Referat: 5. oktober 2023 kl. 15:30

Mødelokalet, Rødkløvervej 4, Ringkøbing
Handicaprådet

Deltagere

  • Hans Pinderup
  • Susanne B. Udengaard
  • Helene Madsen
  • Gitte Foldager Pedersen
  • Carsten Bjerg
  • Jens Erik Damgaard
  • Anne Trine Larsen
  • Line Loldrup
  • Karsten Jensen

Fraværende

  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden og referat

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Godkendelse af referat fra sidste møde samt dagsorden til dagens møde.

Indstilling

Til godkendelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Referatet og dagsordenen blev godkendt.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

2: Barnets Lov

Sagsnr: 23-002513

Sagsfremstilling

Pr. 1. januar 2024 træder Barnets Lov i kraft. Med loven får de børn, der har brug for hjælp, deres egen lov og skrives således ud af Lov om Social Service (Serviceloven).

En del af Servicelovens bestemmelser er videreført i stort set uændret form i Barnets Lov, men der er samtidig indført nye og ændrede bestemmelser.

Blandt andet bliver der endnu mere fokus på reel inddragelse af børn og unge i egen sag, der bliver ændrede krav til sagsbehandlingsprocesserne og iværksættelse af indsatser, og der bliver krav om, at der i visse tilfælde skal deltage to socialrådgivere i sagsbehandlingen.

Leder af Familierådgivningen, Lise Friis deltager i mødet kl. 15.30, hvor hun vil orientere om Barnets Lov.

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Lise Friis orienterede om Barnets lov. Der er ikke et særligt afsnit i loven omkring børn med funktionsnedsættelser, men de regler, der er i barnets lov, gælder også børn med funktionsnedsættelser.

Orienteringen blev taget til efterretning.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

3: Ydelseskatalog for Sommerfuglen

Sagsnr: 23-002513

Sagsfremstilling

I 2019 blev Sommerfuglen etableret som et internt dags-/døgnaflastningstilbud og afløsningstilbud til børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Sommerfuglen er organiseret under Familiecentret i Børn og Familie og tilbyder ydelser efter §84 i Serviceloven. Iflg. Servicelovens §84 skal kommunen tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Bestemmelsen gælder både børn, unge, voksne og ældre.

Ydelseskataloget beskriver de aflastnings- og afløsningstilbud som Sommerfuglen tilbyder.

Leder af Familiecentret, Birgit S. Nielsen deltager i mødet kl. 16.00, hvor hun vil orientere om ydelseskataloget for Sommerfuglen.

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Birgit orienterede om dag- og døgnaflastningstilbuddet Sommerfuglen. Der var været 68 børn tilknyttet tilbuddet siden opstarten i 2019. Der er også mulighed for afløsning i hjemmet og på Sommerfuglen. Målgruppen er børn med funktionsnedsættelser.

Man kan maks. være anbragt 14 døgn om måneden.

Orienteringen blev taget til efterretning.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

4: Autismestrategi for modtagere af kontant- og uddannelseshjælp, overgangsydelse og selvforsørgere

Sagsnr: 22-022235

Sagsfremstilling

Kim Ulv Christensen vil orientere om autismestrategi for modtagere af kontant- og uddannelseshjælp, overgangsydelse og selvforsørgere.

Formålet med en autismestrategi:
Formålet med at udarbejde en strategi for borgere med ASF, som modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp, overgangsydelse eller er selvforsørgende, er:

  • At videreudvikle den nuværende indsats for borgere med ASF med et særligt blik for den store individuelle variation i gruppens ressourcer, færdigheder og behov
  • At styrke den tværfaglige- og helhedsorienterede indsats for gruppen, som øger den enkelte borgers mulighed for at opnå tilknytning til uddannelse og/eller arbejdsmarked
  • At fremme borgerens livsmestring og udvikling af ADL-funktioner
  • At fremme borgerens oplevelse af mening og retning i sagsforløbet 

2-årig projektperiode:
Autismestrategiens forskellige elementer videreudvikles i praksis og implementeres henover en 2-årig projektperiode.

Indstilling

Til orientering.

BilagBeslutning

Punktet blev udsat.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

5: Handicapprisen 2023

Sagsnr: 23-010929

Sagsfremstilling

Status på uddeling af Handicapprisen 2023 samt drøftelse af CSR-kriterierne ved uddelingen. Det er en virksomhed, der skal have Handicapprisen i 2023.

Handicapprisen uddeles til en person, en personkreds eller gruppe, en organisation eller virksomhed, der som frivillige eller professionelt har arbejdet for lige muligheder for borgere med handicap. Handicapprisen uddeles ud fra nogle CSR-kriterier.

Det er på tidligere møder besluttet:

  • at indstilling af prismodtager baseres på rådets kandidatforslag
  • at der uddeles kun en pris, hvis der er kandidater, der falder ind under formålsbestemmelsen for handicapprisen
  • der har været ønske om, at indstillingerne skal ske på en progressiv måde via pressen og mere retningsbestemt f.eks. beskæftigelse og virksomheder det ene år og tilbud under Handicap og Psykiatri det andet år.
  • Uddelingen af Handicapprisen foregår ude hos modtagerne af prisen
  • Handicapprisen uddeles ud fra CSR-kriterier

Uddelingen af Handicapprisen foregår den 3. december 2023 - hos modtagerne af prisen.

Dommerkomitéen består af Kim Ulv Christensen, Jens Erik Damgaard, Karsten Jensen og Gitte Foldager.

Indstilling

Til orientering og drøftelse af CSR-kriterierne ved uddelingen.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der er uddeling af prisen den 3. december 2023. Det blev drøftet, hvilken retning man skal kigge efter.

CSR kriterierne tages på en mailhøring blandt medlemmerne.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

6: Vedtægtsændringer for Handicaprådet

Sagsnr: 23-010989

Sagsfremstilling

Resumé:

I juni 2023 sendte administrationen vilkår for rådsarbejde i høring i Handicaprådet og Ældrerådet.
Høringssvarene fra de to råd har medført, at administrationen har justeret oplæg til vilkår for
rådene. Der vil bl.a. være flere muligheder for at modtage diæter fremover.

På baggrund af høringssvarene har administrationen udarbejdet ændringer i Ældrerådets
vedtægter. Vedtægtsændringer skal godkendes af Ældrerådet og Byrådet.

Sagsfremstilling:

Ældrerådet og Handicaprådet er til stor gavn for kommunens ældre samt personer med handicap. Det er vigtigt, at Byrådet og den kommunale administration har et godt samarbejde med Ældrerådet og Handicaprådet, og derfor er det afgørende, at medlemmerne af de to råd har hensigtsmæssige og tidssvarende arbejdsredskaber til løsning af de opgaver, som rådene udfører. 

Medlemmer af Ældrerådet har henvendt sig til administrationen med en række spørgsmål om, hvilke udgifter der dækkes for medlemmerne af rådet, og hvilke der ikke dækkes.

Administrationen har på baggrund af henvendelserne revurderet regelsættet for rådsarbejdet - og har udarbejdet forslag til vilkår for Ældrerådet og Handicaprådet. Forslag til vilkår har været i høring i begge råd i juni 2023. På baggrund af administrationens oplæg til vilkår samt rådenes høringssvar foreligger der nu et udkast til nye vedtægter for Handicaprådet (og ligeledes for Ældrerådet).

Ændringerne i vedtægterne uddybes i bilagsmaterialet - men helt konkret drejer ændringerne sig om følgende:

  • Rådsarbejde udføres ved hjælp af digitale løsninger. Rådsmedlemmer får udleveret iPads. Der tilbydes SIM-kort i iPads efter anmodning fra det enkelte rådsmedlem.
  • Kriterierne for at modtage diæter udvides. Rådsmedlemmer kan fremover også modtage diæter for deltagelse i formelle møder, som Social- og Sundhedsudvalget har besluttet, at rådet skal deltage i.
  • Kørselsudgifter godtgøres og rådene kan selv beslutte, om der køres efter lav eller høj takst. Uanset valg af takst skal udgifterne afholdes af rådene.
I bilag 1 fremgår Handicaprådets høringssvar samt administrationens kommentarer. I bilag 2 fremgår ændringer af §7 i vedtægterne. I bilag 3 fremgår de samlede vedtægter for Handicaprådet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ældreråd: Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, §31.
Handicapråd: Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, §37.
Lov om kommunernes styrelse, §16.

Medlemmer af Handicaprådet og Ældrerådet har ret til at modtage diæter, erstatning for
dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 i lov om
kommunernes styrelse.

Ved deltagelse i aktiviteter nævnt i § 16 skal medlemmerne have:

  • godtgørelse for dokumenterede nødvendige udgifter til børnepasning
  • befordringsgodtgørelse og godtgørelse for fravær fra hjemstedet
  • godtgørelse af dokumenterede nødvendige udgifter forbundet med et fysisk handicap
  • godtgørelse af dokumenterede nødvendige udgifter til pasning af syge nære pårørende.

Bemærk at der skal være en dokumenteret udgift at godtgøre.

Byrådet kan beslutte at godtgøre andre udgifter:

Byrådet kan beslutte at godtgøre andre udgifter, som er forbundet med deltagelse i de i § 16 nævnte
møder m.v. eller at yde anden støtte i forbindelse med deltagelse i møderne. Det er en betingelse, at støtten har nær sammenhæng med det kommunale hverv. Byrådet kan beslutte at godtgøre udgifter, der har nær sammenhæng med medlemmets kommunale hverv, f.eks. udgifter til telefonabonnement, internetadgang, avishold, kopiering m.v. eller sekretærhjælp m.v., mobiltelefon, computer, tablet, printer og internetforbindelse.

Bemærk at der skal være en dokumenteret udgift at godtgøre.

Økonomi

Udgifter til iPads, SIM-kort, diæter, kørsel m.v. afholdes inden for eget budget.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Handicaprådet godkender vedtægterne, som de fremgår i bilag 3.

BilagBeslutning

Handicaprådet godkendte vedtægterne.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

7: Evaluering af Handicaprådets møder

Sagsnr: 21-024542

Sagsfremstilling

Evaluering af Handicaprådets møder, herunder

  1. Forslag til optimering af Handicaprådets møder?
  2. Er indholdet relevant og meningsfuldt?
  3. Er referaterne tilfredsstillende?
  4. Involveres Handicaprådet i det, de skal involveres i?
  5. Er det rette mødeform?
  6. Er tidspunkt, længde og sted for afholdelse af møder de rette?
  7. Er antallet af møder passende?
  8. Er udsendelse af dagsorden 1 uge før mødets afholdelse passende?
  9. Andet?
Vi benytter metoden Tænk - tal - del.

Indstilling

Til drøftelse.

BilagBeslutning

Handicaprådet drøftede, om møderne kan holdes i et andet rum og om fordelingen af pladser kunne være anderledes. Fokus er at skabe så meget kommunikation som muligt.

Handicaprådet vurderer, at de involveres tilstrækkeligt.

Der er tilfredshed med referaterne. Handicaprådet bibeholder nuværende praksis.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

8: Handicaprådets mødeplan 2024

Sagsnr: 23-016720

Sagsfremstilling

Drøftelse og godkendelse mødedatoer i 2024:

Forslag til mødedatoer:

  1. Onsdag den 31.01.2024
  2. Onsdag den 10.04.2024
  3. Onsdag den 12.06.2024
  4. Onsdag den 04.09.2024
  5. Onsdag den 23.10.2024
  6. Onsdag den 04.12.2024

Herudover ønsker Social- og Sundhedsudvalget at afholde dialogmøde med Handicaprådet den 2. maj 2023 kl. 08.00 - 09.30 på Innovest.

Indstilling

Til drøftelse og godkendelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Det er den 2. maj 2024, der er møde med Social- og Sundhedsudvalget.

Onsdage er uheldig for et af medlemmerne. Det undersøges, om der er nogle onsdage, som kan ændres. Punktet tages op igen på næste møde.

Den 4. december 2024 kan Jens Erik Damgaard ikke deltage.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

9: Danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet 2022

Sagsnr: 23-016627

Sagsfremstilling

Line Loldrup og Anne Trine Larsen orienterer om Danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet 2022.

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Line og Trine orienterede om Danmarkskortet. De handleplaner der blev udfærdiget sidste år fortsætter i år.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

10: Direktionens strategiplan

Sagsnr: 23-002513

Sagsfremstilling

Line Loldrup vil på mødet orientere om direktionens strategiplan.

Indstilling

Til orientering og drøftelse. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Line Loldrup orienterede om Direktionens strategiplan og arbejdet med kerneopgaven.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

11: Status over Handicaprådets Økonomi

Sagsnr: 22-006214

Sagsfremstilling

Formanden orienterer om status på Handicaprådets økonomi pr. ultimo august 2023.

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Formanden orienterede om, at der er brugt 31% af budgettet.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

12: Meddelelser fra formanden

Sagsnr:

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Formanden orienterede om, at der er VISO konference den 5. december 2023, kl. 9.00 -16.00 i Nyborg. Handicaprådet opfordres til at deltage.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

13: Orientering fra de politiske udvalg

Sagsnr:

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Fra Beskæftigelsesudvalget blev der orienteret om, at Borgerservice har været udfordret på servicen. Der holdes en temadag om ungeindsatsen i Kommunen. Jobcentrene er ikke i fokus så meget mere.

Fra Børn og Familieudvalget blev der orienteret om et forsøg ”EUD 8”, hvor børn fra 8. og 9. klasse samles i en klasse og have undervisning på en erhvervsskole. Udvalget har sat fokus på at drøfte Børn og Familieområdet.

Fra Social- og Sundhedsområdet blev der orienteret om, at Handicap og Psykiatri i indeks ligger højt i forhold til andre kommuner på borgere i botilbud. Fokus er nu på at få borgere gjort selvhjulpne, og at de bor i egen bolig med støtte.

Der blev opfordret til at tage informationer med fra Byrådet.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

14: Orientering fra afdelingerne

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Beskæftigelse
  • Børn og Familie
  • Handicap og Psykiatri

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Handicap og Psykiatri orienterede om:

  • Projekt flere på flere timer.
  • Status på implementering besparelser fra budgetkonferencen
  • Ekspertudvalget (det bliver et punkt på et kommende møde)
  • Projekt med DGI og Parasport Danmark
  • Dagtilbud
  • Boligmassen i Handicap og Psykiatri

Børn og Familie orienterede om:

  • Arbejdet med skolefravær
  • Investeringsstrategien som blev vedtaget på en budgetkonference. Herunder et tværgående samarbejde om de 15-25 årige.
  • To temadage i efteråret – Byrådets temadag om unge og Børn og Familieudvalgets temadag om forebyggelse. Der arbejdes på en forebyggelsesstrategi.
  • Skoleværing (evt. et punkt til næste møde).

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

15: Orientering fra Tilgængelighedsudvalget

Sagsnr:

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der har været et møde siden sidst.

Der var ønske om, at referater fra møderne udsendes med dagsordenen til Handicaprådsmøderne fremover. Her henvises til, at referaterne kan ses under Råd og Nævn på hjemmesiden og af medlemmerne i First Agenda under Tilgængelighedsudvalget. 

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

16: Eventuelt

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Emner under eventuelt.

  • Punkter til næste møde i Handicaprådet skal være formanden i hænde senest søndag den 12. november 2023.

Indstilling

Til drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Til næste Handicaprådsmøde vil der være en julefrokost.

Der er afbud fra Trine og Trines suppleant til næste møde.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

17: Emner til kommende møder

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  1. Drøftelse af emner til kommende møder i Handicaprådet.
    Handicaprådets medlemmer opfordres til at komme med punkter til drøftelse på møderne.

    Kendte emner til kommende møder:

    • Status på sundhedsaftalen v. Anja Thoft Bach (30.11.2023)
    • Reparation af hjælpemidler (30.11.2023)
    • Diabeteshjælp (30.11.2023)
    • Hovedloven
    • Orientring om samarbejdsaftale om børn og unge i psykisk mistrivsel (april 2024)
    • Høringer:
      • Tilsynsrapporter - Handicap og Psykiatri (årligt SSU februar)
      • Magtanvendelser - Handicap og Psykiatri (årligt SSU juni)
      • Budgettet - resultatet af budgetkonferencen (årligt ca. 01.09)
      • Andet?

     
  2. Drøftelse af emner, som Handicaprådet ønsker at få drøftet i Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Til drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Strategi for skoleværing skal være et punkt til et kommende møde samt en orientering om ekspertudvalget på Handicap og Psykiatriområdet.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

18: TILLÆGSDAGSORDEN: Forslag om lukning af 3 på Spring

Sagsnr: 23-017764

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget godkendte på mødet den 20. september 2023, at Handicap og Psykiatri kan arbejde videre med at lukke 3 på Spring.

Social- og Sundhedsudvalget besluttede, at sende forslaget i høring i Handicaprådet og FagMED med henblik på endelig beslutning på et kommende møde i Social- og Sundhedsudvalget.

Sagsfremstillingen fra mødet i Social- og Sundhedsudvalget den 20. september 2023 er vedhæftet som bilag.

Baggrund

Handicap og Psykiatri har en række fleksible boliger/pavilloner til forskellige målgrupper på handicap-og psykiatriområdet, henholdsvis:

  • 3 på Spring ved Langagerparken (borgere med udviklingshæmning)
  • Pavillonerne ved Fredensgade (borgere med ADHD og autisme)
  • Pavillonerne ved Rosengården (borgere med sindslidelser)

Pavillonerne er boliger til borgere i midlertidige botilbud og blev opført som et led i Handicap og
Psykiatris strategiplan for udvikling af egne tilbud 2016-2019. Strategiplanen havde baggrund i et
ønske om primært at anvende egne botilbud fremfor at købe pladser.

3 på Spring er et tilbud med tre boliger til borgere med udviklingshæmning. Tilbuddet ligger på
Svinget 4 ved Langagerparken i Skjern. Ændrede energikrav betyder, at pavillonerne ikke længere er
lovligt opsat.

Handicap og Psykiatris vurdering af behovet for 3 på Spring

Handicap og Psykiatri vurderer, at fagområdet ikke længere har behov for 3 på Spring, og at behovet for tilbuddet ligeledes vil være begrænset i fremtiden. Der bor pt. ingen borgere i 3 på Spring, og der er ikke nogen borgere på vej til at blive visiteret til tilbuddet. Det vil således ikke få betydning for borgerne, hvis 3 på Spring bliver lukket.

Fagområdet vurderer, at 3 på Springs fysiske placering ikke er optimal, da det ligger afsides i forhold til de øvrige huse og fælleshuset i Langagerparken. Dette gør det svært for personalet på Langagerparken at observere borgerne og svært i rette tid at give den støtte, som borgere i midlertidigt botilbud har behov for.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Handicaprådet afgiver høringssvar til forslaget om lukning af 3 på Spring.

BilagBeslutning

Handicaprådet bakker op om lukning af 3 på Spring. Det er rettidig omhu at lukke et tilbud, der kun består af 3 pladser. Det er et godt tidspunkt, at lukke det, idet der ikke er borgere i tilbuddet.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

19: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Fraværende
  • Kim Ulv Christensen
Kontaktoplysninger
Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri
Brogårdsvej 2
6950 Ringkøbing