Produktivt robotteam er nomineret til årets digitaliseringspris
Andre kommuner og statslige styrelser har også glæde af teknologien, som robotteamet frit deler ud af på digitale møder.
Man kan godt få den tanke, at Ringkøbing-Skjern Kommunes robotteam er programmeret til at tænke skævt. Med opfindsomhed, entusiasme og kringlede hjerner udvikler de nemlig den ene robotløsning på trivielle opgaver efter den anden. Noget de faktisk gør så godt, at de nu er blandt de tre finalister til årets digitaliseringspris.
Bag prisen står bl.a. Digitaliseringsstyrelsen og Danske Regioner, og prisen, der uddeles den 8. marts på OffDig 2023-konferencen for digitalisering i det offentlige, fremhæver og belønner succesfulde og værdiskabende digitaliseringsinitiativer, der både gavner samfund og borgere - og tjener til inspiration for andre.
Begge dele er netop kendetegnende for de godt 150 robotter, som robotteamet i Ringkøbing-Skjern Kommune har udviklet de senere år.
Med robotløsningerne har kommunen indtil videre kunnet frigøre flere end 37.000 timer, så medarbejdere, der tidligere brugte tid på f.eks. trivielle tasteopgaver, nu får frigjort tid til kerneopgaven.
Deler ud af erfaringerne
Herudover har robotteamet alene i 2022 haft dialog med over 50 andre kommuner for at fortælle om arbejdet og erfaringerne med robotter i Ringkøbing-Skjern Kommune – og de har holdt oplæg for f.eks. KL og Microsoft, samt på Digitaliseringsmessen.
- I al beskedenhed, så er vi et godt stykke foran mange af de andre kommuner, når det gælder robotter, fortæller IT-konsulent Erik Elkhøj, der sammen med kollegaen Pernille Thomsen udgør kommunens primære robotteam.
De er også blevet kontaktet af et universitet, en statslig styrelse og en region foruden digitale medier, der bl.a. er interesserede i at høre, hvorfor Ringkøbing-Skjern Kommune har valgt at dele robotteknologier og -erfaringer åbent med andre kommuner.
Digitale møder om robotter
Faktisk har interessen for at høre om erfaringerne med udviklingen med robotterne været så stor, at robotteamet nu inviterer til åbne digitale møder, hvor de deler erfaringerne med f.eks. andre kommuner og statslige styrelser.
Udover at dele ud af erfaringerne, sikrer de digitale møder, at robotteamet også har tid til at udvikle robotter; succesen med digitale løsninger i Ringkøbing-Skjern Kommune betød nemlig, at robotteamet brugte en stadig større del af tiden på at tage rundt i landet og fortælle andre om robotløsningerne og en stadig mindre del af tiden på at udvikle nye robotter.
Fra starten har det nemlig været kommunens indstilling at dele ud af de gode idéer i stedet for, at 98 kommuner hver især skal opfinde den dybe tallerken om og om igen.
- Fra andre kommuner hører vi om effektiviseringskrav eller spareøvelser som baggrunden for udviklingen af robotter. Dét er ikke vores udgangspunkt. Her beholder den enkelte afdeling den tid, der kan spares gennem en robotløsning, siger kommunaldirektør Jens Peter Hegelund Jensen.
Han peger på, at hver enkelt robotløsning er udviklet efter ønske fra medarbejdere, der kan se en fordel i, at en robot tager det kedelige arbejde, så der bliver frigivet tid til de opgaver, hvor den enkelte ansatte bruger sin faglighed på at løse kerneopgaven.
Dermed lever kommunens robotløsninger op til formålet med digitaliseringsprisen, der bl.a. skal øge opmærksomheden på ’værdiskabende digitaliseringsinitiativer i den offentlige sektor’.
- Jeg er stolt over, at de digitale robotløsninger har løftet effektiviteten i kommunens service uden at der er gået på kompromis med kvaliteten i opgaveløsningen. Og jeg er stolt over, at vores erfaringer har været en inspiration for andre kommuner. Det siger næsten sig selv, at jeg synes, Ringkøbing-Skjern Kommunes robotteam vil være en værdig vinder af årets digitaliseringspris, siger kommunaldirektøren og tilføjer:
- Men uanset om vi vinder digitaliseringsprisen, så er vi stolte af indsatsen, fordi den frisætter tid til kerneopgaven.
Udover digitaliseringsprisen er Ringkøbing-Skjern Kommunes robotteam også nomineret til Publikumsprisen. Hvor Digitaliseringsprisen uddeles af et dommerpanel, er det deltagerne på OffDig konferencen, der stemmer om Publikumsprisen blandt de nominerede projekter.
FAKTA:
Bag Digitaliseringsprisen står Digitaliseringsstyrelsen, Danske Regioner, den faglige organisation Djøf, interesseorganisationen DANSK IT samt konsulentvirksomhederne Rambøll, KMD, og Charlie Tango.
Prisen blev første gang uddelt i 2004.
Fælles for Digitaliseringsprisen og Publikumsprisen er, at det tæller positivt hvis projekterne også opfylder en eller flere af følgende kriterier:
- Har strategisk betydning for organisationen, sektoren (stat, region, kommune) eller den offentlige sektor i bred forstand, og for den måde kerneydelserne leveres på.
- Bidrager til at øge effektiviteten i serviceleverancen uden at der gås på kompromis med kvaliteten i opgaveløsningen.
- Bidrager til at styrke datasikkerheden, gerne på en måde der øger trygheden hos borgere og virksomheder.
- Bidrager til at øge digital inklusion
På linket her, kan du bl.a. læse, hvordan robotteamets digitale løsning har givet medarbejderne i det kommunale køkken Åkanden bedre tid til at lave kvalitetsmad https://rksk.dk/robotter
- 26. november 2024
Nyt tiltag afliver ’småt brændbart’ på genbrugspladserne - 1. november 2024
Rekord: Næsten 300 tyskere til INFOTAG i Ringkøbing- Skjern - 7. november 2024
Landdistriktsmøde med fokus på mulighederne - 8. november 2024
Afløserbank er en stor succes - 4. november 2024
Kommunens Jobdating får langtidsledige i job - 8. november 2024
Fokus på iværksætteri