Referat: 16. november 2022 kl. 08:00

Skelbæk Centret, Holmelunden 4, Ringkøbing
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Susanne Høj
  • Linda Nielsen
  • Jens Erik Damgaard
  • Rita Byskov
  • Jens Jensen
  • Hans-Christian Blichfeldt

Fraværende

  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

2LUKKET PUNKT: Center Bakkehuset

Sagsnr: 22-023425

Beslutning

Der blev givet en orientering til Social- og Sundhedsudvalget vedrørende Bakkehuset.

Udvalget gav herefter signaler.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Sundhedsklynger

Sagsnr: 19-027802

Sagsfremstilling

Sundhedsklynger er et samarbejde mellem kommuner, hospital og almen praksis, som pr. 1. juli 2022 er etableret omkring akuthospitalerne.

Social- og Sundhedsudvalget orienteres om sundhedsklynger.

Sundhedsklyngernes opgaver

Sundhedsklyngerne skal løfte ansvaret for befolkningen i akuthospitalernes optageområde og sikre sammenhæng i behandlings- og rehabiliteringsforløb på tværs af sundhedsområdet og mellem sundhedssektoren og andre sektorer.

Sundhedsklyngernes arbejde omfatter:

  • Både det somatiske og psykiatriske område
  • Overgange mellem sygehus, kommune og almen praksis
  • Geografisk og social lighed i sundhed
  • Sikre lokal implementering af lokalt og nationalt aftalte initiativer
  • Omstilling af behandling til det primære sundhedsvæsen

Organisering af Gødstrupklyngen

Sundhedsklyngerne er en del af den samlede politiske og administrative organisering på sundhedsområdet.

I Region Midtjylland er der 5 sundhedsklynger omkring akuthospitalerne, henholdsvis Horsens, Midt, Randers, Gødstrup og Aarhus.

Ringkøbing-Skjern Kommune er en del af Gødstrupklyngen sammen med Region Midtjylland, Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig og Struer kommuner.

Gødstrupklyngen ledes af en politisk klyngegruppe. Deltagerne i de politiske sundhedsklyngemøder er regionsrådsmedlemmer, borgmestre, repræsentanter fra PLO-Midtjylland, direktører fra Regionshospitalet Gødstrup og Psykiatrien samt direktører fra kommunerne.

Det første politiske sundhedsklyngemøde blev afholdt den 12. oktober 2022.

På administrativt niveau ledes Gødstrupklyngen af en faglig strategisk gruppe.

Faglig strategisk gruppe i Gødstrupklyngen har første møde den 23. november 2022.

Endelig bliver der nedsat 3 faglige operative grupper under Gødstrupklyngen, henholdsvis:

  • Voksensomatik
  • Voksenpsykiatri
  • Børn og Unge - somatik og psykiatri

Arbejdet i de 3 faglige operative grupper starter op efter 1. januar 2023.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Loven om etablering af sundhedsklynger trådte i kraft den 1. juli 2022.

    Økonomi

    Ingen bemærkninger.

    Effektvurdering

    Sundhedsklyngerne bidrager bl.a. til at skabe mere sammenhængende patientforløb ved at styrke samarbejdet mellem hospitaler, kommuner og almen praksis.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

    BilagBeslutning

    Der blev givet en orientering.

    Fraværende
    • Pia Vestergaard

    Kopier link til punktet  -   Print

    4: Retningslinjer for serviceydelser på botilbud indenfor Handicap og Psykiatri 2022

    Sagsnr: 22-017604

    Sagsfremstilling

    Administrationen har revideret retningslinjerne for de serviceydelser, der stilles til rådighed på fagområdets botilbud. Retningslinjerne omfatter serviceydelserne: kost, vask og servicepakker for rengørings-og personlige hygiejneartikler.

    Målgruppen for retningslinjerne er borgere, der har ophold på Handicap og Psykiatris botilbud.

    Retningslinjerne for serviceydelser er fælles retningslinjer for, hvordan Handicap og Psykiatri beregner priser på leverede ydelser til beboere i et botilbud. De beskriver håndteringen af beboerbetalinger for diverse ydelser, som botilbuddene leverer.

    Formålet med retningslinjerne er:

    • At skabe overblik over de serviceydelser, der stilles til rådighed for beboerne på Handicap og Psykiatris tilbud
    • At skabe overblik over beboernes muligheder for valg og fravalg af ydelser
    • At skabe overblik over betalingen for serviceydelser
    • At sikre, at Handicap og Psykiatris beboere på botilbud er omfattet af de samme regler for serviceydelser, uanset hvilket tilbud, de er tilknyttet

    Efter de nye retningslinjer udgår pædagogiske måltider og øvrige måltider, endvidere ændres Ankestyrelsens principafgørelser og endelig opdateres lovgivningen.

    Retningslinjerne erstatter tidligere retningslinjer fra 2017. 

    Retningslinjerne har været i høring i Handicaprådet og på FagMED, Handicap og Psykiatri. Høringssvarene er vedlagt som bilag.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Servicelovens § 83, Servicelovens § 85, Servicelovens § 161, stk. 1, Betalingsbekendtgørelse nr. 1576 af 27. december 2014 samt Vejledning om hjælp og støtte efter Servicelovens nr. 9341 af 8. maj 2015.

    Økonomi

    Ingen bemærkninger.

    Effektvurdering

    Retningslinjerne skal gerne skabe overblik over de serviceydelser, der stilles til rådighed for borgerne på Handicap og Psykiatris tilbud. Derudover skal de gerne skabe et overblik over betalingen for serviceydelserne samt sikre, at borgerne er omfattet af de samme regler for serviceydelser, uanset hvilket botilbud de er tilknyttet.

    Indstilling

    Administrationen indstiller,

    • at retningslinjerne for serviceydelser på botilbuddene indenfor Handicap og Psykiatri godkendes.

    BilagBeslutning

    Administrationens indstilling godkendes.

    Fraværende
    • Pia Vestergaard

    Kopier link til punktet  -   Print

    5: Opfølgning på udmøntning af politikker i Handicap og Psykiatri

    Sagsnr: 21-003087

    Sagsfremstilling

    Ringkøbing-Skjern Kommunes vision Naturens Rige er udtryk for, at byrådet ønsker at have fokus på nærhed, udvikling og sikre borgerne det gode liv med udgangspunkt i naturen.

    I Plan og Udviklingsstrategien udtrykkes byrådets overordnede målsætninger for kommunens udvikling.
    De overordnede politikker udmøntes gennem øvrige politikker, som indeholder målsætninger og mål for de enkelte fag- og stabsområder. Det er gennem politikkerne, at byrådets visioner omsættes og implementeres i forhold til borgere, virksomheder, foreninger m.v.

    For fagområdet Handicap og Psykiatri kommer dette særligt til udtryk gennem Handicappolitikken. Handicappolitikkens vision er: Ringkøbing-Skjern Kommune er et godt sted at være for alle. Mennesker med handicap deltager i samfundslivet på lige fod med andre og tager i videst muligt omfang selv ansvar for eget liv.

    Målsætninger og mål fra politikken indgår i den dialogbaserede aftale (DBA) for fagområdet og udmøntes via konkrete indsatser. I Handicap og Psykiatri arbejdes der med politikken ud fra 3 tværgående temaer: Overgange, Beskæftigelse og Fællesskaber.

    Målene i Handicappolitikken indgår dermed i fagområdet dialog baserede aftale (DBA). I fagområdets DBA indgår endvidere mål fra direktionens strategiplan og lokale mål. Administrationen har gennemført opfølgning på mål i handicappolitikken, direktionens strategiplan og lokale mål.

    Handicap og Psykiatri har gennemført en opfølgning på DBA'en ved hjælp af en model med rød/gul/grøn markering (trafiklys). Opfølgningen er vedhæftet om bilag. 

    På mødet vil der være en kort opfølgning på politikken med udgangspunkt i ovenstående. 

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Ingen bemærkninger.

    Økonomi

    Ingen bemærkninger.

    Effektvurdering

    Fremgår under de enkelte målsætninger.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

    BilagBeslutning

    Orienteringen blev taget til efterretning.

    Fraværende
    • Pia Vestergaard

    Kopier link til punktet  -   Print

    6: Opfølgning på udmøntning af politikker i Sundhed og Omsorg

    Sagsnr: 22-017171

    Sagsfremstilling

    Ringkøbing-Skjern Kommunes overordnede politiske vision, Naturens rige, udmøntes via politikkerne inden for de enkelte fag- og stabsområder. 

    For fagområdet Sundhed og Omsorg kommer dette særligt til udtryk gennem Sundhedspolitikken og Ældrepolitikken. Målsætninger og mål fra politikkerne indgår i den dialogbaserede aftale (DBA) for området, hvor de udmøntes i konkrete indsatser.

    I Sundhed og Omsorg er der siden 2019 arbejdet der med politikkerne ud fra fem tværgående temaer i DBA'en: Rygning, Mental Sundhed, Fysisk aktivitet og rehabilitering, Styrket samarbejde og tryghed samt Kost, måltider og fællesskaber. Der indgår endvidere målsætninger fra den Regionale Sundhedsaftale. Desuden indgår der målsætninger, mål og indsatser fra Direktionens Strategiplan.

    Administrationen i Sundhed og Omsorg har pr. 1. oktober 2022 gennemført en opfølgning på indsatserne i DBA'en ved hjælp af en model med rød/gul/grøn markering (trafiklys), som er sket i en dialog mellem de overordnede tovholdere for hvert tema og fagchefen. Der har desuden været drøftelser i FagMED og Lederforum for Sundhed og Omsorg.

    Vedhæftet findes et notat, der i overskrifter viser opfølgningen pr. 1. oktober i form af "trafiklysmodellen". Opfølgningen uddybes mundtligt på mødet.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Ingen bemærkninger.

    Økonomi

    Ingen bemærkninger.

    Effektvurdering

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager opfølgningen til efterretning.

    BilagBeslutning

    Orienteringen blev taget til efterretning.

    Fraværende
    • Pia Vestergaard

    Kopier link til punktet  -   Print

    7: Budgetopfølgning medio oktober 2022

    Sagsnr: 21-027315

    Sagsfremstilling

    Budgetopfølgningen medio oktober for de centrale budgetområder under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet mindre forbrug på 8,3 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et mindre forbrug på 2,4 mio. kr.

     

    Sundhed og Omsorg
    Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 9,0 mio. kr. hvilket er en forbedring på 2,5 mio. kr. i forhold til seneste opfølgning, hvor forventningen var et mindre forbrug på 6,5 mio. kr.

    Der er følgende bemærkninger til opfølgningen:

    • Samlet for pleje og omsorg af ældre forventes et mindre forbrug på 10,7 mio. kr., hvilket stort set er identisk med sidste opfølgning, dog er der lavere forventede udgifter til på blandt andet Holmehusene, Hus 28 og bevilling til ægtepar.
    • For borgere fra/i andre kommuner forventes et mindre forbrug på 0,4 mio. kr., hvilket er en forbedring på 1,6 mio. kr. på grund af nedgang i udgifter til andre kommuner.
    • Sundhedscenter Vest forventer et merforbrug på 0,2 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,5 mio. kr. Den primære årsag til forbedringen dannes på Rusmiddelområdet. 
    • For visiterede timer forventes et mindre forbrug på 4,8 mio. kr., hvilket er samme niveau som sidste opfølgning:

     

    Handicap og Psykiatri
    Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 679.000 kr., hvilket er 3,4 mio. kr. lavere end ved den seneste opfølgning, hvor forventningen var et merforbrug på 4,1 mio. kr.  

    I det forventede merforbrug har der tidligere været en forudsætning om, at Myndighedsafdelingen ved sagsgennemgang realiserer en nedgang i forbruget på 5 mio. kr. Aktuelt vurderes det, at Myndighedsafdelingen har realiseret ca. 3,8 mio. kr. inklusiv refusion fra staten på særligt dyre enkeltsager. Dette beløb har ændret sig marginalt siden den seneste opfølgning. Aktuelt forventer Myndighed ikke længere at kunne realiseres 1,2 mio. kr., men derimod en minimal realiseringen via sagsgennemgang i den sidste del af  2022, hvorfor det ikke forventes muligt at opnå de 5 mio. kr. for 2022. Administrationen fortsætter arbejdet, og forventer at kunne realisere mere via sagsgennemgang i 2023.

    Det er derimod andre forhold, som har haft betydning for ændringen i det forventede merforbrug. 

    Ændringen i det forventede merforbrug skyldes hovedsageligt:

    • til- og afgang af borgere, samt ændret støttebehov
    • tilførsel af budget efter beslutning på seneste møde i Social- og Sundhedsudvalget, om at anvende budgetmidler fra vurderingspladser, uvisiteret café på Engdraget samt daglig lederstilling i Handicapområde Nord, til at nedbringe merforbruget
    • der er en større forventning til refusion fra staten vedr. særligt dyre enkeltsager end ved den seneste opfølgning

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Ingen bemærkninger.

    Økonomi

    Den årligt aftalte genberegning af demografien for Sundhed og Omsorg er nu udarbejdet.
    Beregningen omfatter de foregående 10 måneder omregnet til 12 måneder. Genberegningen vil medføre en reduktion på 3,2 mio. kr.
    For sygeplejeområdet viser demografiberegningen en reduktion på 0,7 mio.kr.

    Effektvurdering

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning. 

    BilagBeslutning

    Budgetopfølgningen blev taget til efterretning.

    Fraværende
    • Pia Vestergaard

    Kopier link til punktet  -   Print

    8: Budgetopfølgning for decentrale enheder medio oktober 2022

    Sagsnr: 21-027315

    Sagsfremstilling

    Administrationen fremsender budgetopfølgning medio oktober 2022 for de decentrale enheder under Social- og Sundhedsudvalget. 

    Der udarbejdes budgetopfølgninger til politisk behandling tre gange årligt for de decentrale aftaleenheder med data for marts, juni/juli og oktober. For Social- og Sundhedsudvalget gælder dette for områderne under Handicap og Psykiatri samt for enhederne under Sundhed og Omsorg.

    Budgetopfølgningerne er udarbejdet i et samarbejde mellem de decentrale ledere og økonomikonsulenterne i Viden & Strategi. Budgetopfølgningerne er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2022 men eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om de bruger mere eller mindre af deres indeværende års budget.

    I bilagets kolonne vedrørende små anlægssager, vises enhedernes investeringer, der finansieres af driftsmidler. Kolonnen medvirker til overordnet styring af anlægsrammen.

    Sundhed og Omsorg
    Enhederne forventer et samlet merforbrug på 14,9 mio. kr., hvor forventningen ved budgetopfølgningen i sommers var et merforbrug på 8,5 mio. kr. 

    Flere af aftaleenhederne er fortsat økonomisk udfordrede. Derfor har Sundhed og Omsorg løbende udarbejdet handleplaner sammen med flere enheder og Økonomiafdelingen. I handleplanerne bliver der udpeget konkrete fokusområder for de enkelte enheder samt opsat handlinger/tiltag, mål og evaluering på fokusområderne.

    For ældrecentre og integrerede ordninger forventes et samlet merforbrug på 5,2 mio. kr. Generelt er ældrecentrene påvirket af rekrutteringsudfordringer samt længerevarende sygdom blandt fast personale, hvilket har medvirket til et større forbrug af eksterne vikarer. Siden i sommers har flere enheder været plaget af Corona blandt medarbejderne, hvilket resulterer i minimum 4 fraværsdage pr. Corona ramt medarbejder. Hos flere enheder er der derfor sket en ophobning af ferie og afspadsering, som er gået til udbetaling i 2022. Ophobningen af ferie og afspadsering de seneste år skyldes Corona-situationen.

    For hjemmeplejen (inklusiv hjemmesygeplejen) og Akutfunktion forventes et samlet merforbrug på
    8,3 mio. kr. Hjemmeplejen er også mærket af udfordringer med rekruttering og derved øget forbrug af vikar. Samtidig er der store udsving i visiterede timer, hvilket gør det vanskeligt at tilpasse personaleressourcerne.

    Akut- og aflastningsenheden har snart eksisteret i et år, hvilket har skabt ny viden. I 2022 forventes merforbrug på ca. 2 mio. kr. Der er igangsat en analyse for at klarlægge årsager til merforbruget, da udfordringen forventes at række ind i det kommende år.

    Øvrige enheder forventer et samlet merforbrug på 1,4 mio. kr.
    Merforbruget dannes primært på Åkanden, hvilket blandt andet skyldes stigende fødevareudgifter, stigninger på emballage, el, gas og diesel.

    Handicap og Psykiatri
    Områderne indenfor Handicap og Psykiatri forventer et samlet mindre forbrug på 1,5 mio. kr., hvor forventningen ved budgetopfølgningen i sommers var et forventet mindre forbrug på 3,2 mio. kr. 

    I ovenstående skema ses budget, forventet forbrug samt forventet afvigelse for denne opfølgning samt den forventede afvigelse ved den seneste opfølgning. De væsentligste årsager til afvigelsen mellem forventningen ved denne budgetopfølgning i forhold til den seneste budgetopfølgning fremgår nedenfor.

    Overordnet set er det vigtigt at nævne, at der i løbet af 2022 er arbejdet med tilpasning af personaletimer frem mod budget 2023. De tre områder har i budget 2022 fået tilført et budgetbeløb til indfasning af de nye borgerprofiler og ydelsespakker, som områderne ikke får i 2023.

    • Handicapområde Nord forventer et merforbrug på 868.000 kr., hvor forventningen ved opfølgningen i sommers var en forventning om et mindre forbrug på 98.000 kr.
      Den største ændring i det forventede resultat er på botilbuddene med et forventet merforbrug på 600.000 kr. højere end ved den seneste opfølgning. Årsagen hertil er blandt andet sygemeldinger, forbrug af vikarer samt tilpasning til de nye borgerprofiler.
      I bostøtten er forventningen gået fra et mindre forbrug til et merforbrug. Hovedårsagen hertil er, at budgettet til bostøtte er reguleret med 321.000 kr. i 2022 grundet aktivitetsregulering.
    • Handicapområde Syd forventer et mindre forbrug på 2,7 mio. kr., hvor der i sommers var en forventning om et mindre forbrug på 3,7 mio. kr.
      Den største forandring ses i bostøtten, hvor der blandt andet er arbejdet med gennemsigtighed i forbrug af personaletimer mellem botilbud og bostøtte samt en mindre tilpasning af budgettet grundet aktivitetsregulering. 
    • Psykiatriområdet forventer et merforbrug på 1,3 mio. kr., mod en forventning om et merforbrug på 892.000 kr. ved den seneste opfølgning.
      Den største afvigelse ses indenfor botilbuddene, hvor det er tilpasningen til det nye budget i 2023, der er forklaringen. Bostøtten under Psykiatriområdet har fået tilført budgetmidler grundet aktivitetsregulering, men har til trods for dette den samme forventning som ved den seneste opfølgning.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Ingen bemærkninger.

    Økonomi

    De decentrale centre og enheder under Social- og Sundhedsudvalgets budgetområde forventer et samlet merforbrug på 13,4 mio. kr.

    Til orientering så indeholder resultaterne fra de selvejende ældrecentre udgifter til el, vand og varme.

    På udvalgsmødet vil fagchef for Sundhed og Omsorg orientering om status for strategipunkter for 2023.

    Effektvurdering

    Ingen bemærkninger. 

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning. 

    BilagBeslutning

    Budgetopfølgningen blev taget til efterretning.

    Fraværende
    • Pia Vestergaard

    Kopier link til punktet  -   Print

    9: Opfølgning på temadag om boliganalysen

    Sagsnr: 20-026428

    Sagsfremstilling

    Den 31. oktober 2022 afholdte Social- og Sundhedsudvalget et temamøde om boliganalysen.

    På mødet blev flere emner drøftet. Der er udfærdiget et notat med de væsentligste pointer fra drøftelserne på mødet. 

    Social- og Sundhedsudvalget samler op på de væsentligste pointer fra drøftelsen på mødet og giver signaler til det videre arbejde.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Ingen bemærknigner.

    Økonomi

    Ingen bemærkninger.

    Effektvurdering

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Administrationen anbefaler at Social- og Sundhedsudvalget:

    •  følger op på drøftelsen på temamødet om boliganalysen den 31. oktober 2022 med henblik på at give signaler til administrationen om særlige fokuspunkter i det videre arbejde.

    Bilag

    Ingen bilag.

    Beslutning

    Udvalget godkender referatet af de givne signaler fra temamødet den 31. oktober 2022.

    Fraværende
    • Pia Vestergaard

    Kopier link til punktet  -   Print

    10: Godkendelse af kvalitetsstandarder 2022

    Sagsnr: 22-010589

    Sagsfremstilling

    Social- og Sundhedsudvalget godkendte på sit møde i maj 2022 procesplan for revision af gældende kvalitetsstandarder.

    Kvalitetsstandarderne er efterfølgende blevet gennemgået og tilrettet i henhold til ny lovgivning, principafgørelser fra Ankestyrelsen og i øvrigt ændrede forhold, som har betydning for indholdet af kvalitetsstandarderne.

    Der er sammen med de reviderede kvalitetsstandarder udarbejdet et notat, hvor alle væsentlige ændringer i forhold til de gældende kvalitetsstandarder er beskrevet.

    Der er udpeget tre specifikke emner, som administrationen ønsker, at udvalget har særligt fokus på stillingtagen til. Emnerne er markeret med blå skrift i såvel kvalitetsstandard som tilhørende notat. Det drejer sig om:

    • udgiften til årlig udskiftning af dæk og slanger på el-kørestole
    • det kommunale max-beløb til el-køretøjer
    • mulighed for konkret vurdering af om en borger vil passe ind sammen med den øvrige beboergruppe, før der tilbydes en konkret ældrebolig

    Efter færdiggørelse af nyt udkast er dette sendt i høring i Ældreråd og Handicapråd. Høringssvar fra fra de to råd er vedlagt som bilag.

    Efter godkendelse i Social- og Sundhedsudvalget vil administrationen arbejde videre med, hvordan det samlede dokument bedst muligt formidles til borgerne. Dette vil ske i samarbejde med Ældrerådet.

    Læseguide til kvalitetsstandarderne:

    Rød tekst foreslås slettet.
    Grøn tekst foreslås indsat.
    Blå tekst er emner, hvor udvalget skal have særlig opmærksomhed på, om man ønsker denne ændring.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder og frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp
    m.v. (BEK nr. 299 af 25/03/2010).

    Økonomi

    De økonomiske konsekvenser for de fremhævede ændringsforslag er følgende:

    • elektrisk kørestol med joystick - er aktuelt uafklaret, kræver undersøgelse af antal og pris
    • el-køretøj - her forventes en højere årlig udgift på i alt 30.000 kr.

    Viden & Strategi (Økonomi) har ikke yderligere bemærkninger.

    Effektvurdering

    En kvalitetsstandard beskriver det kommunale serviceniveau og de kvalitetsmål, som byrådet har
    besluttet. Kvalitetsstandarderne er derfor et vigtigt redskab til, at borgere, pårørende og
    samarbejdspartnere kan få et overordnet kendskab til, hvilken service der tilbydes i kommunen.

    Derudover fungerer kvalitetsstandarderne som visitatorers og sagsbehandleres daglige redskab til at sikre sammenhæng mellem det politisk vedtagne serviceniveau og de konkrete afgørelser om bevilling af ydelser til borgerne.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender udkast til kvalitetsstandarder 2022.

    BilagBeslutning

    Kvalitetsstandarderne blev godkendt med enkelte ændringer.

    De tilrettede kvalitetsstandarder vedhæftes referatet.

    Fraværende
    • Pia Vestergaard

    Kopier link til punktet  -   Print

    11: De fysiske rammer for det kommunale Køkken Åkanden, Sundhed og Omsorg, Ringkøbing-Skjern Kommune

    Sagsnr: 22-021065

    Sagsfremstilling

    Det kommunale Køkkenet Åkandens fysiske rammer er nedslidte, utidssvarende og der mangler plads til den nuværende produktion. Køkkenet er oprindeligt fra 1974, og er ombygget i 2003 og 2006. Ligeledes er bygningen udfordret af undergrunden, da der er problemer med højt grundvand.

    Madproduktionen er vokset gennem årene. I dag står Køkkenet Åkanden for 97% af alt madservice til Ringkøbing-Skjern Kommune. Der leveres mad til; Gødstrup sygehus - specielle diæter/dysfagi mad, Sundhed og Omsorg, Handicap og Psykiatri, mødeforplejning på rådhuse og kommunale institutioner. Køkkenet forarbejder årligt 780 t fødevarer. Madproduktionen er selvfinansieret af de indtægter Åkanden har på salg af mad. Bygninger og vedligeholdelse er delvis selvfinansieret af indtægterne.    

    Produktionsmængden i Åkanden betyder, at Fødevaremyndighederne vurderer, at køkkenet skal gå fra detailgodkendelse til engrosgodkendelse. En engrosgodkendelse medfører ekstra krav til hygiejnen under tilberedningen af maden samt til lokalernes indretning. Dette for at sikre en høj fødevarehygiejne, og at borgerne ikke bliver syge af maden. Åkanden kan ikke leve op til de ekstra krav i de eksisterende fysiske rammer.

    Køkkenets grundlæggende funktioner
    Mad og drikke er grundlaget for alt liv på jorden. Køkkenet er en vigtig del af hverdagen og bidrager til løsning af kerneopgaven hjemme hos borgerne i eget hjem samt til borgere på ældrecentre og institutioner i Ringkøbing-Skjern Kommune. Åkandens kerneopgave er; at sikre mad og drikke, der understøtter rehabilitering og det gode liv.

    Køkkenet skal være et effektivt produktionsrum, så rammerne giver de bedste fysiske arbejdsforhold for personalet.

    Der har været nedsat en arbejdsgruppe bestående af Kevin Joel Dau Fraser og Michael Nielsen fra Ejendomscenteret samt Ulla Svendsen og Lone Fløe fra Sundhed og Omsorg.

    Arbejdsgruppen har involveret to erfarne storkøkkeneksperter i ombygning og nybygning af storkøkkener: køkkenkonsulent Dorthe Hansen og ingeniør Søren Harder Larsen.

    Opgaven til konsulenterne var en vurdering af:

    A. Renovering og udvidelse af det eksisterende køkken
    Ringkøbing-Skjern Kommune ønskede en belysning af, om de eksisterende fysiske rammer kan renoveres og indrettes, så de lever op til gældende lovgivning i forhold til engrosgodkendelse hos fødevaremyndighederne, og om køkkenet kan bringes til at producere den ønskede produktion med en hensigtsmæssig indretning i forhold til produktionsflow.

    Belysningen skal indeholde følgende
    Nødvendig bygningsrenovering 

    Udskiftning af inventar, der er nedslidt

    • Forslag til nyt inventar, der kan forbedre arbejdsgangen og dermed optimering af effektiviteten.
    • Udvidelse af kølerumskapaciteten i produktionsområdet
    • Forbedrede modtageforhold med modtagekøl
    • Forbedring af fysiske arbejdsmiljøforhold
    • Energioptimering
    • Udvidelse af kapaciteten, både i udportioneringsrum, færdigvarekølerum og
    • Forbedret logistik

    B. Et helt nyt køkken med en anden placering på en af kommunens grunde med gode til- og frakørsels muligheder
    Udarbejdelse af prisestimat for bygning af nyt funktionelt køkken på bar mark.

    Forslaget indeholder nødvendigt areal for både den nuværende og fremtidige produktionskapacitet. Derudover er der i prisestimatet regnet med bedre forhold for god logistik. Og et byggeri, som er energioptimeret.

    Vurdering fra konsulenterne:

    Vurdering af A) Renovering og udvidelse af det eksisterende køkken:
    Scenarie A er begrænset af de muligheder der forefindes i den eksisterende køkkenbygning, hvor følgende forhold skal fremhæves:

    Det er i mindre omfang muligt at om- og tilbygge det eksisterende køkken, så køkkenet bedre kan levere dele af den ønskede produktion. For udvidelse af fortilberedningslokaler, produktionslokaler, lagerforhold er der begrænsninger i at tilvejebringe tidssvarende rationelle lokaler inden for de eksisterende grund- og bygningsmæssige forhold.

    Der trænger jævnligt grundvand eller overfladevand ind i bygningens kælder, hvilket medfører stor risiko for vækst af skimmelsvampe. Løsning af vandindtrængningen er ikke indeholdt i de udarbejdede overslagspriser, da prisestimat på baggrund af eventuel grundvandssænkning mv. er forbundet med mange tekniske forbehold og dermed for stor usikkerhed i prisoverslaget.

    Rådgiverens konklusion for scenarie A:
    De eksisterende bygningsmæssige rammer, selv med den skitserede udvidelse, vil ikke kunne rumme den ønskede produktion, arbejdsmiljøforbedringer, effektivisering m.v. Ligeledes er der problemer med undergrunden og grundvandet.

    Vurdering af B) Et helt ny køkken med en anden placering:
    Scenarie B, hvor der etableres et nyt køkken på bar mark, som kan indrettes og bestykkes, så det opfylder nutidige krav til en rationel produktion, der giver mulighed for en god kvalitetsudvikling og gode fysiske rammer for personalet.

    Et køkken, som bygges i et plan, med en logistik og indretning, der er optimal i forhold til den fremtidige produktionsmængde.

    Dertil kommer nyt udstyr, der forbedrer arbejdsmiljøet og mindsker emballageforbruget.

    Det nye køkken vil være udført ud fra gældende bygningskrav, også kommende krav til bæredygtighed, og vil være med energioptimal bestykning og indretning. Alle køleanlæg vil være med fremtidssikret CO2-køling.

    Konsulenterne vurderer, at det tidsmæssigt vil tage lige så lang tid at renovere de eksisterende bygninger som at bygge et nyt køkken på bar mark.

    Et nyt køkken vil medføre et mere rationel produktionsflow, et bedre fysisk arbejdsmiljø i køkkenet samt store besparelser på el, vand og varme.

    Tilføjelse til nyt køkken med en anden placering:
    Ejendomscenteret vurderer ikke, at det er muligt at flytte Åkanden til en anden placering i den eksisterende kommunale bygningsmasse, idet køkkenfaciliteterne er så specialiserede og vil kræve omfattende ombygning i enhver eksisterende ejendom, og til- og frakørselsmuligheder er afgørende for den daglige drift.

    Kevin Joel Dau Fraser, afdelingsleder i Ejendomscentret deltager under dette punkt.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Ingen bemærkninger.

    Økonomi

    Økonomioverblik jf. rapporten:

    Nøgletal overslagspriser for køkkenbyggeri

    Scenarie 1

    Scenarie 2

    Bygnings og terræn arbejder

    16.900.000

    31.900.000

    Køle og fryserum

    5.700.000

    7.000.000

    Inventar og maskiner fratrukket pris for eksisterende

    inventar

    1.500.000

    3.800.000

    Omkostninger til teknisk rådgivning m.v.

    3.600.000

    5.500.000

    Samlet overslagspris kr. ekskl. moms

    27.700.000

    48.200.000

    Priserne er opgjort i juni 2022, og at de faktiske priser, som vil kunne opnås nu, vil kunne være højere på grund af inflation.

    Viden & Strategi (Økonomi) har ikke været involveret i beregningerne.

    Effektvurdering

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Sundhed og Omsorg samt Ejendomscenteret indstiller, at Åkandens fysiske rammer drøftes. 

    BilagBeslutning

    De fysiske rammer for Å-kanden blev drøftet.

    Udvalget gav signaler til hvilke yderligere oplysninger, man ønsker for at fremskaffe et beslutningsgrundlag til sagen.

    Fraværende
    • Pia Vestergaard

    Kopier link til punktet  -   Print

    12: Tilslutning til fælles stomiprojekt

    Sagsnr: 17-012346

    Sagsfremstilling

    Ringkøbing-Skjern Kommune godkendte i i 2020 en samarbejdsaftale mellem kommunerne i  Midtjylland og Region Midt på stomiområdet, samt et koncept for kompetenceudvikling. Det blev behandlet på Social- og Sundhedsudvalgsmøde 22. januar 2020.

    Nuværende sag er en bekræftelse af tilslutning til de fælles udbudte kontrakter for stomiprodukter, websystem, lager-logistik og en samarbejdsaftale om gevinsthåndtering ved det fælles udbud.

    Det nye fælles udbud forventes at træde i kraft 1. september 2023. Ringkøbing-Skjern Kommune opsiger nuværende aftale med 6 mdr. varsel, så vi kan tiltræde den fælles aftale 1. april 2024.

    Baggrund.

    Region Midtjylland, Aarhus Kommune, Region Syddanmark og Odense Kommune har sammen udviklet en ny løsningsmodel for fælles udbud, rådgivning, bestilling, levering og kontraktstyring af sundhedsprodukter til borgere og sygehuse i Midtjylland. Projektet er tildelt 1,5 mio. kr. fra Erhvervsstyrelsens Pulje til støtte af innovative indkøb i sundhedsvæsenet.

    Med udgangspunkt i stomiområdet har projektpartnerne udviklet fælles metoder og processer for den nye løsningsmodel, der kan skaleres til såvel flere sundhedsprodukter som flere regioner og kommuner. 

    Kommunerne er løbende holdt informeret via informationsmøder og nyhedsbreve og har i marts-maj 2020, via en administrativ/politisk godkendelse, tilsluttet sig Stomiprojektet på baggrund af tilslutningsmaterialet fremsendt den 23. marts 2020. Efterfølgende har kommunerne meddelt hvornår de ønsker driftsstart.

    Der er i mellemtiden gennemført tre fælles udbud, hvor kontrakterne forventes underskrevet ultimo november / primo december 2022 med forventet driftsstart 15. oktober 2023:

    • Fælles sortiment stomiprodukter
    • Websystem til bestilling
    • Lager-logistikløsning

    Fælles Service Center i Region Midtjylland er serviceplatformen, der binder løsningen sammen ved at levere kontraktstyring og servicefunktioner i form af callcenter, websystem og lager-logistik.

    Løsningsmodellen understøtter Økonomiaftalerne fra 2019 og imødegår en række udfordringer til fordel for borgere, region og kommuner – ikke kun på stomiområdet, men potentielt også på flere områder af sundhedsprodukter. Omvendt stiller det også krav til region(er) og kommuner at deltage.

    Betydning for borgere, processer og økonomi.

    Ultimo 2017 udgav Region Midtjylland en analyserapport om stomiområdet. Udover behovet for et fælles sortiment stomiprodukter, pegede rapporten desuden på potentialer for at tilbyde uvildig rådgivning samt optimere de processer og sagsgange, som stomi-patienter befinder sig i efter en operation. Den nye løsningsmodel opfylder disse behov, hvilket har positiv betydning for borgerens behandlingsforløb.

    Borgeren får et mere sammenhængende behandlingsforløb pga.:

    • Fælles sortiment →Borgeren undgår produktskift i overgangen fra region til

            Kommune

    • Ensartet behandling uanset hvor borgeren bor i regionen
    • Samarbejdsaftalen på stomiområdet mellem region og kommune
    • →   Borgeren oplever smidige sagsgange

      →   Borgeren undgår unødig ventetid

      →   Borgeren oplever at stomiområdet for et kompetence løft

       

    • Én indgang til det offentlige
    • →Borgeren henvender sig kun ét sted om hjælp til bestilling,

            spørgsmål til bevilling og levering eller sundhedsfaglig rådgivning

      →   Borgen modtager uvildig rådgivning

       

    • Konsignationslageret i lager-logistikløsningen

      →   Borgere modtager én samlet sending selvom produkterne evt.

            stammer fra forskellige producenter

       

    • Websystemet er tilgængeligt for borgere, region og kommuner

      →   Borgeren får adgang til nem bestilling af bevilligede produkter

      →   Borgeren får adgang til generel information om stomi

      →   Borgeren får adgang til videoer som vejleder om stomi og

            korrekt brug af stomiprodukter

      →   Borgeren oplever at region og kommuner har adgang til samme

            data om borgeren, bevillingen og stomiprodukter

       

    • Organiseringen på stomiområdet er uændret uanset produktleverandør

      →   Borgeren bliver ikke berørt eller forstyrret hvis kommunerne

            evt. overgår til nye produktleverandører efter genudbud

       

    • Tilfredshedsmåling

      →   Borgeren får mulighed for at deltage i en tilfredshedsmåling på stomiområdet hvis kommunen ønsker at medvirke. Der gennemføres en nulpunktsmåling og en måling efter 1 år på den nye løsning. Målingerne giver et grundlag for yderligere forbedringer af behandlingsforløbet.

    • Den nye løsningsmodel får også positiv betydning for processer og økonomi i region og kommuner.

    Region og kommuner kan effektivisere pga.:

    • Fælles Service Center forestår kontraktstyring af aftalerne for websystem og lager-logistik

      →   Region og kommuner skal ikke bruge ressourcer på kontraktstyring

       

    • Fælles Service Center forestår kontraktstyring af produktaftalerne for alle kommuner

      →   Kommunerne skal bruge færre ressourcer på kontraktstyring

      →   Kommune og region står samlet stærkere overfor leverandørerne

      →   Kontraktstyringen bliver ensartet og koordineres med regionen

       

    • Udvalgte brugere i region og kommuner får adgang til Fælles Service Centers kommunikationsplatform

      →   Kommunikation lettes og videndeling øges, hvilket understøtter ensartet kvalitet og sammenhæng på stomiområdet

       

    • Fælles udbud af stomiprodukter

      →   Kommunen løfter sin udbudspligt uden at bruge ressourcer på

            udbud af stomiprodukter

      →   Fjerner ubalancen i produktpriser mellem region og kommuner

      →   Større indkøbsvolumen giver større produktbesparelser i kommuner

      →   Region og kommuner kan indsnævre og standardisere produktvalget, som på sigt reducerer forbruget af stomiprodukter

       

    • Samarbejdsaftalerne for stomiområdet

      →   Optimerer processerne i region og kommuner, hvilket reducerer ressourceforbruget på administration og frigiver tid til sundhedsfaglige opgaver

      →   Kompetence løftet øger den sundhedsfaglige kvalitet i kommunerne

       

    • Drejebog for driftsstart og håndbog for løbende drift

      →   Forud for egen driftsstart modtager alle kommuner en drejebog for driftsstart, der sikrer ensartethed og rettidig forberedelse. Efter driftsstarten vil der være en håndbog tilgængelig, hvor kommunerne kan finde nødvendige informationer ifm. løbende drift

       

    • Tilfredshedsmåling

      →   Kommunerne får mulighed for at tilbyde deres borgere en tilfredshedsmåling på stomiområdet. Der gennemføres en nulpunktsmåling og en måling efter 1 år på den nye løsning. Målingerne giver et grundlag for yderligere forbedringer af processerne på stomiområdet.

       

    • Tværsektorielt samarbejdet på stomiområdet                                                                        →  Der er allerede etableret et rigtig godt tværsektorielt samarbejde i styregruppen, projektgruppen og brugergruppen. Derudover vil der blive etableret samarbejde ifm. den løbende drift og kontraktstyring. Samarbejdet gavner videndeling, ensretning af kvalitet og løft af kvalitet og processer til gavn for borgere, region og kommuner.

    En investering i kommende besparelser.

    Smallere produktsortiment                                                                                                     

    Et centralt element i den nye løsning er udbuddet af et fælles sortiment, så borgeren får så optimalt et forløb i overgangen mellem region og kommune.                                                         

    Spændet i sortimentsstørrelse spænder dog bredt fra regioner til de enkelte kommuner. Derfor har det været nødvendigt i første omgang at udbyde et forholdsvis bredt sortiment for at lette overgangen til den nye løsning og undgå uforholdsmæssigt mange konverteringer.

    De følgende år vil der være fokus på at optimere og indskrænke sortimentet - naturligvis i tæt dialog med borgerne og kommunerne – mhp. at livskvalitet for borgeren kan blive øget med bedre produktvalg og indkøb samt processer kan effektiviseres yderligere når sortimentet skal udbydes 2. gang.

    Flere fælles udbud

    Den nye løsningsmodel bør tænkes bredere end stomiprodukter. Anbefalingen er, at erfaringer høstet i relation til stomiområdet bliver anvendt og udbygget til flere strategiske borgernære produktområder eksempelvis urologi, sårpleje, diabetes og klinisk ernæring. Mange af fordelene for borgere, kommuner og region vil være de samme som for stomiområdet. Udvidelse af løsningsmodellen skal dog koordineres med hvilke udbud, som gennemføres af SKI (Statens og Kommunernes Indkøbsservice). 

    Ved at gennemføre flere fælles udbud kan kommunerne potentielt øge deres afkast yderligere på investeringen i etablering af den nye løsningsmodel. Flere fælles udbud vil samtidig sikre et tilstrækkeligt volumen for Fælles Service Center.

    Der vil snarest blive udarbejdet en selvstændig sag til Sundhedssamarbejdsudvalget bl.a. med forslag til en proces for et mere agilt udbuds set-up og forslag til principper for en udligningsmodel for gevinster/tab.

    Ny samarbejdsaftale for sundhedsklynger 

    For at rette op på ubalancen mellem regionens merudgift og kommunernes gevinst på indkøbet af stomiprodukter er der i Region Midtjylland indgået aftale om budget 2023, hvor regionen afsætter midler til dækning af de øgede udgifter. Aftalen er indgået under forudsætning af, at kommunerne indgår en ny ”Samarbejdsaftale om gevinsthåndtering ved fælles udbud – stomiområdet”, som indebærer merfinansiering med 6,5 mio. kr.

    Ny ”Samarbejdsaftale om gevinsthåndtering ved fælles udbud – stomiområdet” i regi af sundhedsaftalen og godkendt af Sundhedssamarbejdsudvalget den 28.10.2022 samt overblik over kommunernes respektive andel af merfinansieringen er vedlagt i bilag 2 og 3.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Ingen bemærkninger.

    Økonomi

    Overordnet business case.                                                                                                    

    Efter afslutning af de tre første fælles udbud er business casen blevet opdateret. De økonomiske beregninger bygger på de forventede omkostninger til lager-logistik, websystem samt produktpriser, der tilsammen udgør den løsning kommunerne skal stille til rådighed for borgerne (levering af stomiprodukter og rådgivning). De oprindelige priser, baseret på 2018-data, sammenlignes med de nye priser efter endt udbud.

    Besparelse i alt ift. 2018 produktpriser - midtjyske kommuner                                   102,0 mio. kr.

    Minus driftsomkostninger i alt inkl. it-licenser                                                             25,4 mio. kr.

    Minus engangsudgifter til projektomkostninger og etablering websystem                        2,2 mio. kr.

    = Gevinst i alt frem til 30.08.2027                                                                            74,4 mio. kr.

    Gennemsnitlig forventet årlig nettogevinst i 2018 forbrugstal ( 74,4 / 4)                      18,6 mio. kr.

    Ovenstående beregning tager hensyn til kommunernes forskellige ønsker til driftsstart.

     

    Bilag 1 viser et overblik over forventet akkumuleret gevinst pr. kommune i Midtjylland i forhold til individuel driftsstart og ved brug af aftalen i fulde 4 år.

    Obs! I vurderingen af den kommunespecifikke gevinst er det vigtigt at notere sig, at kommunerne betaler deres fulde andel af engangsomkostningerne til den nye løsning uagtet hvornår de har ønsket driftsstart. Dvs. at nogle kommuner ikke med denne første aftale når at akkumulere så stor en gevinst fordi de ikke er med i produktaftalens fulde længde på 4 år. Kommunerne vil blive opkrævet deres respektive andel af etableringsomkostningerne ca. 7 mdr. forud for egen driftsstart.

    Region Midtjylland kan i modsætning til kommunerne imødese merudgifter på ca. 9 mio. kr. på stomiprodukter. Denne ubalance håndteres i den beskrevne model, Kommunefordeling af midler til sundhedsklynger, bilag 3. 

    Ringkøbing-Skjern Kommune forventes på baggrund af ovenstående at få en samlet årlig besparelse på ca. 0,250 mio. kr., også jævnfør bilag 3. Den umiddelbare besparelse er højere, men dels skal der betales initialomkostninger og løbende drift af det Fælles Servide Center ligesom Ringkøbing-Skjern Kommune skal betale 0,073 mio. kr. årligt til regionen, som følge af "Samarbejdsaftale om gevinstrealisering ved fælles udbud - stomiområdet", bilag 2.

    Effektvurdering

    Løsningsmodellen med fælles udbud sigter på at skabe nye løsninger på tværs af hospitaler og kommuner til gavn for borgere, sundhedsfagligt personale og bevillingsmyndigheder.

    Indstilling

    Administrationen indstiller:

    • at Social- og Sundhedsudvalget bekræfter tidligere tilslutning til indgåelse af de fælles udbudte kontrakter for stomiprodukter, websystem og lager-logistik på stomiområdet.
    • at Social- og Sundhedsudvalget godkender, at tilslutning også indebærer godkendelse af ny ”Samarbejdsaftale om gevinsthåndtering ved fælles udbud – stomiområdet” i regi af sundhedsaftalen og deraf følgende merfinansiering.
    • at Social- og Sundhedsudvalget giver Aarhus Kommune fuldmagt til at underskrive kontrakterne for lager-logistik og stomiprodukter (kontrakten for Websystemet underskrives af Fælles Service Center)

    BilagBeslutning

    Administrationens indstilling godkendes.

    Fraværende
    • Pia Vestergaard

    Kopier link til punktet  -   Print

    13: Tandbehandling for socialt udsatte

    Sagsnr: 20-025739

    Sagsfremstilling

    I 2020 er der vedtaget ny lov vedr. socialtandpleje, hvor det gøres lovpligtigt for kommunerne at tilvejebringe vederlagsfrit socialtandpleje til de mest socialt udsatte borgere ift. visse typer af behandlinger.

    I Ringkøbing-Skjern Kommune blev det besluttet at begynde med en projektperiode på 1 år med en indsats, der dels byggede på kommunens egne erfaringer fra en lignende frivillig indsats og dels på, hvordan den sociale tandpleje er organiseret i Herning Kommune.

    I projektperioden har to af de private tandlæger i kommunen, én i Skjern og én i Videbæk, stået for behandlingen af de socialt udsatte borgere i målgruppen. Efter visitation til den sociale tandbehandling har borgerne i samarbejde med deres kontaktperson selv booket tid hos en af de to tandlæger i ordningen.

    Ordningen er blevet evalueret i august/september 2022. Hovedpointerne fra evalueringen viste at:

    • De borgere, som har modtaget behandling, har oplevet det som et godt forløb og har følt sig forstået af tandlægerne.
    • Visitationsskemaet opleves af de fleste som let at udfylde og med hurtig respons. Der er lidt usikkerhed om den konkrete målgruppe, men dette kan være svært at undgå, da der er en stor gråzone om, hvorvidt borgeren hører til ved specialtandpleje eller ved den sociale tandbehandling.
    • De behandlende tandlæger er glade for at være en del af ordningen. De synes, det er meget meningsfuldt arbejde. Det er også en målgruppe, som kræver en del arbejde, og der er ikke andre af de private tandlæger i kommunen, som har udtrykt ønske om at blive en del af ordningen.
    • Ledsagelse til tandbehandling er vigtigt for at ordningen fungerer. Det er en udfordring at finde medarbejdere som kan og må løse denne opgave.

    Ud fra evalueringen anbefaler styregruppen for pilotprojektet, at opgaven med tandbehandling til socialt udsatte fremover løses på samme måde som i projektperioden, men at der arbejdes på at finde en god løsning i forhold til ledsagelse.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Sundhedslovens §134 a

    Økonomi

    Budgettet til vederlagsfrit socialtandpleje til de mest socialt udsatte borgere er på 610.000 kr. I 2022 forventes udgifter på 400.000 kr., og dermed mindre udgifter for 210.000 kr. 

    Viden & Strategi (Økonomi) har ikke yderligere bemærkninger.

    Effektvurdering

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

    BilagBeslutning

    Orienteringen tages til efterretning.

    Fraværende
    • Pia Vestergaard

    Kopier link til punktet  -   Print

    14: Gensidig orientering

    Sagsnr:

    Sagsfremstilling

    A.
    Administrationen har udarbejdet forslag til mødeplan for udvalget, herunder forslag til mødedatoer for fællesmøder samt forslag om mødesteder. Udvalget bedes drøfte mødeplanen.
    Mødeplanen vedhæftes som bilag.

    B.
    Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2022.
    Oversigten er vedlagt.

    BilagBeslutning

    Der blev givet en orientering.

    Fraværende
    • Pia Vestergaard

    Kopier link til punktet  -   Print

    15: Underskriftsside

    Sagsnr:

    Bilag

    Ingen bilag.

    Fraværende
    • Pia Vestergaard
    Kontaktoplysninger
    Sundhed og Omsorg
    Sundhed og Omsorg
    Rødkløvervej 4
    6950 Ringkøbing