Referat: 30. januar 2024 kl. 15:30

Mødelokalet, Rødkløvervej 4, Ringkøbing
Handicaprådet

Deltagere

  • Hans Pinderup
  • Kim Ulv Christensen
  • Susanne B. Udengaard
  • Helene Madsen
  • Karsten Jensen
  • Gitte Foldager Pedersen
  • Line Loldrup
  • Anne Trine Larsen
  • Carsten Bjerg

Fraværende

  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden og referat

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Godkendelse af referat fra sidste møde samt dagsorden til dagens møde.

Indstilling

Til godkendelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Godkendt.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

2: Høring af udkast til kvalitetsstandarder - Ringkøbing-Skjern Kommune

Sagsnr: 23-026861

Sagsfremstilling

Myndighedsleder Kirsten Bjerg deltager i behandlingen af punktet kl. 15.30, hvor hun vil informere om kvalitetsstandarderne. 

Kvalitetsstandarden for ydelser leveret fra Sundhed og Omsorg skal revideres årligt.

Social- og Sundhedsudvalget behandlede på sit møde den 17. januar 2024 udkast til kvalitetsstandarden for 2024 og godkendte, at det præsenterede udkast sendes i høring i Handicapråd og Ældreråd forud for endelig godkendelse på udvalgets møde i marts 2024.

På mødet blev der udtrykt ønske om, at der udarbejdes en kvalitetsstandard for socialtandplejen. Dette er efterfølgende sat i værk, men der foreligger ikke på nuværende tidspunkt et udkast, som kan indgå i høringen.

På baggrund af udvalgets beslutning fremsendes hermed udkast til kvalitetsstandard til Handicaprådet med anmodning om fremsendelse af høringssvar med svarfrist senest den 23. februar til afdelingsleder i Myndighedsafdelingen Kirsten Bjerg (kirsten.bjerg@rksk.dk).

Læsevejledning:

I det fremsendte udkast ses markeringer af tekst med hhv. rød, grøn og blå farve. Farverne betyder:

  • Rød tekst foreslås tages ud
  • Grøn tekst er forslag til ny tekst
  • Blå markeringer er tekst, som udvalget er bedt forholde sig særligt til.

Sammen med udkast til kvalitetsstandard er der udarbejdet et kort notat, hvor de væsentlige ændringer er nævnt og beskrevet.

Indstilling

Til information og drøftelse i Handicaprådet med henblik på afgivelse af høringssvar.

BilagBeslutning

Kirsten Bjerg orienterede om kvalitetsstandarderne.

Kvalitetsstandarden forventes at blive revideret til en mere brugervenlig model næste år.
I teksten er sætningen ”Kompensere for” ændret til at ”afhjælpe”. Det er en lovgivningstekst.
Det bør ikke give nogen betydning for bevillingen. Det er en sproglig ændring. Borgerne skulle ikke opleve ændret bevillingspraksis.

Det blev drøftet om den nye ældrelovgivning får betydning for kvalitetsstandarden. Det er forventningen, at nogle hjælpemidler forventes at skulle uddeles i stedet for at bevilliges.
Der er lavet quickservice på hjælpemiddeldepotet, hvor der i en prøveperiode gives rollatorer.

Frit valg til diabetes hjælpemidler i forhold til kropsbårne hjælpemidler blev drøftet samt dækskiftning på kørestole og om der bør skelnes mellem service- ,fører- og socialhunde.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

3: Høring vedr. afvikling af midlertidige boliger på Fredensgade

Sagsnr: 23-025256

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget godkendte den 13. december 2023, at administrationen kan arbejde videre med at afvikle de 4 pavilloner på Fredensgade og at der fra 1. januar 2024 ikke visiteres borgere til pavillonerne.

Social- og Sundhedsudvalget besluttede, at sende forslaget i høring i Handicaprådet og FagMED med henblik på endelig beslutning på et kommende møde i Social- og Sundhedsudvalget.

Baggrund:
Handicap og Psykiatri har mange ledige boliger af typen længerevarende boliger. Social- og Sundhedsudvalget har på temamøder i 2023 givet politiske signaler om, at reducere i mængden af boliger.  

Handicap og Psykiatri har en række fleksible boliger/pavilloner til forskellige målgrupper på handicap- og psykiatriområdet, henholdsvis:

  • Pavillonerne ved Fredensgade (borgere med ADHD og autisme)
  • Pavillonerne ved Rosengården (borgere med sindslidelser)

Pavillonerne er boliger til borgere i midlertidige botilbud og blev opført som et led i Handicap og Psykiatris strategiplan for udvikling af egne tilbud 2016-2019. Strategiplanen havde baggrund i et ønske om primært at anvende egne botilbud fremfor at købe pladser.

Pavillonerne ved Fredensgade er et tilbud med fire boliger til borgere med ADHD og autisme. Tilbuddet ligger på Fredensgade 30 ved botilbuddet Fredensgade i Skjern. Ændrede energikrav betyder, at pavillonerne ikke længere er lovligt opsat.

Handicap og Psykiatri anbefaler, at pavillonerne afvikles i takt med, at borgerne flytter ud af pavillonerne. Serviceniveauet for disse midlertidige boliger er, at borgerne kan bo i boligerne i op til 3 år. Pavillonerne vil derfor blive afviklet indenfor en 3 årige periode. 

Borgere med ADHD og autisme, som har behov for et midlertidige botilbud vil blive visiteret til andre tilbud.

Handicap og Psykiatris vurdering af behovet for de 4 pavilloner.
Handicap og Psykiatri forventer også fremadrettet at have brug for boliger til midlertidige botilbud. Fagområdet køber i dag et betydeligt antal pladser til midlertidigt botilbud.

Da pavillonerne ikke længere lever op til energikravene og ikke længere er lovlig opsat, er det vurderingen, at de fremover ikke skal anvendes. Det er ikke økonomisk rentabelt, at renovere pavillonerne.

Da der bor borgere i alle 4 pavilloner, er forslaget at boligerne afvikles i takt med at borgerne flyttes ud. Det betyder, at der ikke længere vil blive visiteret borgere til pavillonerne på Fredensgade. Primo 2024 bliver den første pavillon ledig.

Kommende borgere vil i stedet blive visiteret til andre tilbud. Det kan være tilbud som Handicap og Psykiatri køber i andre kommuner eller hos private tilbud. Endvidere har Handicap og Psykiatri en del ledige boliger og der kunne ses på, om nogle af disse kan anvendes eller om der skal opføres nye fleksible boliger på grunden på Fredensgade a la de pavilloner, som er på Rosengåden, da disse er af en anden standard og lever op til energikravene.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Handicaprådet afgiver høringssvar til forslaget om lukning af midlertidige boliger på Fredensgade.

BilagBeslutning

Handicaprådet ser det som positivt, at man lukker de midlertidige boliger på Fredensgade, da boligerne ikke længere lever op til energikravene og ikke længer er lovligt opsat. Det er en forbedring af vilkårene, at man etablerer andre midlertidige botilbud. 

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

4: Socialtilsyn Midt tilsyn i 2023 i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 24-001995

Sagsfremstilling

Socialtilsyn Midt har ansvaret for at føre tilsyn med sociale tilbud for udsatte børn og voksne. Retningslinjer for tilsyn er beskrevet i lov om socialtilsyn. I denne fremgår blandt andet, at Socialtilsyn Midt årligt, efter afvikling af alle tilsynsbesøg, skal udarbejde en individuel rapport til hver tilbud på baggrund af tilsynet. 

Socialtilsynet skal aflægge tilsynsbesøg minimum 1 gang om året. Nogle af tilsynsbesøgene skal være uanmeldte. Socialtilsynet har mulighed for at træffe afgørelse om påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse.

Fagområdet Handicap og Psykiatri det overordnede ansvar for sikre en god kvalitet på de enkelte tilbud. En gang om året fremlægges tilsynets vurderinger for Social- og Sundhedsudvalget med henblik på, at udvalget følger udviklingen af kvaliteten på området. 

Socialtilsyn Midt har i år 2023 ført tilsyn med Center Vest, Center Bakkehuset, Center for Socialpsykiatri, ADHD og Autisme, Å-Center Syd, Skelbæk Centret og Holmehusene.

Socialtilsyn Midt har, efter tilsyn med Ringkøbing-Skjern Kommunes centre vurderet, at centrene efter en samlet vurdering har den fornødne kvalitet.

Tilsynet tager i dets tilsynsbesøg og afrapportering udgangspunkt i kvalitetsmodellen. Der anvendes en 5 trins skala: 5. i meget høj grad opfyldt. 4. i høj grad opfyldt. 3. i middel grad opfyldt. 2. i lav grad opfyldt. 1. i meget lav grad opfyldt.

Indikatorer og kriterier, der anvendes er: Uddannelse og Beskæftigelse, Selvstændighed og relationer, Målgruppe/Metoder/Resultater, Sundhed og Trivsel, Organisation og Ledelse, Kompetencer, Fysiske rammer

Nedenstående tabel afspejler Socialtilsynets gennemsnitlige vurdering af kvaliteten i centrene fordelt på de syv temaer.

 

Uddannelse

og

beskæftigelse

Selvstæn-

dighed og

relationer

Målgruppe

metoder og

resultater

Sundhed

og trivsel

Organisa-

tion og 

ledelse

Kompe-

tencer

Fysiske

rammer

 Center Vest 3 4,34,5 4,5 4,5 

 Center

Bakkehuset

 4 4,74,8 4,1 4,2 4,5 

 Center for

Socialpsyk.

 2,5 4,74,3 4,6 4,5 3,3 
 Å-Center Syd 4,54,7 4,8 4,5 3,3 4,5

5

 Skælbæk

Centret

 4,4 4,34,3 4,6 4,4 4,5 
 Holmehusene 24,3 3,8 3,6 3,5 3,5 4,3 

Området har særligt fokus på de områder, hvor tilbuddene scorer under 4. Det vurderes i forlængelse heraf, at tilbuddene skal have en særlig opmærksomhed på at mindske personalegennemstrømning og viden indenfor anvendelse og indberetning af magt. 

Tilsynsrapporterne er udfærdiget i 2023, og der er igangsat handlinger, hvor tilbuddene har en lavere score end 4.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovbekendtgørelse nr. 171 af 28. januar 2022 om socialtilsyn.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Handicaprådet afgiver høringssvar.

BilagBeslutning

Handicaprådet vurderer, at det generelt er meget fine scorer. De ville gerne have haft sammenligningstal fra 2022.

Resultaterne for Bakkehuset og Holmehusene er overraskende.

Scorerne på ”Uddannelse og Beskæftigelse” er lave, men der er bevidsthed om, at der er fine beskæftigelsesmuligheder i gang, hvorfor det er forventning at scorerne næste år er højere. Det vil fremme sundhed og trivsel.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

5: Danskeres syn på mennesker med handicap

Sagsnr: 24-001919

Sagsfremstilling

Drøftelse af danskeres syn på mennesker med handicap v. Karsten Jensen.

DH står bag en ny befolkningsundersøgelse, som mere end 4.000 danskere har deltaget i. Befolkningsundersøgelsen viser, at vi er langt fra et ligeværdigt samfund og har brug for et bedre syn på mennesker med handicap.

DHs nyhedsbrev kan tilgås på vedlagte link https://mailchi.mp/4fd6c0c55967/dh-input-9135266?e=527d205974

Der henvises ligeledes til podcast fra Det Centrale Handicapråd med titlen Er det et handicap?, udarbejdet af Felix Smith https://dch.dk/er-handicap

Under punktet drøftes Line Loldrups forslag om billedserie.

Indstilling

Til drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Punktet blev drøftet. Det overvejes om Handicaprådet fremover skal være en del af West Awards.

Kommunikation med mennesker med handicap blev drøftet bl.a. solsikkesnoren, podcast med Felix, fag i skolen, billedserie og film om tilgængelighed i kommunen.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

6: Orientering om Børn og Families Forebyggelsesstrategi

Sagsnr: 23-024034

Sagsfremstilling

På baggrund af et ønske om at styrke den strategiske udvikling af forebyggelsesindsatser for børn og unge i Ringkøbing-Skjern Kommune, har Børn og Familie udarbejdet en forebyggelsesstrategi, der skal være retningsgivende for afdelingens forebyggelsesindsatser de kommende fire år (2024-2028).

Formålet med strategien er at sikre, at medarbejderne i Børn og Familie har en fælles forståelse af forebyggelse og arbejder ud fra et fælles, fagligt udgangspunkt. Dernæst skal strategien danne analytisk bagtæppe for de prioriteringer, der træffes ift. udvikling og justering af forebyggelsesindsatser.

Strategien understøtter den vedtagne Børne- og Familiepolitik samt Børn og Families kerneopgave "Vi samarbejder om at styrke sundhed, trivsel og læring for alle børn og unge i Ringkøbing-Skjern Kommune".

Forebyggelsesstrategien er bygget op omkring fem principper (Tidlig indsats/Det almene område/Kvalitet/Helhedsorienteret og individuelt/Tilknytning til hverdagslivet) og har som målgruppe alle børn og unge i Ringkøbing-Skjern (0-22 år).

Indsatserne i strategien fordeler sig på 3 områder, der defineres som:

  • Almen forebyggelse og sundhedsfremme (75-85% af børn og unge): Børn og unge, der modtager de almene indsatser eller har en forbigående udfordring, der kan løses af en kortvarig indsats.
  • Foregribende forebyggelse (15-25% af børn og unge): Børn og unge, der visiteres til indsatser ud over de almene, fordi de viser tegn på trivselsproblemer, som ikke kan løses af en enkeltstående, kortvarig indsats.
  • Indgribende forebyggelse (1-3% af børn og unge). Børn og unge, der visiteres til ressourcekrævende og længerevarende indsatser, fordi de viser tydelige og gentagne tegn på mistrivsel over en længere periode.
Forebyggelsesstrategien er godkendt i Børne- og Familieudvalget d. 22. november 2023.

Indstilling

Børn og Familie indstiller, at Handicaprådet tager orienteringen til efterretning. 

BilagBeslutning

Orienteringen blev taget til efterretning. Handicaprådet finder, at det er fint at der bliver muligheder for alle børn.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

7: Orientering om handleplaner afledt af Børne- og Familiepolitikken på Børn og Familieområdet

Sagsnr: 23-026659

Sagsfremstilling

Administrationen har på baggrund af den vedtagne Børne- og Familiepolitik udarbejdet grundlaget for de handleplaner, Børn og Familie skal arbejde med de kommende tre år.

Processen med udarbejdelse af handleplaner startede i lederteamet, som definerede de overordnede fokusområder inden for hvert politisk tema, hvorefter medarbejderne gav input til handleplanerne på en fælles strategidag for hele Børn og Familie.

Overskrifterne for handleplanerne er nu fastlagt, lige som der er lavet en procesplan for det konkrete arbejde med handleplanerne. Arbejdet vil pågå over de kommende tre år, hvor lederteamet i Børn og Familie løbende vil prioritere i de 11 fokusområder og nedsætte arbejdsgrupper, der konkret skal handle på de udvalgte fokusområder. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Handicaprådet tager orienteringen til efterretning. 

BilagBeslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

8: Orientering om overholdelse af sagsbehandlingsfrister på Familierådgivningens område

Sagsnr: 23-024039

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget har i februar 2023 godkendt reviderede sagsbehandlingsfrister for
Familierådgivningens område. Familierådgivningens sagsbehandlingsfrister er offentligt tilgængelige
på kommunens hjemmeside:
https://www.rksk.dk/om-kommunen/organisation/sagsbehandlingsfrister

En søgning på overskredne sagsbehandlingsfrister i perioden 1.oktober 2022 til og med 1. oktober
2023 viser følgende:

Hjemmetræning § 32a

0 overskridelser

Merudgifter børn § 41

3 overskridelser

Komp. for tabt arbejdsfortjeneste § 42

4 overskridelser

Ledsagelse for børn og unge mellem 12-18 år

0 overskridelser

Udarbejdelse af børnefaglig undersøgelse § 50

47 overskridelser

Økonomisk støtte § 52 a stk. 1 nr. 1

0 overskridelser

Afløsning eller aflastning § 84 stk. 1 jf. § 44

0 overskridelser

Ligesom tidligere år er de fleste af overskridelserne på børnefaglige undersøgelser. Tallet for
overskridelserne var forrige år 49, mens det sidste år var faldet til 30 - for igen at stige til 47 i år.

Der er flere årsager til, at tidsfristen overskrides:

  • I perioden oktober 2022 til oktober 2023 er der sket en markant stigning i antallet af afgørelser
    om børnefaglig undersøgelse fra 162 afgørelser i sidste optællingsperiode til 220 afgørelser i
    aktuelle optællingsperiode.
  • Ventetid hos samarbejdspartnere på materiale til belysning af barnets og familiens forhold.
  • Aftaler om eksempelvis børnesamtaler, partshøringer og samarbejdsmøder (herunder
    inddragelse af anden ekspertise) udsættes eller aflyses.
  • Familierådgivningens organisering har frem til 31. marts 2023 indebåret, at der skete et
    rådgiverskifte, når der blev truffet afgørelse om børnefaglig undersøgelse, hvilket kunne
    forsinke processen. Dette skifte sker ikke længere, men organisationsændringen har betydet,
    at mange børn og familier har skiftet rådgiver, hvilket har givet yderligere forsinkelser i 2023.

Tidsrammen for udarbejdelse af en børnefaglig undersøgelse er 4 måneder (beregnet fra den dato,
underretningen modtages). Hvis det vurderes nødvendigt, iværksættes der indsatser sideløbende
med, at den børnefaglige undersøgelse udarbejdes.

Fra januar 2024 vil Familierådgivningens opgaver skulle tilrettelægges efter bestemmelserne i
Barnets Lov. Dette forventes at kunne have indflydelse på sagsbehandlingsfristerne, da der stilles nye
krav på nogle af de berørte områder. Modsat er forventningen, at der fremadrettet skal udarbejdes
markant færre børnefaglige undersøgelser, hvilket antages at have en positiv indflydelse på det
samlede antal overskridelser.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Retssikkerhedsloven § 3

  • stk. 1: Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med
    henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
  • stk. 2: Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid
    der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal
    offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have
    besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.

Indstilling

Børn og Familie indstiller, at Handicaprådet tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning. Handicaprådet ville gerne have de 47 undersøgelser præciseret i forhold til, hvad er den korteste overskridelser og hvad den længste overskridelse. Der ønskes en mere læsevenlig oversigt.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

9: Partnerskabsaftale med DGI og Parasport Danmark

Sagsnr: 24-001919

Sagsfremstilling

Line Loldrup orienterer om samarbejdsaftale mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og DGI, godkendt på Social- og Sundhedsudvalgets møde den 17. januar 2024.

Partnerskabets primære formål er

  • At styrke frivilligheden, så de lokale foreningsfællesskaber for de bedst mulige vilkår.
  • At styrke bevægelse og foreningsdeltagelse, især for de målgrupper, som ikke af sig selv har tradition eller mulighed for et fysisk aktivt liv.

At udvikle den måde, vi samarbejder på tværs af DGI og Ringkøbing-Skjern Kommune samt eventuelt andre idrætsaktører. Ambitionen er at koordinere indsatser og tilbud, så de giver størst mulig værdi for kommunens borgere og foreninger

Der henvises til sagsfremstillingen til Social- og Sundhedsudvalgets møde, pkt 8.

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning. Handicaprådet ønsker en opmærksomhed på dem, der ikke bor på et botilbud og borgere med et fysisk handicap.

Aftalen matcher godt til forebyggelsesstrategien.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

10: Handicaprådets økonomi

Sagsnr: 24-001917

Sagsfremstilling

Formanden orienterer om status på Handicaprådets økonomi pr. ultimo 2023.

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Formanden orienterede om økonomien. Der er brugt 30.890 kr. ud af de 52.000 kr. I 2024 har Handicaprådet fået samme budget som i 2023.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

11: Meddelelser fra formanden

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Meddelelser fra formanden, herunder om uddeling af handicapprisen 2023.

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Formanden orienterede om, at Soltra har fået årets handicappris. Soltra har bidraget til en stor udvikling. 

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

12: Orientering fra de politiske udvalg

Sagsnr:

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget orienterede om Partnerskabsaftale med DGI. Der samarbejdes om at alle børn får frivillighed på skoleskemaet.

Beskæftigelsesudvalget orienterede om, at der er mange borgere under 40 år som får tilkendt førtidspension. Mange af dem har psykiske udfordringer. Det er bekymrende at mange psykisk mistrives.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

13: Orientering fra afdelingerne

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Beskæftigelse
  • Børn og Familie
  • Handicap og Psykiatri

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Beskæftigelse orienterede om:

  • Der er i stigende grad en gruppe yngre borgere, som er tilkendt førtidspension og som gerne vil i gang med noget. De har en større mod på livet og vil være en del af et arbejdsfælleskab. Skånejob er i stigning og nogle taler om at opgive pensionen.
  • Temamøde om handicappede i job. Fagchefen for beskæftigelse skal holde oplæg om Soltra og socioøkonomiske virksomheder.
  • Indsats på tværs af Beskæftigelse og Handicap og Psykiatri om at få flere borgere ud i virksomheder.

Børn og Familie orienterede om:

  • Der er en budgetudfordring, så der er vedtaget en investeringsstrategi. Processen er igangsat.

    Der er en tværgående styregruppe på tværs af Børn og Familie, Viden og Strategi, Dagtilbud og undervisning og Handicap og Psykiatri. Der kigges bl.a. på andre måder at samarbejde på for borgere mellem 15-25 år. Indsatser kigges efter.

  • Topmøde på Børn og Familieområdet.

Handicap og Psykiatri orienterede om:

  • Budgetudfordringer
  • Tomme botilbudspladser.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

14: Orientering fra Tilgængelighedsudvalget

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Tilgængelighedsudvalgets referater kan ses under Råd og Nævn på hjemmesiden og af medlemmerne i First Agenda under Tilgængelighedsudvalget. 

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Intet.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

15: Eventuelt

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Emner under eventuelt.

Punkter til næste møde i Handicaprådet skal være formanden i hænde senest søndag den 17. marts 2024.

Indstilling

Til drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

På sidste Handicaprådsmøde blev der fortalt om reparationshjælpemidler. Karsten Jensen har været på besøg på hjælpemiddeldepotet. Der blev kigget på indgangsvinklen til kommunens hjemmeside vedr. hjælpemidler. Der var en god dialog.

Helene Madsen vil være med i bestyrelsen for Ældrefestivalen. Festivalen holdes i oktober i Ringkøbing.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

16: Emner til kommende møder

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  1. Prioritering af emner til kommende møder i Handicaprådet.
    Handicaprådets medlemmer opfordres til at komme med punkter til drøftelse på møderne.

    Kendte emner til kommende møder:

    • Orientering om samarbejdsaftale om børn og unge i psykisk mistrivsel (april 2024)
    • Emner til dialogmøde med Social- og Sundhedsudvalget den 2.5.2024 (april 2024)
    • Strategi for digital transformation v. Mette Viftrup (april 2024)
    • Opfølgning på dialogmødet med Social- og Sundhedsudvalget 2.5.2024 (juni 2024)
    • Skolevægring v. Anne Trine Larsen.
    • Orientering om forebyggelsesstrategi v. Anne Trine Larsen
    • Orientering om rapport fra ekspertudvalget på det sociale område v. Line Loldrup
    • Handicapprisen 2024 v. Gitte Foldager
    • Autismestrategi v. Kim Ulv Christensen
    • Evaluering af Handicaprådets møder 2024
    • Mødeplan 2025
    • Høringer:
      • Tilsynsrapporter - Handicap og Psykiatri (årligt SSU februar)
      • Kvalitetsstandarder i Sundhed og Omsorg
      • Magtanvendelser - Handicap og Psykiatri (årligt SSU juni)
      • Budgettet - resultatet af budgetkonferencen (årligt ca. 01.09)
      • Andet?

     
  2. Drøftelse af emner, som Handicaprådet ønsker at få drøftet i Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Til drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Autismestrategien skal ændres til at være en evaluering af autismestrategien.

Der skal et nyt punkt på - status på partnerskabsaftalen med DGI Vestjylland og Parasport Danmark.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

17: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Fraværende
  • Jens Erik Damgaard
Kontaktoplysninger
Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri
Brogårdsvej 2
6950 Ringkøbing