Referat: 15. juni 2022 kl. 08:00

Servicecentret, Mødelokale 1, Rødkløvervej 4, Ringkøbing
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Linda Nielsen
  • Jens Erik Damgaard
  • Rita Byskov
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Susanne Høj
  • Jens Jensen

Fraværende

  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

2: Evaluering af introduktion til udvalgsarbejdet

Sagsnr: 22-012657

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget blev introduceret til udvalgets område på møderne i januar, februar, marts, april og maj 2022.

Social- og Sundhedsudvalget er blevet introduceret til følgende emner:

  • Udvalgets opgaver jf. styrelsesvedtægten
  • Organisering og budget for Sundhed og Omsorg og Handicap og Psykiatri
  • Vision, Plan- og Udviklingsstrategi, politikker samt direktionens strategi- og handlingsplan
  • Kvalitetsstandarder og serviceniveaubeskrivelser
  • Benchmark
  • Tilsyn
  • Frivillighedsområdet

Social- og Sundhedsudvalget bedes evaluere introduktionsforløbet, herunder drøfte afholdelse af møder i efteråret 2022.

Social- og Sundhedsudvalget bedes desuden godkende oplægget til mødeplan for efteråret 2022.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget:

  • evaluerer introduktionsforløbet, herunder drøfter afholdelse af møder i efteråret 2022, og
  • godkender oplægget til mødeplan for efteråret 2022.

BilagBeslutning

Introduktionsforløbet blev evalueret.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

3: Evaluering af udvalgets arbejde

Sagsnr: 21-021324

Sagsfremstilling

Udvalget drøfter samarbejdet i udvalget, herunder samarbejdet med administrationen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Punktet sendes til drøftelse i udvalget.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Udvalgets arbejde blev evalueret.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

4: Orientering om status på implementering af strategiske pejlemærker og serviceniveaubeskrivelser i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 20-016014

Sagsfremstilling

Fagchefen for Handicap og Psykiatri orienterer Social- og Sundhedsudvalget om status på implementering af strategiske pejlemærker og serviceniveaubeskrivelser i Handicap og Psykiatri.

Strategiske pejlemærker og serviceniveaubeskrivelser for Handicap og Psykiatri

BDO gennemførte i 2020 en analyse af det specialiserede voksenområde i Ringkøbing-Skjern Kommune. Analysen viste bl.a., at Ringkøbing-Skjern Kommunes udgiftsniveau på botilbudsområdet ligger over udgiftsniveauet for både landsplan, Region Midtjylland og syv sammenligningskommuner. Analysen gav en række anbefalinger til det videre strategiarbejde i Handicap og Psykiatri.

Byrådet vedtog som følge af dette i 2021 et politisk strateginotat og som en del heraf nye serviceniveaubeskrivelser for Handicap og Psykiatri i et samlet skrift. Strateginotatet og serviceniveaubeskrivelserne sætter en ny faglig og økonomisk bæredygtig retning for fagområdet.

Det politiske strateginotat indeholder 7 strategiske pejlemærker:

  1. ”Vi vil understøtte flere borgere i at mestre eget liv”
  2. ”Vi vil styrke de tidlige forebyggende indsatser, så færre borgere får behov for visiterede tilbud”
  3. ”Vi vil i rette tid støtte borgerne i at blive så selvhjulpne som muligt – som udgangspunkt i borgerens eget hjem”
  4. ”Vi vil styrke samarbejdet på tværs af kommunens egne fagområder, regionen, almen praksis samt foreninger og frivillige”
  5. ”Vi vil som udgangspunkt anvende tilbud, som er tidsbegrænsede med mål om progression”
  6. ”Vi vil have rette borger i rette tilbud til rette pris – uanset tilbuddets beliggenhed”
  7. ”Vi tilrettelægger støtten individuelt og udfører støtten i samarbejde med borgeren, hvor det er muligt i forhold til borgerens funktionsniveau”

Handicap og Psykiatri har efterfølgende implementeret en række administrative og politiske initiativer i forlængelse af de strategiske pejlemærker for fagområdet.

Området orienterer om status på implementering af de politiske initiativer.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

5: Udviklingsområder for Rammeaftale 2023-24 på det sociale område

Sagsnr: 22-008710

Sagsfremstilling

Kommunerne og regionen i Midtjylland indgår hvert andet år en rammeaftale om samarbejdet på det specialiserede social- og specialundervisningsområde. Formålet med rammeaftalen er at sikre fælles principper for styring og udvikling af det sociale område på tværs af kommuner og region.

KKR Midtjylland udarbejder i det kommende halvår et udkast til en rammeaftale for perioden 2023-2024, som efterfølgende sendes til godkendelse i alle byråd og i regionsrådet. Kommuner og region gives mulighed for at indsende input til de foreslåede udviklingsområder til brug for udarbejdelsen af rammeaftalen.

Social- og Sundhedsudvalget drøfter forslag til udviklingsområder for Rammeaftale 2023-24 med henblik på at indsende bemærkninger til det videre arbejde med at formulere rammeaftalen.

Børne- og Familieudvalget drøfter ligeledes udviklingsområderne for Rammeaftale 2023-24 på mødet den 15. juni 2022.

Baggrund

Det er kommunernes ansvar at koordinere det specialiserede social- og specialundervisningsområde i samarbejde med regionen. Denne koordination foregår via rammeaftalen, som indeholder aftaler om fælles udviklingstiltag, kapacitet og styring på det sociale område. 

Området omhandler tilbud til borgere med fysiske og mentale handicap eller psykiske lidelser, hvor kommunerne sammen med regionen i regi af rammeaftalen skal sikre, at der er den nødvendige kapacitet i regionen som helhed i form af f.eks. botilbud. En række af botilbuddene har en faglig specialisering, der gør, at det ikke er fagligt og økonomisk bæredygtigt, at alle kommuner opretter tilbud til en bestemt målgruppe.

Det er en vigtig del af processen, at kommuner og region giver input og bemærkninger til udviklingsområderne for den nye rammeaftale, da aftalen efter godkendelse skal omsættes til konkrete tiltag for borgerne, der er tilknyttet det sociale område. De midtjyske byråd samt regionsrådet har derfor mulighed for at afgive bemærkninger til den kommende rammeaftale.

Fristen for at afgive bemærkninger til de foreslåede udviklingsområder for rammeaftalen er den 1. juli 2022.

Social- og Sundhedsudvalget blev præsenteret for udviklingsområderne for Rammeaftale 2023-24 på mødet den 11. maj 2022.

Handicaprådet har drøftet udviklingsområderne for Rammeaftale 2023-24 på mødet den 2. juni 2022.

Administrationen har efterfølgende udarbejdet et udkast til bemærkninger til udviklingsområderne for Rammeaftale 2023-24.

KKR Midtjylland behandler herefter det endelige udkast til Rammeaftale 2023-24 i november, hvorefter det sendes til endelig godkendelse i byråd og regionsråd i slutningen af 2022.

Den nuværende rammeaftale kan findes her: Link til rammeaftalen 2021-2022

Forslag til udviklingsområder

Forud for KKR's drøftelse af mulige udviklingsområder har der været gennemført en rundspørge hos de 19 midtjyske kommuner, hvor kommunerne har haft mulighed for at give input til udviklingsområderne.

På den baggrund foreslår KKR, at udviklingsområderne i den nuværende rammeaftale, ”Den nære psykiatri” samt ”Borgere med komplekse udfordringer”, fortsætter som udviklingsområder i Rammeaftale 2023-24. 

Den nære psykiatri

De seneste tal fra ”Hvordan Har Du Det”- undersøgelsen, der er den nationale sundhedsprofil, viser en generel negativ tendens i den mentale sundhed. Tendensen ses bredt i befolkningen, men især hos unge i alderen 16-24-årige. 

KKR vil med udviklingsområdet ”Den nære psykiatri” fortsat arbejde med den brede trivselsdagsorden og med indsatser for svært psykisk syge borgere. Der er særligt fokus på at skabe fælles løsninger, der kan forebygge og hjælpe børn og unge i mistrivsel, og vi skal blive klogere på hvorfor så mange unge medborgere har ”ondt i livet”. 

I rammeaftalen skal der arbejdes med at skabe sammenhæng og sammenhængende løsninger mellem det almene børneområde og det specialiserede område. Derfor er det netop vigtigt, at alle parter er med til at finde og udbrede de gode løsninger. 

Der er i Midtjylland en praksis for at arbejde tæt sammen om at finde fælles løsninger. De 19 midtjyske kommuner, Region Midtjylland, PLO-Midtjylland samt bruger- og pårørendeforeninger har således siden 2018 sat ekstra fokus på den nære psykiatri med Alliancen om den nære psykiatri i Midtjylland. Dette samarbejde vil være et fokus i udviklingen af den nære psykiatri, som også er et prioriteret indsatsområde i Sundhedsaftalen.

Borgere med komplekse udfordringer

Kommunerne peger på, at der fortsat er udfordringer med en række målgrupper indenfor både børne- og voksenområdet med komplekse udfordringer. Der peges på følgende målgrupper, hvor der kan være behov for at udvikle tilbudsviften:

  • Børn og unge med komplekse udfordringer, herunder autisme, dobbeltdiagnoser generelt, multihandicap, flere funktionsnedsættelser mv.
  • Børn og unge med høj grad af udadreagerende adfærd
  • Voksne med komplekse udfordringer, typisk forskellige kombinationer af f.eks. autisme, udadreagerende adfærd, psykiatriske problemstillinger, misbrug, dobbeltdiagnoser, udviklingshæmning og hjerneskade
  • Voksne udviklingshæmmede borgere. Eksempelvis domfældte borgere med udviklingshæmning, borgere med udviklingshæmning og misbrug samt borgere med udviklingshæmning og psykiatrisk lidelse, der har behov for skærmning.

For at understøtte udviklingsområderne foreslår KKR, at der i den kommende rammeaftaleperiode skabes øget fokus på kapacitetsplanlægning på tværs af de midtjyske kommuner og region. Dette forudsætter, at der arbejdes med kvalificering af fælles datagrundlag for at skabe overblik og beslutningsgrundlag i forhold til, hvordan kommuner og region kan imødekomme efterspørgslen og kapacitet på længere sigt. Dette skal eventuelt ske i et mere forpligtende samarbejde mellem kommuner og/eller mellem kommuner og region.

Nationale reformer

Endelig anbefaler KKR, at den kommende rammeaftale har fokus på og adresserer betydningen af de nationale reformer, der er på vej på det sociale område i form af evalueringen af det specialiserede socialområde, 10-årsplan for psykiatrien og ”Børnene først”.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Sundhedsudvalget 11-05-2022

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter forslag til udviklingsområder for Rammeaftale 2023-24 med henblik på at indsende eventuelle bemærkninger til det videre arbejde med at formulere rammeaftalen.

Beslutning

Nye udviklingsemner drøftes på det kommende møde.

Social- og Sundhedsudvalget 15-06-2022

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget:

  • drøfter indkomne høringssvar og
  • drøfter og tager stilling til afsendelse af bemærkningerne i vedlagte bilag med henblik på, at bemærkningerne indgår i det videre arbejde med at formulere rammeaftalen.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Udvalget godkender, at bemærkningerne til rammeaftalen kan indsendes.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

6: Godkendelse af tids- og procesplaner for politikker på Social- og Sundhedsområdet

Sagsnr: 22-010899

Sagsfremstilling

Byrådet er i gang med at udarbejde den overordnede politiske vision for Ringkøbing-Skjern Kommune, som forventes godkendt den 16. august 2022.

Den overordnede vision skal efterfølgende implementeres i kommunen, hvilket bl.a. foregår via de forskellige politikker. Der foreligger en flerårig procesplan for dette arbejde, hvorefter de øvrige politikker skal være endeligt udarbejdede pr. 1. april 2023.

Nuværende politikker under Social- og Sundhedsudvalget

De nuværende politikker under Social- og Sundhedsudvalget er:

  • Handicappolitikken
  • Sundhedspolitikken
  • Ældrepolitikken
  • Værdighedspolitikken
  • Pårørendepolitik for Handicap og Psykiatriområdet

Handicappolitikken tager udgangspunkt i det brede handicapbegreb og vedrører dermed tilbud til alle børn og voksne med en langvarig funktionsnedsættelse, herunder borgere med udviklingshæmning, fysiske handicaps, erhvervet hjerneskade, sindslidelser, ADHD, autismespektrumforstyrrelser samt socialt udsatte.

Sundhedspolitikken beskæftiger sig med sundhedsfremmende og forebyggende tiltag i relation til folkesundhedsarbejdet i kommunen og rummer derfor i princippet alle borgere. Sundhedspolitikken rummer ikke specifikke behandlingstilbud inden for sundhedsvæsnet, men har fokus på mere generelle indsatser. Der er dog gråzoner idet f.eks. behandling for overvægt også kan ses som et forebyggende tiltag i forhold til følgesygdomme. Indsatser under Sundhedspolitikken kan omfatte rammer og tilbud på generelt niveau eller de kan være særligt målrettede udvalgte grupper, som f.eks. særligt udsatte, børn og unge, ældre, folk på arbejdspladser m.v.  

Ældrepolitikken vedrører alle borgere i målgruppen 65+ år, og gælder derfor for følgende undergrupper: Borgere i aldersgruppen, som bor i eget hjem og er selvhjulpne, borgere i aldersgruppen, som bor i eget hjem, men har brug for støtte og personlig hjælp og pleje samt borgere i aldersgruppen, som har brug for støtte og hjælp hele døgnet på et ældrecenter.

Værdighedspolitikken gælder for alle borgere over folkepensionsalderen, som modtager personlig hjælp, omsorg og pleje i kommunens ældrepleje.

Pårørendepolitik for Handicap og Psykiatriområdet omfatter samarbejdet med pårørende til borgere over 18 år med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som modtager hjælp og støtte fra fagområdet Handicap og Psykiatri.

På fagområdet Sundhed og Omsorg er der ikke en decideret pårørendepolitik, men der er vedtaget en række Værdier for samarbejdet med pårørende i 2017.

De nuværende politikker kan ses på Ringkøbing-Skjern Kommunes hjemmeside via dette link.

Forslag til politikker på social- og sundhedsområdet i indeværende valgperiode

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget udarbejder følgende politikker:

  • Handicappolitik
  • Ældrepolitik inklusiv Værdighedspolitik
  • Sundhedspolitik

Administrationen anbefaler, at Værdighedspolitikken bliver en del af den kommende Ældrepolitik, da der er mange snitflader mellem disse politikker. Der er imidlertid en udfordring tidsmæssigt, da Værdighedspolitikken i henhold til lovgivningen skal revideres inden for det første år af en valgperiode, hvilket ikke passer sammen med den besluttede tidsplan i kommunen. Der er indsendt en anmodning om dispensation til Social- og Ældreministeriet, som der afventes svar på.

Administrationen anbefaler, at pårørendepolitikken fremover indgår som en indsats i henholdsvis Ældrepolitikken og Handicappolitikken, således at indsatsen kan tilpasses de enkelte områder.

Vedlagt findes forslag til tids- og handleplaner for udarbejdelsen af Handicappolitikken, Ældrepolitikken og Sundhedspolitikken.

Borgerinddragelse

Der kan identificeres forskellige niveauer af borgerinddragelse, som det fremgår af vedhæftede notat Borgerinddragelse - et inspirationskatalog. Nogle relevante inddragelsesformer for større grupper af borgere er informationsmøder, dialogmøder og workshops. 

Administrationen anbefaler, at der nedsættes arbejdsgrupper til udarbejdelse af politikkerne. Borgerinddragelsen kan dermed også ske via sammensætning af arbejdsgrupperne samt senere i forbindelse med udarbejdelsen af konkrete indsatser under de enkelte politikker. Borgerinddragelse kan ske på forskellige tidspunkter i politikprocessen.

Administrationen anbefaler at Social- og Sundhedsudvalget forholder sig overordnet til borgerinddragelse i udformningen af politikkerne. Den nærmere planlægning af borgerinddragelsen anbefales henlagt til arbejdsgrupperne. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

BEK nr. 70 af 21/01/2019, Bekendtgørelse om værdighedspolitik for ældreplejen.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget:

  • Godkender, at der udarbejdes en Handicappolitik, en Ældrepolitik og en Sundhedspolitik, og herunder at Værdighedspolitikken indgår i Ældrepolitikken.
  • Godkender, at Pårørendepolitik indgår i henholdsvis Ældrepolitikken og Handicappolitikken.
  • Overordnet drøfter borgerinddragelse i udformningen af politikkerne.
  • Godkender tids- og procesplaner for Handicappolitikken, Ældrepolitikken og Sundhedspolitikken.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

7: Statistik Handicap og Psykiatri magtanvendelser 2021

Sagsnr: 22-006407

Sagsfremstilling

Det fremgår af retningslinjerne for behandling af sager om magtanvendelse, at der én gang årligt skal forelægges redegørelse for Handicaprådet og Social- og Sundhedsudvalget vedrørende indberettede magtanvendelser.

Der foreligger nu statistik for 2021 for Handicap og Psykiatri.

Statistikken indeholder følgende foranstaltninger henhørende under serviceloven:

§ 124 c – Afværgehjælp

§ 124 d – Fastholdelse m.v.

§ 125 - Særlige døråbnere

§ 128 – Anvendelse af stofseler

§ 128 b – Tryghedsskabende velfærdsteknologi

§ 128 c – Låsning og sikring af yderdøre og vinduer

§ 136 a – Kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne-situationer

Desuden indgår magtanvendelser, som er foretaget uden hjemmel i serviceloven. Dette omfatter uberettiget fastholdelse, jf. SEL § 124 d, magtanvendelser foretaget i nødværge, jf. straffelovens § 13, magtanvendelser foretaget i nødret, jf. straffelovens § 14, og magtanvendelser omfattet af lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile.

Statistikken viser, at der er en stigning i antallet af magtanvendelser fra 2020 til 2021. Dette skyldes delvis et stigende antal forhåndsgodkendt magtanvendelse og delvis en ændring i måden indberetningerne registreres på.

Den 1. januar 2020 trådte nye regler om magtanvendelse i kraft. Dette indebar, at flere paragraffer blev ophævet og nye trådte i kraft.

Handicap og Psykiatri har udelukkende behandlet indberetninger af magtanvendelse som henhører under servicelovens kapitel 24 om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for alle voksne med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne.

RKSK Handlekommune

Foranstaltning

2020

2021

§ 124 c

0

2

§ 124 d

25

22

§ 125

2

0

§ 128

5

22

§ 128 b

5

10

§ 128 c

2

1

§ 136 a

0

3

Indgreb, foretaget uden hjemmel

11

11

I alt

50

71

RKSK ikke handlekommune

Foranstaltning

2020

2021

§ 128

11

11

Indgreb, foretaget uden hjemmel

0

1

Ikke behandlet

0

2

I alt

11

14

Der er i 2021 foretaget i alt 35 akutte fastholdelser, jf. servicelovens §§ 124 c og d, over for brugere, som Ringkøbing-Skjern Kommune er handlekommune for. 11 af de akutte fastholdelser henhører under indgreb, foretaget uden hjemmel. I 2020 var antallet af akutte fastholdelser 36.

Der er i 2021 givet i alt 36 tilladelser til forhåndsgodkendt magtanvendelse, jf. servicelovens §§ 125, 128, 128 b, 128 c og 136 a, over for brugere, som Ringkøbing-Skjern Kommune er handlekommune for. Tilladelserne er fordelt på 23 borgere.

En stigning i antallet af tilladelser til forhåndsgodkendt magtanvendelse skyldes, at nogle af centrenes brugerne ofte ud over svær udviklingshæmning også har et svært fysisk handicap og derfor må beskyttes fra at falde ud af kørestol, toiletstol mv. Der foreligger tilladelse til anvendelse af stofseler i både kørestol og toiletstol for flere brugere, jf. servicelovens § 128. Stigningen i antallet af tilladelser til anvendelse af velfærdsskabende tryghedsteknologi, jf. servicelovens § 128 b, skyldes at flere brugere er fysisk aktive, men kan ikke færdes sikkert i trafikken.

Der er nedsat en følgegruppe vedr. magtanvendelse med repræsentanter fra Handicap og Psykiatri. Ved indberetninger om akutte magtanvendelser sender Følgegruppen en tilbagemelding til tilbuddet med Følgegruppens vurdering og eventuelle bemærkninger til indberetningen, som kan anvendes til tilbuddets efterfølgende reaktion. Hvor Følgegruppen har vurderet, at der har været tale om en uberettiget magtanvendelse, har Følgegruppen i hvert enkelt tilfælde vurderet, hvorvidt der skulle ske en orientering til formanden for Social-og Sundhedsudvalget. Kriterierne for denne vurdering er aftalt med formanden.

På tilbuddene arbejdes der generelt med at tilrettelægge pædagogikken og hjælpen til den enkelte, så magtanvendelse kan undgås. Der har derfor også i 2021 været fokus på området, ligesom Følgegruppen har haft en løbende dialog med kommunens tilbud herom.

Følgegruppen har endvidere undervist ansatte fra kommunens tilbud om de nye regler samt gjort sig tilgængelig for tilbuddene.

Følgegruppen arbejder endvidere fortsat med, at kvaliteten af de indsendte indberetninger højnes.

Handicaprådet har afgivet hørringssvar, som findes vedhæftet som bilag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovbekendtgørelse om social service (LBKG nr. 170 af 24.01.2022)

Bekendtgørelse om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt om særlige sikkerhedsforanstaltninger for voksne og modtagepligt i boformer efter lov om social service (BEK nr. 1239 af 22.11.2019)

Bekendtgørelse om tryghedsskabende velfærdsteknologiske løsninger i relation til afsnit VII i lov om social service (BEK nr. 13 af 06.01.2022)

Bekendtgørelse af lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile (LBK nr. 126 af 27.01.2019)

Vejledning om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne, herunder pædagogiske principper (VEJ nr. 10148 af 14.12.2019).

Økonomi

Ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Øget fokus på området med dialog mellem Følgegruppen vedr. magtanvendelse og centrene, undervisning og målrettet pædagogisk indsats skal medvirke til, at antallet af magtanvendelser nedbringes. Det er imidlertid et område, som er afhængig af tilstrækkelig personaledækning, for at fastholde en positiv udvikling.

Det bemærkes, at et øget kendskab til magtanvendelsesreglerne kan medføre en stigning i antallet af indberettede magtanvendelser, idet alle indgreb med magt dermed indberettes.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

8: Statistik Sundhed og Omsorg magtanvendelser 2021

Sagsnr: 22-012351

Sagsfremstilling

Det fremgår af retningslinjerne for behandling af sager om magtanvendelse, at der én gang årligt skal forelægges redegørelse for Social- og sundhedsudvalget vedrørende indberettede magtanvendelser. 

Der foreligger nu statistik for 2021 for Sundhed og Omsorg. 

Statistikken indeholder følgende foranstaltninger henhørende under serviceloven: 

§ 124 c - Afværgehjælp

§ 124 d - Fastholdelse m.v.

§ 128 - Stofseler

§ 136 c - Kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne-situationer

Total antal magtanvendelser Sundhed og omsorg 2020 og 2021

 

Antal Skemaer

Antal Borgere

2020

2021

2020

2021

§128 skema 3

28

45

18

13

§124c

0

2

0

1

§124d

0

16

0

7

§136c

15

21

9

10

Total

46

95

27

31

I tabellen ses en stigning fra 2020 til 2021. Dette både i antal indberettede skemaer og antal borgere.  Et øget kendskab til magtanvendelsesreglerne kan medføre en stigning i antallet af indberettede magtanvendelser, idet flere indgreb med magt dermed indberettes. 

Vedr. § 124 c:

De 2 tilfælde af afværgehjælp er fordelt på 1 borger.

Vedr. § 124 d:

De 16 tilfælde af fastholdelse er fordelt på 7 borgere.

Vedr. § 128:

Der er i Sundhed og Omsorg i 2021 behandlet og godkendt ansøgninger om forhåndsgodkendelse til brug af stofsele til i alt 13 borgere, som Ringkøbing Skjern kommune er handlekommune for.

Stofselen bruges til demente borgere med en betydelig nedsat stå eller gå funktion, og som derfor er i særlig risiko for at pådrage sig fraktur eller anden skade, ved fald ud af f.eks. kørestol.

Vedr. § 136 c:

De 21 tilfælde af kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne situationer er fordelt på 10 borgere.

Der har i Sundhed og omsorg i 2021 været fokus på dialog og undervisning i korrekt indberetning af magtanvendelse, samt forebyggende pædagogiske tiltag.

Det bemærkes, at et øget kendskab til magtanvendelsesreglerne kan medføre en stigning i antallet af indberettede magtanvendelser idet flere indgreb med magt dermed indberettes.

Faktorer der har indflydelse på hvornår personalet bruger magt:

- Kompetenceniveau

- Fremmødeprofil

- Fokus og dialog

Desuden bemærkes, at der kan være enkelte tilfælde hvor borgerens demenslidelse er så fremskreden at magt er en nødvendig foranstaltning og den mest omsorgsfulde handling, for at tilgodese borgerens behov.  

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovbekendtgørelse om social service (LBKG nr. 170 af 24.01.2022)

Vejledning om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne,
herunder pædagogiske principper (VEJ nr. 10148 af 14.12.2019).

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Fortsat øget fokus på området med dialog og undervisning samt opmærksomhed på følgende faktorer som har indflydelse på brugen af magt.

- Kompetenceniveau

- Fremmødeprofil

- Fokus og dialog

Det bemærkes, at et øget kendskab til magtanvendelsesreglerne kan medføre en stigning i antallet af indberettede magtanvendelser, idet alle indgreb med magt dermed indberettes. 

Desuden bemærkes, at der kan være enkelte tilfælde hvor borgerens demenslidelse er så fremskreden at magt er en nødvendig foranstaltning og den mest omsorgsfulde handling, for at tilgodese borgerens behov.  

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

9: Budgetopfølgning medio maj 2022

Sagsnr: 21-027272

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen medio maj 2022 for budgetområderne under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet mindre forbrug på 1,0 mio. kr., hvilket er en forbedring på 1,8 mio. kr. i forhold til sidste opgørelse.

I nedenstående diagram ses resultatet for budgetopfølgningen medio maj måned:

 

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 4,8 mio. kr., hvilket er en forbedring på 1,8 mio. kr., i forhold til sidste måneds opfølgning.

 

Der er følgende bemærkninger til opfølgningen:

  • Forbruget af visiterede timer ligger på nuværende tidpunkt lige over det samlede budget for 2022. Jf. grafen for de visiterede timer vil et forsigtig bud være et forventet mindre forbrug på 2,5 mio. kr. Processen omkring de visiterede timer følges fortsat af arbejdsgruppen.

Det aktuelle niveau fremgår af grafen:

 

  • Samlet for pleje og omsorg af ældre forventes et mindre forbrug på 7,7 mio. kr., hvilket primært skyldes et mindre forbrug på visiterede timer, respirationsudgifter, elevomkostninger, pasning af nærtstående samt tomme pladser i Sundhed og Omsorgs hus på Holmehusene.
  • For borgere fra/i andre kommuner forventes et merforbrug på 0,7 mio. kr. Resultatet er forbedret med 0,3 mio. kr. fra sidste opfølgning, hvilket blandt andet skyldes reguleringer i forbindelse med dødsfald.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 3,7 mio. kr., hvilket er uændret i forhold til den seneste opfølgning.

I det forventede merforbrug på 3,7 mio. kr. er der en forudsætning om, at Myndighedsafdelingen ved sagsgennemgang realiserer en nedgang i forbruget på 5 mio. kr. Aktuelt vurderes det, at Myndighedsafdelingen har realiseret ca. 2,9 mio. kr. inklusiv refusion fra staten på særligt dyre enkeltsager. I det forventede merforbrug er der indarbejdet en forudsætning om, at Myndighedsafdelingen realiserer de resterende 2,1 mio. kr.

Der har været flere ændringer i løbet af den seneste måned, som påvirker det forventede forbrug, og ligeledes flere ændringer i budgetterne på de enkelte områder. Samlet set har det dog ikke ændret det forventede merforbrug i forhold til den seneste opfølgning.

På april mødet i Social- og Sundhedsudvalget blev det besluttet, at reservere midlerne vedrørende caféen på Engdraget, vurderingspladser samt lederstillingen i Handicapområde Nord, i forhold til at kunne nedbringe et merforbrug senere på året. Tilsammen er der reserveret 1.539.000 kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen tages til efterretning.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

10: Budgetlægning 2023 - 2026 på Social- og Sundhedsudvalgets område

Sagsnr: 21-024323

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget har på møde den 11. maj 2022 behandlet budgetlægningen for 2023-2026.

Der er modtaget høringssvar fra Ældrerådet, Handicaprådet samt FagMED. LokalMED har været med til at kvalificere høringssvaret fra FagMED. Alle høringssvar er vedhæftet som bilag.

Siden behandling af budgetlægningen for 2023-2026 i Social- og Sundhedsudvalget den 11. maj er der redigeret i tre af forslagene samt tilkommet tre nye forslag, som Ældrerådet, Handicaprådet samt FagMED ikke har haft mulighed for at lave endelige høringssvar til. 

Der er redigeret i følgende forslag:

  • S/O - Nye tiltag nr. 2, omkonvertering af ældreboliger under centertag til plejeboliger
  • S/O - Anlægsforslag nr. 31, Indkøb af tablets til optimering af arbejdsgange
  • S/O - Anlægsforslag nr. 32, Samling af aflastningspladser, akutteam og genoptræning. 

Følgende forslag er nye:

  • S/O - Nye tiltag nr. A, Øget driftstilskud Montana
  • S/O - Nye tiltag nr. B, Øget driftstilskud G-faktor
  • HP - Anlægsforslag nr. 15, Aktivitetslokale Grønbjerghjemmet

Budgetarbejdets videre proces:
15. juni 2022 - udvalgets 2. behandling
17. juni 2022 - udvalgets budgetforslag fremsendes til budgetkonferencen

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg har udarbejdet budgetforslag for 2023-2026, og tabellen nedenfor viser i overbliksform de udarbejdede budgetskemaer (hele 1.000 kr.):  

Budget 2023-2026

2023

2024

2025

2026

Nye tiltag/aktivitetsforslag

2.512

3.780

5.826

13.849

Finansieringsforslag

-2.639

-3.519

-3.519

-3.519

Råderumsforslag

-10.322

-17.982

-22.807

-22.807

Anlægsforslag

6.016

42.425

46.345

0

Budgetforslag i alt

-4.43324.70425.845-12.477

Forslaget om lukning af to mindre ældrecentre (skema nr. 7) forudsætter indfrielse af et lån svarende til 22,6 mio. kr.

Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at der ikke fuldt ud er udarbejdet finansieringsforslag på alle budgetønsker for Sundhed og Omsorg.

Derudover vil der blive udarbejdet et forslag om demografibehovet for hjemmepleje og hjemmesygeplejeområdet, som fremsendes særskilt inden budgetkonferencen i august.
Demografiberegningerne laves på baggrund af befolkningsprognosen, der er udarbejdet i maj måned samt data for visiterede timer.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri har udarbejdet budgetforslag for 2023-2026, og har medtaget 2 nye tiltag/aktivitetsforslag med tilhørende finansieringsforslag, 3 selvstændige anlægsforslag samt 8 råderumsforslag. Derudover har Handicap og Psykiatri et nyt tiltag/aktivitetsforslag i samarbejde med Sundhed og Omsorg, mens der er et af finansieringsforslagene, som har et afledt anlægsønske.

I den efterfølgende tabel ses det samlede økonomiske overblik over forslagene til nye aktiviteter samt finansieringsforslag.

Budget 2023-2026

2023

2024

2025

2026

Nye tiltag/aktivitetsforslag

13.947

19.238

17.238

15.238

Finansieringsforslag

-1.520

-1.959

-1.959

-1.959

I alt

12.427

17.279

15.279

13.279

Handicap og Psykiatri følger i forbindelse med budgetopfølgningen økonomien for overslagsårene 2023-2026, og det viser en økonomisk ubalance fra 2023 og frem. I 2023 forventes et merforbrug på 26,5 mio. kr., hvorfor der er lavet et budgetønske omkring tilførsel af budget til rammen - se budgetskema nr. 1.

At budgetønsket ikke er lig det forventede merforbrug skyldes, at der er igangsat initiativer samt forslag om nye handlinger.
Ubalancen skal ligeledes ses i sammenhæng med det faldende budget jf. den politisk vedtagne beslutning fra budgetkonferencen 2020, hvor der blev bevilget 20 mio. kr. i 2021, 15 mio. kr. i 2022, 5 mio. kr. i 2023 og 0 kr. i 2024 og frem samt den demografiske udvikling.

Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at der ikke fuldt ud er udarbejdet finansieringsforslag på alle budgetønsker for Handicap og Psykiatri.

Nedenfor ses et samlet økonomisk overblik over råderumsforslagene samt anlægsønsker for budgetperioden 2023-2026.

Budget 2023-2026

2023

2024

2025

2026

Råderumsforslag

-5.900

-11.230

-11.230

-11.230


Budget 2023-2026

2023

2024

2025

2026

Anlægsforslag

2.426

255

0

0

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Budgetlægningsprocedure for perioden 2023-2026

Økonomi

Viden & Strategi (Økonomi) bemærker, at der af Byrådets budgetprocedure fremgår:

  • Ethvert forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag. 

Der skal gøres opmærksom på, at de kompenserende finansieringsforslag til eventuelle nye tiltag/aktivitetsændringer kommer ud over de forslag, der fremlægges i råderumsrammen. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget beslutter, hvilke forslag til nye tiltag,
DUT samt anlægssager, der fremsendes til Byrådets budgetkonference 2022.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget beslutter at fremsende de vedlagte nye forslag med finansiering og anlægssagerne til budgetkonferencen.

Udvalget beslutter tillige at fremsende de vedlagte forslag med prioriteringer til rådrumskataloget.

Udvalgets beslutning fremgår af vedhæftede bilag.

Udvalget har indskrevet deres prioriteringer i bilaget.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

11: Anmodning om frigivelse af anlægsmidler til køb af cykler

Sagsnr: 19-021072

Sagsfremstilling

Ved budgetlægningen for 2021-2024 blev der tilført anlægsmidler til køb af cykler i hjemmeplejen.

Hjemmeplejeenhedernes cykler bliver slidte, og derfor er der i en fireårig periode afsat
anlægsmidler til indkøb af cykler.

Hjemmeplejeenhederne har mange fordele ved at anvende cykler og i særdeleshed el-cykler. Det giver en større rækkevidde i forhold til afstande på ruter og mulighed for flere besøg. Ligeledes er det muligt hurtigere at hjælpe hinanden på tværs af ruter. Der er fortsat behov for at have almindelige cykler og løbende udskifte disse. Almindelige cykler foretrækkes på de helt korte afstande i by-kerne områder.

For 2022 er der afsat 197.000 kr. ekskl. moms til indkøb af 10 el-cykler og 6 almindelige cykler.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der er afsat et samlet rådighedsbeløb til anlægsprojektet på 197.000 kr. eksl. moms.

Viden & Strategi (Økonomi) har ingen yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at der
meddeles og frigives en anlægsbevilling på i alt 197.000 kr. til ovenstående projekter, finansieret af det afsatte rådighedsbeløb.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Social- og Sundhedsudvalget anbefaler til til Økonomiudvalget og Byrådet, at administrationens indstilling godkendes.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

12: Pilotprojekt vedrørende dysfagi i Sundhed og Omsorg

Sagsnr: 22-012708

Sagsfremstilling

Dysfagi er en forstyrrelse i forhold til at tygge, spise, og synke mad og drikke. Det kommer oftest til udtryk ved, at borgeren får maden galt i halsen, har svært ved at tygge og synke maden, eller er for svækket og træt til at spise sig mæt. Det giver stor risiko for et uønsket vægttab med risiko for tab af funktionsevne og hermed afhængighed af andres hjælp i det daglige.

Dysfagi kan komme i forbindelse med en periode med sygdom, indlæggelse og operationer. Det kan skyldes medicin, syndromer eller visse handicaps. Men det er også en tilstand der er kommer sammen med aldersbetinget skrøbelighed.

Sundhed og Omsorg havde i 2018 et mindre projekt, hvor personalet i 2 enheder, et ældrecenter og en hjemmeplejeenhed, blev uddannet i grundlæggende viden omkring dysfagi og udvalgte borgere blev screenet og udredt. Forløbet gav et øget fokus på området og på samarbejdet mellem fagpersonerne.

For at få klarlagt omfang og indsatser af dysfagi i Sundhed og Omsorg, blev det i 2021 besluttet at gennemføre et pilotprojekt. Projektet foregik på ældrecentret Holmbohjemmet i perioden fra oktober 2021 til februar 2022.

Projektet bestod af fire indsatsområder; først screening af alle beboerne, herefter udredning, der viste hvilke behov, den enkelte beboer havde og hvilke indsatser, der skulle iværksættes. Indsatser som hovedsageligt blev udført af plejepersonalet, ergoterapeut og køkkenpersonale. Sidste område var køkkenpersonalets tilpasning af mad og væske til de rigtige konsistenser til den enkelte beboers behov.

Projektet viste at 66,6 % af beboerne havde dysfagi i moderat til svær grad med behov for indsatser såsom oralmotorisk træning, tilpasning af mad og væskers konsistenser, tilpasning af siddestilling og vejledning eller hjælp til mundpleje. Hos de resterende 33,3% af beboerne var der behov for lettere indsatser såsom tilretning af protese, mindre tilpasning af konsistenser, introduktion til PEP fløjte og anbefalinger om hjælpemidler og hverdagsmotion.

Projektet har også vist, at mad og måltider er en indsats, som skal ”skræddersyes” til den enkelte beboer.

Vedlagte rapport beskriver baggrund, formål, processen i pilotprojektet og de involverede fagligheder samt konklusion og anbefalinger.

Som beskrevet i rapporten kræver det ekstra ressourcer at implementere en ny indsats; til kompetenceudvikling, oplæring, udredning og de nye indsatser. Plejepersonalets oplevelse er, at jo mere erfaring der opnås med dysfagi indsatserne, des mindre mertid tager det. Så økonomien i plejepersonalets indsatser er svær at fastsætte. 

Økonomien i produktionen af dysfagikost er afhængig af volumen i produktionen og hvilken maskinpark, der er til rådighed. Den nuværende produktion af dysfagikost er dog en merudgift både i det lokale køkken på ældrecentret og i Åkanden. Denne problematik beskrives i en separat sagsfremstilling til udvalget.

Sundhed og Omsorg forventer at fortsætte med systematisk implementering af dysfagi indsatserne på 3 ældrecentre i efteråret 2022, hvor de ekstra ressourcer, som en implementering kræver, hentes inden for nuværende eksisterende økonomiske rammer. Efterårets implementering vil kræve en ekstra indsats af de 3 enheder. Det vurderes, at det kan implementeres på tilfredsstillende vis med ledelsesopbakning.

Den sundhedsfaglige anbefaling er, at der indenfor en overskuelig tidsramme implementeres en systematisk dysfagi indsats på alle ældrecentre og i hjemmeplejen i Sundhed og Omsorg.

Når dysfagi indsatsen skal implementeres i hjemmeplejen, vil det være i en anden kontekst, grundet at hjemmeplejen er aktivitetsstyret.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Intet af bemærke

Økonomi

Ikke yderligere at bemærke

Effektvurdering

Den fortsatte implementering af dysfagi indsatser på tre udvalgte ældrecentre vil blive evalueret ultimo 2022

Indstilling

Administrationen indstiller at orientering vedr. dysfagi indsatser i Sundhed og Omsorg tages til efterretning

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

13: Dysfagi kostens påvirkning af driften i ældrecentrenes produktionskøkkener

Sagsnr: 22-012708

Sagsfremstilling

Projektet bestod af indsatsområder; først screening af alle beboerne, herefter udredning, der viste hvilke behov, den enkelte beboer havde og hvilke indsatser, der skulle iværksættes. En afgørende indsats var tilpasning af mad og væske til de rigtige konsistenser til den enkelte beboers behov. 

Projektet viste at 66,6 % af beboerne havde dysfagi i moderat til svær grad med behov for forskellige indsatser såsom oralmotorisk træning, tilpasning af mad og væskers konsistenser.

I denne sagsfremstilling er der fokus på den påvirkning dysfagi kost har og vil have på økonomien på ældrecentrenes produktionskøkkener.

Med udgangspunkt i Åkandens beregning på produktion af dysfagikost, vil der være en økonomisk belastning på ældrecentrenes køkkener, specielt når der er tale om svær dysfagi.

Moderat dysfagi vil medføre, at den almindelig produceret kost skal hakkes og eller blendes.

Svær dysfagi vil medføre, at kosten skal produceres specielt og med specielt udstyr, dyrere råvarer, samt at det er langt mere tidskrævende at producere. De nuværende ældrecenters køkkener vil med flere ressourcer kunne producere denne kost type med rette smag og konsistens, men udseendet vil ikke være den samme som Åkandens, da de ikke har tilsvarende udstyr.

Kosten til beboere med svær dysfagi, vil betyde et øget personaleforbrug og en højere produktionspris.

De mindre køkkener har ikke økonomi til at imødekomme dette, uden at ændre på kvaliteten på den øvrige kost på centeret. Det vil være så bekosteligt, at det forventes, at budgettet ikke holder eller kvaliteten daler.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Det er bekosteligt at forarbejde dysfagi kost. Der skal bruges både personaleressourcer og hjemkøbes dyrere råvarer. Der skal være politisk opmærksomhed på, at det vil udhule centrenes økonomi, hvis der ikke tilføres økonomiske midler uanset om dysfagi kosten produceres i centrenes køkkener eller på Åkanden.

Effektvurdering

For at sikre beboerens sundhedstilstand og livskvalitet er indsatsen omkring screening og dysfagi kosten en nødvendighed.

Indstilling

Med afsæt i den faglige vurdering om beboerens sundhedstilstand, samt livskvalitet, anbefales der en politisk drøftelse og en politisk retning om det videre forløb.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Sagen blev drøftet og der blev afgivet signaler.

Udvalget ønsker, at der sættes et punkt på omkring fremtidens produktion af mad til de ældre .

Der ønskes et oplæg både vedrørende anlæg og driften.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

14: Opsamling på fællesmødet med Frivilligrådet og behandling af ændringsforslag til §18 puljens Vejledning

Sagsnr: 22-010694

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes drøfte dialogmødet med Frivilligrådet d. 30. maj samt tage stilling til Frivilligrådets ændringsforslag vedrørende §18 puljerne.

§18 puljens Vejledning kan læses i Bilag A.

Frivilligrådet har følgende ændringsforslag til §18 puljerne:

  1. Ældre skrives ind i §18 puljens målgruppe under formuleringen:
    "Ensomme, udstødte, marginaliserede og mennesker i krise
    Misbrugere - både nuværende og tidligere
    Kronisk syge, handicappede og sindslidende og borgere med særlige vanskeligheder
    Flygtninge og indvandrere med behov for integrerende tiltag for at etablere netværk og lære om dansk kultur og levevis
    Pårørende til ovennævnte målgrupper
    Ældre som er en del af ovenstående."
    Note: Ændrigsforslaget er at tilføje linjen ”Ældre som er en del af ovenstående”.
  2. Busture slettes fra listen over udgifter, der ikke kan støttes. Note: Idag står der at busleje ikke kan støttes "Dog gives der støtte til busleje for kørestolsbrugere".
  3. Egenbetalingskravet afskaffes. Note: Idag forventes en egenbetaling på 20 kr. pr. aktivitetsdag pr. deltager, og 200 kr. pr. voksen pr. dag på ture. Alle ansøgere, som redegør for hvorfor deres deltagere ikke kan eller bør betale til deres aktiviteter og ture, kan få dispensation fra egenbetalingskravet. 
  4. Formuegrænsen fastsættes til 50.000 kroner. Foreninger med en formue over 50.000 kroner skal redegøre for dette forhold. Note: I dag er foreningsgrænsen følgende: ”Har en forening en formue på over 400 kroner pr. deltager i sine aktiviteter, endagsture og flerdagsture skal denne begrundes detaljeret”
  5. §18 Driftstilskudsmodtagerne FrivilligVest, Café Værestedet Montana, G-faktor, Røde Kors Caféen og Sømandscaféen afskæres fra at kunne søge §18 Hovedpuljen. Note: Idag står følgende i Vejledningen: "§18 driftstilskudmodtagere kan ikke søge midler til aktiviteter, som indgår i driftssamarbejdet med Ringkøbing-Skjern Kommune. I en ansøgning, skal §18 driftstilskudsmodtagere derfor redegøre for, at disse aktiviteter ikke er en del af samarbejdsaftalen med Ringkøbing-Skjern Kommune".
  6. Hvis der er indstillet for flere midler end der er i §18 puljerne, reduceres alle tilsagn med samme procentsats. Note: Tidligere har Frivilligrådet i stedet givet afslag på enkelte ansøgninger, når midlerne i §18 puljen var opbrugt. 

Frivilligrådets bemærkninger til ændringsforslagene kan læses i bilag B.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om Social Service § 18: Byrådet skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.
• Stk. 2. Byrådet skal årligt afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde
• Stk. 3. Rammerne for samarbejdet fastlægges af det enkelte byråd

Økonomi

Viden & Strategi (økonomi) har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Angående forslag 1,2,og 6

Administrationen vurderer, at disse tiltag ikke vil have en mærkbar indflydelse på ansøgergruppen og tildelingen. 

Angående egenbetaling

Administrationen forventer at en godkendelse af forslag 3, egenbetalingskravet afskaffes, vil medføre en forenkling af ansøgningsproceduren, og vil gøre det nemmere for ansøgere at forstå §18 puljens Vejledning. Dette kan medføre, at flere foreninger ansøger §18 puljerne til deres aktiviteter til gavn for socialt udsatte borgere. 

Efter at egenbetalingskravet er blevet indført har nogle foreninger valgt ikke at søge §18 midler, fordi deres medlemmer uden gene kan betale for aktiviteterne selv. I disse tilfælde er aktiviteterne fortsat som tidligere. Administrationen forventer derfor, at en afskaffelse af egenbetalingskravet vil medføre at disse foreninger igen vil modtage støtte fra §18 puljerne. Dette betyder, at der vil være færre §18 midler at uddele til foreninger, hvor deltagerne ikke selv har råd til at betale.

Angående formuegrænsen

Administrationen forventer at en godkendelse af forslag 4 vil gøre det nemmere for ansøgere at forstå §18 puljens Vejledning. Dette kan medføre, at flere foreninger ansøger §18 puljerne til deres aktiviteter til gavn for socialt udsatte borgere. 

Administrationen forventer også, at en godkendelse af forslag 4 vil medføre, at §18 midlerne vil blive tildelt til foreninger, som har en disponibel formue på over 400 kroner pr. deltager. Dette betyder, at der er færre §18 midler at uddele til foreninger uden en disponibel formue.

Angående §18 Driftstilskudsmodtagerne

Administrationen vurderer, at en godkendelse af forslag 5 vil medføre, at §18 Driftstilskudsmodtagerne enten A) ikke kan forsætte driften af indsatser, som de har startet op med midler fra §18 Udviklingspuljen. B) er nødt til at skære ned i deres øvrige drift, for at finansiere den fortsatte drift af nyopstartede initiativer. I begge tilfælde vil det betyde, at en gruppe udsatte mister adgang til et tilbud, som de i forvejen benytter sig af. 

Indstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes drøfte dialogmødet med Frivilligrådet d. 30. maj. 

Herunder bedes Social- og Sundhedsudvalget tage stilling til Frivilligrådets ændringsforslag til §18 puljens Vejledning.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender de foreslåede vedtægtsændringer i pkt. 1,2 og 6.

Pkt. 3, 4, og 5 ønsker udvalget ikke at ændre på nuværende tidspunkt.

Udvalget ønsker dog, at  der sker en opgradering af kommunikationen.

Dialogmødet med Frivilligrådet blev drøftet.

Udvalget vil gerne invitere Frivilligrådet til yderligere dialog og administrationen udarbejder et oplæg til dagsorden og mødedato til det kommende udvalgsmøde.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

15: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Rådets forslag til lighed i sundhed for social udsatte.
Tre bilag er vedlagt.

B.
Udtalelse fra Hjernesagens repræsentantskab 2022.
Et bilag er vedlagt.

C.
Status på Byrådets repræsentationsskab i Frivilligrådet.

D.
Opstart af juniorjob-ordning i Sundhed og Omsorg.

E.
Opfølgning på KL's Social- og Sundhedspolitiske Forum i Aalborg den 24. og 25. maj 2022. 

F. 
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2022.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Fraværende
  • Pia Vestergaard

Kopier link til punktet  -   Print

16: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning


Fraværende
  • Pia Vestergaard
Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing