Referat: 16. august 2023 kl. 08:00

Sundhedscenter Vest, Kirkegade 3, Tarm
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Pia Vestergaard
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Susanne Høj
  • Rita Byskov
  • Linda Nielsen
  • Jens Jensen
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Uanmeldt tilsyn på Ganerbo 2023

Sagsnr: 23-010290

Sagsfremstilling

Handicap og Psykiatri har i juni 2023 gennemført uanmeldt tilsyn på Bofællesskabet Ganerbo, som er et friplejehjem.

Tilsynet har omhandlet nedenstående emner:

  • Dokumentation af faglige tilgange og metoder
  • Magtanvendelse
  • Særligt fokus- Borgernes selv og medbestemmelse
  • Særligt fokus Personoplysninger
  • Arbejdsmiljø
  • Tilrettelæggelse af hjælpen
  • Særlige forhold

Det er Tilsynets vurdering, at Ganerbo overordnet er et veldrevet friplejehjem, hvor det virker som om, at såvel borgere som medarbejdere trives godt.

Tilsynet vurderer at de beskrevne faglige metoder som Ganerbo anvender er relevante og tilpasset målgruppen.

Tilsynet er opmærksom på at social færdighedstræning indgår i KRAP- metoden.

Det er endvidere Tilsynets vurdering, at der er en passende opmærksomhed på magtanvendelsesreglerne, mindstemiddelprincippet og borgernes personlige frihed, samt at der er en passende opmærksomhed på borgernes selvbestemmelse.

Tilsynet har igennem foregående tilsyn haft fokus på borgernes selv- og medbestemmelse i forhold til kost.

Tilsynet har også ved dette uanmeldte tilsyn haft et særligt fokus på dette emne.

Tilsynet har indgående spurgt ind til, hvorledes borgerne har indflydelse på, hvad og hvor meget de spiser.
Personalet beskriver fyldestgørende hvordan servering af mad og planlægning af madpakker foregår i dagligdagen med inddragelse af borgerne.

Forespurgt oplyser personalet at tilberedelse af mad er baseret på mængde pr. borger i forhold til kød. Tilbehør til kød er i ubegrænset mængde i form af salat og andet grønt. Ved større appetit eller såfremt borger ikke ønsker den anrettede mad tilbydes de supplerende kost, eksempelvis rugbrød eller lignende.

Tilsynet har tillige ved foregående tilsyn haft fokus på overholdelse af GDPR-reglerne.

Siden det driftsorienterede tilsyn i 2022 er der sket ændringer i forhold til opbevaring af personfølsomme oplysninger idet Sensum One er indført. Sensum One overholder GDPR kravene.

Det oplyses at der fortsat findes en enkelt fysisk notesbog hvor personalet skriver beskeder til hinanden af ikke personfølsom karakter, eksempelvis vagtbytte, forekomst af myrer og lignende.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

LBK nr. 1647 af 4.8.2021 om retssikkerhed og administration på det sociale område, Retssikkerhedslovens § 16, jf. § 15. LBK nr. 1548 af 1.7.2021 om social service, Servicelovens § 151 a.

Økonomi

Ingen bemærkninger

Effektvurdering

Det er opfattelsen, at såvel anmeldte som uanmeldte tilsyn medvirker til at synliggøre forhold, som kan højne kvaliteten af servicen over for brugerne. Endvidere bidrager tilsyn til at påse, at tilbuddene overholder gældende lov, og at stedets tilbud med hensyn til målgruppe, indsats, ledelse, organisation og økonomi er i overensstemmelse med de vilkår, godkendelsen er givet under

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social-og Sundhedsudvalget tager beretningen til efterretning

BilagBeslutning

Beretningen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Orientering om driftsorienteret tilsyn med Rusmiddelcenter Ringkøbing-Skjern

Sagsnr: 23-013337

Sagsfremstilling

Der har været afholdt uanmeldt driftsorienteret tilsyn af Socialtilsyn Midt på Rusmiddelcenter
Ringkøbing-Skjern den 6. juni 2023

Tilsynet tager udgangspunkt i en national kvalitetsmodel, som indeholder følgende 7 temaer:

  • Uddannelse og beskæftigelse
  • Selvstændighed og relationer
  • Målgruppe, metoder og resultater
  • Sundhed og trivsel
  • Organisation og ledelse
  • Kompetencer
  • Fysiske rammer

I kvalitetsmodellen er både gennemsnitlig bedømmelse på tema niveau og bedømmelse på
indikatorniveau angivet ud fra følgende skala:

     5. I meget høj grad opfyldt
     4. I høj grad opfyldt
     3. I middel grad opfyldt
     2. I lav grad opfyldt
     1. I meget lav grad opfyldt

Der har ved dette uanmeldte driftstilsyn været særligt fokus på: 

  • Målgruppe, metoder og resultater (Vurderet til 5.0)
  • Organisation og ledelse (vurderet 4.8)
  • Fysiske rammer (vurderet til 5.0) 

Der ud over vurderes økonomitemaet som følgende: Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets økonomi er bæredygtig og overordnet set gennemsigtig samt at forholdet mellem prisen og den socialfaglige
kvalitet er rimeligt. Dette medfører, at socialtilsynet samlet set konkluderer, at tilbuddets økonomi understøtter en stabil behandling af borgere. 

De øvrige temaer er overført fra det driftsorienterede tilsyn i 2022.

Den samlede vurdering er publiceret på Tilbudsportalen.

Socialtilsyn Midt's vurdering er på baggrund af tilsendt dokumentation samt interview med ledelse,
medarbejdere og borgere.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Serviceloven § 101
Sundhedsloven § 141

Økonomi

I 2023 forventes en årlig udgift til socialtilsyn på 45.000 kr.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Høring vedrørende udkast til Sundhedsaftalen 2024-2027

Sagsnr: 19-027802

Sagsfremstilling

Sundhedsaftalen er den overordnede ramme for samarbejdet mellem hospitaler, kommuner og almen praksis i Region Midtjylland.

Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Midtjylland har sendt udkast til Sundhedsaftalen 2024-2027 i høring.

Visioner og indsatsområder i Sundhedsaftalen 2024-2027

Sundhedsaftalen 2024-2027 indeholder fire vision og tre indsatsområder.

De fire visioner er:

  • Sammenhæng og tryghed
  • På borgernes præmisser
  • Et nært og tilgængeligt sundhedsvæsen
  • Et sundhedsvæsen i balance

De tre indsatsområder er:

  • Psykiatri og trivsel – med fokus på børn og unges trivsel og fokus på mennesker med svær psykisk sygdom
  • Sammenhæng for borgere med kronisk sygdom – med fokus på de med størst behov og størst kompleksitet
  • Velfærdsteknologi, digitalisering og datadeling – med fokus på hjemmemonitorering, digitale konsultationer og platforme samt datadeling

Administrative bemærkninger til visioner og indsatsområder

Opfølgning og organisering

Indsatsområderne i Sundhedsaftalen bliver udmøntet i aftaleperioden via konkrete samarbejdsaftaler og/eller via konkrete initiativer og prøvehandlinger.

Indsatser kan udvikles i centralt nedsatte arbejdsgrupper eller i sundhedsklyngerne – enten på sundhedsklyngernes eget initiativ eller på opdrag fra Sundhedssamarbejdsudvalget.

Organiseringen af samarbejdet om Sundhedsaftalen er vist i en figur, som er vedhæftet som bilag.

Ringkøbing-Skjern Kommune er en del af Gødstrupklyngen sammen med Region Midtjylland, Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig og Struer kommuner.

Social- og Sundhedsudvalget blev orienteret om sundhedsklyngerne på mødet den 16. november 2022.

Den videre proces

Høringssvar skal være Sundhedssamarbejdsudvalget i hænde senest den 25. august 2023.

Sundhedssamarbejdsudvalget vil med udgangspunkt i bidragene fra høringsrunden behandle forslag til endelig sundhedsaftale i september 2023.

Sundhedsaftalen vil herefter blive sendt til endelig behandling i Region Midtjylland og kommunerne i oktober til december 2023.

Sundhedsaftalen træder i kraft den 1. januar 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge sundhedsloven skal regionerne og kommunerne indgå en aftale om varetagelse af opgaver på sundhedsområdet. Sundhedsaftalen omfatter samarbejdet mellem hospitaler, kommuner og almen praksis.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Sundhedsaftalen bidrager til at skabe mere sammenhængende patientforløb ved at styrke samarbejdet mellem hospitaler, kommuner og almen praksis. Sundhedsaftalen skaber samtidig sammenhæng i indsatsen mellem sundhedsområdet og andre tæt forbundne velfærdsområder, herunder social-, undervisnings- og beskæftigelsesområdet.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter udkast til Sundhedsaftalen 2024-2027 med henblik på at afgive høringssvar til Sundhedssamarbejdsudvalget.

BilagBeslutning

Udvalget kunne tilslutte sig visionen og de tre indsatsområder.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Budgetopfølgning ultimo juli 2023

Sagsnr: 22-025569

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo juli 2023 for budgetområderne under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 0,2 mio. kr., hvilket er en forbedring på 2,5 mio. kr. i forhold til sidste opfølgning.

I nedenstående diagram ses resultatet for budgetopfølgningen for juli måned:

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 2,4 mio. kr., hvor forventningen ved den seneste opfølgning var et mindre forbrug på 0,4 mio. kr. 

Tidligere har "Pleje og omsorg af ældre" indeholdt central pulje til visiterede timer samt refusionen for særligt dyre enkelt sager. For at skabe et mere retvisende billede af Sundhed og Omsorgs aktiviteter, har visiterede timer en linje for sig selv, og resultatet for mellemkommunale betalinger indeholder nu refusionen for særligt dyre enkeltsager.   

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Samlet for Pleje og omsorg af ældre forventes et mindre forbrug på 2,7 kr., hvilket er samme resultat som sidste opfølgning. Følgende punkter forklarer den primære årsag:
    • For aftaler omkring borgere med respirationsbesvær forventes mindre forbrug på 0,4 mio.
      kr.
    • Ordningen omkring faste læger på ældrecentre er ophørt. Her forventes et mindre forbrug på 0,6 mio. kr.
    • Reduktion i budget som følge af tomme pladser på ældrecentre - her forventes et mindre forbrug på 0,5 mio. kr.
    • På konto for kommunal udgift til at kompensere for manglende egenbetaling på akutpladser forventes et mindre forbrug på 0,4 mio. kr.
    • Omsorgstandplejen forventer et mindre forbrug på 0,3 mio. kr.
    • Elevområdet forventer et mindre forbrug på 0,5 mio. kr.
  • Arbejdet omkring visiterede timer i efteråret 2022 og foråret 2023 har haft stor værdi. På central pulje til visiterede timer (udmøntes til hjemmeplejen efter visitation) forventes mindre forbrug på 7,8 mio. kr., hvilket er en forbedring på 2,2 mio. kr. siden sidste opfølgning. 
  • For borgere fra/i andre kommuner (mellem kommunale betalinger) forventes et merforbrug på
    5,4 mio. kr., hvilket er 0,2 mio. kr. højere end sidste opfølgning. Stigningen skyldes prisreguleringer på kendte borgere.
  • På hjælpemiddelområdet vurderes aktuelt et samlet mindre forbrug på 0,1 mio. kr. I helårsforventningen indgår en forudsætning om udgifter til endnu ikke kendte borgerere.
  • For friplejehjem vurderes aktuelt et samlet merforbrug på 0,2 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,1 mio. kr. Ændringen skyldes en tom plads.
  • Sundhedscenter Vest forventer et merforbrug på 1,1 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,1 mio. kr. fra sidste opfølgning. 0,7 mio. kr. af merforbruget er på rusmiddelområdet, hvorfor der fortsat er fokus på at følge forbruget tæt.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 2,6 mio. kr., hvor forventningen ved den seneste opfølgning var et merforbrug på 3,1 mio. kr.         

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • I det forventede merforbrug er der indarbejdet en forudsætning om, at Myndighedsafdelingen realiserer en nedgang i forbruget på 15 mio. kr. De 10 mio. kr. sker via effekten af sagsgennemgang i 2022 og 2023, mens de sidste 5 mio. kr. er et administrativt skøn på effekten af strategiarbejdet. Aktuelt vurderes det, at Myndighedsafdelingen har realiseret 7,8 mio. kr. inklusiv refusion fra staten på særligt dyre enkeltsager.
  • Ændringen i det forventede merforbrug skyldes, at der har været ændringer i borgeres støttebehov. 

På udvalgsmødet i marts blev det besluttet at reservere midler, i forhold til at kunne nedbringe merforbruget senere på året. Tilsammen er der reserveret 2,4 mio. kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, at de tager budgetopfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Budgetopfølgning for decentrale enheder ultimo juli 2023

Sagsnr: 22-025569

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgning pr. 31. juli 2023 for de decentrale enheder under
Social- og Sundhedsudvalget.

Der udarbejdes budgetopfølgninger til politisk behandling tre gange årligt for de decentrale enheder.
Det er pr. 31. marts, 30. juni (31. juli) og 31. oktober. For Social- og Sundhedsudvalget gælder dette
for enheder under Sundhed og Omsorg samt Handicap og Psykiatri.

Budgetopfølgningerne er udarbejdet i et samarbejde mellem de decentrale enhedsledere og
økonomikonsulenterne i Viden & Strategi. Budgetopfølgningerne er udarbejdet med udgangspunkt i
de korrigerede budgetter for 2023 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug
er således udtryk for, om enheden bruger mere eller mindre af deres indeværende års budget.

Sundhed og Omsorg
Enhederne inden for Sundhed og Omsorg forventer et samlet merforbrug på 7,7 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 9,2 mio. kr.

 

For ældrecentre og integrerede ordninger forventes et samlet merforbrug på 0,6 mio. kr.
Fjordglimt forventer et samlet merforbrug på 1,0 mio. kr., hvilket skyldes udfordringer med at få dækket vagter, hvilket har medført forbrug af eksterne vikar. Det har særligt været aften- og nattevagter. 
Egvad Plejehjem forventer et samlet merforbrug på 1,4 mio. kr., som skyldes ansættelse af en ekstra nattevagt på grund af borgersikkerhed og arbejdsmiljøet.
Tim Omsorgspleje (ældrecenter og hjemmepleje) forventer et mindre forbrug på 0,3 mio. kr., som dannes i hjemmeplejedelen.

For hjemmeplejen (inklusiv hjemmesygeplejen) og Akutfunktion forventes et samlet merforbrug på
4,8 mio. kr.
Hjemmeplejen er mærket af udfordringer med rekruttering, sygemeldinger samt store udsving i visiterede timer, hvilket gør det vanskeligt at tilpasse personaleressourcerne.
Akut- og aflastningsenheden forventer et merforbrug på 3,3 mio. kr. Det forventes, at enheden vil have samme økonomiske udfordring, så længe enheden ikke er på samme matrikel.

Øvrige enheder forventer et samlet merforbrug på 2,2 mio. kr.
Aktivitetsområdet forventer et merforbrug på 1,1 mio. kr., hvilket primært skyldes stigende udgifter til blandet andet borgerkørsel. Aktivitetsområdet og Økonomi arbejder for at finde potentialer for at nedbringe omkostninger, hvor det ikke påvirker serviceniveauet.
Åkanden forventer et merforbrug op 1,1 mio. kr. 
Åkanden har gennem de seneste måneder arbejdet på at optimere deres drift. Der iværksættes løbende indsatser til forbedring af økonomien blandt andet ved at opstramme rammerne omkring produkter til levering til modtagekøkkener, færre menuvalg, prisregulering af takster på mødeforplejning samt dysfagi til Gødstrup m.fl. Herudover vil der kunne opnås færre omkostninger, men det kræver ny politisk godkendelse, blandt andet via kvalitetsstandarden. Åkanden og Økonomiafdelingen fortsætter arbejdet omkring yderligere tiltag for at styrke økonomien.

Handicap og Psykiatri
Enhederne inden for Handicap og Psykiatri forventer et samlet merforbrug på 4,2 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 5,8 mio. kr. 

Som det fremgår i den efterfølgende tabel, er der forskel på, hvordan forventningen til indeværende år bliver. De væsentligste årsager til de enkelte områder er forklaret under tabellen, men generelt for de to handicapområder samt psykiatriområdet er der følgende bemærkninger:

  • 2023 er det første år med fuld virkning af den nye budgetmodel på botilbud og dagtilbud
  • I bostøtten er der en samlet budgetramme. Denne ramme er ikke længere stationær for den enkelte enhed. Nu reguleres rammen halvårligt mellem enhederne på baggrund af borgernes tyngdebehov.
  • Der er flere tomme boliger - primært i Handicapområde Syd
  • For enheder med merforbrug arbejdes der på, at nå mere i budgetbalance

I forhold til afvigelserne på de to handicapområder samt psykiatriområdet er der følgende bemærkninger:

Handicapområde Nord forventer et merforbrug på 2,8 mio. kr., hvilket er 1,9 mio. kr. lavere end ved opfølgningen i marts. Ændringen skyldes hovedsageligt en forventning om et lavere merforbrug på områdets botilbud end tidligere. Der er på botilbuddene arbejdet meget med at nå bedre i budgetbalance, hvor blandt andet reduktion af sygefraværet på nogle af stederne har hjulpet på dette.

Handicapområde Syd forventer et merforbrug på 3,7 mio. kr., hvilket er 0,7 mio. kr. højere end ved den seneste opfølgning i marts. De største forandringer er på Langagerparken og Engdraget, som er overgået fra botilbud til visiterede boliger med bostøtte. Ændringen har medført nogle tomme boliger, da de borgere, der havde brug for botilbud, er flyttet. Tilbuddet 3 på spring er uden borgere, hvorfor der nu forventes et merforbrug på dette tilbud. Der er ligeledes sket en ændring i det forventede resultat på dagtilbuddet Skovbrynet, hvor det forventede mindre forbrug ikke forventes så højt som tidligere. Dette skyldes, at udgifter til biler, opvaskemaskine mv. er blevet højere end tidligere forventet. 

På Psykiatriområdet er det forventede mindre forbrug 150.000 kr. højere end ved opfølgningen i marts. I bostøtten er mindre forbruget steget med 500.000 kr. Dette skyldes, at nyansættelser er udskudt i forhold til tidligere forventet.
Siden sidste budgetopfølgning ses et yderligere mindre forbrug på 300.000 kr. i de uvisiterede caféer.
For dagtilbuddene forventes et samlet mindre forbrug på 300.000 kr. Dette er et fald på 500.000 kr. grundet nyansættelser, som ikke var disponeret ved sidste opfølgning.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

De decentrale enheder under Social- og Sundhedsudvalgets budgetområde forventer et samlet
merforbrug på 11,9 mio. kr.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Budgetlægning 2024 - 2027 på Social- og Sundhedsudvalgets område

Sagsnr: 22-026733

Sagsfremstilling

Administrationen har, siden udvalgets møde den 21. juni 2023, arbejdet på at færdiggøre de sidste  budgetskemaer. De færdige skemaerne er vedhæftet, og vil være til brug for udvalgets forberedelse frem til budgetkonferencen den 28. og 29. august 2023.

Sundhed og Omsorg

Skemaer med nye tiltag:

  • Demografiberegning – hjemmeplejen
  • Demografiberegning – sygeplejen

DUT-skemaer:

  • Omlægning af hjemløseindsatsen
  • Regionalt dobbeltdiagnosetilbud

Anlægsskemaer:

  • Åkanden - produktionslokaler
  • Aflastningsenheden (behandles på denne dagsordens pkt. 9)

Handicap og Psykiatri

DUT-skemaer:

  • Indskrænket mulighed for brug af rådighedstimer - BPA
  • Frafald af kommunal takstfinansiering af særlige pladser
  • Tilpasning af den centrale refusionsordning

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Budgetlægningsprocedure for perioden 2024-2027.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager vedlagte til orientering.

BilagBeslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Orientering om akutplanen

Sagsnr: 23-016004

Sagsfremstilling

Regeringen og Danske Regioner har den 23. februar 2023 indgået aftale om en akutplan for sundhedsvæsenet til 2 mia. kr. i alt i perioden 2022-2024, som blandt andet skal afhjælpe udfordringer med lange ventetider til operationer, pressede akutmodtagelser og et stort produktivitetsfald.

Med aftalen er regeringen og regionerne enige om målsætningen, at ventelisterne er nedbragt inden udgangen af 2024. Derudover er parterne enige om, at aktiviteten indenfor kirurgi skal stige med 3 pct. i 2023 i forhold til 2022, samt at overholdelsen af udredningsretten skal normaliseres i løbet af 2023. Regeringen og regionerne er enige om at følge udviklingen tæt og løbende følge op på, om målsætningerne indfries.

Delelementer er desuden aftalt med Sundhed Danmark og KL. Enkelte initiativer fra regeringens Akutplan udmøntes ved lovforslag (midlertidig forlængelse af behandlingsretten og midlertidig afskaffelse af modregning i efterløn for ansatte i sundhedsvæsenet, herunder plejesektoren). Aftalen indeholder derudover en bred vifte af tiltag med fokus på at få mere sundhedspersonale til de opgaver, hvor der mangler arbejdskraft, robustgøre akutmodtagelserne og anvende kapaciteten på offentlige og private sygehuse bedst muligt:

  • Afhjælpning af flaskehalse og bemandingsmæssige problemer
  • Hurtigere autorisation af udenlandsk arbejdskraft
  • Bedre brug af kapaciteten på de offentlige sygehuse
  • Robustgørelse af akutmodtagelser

Det er særligt på robustgørelse af akutmodtagelserne, at kommunerne spiller en rolle for at reducere presset på de akutte indlæggelser.

Områdeleder Lotte Boserup vil give en status på, hvordan tiltagene i akutplanen påvirker Ringkøbing-Skjern kommune, og hvilken rolle vi som kommune spiller.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Regeringen og Danske Regioner har den 23. februar 2023 indgået aftale om en akutplan for sundhedsvæsenet

Økonomi

Kommunens andel af Akutplanen er særligt robustgørelse af akutmodtagelserne. Denne opgave kom der finansiering til i form af DUT-midler (ca. 2 mio. kr.) ved budgetlægning til 2023. Beløbet skal dog også dække nytænkning af tilbud til borgere, så flere opgaver kan løftes lokalt og i eget hjem.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Skal nedbringe ventetiderne, robustgøre akutmodtagelserne og løfte aktiviteten og produktiviteten på sygehusene. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning. 

BilagBeslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Drøftelse og godkendelse af forudsætninger for anlægsbudget vedrørende aflastningsenhed

Sagsnr: 23-014184

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget anbefalede den 22. marts 2023, at aflastningsenheden i Ringkøbing-Skjern Kommune skal placeres i Ringkøbing. Byrådet godkendte anbefalingen den 18. april. På mødet den 21. juni besluttede Social- og Sundhedsudvalget herefter, at aflastningsenheden opføres som nybyggeri og skal placeres på kommunens grund Holmelunden 11 ved siden af Fjordparken Ældrecenter.

På indeværende møde i Social- og Sundhedsudvalget drøftes forudsætninger vedrørende det samlede anlægsbudget for byggeri af aflastningsenheden med henblik på godkendelse.

Forudsætningerne skal indgå i budgetsagen om aflastningsenheden til behandling på budgetkonferencen den 28. og 29. august 2023.

Ejendomscenteret, Økonomi og administrationen i Sundhed og Omsorg er i gang med at udarbejde beskrivelsen af forudsætningerne i et notat, som vil blive fremlagt for Social- og Sundhedsudvalget på udvalgsmødet. 

Områdeleder Lotte Boserup, samt Økonomichef Jane Eichenwald Henriksen vil være deltagende under punktet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen yderligere bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter og godkender de beskrevne forudsætninger vedrørende det samlede anlægsbudget for aflastningsenheden.

BilagBeslutning

Vedlagte budgetskema videresendes til budgetkonferencen.

Det mundtligt fremlagte notat vedhæftes referatet og videresendes til budgetkonferencen.

Kopier link til punktet  -   Print

10LUKKET PUNKT: Åkanden

Sagsnr: 23-002794

Beslutning

Udvalget ønsker, at administrationen udarbejder et kommissorium med henblik på, om udvalget ønsker at sætte en analyse i gang på madserviceområdet. 
Den eventuelle analyse skal bruges til at danne et beslutningsgrundlag for udvalget om behovet for en konkurrenceudsættelse. 
Der er behov for at afsætte 0,5 mio. kr. til 2024 på budgetkonferencen for en evt. analyse af madserviceområdet. 

Pia Vestergaard bakker ikke op omkring beslutningen, og ønsker ikke at sætte en analyse i gang, da hun ikke ønsker, at madserviceområdet udliciteres.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Borgerens vej gennem systemet ved akut sygdom.

  • Hvilke muligheder er der, når man bliver akut syg?
  • Hvor skal man henvende sig?
  • Hvor bliver man sendt hen, når det drejer sig om sygdom, der kan behandles ”lokalt” i Ringkøbing-Skjern Kommune eller i Gødstrupklyngen?

Administrationen har udarbejdet et skema, der giver overblik over, hvilke mulige sundhedstilbud, der er ved akut sygdom, som indbygger i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Bilag: Borgerens vej gennem systemet ved akut sygdom.

B.
Mellemkommunal sag.

C.
Planlægning af to temamøder med følgende forslag til mødedatoer:

Serviceniveaubeskrivelser for Handicap og Psykiatri:
Mandag den 02. oktober kl. 15-18
Mandag den 30. oktober kl. 15-18

Fremtidens hjemmepleje og myndighedsområdet:
Mandag den 13. november kl. 15-18
Mandag den 27. november kl. 15-18

D. 
Status for Hus 28 - Holmehusene.

E.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2023.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Det blev besluttet, at der afholdes et temamøde den 30. oktober fra 15.00-18.00 på handicap- og psykiatriområdet og den 27. november fra 15.00 -18.00 på fagområdet Sundhed og Omsorg.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Præsentation af rapport fra taskforcen på handicapområdet

Sagsnr: 23-014051

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Kommune blev i 2022 tilbudt et 2-årigt analyse- og udviklingsforløb med taskforcen på handicapområdet. Formålet med taskforcen er at støtte kommunerne i at styrke kvaliteten i myndighedsarbejdet på handicapområdet. Taskforcen er et samarbejde mellem Ankestyrelsen og Social- og Boligstyrelsen.

Social- og Sundhedsudvalget blev orienteret om analyse- og udviklingsforløbet på mødet den 14. september 2022.

Handicap og Psykiatri har nu fået tilsendt rapporten fra taskforcen på handicapområdet.

Taskforcen orienterer om rapporten på nærværende møde.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der er ingen udgifter forbundet med det 2-årige analyse- og udviklingsforløb i samarbejde med taskforcen på handicapområdet.

Effektvurdering

Taskforcens anbefalinger vil styrke og udvikle kommunes myndighedsarbejde på handicapområdet.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev givet en præsentation af rapporten fra taskforcen på handicapområdet.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing