Referat: 18. januar 2023 kl. 08:00

Bakkely, Bakkevej 2, Videbæk
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Pia Vestergaard
  • Jens Erik Damgaard
  • Rita Byskov
  • Linda Nielsen
  • Susanne Høj
  • Jens Jensen

Fraværende

  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

2: Rammeaftale 2023-2024 på det specialiserede social- og specialundervisningsområde i Midtjylland

Sagsnr: 22-008710

Sagsfremstilling

KKR Midtjylland har på møde den 22. november 2022 godkendt udkast til Rammeaftale 2023-24 på det specialiserede social- og specialundervisningsområde i Midtjylland. Rammeaftalen er fremsendt til godkendelse i de midtjyske byråd og i regionsrådet.

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget og Byrådet godkender Rammeaftale 2023-24.

Baggrund

Kommunerne og Region Midtjylland indgår hvert andet år en rammeaftale om samarbejdet på det specialiserede social- og specialundervisningsområde. Formålet med rammeaftalen er at sikre fælles principper for styring og udvikling på tværs af kommuner og region. Området omhandler tilbud til borgere med fysiske og mentale handicaps eller psykiske lidelser, hvor kommunerne sammen med regionen i regi af rammeaftalen skal sikre, at der er den nødvendige kapacitet i regionen som helhed, f.eks. i form af botilbud.

Rammeaftalen indeholder desuden en styringsaftale, som beskriver principperne for finansiering, takstberegning og afregning i den midtjyske region. Styringsaftalen fastlægger således spillereglerne for samarbejdet mellem køber og sælger af tilbud. Link til styringsaftalen og øvrige bilag til Rammeaftale 2023-2024.

Rammeaftale 2023-24 er udarbejdet i en tæt dialog mellem de 19 kommuner og Region Midtjylland, som har haft mulighed for at komme med indspil til rammeaftalens udviklingsområder undervejs.

Udviklingsområderne i Rammeaftale 2023-2024 er drøftet i henholdsvis:

  • Handicaprådet den 2. juni 2022
  • Social- og Sundhedsudvalget den 15. juni 2022
  • Børne- og Familieudvalget den 15. juni 2022

Fælles faglige udviklingsområder

Rammeaftale 2023-2024 sætter fokus på to udviklingsområder:

  1. Den nære psykiatri
  2. Borgere med komplekse udfordringer

Den nære psykiatri spiller en afgørende rolle, når psykisk sygdom skal forebygges, og når borgere skal komme sig efter en psykisk sygdom. Mange borgere med psykisk sygdom har komplekse problemer og har derfor brug for et sammenhængende forløb - ofte på tværs af de kommunale fagområder, den regionale behandlingspsykiatri og almen praksis. Samarbejdet om den nære psykiatri prioriterer særligt følgende indsatsområder:

  • Forbedre den mentale sundhed og mindske mistrivsel hos børn og unge
  • Forbedre sundheden og sikre bedre sammenhængende patientforløb for voksne med svær psykisk sygdom

Kommunerne i Midtjylland oplever et stigende antal borgere med komplekse udfordringer på både børne-unge- og voksenområdet. Rammeaftale 2023-24 sætter fokus på langsigtet kapacitetsplanlægning på tværs af kommuner og region, så vi sikrer de rette tilbud til borgere med komplekse udfordringer, herunder borgere med udviklingshæmning og psykiatriske udfordringer samt udadreagerende adfærd.

De to udviklingsområder i Rammeaftalen er videreført fra Rammeaftale 2021-2022. Dette understreger, at der er tale om vigtige områder, som kræver et langsigtet og fokuseret arbejde. Samtidig vil der i samarbejdet om Rammeaftale 2023-2024 være fokus på, hvordan vi imødekommer den fælles udfordring med rekruttering, fastholdelse og kompetenceudvikling på det specialiserede socialområde.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde indgår kommunalbestyrelserne i region og regionsrådet en rammeaftale om faglig udvikling, styring og koordinering af de kommunale og regionale tilbud, der ligger i regionen.

Økonomi

Rammeaftalen fastlægger rammerne for styring af økonomi- og kapacitetsudviklingen på de omfattede tilbud.

Med rammeaftalen indgår de 19 kommuner og Region Midtjylland aftale om, at taksterne ikke kan stige i perioden 2023-24. Det er desuden aftalt, at kommuner og region i fællesskab udarbejder et overblik over udviklingen i den samlede økonomi på det specialiserede socialområde.

Effektvurdering

Rammeaftale 2023-24 sætter retningen for de kommende års samarbejde om udvikling af faglige indsatser og koordinering af kapacitet og styring på det specialiserede social- og specialundervisningsområde i Midtjylland.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget og Byrådet godkender Rammeaftale 2023-24 på det specialiserede social- og specialundervisningsområde i Midtjylland.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget den 18-01-2023
Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Fraværende:
Dan K. Jørgensen
Linda Nielsen

Social- og Sundhedsudvalget den 18-01-2023
Social- og Sundhedsudvalget anbefaler til Byrådet, at rammeaftalen 2023-2024 på det specialiserede social-og undervisningsområde i Midtjylland godkendes.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

3: Opfølgning på temadagen om boliganalysen

Sagsnr: 20-026428

Sagsfremstilling

Den 11. januar 2023 afholdte Social- og Sundhedsudvalget et temamøde om boliganalysen.

På mødet blev flere emner drøftet. Der er udfærdiget et notat med de væsentligste pointer fra drøftelserne på mødet.

Social- og Sundhedsudvalget samler op på de væsentligste pointer fra drøftelsen på mødet og giver signaler til det videre arbejde samt drøfter indholdet til temamødet med Byrådet den 2. marts 2023.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget:

  • følger op på drøftelsen på temamødet om boliganalysen den 11. januar 2023 med henblik på at give signaler til administrationen om særlige fokuspunkter i det videre arbejde.
  • drøfter indholdet til Byrådets temamøde den 2. marts 2023.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev fulgt op på temamødet den 11. januar 2023.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

4: Fremtidens bæredygtige aktivitetsområde i Ringkøbing-Skjern Kommune

Sagsnr: 22-027672

Sagsfremstilling

Aktivitetstilbuddene for seniorer i Ringkøbing-Skjern Kommune er beliggende i de fem centerbyer. Ud over det åbne tilbud, hvor alle over 60 år med medlemskab kan komme og bruge diverse faciliteter, være med på hold og bruge værkstederne, er der i alle de fem centre daghjem til visiterede borgere. Derudover er der  Speciale Daghjem i Ringkøbing, Tarm og Skjern hvor de borgere, der har helt særlige behov, kan visiteres til ophold i dagtimerne.

Aktivitetscentrene har på baggrund af de udfordringer, der skildres herunder, samt ønsket om udvikling af området, indledt et samarbejde med Copenhagen Business School og Aktionsuniversitetet og Mobilize Consulting med henblik på at arbejde med nye udviklingspotentialer i nærområderne. I denne sammenhæng skal nærområde forstås helt bogstaveligt som i den by, det pågældende aktivitetscenter ligger.

Der er mange, der bejler til de frivillige seniorer, og en af tankerne bag dette projekt er, om vi kan øge samarbejdet med andre frivillige foreninger, organisationer, forretningslivet og andre med henblik på at skabe nye og bæredygtige partnerskaber. På Seniorgården i Tarm var de blandt andet ved at være klar til at invitere til et øget samarbejde med blandt andet Menighedsråd, Mejeriet, med flere– men så kom corona, og vi står et andet sted i dag.

Det er tanken, at samarbejdet med konsulenterne og andre kommuner i løbet 2023 skal inspirere til at øge den lokale bærekraft og igennem fællesskaber og nye partnerskaber åbne muligheder for at etablere et bæredygtigt aktivitetsområde, hvor frivillighed og de kommunale tilbud går hånd i hånd og ad nye veje. Der deltager op til 10 andre kommuner i projektet, så der er også gode muligheder for at inspireres på tværs af landet.

Mange af de åbne aktiviteter og tilbud drives på alle matriklerne langt hen ad vejen af frivillige kræfter. Der er i gennemsnit ca. 3 personaletimer pr. dag i de åbne tilbud, og medarbejdertimerne bruges i høj grad på koordinering og planlægning sammen med de frivillige. Eksempelvis var der før corona ca. 50 aktiviteter på seniorgården i Tarm om ugen. Der er oprettet et brugerråd på hvert center, og så vidt det er muligt, uddelegeres opgaver til medlemmerne. Samspillet med brugerrådene er således uhyre vigtigt og selve omdrejningspunktet for, at der kan være relevante aktiviteter for medlemmerne.  

Der har siden 2019 været ansat én leder af alle aktivitetscentrene, og så er der 4 teamkoordinatorer, som har fra 3-7 timer pr. uge til diverse administrative opgaver. Det drejer sig eksempelvis om; indberetning af ferie og sygdom, bestilling af mad til borgerne, opdatering af hjemmesider med mere.
Lederen har personaleledelsen og det økonomiske ansvar og overblik hvert sted. Ligeledes har lederen ansvaret for den faglige ledelse, hvor blandt andet den sundhedsfremmende og forebyggende indsats er en vigtig faglig opgave for at undgå, at borgerne kommer for langt op ad indsatstrappen.
Denne organisering har været og er værdifuld i forhold til at skabe fælles retning og kultur på området.

Aktivitetscentrene og daghjemmene var nedlukkede under coronapandemien. Personalet udviklede kreative løsninger, så de kom ud til de visiterede borgere og lavede udendørs aktiviteter. Både for at aflaste visse pårørende men også for at prøve at undgå ensomhed hos de, der var meget bundet til hjemmene i disse perioder.

De visiterede tilbud er siden nedlukningen fuldt bookede igen. Derimod er de åbne tilbud ikke helt på højde med de tidligere medlemstal.
Der gøres løbende en indsats for at skabe synlighed og viden om, hvad det er for muligheder, man kan opnå via medlemskab i aktivitetscentrene.
Det er erfaringen, at man generelt i foreningslivet ikke er kommet helt op på samme aktivitetsniveau som før coronapandemien.

Der tages i projektet fat i de forskellige deltagende kommuner(s)/organisationers projekter med udgangspunkt i de velfærdsudfordringer, der opleves lokalt, og som man har lyst til hver især at bidrage med viden om og udveksle erfaringer om. Den overordnede tanke er, at nogle af de nuværende og kommende velfærdsudfordringer kun kan løses i fællesskab med civilsamfundet og på tværs af etablerede siloer - både faglige og organisatoriske.

Aktivitetsområdet er i forvejen et sted med rigtig mange samarbejdsflader, og der er en tradition for at række ud til lokalsamfundene, når der skabes nye tilbud, og når der er brug for at finde nye veje og nye løsninger på forskellige behov. Formålet med deltagelse i projektet er altså at bygge på dette grundlag og bygge videre på det, for at optimere og i fællesskab tænke nye tanker om fremtidens bæredygtige seniortilbud i Ringkøbing–Skjern Kommune. Og seniorer bliver der som bekendt flere af i de kommende år – den demografiske udvikling peger på, at ca. 28% af befolkningen om 10 år er over 60 år.

Der skal etableres en lokal styregruppe med deltagelse af nogle af de ovennævnte parter.  Som udgangspunkt er hensigten med deltagelsen, at vi i fællesskab kan facilitere et bæredygtigt aktivitetsområde i Ringkøbing–Skjern Kommune og skabe synergier med civilsamfundet uden at konkurrere om frivillige og deltagere.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Indsatser på aktivitetsområdet efter Servicelovens § 79 og 84

Økonomi

Der er samlet set udgifter til deltagelse i de fem centre på 100.000 kr. Midlerne er taget fra en central pulje i Sundhed og Omsorg.

Effektvurdering

Det forventes, at aktivitetsområdet i fremtiden i endnu højere grad bidrager til at samskabe med civilsamfundet og skabe synergi med de omkringliggende tilbud.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

5: Godkendelse af dispensation til at beholde §18 midler Aflastningstjenesten Ringkøbing

Sagsnr: 21-023441

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes godkende Frivilligrådets indstilling til at Aflastningstjenesten Ringkøbing kan beholde 5.000 kroner af deres 2022 §18 tilskud til brug i året 2023. 

Aflastningstjenesten Ringkøbing modtog i januar 2022 10.500 kroner fra §18 Hovedpuljen til brug for deres frivillige sociale indsats i 2022.

Aflastningstjenesten har glemt at søge §18 Hovedpuljen om støtte i 2023, hvilket kan give problemer med at betale deres frivillige kørselsgodtgørelse i 2023. Samtidig har Aflastningstjenesten en rest af 2022 §18 tilskuddet på 5.000 kroner, som de ifølge fordelingskriterierne skal betale tilbage til Ringkøbing-Skjern Kommune senest 1. april 2023. 

Aflastningstjenesten har derfor henvendt sig til Frivilligrådet og bedt om dispensation til at beholde 5.000 kroner af deres 2022 §18 tilskud til brug i år 2023. 

Frivilligrådet indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, at dette godkendes. Frivilligrådet bemærker, at det er væsentligt, at dette ikke gentager sig for denne forening. Frivilligrådet lægger foreningens eksemplariske indsats for udsatte borgere til grund for indstillingen. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovgrundlaget findes i §18 i Serviceloven

Stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal årligt afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde.
Stk. 3. Rammerne for samarbejde fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse.

Økonomi

Viden & Strategi (økonomi) har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Administrationen vurderer, at de 5.000 kroner vil give et stabilt grundlag for Aflastningstjenesten frivillige indsats i 2023. Aflastningstjenestens arbejde giver stor værdi for meget udsatte borgere og deres pårørende i form af muligheden for afbræk i en hverdag, hvor sygdom kan fylde rigtig meget. 

Indstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes godkende Frivilligrådets indstilling til at Aflastningstjenesten Ringkøbing kan beholde 5.000 kroner af deres 2022 §18 tilskud til brug i året 2023.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

6: Evaluering af udvalgets arbejde

Sagsnr: 22-022647

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget drøfter samarbejdet i udvalget, herunder samarbejdet med administrationen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Punktet sendes til drøftelse i udvalget.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev foretaget en evaluering af udvalgets arbejde.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

7: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Status på ledelse af Holmsland Hjemmepleje og Hemmet Plejehjem

B.
Task force - Socialstyrelsen

C. 
Task force - Gødstrupklyngen

D.
Orientering om processen vedrørende nærhospital

E.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2023.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en gensidig orientering.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

8: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt
Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing