Referat: 22. marts 2023 kl. 08:00

Fjordglimt Ældrecenter, Parallelvej 100, Hvide Sande
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Linda Nielsen
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Jens Erik Damgaard
  • Jens Jensen
  • Pia Vestergaard
  • Susanne Høj
  • Rita Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Borgerrådgiverens beretning 2022

Sagsnr: 23-003654

Sagsfremstilling

Borgerrådgiverfunktionen blev etableret i april 2022. Funktionen har til formål at styrke dialogen mellem borgere og kommunen, når denne er gået i hårdknude. Borgerrådgiveren fungerer som borgernes stifinder, vejleder, mægler og bisidder i mødet med det kommunale system og sørger for at omsætte erfaringerne til læring i organisationen.

Borgerrådgiveren referer direkte til Byrådet, og udarbejder i den forbindelse en årlig beretning om sit arbejde. 

Borgerrådgiveren aflægger nu sin første beretning, for året 2022.

Borgerrådgiver Mia Uldum Lundsberg deltager og står til rådighed ved spørgsmål/drøftelser.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Kommunestyrelseslovens § 65 e: ”Kommunalbestyrelsen kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion, der ikke henhører under de stående udvalgs eller økonomiudvalgets umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Lederen af borgerrådgiverfunktionen ansættes og afskediges af kommunalbestyrelsen. ”

[…] ”Stk. 4. Borgerrådgiverfunktionen kan kun varetage opgaver vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.”

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Orientering til Social- og Sundhedsudvalget.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Status på samarbejdet med FrivilligVest

Sagsnr: 22-014072

Sagsfremstilling

Udvalget orienteres om status på den løbende samarbejdsaftale mellem FrivilligVest og Ringkøbing-Skjern Kommune. 

Samarbejdet mellem FrivilligVest og Ringkøbing-Skjern Kommune har siden 2017 været grundlagt i en løbende aftale om et tæt samarbejde, der følger et fast årshjul. Samarbejdet er løbende blevet tættere og bedre. Som del af samarbejdet aflægger administrationen en årlig rapportering om samarbejdet til Social- og Sundhedsudvalget og til Kultur- og Fritidsudvalget. I denne afrapportering fremlægges samarbejdsaftalens årlige bilag til orientering. Bilaget er formuleret på et årligt samarbejdsmøde mellem FrivilligVest og kommunen og specificerer, hvilke indsatser parterne skal samarbejde om i det kommende år.

Formål

Formålet med denne samarbejdsaftale er at sikre, at der sker tiltag for at fremme og udvikle frivillighedsområdet i Ringkøbing-Skjern Kommune. Gennem samarbejdet tilstræbes at skabe de bedste rammer og udviklingsmuligheder for de frivillige. Frivillighed og aktivt medborgerskab skal opleves som en tilfredsstillende og meningsfuld måde at bidrage til trivsel og livskvalitet for andre borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune. I samarbejdet ses foreninger og borgere som partnere og ressourcer til at skabe ny og forbedret velfærd, samt et styrket fællesskab.

Status 2022

Administrationen vurderer, at FrivilligVest i samarbejde med Ringkøbing-Skjern Kommune i det forgange år har været med til at styrke den kommunale organisering omkring de lokale frivillige. Det skal bl.a. nævnes, at FrivilligVest:

  • Var tovholder på en markant indsats for at engagere lokale civilsamfundsorganisationer i modtagelsen og integrationen af ukrainske flygtninge efter invasionen af Ukraine d. 24. februar 2022. I tæt samarbejde med den ukrainske venskabsforening Lastivka-Vest, vores ukrainsk-talende Bydelsmødre samt Ringkøbing-Skjern Kommunes ledelse var FrivilligVest involveret i at formidle privat, frivillig hjælp på borger-til-borger niveau til de nytilkomne, kriseramte ukrainere.
  • Var tovholder på afholdelse af anden udgave af WestAwards med prisuddelingen for 2022, som løb af stablen d. 27. januar 2023. Anden udgange havde ca. 360 deltager mod ca. 260 det første år. 
  • Har fået eventfrivilligkorpset "WestCREW" op at stå med mere end 100 eventfrivillige, som bl.a. hjalp til under Ringkøbing-Skjern Museums "Lokes Aften", Lysfestivalen VINTERLYS og Teaterfestivalen UR-NAT 2022. 
  • Har opstartet "Grejbanken" hvor kommunens frivillige foreninger kan booke hinandens redskaber og faciliteter.

I bilaget fremgår en detaljeret status på samarbejdet 2022.

Indsatser 2023:

I 2023 vil der foruden de fortsatte årlige driftsopgaver være fokus på:

  • Understøttelse af indsatser i Ringkøbing-Skjern Kommunes nye politikker. Opgavefordelingen for indsatserne under politikkerne aftales i løbet af 2023, hvorefter FrivilligVest tager fat på arbejdet under politikkerne. Dette vil formentlig betyde, at FrivilligVest får flere nye opgaver tilføjet deres opgave portfolio i løbet af 2023. 
  • Planlægning af WestAwards '23, såfremt prisuddelingen skal afholdes igen. 
  • Tovholderrolle i afholdelsen af frivilligrekrutteringsdag i Ringkøbing d. 15. april, som har til formål at hjælpe foreninger med at finde nye frivillige. 

    I bilaget fremgår en detaljeret beskrivelse af indsatserne for samarbejdet 2023.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    FrivilligVest modtager årligt knap 350.000 kroner fra Socialstyrelsen, som grundfinansiering af etablerede frivilligcentre.

    Af Vejledning om ansøgning til optag på grundfinansiering af frivilligcentre § 15.71.03.10 fremgår det, at betingelserne for at modtage dette bl.a. indebærer at:

    "Frivilligcentre kan dermed ikke være kommunale, og det økonomiske og ledelsesmæssige ansvar kan ikke ligge i en kommune... Frivilligcentrets regnskab skal være selvstændigt, og kan således ikke indgå som en post i det kommunale regnskab."

    Økonomi

    Kommunen støtter fra 1.1.2023 FrivilligVest med et årligt tilskud jf. nedenstående. Tilskuddet er sammensat fra følgende områder (tal fra 2023):

    Tilskud

    Beløb

    Bemærkninger

    §18-området

    815.000 kr.

     

    Indeværende driftsaftale med FrivilligVest

     

    §18-området - drift af
    Selvhjælpsgrupperne

    320.000 kr.

     

    Midlerne er øremærket til FrivilligVests drift af selvhjælpsgrupperne.

    Vækstpuljemidler (ildsjæle) fremskrives ikke

    90.000 kr.

    Til nytænkning og opprioritering af frivillig-og ildsjæleindsatsen

     

     

    Kultur- og Fritidsudvalget

     

     

    37.000 kr.

    Kultur og Fritidsudvalget betaler årligt FrivilligVest for at administrerer ordningen med frivillige indlæsere, og indberetning af antal lydavisabonnenter. FrivilligVest betaler et gebyr pr. abonnent. til Danske Medier.

    Total

    1.262.000 kr.

     

    Yderligere oplysninger om den økonomiske del af samarbejdsaftalen findes i bilaget.

    Viden & Strategi (økonomi) har ikke yderligere bemærkninger.

    Effektvurdering

    Administrationen vurderer, at FrivilligVest bidrager positivt til udviklingen af frivillighedsområdet i Ringkøbing-Skjern Kommune både gennem kommunikation og netværksdannelse mellem foreninger, samt kompetenceudvikling og rådgivning til foreninger ift. både drift og udvikling.

    Administrationen vurderer også, at samarbejdet med FrivilligVest bidrager positivt til samspillet med kommunens borgere og frivillige. Det tætte samarbejde med en ikke-kommunal enhed giver mulighed for at øge fleksibilitet og effektivitet i udførelsen af en række opgaver. Det gælder i tilfælde, hvor kommunen ellers skulle bruge mange ressourcer på at leve op til krav for kommunal forvaltning. Det gælder også i tilfælde, hvor FrivilligVest kan søge midler eller tegne aftaler med eksterne aktører på bedre vilkår end offentlige institutioner. 

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

    BilagBeslutning

    Social- og Sundhedsudvalget tog orienteringen til efterretning.

     

    Kopier link til punktet  -   Print

    4: Orientering om udmøntning af rammebesparelse på uvisiterede caféer i Handicap og Psykiatri

    Sagsnr: 22-001112

    Sagsfremstilling

    Social- og Sundhedsudvalget orienteres om udmøntning af rammebesparelsen på de uvisiterede caféer i Handicap og Psykiatri.

    Baggrund

    Byrådet besluttede på budgetkonferencen 2022 en rammebesparelse på 1,2 mio. kr. på de uvisiterede caféer i Handicap og Psykiatri.

    Byrådet sendte desuden et politisk signal om et større samspil mellem de uvisiterede caféer og de frivillige café væresteder.

    Social- og Sundhedsudvalget besluttede på mødet den 12. oktober 2022, at den uvisiterede café på Engdraget i Tarm ikke blev genåbnet efter corona. Borgerne benytter i stedet caféen på Me-Tri i Skjern. Besparelsen på caféen på Engdraget indgår i udmøntningen af rammebesparelsen på de uvisiterede caféer.

      Udmøntning af rammebesparelsen på de uvisiterede caféer i Handicap og Psykiatri

      Rammebesparelsen udmøntes på følgende måde:

      • Caféen på Engdraget bliver ikke genåbnet: 445.000 kr.
      • Caféen i Smedegade - budgettet bliver reduceret: 524.000 kr.
      • Caféen på Rosengården bliver lukket, og aktiviteten flyttes til caféen på Fredensgade og Caféen Ringkøbing Støttecenter reduceres med 1 time om ugen: 329.000 kr.

      Uvisiterede caféer i Handicap og Psykiatri efter besparelsen

      Handicap og Psykiatri har efter besparelsen uvisiterede caféer på følgende lokaliteter (caféens målgruppe er angivet i parentes):

      • Smedegade i Ringkøbing (borgere med udviklingshæmning)
      • Støttecentret i Ringkøbing (borgere med sindslidelser)
      • Me-Tri i Skjern (borgere med udviklingshæmning)
      • Fredensgade i Skjern (borgere med sindslidelser, ADHD og autisme)
      • Støttecentret i Videbæk (borgere med sindslidelser)

      Der er vedhæftet en oversigt over åbningstiderne i de uvisiterede caféer efter besparelsen.

      Åbningstiderne i caféerne i Smedegade, Me-Tri og Støttecentret i Videbæk er ikke blevet ændret. Caféen på Fredensgade udvider sine åbningstider til at have åbent alle dage og cafeen på Ringkøbing støttecenter reduceres 1 time om ugen i åbningstiden.

      Der har været dialog med medarbejdere og borgere, der er tilknyttet cafeerne på Fredensgade og Rosengården samt støttecentret i Ringkøbing.

      Handicap og Psykiatri tager initiativ til et møde med de frivillige café væresteder med henblik på at styrke samarbejdet mellem de uvisiterede caféer og de frivillige café væresteder.

      Lovgrundlag og juridisk vurdering

      Ingen bemærkninger.

      Økonomi

      Ingen yderligere bemærkninger.

      Effektvurdering

      Administrationen vurderer, at besparelserne på de uvisiterede caféer vil få konsekvenser for borgerne.

      De borgere, der har brugt caféen på Rosengården, har overvejende været borgere med sindslidelser, mens de borgere, der har brugt caféen på Fredensgade, fortrinsvis har været borgere med ADHD og autisme. Ved at nedlægge cafeen på Rosengården vil borgerne skulle bevæge sig hen til cafeen på Fredensgade og borgerne vil skulle ændre på tiderne, hvor de er i cafeerne, da det er ændret til at være i eftermiddags og aftentimerne i hverdagen og omring frokosttid i weekenderne. Dette er gjort for at sikre, at borgerne har mulighed for at købe et måltidmad mens de er i cafeen. Flere af borgerne begyndt at opsøge de to caféer på tværs af målgrupper. 

      Caféen på Støttecentret i Ringkøbing vil blive reduceret 1 time om ugen. Dette vil få den konsekvens, at borgeren i mindre omfang vil kunne benytte caféen, og i stedet vil skulle anvende caféen i Smedegade eller de frivillige tilbud i Ringkøbing eller tage til caféen på Fredensgade i Skjern. Den time om ugen som reduceres, er det tidspunkt, hvor cafeen har været mindst anvendt. 

      De borgere, som tidligere benyttede caféen på Engdraget, benytter i stedet caféen på Me-Tri.

      Caféen i Smedegade vil ikke ændre åbningstider men reduceres i budgettet. Besparelsen er fundet ved at tage et mindreforbrug, som caféen har haft i noget tid. Dette vil ikke betyde reduktion i personalet eller umiddelbart opleves som ændring for borgerne.

      Indstilling

      Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

      BilagBeslutning

      Social- og Sundhedsudvalget tog orienteringen til efterretning.

      Kopier link til punktet  -   Print

      5: Personalefaciliteter på Bakkehuset i Videbæk

      Sagsnr: 23-005959

      Sagsfremstilling

      På Botilbuddet Center Bakkehuset i Videbæk er personalefaciliteterne på en af afdelingerne ikke optimale. Afdelingen fordeler sig på 2 gange på Bakkehuset. I begge gange mangler der kontorfaciliteter, møderum, garderobe og personaletoilet. Det er af flere omgang blevet bemærket af Arbejdstilsynet.  

      I dag anvendes uhensigtsmæssige lokaler til personalerum. Medarbejderne bruger borgernes fællesrum (stuen/køkken) til at arbejde i. Det er ikke hensigtsmæssigt, da det også er stedet, borgerne opholder sig i og har besøg af de pårørende. 

      Særligt i den afdeling, hvor der mangler personalefaciliteter, er der behov for personalets tilstedeværelse tæt på.

      Der er kommet en mulighed for, at udbedre forholdene og skabe bedre rammer for medarbejderne, idet der er to ledige lejligheder - en på hver af gangene. Det er ønsket, at begge lejligheder tages ud af drift, og ændres til at være personalefaciliteter. 

      Det er vurderingen, at det er muligt at undvære to af de 39 pladser på Bakkehuset, dels fordi der i en længere periode, har været ledige pladser på Bakkehuset, og fordi der tidligere, inden etableringen af 2 særlige lejligheder til udadreagerende, var 37 pladser.

      At anvende to af lejlighederne til personalefaciliteter vil medføre, at antallet af pladser på Bakkehuset vil være det samme, som før etableringen af de særlige lejligheder til udadreagerende, da de blev etableret i lokaler, der før dels var personalefaciliteter og fællesarealer.

      Lovgrundlag og juridisk vurdering

      Almenboligloven §105 stk.2. 

      Økonomi

      Økonomisk vil omdannelsen medføre Center Bakkehuset udgifter til leje af lejlighederne. Denne udgift udgør 170.000 kr. årligt. Udgiften skal finansieres af Handicapområde Syds overførselsbeløb på 3,8 mio. kr.

      Hvert tredje år genberegnes basisbudgettet. Ved næste genberegning justeres nøgletallene, så områdets overførselsbeløb ikke belastes yderligere.

      Udgifter til nyt inventar til personalefaciliteter vil findes indenfor fagområdets økonomi.

      Reduktionen af antal pladser vil medføre en takststigning på basistaksten. Dette skyldes, at udgift til blandt andet ledelse fordeles på to færre pladser. 

      Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

      Effektvurdering

      Ved at tage lejligheder ud af drift og ændre til at være personalefaciliteter vil medarbejderne få bedre arbejdsforhold, og det er vurderingen, at det vil medvirke til en højere trivsel.

      Indstilling

      Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender, at 2 boliger på Bakkehuset tages ud af drift og omdannes til personalefaciliteter.

      Administrationen indarbejder huslejebeløbet ved næste genberegning af basisbudgettet.

      Bilag

      Ingen bilag.

      Beslutning

      Administrationens indstilling godkendes.

      Kopier link til punktet  -   Print

      6: Budgetopfølgning ultimo februar 2023

      Sagsnr: 22-025499

      Sagsfremstilling

      Budgetopfølgningen ultimo februar 2023 for budgetområderne under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 0,7 mio. kr.

      I nedenstående diagram ses resultatet for budgetopfølgningen for februar måned:

      Sundhed og Omsorg
      Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 5,1 mio. kr. for 2023, hvor der ved den seneste opfølgning for januar 2023, var en forventning om et mindre forbrug på 2,7 mio. kr.

      Der er følgende bemærkninger til opfølgningen:

      • Samlet for pleje og omsorg af ældre forventes et mindre forbrug på 8,8 mio. kr.
        • Visiterede timer forventes mindre forbrug på 2,0 mio. kr.
        • Aftaler omkring borgere med respirationsbesvær forventes mindre forbrug på 1,1 mio. kr.
        • På konto for særlige aftaler om hjemmehjælp forventes mindre forbrug på 1,3 mio. kr.
        • Tomme boliger forbedring af forventet resultat på 0,5 mio. kr.
        • Elevområdet forbedring af forventet resultat på 0,5 mio. kr.
        • Reduktion af tomme pladser forventes et mindre forbrug på 0,5 mio. kr.
      • For borgere fra/i andre kommuner (mellemkommunale betalinger) forventes et merforbrug på 1,5 mio. kr., hvilket er 0,2 mio.
        kr. lavere end sidste opfølgning.
      • For hjælpemidler vurderes aktuelt et samlet mindre forbrug på 0,3 mio. kr. I helårsforventningen indgår en forudsætning om udgifter til endnu ikke kendte borgerere.
      • Sundhedscenter Vest forventer et merforbrug på 1,5 mio. kr. Resultatet dannes primært på
        Rusmiddelområdet, som forventer et samlet merforbrug på 1,3 mio. kr.

      Handicap og Psykiatri
      Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 5,4 mio. kr. for 2023. Ved den seneste opfølgning var der en forventning om et merforbrug på 2,2 mio. kr. Det forventede resultat er 3,2 højere end ved den seneste opfølgning, men lavere end den første opfølgning for 2023, hvor forventningen var et merforbrug på 5,9 mio. kr. 

      Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

      • I det forventede merforbrug er der indarbejdet en forudsætning om, at Myndighedsafdelingen realiserer en nedgang i forbruget på 15 mio. kr. De 10 mio. kr. sker via effekten af sagsgennemgang i 2022 og 2023, mens de sidste 5 mio. kr., er et administrativt skøn på effekten af strategiarbejdet. Aktuelt vurderes det, at Myndighedsafdelingen har realiseret 7 mio. kr. inklusiv refusion fra staten på særligt dyre enkeltsager. 
      • Den største ændring vedrører refusion af særligt dyre enkeltsager, hvor forventningen til refusion er lavere end ved den seneste opfølgning. Det skyldes til dels en præcisering af beregningsmetoden, som nedskriver det beløb, vi fremadrettet kan hjemtage refusion for. Samtidig medfører en konkret udgiftsændring på en borger et refusionstab på 1,7 mio. kr.

      • I forhold til køb hos andre, så kender vi nu hovedparten af taksterne for de købte tilbud. Der er dog stadig tilbud, hvor taksterne for 2023 endnu ikke er kendte. 

      På den baggrund foreslås der fremlagt konkrete forslag til reduktion af merforbrug i indeværende år på næste udvalgsmøde.

      Lovgrundlag og juridisk vurdering

      Ingen bemærkninger.

      Økonomi

      Ingen bemærkninger.

      Effektvurdering

      Ingen bemærkninger.

      Indstilling

      Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

      Administrationen vil komme med forslag til minimering og nedbringelse af merforbruget i indeværende år på næste udvalgsmøde.

      BilagBeslutning

      Administrationens indstilling godkendes.

      Jens Jensen var fraværende ved sagens behandling.

      Kopier link til punktet  -   Print

      7: Driftsoverførsel fra 2022 til 2023

      Sagsnr: 23-005036

      Sagsfremstilling

      Administrationen har sendt ansøgning om overførsel af akkumuleret over- eller underskud fra 2022 til 2023 til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet. Social- og Sundhedsudvalget får sagen til orientering.

      Resultatet for enhederne under Social- og Sundhedsudvalget er opgjort for regnskabsåret 2022 og tillagt overført over- eller underskud fra tidligere år. Det nye over- eller underskud for den enkelte enhed søges overført til 2023. Administrationen søger ligeledes om overførsel af resultatet for enkelte centrale konti.

      Handicap og Psykiatri
      Det samlede resultat for centrene under fagområdet viser et overskud på 1,8 mio. kr. for regnskabsåret 2022. Der var overført et overskud på 4,7 mio. kr. fra 2021 til 2022. Administrationen søger om en overførsel af overskud på 6,5 mio. kr. til 2023.

      For Ledelse og Udvikling søges der om overførsel af overskud på 2 mio. kr. Her er indeværende års resultat et overskud på 0,1 mio. kr.

      Sundhed og Omsorg
      For enhederne under Sundhed og Omsorg viser det samlede regnskabsresultat for 2022 et
      underskud på 15,3 mio. kr. Der var overført et overskud på 16,0 mio. kr. fra 2021 til 2022. Administrationen søger om overførsel af i alt 0,7 mio. kr. til 2023 for enhederne.

      For de centrale konti søges der om overførsel af overskud på 4,6 mio. kr. Her er indeværende års resultat et overskud på 0,4 mio. kr.

      Lovgrundlag og juridisk vurdering

      Overførselsadgangen for enhederne sker jævnfør notat om "Økonomistyring, bevillingsregler, Ringkøbing-Skjern Kommune" godkendt af Økonomi- og Erhvervsudvalget.

      Økonomi

      Overførselsbeløbene udgør følgende:

      For enheder med et overført underskud på 2% eller derover, eller hvis underskuddet er lavere end 2% men mere end 300.000 kr., indhenter administrationen årsagsforklaring samt handleplan for nedbringelse af overført underskud hos lederen.

      For Sundhed og Omsorg overfører følgende institutioner et underskud, der overstiger kriterierne. Nedenfor er anført underskuddets størrelse samt den procentvise andel af underskuddet set i forhold til enhedens budget.

      Hele 1.000 kr.

      Overført underskud

      % af samlet budget

      Fjordglimt

      -3.818

      30,6

      Centerparken

      -520

      4,4

      Egvad

      -3.521

      18,2

      Åstedparken

      -304

      4,6

      Akutteam og aflastningsenhed

      -1.179

      6,8

      Skjern Hjemmepleje

      -4.406

      11,5

      I alt

      -13.748

       

      Enhederne er anmodet om at afgive årsagsforklaringer på underskuddet samt handleplan for afvikling af underskuddet over et antal år.

      Enhederne indenfor Handicap og Psykiatriområdet øger deres overførselsbeløb i 2022. Budgetterne i 2023 er lavere end i 2022, hvorfor det må forventes, at resultatet i 2023 vil være tættere på 0.

      Effektvurdering

      Ingen bemærkninger.

      Indstilling

      Administrationen fremsender sagen til orientering.

      BilagBeslutning

      Social- og Sundhedsudvalget tog orienteringen til efterretning.

      Jens Jensen var fraværende ved sagens behandling. 

      Kopier link til punktet  -   Print

      8: Overførsel af uafsluttede anlægssager fra 2022 til 2023

      Sagsnr: 23-005036

      Sagsfremstilling

      I forbindelse med den tekniske regnskabsafslutning for 2022 konstaterer administrationen, at nogle anlægsprojekter under Social- og Sundhedsudvalget ikke er afsluttet, eller ikke er igangsat endnu. Ved regnskabsårets udløb er der ubrugte rådighedsbeløb på disse projekter. Administrationen har sendt ansøgning til Økonomiudvalget og Byrådet om en genbevilling i 2023 af disse projekter. Social- og Sundhedsudvalget får sagen til orientering.

      Administrationen har udarbejdet en detaljeret oversigt over de ikke-afsluttede anlægsprojekter. Det fremgår heraf, at der søges om overførsel af et samlet beløb på 4,9 mio. kr. Til sammenligning blev der fra 2021 til 2022 overført 4,2 mio. kr.

      De største overførsler foruden puljer vedrører følgende projekter:

      • Aktivitetslokale på Grønbjerghjemmet 671.000 kr.
      • Kølevogn til Åkanden 500.000 kr.
      • Afdækning af samling af akutfunktionen 500.000 kr.

      Ovenstående projekter er endnu ikke igangsat. Overførselsbeløb for de øvrige projekter fremgår af bilaget. 

      Lovgrundlag og juridisk vurdering

      I Styrelsesloven anføres, at bevillingsmyndigheden er hos Byrådet. Som følge heraf skal enhver ansøgning om tillægsbevillinger (herunder også overførsel fra tidligere år) godkendes af Byrådet.

      Økonomi

      Ved godkendelse af overførselsbeløbene vil der til aktivitetslokalet på Grønbjerghjemmet være 1.743.000 kr. til rådighed i regnskabsår 2023.

      Effektvurdering

      Ingen bemærkninger.

      Indstilling

      Administrationen fremsender sagen til orientering.

      BilagBeslutning

      Social- og Sundhedsudvalget tog orienteringen til efterretning.

      Jens Jensen var fraværende ved sagens behandling.

      Kopier link til punktet  -   Print

      9: Anbefaling om placering af nærhospital

      Sagsnr: 22-019664

      Sagsfremstilling

      Med afsæt i Sundhedsreformen fra maj 2022 arbejder Region Midtjylland og Ringkøbing-Skjern Kommune i en fælles proces på at etablere et nærhospital i kommunen.

      På mødet i Social- og Sundhedsudvalget den 22. februar 2023 blev der drøftet et udkast til en fælles vision samt en analyse, som beslutningsgrundlag for placering af nærhospitalet i kommunen. Udkast til vision og beslutningsgrundlag, inklusiv to underliggende bilag, er vedhæftet. Der er ikke noget i analysen, som entydigt peger på en placering i enten Ringkøbing eller Tarm.

      Forud for mødet har der været afholdt to politiske møder mellem regionen og kommunen om nærhospitalet. Social- og Sundhedsudvalget er løbende blevet orienteret om status på processen, jf. vedhæftede overblik over processen.

      Der har endvidere været afholdt flere dialogmøder med deltagelse af lokale interessenter, som har bidraget med deres viden til beslutningsgrundlaget. Der var deltagelse fra regionen i et af møderne.

      Desuden er placeringen af nærhospitalet drøftet på et temamøde i Byrådet den 2. marts.

      På baggrund af den udarbejdede analyse, dialogmøderne med interessenter samt temadrøftelsen i Byrådet drøfter Social- og Sundhedsudvalget placeringen af nærhospitalet og anbefaler denne til Byrådet.

      Lovgrundlag og juridisk vurdering

      Aftale om Sundhedsreform 20. maj 2022.

      Økonomi

      Ingen bemærkninger.

      Effektvurdering

      Ingen bemærkninger.

      Indstilling

      Social- og Sundhedsudvalget drøfter placering af nærhospitalet i Ringkøbing-Skjern Kommune og anbefaler denne til Byrådet.

      BilagBeslutning

      Social- og Sundhedsudvalget anbefaler til Økonomiudvalget og Byrådet, at nærhospitalet placeres i Tarm i forbindelse med Sundhedscenter Vest i Tarm.
      Social- og Sundhedsudvalget forventer, at det regionale akutberedskab samt den regionale akutklinik fortsat er placeret i Ringkøbing.

      Kopier link til punktet  -   Print

      10: Anbefaling om placering af aflastningsenhed

      Sagsnr: 22-002349

      Sagsfremstilling

      Baggrund
      Processen om etablering af en samlet aflastningsenhed i Ringkøbing-Skjern Kommune er en del af implementeringen af principper på boligområdet i Sundhed og Omsorg, som udgør en ramme for de fremtidige politiske beslutninger om organisering på området.

      Principperne fremgår af et principnotat, som tager udgangspunkt i boliganalyserne i Handicap og Psykiatri samt Sundhed og Omsorg, der blev behandlet i Social- og Sundhedsudvalget d. 26. februar 2020. Som konklusion på boliganalyserne blev der formuleret konkrete anbefalinger vedrørende de forskellige typer af boliger.

      I efteråret 2020 blev der udarbejdet en nærmere analyse af akut- og aflastningsområdet. På baggrund af analysen er en model for organisering af aflastningsområdet godkendt i Byrådet d. 19. januar 2021. 

      Principnotatet er endeligt godkendt på mødet i Social- og Sundhedsudvalget d. 26. maj og i Byrådet d. 15. juni 2021.

      Principper om samling af pladser
      Et af de godkendte principper omhandler samlingen af 34 aflastningspladser med genoptræning og akutfunktion på én lokation:

      "Aflastningspladser, genoptræning og akutfunktion etableres i en samlet bygning.

      Bygningen placeres geografisk i tilknytning til en centerby og skal være let tilgængelig via etableret infrastruktur og offentlig transport".

      Udover de 34 pladser i Sundhed og Omsorg er der også godkendt et princip om 2 aflastningspladser til borgere i Handicap og Psykiatri. Det skal endeligt afklares, om der er behov for disse pladser.

      Placering af aflastningsenheden
      På temamøder i Social- og Sundhedsudvalget den 31. oktober 2022 samt den 11. januar 2023 er  implementering af principperne på aflastningsområdet drøftet og herunder er præsenteret relevante data i relation til placeringen af aflastningsenheden.

      I forbindelse med drøftelserne er der peget på en placering af aflastningsenheden i enten Ringkøbing eller Tarm.

      Den geografiske placering af aflastningsenheden er endvidere drøftet på et temamøde i Byrådet den 2. marts 2023.

      Der er ikke noget i de præsenterede data, som entydigt peger på en placering det ene eller det andet sted. Der er tale om marginale forskelle set ud fra demografi, socioøkonomi og rekrutterings-muligheder samt den geografiske fordeling af borgere på aflastning i 2022.

      Aflastningspladser og akutteam repræsenterer tilbud til borgere i akutte og ustabile forløb, med behov for specialiseret sygepleje/rehabilitering i det nære sundhedsvæsen i Ringkøbing-Skjern Kommune. Geografisk nærhed til regionens akuttilbud i kommunen må vægtes og er af betydning for borgernært samarbejde mellem region og kommune om fælles opgaveløsning. De regionale akuttilbud er f.eks. base for akutlægebil, ambulance base/præhospital, akutklinik, billeddiagnostik og blodprøver.

      Den videre proces
      På det næste mødet i Social- og Sundhedsudvalget den 19. april 2023 vil der være en drøftelse af byggeform i forhold til om det skal være tilbygning eller ombygning af en eksisterende bygning eller om det er nybyggeri.

      Lovgrundlag og juridisk vurdering

      Ingen bemærkninger.

      Økonomi

      Vedrørende økonomi udarbejdes der en budgetsag til budgetkonferencen.

      Viden & Strategi - Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

      Effektvurdering

      Ingen bemærkninger.

      Indstilling

      Social- og Sundhedsudvalget drøfter placeringen af aflastningsenheden i Ringkøbing-Skjern Kommune og anbefaler denne til Byrådet.

      Bilag

      Ingen bilag.

      Beslutning

      Social- og Sundhedsudvalget anbefaler til Økonomiudvalget og Byrådet, at aflastningsenheden placeres i Ringkøbing.

      Kopier link til punktet  -   Print

      11: Gensidig orientering

      Sagsnr:

      Sagsfremstilling

      A.
      Flere på flere timer. Projekt med KL og forhandlingsfællesskabet med deltagelse af Handicap og Psykiatri og Sundhed og Omsorg. 

      B.
      Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2023.
      Oversigten er vedlagt.

      BilagBeslutning

      Der blev givet en orientering.

      Jens Jensen var fraværende ved sagens behandling.

      Kopier link til punktet  -   Print

      12: Underskriftsside

      Sagsnr:

      Bilag

      Ingen bilag.

      Kontaktoplysninger
      Sundhed og Omsorg
      Sundhed og Omsorg
      Rødkløvervej 4
      6950 Ringkøbing