20. august 2018

Aftale skal bane vejen for udvidelse af Rute 15

Aftale skal bane vejen for udvidelse af Rute 15

Med landets laveste arbejdsløshed og et bidrag til Danmarks samlede BNP på 18 procent over landsgennemsnittet, er Ringkøbing-Skjern Kommune en af de produktionskommuner, der trækker læsset i den danske økonomiske fremgang.

Men kigger man på adgangsvejen til og fra kommunen, kører det til tider i slæbesporshastighed – ikke mindst på Rute 15, hvor trafiktrykket ifølge Vejdirektoratet er steget med 32 procent på 10 år, og hvor både politikere og erhvervsliv sukker efter en såkaldt 2+1 vej.

- Vi er nødt til at forbedre rammevilkårene for erhvervs- og turismesektoren i vores kommune. Derfor har vi nu søgt viden og rådgivning og indgået en aftale med konsulentbureauet Primetime. Med deres erfaring og netværk har de en adgang og en ørenlyd, der skal bidrage til, at Rute 15 kommer med i regeringens samlede plan for investeringer i infrastruktur i 2020-30, siger Søren Elbæk, formand for Erhvervs- og Vækstudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Han pointerer, at Ringkøbing-Skjern Kommune fortsat selv sidder i førersædet på vej mod en udvidelse af Rute 15 fra Herning til Ringkøbing. Men han tilføjer, at det har vist sig nødvendigt at hente bistand ind udefra for at få afsøgt alle muligheder:

- Flere politikere har igennem tiden ytret sig positivt om en 2+1 vej på Rute 15. Vi er glade for positive tilkendegivelser, men vi mangler at se konkret handling, og udvidelsen af Rute 15 fra Herning til Ringkøbing – og helst hele vejen til Hvide Sande - skal meget gerne være på plads senest i 2025, forklarer Søren Elbæk.

Vigtig for vækst – og turisme

Trafiktrykket på den 38 km lange strækning mellem Herning og Ringkøbing, der kun har ét spor i hver retning, er ikke blot steget med en tredjedel på 10 år. Mindst 13 pct. af trafikken består af tung lastvogns- og traktortrafik, hvilket påvirker både hastigheden og sikkerheden på vejen.

Virksomheder som Arla og Vestas har investeret massivt i produktionen i Ringkøbing-Skjern Kommune. De efterlyser bedre vejforbindelser, så de er sikre på at kunne transportere varer til og fra produktionen, ligesom virksomhedens medarbejdere er tvunget til at pendle i bil, fordi den offentlige transport i Danmarks geografisk største kommune er kørt ud på et sidespor:

- Ringkøbing-Skjern Kommune blev fuldstændig forbigået i regeringens store togplan frem mod 2032, så vi har samtidig heller ikke gode alternativer til privatbilen, når vi skal til og fra arbejde, forklarer Søren Elbæk.

Han peger på, at offentlige investeringer i infrastruktur bør ske i områder, hvor det gavner væksten:

- En udvidelse af Rute 15 er en afgørende forudsætning for at tiltrække nye virksomheder – og for at fastholde de eksisterende virksomheder og den aktuelle vækst i vores område, siger Søren Elbæk:

- Derfor arbejder vi for at få en vækstvej til Vestjylland. En vej, der både skal understøtte væksten og lette trængslen. Husk på, Ringkøbing-Skjern Kommune er ikke kun et vækstcentrum, vi er også landets fjerde største turistdestination målt på antal overnatninger. Dét skaber alt sammen trafik på vejene.

Prognoser viser da også, at trafikken på Rute 15 vil stige med yderligere 25 procent frem mod 2020. Det tal ventes kun at stige yderligere, når oplevelsescenteret Naturkraft åbner i Ringkøbing i 2020 med forventet 200.000 besøgende – og når Søndervig Feriepark ventes at trække 250.000 flere dagsturister til kommunen hvert år.

Økonomisk rentabel udvidelse

En undersøgelse udarbejdet af Vejdirektoratet viser, at det vil være samfundsøkonomisk rentabelt at udvide Rute 15 til en 2+1 vej med en 90 km/t hastighedsbegrænsning på strækningen mellem Herning og Ringkøbing.

Vejdirektoratet vurderer, at en 2+1 vej vil kræve en anlægsinvestering på 885 mio. kr., men peger samtidig på, at den samfundsmæssige forrentning af det beløb ventes at ligge på 5,2 pct. Opdaterede beregninger tyder på en forrentning, der ligger tættere på 6 pct.

- Der er betydelige samfundsøkonomiske gevinster bl.a. i form af sparet transporttid at hente på en forholdsvis beskeden investering, når man taler infrastruktur, påpeger Søren Elbæk.

 

FAKTA:

En 2+1 vej er en vejtype som har én eller to kørebaner i en given retning og som ofte bliver udlagt som motortrafikvej med en hastighedsbegrænsning på 90 km/t. I forhold til en hovedvej med kun ét spor i hver retning, giver den mulighed for nemmere og mere sikker overhaling af langsomme køretøjer.

Læs mere om aftalen i referatet fra Erhverv- og Vækstudvalgets møde d. 20. august 2018