Referat: 19. april 2023 kl. 08:00

Bakkehuset, Ternevej 2, Videbæk
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Jens Erik Damgaard
  • Linda Nielsen
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Jens Jensen
  • Pia Vestergaard
  • Rita Byskov
  • Susanne Høj

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Budgetopfølgning ultimo marts 2023

Sagsnr: 22-025510

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo marts 2023 for budgetområderne under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 4,3 mio. kr., hvilket er en ændring på 4,0 mio. kr. siden seneste budgetopfølgning. 

I nedenstående diagram ses resultatet for budgetopfølgningen for marts måned:

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 0,2 mio. kr. for 2023. Ved den seneste opfølgning var der en forventning om et mindre forbrug på 5,1 mio. kr. 

Der er følgende bemærkninger til opfølgningen:

  • Samlet for pleje og omsorg af ældre forventes et mindre forbrug på 9,1 mio. kr.
    • Visiterede timer forventes mindre forbrug på 2,0 mio. kr.
    • Aftaler omkring borgere med respirationsbesvær forventes mindre forbrug på 1,1 mio. kr.
    • På konto for særlige aftaler om hjemmehjælp (leverede ydelser for andre fagområder) forventes indtægter for 1,3 mio. kr.
    • Faste læger forventes et mindre forbrug på 0,6 mio. kr.
    • Reduktion af tomme pladser forventes et mindre forbrug på 0,5 mio. kr.
    • Egenbetaling på akutpladser forventes et mindre forbrug på 0,4 mio. kr.
    • Omsorgstandplejen forventer et mindre forbrug på 0,3 mio. kr.
  • For borgere fra/i andre kommuner (mellemkommunale betalinger) forventes et merforbrug på 6,0 mio. kr., hvilket er 4,5 mio. kr. højere end sidste opfølgning. Stigningen skyldes ændring i plejebehovet hos 3 borgere i anden kommune.
  • Friplejehjemmene har pt. 3 tomme pladser, som i denne opfølgning er forudsat belagt af Ringkøbing-Skjern borgere, hvilket medvirker en ændring i forventet forbrug på 0,7 mio. kr.
  • For hjælpemidler vurderes aktuelt et samlet mindre forbrug på 0,3 mio. kr. I helårsforventningen indgår en forudsætning om udgifter til endnu ikke kendte borgerere.
  • Sundhedscenter Vest forventer et merforbrug på 1,5 mio. kr. Resultatet dannes primært på Rusmiddelområdet, som forventer et samlet merforbrug på 1,3 mio. kr.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 4,5 mio. kr. for 2023. Ved den seneste opfølgning var der en forventning om et merforbrug på 5,4 mio. kr. 

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • I det forventede merforbrug er der indarbejdet en forudsætning om, at Myndighedsafdelingen realiserer en nedgang i forbruget på 15 mio. kr. De 10 mio. kr. sker via effekten af sagsgennemgang i 2022 og 2023, mens de sidste 5 mio. kr., er et administrativt skøn på effekten af strategiarbejdet. Aktuelt vurderes det, at Myndighedsafdelingen har realiseret 7,4 mio. kr. inklusiv refusion fra staten på særligt dyre enkeltsager. 
  • Ændringen i det forventede forbrug skyldes primært justeringer i forventningen til kommende borgere samt ændring i borgers støttebehov samt afgang af borgere. 
  • Forventningen til refusion vedr. særligt dyre enkeltsager er steget, hvilket skyldes ændring i støttebehov hos borgere, og dermed en højere refusion.

Administrationen har siden sidste opfølgning arbejdet med konkrete forslag til reduktion af indeværende års merforbrug. Administrationen har fire forslag:

Forslag

Kr.

Opsigelse af rådgivningsydelser fra Sundhedscenter Vest

82.000

Reducere i udgiften til implementering af IT modul

74.000

Reservering af overførselsmidler

2.000.000

Reducere i budgettet til IT-investeringer

250.000

  • Handicap og Psykiatri har en aftale med Sundhedscenter Vest om rådgivning vedrørende borgere med erhvervet hjerneskade. Medarbejderne i Handicap og Psykiatri har fået større kompetencer netop inden for dette område. 
  • Der er mulighed for at reducere udgiften til implementering af nyt IT udredningsmodul med 74.000 kr., da Handicap og Psykiatris nye systemadministrator selv kan håndtere opgaven. 
  • I Handicap og Psykiatri overføres 8,5 mio. kr. på de decentrale områder. Der er mulighed for at reservere 2 mio. kr. af midlerne for at finansiere merforbruget. Dette forslag sænker ikke serviceudgifterne, men er derimod et finansieringsforslag. 
  • Ved budgetkonferencen i 2022 fik Handicap og Psykiatri tildelt 1.055.000 kr. til PC, tablets og telefoner i 2023. Der er for nuværende anvendt 124.000 kr., og der er igangsat indkøb for nogle af de resterende midler. Der er ikke planlagt indkøb for alle midler, hvorfor det foreslås at reducere puljen med 250.000 kr., som tilføres Myndighed. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget,

  • at de drøfter de fire forslag til reduktion af merforbruget i Handicap og Psykiatri
  • at de beslutter, at forslagene reserveres og sættes på Social- og Sundhedsudvalgets møde i oktober 2023, hvor der træffes en beslutning, om forslagene skal udmøntes
  • at de tager budgetopfølgningen til efterretning

BilagBeslutning

Administrationens indstilling blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Budgetopfølgning for decentrale enheder marts 2023

Sagsnr: 22-025510

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgning pr. 31. marts 2023 for de decentrale enheder under Social- og Sundhedsudvalget. 

Der udarbejdes budgetopfølgninger til politisk behandling tre gange årligt for de decentrale enheder. Det er pr. 31. marts, 30. juni (31. juli) og 31. oktober. For Social- og Sundhedsudvalget gælder dette for enheder under Handicap og Psykiatri samt Sundhed og Omsorg. 

Budgetopfølgningerne er udarbejdet i et samarbejde mellem de decentrale enhedsledere og økonomikonsulenterne i Viden & Strategi. Budgetopfølgningerne er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om enheden bruger mere eller mindre af deres indeværende års budget. 

Sundhed og Omsorg
Enhederne inden for Sundhed og Omsorg forventer et samlet merforbrug på 9,2 mio. kr.  

Flere af aftaleenhederne var i 2022 økonomisk udfordrede. Derfor udarbejdede Sundhed og Omsorg løbende handleplaner sammen med flere enheder og Økonomiafdelingen. I handleplanerne blev 
der udpeget konkrete fokusområder for de enkelte enheder samt opsat handlinger/tiltag, mål og
evaluering på fokusområderne. Handleplanerne fra 2022 har flere steder haft en positiv effekt. Dette arbejde fortsætter administrationen med.

For ældrecentre og integrerede ordninger forventes et samlet merforbrug på 1,5 mio. kr. Merforbruget dannes på enkelte enheder, hvor arbejdet med handleplanerne forsat er i gang. 
Egvad Plejehjem forventer et samlet merforbrug på 1,3 mio. kr. som skyldes ansættelse af en ekstra nattevagt på grund af borgersikkerhed og arbejdsmiljøet.

For hjemmeplejen (inklusivhjemmesygeplejen) og Akutfunktion forventes et samlet merforbrug på
4,7 mio. kr.
Hjemmeplejen er mærket af udfordringer med rekruttering samt store udsving i visiterede timer, hvilket gør det vanskeligt at tilpasse personaleressourcerne. 
Akut- og aflastningsenheden forventer et merforbrug på 3,4 mio. kr. Der er igangsat en analyse omkring vagtplanlægning og fremmødeprofil, dog forventes det, at enheden vil have samme økonomiske udfordring, så længe enheden ikke er på samme matrikel.  

Øvrige enheder forventer et samlet merforbrug på 3,0 mio. kr. Merforbruget dannes på Åkanden, hvilket blandt andet skyldes stigende fødevareudgifter, stigninger på emballage, el, gas og diesel samt for Aktivitetsområdet som skyldes stigende udgifter til blandet andet borgerkørsel.

Handicap og Psykiatri
Enhederne inden for Handicap og Psykiatri forventer et samlet merforbrug på 5,8 mio. kr. Der er sket forbedringer siden, da det for nogle af enhederne er 2 måneder siden, der har været budgetopfølgning. Der er budgetter og udgifter, der har ændret sig.

Som det ses i den efterfølgende tabel er der stor forskel på, hvordan forventningen til indeværende år bliver. De væsentligste årsager til de enkelte områder er forklaret under tabellen, men generelt for de to handicapområder samt psykiatriområdet er der følgende bemærkninger. 

  • 2023 er det første år med fuld virkning af den nye budgetmodel på botilbud og dagtilbud.
  • Ny budgettildeling i bostøtten har betydet ændringer for bostøttetilbuddene i mellem.
  • Der er flere tomme boliger - primært i Handicapområde Nord og Syd
  • Når der opstår en tom bolig, kan personaleressourcer ikke justeres lige så hurtigt, som budgettet på tilbuddet reduceres. 
  • For enheder med merforbrug arbejdes der på, at nå mere i budgetbalance.

I forhold til afvigelserne på de to handicapområder samt psykiatriområdet er der følgende bemærkninger:

  • Handicapområde Nord forventer et merforbrug på 4,7 mio. kr., hvor de væsentligste årsager er et forventet merforbrug på hovedparten af områdets botilbud. Det er netop udfordringer med tomme pladser og personalejusteringer, som nævnt i de generelle bemærkninger, der gør sig gældende her.
    For bostøtten under Handicapområde Nord er der ligeledes en forventning om et merforbrug, hvor tilbuddet arbejder med at tilpasse ressourcerne til den nye budgetramme.
    De to dagtilbud under Handicapområde Nord forventer derimod begge et mindre forbrug.
  • Handicapområde Syd forventer et merforbrug på 2,9 mio. kr., hvor den væsentligste årsag er et forventet merforbrug på 2 mio. kr. på Center Bakkehuset samt en forventning om et merforbrug på dagtilbuddet Me-tri.
    Center Bakkehuset arbejder med rekruttering og fastholdelse af medarbejdere, for dermed at kunne reducere udgifterne til eksterne vikarer.
  • Psykiatriområdet forventer et mindre forbrug på 2 mio. kr. Der har været opsigelser, hvor området har været forsigtige med at rekruttere. Derudover har den nye budgettildeling på bostøtten ligeledes haft betydning for det forventede resultat.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomi

De decentrale enheder under Social- og Sundhedsudvalgets budgetområde forventer et samlet merforbrug på 15 mio. kr.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen tages til efterretning. 

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Effektiviseringskrav og budgetlægning 2024 - 2027

Sagsnr: 22-026733

Sagsfremstilling

På mødet den 22. februar 2023 tog udvalget Økonomiudvalgets budgetlægningsprocedure for perioden 2024 - 2027 til efterretning. Herudover tog udvalget en indledende drøftelse af udmøntning af effektiviseringsrammen.

Budgetlægning
Ud fra den fastsatte tidsplan holder Social- og Sundhedsudvalget den 26. april 2023 møde med FagMED Sundhed og Omsorg og FagMED Handicap og Psykiatri samt Lederforum i de to fagområder. Den 3. maj mødes udvalget med Ældrerådet og Handicaprådet.

Forslag/signaler herfra vil blive forelagt på udvalgets næste møde den 10. maj 2023.

Med afsæt i Økonomiudvalgets budgetlægningsprocedure er administrationen er i gang med at kigge på behovet for nye tiltag, finansieringsforslag samt anlægssager. Dette arbejde præsenteres udvalget for på maj mødet.

Effektiviseringskrav
I forhold til Økonomiudvalgets effektiviseringsbeløb, så er kravet på 11,7 mio. kr. til Social- og Sundhedsudvalget. De to fagområder har behov for en rammesætning af, hvordan effektiviseringsbeløbet skal fordeles mellem fagområderne.

Ved en fordeling med afsæt i Økonomiudvalgets fordelingsmetode, så fordeler beløbet sig med:

I hele 1.000 kr.

2024

2025

2026

2027

Sundhed og Omsorg

1.974

3.949

5.923

7.898

Handicap og Psykiatri

950

1.897

2.846

3.795

I alt

2.924

5.846

8.769

11.693

På udvalgsmødet fremlægger fagcheferne status for effektiviseringsforslagene.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • beslutter en fordeling af effektiviseringsbeløbet mellem de to fagområder
  • afgiver signaler til administrationen i forhold til det igangværende budgetarbejde

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Efterkalkulerede fritvalgstakster vedrørende personlig og praktisk hjælp 2022

Sagsnr: 23-006722

Sagsfremstilling

Byrådet skal fastsætte fritvalgspriser ud fra en beregning af de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved levering af personlig og praktisk hjælp i overensstemmelse med de stillede kvalitetskrav.

Hvert år efter regnskabsårets afslutning skal der beregnes en fritvalgspris på personlig pleje og praktisk hjælp. Prisen beregnes ud fra hjemmeplejens udgifter. Fritvalgsprisen bruges til udbetaling af ydelser leveret af godkendte private leverandører af praktisk hjælp i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Administrationen har efterberegnet fritvalgspriserne for 2022.

Personlig pleje og praktisk hjælp:
Personlig pleje og praktisk hjælp, bekvemme tider: 380 kr./time (budget 2022: 354 kr./time).
Personlig pleje og praktisk hjælp, ubekvemme tider: 541 kr./time (budget 2022: 503 kr./time).

Til fastsættelse af priserne for 2023 er der taget udgangspunkt i den efterkalkulerede 2022-pris.

Priser for 2023 er følgende:
Personlig pleje og praktisk hjælp, bekvemme tider: 375 kr./time.
Personlig pleje og praktisk hjælp, ubekvemme tider: 539 kr./time.

Ubekvemme tider er hverdage kl. 17.00 – 06.00 samt helligdage og weekender.

Priserne er gældende fra 1. maj 2023 til 30. april 2024, jævnfør aftale med de private leverandører.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse nr. 344 af 26. marts 2013 – Bekendtgørelse om frit valg af leverandør af hjemmehjælp og fritvalgsbeviser efter servicelovens § 91 og om kvalitetskrav til leverandører af hjemmehjælp efter serviceloven § 83.

Økonomi

Det forventes, at de private leverandører af praktisk hjælp i 2023 leverer 4.524 timer, svarende til en udgift på 1,665 mio. kr. I 2023 er budgettet på 1,473 mio. kr.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at efterberegningen af fritvalgspriserne for 2022 tages til efterretning, og priserne fra 1. maj 2023 godkendes.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Social- og Sundhedsudvalget anbefaler til Økonomiudvalget og Byrådet, at administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Efterkalkulerede fritvalgspriser madservice 2022

Sagsnr: 23-006706

Sagsfremstilling

Byrådet skal fastsætte fritvalgsprisen for madservice til hjemmeboende pensionister ud fra en beregning af de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved levering af madservice i overensstemmelse med de stillede kvalitetskrav.

Hvert år efter regnskabsårets afslutning beregnes fritvalgsprisen. Prisen beregnes på baggrund af afholdte udgifter til madservice på produktionskøkkenet Åkanden.

Fritvalgsprisen anvendes til betaling for kostydelser leveret af private leverandører til kommunens borgere. Afregningen er beregnet pris minus borgers egenbetaling (godkendt takst).

Administrationen har derfor efterberegnet fritvalgsprisen for madservice for regnskabsåret 2022 og fremskrevet denne til 2023 prisniveau. 

De efterkalkulerede priser for 2022 udgør

 

Regnskab 2022
(ekskl. moms)

Budget 2022
(ekskl. moms)

Et måltid udbragt til modtagerens eget hjem

62,02 kr.

59,10 kr.

Et måltid uden udbringning til modtagerens eget hjem

51,76 kr.

50,51 kr.

En af årsagerne til stigningen mellem budgetpris og regnskabspris er de øgede udgifter til blandt andet brændstof, råvarer og emballage. Desuden er produktion af særlige diæter omkostningstung særligt i timeforbrug.

Den fremskrevne pris for 2023 udgør

 

Budget 2023
(ekskl. moms)

Budget 2023
(inkl. moms)

Et måltid udbragt til modtagerens eget hjem

63,57 kr.

79,46 kr.

Et måltid uden udbringning til modtagerens eget hjem

53,06 kr.

66,32 kr.

Prisen er beregnet, så det er den samme pris, uanset om det er en normal portion, lille portion eller om det er en diæt portion.

Det Danske Madhus, har som den eneste, en fritvalgskontrakt med Ringkøbing-Skjern Kommune.

Priserne er gældende fra 1. maj 2023 - 30. april 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse nr. 344 af 26. marts 2013 - Bekendtgørelse om frit valg af leverandør af hjemmehjælp og fritvalgsbeviser efter servicelovens § 91 og om kvalitetskrav til leverandører af hjemmehjælp efter servicelovens § 83.

Økonomi

Det Danske Madhus har i 2022 leveret 896 normale portioner og 310 små portioner. I 2023 er der til og med marts leveret 535 normale portioner og 78 små portioner i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Der forventes i 2023 leveret 2.140 normalportioner og 312 små portioner fra Det Danske Madhus svarende til en udgift på ca. 11.000 kr.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at

  • efterkalkulationerne af prisen for 2022 tages til efterretning
  • fritvalgspriserne i 2023 for et måltid mad med og uden udbringning godkendes.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Sagen udsættes med henblik på at få sagen yderligere oplyst.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Tilretning af Værdighedspolitik

Sagsnr: 22-010899

Sagsfremstilling

Baggrund

På mødet den 14. september 2022 behandlede Social- og Sundhedsudvalget nogle få administrative ændringer til kommunens Værdighedspolitik. Ændringerne blev godkendt i Byrådet den 11. oktober 2022. Den ændrede Værdighedspolitik er vedlagt som bilag.

Årsagen til den hurtige proces var, at der skal vedtages en Værdighedspolitik inden for det første år af en valgperiode, hvilket betyder at revisionen af politikken ikke kunne følge den almindelige kadence for udfærdigelse af politikker i kommunen. 

Det blev derfor besluttet, at der, efterfølgende godkendelse af de øvrige politikker, atter skal være en drøftelse af Værdighedspolitikken med inddragelse af Ældrerådet.

De øvrige politikker, herunder Ældrepolitikken og Sundhedspolitikken, er godkendt på mødet i Byrådet den 21. marts 2023.

 Proces til eventuel tilretning af Værdighedspolitik

Administrationen anbefaler, at der nedsættes en arbejdsgruppe, som består af et medlem af Social- og Sundhedsudvalget, et til to medlemmer af Ældrerådet, Fagchefen i Sundhed og Omsorg, en enhedsleder, en medarbejderrepræsentant fra FagMED og en administrativ konsulent.

Arbejdsgruppen drøfter, om Værdighedspolitikken skal tilrettes, særligt med henblik på at vurdere om den ny Ældrepolitik og Sundhedspolitik giver anledning til ændringer.

Det er forventningen, at arbejdsgruppen afholder to møder i maj, og at et udkast til den ændrede politik kan behandles i Social- og Sundhedsudvalget på mødet den 21. juni.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse om værdighedspolitikker for ældreplejen. § 81 a, stk. 2, i lov om social service, jf. BEK nr. 70 af 21/01/2019

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Det indstilles, at Social- og Sundhedsudvalget;

- Drøfter processen om tilretning af Værdighedspolitikken og herunder nedsættelse af en arbejdsgruppe.

- Udpeger en deltager til arbejdsgruppen.

BilagBeslutning

Der nedsættes en arbejdsgruppe, som vurderer om Sundhedspolitikken og Ældrepolitikken giver anledning til, at Værdighedspolitikken skal tilrettes.

Social- og Sundhedsudvalget udpeger Jens Erik Damgaard til at sidde i arbejdsgruppen.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Tilsyn ved Styrelsen for Patientsikkerhed 2022

Sagsnr: 23-007102

Sagsfremstilling

Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) fører tilsyn med alle autoriserede sundhedspersoner og behandlingssteder. STPS gennemfører i den forbindelse blandt andet sundhedsfaglige tilsyn og ældretilsyn.

Denne sag er en orientering til Social- og Sundhedsudvalget over resultatet fra tilsynsbesøg fra STPS i 2022.

Et sundhedsfagligt tilsyn kan gennemføres planlagt, som stikprøvekontrol, eller uden varsel, som følge af bekymringshenvendelser, klager eller medieopmærksomhed. Tilsynet varetages i henhold til Sundhedsloven og har til formål at bidrage til et trygt sundhedsvæsen i Danmark. Loven omtaler borgere i udredning og behandlingsforløb som patienter.

STPS har endvidere igennem de seneste år varetaget Ældretilsynet, som skal bidrage til læring og udvikling af de social- og plejefaglige indsatser på ældreområdet. Tilsynet varetages efter Serviceloven.

For begge typer varetager tilsynsførende en grundig gennemgang af enhedens praksis ud fra fastsatte målepunkter.

Under Covid pandemien har der været et meget begrænset antal tilsyn, men fra 2022 gennemføres tilsynene igen.

Det sundhedsfaglige tilsyn:

Det sundhedsfaglige tilsyn har primært opmærksomhed på:

  • Nødvendig dokumentation af patientens helbredsforhold og behandlinger
  • Patientens inddragelse og samtykke til videregivelse af informationer og behandlinger
  • Enhedens evne til at varetage sikker medicinhåndtering

Efter tilsynet vurderer de tilsynsførende, hvorvidt der ses problemer for patientsikkerheden og kategoriserer efter følgende skala:

  1. Ingen problemer af betydning for patientsikkerheden
  2. Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden => henstilling om at justere praksis
  3. Større problemer af betydning for patientsikkerheden => påbud om at opfylde krav
  4. Kritiske problemer af betydning for patientsikkerheden => påbud om helt eller delvist at indstille virksomheden

STPS har gennemført et sundhedsfaglig tilsyn på Klokkebjerg Friplejehjem. Tilsynet konkluderede i rapporten, at der fandtes mindre problemer af betydning for patientsikkerheden. Det drejede sig om enkelte mindre mangler i den sundhedsfaglige dokumentation og medicinhåndtering.

Ældretilsynet:

Ældretilsynet er et varslet tilsyn, som vurderer enhedens evne til at håndtere:

  • Personlig og praktisk hjælp og madservice
  • Rehabiliteringsforløb
  • Aflastning og afløsning og midlertidige ophold
  • Socialpædagogisk bistand
  • Genoptræning og vedligeholdelsestræning

De tilsynsførende vurderer enheden ud fra fire kategorier:

  1. Mindre problemer => henstilling til at rette op på kvaliteten af den social- og plejefaglige indsats
  2. Mindre problemer med handleplan=> Der indsendes handleplan med beskrivelse af, hvordan enheden vil arbejde med at løfte kvaliteten
  3. Større problemer => Påbud om at rette op på kvalitetsbrist indenfor en fastsat tidsfrist
  4. Kritiske problemer => plejeenheden kan få påbud om midlertidig at indstille en social- og plejefaglig indsats helt eller delvist
STPS har gennemført et Ældretilsyn på Åstedparken. Tilsynet konkluderede i rapporten, at der fandtes mindre problemer af betydning for den fornødne kvalitet. De mindre problemer var i forhold til dokumentation og understøttelse af rehabilitering og træning.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Serviceloven §§ 83-87

Sundhedsloven § 213

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

9LUKKET PUNKT: Drøftelse af borgerhenvendelse

Sagsnr: 23-007063

Beslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2023.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en gensidig orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing