1. december 2017

Til geografitime hos Vestas

Den geografiske placering afgør en vindmølles effektivitet

De unge i Ringkøbing-Skjern Kommune skal vide, hvilke job- og karrieremuligheder virksomhederne i kommunen tilbyder – også til dem med videregående uddannelser og store ambitioner. Inspireret af det amerikanske koncept factorytoursusa.com er kommunen derfor i gang med et pilotprojekt, der skal gøre virksomhedsbesøg håndtérbare for uddannelsesinstitutionerne og for virksomhederne, så kendskabet til virksomhederne øges.

- Vi har helt sikkert ramt et behov hos både virksomhederne og ungdomsuddannelserne, siger bosætningskonsulent i Ringkøbing-Skjern Kommune, Dorthe Frydendahl:

– Alle adspurgte har kunne se mulighederne i pilotprojektet. Men i en travl hverdag har der manglet en tredje person - i dette tilfælde kommunen - til at koble virksomhederne og ungdomsuddannelserne sammen.

Otte lokale virksomheder og to gymnasier i Ringkøbing er tilknyttet pilotprojektet, der evalueres til foråret og herefter forventes udbredt til alle interesserede virksomheder og ungdomsuddannelser i kommunen.

 

Man strammer sig an

På Ringkjøbing Gymnasium var det nemt at overbevise rektor Tonny Hansen om fordelene ved projektet:

- Vi ville gerne vise eleverne, at det de lærer i fysik eller matematik, det bruges faktisk ude i virksomhederne. Dét var vores store motivation for at gå med i pilotprojektet, fortæller rektoren og tilføjer, at han kan se utallige muligheder i et samarbejde:

- Forestil dig, at en elev skriver en opgave. Normalt afleveres den til læreren, men tænk nu hvis man i stedet skulle aflevere til en virksomhed. Så tror jeg, de fleste elever ville stramme sig lidt an. I fysik kan man pludselig se, at de udvidelseskoefficienter, vi taler om i klassen, kan bruges, når man står derude og et materiale man skal bore et hul i, opfører sig anderledes ved minus 10 grader end ved 30 graders varme. Geografiholdet vil kunne aflæse, hvordan højtryk og lavtryk påvirker en vindmølles produktion, og matematikhold vil kunne lave udregninger.

 

Læringsforløb

Elevinvolvering er et af omdrejningspunkterne i virksomhedsbesøgene.

- En rundvisning er ikke nok, for at de unge skal kende og huske virksomheden senere. Virksomhederne forpligter sig til at afsætte én eller to personer til - sammen med underviserne på gymnasiet - at etablere et læringsforløb, hvor færdighederne i de fag, de unge undervises i, kommer i spil, forklarer Dorthe Frydendahl:

- Ideelt set forestiller jeg mig, at nogle af de unge, der jo er nødt til at rejse væk fra kommunen for at tage en videregående uddannelse, vender retur og for eksempel skriver bachelorprojekt fra en af virksomhederne, før de måske efter endt uddannelse vender tilbage og søger job på virksomheden.

Et socialt aftryk

Netop udsigten til flere kvalificerede ansøgere til ledige job er blandt de helt store motivationsfaktorer for de otte virksomheder i pilotprojektet. Med en arbejdsløshed på 2,5 pct. i Ringkøbing-Skjern Kommune har mange svært ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

Dét problem har Vestas ikke, men Jan Thorbiørn Madsen, manager på virksomhedens NEU Training Centre i Videbæk erkender, at Vestas støvsuger dygtige medarbejdere fra andre virksomheder, hver gang de besætter en ledig stilling. Han ser projektet som en del af Vestas’ sociale aftryk på lokalsamfundet:

- Vi vil gerne bidrage til vidensdeling og læring i lokalområdet. Det er noget, vi føler, vi har en pligt til. Vi vil gerne bidrage til, at eleverne ikke hænger fast i at se virkeligheden fra kun én vinkel, siger han.

Jan Thorbiørn Madsen glæder sig til at byde naturgeografiklassen 2.C fra Ringkjøbing Gymnasium velkommen mandag morgen – og han lover, at de både får lektier for og får prøvet kræfter med den virkelige verden på en virksomhed.

Eleverne skal blandt andet lave en vindanalyse med beregning på forventet strømproduktion ud fra en vindmølles datablad, og de vil få et indblik i, hvor meget geografisk placering indvirker på en vindmølles effektivitet.

Når geografitimen på Vestas er slut, skal eleverne hjem og arbejde med de informationer, de har fået. Herefter skal de fremlægge resultaterne for repræsentanter fra Vestas, der kommer på besøg i klasseværelset i Ringkøbing den 8. december.

 

FAKTA:

Følgende virksomheder deltager i pilotprojektet:

Vestas

Arla

RAH

Wiese Ringkøbing

Vestjysk Marketing

Langsand Laks

Højmark Laboratoriet

KP Komponenter

 

Samt Ringkjøbing Gymnasium og Gymnasiet HHX Ringkøbing.

 

Idéen til projektet kommer fra USA, hvor alle kan tilmelde sig virksomhedsbesøg gennem hjemmesiden factorytoursusa.com.

 

Pilotprojektet evalueres i foråret 2018, hvorefter alle interesserede ungdomsuddannelser og virksomheder vil blive en del af konceptet.

 

Pilotprojektet er en del af Projekt Ungeforum, der er et 3-årigt samarbejdsprojekt i regi af LAG Lemvig, Ringkøbing-Skjern.