Veje
Ringkøbing-Skjern Kommune har et omfattende vejnet på cirka 1.800 kilometer, som inkluderer veje af forskellig kvalitet og formål. Vejnettet spænder fra større landeveje til mindre landeveje, lokale kommuneveje og mindre grusveje - se et kort her. Derudover findes der statsveje, som er Vejdirektoratets ansvar, samt private fællesveje, som typisk er ejet og vedligeholdt af private grundejere i fællesskab.
Målsætning 1
Vi vedligeholder og udbygger den trafikale infrastruktur i kommunen, så den lever op til behovet for både persontransport og erhvervstransport – og med fokus på bæredygtige løsninger.
Mål 1
Fremkommeligheden på alle kommunens veje styrkes.
Du kan læse hele Mobilitetspolitikken og de konkrete indsatser her.
Ringkøbing-Skjern Kommune stræber efter at levere et vejnet, der lever op til forventningerne fra borgere, virksomheder og turister. For at opnå dette har kommunen udarbejdet en vejplan, der fokuserer på at sikre en optimal infrastruktur, som understøtter den nødvendige trafikafvikling.
Ringkøbing-Skjern Kommune er landets største landdistriktskommune. Vi er derfor nødt til at have fokus på sammenhængen mellem byerne i kommunen og vejnettet, som forbinder byerne. Arbejdet med mobiliteten og vejnettet i kommunen er derfor en blanding af små og store projekter lige fra sideudvidelser og opgradering af strækninger til anlæg af nye veje.
Arbejdet med at sikre god mobilitet og et velfungerende vejnet i Ringkøbing-Skjern Kommune er en langsigtet proces, som kræver løbende justeringer i takt med samfundets og kommunens udvikling. Derfor har vi i kommunen en bred vifte af vejprojekter, som vi og kommunalbestyrelsen løbende prioriterer økonomien til vejene ud fra.
Der er mange interesser og hensyn at skulle tage indenfor trafikområdet, og det er ikke muligt at imødekomme alle ønsker på én gang. Derfor er det nødvendigt at foretage prioriteringer og fokusere på de projekter, der har størst betydning for trafiksikkerheden og den samlede mobilitet i kommunen.
I Ringkøbing-Skjern Kommune er bilen en nødvendighed for mange i hverdagen, særligt på landet hvor offentlig transport er begrænset. Men det betyder ikke, at kommunen ikke kan arbejde aktivt for at ændre bilafhængigheden og fremme mere bæredygtige transportmuligheder. Med omhyggelig planlægning og udvikling af vejnettet kan vi støtte en gradvis omstilling til andre transportformer, når det er muligt.
Når vi bygger nyt, har vi fokus på, hvordan vejstrukturen og vejprofilet indrettes. Så der nogen steder bliver mindre plads til bilerne og bedre plads til cykler og fodgængere, og andre steder er fokus på at få bilerne hurtigt frem og/eller udenom et byområde.
Ved at gøre det mindre praktisk at tage bilen til bestemte destinationer, kan vi tilskynde flere til at tage cyklen eller gå, når det er muligt. På den måde kan en fortsat udbygning og forbedring af vores vejnet være med til at støtte op om en mere bæredygtig fremtid.
Ringkøbing-Skjern Kommunes vejplan skal sikre at kommunens vejnet har en fornuftig indretning i forhold til afviklingen af den trafik, som skal køre på den pågældende vej.
Vejplanen indeholder en klassificering, som deler kommunevejene op i fire vejklasser. Vejklasserne danner grundlaget for drift og vedligehold af vejene samt det serviceniveau, der tilbydes på de enkelte veje.
Til hver vejklasse er der opstillet en række krav og anbefalede specifikationer om fx hastighedsgrænse, stiforbindelser og -krydsninger, vejbredde og afmærkning.
Det er essentielt, at der er sammenhæng mellem vejenes funktioner i kommunen. Hvis dette er tilfældet, bliver vejene "selvforklarende" for trafikanterne, og usikkerhedsmomenter ved kørsel på vejene mindskes. Dette er med til at sikre et vejnet med god fremkommelighed og høj trafiksikkerhed.
Her kan du læse Ringkøbing-Skjern Kommunes Vejplan
På kommunens kort nederst på siden kan du se vejklassificeringen i Ringkøbing-Skjern Kommune.
En privat fællesvej og/eller -sti er en vej/sti, som ikke er offentlig, men som bruges af flere ejendomme. Der er som udgangspunkt åbent for offentlig trafik på private fællesveje og -stier.
I byområder er det normalt grundejere med grunde, der grænser op til en privat fællesvej eller fællessti, der har ansvaret for vejens vedligeholdelse, renholdelse og vintervedligeholdelse.
Der må ikke ændres på vejens udformning eller opsættes skilte, uden at det er godkendt af kommunen og i nogle tilfælde også af politiet. Dette gælder også for anlæg af trafikdæmpende foranstaltninger som chikaner eller bump.
På landet er det de vejberettigede, der skal vedligeholde vejen. Pligten fordeles normalt efter de vejberettigedes brug af vejen. Kommunen kan i landzone kun pålægge de vejberettigede at holde vejen i en stand, der er god og forsvarlig i forhold til færdslens omfang.
Hvis en vejberettiget ikke er tilfreds med tilstanden af en privat fællesvej, kan grundejeren anmode kommunen om at afholde et vejsyn på strækningen. Dermed kan kommunen træffe afgørelse om vejens vedligehold samt fordele omkostningerne til vedligeholdelsen.
På kortet herunder kan du se hvilke veje, der er offentlige i Ringkøbing-Skjern Kommune. Er vejen ikke offentlig, er det en privat fællesvej eller en privat vej.
Kortets erklæring for webtilgængelighed kan findes her.
For at se kortet i fuld skærm - klik her
I Ringkøbing-Skjern Kommune har vi en trafikmodel, der hjælper os med at vurdere, hvordan trafikken bliver i fremtiden.
Trafikmodel helt kort: En trafikmodel kan f.eks. bruges til at forudsige de trafikale konsekvenser, som nye store byudviklingsområder eller infrastrukturprojekter har på vejnettet i og omkring udviklingsområdet.
Vores trafikmodel kan hjælpe os med at vurdere hvordan trafikken fordeler sig på vejnettet i 2030. Trafikmodellen regner udelukkende på biler og tung trafik. Kollektiv trafik, cykler og gående er det altså ikke muligt direkte at sige noget om ud fra trafikmodellen. Vores trafikmodel er en del af en fælles kommunal model, hvor trafik, der går på tværs af Ringkøbing-Skjern, Herning og Holstebro kommuner, er indlagt i modellen.
Trafikmodellen er først og fremmest et planlægningsværktøj, som kan give input i beslutningsprocesser. I Ringkøbing-Skjern Kommune bruger vi for eksempel trafikmodellen i forbindelse med:
- Scenarier for byudvikling og infrastrukturelle tiltag
- Trafikplaner
- Kapacitetsanalyser ved vejanlæg, f.eks. signalanlæg og rundkørsler
- VVM-redegørelser
Trafikmodellen blev anvendt i processen omkring den nye Rute 15. Her fik Vejdirektoratet udtræk fra trafikmodellen til støjberegninger og information til borgerne omkring den fremtidige trafik.
Har du brug for rådighed over offentligt vejareal (veje, stier, fortove og pladser), skal du søge om tilladelse. Det kan enten være i forbindelse med arrangement eller arbejde/opstilling af materiel på kommuneveje.
Der modtages kun digitale ansøgninger. Ansøgningsindgang på virk.dk og vejledning til den digitale ansøgning findes herunder.
For almindelige opgaver kan forventes en sagsbehandlingstid på op til 10 arbejdsdage. Ved større opgaver, samt opgaver der kræver tilladelser fra andre myndigheder, kan sagsbehandlingstiden blive forlænget.
Arrangementer
Herunder kan du søge om tilladelse i forbindelse med en vejfest, et motionsløb eller lignende.
Selvbetjening - Ansøgning om råden over vejareal ved arrangement på kommuneveje
Materiel
Herunder kan du søge om tilladelse, hvis du har brug for at arbejde på eller råde over offentlig vej eller sti - fx til opstilling af container, stillads, skurvogn, materialedepot eller lignende.
Selvbetjening - Ansøgning om råden over vejareal vedr. opstilling af materiel på kommuneveje
Hvis du ønsker at grave i selve vejarealet eller lige i nærheden af vejarealet, skal du huske at søge om en gravetilladelse. Det gælder både for private grundejere og for ledningsejere i forsyninger.
Der modtages kun digitale ansøgninger. Ansøgningsindgang på virk.dk og vejledning til den digitale ansøgning findes herunder.
For almindelige opgaver kan forventes en sagsbehandlingstid på op til 10 arbejdsdage. Ved større opgaver, samt opgaver der kræver tilladelser fra andre myndigheder, kan sagsbehandlingstiden bliver forlænget.
Modulvogntog er et lastbilvogntog som kan være op til 25,25 m langt. Et modulvogntog må veje op til 60 tons. Kørsel med modulvogntog må kun foretages på et særligt godkendt vejnet, og den enkelte virksomhed skal have tilladelse til at køre med modulvogntog.
Virksomhedsordningen giver mulighed for at søge om etablering af nye ruter for modulvogntog til din virksomhed og/eller kunde. Med virksomhedsordningen skal du/din virksomhed, som ansøger, i udgangspunktet selv afholde de omkostninger, der måtte være nødvendige i forbindelse med at en eventuel vejstrækning skal forberedes til modulvogntog. Det er muligt at ansøge Ringkøbing-Skjern Kommune om tilskud til ombygningerne i forbindelse med ansøgningen om rute til modulvogntogskørsel.
Tilsvarende er gældende for dobbelttrailere, som kan være op til 34 m lange og veje op til 72 tons.
På Vejdirektoratets trafikkort, kan du se alle godkendte vejstrækninger til modulvogntogskørsel.
Ved alle nye erhvervsbyggemodninger og større krydsombygninger vurderer vi i Ringkøbing-Skjern Kommune om, der skal tages højde for kørsel med modulvogntog.
Ansøg om rute til modulvogntogskørsel
Ønsker din virksomhed at etablere nye ruter for modulvogntogskørsel, skal ansøgningen sendes til Ringkøbing-Skjern Kommune. Kommunen sender herefter ansøgningen videre til Vejdirektoratet, som udfører en screening for at vurdere, om vejen opfylder de nødvendige krav, eller om der skal foretages ombygninger, før ruten kan godkendes til modulvogntog.
Screeningen fra Vejdirektoratet kan resultere i, at både kommunen og Vejdirektoratet stiller krav om specifikke ombygninger eller tilpasninger af vejnettet. Hvis der kræves større ombygninger, udarbejdes der et vejprojekt. Dette projekt kan enten udføres af kommunen selv eller, hvis det er nødvendigt, overdrages til et rådgivende ingeniørfirma.
Når projektet er færdigt, bliver det gennemgået af en uafhængig trafiksikkerhedsrevisor for at sikre, at alle sikkerhedskrav er opfyldt. Efter denne gennemgang fremsendes projektet til endelig godkendelse. Det er vigtigt at bemærke, at alle omkostninger til udarbejdelse og implementering af projektet påhviler den ansøgende virksomhed. Det er muligt at ansøge Ringkøbing-Skjern Kommune om tilskud til ombygningerne i forbindelse med ansøgningen om rute til modulvogntogskørsel.
Den ønskede rute screenes baseret på kørekurver for modulvogntog type 3, køremåde A, 15 km/t.
Læs mere om virksomhedsordningen på Vejdirektoratets hjemmeside
Hvis du/din virksomhed ønsker at ansøge, har vi brug for at vide følgende:
- Virksomhedens adresse samt slutadressen, såfremt der ikke kobles på det i forvejen godkendte modulvogntogsnet
- Placeringen af indkørsel på virksomheden adresse samt slutadresse
- Kortoversigt over den ønskede rute
Særtransport er transport af udeleligt gods, der nødvendiggør overskridelse af en eller flere af bestemmelserne i bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk - dvs. dimensionsbekendtgørelsen, samt kørsel med mobilkran, store påhængsredskaber og med belæsset såvel som ubelæsset blokvogn. Kørsel med særtransporter kræver forskellige myndigheders tilladelse. Vejdirektoratet udsteder transporttilladelser til særtransporter.
Ved alle nye erhvervsbyggemodninger og større krydsombygninger vurderer vi i Ringkøbing-Skjern Kommune, om der skal tages højde for kørsel med særtransporter.
Hent tilladelse hos Vejdirektoratet
Læs mere og ansøg om tilladelse til særtransport på Vejdirektoratets hjemmeside
På Vejdirektoratets trafikkort kan du under fanen ’Vægtgrænser’ se tungvognsnettet og bygværker med vægtbegrænsning.
Trafikstøj er en væsentlig udfordring i byområder, og den bliver kun mere fremtrædende i takt med den generelle stigning i trafikken. For eksisterende boliger er der ingen lovmæssig øvre grænse for, hvor meget trafikstøj de må udsættes for, og en stigning i trafikken på eksisterende veje medfører ikke automatisk krav om støjbegrænsning. Ved planlægning af nye boligområder gælder dog et maksimalt støjniveau på 58 decibel fra trafik.
Ringkøbing-Skjern Kommune arbejder i sin kommune- og lokalplanlægning på at forebygge støjgener så meget som muligt. Dette gøres blandt andet ved at adskille støjende aktiviteter fra boligområder, hvor det er muligt.
Hvis man som borger oplever generende trafikstøj, skal klager rettes til den myndighed, som er ansvarlig for den pågældende vej. Det kan være enten Vejdirektoratet for statsveje eller vejafdelingen i Ringkøbing-Skjern Kommune for kommunale veje.
For at reducere trafikstøjen indendørs kan man som boligejer overveje at forbedre støjisoleringen af boligen, især ved at udskifte vinduerne til støjisolerede modeller. Dette kan mindske støjniveauet markant og gøre det mere behageligt at opholde sig i hjemmet, selvom det vender ud mod en trafikeret vej.
Mere information om trafikstøj og hvordan man kan håndtere det, kan findes på Miljøstyrelsens hjemmeside
Motorkøretøjer i tomgang forurener mere end når de kører rundt. Det skyldes, at motorer er designet til at brænde brændstof mest effektivt under kørsel. Når køretøjer holder i tomgang, forbrændes brændstoffet ikke fuldstændigt, hvilket resulterer i øget luftforurening og CO2-udledning.
Ringkøbing-Skjern Kommune har derfor et tomgangsregulativ.
Tomgangsregulativ for Ringkøbing-Skjern Kommune
§ 1. Motoren i et holdende motordrevet køretøj må ikke være i gang længere end højst nødvendigt - maximalt 3 minutter.
Stk. 2 bestemmelserne i stk. 1, gælder ikke for motordrevne køretøjer, når:
a) det befinder sig i en trafikkø.
b) det af hensyn til brugen af køretøjet eller dets funktion er nødvendigt at udnytte motorens trækkraft til af- og pålæsning.
c) det fungerer som udrykningskøretøj med udrykningslygter i funktion, eller når hensynet til passagerernes helbred nødvendiggør opvarmning.
d) der foretages komprimering af affald.
e) tomgang er påkrævet ved reparation og / eller justering af motoren.
f) der skabes trykluft eller lignende.
§ 2. Overtrædelse af bestemmelserne i § 1 kan straffes med bøde jf. Miljø- og Fødevareministeriets Bekendtgørelse nr. 844 af 23. juni 2017 jf. § 18 jf. § 24. Sagerne behandles af politiet.
Overtrædelse af nærværende regulativ kan medføre bøde iht. gældende lovgivning.
§ 3.
Godkendt af Midt- og Vestjyllands Politi den 22-02-2018
Vedtaget af Ringkøbing-Skjern Kommune den 06-03-2018
Bekendtgørelsen træder i kraft den 08-03-2018 og erstatter tidligere bekendtgørelse.
Skilte langs vej
Trafiktal
På kortet herunder kan du se vejklassificeringen i Ringkøbing-Skjern Kommune.
For signaturforklaring - klik i kortets øverste højre hjørne.
Kortets erklæring for webtilgængelighed kan findes her
For at se kortet i fuld skærm - klik her
