18. september 2020

Særudvalg afleverer anbefalinger på skoleområdet

En skole er ikke funktionsdygtig, hvis der er for få elever, mener Skolestrukturudvalget

Centralt i anbefalingerne er princippet om én by-én skole, og at både centerbyer og landsbyer bidrager til en ny skolestruktur, ligesom ressourcerne skal tildeles efter en ’afbalanceret model’. Og så er udvalgsmedlemmerne enige om, at en skole kan blive for lille.

Det er et stort og komplekst datagrundlag, medlemmerne i Ringkøbing-Skjern Kommunes særligt nedsatte Skolestrukturudvalg siden januar har tygget sig igennem i bestræbelserne på at udarbejde anbefalinger til en ny skolestruktur i kommunen.

Med et elevtal, der er reduceret med en femtedel på ni år og ventes at falde yderligere 12 procent i de kommende fem år, skulle udvalget undersøge mulighederne for og konsekvenserne af at lukke små skoler og desuden beskrive både fordele og ulemper ved at ændre på skolestrukturen i centerbyerne.

- Opgaven har været at skabe grundlag for, at byrådet kan beslutte en skolestruktur, som er langtidsholdbar og sikrer en god balance mellem hensynet til geografisk dækning, økonomi, faglighed og trivsel, siger formand for udvalget, Trine Ørskov.

Hun peger på, at udvalget i en 45 sider lang rapport, der nu afleveres til Børne- og Familieudvalget og derefter til byrådet grundigt har undersøgt og beskrevet konsekvenserne for tre forskellige minimumselevtal på hhv. 60, 75 og 100 elever. Derudover har udvalget undersøgt og beskrevet muligheder for at samle centerbyernes elever i færre bygninger, fordi der også her bliver stadigt færre elever i skolerne.

Centralt i anbefalingerne fra udvalget er, at modellen for tildeling af økonomiske ressourcer til kommunens skoler bør være ’balanceret’, så de store skoler ikke risikerer at skulle bøde for at holde liv i små landsbyskoler. Samtidig er der dog i udvalget enighed om, at en skole ikke kan drives forsvarligt for en ressource, der er mindre end den, der ’med den gældende tildelingsmodel’ gives til en skole med 75 elever.

I erkendelsen af, at et par af kommunens mindste skoler ligger meget langt fra alternative folkeskoler, anbefaler udvalget, at disse bør undtages fra et generelt minimumskrav vedrørende antallet af elever. Det gælder Bork Skole og Ådum Skole. Dog - som der står i rapporten – ”skal ingen skole have færre end 60 elever uanset det generelle minimumskrav til antallet af elever”.

Endelig er udvalgsmedlemmerne enige om at anbefale et princip om én by-én skole, hvilket på sigt vil betyde sammenlægning på samme matrikel af skolerne i Ringkøbing, Skjern, Tarm og Hvide Sande. En anbefaling, der pt vil kræve store anlægsinvesteringer i Skjern og Tarm. På budgetkonferencen i august prioriterede byrådet foreløbig 10 mio. kr. i 2024 til en sammenlægning af afdelingerne i Hvide Sande, mens elevtallet i Ringkøbing ifølge prognoserne vil falde så meget i de kommende år, at der inden for en overskuelig årrække vil være plads under Ringkøbing Skoles tag til eleverne fra Alkjærskolen.

- Vi anbefaler en afbalanceret skolestruktur, hvor både landsbyer og centerbyer bidrager til en ny skolestruktur, forklarer Trine Ørskov og tilføjer, at det aldrig var hensigten, at Skolestrukturudvalget skulle komme med ét forslag til en ny skolestruktur i Ringkøbing-Skjern Kommune.

- Da byrådet nedsatte Skolestrukturudvalget ønskede man en demokratisk proces, hvor alle interessenters synspunkter kom i spil – ikke mindst for at sikre holdbarheden den nye skolestruktur. I udvalget har vi haft et konstruktivt og respektfuldt samarbejde om at levere et fagligt og sagligt funderet stykke arbejde, som byrådet kan beslutte ud fra, men vi har ikke været enige om alting, og det havde været naivt at tro, at vi ville ende måneders arbejde med én anbefaling, forklarer Trine Ørskov.

- Hun peger på, at det nu er op til byrådet at drøfte modellerne i rapporten - og at have mod til at træffe beslutninger, der uvægerligt vil være upopulære nogle steder.

- Det er mit håb, at byrådsmedlemmerne vil gå til opgaven med respekt for den saglighed, der er grundlaget for skolestrukturudvalgets rapport, siger Trine Ørskov og minder om, at byrådets endelige forslag til en ny skolestruktur vil blive sendt i høring i skolebestyrelserne fra midten af november.

 

FAKTA:

Den fremtidige skolestruktur er på dagordenen i Børne- og Familieudvalget den 22. september, i Økonomiudvalget den 29. september og i Byrådssalen den 6. oktober.

Den nye skolestruktur vil herefter blive drøftet på et temamøde i byrådet og på gruppeformandsmøder, før byrådet den 17. november offentliggør sit forslag og sender det til høring i skolebestyrelserne indtil den 8. januar.

I kommissoriet for udvalgets arbejde fremgår det, at tidsplanen skal gøre det muligt at implementere en ny struktur med virkning fra skoleåret 2021-22.

Skolestrukturudvalget blev nedsat af byrådets den 19. november 2019 som et § 17, stk. 4 udvalg.

Formålet med udvalgets arbejde er at skabe grundlag for, at byrådet kan vedtage en skolestruktur, som er langtidsholdbar, og som sikrer en god balance mellem hensynet til geografisk dækning, økonomi samt faglighed og trivsel.

Rapporten fra Skolestrukturudvalget kan læses her: