30. september 2020

Rally med en hilsen fra fremtiden

Rally med en hilsen fra fremtiden

Når en afdeling af DM i rally åbner i Tarm i weekenden er det med Ringkøbing-Skjern Kommune som sponsor og med en hilsen fra fremtidens eldrevne bilteknologi repræsenteret ved Jan Gintberg i kommunens Energi2020-elbil.

Der bliver blå røg, øresønderrivende drøn og en fantastisk masse fart over feltet, når startskuddet til Rally i Naturens Rige går kl. 12 den 3. oktober i Tarm.

Men lige inden de mange hestekræfter slippes løs på de otte krævende fartprøver over en strækning på i alt 200 km, så køres banen rutinemæssigt igennem for at foretage et sidste sikkerhedstjek. Knapt så rutinemæssigt vil sikkerhedstjekket blive foretaget med komiker Jan Gintberg i co-driver-sædet i kommunens Energi2020 elbil.

Elbilen og Gintberg er en venlig hilsen fra projektet WestWindChallenge, der i et mix af elbilrace, folkemøde og symposium skal bidrage til den grønne omstilling i transportsektoren. Det var Jan Gintberg og vennen journalist Anders Agger, der fik ideen til WestWindChallenge, og konceptet er nu i udviklingsfasen med en projektleder og kommunale penge bag.

- Vi har som kommune meget store ambitioner om at bidrage til den grønne omstilling, ambitioner, der fx har ledt til, at vi meget snart kan sige, at vi er 100 procent selvforsynende med vedvarende energi, siger Hans Østergaard, borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune, og fortsætter:

- På transportområdet befinder Danmark og resten af verden sig lige nu i en overgangsfase, hvor vi kan se, at elbilerne kommer, men hvor der stadig er noget vej igen, før vi har faset de fossile brændstoffer helt ud. Så elbilen er en hilsen fra fremtiden, siger borgmesteren.

Ringkøbing-Skjern Kommune er netop i disse dage i finalen om den prestigefyldte EU klimapris Green Leaf Award for ambitionerne på det grønne område, og Byrådet har senest besluttet, at Ringkøbing-Skjern Kommune skal være 100 procent fossilfri i 2040. Det er ti år før regeringens mål for Danmark.

Voldsomme Volvoer og fantastiske Toyotaer
Et rallyløb køres i modsætning til baneløb ikke på en lukket bane, men på offentlige veje. Løbsarrangør Vagn Aage Jensen er begejstret for, at det det er på lokale lande- og grusveje, at kørerne fra ind- og udland kan demonstrere og dyste i køreteknisk kunnen:

- Der er mange interessante strækninger i området omkring Tarm set med en rallykørers øjne, det vil sige med gode sving og andre køretekniske udfordringer. Vi er meget glade for den opbakning, der har været blandt lodsejere og beboere langs ruten, som har nikket til, at ruten kan føres forbi dem, siger Vagn Aage Jensen.

Der er 10 forskellige klasser i løbet, og derfor vil kørerne, der blandt andet tæller elitekørere og tidligere Danmarksmestre, møde op med muskelbiler fra forskellige årtier og fabrikker. Blandt andet deltager en 'voldsom Volvo fra 80'erne' der trækker i omegnen af 500 hestekræfter, ligesom der vil være biler med 4-hjuls træk, 2-hjuls træk, gamle Toyotaer og toptunede nyere biler.

Elbiler, ud over kommunens Energi2020 bil, kommer man dog til at spejde længe efter. Men sådan vil det ikke blive ved med at være, spår Vagn Aage Jensen:

- Det kommer, er jeg sikker på. Jeg ved, at Opel er på vej med en rallybil, der kører på el, og jeg tror ikke, der går længe, inden vi ser en klasse for hybridbiler inden for rallyløb, siger han og påpeger, at det også er en strømpil for udviklingen i de biler, der almindeligvis kører på landevejene og inden for fartgrænserne:

- Rallykørsel tester udstyret til det yderste, og der er meget af det grej, vi har i almindelige biler, som er udviklet og testet inden for motorsporten. På den måde er også spændende at følge udviklingen inden for elektrificerede rallybiler, siger Vagn Aage Jensen.

Klokken 11.21 vil borgmester Hans Østergaard sende forkører Jan Gintberg ud på ruten fra startområdet ved Storegade i Tarm. På grund af coronasituationen opfordrer løbsarrangørerne til, at publikum husker at holde god afstand til hinanden, og gerne spreder sig ud på ruten, hvor officials også vil holde øje med, at der ikke samles for store forsamlinger.

Fakta
WestWindChallenge er i øjeblikket i udviklingsfasen. I denne uge er der afholdt en konference på Christiansborg for mulige samarbejdspartnere og interessenter. Det er planen, at der bliver holdt et lignende møde lokalt i kommunen for lokale samarbejdspartnere.

I første kvartal af 2021 afleverer projektlederen forslag til, hvordan konceptet kan realiseres til byrådet.