat "Fremtidssikring af plejeboligstrukturen ved lukning af to ældrecentre".

Nedenfor findes en kort beskrivelse:

  • Borgerperspektivet

I principnotatet, og i den underliggende boliganalyse, blev der påvist en tendens til, at borgere, som visiteres til plejebolig, ønsker en bolig i en af de større byer i kommunen, centerbyerne. Denne tendens afspejles i ventelisten til plejeboliger i kommunen, som giver et klart billede af, at mens der er stort pres på ældrecentrene i kommunens centerbyer, er ønsket om en plejebolig i de mindre byer meget lille. De to ældrecentre, som har mindst søgning, er Holmbohjemmet og Hemmet Plejehjem.

  • Perspektiv om faglig bæredygtighed

Rekruttering og fastholdelse af faglige kompetencer er en landsdækkende udfordring, og det er også et aktuelt problem i Ringkøbing-Skjern Kommune. Udfordringen rammer i særlig grad de små ældrecentre, der ofte ikke kan besætte ledige stillinger med medarbejdere, som har de relevante faglige kompetencer.  Der ses størst udfordringer med rekruttering af social- og sundhedsassistent kompetencer. På nuværende tidspunkt er der på Holmbohjemmet og Hemmet Plejehjem tilsammen ansat ufaglærte eller social- og sundhedshjælpere i 10 social- og sundhedsassistentstillinger. 

Samtidig er de borgere, der flytter ind på ældrecentrene, langt mere fysisk og mentalt udfordrede end tidligere, hvilket medfører, at kravet til de faglige kompetencer er stigende. For at kunne levere ydelser og kvalitet efter Serviceloven, Sundhedsloven samt kvalitetsstandarder og værdier i Ringkøbing-Skjern Kommune er det nødvendigt, at enhederne er fagligt velfunderede, dvs. at de personalemæssigt er fagligt forsvarlige og bæredygtige i fremtiden. Faglig bæredygtighed er afgørende for at kunne være med til at sikre, at borgerne har et værdigt liv og får en værdig afslutning på livet.

Det er administrationens vurdering, at de to ældrecentre Holmbohjemmet og Hemmet Plejehjem ikke vil kunne opretholde faglig bæredygtighed i fremtiden.

Anbefalinger
På baggrund af ovennævnte analyse anbefaler administrationen;

  • At Holmbohjemmet lukkes med udgangen af november 2024 og Hemmet Plejehjem lukkes med udgangen af november 2025.
  • At antallet af plejeboliger i centerbyer i Ringkøbing-Skjern Kommune forøges ved omkonvertering af ældreboliger under centertag til plejeboliger samt genåbning af eventuelt lukkede aflastningspladser, som plejeboliger, så vi fortsat har samme antal plejeboliger.
  • At fremtidssikre og investere i øget kapacitet og boligstandard på andre ældrecentre i centerbyer.

Den videre proces
Hvis Social- og Sundhedsudvalget beslutter, at anbefale fremtidssikring af plejeboligstrukturen ved lukning af de to ældrecentre, foreslår administrationen, at der igangsættes en høring i Ældrerådet samt hos personalet i de to LokalMED-udvalg. Desuden foreslås det, at der afholdes dialogmøder med borger-/sogneforeningen i de to lokalsamfund.

Der vil blive orienteret om processen på orienterings- og dialogmøder på ældrecentrene med henholdsvis beboere, pårørende og medarbejdere og endvidere sendes der skriftlig information til de berørte beboere og medarbejdere.

Høringssvar og tilbagemeldinger fra dialogmøderne anbefales drøftet på mødet i Social- og Sundheds-udvalget den 11. oktober med henblik på at vurdere, om de giver anledning til ændring af indstillingen, og/eller at indstillingen om lukning af ældrecentrene sendes videre til politisk behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.

Områdeleder Ane Møller deltager under dette punkt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om almene boliger m.m. LBK nr. 1203 af 03/08/2020

Økonomi

Den økonomiske virkning ved lukning Holmbohjemmet og Hemmet Plejehjem vil være:

  • frigivelse af 14,7 mio. kr. til personalelønninger til åbning af plejeboliger i nuværende ældreboliger
  • frigivelse af 1,3 mio. kr. direkte ledelsesudgifter, som kan afhjælpe ledelsesspændet i Sundhed og Omsorg
  • frigivelse af klippekortsmidler mm. på 0,2 mio. kr., som skal anvendes til de nyåbnede plejeboliger

I en overgangsperiode, frem mod et salg af de to bygninger, vil der være årlige udgifter til:

  • el, vand og varme mm. i de tomme bygninger svarende til 0,25 mio. kr.
  • betaling af husleje for de tomme lejligheder skønnet til 1,9 mio. kr.

Engangsudgifter
Når Holmbohjemmet og Hemmet Plejehjem lukker i henholdsvis 2024 og 2025 vil der komme udgifter til at holde borgerne udgiftsneutrale i forbindelse med flytning. Her tænkes på udgifter til flyttefirma, køb af eventuelle gardiner mm. i borgers nye plejebolig.

Når lukkedatoen indtræffer skal lånene i bygningerne indfries. Disse beløb indstilles finansieret af kommunekassen. For Holmbohjemmet er restgælden 11,5 mio. kr. medio 2023. Hemmet Plejehjem drives af Bomidtvest og lukning vil derfor skulle aftales nærmere med dem.

Drift af ældrecentrene
Frem mod lukkedatoerne vil begge ældrecentre blive driftet jf. kvalitetsstandarderne for ældrecentrene. Efterhånden, som der ikke flytter nye beboere ind, vil budgettildelingen falde. På et tidspunkt, er det ikke længere muligt at foretage tilpasninger i personalets fremmøde, og derfor vil der opstå merforbrug i driften. Områdeleder og enhedsleder vil være i løbende dialog omkring minimumsnormeringen.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen yderligere bemærkninger.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget

  • fremtidssikrer plejeboligstrukturen ved at lukke to ældrecentre; Holmbohjemmet pr. 30. november 2024 og Hemmet Plejehjem pr. 30. november 2025.
  • igangsætter en høring i Ældrerådet og lokalMED-udvalgene på de to ældrecentre samt afholder dialogmøder med borger- eller sogneforening i lokalområderne i perioden fra den 20. september til den 5. oktober, kl. 10.00.
  • drøfter høringssvar og tilbagemeldinger fra dialogmøder på mødet i Social- og Sundhedsudvalget den 11. oktober med henblik på at vurdere, om de indkomne høringsvar og drøftelser giver anledning til ændringer af indstillingen og/eller sender indstillingen til behandling i Økonomiudvalget den 7. november og i Byrådet den 21. november 2023.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Orientering om danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet for året 2022

Sagsnr: 23-016627

Sagsfremstilling

Ankestyrelsen behandler klagesager fra borgerne på socialområdet og offentliggør hvert år resultaterne af deres behandling på et Danmarkskort. Ifølge Retssikkerhedsloven skal Byrådet
behandle danmarkskortet på et møde samt tage stilling til, om forvaltningen skal udarbejde en
handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Hvis Byrådet beslutter, at der ikke skal udarbejdes en handlingsplan, skal Ankestyrelsen orienteres. Ankestyrelsen
kan herefter pålægge Byrådet at udarbejde en handlingsplan.

Hvad viser Danmarkskortet?

Ankestyrelsens afgørelse af en klagesag kan have et af følgende resultater:

  • Stadfæstelse: Ankestyrelsen fastholder kommunens afgørelse. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.
  • Hjemvisning: Ankestyrelsen sender sagen tilbage til kommunen, hvorefter kommunen skal genbehandle sagen.
  • Ændring/ophævelse: Ankestyrelsen er helt eller delvis uenig i afgørelsen og ændrer/ophæver den.

Andelen af realitetsbehandlede klagesager i Ankestyrelsen, som enten er hjemvist, ændret eller ophævet kaldes omgørelsesprocenten. Omgørelsesprocenten fortæller derfor noget om rigtigheden af den del af kommunens afgørelser, der påklages Ankestyrelsen. Det er mindre end 5 procent af kommunens afgørelser, der påklages til Ankestyrelsen.

Danmarkskortene 2022

Social-og Ældreministeriet har offentliggjort tre forskellige danmarkskort over omgørelsesprocenter
for 2021:

  1. Danmarkskort for socialområdet generelt: https://sm.dk/danmarkskort/2023/jun/omgoerelsesprocenter-paa-socialomraadet-i-2022
  2. Danmarkskort specifikt for en række bestemmelser på børnehandicapområdet: https://sm.dk/danmarkskort/2023/jun/omgoerelsesprocenter-paa-boernehandicapomraadet-i-2022
  3. Danmarkskort specifikt for en række bestemmelser på voksenhandicapområdet: https://sm.dk/danmarkskort/2023/jun/omgoerelsesprocenter-paa-voksenhandicapomraadet-i-2022

I danmarkskortet for socialområdet generelt (nr. 1) indgår alle bestemmelser i serviceloven, hvor der
er kommunal klageadgang. Dvs. både børne- og ungeområdet, ældreområdet og handicap- og
psykiatriområdet.

Overordnet fremgår det af Ankestyrelsens opgørelse, at udviklingen i Ringkøbing-Skjern Kommunes
omgørelsesprocenter er stigende, og omgørelsesprocenterne for Ringkøbing-Skjern Kommune ligger
over landsgennemsnittet.

Børne- og Familieudvalget og Social- og Sundhedsudvalget behandlede i efteråret 2022 danmarkskortene for 2021. Udvalgene vedtog i denne forbindelse handleplaner for henholdsvis Børn
og Familie og Handicap og Psykiatri. Handleplanerne er vedlagt som bilag til dagsordenspunktet.

På dagsordenen til social- og sundhedsudvalgets møde den 20. september 2023 optræder et punkt "Danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet for året 2022".

Ankestyrelsen behandler klagesager fra borgerne på socialområdet og offentliggør hvert år
resultaterne af deres behandling på et Danmarkskort. Ifølge Retssikkerhedsloven skal Byrådet
behandle danmarkskortet på et møde.

Fra og med 2022 har Byrådet også skullet tage stilling til, om forvaltningen skal udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Hvis Byrådet beslutter, at der ikke skal udarbejdes en handlingsplan, så skal Ankestyrelsen orienteres. Ankestyrelsen kan herefter pålægge Byrådet at udarbejde en handlingsplan.

Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden offentliggøres på hjemmesiden fredag den 15. august 2023, hvor Ældrerådet kan tilgå punktet. 

Fagchef Anja Thoft Bach vil på ældrerådsmødet give en uddybende orientering til punktet, idet Ældrerådet anmodes om høringssvar.

Ældrerådet bedes tage stilling til, om de ønsker, at kommunen udarbejder en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling.
 
Selve sagsfremstillingen vedrører alle sagsområder på det sociale område, men Ældrerådet kan prioritere sin gennemgang og stillingtagen til sagen til de områder, som kan berøre +60-årige borgere f.eks. hjemmehjælp, hjælpemidler, forbrugsgoder, boligindretning, almene boliger.
Se især bilag 1 og 3.

Ældrerådets høringssvar til sagen dateret 19.09.2023:
Ældrerådet besluttede, at de ikke anbefaler en handlingsplan udarbejdet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovbekendtgørelse nr. 265 af 25. februar 2022 om retssikkerhed og administration på det sociale
område, med senere ændringer (retssikkerhedsloven) §§ 79 a og 79 b.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ankestyrelsen har i 2022 realitetsbehandlet 33 klagesager vedrørende paragraffer inden for Handicap
og Psykiatri og Sundhed og Omsorg sammenlignet med 26 klagesager i 2021. Omgørelsesprocenten
er steget en smule fra 39 til 42,4 procent.

Ankestyrelsen har i 2022 realitetsbehandlet 12 klagesager vedrørende paragraffer inden for Børnehandicap, Familierådgivningen sammenlignet med 30 klagesager i 2021. Omgørelsesprocenten er steget fra 40 til 58 procent. Dette begrundet i det meget lave antal klagesager (fx 5 klagesager vedr. tabt arbejdsfortjeneste, hvoraf 3 blev stadfæstet og 2 blev hjemvist).

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social-og Sundhedsudvalget:

  • drøfter statistikken over Ankestyrelsens behandling af klagesager på socialområdet,
  • beslutter, at der arbejdes videre med handlingsplanen, som Social- og Sundhedsudvalget godkendte i september 2022 (se bilag 4), og
  • videresender sagen til orientering i Økonomiudvalget og Byrådet.

Administrationen indstiller, at Ældrerådet giver høringssvar om, hvorvidt de ønsker udarbejdet en handlingsplan i forhold til lovområder i Serviceloven.

BilagBeslutning

Ældrerådets høringssvar blev drøftet. Ældrerådets beslutning noteres under sagsfremstillingen. 

Administrationens indstilling godkendes.

Hans-Christian Blichfeldt var fraværende ved sagens behandling.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Forslag om lukning af 3 på Spring

Sagsnr: 23-017764

Sagsfremstilling

Handicap og Psykiatri har en række fleksible boliger/pavilloner til forskellige målgrupper på handicap- og psykiatriområdet, henholdsvis:

  • 3 på Spring ved Langagerparken (borgere med udviklingshæmning)
  • Pavillonerne ved Fredensgade (borgere med ADHD og autisme)
  • Pavillonerne ved Rosengården (borgere med sindslidelser)

Pavillonerne er boliger til borgere i midlertidige botilbud og blev opført som et led i Handicap og Psykiatris strategiplan for udvikling af egne tilbud 2016-2019. Strategiplanen havde baggrund i et ønske om primært at anvende egne botilbud fremfor at købe pladser.

3 på Spring er et tilbud med tre boliger til borgere med udviklingshæmning. Tilbuddet ligger på Svinget 4 ved Langagerparken i Skjern. Ændrede energikrav betyder, at pavillonerne ikke længere er lovligt opsat.

Handicap og Psykiatri vurderer, at fagområdet ikke længere har behov for 3 på Spring. Social- og Sundhedsudvalget og Byrådet har på temamøder henholdsvis den 11. januar og den 20. juni 2023 givet politiske signaler om, at 3 på Spring kan nedlægges.

Social- og Sundhedsudvalget bedes på dette møde tage stilling til, hvorvidt Handicap og Psykiatri kan arbejde videre med at lukke tilbuddet med henblik på salg.

Hvis Social- og Sundhedsudvalget beslutter, at Handicap og Psykiatri kan arbejde videre med at lukke 3 på Spring, stopper fagområdet med at visitere nye borgere til tilbuddet. Der er pt. ikke nogen borgere på vej til at blive visiteret til tilbuddet. Forslaget om lukning af 3 på Spring bliver sendt i høring i Handicaprådet og FagMED, hvorefter Social- og Sundhedsudvalget på et kommende møde tager endelig stilling til forslaget.

Handicap og Psykiatris vurdering af behovet for 3 på Spring
Handicap og Psykiatri forventer også fremadrettet at have brug for boliger til midlertidige botilbud. Fagområdet køber i dag et betydeligt antal pladser til midlertidigt botilbud.

Imidlertid har det vist sig at være svært at drifte 3 på Spring. Der bor pt. ingen borgere i tilbuddet. Belægningsprocenten har i perioden 2017-2022 været et sted mellem 41,7 og 79,3 procent. Kommende borgere visiteres i stedet til botilbudspladser, som Handicap og Psykiatri køber i andre kommuner eller hos private tilbud.

Handicap og Psykiatri vurderer, at behovet for 3 på Spring vil være begrænset i fremtiden. Fagområdet vurderer således, at 3 på Springs fysiske placering ikke er optimal, da det ligger afsides i forhold til de øvrige huse og fælleshuset i Langagerparken. Dette gør det svært for personalet på Langagerparken at observere borgerne og svært i rette tid at give den støtte, som borgere i midlertidigt botilbud har behov for.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Serviceloven § 107.

Økonomi

3 på Spring er tildelt et budget på 80.000 kr. årligt til ledelse, administration og øvrig drift. Hvis tilbuddet lukkes, vil der kunne spares 20.000.

Ejendomscenteret har derudover et netto indtægtsbudget til 3 på Spring på 22.000 kr. årligt.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Der bor pt. ingen borgere i 3 på Spring, og der er af den årsag heller ikke medarbejdere tilknyttet tilbuddet. Det vil således ikke få betydning for borgerne, hvis Social- og Sundhedsudvalget beslutter at lukke 3 på Spring.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget:

  • godkender, at administrationen kan arbejde videre med at lukke 3 på Spring, og
  • sender forslaget i høring i Handicaprådet og FagMED med henblik på endelig beslutning på et kommende møde i Social- og Sundhedsudvalget.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Jens Jensen fremførte, at han muligvis er inhabil.

Efter en drøftelse besluttede udvalget, at Jens Jensen ikke er inhabil i sagen.

Administrationens indstilling godkendes.

Hans-Christian Blichfeldt var fraværende ved sagens behandling.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Budgetopfølgning ultimo august 2023

Sagsnr: 22-025577

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo august 2023 for budgetområderne under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet mindre forbrug på 0,5 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,7 mio. kr. i forhold til den seneste opfølgning. 

I nedenstående diagram ses resultatet for budgetopfølgningen for august måned

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 4,7 mio. kr., hvor forventningen ved den seneste opfølgning var et mindre forbrug på 2,4 mio. kr.

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Samlet for Pleje og omsorg af ældre forventes et mindre forbrug på 3,4 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,7 mio. kr. fra sidste opfølgning. Følgende punkter forklarer den primære årsag til forbedring:
    • Elevområdet forventer et mindre forbrug på 1,0 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,5 mio. kr. grundet indtægter for refusioner, der ikke tidligere har været medtaget.
  • Arbejdet omkring visiterede timer i efteråret 2022 og foråret 2023 har haft stor værdi. På central pulje til visiterede timer (udmøntes til hjemmeplejen efter visitation) forventes mindre forbrug på 9,0 mio. kr., hvilket er en forbedring på 1,2 mio. kr. siden sidste opfølgning.
  • For borgere fra/i andre kommuner (mellemkommunale betalinger) forventes et merforbrug på 5,1 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,3 mio. kr. siden sidste opfølgning. Forbedringen skyldes prisreguleringer på kendte borgere.
  • På hjælpemiddelområdet vurderes aktuelt et samlet mindre forbrug på 0,1 mio. kr. I helårsforventningen indgår en forudsætning om udgifter til endnu ikke kendte borgerere. 
  • For friplejehjem vurderes et samlet merforbrug på 0,1 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,1 mio. kr. Ændringen skyldes salg af plads til mellemkommunal borger.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 4,1 mio. kr., hvilket er en stigning i det forventede merforbrug på 1,6 mio. kr. 

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen: 

  • I det forventede merforbrug er der indarbejdet en forudsætning om, at Myndighedsafdelingen realiserer en nedgang i forbruget på 15 mio. kr. De 10 mio. kr. sker via effekten af sagsgennemgang i 2022 og 2023, mens de sidste 5 mio. kr. er et administrativt skøn på effekten af strategiarbejdet. Aktuelt vurderes det, at Myndighedsafdelingen har realiseret 8 mio. kr. inklusive refusion fra staten på særligt dyre enkeltsager.
  • Ændringen i det forventede merforbrug skyldes blandt andet ændringer i borgernes støttebehov, nye borgere samt en efterregulering fra 2022. 

På udvalgsmødet i marts blev det besluttet at reservere midler, i forhold til at kunne nedbringe merforbruget senere på året. Tilsammen er der reserveret 2,4 mio. kr.:

Forslag

Kr.

Opsigelse af rådgivningsydelser fra Sundhedscenter Vest

82.000

Reducere i udgiften til implementering af IT-modul

74.000

Reservering af overførselsmidler

2.000.000

Reducere i budgettet til IT-investeringer

250.000

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomi

Ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, at

  • de tager budgetopfølgningen til efterretning
  • de tager stilling til evt. udmøntning af de reserverede midler på november mødet

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Hans-Christian Blichfeldt var fraværende ved sagens behandling.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Orientering om Frivilligrådets høringssvar til budgettet 2024-2027

Sagsnr: 22-026733

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget orienteres om Frivilligrådets høringssvar til budgettet 2024-2027.

Baggrund

Ifølge Frivilligrådets vedtægter er Ringkøbing-Skjern Kommune forpligtet til at høre Frivilligrådet om alle kommunale initiativer og aftaler, som har generel betydning for det frivillige sociale arbejde i kommunen (se bilag). Dette gælder også aftaler med betydning for §18 puljen til frivilligt socialt arbejde.  

I budgettet 2024-2027 indgår en besparelse af §18 puljen til frivilligt socialt arbejde på 240.000 kroner årligt ud af et budget på 990.000. Dette svarer til en besparelse på 24%.

På Social- og Sundhedsudvalgets møde i juni 2023 fremlagde administrationen første gang dette besparelsesforslag.

Frivilligrådet er først i begyndelsen af september 2023 blevet orienteret om dette besparelsesforslag på 24% af §18 puljen. Derfor har Frivilligrådet haft meget kort tid til at formulere et høringssvar i forbindelse med deres møde d. 7. september (se bilag).

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovgrundlaget findes i §18 i Serviceloven

Stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal årligt afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde.
Stk. 3. Rammerne for samarbejde fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse.

Økonomi

Til at støtte det frivillige sociale arbejder er der i kommunens budget 2023 på §18-området afsat 4.438.000 kr.
Af budgettet er forlods afsat midler til Frivilligvest, Cafe Røde Kors, Værestedet, Selvhjælp Ringkøbing-Skjern, værestedet Sømandshjemmet samt mødeafholdelse mv. på det frivillige sociale område. Fra regnskab 2022 er der overskud på 535.000 kr.

Inklusiv overført overskud fra 2022 har der i 2023 været 1.192.000 kr. til den ordinære ansøgningsrunde.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Det frivillige sociale område er i vækst

Andelen af frivillige på det sociale område er steget markant de seneste år.

På tværs af perioden 2019-2022 har mellem 55-60% af kommunens borgere lavet frivilligt arbejde de seneste 12 måneder.

I samme periode er andelen af frivillige på det sociale område næsten fordoblet fra 23% af de frivillige i 2019 til 40% af de frivillige i 2022. Det frivillige sociale område er dermed det største frivillige område i kommunen (Kilde: Borgerpanelundersøgelsen).

Administrationen forventer ikke, at dette niveau vil falde, fordi det især er borgere over 50, som er frivillige på det sociale område. Dem kommer der kun flere af de kommende år.

Derfor forventer administrationen, at antallet af ansøgere til §18 puljen og størrelsen på det ansøgte beløb som minimum vil være på samme niveau i budgetperioden 2024-2027.

Således forventes det, at der igen i 2024 vil være relevante ansøgninger for omkring 1.260.000.

De frivillige tilskrives en større rolle i de kommunale indsatser

I størstedelen af kommunens politikker og i direktionens strategi- og handlingsplan tilskrives frivillige en stadig større rolle i at nå de fastsatte mål. 

Med en 24% besparelse på §18 puljen vil det blive sværere at finde midler til at udvikle nye samarbejder med de frivillige foreninger og dermed vil det blive sværere at nå de mål i kommunens politikker som involverer frivillige sociale indsatser.

Tidligere har puljen bl.a. støttet udvikling af de Sociale Drive-Outs der hjælper kommunens mest sårbare borgere, den ukrainske hjemstavnsforenings integration af ukrainske flygtninge, og udvikling af foreningen Veteraner ved Fjorden.

Besparelsen vil betyde et fald i frivillige sociale aktiviteter

§18 puljen støtter mange tilbagevendende ugentlige eller månedlige aktiviteter. For flere af disse aktiviteter er §18 puljen den største finansieringskilde, hvorfor en besparelse på 24% vil betyde et markant fald i antallet af afholdte frivillige sociale arrangementer i Ringkøbing-Skjern Kommune. 

I udgangspunktet vil besparelsen ramme alle typer af frivillige sociale indsatser, jf.  Forretningsordenen for §18 puljen: "Hvis der ved gennemgang af §18 Hovedpuljens ansøgninger er indstillet støtte for flere midler end der er i §18 Hovedpuljen, reduceres alle tilsagn med samme procentsats" (se bilaget.)

Alternativt kan det besluttes, at nogle af puljens målgrupper, eksempelvis ensomme, eller bestemte typer af aktiviteter, eksempelvis fællesspisning, ikke skal kunne støttes af §18 puljen. Dette vil under alle omstændigheder også betyde et markant fald i antallet af afholdte frivillige sociale arrangementer i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Indstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes tage orienteringen til efterretning i det videre politiske arbejde med budgettet 2024-2027. 

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget drøftede høringsvaret.

Det er udvalgets hensigt at indsende et nyt tiltag til den kommende budgetkonference 2025-2028 vedrørende de 240.000 kr.

Det er udvalgets ønske, at §18-midlerne kommer tilbage på det nuværende niveau.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Fastsættelse af husleje pr. 1. januar 2024 for kommunale ældreboliger

Sagsnr: 23-017809

Sagsfremstilling

Hvert år fastsættes huslejen for det kommende år for de kommunale ældreboliger og ændringerne i huslejen skal godkendes på et afdelingsmøde eller på et Social- og Sundhedsvalgsmøde. 

Beregning af husleje
I bekendtgørelse om drift af almene boliger fremgår det, at der årligt skal henlægges et passende beløb til blandt andet vedligeholdelse af bygninger, til planlagt og periodisk vedligeholdelse, til tekniske installationer samt istandsættelse af boligerne ved fraflytning. 

I bekendtgørelsen fremgår det også, at ved driften af almene boliger, skal der være balance mellem udgifter og indtægter, hvilket betyder, at huslejen fastsættes ud fra udgifterne, således at afdelingen hviler i sig selv. 

Hvis regnskabet har medført et underskud, skal dette underskud udlignes i de kommende års budgetter. Ligeledes må eventuelle indeståender på afdelingens resultatkonti, budgetteres afviklet i kommende års budgetter. 

Huslejebudgetterne i Ringkøbing-Skjern Kommune er harmoniseret og fastsættes på baggrund af faktiske udgifter, som pris- og lønfremskrives til 2024-niveau samt ud fra en række fastlagte nøgletal. 

Administrationen har tidligere forsøgt at begrænse huslejestigningen mest muligt, hvilket har den afledte konsekvens, at beløb hensat til vedligehold er meget små. Derfor ses en generel stigning i henlæggelserne til vedligeholdelse i kommende års budget.

Til budget 2024 indregnes et administrationshonorar for udarbejdelse af forbrugsopgørelser. Dette honorar har tidligere været pålagt opgørelsen til den enkelte fraflytter. Dette er der ikke hjemmel til, så praksis ændres, og fremover indregnes honoraret i huslejen. 

Udgiften til TV-pakker til fællesstuerne har været opkrævet forskelligt, og her er praksis ligeledes ændret, således at udgiften fremadrettet er indregnet i den samlede husleje.

Afdelingsmøde
Administrationen har en forpligtigelse til at afholde et årligt ordinært afdelingsmøde med beboerne, hvor kommende års driftsbudget skal godkendes, jfr. Almenboliglovens §36. 

Administrationen har igangsat denne proces og der er afholdt afdelingsmøde på Ældreboligerne Godthaabsvej 8, Ringkøbing, Fjordparken, Ringkøbing, Enghaven, Skjern og botilbuddet Fredensgade, Skjern. På møderne blev huslejebudgettet gennemgået, og huslejestigningen for 2024 blev godkendt med følgende stigninger: 

  • Ældreboliger Godthaabsvej, Ringkøbing: 30,0%
    Den høje stigning skyldes et større renoveringsprojekt med udskiftning af køkkener i samtlige lejligheder, hvilket har været et beboerønske gennem længere tid
  • Fjordparken, Ringkøbing: 4,9%
  • Enghaven, Skjern: 3,7%
  • Fredensgade, Skjern: 8,5%

For de huslejebudgetter, hvor der har været afholdt afdelingsmøder, skal huslejestigningen ikke godkendes politisk. 

Indenfor en årrække forventes der afholdt årlige afdelingsmøder på samtlige af kommunens ældre- og plejeboliger. 

Boligstøtte
Ved en huslejestigning vil boligstøtten tilnærmelsesvis udligne huslejestigningen, hvorved borgeren får en minimal økonomisk påvirkning. I beregning af boligstøtten indgår et kvadratmeterloft på 65 m2 for mobile borgere og 75 m2 for kørestolsbrugere samt eventuel formue. Administrationen gør meget ud af at informere borgerne om vigtigheden i at få indsendt besked til Udbetaling Danmark om huslejestigningen. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Almenboliglovens §36
Almenlejelovens §10, stk. 3
Bekendtgørelse nr. 70 af 26/01-2018 om drift af almene boliger §69 - budgetlægning

Økonomi

Huslejestigningen til 2024 i boliger, hvor der ikke har været afholdt afdelingsmøder, udgør i procent:

Afdeling

Stigning

i procent

Primær årsag

Fjordglimt, Hvide Sande

4,9

Afvikling af tidligere års underskud samt øgede udgifter til almindeligt vedligehold

Holmbohjemmet, Kloster

4,1

Øgede udgifter til almindeligt vedligehold

Tim Ældrecenter, Tim

5,0

Afvikling af tidligere års underskud samt øgede udgifter til almindeligt vedligehold

Rosenlunden, Lem

6,5

Afvikling af tidligere års underskud samt øgede udgifter til almindeligt vedligehold

Centerparken, Videbæk

2,7

Øgede udgifter til henlæggelser

Vorgod Ældrecenter, Vorgod

8,5

Afvikling af tidligere års underskud samt øgede udgifter til almindeligt vedligehold

Egvad Plejehjem, Tarm

4,0

Øgede udgifter til almindeligt vedligehold samt til henlæggelser

Åstedparken, Borris

9,0

Afvikling af tidligeres års underskud samt øgede opsparing til henlæggelser

Søibergsvej 4-8, Ringkøbing

8,6

Øgede opsparing til henlæggelser

Rosengården, Skjern

3,8

Øgede udgifter til almindeligt vedligehold samt til henlæggelser

Grønbjerghjemmet, Grønbjerg

5,7

Øgede udgifter til almindeligt vedligehold samt afvikling af tidligere års underskud

Center Bakkehuset, Videbæk

5,8

Øgede udgifter til almindeligt vedligehold samt afvikling af tidligere års underskud

Holmelunden, Ringkøbing

7,7

Øgede opsparing til henlæggelser samt til afvikling af tidligere års underskud

Holmelunden afd. 3, Ringkøbing

9,4

Afvikling af tidligere års underskud

Satellitten, Ringkøbing

4,8

Øgede udgifter til almindeligt vedligehold

Af medsendte bilag fremgår de månedlige huslejetakster pr. afdeling.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • tager huslejeændringerne, godkendt på afdelingsmøderne på Fjordparken, Ringkøbing; Enghaven, Skjern; samt Fredensgade, Skjern til orientering.
  • godkender huslejeændringerne på 30 pct. godkendt på afdelingsmødet på ældreboligerne Godthaabsvej, Ringkøbing
  • godkender øvrige huslejeændringerne (jf. bilag) med ikrafttrædelse pr. 1. januar 2024 i afdelinger, hvor der ikke har været afholdt afdelingsmøder. 

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Hans-Christian Blichfeldt var fraværende ved sagens behandling.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Status på de fysiske rammer i hjemmeplejen og sygeplejeklinikker

Sagsnr: 22-026480

Sagsfremstilling

I Hjemmeplejen er der fire store hjemmeplejeenheder i henholdsvis Tarm, Skjern, Videbæk og Ringkøbing med hver mellem 100–130 medarbejdere. Der er to mindre hjemmeplejeenheder med hver ca. 30-50 medarbejdere. De to små enheder har fungeret som integreret ordninger i samspil med de lokale plejecentre i Tim og Hvide Sande. Siden januar 2022 har Hvide Sande enheden dog i praksis fungeret som selvstændig enhed. I hver hjemmeplejeenhed er der et stort indbyrdes afhængighedsforhold mellem hjemmeplejen, sygeplejen og sygeplejeklinikkerne.

I gennem de senere år har der været stigende plads- og arbejdsmiljømæssige udfordringer i de fysiske rammer i hjemmeplejen. Sundhed og Omsorg har sammen med Ejendomscenteret over længere tid undersøgt de fysiske rammer i hjemmeplejeenhederne med henblik på at få en samlet status over driftsenhedernes fysiske rammer, hvad angår udfordringer, muligheder for udbedring og fremtidssikring.

Undersøgelserne konkluderer, at flere af de bygninger som huser hjemmeplejeenhederne har så ringe drifts- og vedligeholdelsesstande, at det ikke kan anbefales at renovere de eksisterende rammer, men kræver et flyt til nye lokaler. I flere enheder efterleves standardkrav og anbefalinger for arbejdsmiljøforhold ikke. Det gælder især krav til omklædnings- og bad faciliteter til medarbejdere samt indeklima og pladsforhold. I enkelte enheder er der ikke etableret bad- og omklædning og i andre enheder er det alt for lille til medarbejdergruppen.

De senere års aktivitetsøgning og heraf stigning i antallet af medarbejdere og udviklingen af hjemmeplejens indsatser og funktioner betyder også, at de fysiske rammer generelt er blevet for små og har en uhensigtsmæssig indretning til formålet. Flere enheder har til huse i lokaler der tidligere har været anvendt til andre erhvervsformål, som for eksempel postdistribution og tømrervirksomhed og beliggende i industriområde. Flere enheder er placeret uhensigtsmæssig for borgers tilgængelighed og har ikke handicapvenlige adgange til sygeplejeklinikkerne eller borger toilet- og bad faciliteter. Det tilstræbes, at de fire store enheder har to sygepleje klinikrum tilgængelige, da det giver sygeplejen mulighed for at yde forskellige former for sygepleje på samme tid. Det kan være sårbehandling i den ene klinik og medicinsk behandling med drop i den anden klinik. Behandling i sygeplejeklinik betyder større frihed til borgerne og minimerer sygeplejerskernes tid til transport.

For at kunne drive en effektiv og koordineret hjemmepleje stiller det krav om tidssvarende møde- og kontorlokaler, som kan anvendes fleksibelt til forskellige formål. Det drejer sig bl.a. om lokaler til planlægning og koordinering af døgnets aktiviteter herunder triage- og plejemøder, som skal sikre den tværfaglige indsats hos borgerne. Herudover skal der være pauserum til personalet samt omklædnings- og badfaciliteter.

Hjemmeplejen gennemgår i stigende grad øget digitalisering, hvilket kræver plads til videokonferenceudstyr og mulighed for skærmmøder med samarbejdspartnere på hospitaler. Flere møder afholdes naturligt over video, og i fremtiden forventes det også, at borgere kan tilbydes skærmbesøg.

Til driftsenhederne hører også større bilparker og i år konverteres største delen til el, som kræver anlæg af ladestandere. Herudover er der et større antal cykler, som kræver cykelskur med lade mulighed og aflåsning.

Velfungerende og velvedligeholdte fysiske rammer understøtter medarbejdertrivsel og motiveret medarbejder tilknytning og rekruttering.

Status over de fysiske rammer i enhederne

Hvide Sande Omsorgspleje/Holmsland Hjemmepleje
Bygningen er i to etager. Der er ingen brandvej fra førstesalen. Bygningen lever ikke op til arbejdsmiljømæssige lovkrav. Omklædningsfaciliteter er midlertidige opsat, og der er ingen adgang til badfaciliteter til personale eller borgere. Der er svær eller ingen adgang til sygeplejeklinikken i bygningen for borgere, der er gangbesværet eller kørestolsbrugere.

Bygningen er ejet af RKSK ejendomme. Ejendommen har en meget ringe vedligeholdelsesstatus, derfor anbefales renovering ikke. Bygningen vurderes ikke egnet til hjemmeplejen. Der anbefales et flyt hurtigst muligt. Der blev på budgetkonferencen truffet beslutning om midler til et nyt lejemål. Der er i gang sat en proces om en flytning.  

Ringkøbing-Lem Hjemmepleje
Enheden er i lejemål i forbindelse med Sundhedshuset i Ringkøbing. Bygningen er ejet af regionen. Lejemålet er forbundet med stor driftsomkostning på husleje. Der er store udfordringer med pladsmangel i form af mødelokaler og kontorfaciliteter for medarbejdere. Der er ikke mulighed for flere udvidelser. Det er ikke muligt at anlægge el-ladestandere på den nuværende p-plads til hjemmeplejens biler, som skal etableres til december 2023. Der anbefales et flyt af enheden inden for nærmere fremtid.

Skjern Hjemmepleje
Enheden er i privatlejemål i lokaler i det gamle posthus i Skjern. Der er stor driftsomkostning på husleje. Det årelange lejemål kan opsiges ved udgangen af 2023. Der er begrænset adgang i bygningen for kørestolsbrugere. Der er pladsmangel for personale både ude og inde, uden mulighed for udvidelse. Enhedens fysiske rammer er ikke fremtidssikret. Der er behov for etablering yderligere en regulær sygeplejeklinik, så der er to i enheden. Der anbefales et flyt af enheden inden for nærmere fremtid.

Tarm-Hemmet Hjemmepleje
Enheden har til huse i kommunalt RKSK ejet lokaler i forbindelse med aktivitetscenteret. Der er alvorlig pladsmangel for personalet både ude og inde. Arbejdsmiljøforhold vedr. omklædning og bad lever ikke op til lovkrav. Den samlede personalegruppe kan ikke være i nuværende lokaler og en del af hjemmeplejens personale holder til i Seniorgården. Hvilket påvirker den fælles koordinering og samarbejde mellem personalet uhensigtsmæssig. Lokalerne er meget nedslidte og kræver gennemgribende renovering. Der er begrænset adgang i bygningen med sygeplejeklinik for kørestolsbrugere og intet handicapvenligt toilet. Der er ikke udvidelsesmuligheder i bygningen. I år gøres der enkelte forbedringer af af de administrative lokaler på første salen for i en overgangsperiode at skabe mere hensigtsmæssige funktioner i lokalerne. Anlægsmidler er fundet dels i enhedens overførsel og i Sundhed og Omsorgs pulje til mindre anlæg. Det vurderes, at enhedens fysiske rammer ikke er fremtidssikret, og kræver et flyt inden for nærmere fremtid. 

Tim Omsorgspleje
Hjemmeplejen er en integreret del af plejehjemmet i Tim. Enheden er i kommunalt ejet bygning. Sygeplejen er på 1. sal i meget nedslidte rammer uden forbindelse til hjemmeplejen, som er i en nyere tilbygning til plejehjemmet. Der er pladsmangel for personalet, og placeringen af funktionerne hjemmepleje, sygepleje og sygeplejeklinik er uhensigtsmæssig. Der mangler omklædningsfaciliteter. Omklædning foregår midlertidig i en tom ældrebolig. Det vurderes, at enhedens fysiske rammer ikke er fremtidssikret, og kræver et flyt inden for nærmere fremtid.

Videbæk Hjemmepleje
Enheden er i lejemål i lokaler i det tidligere posthus i Videbæk. Lokalerne er renoveret/ombygget til formålet som hjemmepleje. Rammerne er velfungerende og tidssvarende. Pladskapaciteten for personalet er nu maksimalt udnyttet, og der kan ikke udvides yderligere i fremtiden. Det vurderes, at enhedens fysiske rammer er optimale, men der er ikke plads til yderligere personaleudvidelse i fremtiden.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

I forhold til den konkrete løsning for Hvide Sande Hjemmepleje i 2023, indeholder budgetforliget fra Budgetkonferencen den 28.-29. august 2023, et rådighedsbeløb på 400.000 kr. til anskaffelse af inventar mm. til Hvide Sande Hjemmepleje. Desuden blev der afsat et årligt driftsbudget på 329.000 kr. til øgede huslejeomkostninger samme sted.

Ved indgåelse af lejemål skal kommunen foretage regnskabsmæssig deponering på 1 mio. kr., der løbende frigives over 25 år.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

- afgiver signaler for, hvilken retning administrationen skal arbejde videre i.

- sætter en kortlægning i gang i samarbejde med Ejendomscenteret, som skal danne grundlag for et oplæg på løsninger for de nævnte hjemmeplejeenheder. Et oplæg til drøftelse på et udvalgsmøde januar / februar 2024

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Hans-Christian Blichfeldt var fraværende ved sagens behandling.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Pulje til Velfærdsteknologi

Sagsnr: 23-017847

Sagsfremstilling

På Økonomiudvalgets budget er der afsat en investeringspulje til velfærdsteknologi. Puljen blev afsat i forbindelse med RKSK 3.0. Der tilbagestår 786.000 kr. Der henstilles til, at Sundhed og Omsorg bruger midlerne i 2023.  

Sundhed og Omsorg har udarbejdet en prioriteret liste over velfærdsteknologi, som kan komme borgere og medarbejdere til gavn både i forhold til sikkerhed, frihed og effektivitet.

Der er i skrivende stund ikke kendt pris på alle de nævnte teknologier, men det vurderes, at der kan foretages indkøb for hele puljen på 786.000 kr. Det er ikke sikkert, at alle teknologier både kan indkøbes og implementeres i 2023, men der vil kunne udarbejdes en tids- og procesplan for indkøb og implementering for 2023 og 2024.

Nedenstående liste er delt op efter, hvorvidt produktet primært er til gavn for borgeren eller for personalet (og dermed indirekte også borgeren).

Primært for borgeren
1. Første kvartal 2024 igangsættes prøveperiode for KVIK service på Hjælpemiddeldepotet, hvor borgere/pårørende selv kan afhente småhjælpermidler, få sagsbehandlet ansøgning om enkle hjælpemidler på stedet og ved bevilling få hjælpemidler med hjem samme dag i de fleste situationer.

Der vil være mulighed for fremvisning og vejledning i produkter, man ikke kan få bevilget, men som man selv kan købe jf. kommunes pligt til vejledning. Ligeledes et showroom for velfærdsteknologi. I den forbindelse er der ønske om indkøb af en velkomstscanner (virtuel receptionist) og en fremvisningstouchskærm, hvor borgeren virtuelt kan bevæge sig rundt i et udstillingsrum.

2. En del af de demente på plejehjem og i daghjem har brug for at blive skærmet i fællesarealerne for stimuli som lyd og synsindtryk. Der er produceret skærme, som er lyddæmpende, hvor man selv kan bestemme udseendet fx med lokale billeder af natur eller andet - så det fortsat virker hjemligt og genkendeligt.

3. Musikpuder – som virker beroligende og musikpuder, der øger motivationen for bevægelse ved, at der aktiveres musik ved bevægelse. Der er flere forskellige modeller.

4. Elektroniske kalendere til demente – understøtter den daglige struktur og giver tryghed. Mange af de elektroniske kalendere kan også andet som fx billeder og en form for face time mulighed.

5. Ny generation VR-briller/VR-kamera, hvor der kan optages individuelle optagelser til den enkelte borger. Medvirker til at dæmpe angst, uro, giver glæde og afleder for angstfremkaldende stimuli.

Personalerettede produkter
1. I dag anvender chaufførerne på hjælpemiddeldepotet en scanner til at registrere hjælpemidlerne ind og ud hos borgere og på plejehjemmene. Scannerne fungerer ikke optimalt alle steder i kommunen pga. udsving i dækningsgraden. Ved køb af et andet scanningsaggregat til mobiltelefonerne, som er uafhængige af dækningsgrad, kan brugen af registreringen på stedet optimeres. De er mere driftssikre og medfører derfor bedre styring af, hvilke hjælpemidler der er ude hos borgere, på lager, til reparation eller på et plejehjem. Ligeledes vil det effektivisere medarbejdernes arbejdsgange, da de ikke skal scanne flere gange i forsøget på dækning.

2. I forbindelse med køb af nye biler på hjælpemiddeldepotet, er der mulighed for at installere specifikke GPS trackere, der kan optimere kørselsplanlægning specielt i forbindelse med akutkørsler og i situationer, hvor chaufføren pludselige har brug for en 2. hjælper.

3. FloorBed er en anderledes plejeseng, der kan komme helt ned på jorden, hvilket er hensigtsmæssigt i forhold til, at borgeren bedre selv kan ”trille ud og op igen”. Det afhjælper faldepisoder (mange fald og brud sker ved fald ud af seng). Sundhed og Omsorg har allerede indkøbt få, men der er behov for mange flere.

4. Vendemadras som afhjælper smerteproblematikker og færre arbejdsgange for personalet ved borgere med behov for venderegime.

5. Sansevogn – som kan bruges til at give ro/aflede borgere, der i forbindelse med personlig hygiejne bliver udadreagerende på grund af angst. Sansevognen er mobil og kan lyse både på væg, gulv og loft.

6. Sundhed og Omsorg anvender i flere situationer og til forskellige målgrupper instruktionsvideoer, som fagområdet selv producerer. Det kan fx være forflytningsundervisning til medarbejdere, træningsvideoer til borgere. Fagområdet er udfordret af, at nuværende udstyr ikke er optimalt i forhold til billede og lyd. Der er brug for udstyr, der giver optimal lyd og billede.

7. Chip til at sy ind i bløde produkter/hjælpemidler/lejringspuder og lignende i forhold til, at ”ting ikke bliver væk” og dermed øge registrering og genbrugsværdi.

Lederteam i Sundhed og Omsorg afholder ultimo september 2023 budgetseminar med henblik på at skabe økonomisk råderum fremadrettet. Der tages blandt andet udgangspunkt i KL's Råderumskatalog, hvor der er inspiration til velfærdsteknologiske produkter og processer fra de danske kommuner. På budgetseminaret kan lederteam beslutte indkøb og implementering af andre produkter og processer end de ovenfor prioriterede produkter.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Såfremt initiativerne medfører markante effektiviseringer, vil Lederteamet indarbejde resultatet i det økonomiske råderumsarbejde fremadrettet.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Det forventes, at indkøb af de nævnte produkter vil medføre

  • større borgersikkerhed og borgerfrihed ved brug af produkter
  • øge mulighederne for forebyggelse og afhjælpning af angstdæmpende adfærd ved demente borgere og borgere med kognitive udfordringer
  • øge mulighederne for at etablere den rette individuelle struktur i hverdagen for borgere med demens og kognitive udfordringer
  • hurtigere proces for både borgere og personale i forbindelse med sagsbehandling af ansøgte hjælpemidler, ekspedition og vejledning i produkter, der kan udskyde borgers brug for hjælp af fx plejepersonale og dermed større frihed i hverdagen for borger og pårørende
  • forbedring af arbejdsmiljøsikkerheden for plejepersonalet
  • effektivisering af arbejdsgange

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender, at puljen på 786.000 kr. udmøntes til anvendelse i Sundhed og Omsorg.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Hans-Christian Blichfeldt var fraværende ved sagens behandling.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Orientering om indberetning af utilsigtede hændelser 2022

Sagsnr: 17-030255

Sagsfremstilling

Sagen beskriver den årlige opgørelse for utilsigtede hændelser i Ringkøbing-Skjern Kommune til orientering i Social- og Sundhedsudvalget.

Sundhedsvæsenet er, ifølge Sundhedsloven, forpligtet til at arbejde med at forbedre patientsikkerheden. Derfor indberettes fejl, forglemmelser, manglende viden om forebyggelse m.m. Disse indberetninger kaldes ”Utilsigtede hændelser” (UTH).

En UTH er en begivenhed, der medfører skade, eller risiko for skade, på en borger. Den er utilsigtet, fordi de involverede sundhedspersoner ikke har til hensigt at skade andre.

Indberetning af utilsigtede hændelser er knyttet til pleje, behandling og træning af ”patienter”. Dermed menes borgere, der på grund af sygdom, modtager indsatser, for eksempel medicinsk behandling, træning efter indlæggelse, pleje og omsorg eller tandbehandlinger. Indberetningerne kan derfor ske fra flere fagområder og hvert fagområde sagsbehandler egne indberetninger.

Eksempler på utilsigtede hændelser kan være:

  • Fald
  • Medicineringsfejl, for eksempel doseringsfejl eller ikke udleveret medicin
  • Infektionssygdomme, hvor smittevejene kunne have været brudt med de rette hygiejniske forholdsregler, eks. lungebetændelse, ”roskildesyge”, Influenza
  • Oversete symptomer på sygdomsudvikling
  • Manglende videregivelse af information ved indlæggelse og udskrivelse

Formålet med indberetning af UTH er at lære af disse, så vi fremadrettet kan forebygge fejl igennem systematisk analyse, læring og kvalitetsudvikling.

Utilsigtede hændelser skal indberettes enkeltvis, men for ”fald” eller ”manglende medicingivning”, der ikke har umiddelbar konsekvens for borger, kan der indberettes samlet for enhederne hver måned (samlerapportering). Dette minimerer tidsforbruget og giver enhederne et overblik over mønstre i de fejl, der sker.

Databasen, der håndterer de utilsigtede hændelser, er i disse år underlagt forandringer. Denne sag fremstiller derfor årsopgørelsen for 2021, uden sammenligninger til foregående år. Tendensen er imidlertid klart, at antallet af indberetninger for fagområderne Handicap og Psykiatri samt Sundhed og Omsorg er stigende. Dels fordi indberetningen er blevet forenklet. Dels fordi der i disse år arbejdes målrettet med medicinhåndtering i projekterne ”Medicinsikre botilbud” og ”I sikre hænder”.

Opgørelse af utilsigtede hændelser for 2022:

Antal individuelle indberetninger, opgjort på hændelsestype: 

Individuelle hændelser 2022 fordelt på alvorlighed:

 

Antal

Eksempler

Ingen skade

141

 Glemt medicin, mangelfuld dokumentation, fejldosering som opdages

Mild

105

 Mærke efter fald, forbigående smerte eller manglende effekt af   behandling

Moderat

46

 Forbigående skade, der kræver ekstra opmærksomhed eller   lægekontakt

Alvorlig

9

 Lårbensbrud efter fald, alvorlige bivirkninger efter fejlmedicinering

Dødelig

0

 Selvmord, usikker håndtering ved hjertestop, fejl med risikomedicin

 

Samlerapporteringer 2022:

”Medicin ikke givet”

Antal

Handicap og Psykiatri

637

Sundhed og Omsorg

2732

 

”Fald”

Antal

Handicap og Psykiatri

327

Sundhed og Omsorg

3836

 Forebyggende indsatser:

Fagområderne arbejder hele tiden på at forbedre usikre og uhensigtsmæssige arbejdsgange med henblik på at skabe stor sikkerhed for borgerne, godt arbejdsmiljø og effektiv drift. Det kan handle om medarbejdernes viden og brug af retningslinjer, sundhedsfaglig dokumentation, så alle ved, hvordan der arbejdes med en borgerrettet indsats og kommunikation om de forandringer, en medarbejder observerer hos en borger.

Sundhed og Omsorg:

I Sundhed og Omsorg er sagsbehandlingen fra 2022 overgået til enhederne, så fejl kobles direkte til enhedens arbejdsgange og der kan iværksættes forebyggende indsatser lokalt. Det er endnu en ny opgave for enhederne, som derfor tilbydes hjælp til hændelsesanalyser af alvorlige og dødelige hændelser fra central risikomanager i Sundhed og Omsorg.

Sundhed og Omsorg arbejder med implementering af kvalitetsprogram for, hvordan borgere og sundhedsmedarbejdere sammen kan identificere risikoområder, prioritere indsatser og udvikle den faglige kvalitet med henblik på at optimere borgernes tryghed i mødet med Sundhed og Omsorg.

Fald er et igangværende indsatsområde i samarbejde med Region Midt.

Handicap og Psykiatri:

For at styrke indsatsen inden for sundhedsområdet er der i Handicap og Psykiatri fra. 1/1-2023 ansat en sundhedsfaglig konsulent.

Konsulenten vil bistå enhederne i arbejdet inden for sundhedsloven og kan tilbyde support ved arbejdsgangsanalyser, analyser af utilsigtede hændelser (UTH), faglig sparring og undervisning.

Forud for konsulentens ansættelse er alle medarbejdere fået tilbud om undervisning ved eksternt konsulentfirma, hvor fokus var på sundhed i socialfaglig kontekst.

Der er endvidere udpeget forandringsagenter i alle afdelinger, som sammen med ledelsen og Handicap og Psykiatri-sundhedsgruppen skal sikre kontinuitet i implementering og fastholdelse af den nye viden.

Målet er at skabe et solidt fundament for at forbedre patient/borgersikkerheden. Ved at tilbyde undervisning, faglig sparring, støtte fra sundhedsfaglig konsulent og inddragelse af forandringsagenter, kan vi styrke vores organisation og håndtere sundhedsudfordringer i overensstemmelse med sundhedsloven.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Sundhedsloven § 198

Økonomi

Intet at bemærke.

Effektvurdering

Intet at bemærke.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.

Hans-Christian Blichfeldt var fraværende ved sagens behandling.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Kommunalt tilsyn i Sundhed og Omsorg - Årsrapport 2022

Sagsnr: 23-015512

Sagsfremstilling

Kommunen er, i henhold til Lov om Social Service, forpligtet til årligt at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver: madservice, personlig pleje, praktisk bistand og træning ved funktionstab, løses i overensstemmelse med de politisk besluttede standarder på plejehjem i kommunen.

I Sundhed og Omsorg er det besluttet, at tilsynet samtidig skal forholde sig til udvalgte DBA-indsatser.

Denne sag er til orientering i Social- og Sundhedsudvalget. Sagen beskriver tilsynets konklusioner i 2022 og anbefalinger til fremtidige indsatser.

Gennemførte tilsyn 2022

Der er afviklet uanmeldt tilsyn på 16 plejehjem i Ringkøbing-Skjern Kommune, heraf 3 selvejende plejehjem og to friplejehjem.

Alle tilsyn er afviklet ved fysisk fremmøde, hvor beboere, medarbejdere og enhedsleder er interviewet. Pårørende er kontaktet telefonisk efter tilladelse fra beboere.

Vedlagte rapport er en samlet konklusion over disse tilsyn.

Rapporterne for de enkelte plejehjem kan udleveres ved kontakt til enhedsleder eller findes på www.plejehjemsoversigten.dk

Følgende overordnede områder er inddraget i det kommunale tilsyn 2022

  • Triage (Et redskab til at sikre, at beboere med størst behov får øget opmærksomhed og målrettet pleje)
  • Beboernes selvbestemmelse, ønsker og behov
  • Vedligeholdelse af beboernes funktionsniveau i hverdagen
  • Fokus på småtspisende, underernæring og vægttab
  • Forebyggelse af ensomhed
  • Oplevelsen af at bo på plejehjem
  • Rengøringsstandard

Overordnet er det tilsynets oplevelse, at beboere og pårørende udtrykker stor tilfredshed med livet på plejehjemmet. 

Ledere og medarbejdere arbejder målrettet med at styrke kvaliteten i den leverede omsorg og pleje.

Et opmærksomhedspunkt fra årets kommunale tilsyn er, at medarbejderes fokus retter sig meget mod ønsker til praktiske ting og aktiviteter og plejehjemmene kan sætte yderligere fokus på at styrke bevidstheden om beboernes ønsker om indhold i livet og betydning for andre. 

Anbefalinger efter det kommunale tilsyn 2022

  • Der afholdes et opfølgende møde mellem beboere, leder/medarbejdere samt pårørende få måneder efter indflytning. Mødet vil være hensigtsmæssigt, da det vil bygge på kendskab til hinanden, ressourcer og erfaringer og kan være med til at få afklaret evt. tvivl og usikkerhed for beboere og pårørende. 
  • Enhedsledere gennemgår instrukser for brug af triage med henblik på at skabe de fornødne rammer for arbejdet, herunder viden om metoden, brug af ændringsskema, optimere mødeledelse og fast tværfaglig mødekultur.
  • At der på plejehjemmene er opmærksomhed på, at arbejde med en kultur, hvor betydning af relationer og livsindhold bliver et naturligt samtaleemne på linje med ønsker for tøjvalg og døgnrytme.
  • Alle ledere og medarbejdere skal være bekendte med retten til træning ved funktionstab, så beboere kan få optimale betingelser for at genvinde tabte funktioner og en højere grad af uafhængighed.
  • At inddrage beboerne endnu mere i planlægning af menu, evt. etablere valgmuligheder også til middagsmaden.
  • At videreudvikle det gode sociale fællesskab ved måltidet med stimulerende opdækning, præsentation af maden og medarbejderdeltagelse.

Status på opfølgning

Områdeleder og enhedsledere arbejder systematisk med udvikling af kvaliteten på de kommunale plejehjem. I relation til tilsynets anbefalinger er der blandt andet:

  • Udarbejdet fælles indflytnings materiale. Materialet ventes at bidrage til en positiv indvirkning på relationer og livsindhold og der er indarbejdet opfølgende samtale efter ca. 3 måneder.
  • Fokus på at styrke arbejdsgange omkring brugen af triage.

Der udover arbejdes der lokalt med indsatser vedrørende måltidet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om social Service §§ 83, 83 a, 86 og 151.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.

Hans-Christian Blichfeldt var fraværende ved sagens behandling.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Evaluering af udvalgets arbejde

Sagsnr: 22-022647

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget drøfter samarbejdet i udvalget, herunder samarbejdet med administrationen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Punktet sendes til drøftelse i udvalget.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev foretaget en evaluering.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Vederlagsfri fysioterapi.

B.
Osteoporoseforløb.
Bilag er vedlagt.

C.
Harmonisering af nattevagtsstrukturen. 

D.
Orientering om prøvehandling på hjælpemiddelområdet.

E.
Opfølgning på møde med Taskforcen.

F.
Opfølgning på budgetkonferencen.

G.
Personsager.

H.
Budgetforlig Regionen.

I.
Lægehuset Skjern.

J.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2023.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Hans-Christian Blichfeldt var fraværende ved sagens behandling.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing