Hollandske TV-kendisser på kværn gennem kommunen
Tre gråhårede mænd på tur gennem sommerlandet er næppe noget særsyn.
Men når de tre hollandske TV-kendisser Ernst Daniël Smid, Marco Bakker og Ron Brandsteder på søndag lægger vejen forbi Stauning Whisky for derefter at slå lejr på Nordsø Camping i Hvide Sande, kommer de kørende på motorcykler - og bliver fulgt tæt af et TV-hold fra den hollandske TV-station ONS.
De tre hollandske svar på Otto Leisner, Jørgen de Mylius og Hans Otto Bisgaard er gode, gamle venner - eller Ouwe Jongens krentenbrood, som man åbenbart siger i Holland, når man bedst vil beskrive det stærke bånd mellem gode venner.
Begrebet er i anledning af de tre mænds motorcykeltur i Danmark blevet genfortolket. Og derfor vil det TV-program i 8-10 afsnit, der kommer ud af rejsen ad landeveje fra Sjælland til Vestjylland, i efteråret blive sendt under det fordanskede programnavn Ouwe Jongens Smørrebrød.
Serien henvender sig primært til en ældre målgruppe og ventes at nå ud til rundt regnet 1,5 millioner plus-50 årige hollændere. Den kører med på bølgen af såkaldt slow TV, så når de tre mænd med vejrbidte ansigter bag visiret og stålgråt hår under styrthjelmen præsenteres som wild hogs (der direkte kan oversættes til vilde svin), er det en reference til den amerikanske film af samme navn - og ikke i forventningen om, at de går amok med nøgenbadning eller kitesurfing.
Derimod er det de tre vilde venners dybsindige samtaler, oplevelser og udfordringer indrammet af finurlige og hyggelige oplevelser i det danske sommerland, der vil blive vist på skærmen.
Turismesatsning
Bag satsningen står turismeorganisationen VisitDenmark, og bag den del, der foregår i Ringkøbing-Skjern Kommune står desuden Ringkøbing Fjord Turisme og Ringkøbing-Skjern Kommune, der har bidraget med 30.000 kr. fra Vækstpuljen til turisme til profilering af kommunen blandt hollandske TV-seere.
Hollandske turister udgør i forvejen den tredjestørste gruppe af turister i Ringkøbing-Skjern Kommune (efter tyske og danske turister), og de bruger flere penge på ferien end f.eks. tyske turister.
Desuden rejser de over-50-årige hollændere ofte udenfor højsæsonen, og det vurderes, at Ouwe Jongens Smørrebrød vil skabe synlighed og medvirke til at forlænge turistsæsonen, fordi programmet vil lokke flere hollandske turister til kommunen i den såkaldte skuldersæson.
På deres hjemmeside kalder VisitDenmark området "interessant for de naturhungrende hollændere, som søger fred og ro, natur, aktiviteter og vand".
Om de tre kendisser, der fra på søndag gæster kommunen på motorcykel også søger fred og ro - eller om de foretrækker aktiviteter og vand i Naturens Rige, vil tiden vise.
På det foreløbige program står både whisky og vand, når de søndag formiddag parkerer motorcyklerne ved Stauning Whisky og senere skal svømme, grille, hygge og fiske fra havnen i Hvide Sande.
Hvad de ellers finder på at bruge som geografisk og kulturel ramme til deres nostalgiske trip tilbage i års venskab, kan vi formentlig få at vide af næste sommers hollandske turister i kommunen.
- 8. oktober 2024
Byrådet sender seks VE-projekter til ’videre bearbejdning’ - 18. oktober 2024
Hjemmeplejekontor får endelig nye lokaler - 1. oktober 2024
I fremtiden vil ældre i højere grad klare sig selv - 17. oktober 2024
Stor tilfredshed med Åkanden blandt borgerne - 11. oktober 2024
Ikke flere tricks i Streetparken i Skjern - 14. oktober 2024
Parat til start på Hvide Sandes nye helhedsplan