Referat: 10. maj 2023 kl. 08:00

Tarm-Hemmet Hjemmepleje, Torvegade 20, Tarm
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Pia Vestergaard
  • Jens Erik Damgaard
  • Susanne Høj
  • Rita Byskov
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Jens Jensen
  • Linda Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Drøftelse af byggeform vedrørende aflastningsenhed

Sagsnr: 23-006995

Sagsfremstilling

På mødet i Social- og Sundhedsudvalget den 22. marts 2023 var der en drøftelse af placeringen af aflastningsenheden i Ringkøbing-Skjern Kommune, hvorefter udvalget anbefalede til Økonomiudvalget og Byrådet, at aflastningsenheden placeres i Ringkøbing.

 Byrådet godkendte Social- og Sundhedsudvalgets anbefaling den 18. april 2023.

På indeværende møde i Social- og Sundhedsudvalget vil der blive fremlagt nogle muligheder vedrørende byggeform, dvs. ombygning, tilbygning eller nybyggeri, samt placering i Ringkøbing.

Områdeleder Lotte Boserup giver et oplæg om mulighederne på mødet. Desuden gives der en kort generel status på byggeprojektet, herunder afsatte anlægsmidler.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Det indstilles, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter byggeform for aflastningsenheden.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Sagen blev drøftet og der sættes en beslutningssag på til det kommende udvalgsmøde.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Evaluering af serviceniveaubeskrivelser for Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 19-030283

Sagsfremstilling

Byrådet godkendte den 16. marts 2021 serviceniveaubeskrivelserne for Handicap og Psykiatri. Samtidig med godkendelsen blev det besluttet, at man ønskede en årlig evaluering af serviceniveaubeskrivelser. 

Der er siden serviceniveaubeskrivelsernes vedtagelse løbende været afrapporteret til Social- og Sundhedsudvalget i form af procesplaner samt konkrete orienteringspunkter. Effekten af de nye serviceniveaubeskrivelser kan gradvist registreres i daglig praksis og ressourceforbrug. Den økonomiske effekt og eksempelvis ressourcetildeling forventes først at få først fuld effekt i de kommende år. Udviklingen heri følges tæt i de almindelige løbende budget- samt temaopfølgninger.

I oktober 2022 er der foretaget en evaluering af serviceniveaubeskrivelserne. Alle medarbejdere i Handicap og Psykiatri er via et spørgeskema blevet spurgt til deres kendskab til og oplevelse af serviceniveaubeskrivelserne i Handicap og Psykiatri. 23% af medarbejderne har svaret på spørgsmålene.

I undersøgelsen spørges der til følgende om serviceniveaubeskrivelserne:

  • er de tydelige nok til, at de kan anvendes i praksis?
  • er de med til at sikre en ensartet service for borgere med samme behov?
  • er de med til at afstemme borgernes forventninger til service?

Evalueringen viser, at største delen af medarbejderne er enige ovenstående, men der er plads til forbedringer. 

Der skal arbejdes med at gøre serviceniveaubeskrivelserne mere tydelige i forhold til udmøntning i praksis. Det er særlige afsnittene om borgerprofiler og ydelsespakker, som der er et ønske om, skal forbedres. 

I foråret 2023 er det foretaget en borgertilfredshedsundersøgelse. 69 borgere svarede på skemaet primært borgere tilknyttet område Psykiatri. Det er en svarprocent på 7%, og der skal tages forbehold, da handicapområdet er betydelig underrepræsenteret.

Borgerundersøgelsen viser at:

•  7 ud af 10 borgere synes, at deres tilbud er med til at øge deres trivsel.

• 3 ud af 4 borgere oplever, at personalet understøtter deres personlige udvikling og er interesserede i deres mål og drømme for deres liv.

• 8 ud af 10 borgere synes, at personalet er nemme at komme i kontakt med.

• 2 ud af 3 borgere oplever, at de får den nødvendige information fra tilbuddet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovbekendtgørelse nr. 1287 af den 28. august 2020 om social service (Serviceloven/SEL) §§ 85, 103, 104, 107 og 108.

Lovbekendtgørelse nr. 1203 af den 3. august 2020 om almene boliger mv. (Almenboligloven/ABL) §105.

Økonomi

Serviceniveaubeskrivelserne skal medvirke til at overholdelse af den fremtidige økonomiske ramme for fagområdet.

Effektvurdering

Serviceniveaubeskrivelserne er gældende fra den dato, de er politisk vedtaget i Byrådet for både nuværende og kommende borgere. Der er siden godkendelsesdatoen påbegyndt et arbejdet med, at få det nye serviceniveau gjort kendt og indarbejdet for både medarbejdere og borgere i fagområdet.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager evalueringen til efterretning.

BilagBeslutning

Evalueringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Budgetopfølgning ultimo april 2023

Sagsnr: 22-025520

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen medio april 2023 for budgetområderne under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 5,1 mio. kr., hvilket er 0,9 mio. kr. højere i forhold til den seneste opfølgning. 

I nedenstående diagram ses resultatet for budgetopfølgningen april måned:

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 0,4 mio. kr. for 2023. Ved den seneste budgetopfølgning var der en forventning om et  mindre forbrug på 0,2 mio. kr.

Der er følgende bemærkninger til opfølgningen:

  • Samlet for pleje og omsorg af ældre forventes et mindre forbrug på 10,9 mio. kr.
    • Visiterede timer forventes mindre forbrug på 4,0 mio. kr., hvilket er 2,0 mio. kr. mere end sidste opfølgning. 
    • Aftaler omkring borgere med respirationsbesvær forventes mindre forbrug på 1,1 mio. kr.
    • På konto for særlige aftaler om hjemmehjælp (leverede ydelser for andre fagområder) forventes indtægter for 1,3 mio. kr.
    • Faste læger forventes et mindre forbrug på 0,6 mio. kr. - ordningen er ophørt.
    • Reduktion af tomme pladser forventes et mindre forbrug på 0,5 mio. kr.
    • Egenbetaling på akutpladser forventes et mindre forbrug på 0,4 mio. kr.
    • Omsorgstandplejen forventer et mindre forbrug på 0,3 mio. kr.
    • Elevområdet forventer et mindre forbrug på 0,5 mio. kr.
  • For borgere fra/i andre kommuner (mellemkommunale betalinger) forventes et merforbrug på 8,0 mio. kr., hvilket er 2,0 mio. kr. højere end sidste opfølgning. Stigningen skyldes regulering i plejebehovet hos borgere i anden kommune.
  • For hjælpemidler vurderes aktuelt et samlet mindre forbrug på 0,3 mio. kr. I helårsforventningen indgår en forudsætning om udgifter til endnu ikke kendte borgerere.
  • Sundhedscenter Vest forventer et merforbrug på 1,2 mio. kr. Hvilket er en forbedring på 0,3 mio. kr. siden sidste opfølgning. Forbedringen skyldes, at refusionsreglerne for ophold på forsorgshjem tidligst træder i kraft i efteråret 2023 og ikke pr. juli 2023, som først oplyst.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 5,5 mio. kr. for 2023. Ved den seneste budgetopfølgning var der en forventning om et merforbrug på 4,5 mio. kr.

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • I det forventede merforbrug er der indarbejdet en forudsætning om, at Myndighedsafdelingen realiserer en nedgang i forbruget på 15 mio. kr. De 10 mio. kr. sker via effekten af sagsgennemgang i 2022 og 2023, mens de sidste 5 mio. kr. er et administrativt skøn på effekten af strategiarbejdet. Aktuelt vurderes det, at Myndighedsarbejdet har realiseret 7,4 mio. kr. inklusiv refusion fra staten på særligt dyre enkeltsager. 
  • Ændringen i det forventede forbrug skyldes primært ændring i borgeres støttebehov. 

På det seneste møde i udvalget blev det besluttet, at reservere midler, i forhold til at kunne nedbringe et merforbrug senere på året. Til sammen er der reserveret 2.406.000 kr. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomi

Ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, at de tager budgetopfølgningen til efterretning. 

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Budgetlægning 2024 - 2027 på Social- og Sundhedsudvalgets område

Sagsnr: 22-026733

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet budgetforslag for 2024-2027 for fagområderne Sundhed og Omsorg samt Handicap og Psykiatri, som både indeholder forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer, anlægsønsker samt råderumsforslag. DUT-sager afventer Økonomiaftalen mellem kommuner og regeringen.

Budgetarbejdets videre proces:
10. maj 2023 - budgetforslagene gennemgås i Social- og Sundhedsudvalget
11. maj 2023 - FagMED, Handicaprådet og Ældrerådet har mulighed for at afgive høringssvar inden    Social- og Sundhedsudvalgets 2. behandling
29. maj 2023 - svarfrist for indsendelse af eventuelle budgetforslag fra Ældre- og Handicaprådene
21. juni 2023 - udvalgets 2. behandling
23. juni 2023 - udvalgets budgetforslag fremsendes til budgetkonferencen

Der gøres opmærksom på, at der stadig arbejdes på at gøre budgetskemaerne færdige.

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg har udarbejdet budgetforslag for 2024-2027, og tabellen nedenfor viser i overbliksform de udarbejdede budgetskemaer (hele 1.000 kr.):  

Ultimo juni udarbejdes forslag om demografiregulering for hjemmepleje- og hjemmesygeplejeområdet, som fremsendes særskilt til budgetkonferencen i august. Demografiberegningerne laves på baggrund af befolkningsprognosen.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri har udarbejdet budgetforslag for 2024-2027, og tabellen nedenfor viser i overbliksform de udarbejdede budgetskemaer (hele 1.000 kr.):  

Handicap og Psykiatri følger i forbindelse med budgetopfølgningen økonomien for Myndighedsafdelingen i overslagsårene 2024-2027. Der er en økonomisk ubalance fra 2024 og frem. I 2024 forventes et merforbrug på 16,8 mio. kr. Der arbejdes løbende på initiativer til at nedbringe merforbruget, og der er stillet forslag til nye initiativer, som fremgår af bilag 6.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Budgetlægningsprocedure for perioden 2024-2027

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi bemærker, at der af Byrådets budgetprocedure fremgår:

Ethvert forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag.

Der skal gøres opmærksom på, at de kompenserende finansieringsforslag til eventuelle nye tiltag/aktivitetsændringer kommer ud over de forslag, der fremlægges til effektiviseringsrammen. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • drøfter signaler fra dialogmøderne afholdt i april måned
  • drøfter budgetforslagene og behandler forslagene på udvalgsmødet den 21. juni 2023
  • sender budgetskemaer til høring i FagMED, Ældre- og Handicaprådene

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Efterkalkulerede fritvalgspriser madservice 2022 og 2023

Sagsnr: 23-006706

Sagsfremstilling

Punktet har været udsat med henblik på at få sagen yderligere oplyst.

Byrådet skal mindst én gang årligt fastsætte fritvalgsprisen for madservice. Fritvalgsprisen anvendes til betaling af de private leverandører som leverer madservice til nogle af kommunens borgere. Beregningen er med til at sikre lige konkurrencevilkår og undgå konkurrenceforvridning mellem den kommunale og de private leverandører således.

Beregningen udarbejdes på baggrund af de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved levering af madservice i overensstemmelse med de stillede kvalitetskrav. Prisen beregnes på baggrund af afholdte udgifter til madservice i 2022.

Administrationen har efterberegnet fritvalgsprisen for madservice for regnskabsåret 2022, som danner grundlag for prisen i 2023. Private leverandører afregnes inkl. moms, og Ringkøbing-Skjern Kommune vil igennem den kommunale momsrefusionsordning få refunderes momsen.

Prisfastsættelsen for 2023 er gældende fra 1. maj 2023 - 30. april 2024.

De private leverandører bliver afregnet med 79,46 kr. inkl. moms for et måltid udbragt mad. Kommunen opkræver borgeren egenbetalingen på 59 kr. For de borgere, der går leveret mad fra en privat leverandør, har Ringkøbing-Skjern Kommune dermed en udgift på differencen mellem egenbetalingen og udgiften til den private leverandør. 

Efterkalkuleret pris 2022

Ekskl. moms

Inkl. moms

Et måltid udbragt til modtagerens eget hjem

62,02 kr.

77,53 kr.

Et måltid uden udbringning til modtagerens eget hjem

51,76 kr.

64,70 kr.

 

 

 

Prisfastsættelse 2023

Ekskl. moms

Inkl. moms

Et måltid udbragt til modtagerens eget hjem

63,57 kr.

79,46 kr.

Et måltid uden udbringning til modtagerens eget hjem

53,06 kr.

66,32 kr.

Til orientering kan det oplyses, at det Danske Madhus er godkendt som fritvalgsleverandøri Ringkøbing-Skjern Kommune.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse nr. 344 af 26. marts 2013 - Bekendtgørelse om frit valg af leverandør af hjemmehjælp og fritvalgsbeviser efter servicelovens § 91 og om kvalitetskrav til leverandører af hjemmehjælp efter servicelovens § 83.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at

  • efterkalkulationerne af prisen for 2022 tages til efterretning
  • fritvalgspriserne i 2023 for et måltid mad med og uden udbringning godkendes.


Social- og Sundhedsudvalget 19-04-2023
Sagen udsættes med henblik på at få sagen yderligere oplyst.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Social- og Sundhedsudvalget anbefaler til Byrådet, at administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Anbefaling om lukning af Holmehusene, hus 28

Sagsnr: 23-007313

Sagsfremstilling

Administrationen i Sundhed og Omsorg anbefaler lukning af Holmehusene, hus 28.

Hus 28 er en af fire bygninger, der til sammen udgør Holmehusene i Ringkøbing. Bygningerne er opført som plejeboliger, men ophørte i denne funktion, da Fjordparken Ældrecenter blev indviet i 2013.
Herefter blev hus 28 indrettet med syv boliger til borgere, der er visiteret til plejebolig i regi af Sundhed og Omsorg, men med særlige behov der har været svære at tilgodese i almindelige plejeboliger.

Ved oprettelsen af hus 28 var behovet for de syv pladser stort, men de seneste år har behovet været faldende, fordi de øvrige ældrecentre er blevet opkvalificeret til at rumme målgrupper med flere komplekse udfordringer på de almindelige- og de skærmede plejeboligpladser.
Der er således ikke visiteret nye beboere ind i hus 28 siden august 2019, og der er nu tre beboere i huset.

Det lille antal beboere giver den faglige udfordring, at beboerne ikke har mulighed for fællesskab og sociale relationer med andre beboere i det omfang, de kan rumme dette.

Økonomisk er den lave belægning ligeledes en stor udfordring, idet Sundhed og Omsorg betaler for drift og vedligeholdelse af en enhed der kun er halvt belagt. Derudover betales tomgangshusleje for de fire boliger, som ikke er beboet.

De tre beboere, som har bopæl i hus 28, er alle mellem 80 og 90 år. De er meget plejekrævende og profiterer af den tilgang, som personalet i huset har til dem. En flytning af beboerne til skærmede pladser på et andet ældrecentre vil derfor formentlig kræve ekstra personaleressourcer i kortere eller længere tid, indtil beboerne er faldet til det nye sted, og personalet har lært dem at kende med de specielle behov de har for hjælp og støtte.

Holmehusene har siden 1. april 2019 været anvendt af Handicap og Psykiatri med undtagelse af hus 28, hvor Sundhed og Omsorg fortsat har visitationsretten. Den daglige drift varetages dog af Handicap og Psykiatri i sammenhæng med de øvrige tre huse. Sundhed og Omsorg betaler for driften af huset.

Handicap og Psykiatri ser muligheder i anvendelse af hus 28 i sammenhæng med de resterende tre bygninger på matriklen.

Hvis Social- og Sundhedsudvalget beslutter at indstille til lukning af hus 28, vil relevante parter blive hørt herom.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Borgerne kan som udgangspunkt ikke flyttes uden samtykke fra borgeren selv, eller pårørende, da de er beskyttet af lejeloven for almenboliger. I tilfælde af lukning af et plejehjem, hvor borgere ikke vil flytte, vil deres boligform overgå fra pleje- til ældrebolig og herved vil borgeren overgå fra at være plejehjemsbeboer til hjemmeboende, med hjemmeplejen der skal overtage opgaven.

Økonomi

Flyttes borgerne fra Holmehusene, Hus 28 og til en eksisterende almindelig eller skærmet plejebolig, vil der kunne overføres mellem 3,5 og 4,0 mio. kr. som finansiering til effektiviseringskravet.

I ovenstående beregning er der økonomisk disponeret med ekstra personaletimer til at sikre en god overgang for borgerne, som flyttes fra Hus 28 til et ældrecenter. Desuden er der økonomisk taget højde for at lederlønnen genbruges til at formindske lederspændet i enheder under Sundhed og Omsorg. Endelig skal der budgetmæssigt tages højde for en mellemkommunal afregning for en beboer fra anden kommune.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Der vil være en mere optimal ressourceudnyttelse ved flytning af de tre beboere til andre ældrecentre, hvor de fleste driftsomkostninger allerede er finansieret.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget:

  • følger administrationens indstilling om lukning af hus 28
  • oversender sagen til behandling og endelig godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Social- og Sundhedsudvalget anbefaler til Økonomiudvalget og Byrådet, at administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Statistisk overblik for S&O 2022

Sagsnr: 22-017186

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget præsenteres her, for et statistisk overblik for året 2022, inden for områder i Sundhed og Omsorg. Områderne er hjemmeplejen, pleje- og ældreboliger, aflastning, hjælpemidler, madservice, aktivitetscentre og daghjem, rusmiddelcenter, træning, sundhedsfremme og forebyggelse, personale og sygefravær, og forebyggelige indlæggelser. Rapporten skal give Social- og Sundhedsudvalget, mulighed for at have et indblik i det samlede aktivitetsniveauet i Sundhed og Omsorg.

Indenfor området hjemmepleje ses et fald i forbruget af visiterede timere i 2022, efter en længerevarende stabil stigning fra 2018-2020. Ved sammenligning med andre kommuner, har Ringkøbing-Skjern kommune et højt forbrug i antal visiterede timer pr. borger, imens en lavere procentdel af den ældre befolkning er visiteret til hjælp.

For pleje- & ældreboliger ses en tendens til at borgere søger imod centerbyerne, når de søger bolig. Tendensen er gældende især for ældreboliger. Ser vi på ventelisterne er de almindelige ventelister for plejeboliger har der hverken været store fald eller stigninger de seneste 4 år, og for ældreboliger er antallet af borgere på listen faldende. Kun garantiventelisten viser en svag stigning, svarende til ca. 1 borger mere i måneden, i gennemsnit, hver 3 år.

For aflastningsområdet ses en høj belægning på aflastningspladserne i 2022. Belægningsprocenten har siden 2018 svinget stabilt imellem 81 og 89, hvor den toppede i 2021. For gennemsnitlig antal liggedage har udviklingen siden 2018, været stødt stigende. Tallet for 2021 er det højeste i perioden. i 2022 brydes tendensen, og det gennemsnitlige antal liggedage nedbringes med en uge fra 2021 til 2022.

Indenfor området hjælpemidler ses et betydeligt fald i bevillinger, af både handicapbiler og boligændringer for over 50.000 i 2021 og 2022. Der har ikke været bevilget boligændringer til over 50.000 i hverken 2021 eller 2022, og gennemsnitlige omkostninger til handicapbiler har igennem hele perioden fra 2018-2022 været faldende, det samme har antal sager. I 2022 er der sket en fordobling i antallet af el-scootere bevilget siden 2021, men en halvering i omkostningerne pr. sag.  

For området madservice ses at Åkanden varetager tæt på al leverance af madservice i kommunen, en meget lille del varetages af plejehjemskøkkener og tæt på ingen borgere modtager fra privatleverandører. Samtidig ses at behovet i en årrække har været stødt stigende, især de seneste 3 år er antallet af borgere visiteret til madservice steget med 25%.

For området aktivitetscentre og daghjem, ses at aktivitetsniveauet fortsat er påvirket af corona-nedlukning i 2020. Niveauet er endnu ikke er tilbage ved tendensen for tidligere år før corona, men udviklingen er positiv. Det forventes med nuværende tendens, at aktivitetscentre og daghjem vil nå eller overskride normalen igen, indenfor 1-2 år.

For rusmiddelområdet er midlertidigt ophold på forsorgshjem en meget stor del af §110-indskrivninger i 2022. Fra 2021-2022 er der sket et betydeligt fald i antallet af nye bevillinger for § 110 svarende til ca. 1/3. Den gennemsnitlige opholdstid pr. borger har fra 2019-21 været i markant stigning. I 2022 er tendensen vendt, og gennemsnittet falder lige så hurtigt som det før steg. Antallet af borgere i døgnbehandling for §101, er firedoblet siden 2019.

For træningsområdet ses samlet en svagt faldende tendens i antallet af genoptræningsplaner jf. sundhedsloven fra 2018-2022. Det skyldes at antallet af specialiseret genoptræningsplaner er mere end halveret i perioden. Omvendt har antallet af træningsforløb jf. serviceloven en stigende tendens. Sammenlignet med andre kommuner, har Ringkøbing-Skjern kommune en af de lavere procentandele af den ældre befolkning, der modtager træning.

Indenfor området Sundhedsfremme og Forebyggelse, er rygestop, hjerterehabilitering og diæt og vægttab de tre største indsatser. Der ses en markant stigning i antal modtagere af forebyggende indsatser fra 2020-2021, da der i 2021 er startet tre nye tiltag vedrørende ensomhed, som fylder meget.

For færdigbehandlede indlagte patienter ses en stødt stigende udvikling i både samlet antal borgere og liggedage fra 2019-2021. Udviklingen er stoppet i 2022 hvor især antal liggedage er markant reduceret til tæt på det halve af hvad det var i 2021. Der er direkte sammenhænge imellem belægningen på aflastningspladserne og antal liggedage. I perioder med høj aktivitet, vil der være flere borgere med behov for aflastning end der er ledige aflastningspladser til, hvorved de ikke kan udskrives fra sygehus før der bliver en ledig aflastningsplads.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Status for rekruttering og tilknytning i Sundhed og Omsorg

Sagsnr: 23-007319

Sagsfremstilling

Byrådet har bevilget 500.000 kr. årligt i 2022 og 2023 til rekruttering, fastholdelse og uddannelse under Social- og Sundhedsudvalgets område. På udvalgsmødet den 14. december 2022 blev igangsatte initiativer præsenteret. Udvalget får her en status på de igangsatte initiativer i Sundhed og Omsorg. 

Strategi og handleplan for rekruttering og tilknytning i Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg har udarbejdet en strategi for rekruttering og tilknytning, der er gældende for 2023-2025. Strategien omfatter fire overordnede indsatsområder: rekruttering til uddannelse, tilknytning til uddannelse, rekruttering til job samt onboarding og tilknytning til job. Herunder er udarbejdet en handleplan, som beskriver konkrete initiativer under de fire indsatsområder. Desuden er udarbejdet en delstrategi i samarbejde med Beskæftigelse, som omfatter tre overordnede indsatsområder: brancheskiftere, ekstern arbejdskraft og intern arbejdskraft. Handleplan for delstrategien er under udarbejdelse. 

Juniorjob-ansættelser
Siden 1. oktober 2022 har der været ansat 24 14-17 årige juniorjobbere fordelt på forskellige enheder i Sundhed og Omsorg.

I februar 2023 er udarbejdet en midtvejsevaluering, som viser overordnet tilfredshed med juniorjob-ansættelserne både fra juniorjobbere, enheder og beboere.

Midtvejsevalueringen indikerer følgende positive virkninger:

  • Nogle enheder har oplevet jobhenvendelse fra unge efterfølgende
  • De unges udsagn om arbejdet er meget positive
  • De unge vil anbefale arbejdet til deres venner
  • Enhederne oplever, at de unge fritidsjobberne tilføjer ”liv og indhold omkring beboere”

Intro- og studiestillinger
Introstilling er et tilbud til unge, der overvejer at læse til sygeplejerske, hvor man tilknyttes en fast plejeenhed og en fast sygeplejerske som mentor. Studiestilling er for studerende, som er i gang med at læse til sygeplejerske. 

I februar 2023 er udarbejdet en midtvejsevaluering, som overordnet viser, at både ansatte, mentorer og enhedsledere har haft gode oplevelser med ansatte i intro- og studiestillinger. Evalueringen viser, at der blandt mentorerne er en oplevelse af, at stillingerne er godt givet ud i forhold til rekruttering af nye sygeplejersker, og enhedslederne angiver at mentorfunktionen er givende. De ansatte i introstillinger giver udtryk for, at de har været meget glade for at have en mentor. 

Mentorordning for nyansatte
Fire enheder arbejder med afprøvning af hver deres mentorordning for nyansatte. 

I februar 2023 er udarbejdet en midtvejsevaluering, hvor enhedslederne giver udtryk for positive erfaringer med mentorordningerne. 

Enhedslederne har en oplevelse af, at mentorordningerne skaber en positiv kulturændring, hvor medarbejderne har øget ansvarsfølelse og omsorg for hinanden. Ansvaret er lagt mere ud til medarbejderne i stedet for lederen. Det opleves, at mentorordningen bidrager til at sikre rammesætning af mentorernes ansvar og i den forbindelse ensrettet introduktion af nyansatte i forhold til arbejdspladsen, borgerne og opgaverne i praksis. 

Ud fra de foreløbige opfølgninger med de nyansatte beskriver enhedslederne, at mentorordningen synes at bidrage til, at medarbejderne føler sig velkomne og oplever en tryghed i jobopstarten. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkning.

Økonomi

Viden & Strategi (Økonomi) har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkning. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager status på initiativer for rekruttering og tilknytning til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Opsamling på fællesmødet med Frivilligrådet d. 8. marts 2023

Sagsnr: 23-005847

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes tage orientering om status for Frivilligforum, FrivilligVest og om fremdriften for Frivilligrådets indsatser til efterretning.

D. 22. marts 2023 afholdt FrivilligVest repræsentantskabsmøde. På mødet stillede en række foreninger et mistillidsvotum til den bestående bestyrelse. Social- og Sundhedsudvalget orienteres om repræsentantskabsmødet.   

D. 2. maj afholdt administrationen møde med Frivilligforum med henblik på at planlægge nedlæggelsen af Frivilligforum. Social- og Sundhedsudvalget orienteres om mødet. 

Social- og Sundhedsudvalget orienteres også om fremdriften i Frivilligrådets arbejde efter fællesmødet mellem udvalget og rådet d. 8. marts.

Frivillighedskoordinatoren deltager under punktet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi (Økonomi) har ingen yderligere bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes tage orientering om status for Frivilligforum, FrivilligVest og om fremdriften for Frivilligrådets indsatser til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Mødekalender 2024

Sagsnr: 23-004460

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet forslag til mødekalender for byråds- og udvalgsmøderne i 2024.

Kadencen for byråds- og udvalgsmøderne er som følgende:

  • Ét byrådsmøde så vidt muligt den 3. tirsdag i hver måned
  • To månedlige møder i Økonomiudvalget og Teknik- og Miljøudvalget før hvert byrådsmøde.
  • Et møde i hver måned i Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget (EKAU), Beskæftigelsesudvalget (BU), Børne- og Familieudvalget (BFU), Kultur- og Fritidsudvalget (KFU) og Social- og Sundhedsudvalget (SSU).

Der er taget udgangspunkt i - og hensyn til - følgende i forslaget:

  • Der skal jf. styrelsesloven være mindst 3 uger mellem byrådsmøderne i september og oktober på grund af 2 behandlinger af budgetforslaget og budgetoverslagene.
  • Budgetkonferencen er placeret sidst i august af hensyn til bedre tid til at få materialet færdigt og til indhentning af så mange oplysninger som muligt.
  • Byrådets oktobermøde skal holdes inden den 15. oktober, da 2. behandlingen af budgetforslaget skal foretages senest denne dato.
  • Der er ikke tidsmæssigt sammenfald for byrådsmedlemmerne, som sidder i flere udvalg, når der holdes flere udvalgsmøder samme dag.
  • Der holdes ikke møder i vinterferien (uge 7), de 3 dage før påske, i juli, i efterårsferien (uge 42) og i uge 52/1.

Derudover er der reserveret tid til:

  • Et budgetorienteringsmøde i august før budgetkonferencen.
  • Budgetkonference i august.
  • Ét temamøde for byrådet pr. kvartal.
  • Seks møder i Bevillingsnævnet (som ligger umiddelbart forud for ØU) Forskellige konference- og temadage, som KL arrangerer for udvalgene (så vidt muligt).

Udkastet til mødekalender behandles således:

  • Direktionen den 21. marts 2023
  • Chefforum den 27. april 2023
  • Social- og Sundhedsudvalget den 10. maj 2023
  • Børne- og Familieudvalget den 10. maj 2023
  • Kultur- og Fritidsudvalget den 11. maj 2023
  • Beskæftigelsesudvalget den 11. maj 2023
  • Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget den 22. maj 2023
  • Teknik- og Miljøudvalget den 23. maj 2023
  • Økonomiudvalget den 6. juni 2023
  • Byrådet den 20. juni 2023

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Styrelsesloven §§ 8 og 20.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at udvalget godkender forslaget til politisk mødekalender for 2024 vedrørende udvalgets møder og aktiviteter.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Tillægsdagsorden - Effektiviseringskrav 2024 - 2027 på Social- og Sundhedsudvalgets område

Sagsnr: 22-026733

Sagsfremstilling

For at skabe mulighed for politisk prioritering er der i budgettet indarbejdet en effektiviseringsramme på 0,5% årligt - svarende til 0,5% i 2024, 1% i 2025, 1,5% i 2026 og 2% i 2027.

Effektiviseringsrammen er beregnet på baggrund af budgetrammen for enheder med overførselsadgang. Der er i praksis tale om videreførelse af den tidligere indarbejdede effektiviseringsramme på 0,5% pr. år, som blev indført ved budgetlægningen for perioden 2020 - 2023.
Beslutningen fra budget 2020 indebar, at budgetterne i 2023 var reduceret med 2% i forhold til 2019. Med denne foreslåede forlængelse bliver reduktionen 4% i 2027 sammenlignet med 2019. Dog blev Sundhed og Omsorg i forbindelse budgetlægningen for 2022 - 2024 kompenseret for halvdelen af reduktionen for perioden 2022 - 2024.

På udvalgets april møde blev effektiviseringsrammen på 0,5% pr. år fordelt mellem de to fagområder.

Senest den 23. juni 2023 skal udvalget give Økonomiafdelingen besked om, hvordan effektiviseringsrammen 2024 – 2027 tænkes udmøntet. Afrapporteringen skal ske via en kort skriftlig orientering, som forelægges Økonomiudvalget til orientering i august.

Begge fagområder har udarbejdet et notat, som viser, hvordan effektiviseringskravet vil blive udmøntet. Notaterne kan ses af bilag 1 og 2.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Budgetlægningsprocedure for perioden 2024-2027

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • drøfter fagområdernes notater
  • videresender notaterne med valg af udmøntning til orientering i Økonomiudvalget

BilagBeslutning

Det besluttes, at notaterne sendes i høring i fagområdernes FagMED, inden der træffes endelig beslutning, om hvad der sendes videre til Økonomiudvalget.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2023.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing