Referat: 7. september 2023 kl. 14:00

Innovest, Ånumvej 28, Skjern
Sundhedsrådet

Deltagere

  • Carsten Gilbert Madsen
  • Henriette Pirchert
  • Lisbeth Høvinghof Jakobsen
  • Janne Kruse
  • Lykke Nielsen Høj
  • Pia Thomsen
  • Christina Van Diemen
  • Jette Haislund
  • Anne Mette Rye
  • Kathrine Stig Andersen
  • Elisabeth Gardarsson
  • Mette Bjerrum Jensen
  • Allan Østergaard
  • Kim Ulv Christensen
  • Niels Rasmussen
  • Susanne Høj Henriksen
  • Majbrit Pind
  • Lotte Sekkelund Finderup
  • Mette Bjørg Krarup Helth
  • Anette Ørbæk Andersen
  • Jonas Caben Iversen
  • Lene Hindbo
  • Kristian Andersen
  • Annette Ørskov
  • Hans Christensen
  • Poul Gregersen
  • Jeanette Laursen
  • Trine Bloch Burmølle
  • Line Loldrup
  • Anja Thoft Bach
  • Lisette Haunstrup Møller
  • Lene Brodde
  • Jette Elstrøm-Jørgensen
  • Andreea Oprea
  • Janne Nielsen

Fraværende

  • Hans Østergaard
  • Ulla Svendsen
  • Per Høeg Sørensen
  • Mette Ballegaard
  • Jens Erik Damgaard
  • Stella Overgaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Velkommen

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Fagchef i Sundhed og Omsorg Anja Thoft Bach byder velkommen 

 


Fraværende
  • Hans Østergaard
  • Ulla Svendsen
  • Per Høeg Sørensen
  • Mette Ballegaard
  • Jens Erik Damgaard
  • Stella Overgaard

Kopier link til punktet  -   Print

2: Oplæg om ABC for Mentalt Sundhed

Sagsnr: 23-017410

Sagsfremstilling

En af målsætningerne i Sundhedspolitikken handler om at sikre trivsel og fællesskaber for borgerne i Ringkøbing-Skjern Kommune. Lisbeth Holm Olsen fra Center for Forebyggelse i Praksis kommer og fortæller om ABC for Mental Sundhed.

ABC for Mental Sundhed er en metode der arbejdes med i flere andre kommuner. Metoden bygger på tre enkle budskaber, som man fra international forskning ved er afgørende for at styrke mental sundhed. Act-Belong-Commit, som i en dansk sammenhæng er oversat til ABC for mental sundhed: A’et står for ’Act’: ”Gør noget aktivt. B’et står for ’Belong’: ”Gør noget sammen med andre”. C’et står for ’Commit’: At gøre noget meningsfuldt.

Medlemmer af de forpligtende samarbejde er inviteret til at høre oplægget via online deltagelse.

Efter oplægget vil der være drøftelse af anvendelsesmulighederne i Ringkøbing- Skjern Kommune.

Indstilling

Til drøftelse

BilagBeslutning

Lisbeth fra KL - center for forbygge i praksis 

Mental sundhed er på dagsordenen i alle kommuner 

ABC for mental sundhed kan være en hjælp til at systematiser vores indsatser og her under evaluering af projekter og nye erfaringer. 

Er der et ønske om at arbejde videre med ABC som metode/ koncept? Der er overordnet en opfattelse af at flere dele af ABC-modellen allerede er indkodet i kommunens dna. Enkeltheden i ABC-modellen er tiltalende.

Konklusion: Det har været til drøftelse og opfordre også til videre drøftelse og inspiration videre frem, men Sundhedsrådet ønsker ikke at gå aktivt ind i samarbejdet. 

Fraværende
  • Hans Østergaard
  • Ulla Svendsen
  • Per Høeg Sørensen
  • Mette Ballegaard
  • Jens Erik Damgaard
  • Stella Overgaard

Kopier link til punktet  -   Print

3: Opsamling på indsatser i de forpligtende samarbejder til at nå målene i Sundhedspolitikken.

Sagsnr: 23-017410

Sagsfremstilling

Siden seneste Sundhedsrådsmøde har der været afholdt et møde fælles for alle de forpligtende samarbejder og et møde i hvert af de forpligtende samarbejder. Der har på møderne været talt om hvilke indsatser, der kan arbejdes med for at nå målsætninger og mål i Sundhedspolitikken.

På mødet præsenteres kort de indsatser, der har været på tale i de forpligtende samarbejder.

Indstilling

Til orientering.

BilagBeslutning

De forpligtende samarbejder hilser målsætningerne i Sundhedspolitikken velkommen og disse taler ind i flere af de allerede igangværende initiativer. 

Indsatserne er ved at blive udarbejdet i de forpligtende samarbejder.

Fraværende
  • Hans Østergaard
  • Ulla Svendsen
  • Per Høeg Sørensen
  • Mette Ballegaard
  • Jens Erik Damgaard
  • Stella Overgaard

Kopier link til punktet  -   Print

4: Status Røgfri Fremtid

Sagsnr: 23-017410

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Kommune har siden 2017 været en del af det nationale partnerskab Røgfri Fremtid.

Som medlem af dette partnerskab er man forpligtet på at arbejde med indsatser, der til sammen skal være med til at sikre en røgfri fremtid for den kommende generation. Som den seneste del af disse indsatser har Sundhedscenter Vest faciliteret en proces, hvor Ringkøbing-Skjern Kommune i samarbejde med Erhvervsrådet og Kræftens Bekæmpelse har understøttet arbejdet for at mindst 11 private virksomheder har valgt at gå sammen om at indføre røgfri arbejdstid pr. 1. september 2023. Flere og flere virksomheder viser interesse for at være med. Derudover er der også virksomheder som ikke vil indføre røgfri arbejdstid lige nu, men som gerne vil gøre en indsats på et mindre niveau. Et fremtidigt håb for dette samarbejde er også at dele erfaringer med andre virksomheder i kommunen og måske inspirere andre virksomheder til også at indføre røgfri arbejdstid. .

På mødet drøftes næste skridt i forhold til arbejdet med Røgfri Fremtid. Det kunne for eksempel være en indsats målrettet idrætslivet. Sundhedscenter Vest har fået en henvendelse fra DGI om mulighed for at indgå et samarbejde om at skabe et røg- og nikotinfrit idrætsliv med fokus på nogle udvalgte idrætsenheder, som ønsker at indgå i samarbejdet.

 

 

For mere viden om Røgfri Fremtid se evt. disse to kampagnefilm:

Røgfri Fremtid – Talen, fra 2017: https://www.facebook.com/1677055535924085/videos/1690283477934624

Tak, fra 2019: https://www.facebook.com/RoegfriFremtid/videos/2545991035672601/

Eller se mere om røgfri fremtid på hjemmesiden: https://www.cancer.dk/roegfrifremtid/

Indstilling

Til orientering og drøftelse.

BilagBeslutning

Trine Burmølle skitsere projektet frem til nu. 

Skal kommunen nu gå ind i et samarbejde med DGI og haller og foreninger om røg- og nikotinfrit idrætsliv. DGI vil i dette samarbejde være projektleder og køre processen. 

Sundhedsrådet ønsker at der arbejdes videre med projektet og hvordan er status på nuværende tidspunkt, her efter træffes en beslutning. Punktet bliver taget op igen på det kommende Sundhedsrådsmøde.

Stormøde med kultur og hallerne mandag 6. november kl. 16.30-20.30 

 

 

Fraværende
  • Hans Østergaard
  • Ulla Svendsen
  • Per Høeg Sørensen
  • Mette Ballegaard
  • Jens Erik Damgaard
  • Stella Overgaard

Kopier link til punktet  -   Print

5: Sundhedsugen 2024

Sagsnr: 23-017410

Sagsfremstilling

Sundhedsugen har været et af de første arrangementer som er blevet iværksat efter kommunesammenlægningen og etableringen af Sundhedscentret. Indholdet og formen har udviklet sig undervejs. Formålet med Sundhedsugen er at skabe dialog om sundhed og at inspirere til en sundere hverdag.

De seneste år er det blevet gjort ved, at der blev valgt et tema for sundhedsugen, som vi har produceret noget informationsmateriale og nogle ideer til aktiviteter ud fra. Der har også været afholdt 1-2 arrangementer til at understøtte det overordnede tema. Derudover har arbejdsgruppen forsøgt at understøtte at forskellige enheder selv har kunnet afholde lokale aktiviteter i Sundhedsugen ved at have en pulje, hvor der kunne søges op til 4.000 kr. pr. enhed til at afholde en aktivitet i Sundhedsugen. Det har givet anledning til at de deltagende enheder kunne prøve nye ideer af. Det har i høj grad været aktivitetscentrene for ældre, daginstitutioner og til dels skoler og aktivitets- og beskæftigelsessteder under Handicap & Psykiatri som har benyttet sig af puljen til aktiviteter.

Sundhedsugen 2023

Typisk for Sundhedsugen har været at det i høj grad har været kommunale enheder som har deltaget. Derfor forsøgte arbejdsgruppen i 2023 med en ny tilgang, nemlig 5-kamp. Ideen var at der ikke behøvede at være nogen der skulle arrangere noget selv for, at man kunne være med i Sundhedsugen, men i stedet at man kunne tilmelde et hold på 3-30 personer og derigennem være med ved at deltage i de fem konkurrencer, som 5-kampen omhandlede. De fem konkurrencer var udvalgt for, at det skulle være noget som nemt kunne sættes ind i en hverdag, og som dækkede forskellige aspekter af sundhed. Der var konkurrencer i antal skridt, antal kilometer på cykel, få noget til at gro, deltage i en leg med vand og tage på udflugt i skoven/på stranden/på heden. Man kunne så vælge at udfordre andre og konkurrere imod eller bare deltage som hold og se hvordan man klarede sig.

Erfaringer fra 5-kampen:

  • Nogle af deltagerne sagde at 5-kampen var for kompliceret og ikke alle havde helt forstået konceptet. Andre gav udtryk for at det var let at deltage i og nemt at gå til.
  • Der var nogle udfordringer med, at den online pointregistrering ikke helt fungerede for alle – på trods af mange tests forud, så er der nogle ting, hvor man ikke på forhånd kan se, om det fungerer.
  • Der var stadig en overvægt af kommunale enheder, men der var også 4 virksomheder og 2 foreninger af de 25 deltagende hold.
  • Nogle enkelte hold konkurrerede imod hinanden, men de fleste er bare gået op i at have en god uge hos sig selv.
  • Flere har uofficielt kommenteret på at ”børnene går helt vildt op i det” og ”der er mange flere der cykler til skole i denne uge” eller ”vi går lige en ekstra tur i skoven for at få flere point”.
  • Der er i 2023 brugt omkring 50.000 kr. på Sundhedsugen, heraf er hovedparten af disse er brugt på at oprette det digitale pointsystem. Tidligere år har der været brugt omkring 100.000 kr.på Sundhedsugen, hvoraf en stor del af pengene er gået til at give tilskud til aktiviteter samt til PR. I 2023 har der været ca. lige så mange deltagere i 5-kampen som der plejer at være til de aktiviteter, der har været givet penge til. Men fordelingen har været lidt anderledes, blandt andet ved at flere virksomheder har deltaget.
  • Udover deltagerne i 5-kampen har der også (som der også plejer at være) været nogen som har haft deres egen sundhedsuge, men som stadig føler sig som en del af noget større fordi det er noget hele kommunen har fokus på.

 

Ud over de enheder, som deltager i det der er arrangeret fra arbejdsgruppens side, så er der også en del der giver udtryk for at de har deres egne aktiviteter i Sundhedsugen og at det er en god anledning til på en eller anden vis at sætte fokus på sundhed og forsøge at gøre nogle ting lidt anderledes. Det giver for dem god mening, at Sundhedsugen er for hele kommunen og de på den måde er en del af noget større, selv om deres egne aktiviteter ikke som sådan er relateret til de andre ting der foregår. Det er uvist, hvor mange enheder der er i denne gruppe, som selv står for deres Sundhedsuge, men der er hvert år nogle som giver udtryk for at det er godt at have et fælles fokus på sundhed.

Indstilling

Til drøftelse

Hvordan synes Sundhedsrådet, at der skal arbejdes med Sundhedsugen 2024? Skal arbejdsgruppen bygge videre på at modellen fra 2023 med en mere simpel version af femkampen, eller skal der hellere arbejdes ud fra den tidligere model hvor enhederne kunne søge penge til egne aktiviteter, eller skal der arbejdes i en helt anden retning?

Har Sundhedsrådet et forslag eller ønske til tema for Sundhedsugen 2024?

Sammensætning af arbejdsgruppen for Sundhedsugen 2024.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Trine Burmølle gennemgår historien for sundhedsugen og her efter erfaringerne fra dette års sundhedsuge.

Drøftelse af sundhedsugen 2024: 

  • Sundhedsugen er meget mere end det der foregår i kommunalt regi 
  • Kulturcenteret kunne tænkes mere ind.
  • Elementet om at få noget til at gro var et hit. 
  • Der ønskes et større fokus på den mentale sundhed 
  • Større fokus på at inddrage flere aktører, her nævnes menighedsråd som forslag 

 

 

Fraværende
  • Hans Østergaard
  • Ulla Svendsen
  • Per Høeg Sørensen
  • Mette Ballegaard
  • Jens Erik Damgaard
  • Stella Overgaard

Kopier link til punktet  -   Print

6: Eventuelt

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

16. november temadag for virksomheder, med fokus på trivsel og arbejdsglæde 

Der arbejdes videre med oplæg om digitaltrivsel til kommende Sundhedsrådsmøde 

 

Fraværende
  • Hans Østergaard
  • Ulla Svendsen
  • Per Høeg Sørensen
  • Mette Ballegaard
  • Jens Erik Damgaard
  • Stella Overgaard
Kontaktoplysninger
Trine Bloch Burmølle

Sekretær for Sundhedsrådet

Trine Bloch Burmølle
Kirkegade 3
6900 Tarm