Referat: 2. februar 2023 kl. 15:30

Mødelokalet, Rødkløvervej 4, Ringkøbing
Handicaprådet

Deltagere

  • Carsten Bjerg
  • Susanne B. Udengaard
  • Line Loldrup
  • Helene Madsen
  • Kim Ulv Christensen
  • Karsten Jensen
  • Jens Erik Damgaard
  • Anne Trine Larsen
  • Hans Pinderup
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden og referat

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Godkendelse af referat fra sidste møde samt dagsorden til dagens møde.

Indstilling

Til godkendelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsorden og referatet blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Serviceniveau for kompensation for tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42

Sagsnr: 23-001122

Sagsfremstilling

Marianne Støjberg deltager i mødet kl. 15.30, hvor hun fremlægger punktet (30 min).

I følge servicelovens § 42 skal kommunalbestyrelsen yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.

Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen, der passer barnet.

Det beror altid på en konkret og individuel, socialfaglig vurdering, om barnet er omfattet af reglerne for kompensation for tabt arbejdsfortjeneste efter Servicelovens § 42.

For kommunens borgere vil et politisk vedtaget serviceniveau for kompensation for tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42 sikre, at alle borgere oplever en højere grad af ensartethed i sagsbehandlingen og i afgørelserne, og det vil betyde, at det for borgerne vil være mere gennemsigtigt og lettere gennemskueligt, hvad man kan modtage i hvilke situationer, samt hvorledes sagsbehandlingen forløber.

Det foreslåede serviceniveau er udarbejdet med inddragelse af lovgivning og tilhørende vejledninger og bekendtgørelser, Ankestyrelsens praksis samt erfaringsudveksling med andre kommuner.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Servicelovens § 138 giver en generel hjemmel for kommunalbestyrelsen til at fastsætte serviceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp efter loven.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Handicaprådet drøfter retningslinjerne for serviceniveauet og afgiver høringssvar. 

BilagBeslutning

Marianne Støjberg orienterede om formålet med udarbejdelsen af retningslinjerne. Fokus har været at synliggøre praksis, så borgerne kan navigere i paragrafferne. Der er ingen praksis- eller serviceændringer.

Handicaprådet drøftede retningslinjerne og tilkendegav, at rådet er positive over at retningslinjerne er lavet samt, at det er væsentligt at få synliggjort serviceniveauet, når det ikke er ens i alle kommuner. Det giver en bedre forventning.

Der var enighed om, at det er et godt og forståeligt materiale. 

Kopier link til punktet  -   Print

3: Borgerrådgiver

Sagsnr: 23-002513

Sagsfremstilling

Præsentation af borgerrådgiverfunktionen (30 min).

Borgerrådgiver Mia Uldum Lundsberg deltager i mødet kl. 16.00, hvor hun fortæller om borgerrådgiverfunktionen i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Indstilling

Til information og drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Mia orienterede om borgerrådgiverfunktionen i Ringkøbing-Skjern Kommune. Den har været i gang siden 1. april 2022. Funktionen har fokus på borgerens retssikkerhed. Funktionen omfatter følgende fagområder: Beskæftigelse, Børn og Familie, Handicap og Psykiatri samt Sundhed og Omsorg.

Borgerrådgiveren har fået 161 henvendelser i 2022. Der har været henvendelser fra alle områder dog mest fra Beskæftigelse. Gennemgående har henvendelserne drejet sig om lang sagsbehandling og vejvisning, hvis man har sager på flere områder. Det er meget de samme temaer og det samme i andre kommuner.

Der er ikke ventetid, man kan bare henvende sig.

Der blev drøftet om man kan spare penge ved at have funktionen. På sigt er det vurderingen, at der kan spares penge.

Erfaring indtil er, at der er tilfredshed med funktionen både fra borgerne og forvaltningen. Der har været nogle borgere, som borgerrådgiveren har kunne hjælpe, men også andre hun ikke kunne.

Der var enighed om, at det er godt, at man kan henvise til borgerrådgiveren.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Socialtilsyn Midt tilsyn i 2022 i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 22-017102

Sagsfremstilling

Socialtilsyn Midt har ansvaret for at føre tilsyn med sociale tilbud for udsatte børn og voksne. Retningslinjer for tilsyn er beskrevet i lov om socialtilsyn. I denne fremgår blandt andet, at Socialtilsyn Midt årligt, efter afvikling af alle tilsynsbesøg, skal udarbejde en individuel rapport til hver tilbud på baggrund af tilsynet. 

Socialtilsynet skal aflægge tilsynsbesøg minimum 1 gang om året. Nogle af tilsynsbesøgene skal være uanmeldte. Socialtilsynet har mulighed for at træffe afgørelse om påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse.

Fagområdet Handicap og Psykiatri det overordnede ansvar for sikre en god kvalitet på de enkelte tilbud. En gang om året fremlægges tilsynets vurderinger for Social- og Sundhedsudvalget med henblik på, at udvalget følger udviklingen af kvaliteten på området. 

Socialtilsyn Midt har i år 2022 ført tilsyn med Center Vest, Center Bakkehuset, Center for Socialpsykiatri, ADHD og Autisme, Å-Center Syd, og Skelbæk Centret.

Socialtilsyn Midt har, efter tilsyn med Ringkøbing-Skjern Kommunes centre vurderet, at centrene efter en samlet vurdering har den fornødne kvalitet.

Tilsynet tager i dets tilsynsbesøg og afrapportering udgangspunkt i kvalitetsmodellen. Der anvendes en 5 trins skala: 5. i meget høj grad opfyldt. 4. i høj grad opfyldt. 3. i middel grad opfyldt. 2. i lav grad opfyldt. 1. i meget lav grad opfyldt.

Indikatorer og kriterier, der anvendes er: Uddannelse og Beskæftigelse, Selvstændighed og relationer, Målgruppe/Metoder/Resultater, Sundhed og Trivsel, Organisation og Ledelse, Kompetencer, Fysiske rammer

Nedenstående tabel afspejler Socialtilsynets gennemsnitlige vurdering af kvaliteten i centrene fordelt på de syv temaer.

  

 

Området har særligt fokus på de områder, hvor tilbuddene scorer under 4. Det vurderes i forlængelse heraf, at tilbuddene skal have en særlig opmærksomhed på at mindske personalegennemstrømning, viden indenfor anvendelse og indberetning af magt og kunne redegøre for de valgte metoder. 

Tilsynsrapporterne er udfærdiget i 2022, og der er igangsat handlinger, hvor tilbuddene har en lavere score end 4.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovbekendtgørelse nr. 171 af 28. januar 2022 om socialtilsyn.

Økonomi

Ingen bemækrninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Handicaprådet afgiver høringssvar.

BilagBeslutning

Handicaprådet afgav høringssvar og påpegede, at det generelt er vigtigt med vidensdeling også der, hvor der er en høj score.

Det blev påpeget, at det er vigtigt, at der gøres noget på magtanvendelsesområdet samt der, hvor der er gennemstrømning af personale. Handicaprådet havde endvidere fokus på arbejdsmiljøet.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Udbud vedr. Urologi

Sagsnr: 23-002513

Sagsfremstilling

Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) er i tæt samarbejde med kommunerne i gang med at udarbejde en indkøbsaftale til kommunerne på urologiprodukter (kaldet 50.94 Urologiprodukter). Det endelige materiale sendes i høring i de lokale ældreråd og handicapråd inden offentliggørelse.

Processen er nu der, hvor de kommunale ældre- og handicapråd høres, så der kan stilles de rette krav til såvel produkter som service og den bedst mulige aftale kan opnås.

Team Udbud har derfor fremsendt materialet vedr. udbud af § 112 ydelser - urologiprodukter til drøftelse med henblik på afgivelse af høringssvar.

Materialet er fremsendt til medlemmerne af Gitte Foldager.

Indstilling

Til drøftelse med henblik på afgivelse af høringssvar.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Handicaprådet har ikke viden til at indgive et kvalificeret høringssvar.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Evaluering af Sommerfuglen 2022

Sagsnr: 23-002128

Sagsfremstilling

Orientering om evaluering af aflastningstilbuddet Sommerfuglen v. Anne Trine Larsen (15 min).

I maj 2022 blev der lavet en intern evaluering af det udvidede fritidstilbud til børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funkionsevne Sommerfuglen

Aflastningstilbuddet blev etableret i 2019 med formål at kommunen selv skulle levere institutionsaflastning frem for at købe dem hos eksterne leverandører. Hensigten var at øge den faglige kvalitet samt reducere udgifter til aflastning og befordring. 

Evalueringen, der blev foretaget godt 2,5 år efter etablering, består af tre dele;

  1. Udgiftsudvikling på aflastningsområdet
  2. Den faglige kvalitet vurderet af udfører og myndighed i Børn og Familie
  3. Den brugeroplevede effekt baseret på forældrenes vurdering af både barn og forældres oplevelse af tilbuddet

Evalueringen indikerer, at Sommerfuglen som aflastningsinstitution har haft en positiv udvikling på udgiftsområdet, at der er høj faglig kvalitet på Sommerfuglen, og at forældre til børn på Sommerfuglen overordnet set er tilfredse med aflastningstilbuddet.

Anbefalinger fra evalueringsrapporten

På baggrund af analysen af ovenstående evalueringspunkter anbefales følgende: 

  • At Børn og Familie fortsat arbejder på, at børnene kommer i aflastning i egen kommune, hvis kommunen har et passende tilbud såsom Sommerfuglen.

  • At de udendørs fysiske rammer for Sommerfuglen opkvalificeres, så der er mere tid til børnene og mindre tid til koordinering og planlægning i forbindelse med udendørs aktiviteter.

  • At lederen af Sommerfuglen undersøger muligheden for at oprette forældre- og søskendegrupper i regi af Sommerfuglen i et samarbejde med Familiecentret. Dette kan desuden medvirke til at styrke helheden i Familiecentret, som personalet på Sommerfuglen efterspørger.

  • At Sommerfuglen bevarer tilbuddets nuværende åbningstider på trods af, at forældrene ønsker udvidede åbningstider, da en udvidelse vil medføre stigende udgifter for Sommerfuglen. Desuden er tilbuddets åbningstider planlagt, så de fordrer en tæt forældrekontakt, hvilket ifølge teamlederen i Socialrådgivningen kan gå tabt, hvis åbningstiderne udvides.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Aflastningen på Sommerfuglen bevilges på baggrund af § 84 i Lov om Social Service.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Handicaprådet orienteres om den interne evaluering af Sommerfuglen. 

BilagBeslutning

Trine orienterede om den interne evaluering af Sommerfuglen. Det er en positiv evalueringsrapport der foreligger. Det er et veltilrettelagt tilbud. Den faglige kvalitet er god og der et højt pædagogisk niveau i forhold til børnene og medarbejderne er meget dedikerede. Der er et stærkt forældresamarbejde og dermed gode forudsætninger for at give børnene det, som de har brug for. Der er hyggelige og hjemlige rammer.

Der blev endvidere orienteret om, at der er ved at blive etableret en legeplads.           

Kopier link til punktet  -   Print

7: Børne- og Familiepolitik 2023-2026

Sagsnr: 23-002144

Sagsfremstilling

Præsentation af oplæg til ny Børne- og Familiepolitik. 

Indstilling

Til orientering. 

BilagBeslutning

Der blev orienteret om den ny Børne- og Familiepolitik. Det er en politik, som alle kommuner skal have og den skal rumme alle børn op til 22 år. 

Kopier link til punktet  -   Print

8: Handicappolitik 2023 - 2026

Sagsnr: 22-017496

Sagsfremstilling

Præsentation af oplæg til ny Handicap- og Psykiatripolitik.

Line Loldrup vil på mødet fremlægge oplægget.

Indstilling

Til orientering.

BilagBeslutning

Der blev orienteret om den nye Handicap- og Psykiatripolitik. Det er oplevelsen, at udfærdigelsen af politikken har været en god proces. 

Kopier link til punktet  -   Print

9: Status over Handicaprådets økonomi

Sagsnr: 23-002512

Sagsfremstilling

Formanden orienterer om status på Handicaprådets økonomi pr. ultimo 2022.

Indstilling

Til orientering. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Formanden gav en status på Handicaprådets økonomi. Der er et mindre forbrug på 19.079. kr.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Meddelelser fra formanden

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Meddelelser fra Handicaprådets formand, herunder

  • uddeling af handicapprisen 2022
  • årsberetning for 2022

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Den 23. januar blev handicapprisen uddelt. Det var en god oplevelse og det kom i medierne flere gange.

Årsberetningen er lavet og blev gennemgået.

Høringssvarene bliver der brugt meget tid på. De behøver ikke være skriftlige, men kan gives mundtligt på møderne og skrives ind i referatet. Det blev besluttet, at det er op til formanden om, høringssvarene fremover skal være mundtlige eller skriftlige. Det kan tages fra sag til sag.

Det blev foreslået, at Ulla fra Tilsyn Midt kunne komme og holde et oplæg på et kommende møde.

Deltagelsen i KKR konferencen den 23. februar 2023 blev der orienteret om.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Orientering fra de politiske udvalg

Sagsnr:

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Beskæftigelsesudvalget:
Der blev orienteret om IPS forløb og overvejelser om udvidelse af målgruppen samt CSR prisen.

Social-og Sundhedsudvalget:
Der blev orienteret om boliganalysen.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Orientering fra afdelingerne

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Beskæftigelse
  • Børn og Familie
  • Handicap og Psykiatri
  • Andet

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Beskæftigelse:
Der blev orienteret om arbejdet omkring socioøkonomi og samarbejde med Soltra, som er blevet en af landets største socioøkonomiske virksomheder samt et forslag til en lokalforandret proces omkring job til borgere med autisme.

Børn og Familie:
Der blev orienteret om arbejdet omkring fællesskaber mellem alle børn for at reducere omfanget af mistrivsel samt samarbejdsaftale med psykiatrien og Taskforcen med psykiatrien.

Handicap og Psykiatri:
Der blev orienteret om et projekt om den gode dokumentation, status på arbejdet med Taskforcen på myndighedsområdet og det årligt møde med Regionen.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Orientering fra Tilgængelighedsudvalget

Sagsnr:

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der har ikke været møder siden sidst.

Der blev orienteret om en klage vedr. en udkigsplatform i Ringkøbing.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Eventuelt

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Emner under eventuelt.

Punkter til næste møde i Handicaprådet skal være formanden i hænde senest søndag den 26. marts 2023.

Indstilling

Til drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der er kommet en henvendelse fra danske handicaporganisationer omkring nogle oplever en utryghed for, at man kan blive afskåret for el. Der blev spurgt til, om der er beredskabsplaner.

Kopier link til punktet  -   Print

15: Emner til kommende møder

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  1. Prioritering af emner til kommende møder i Handicaprådet.

    Handicaprådets medlemmer opfordres til at komme med punkter til drøftelse på møderne.

    Kendte emner til kommende møder:

    • Handicapprisen 2023, herunder evt. uddeling af CSR pris i 2023 (13.04.2023)
    • IPS (13.04.2023)
    • Nye veje (13.04.2023)
    • Dialogmøde med Social- og Sundhedsudvalget 03.05.2023 - emner til mødet? (13.04.2023)
    • Samarbejdsaftale med Psykiatrien - børn og unge (13.04.2023)
    • Opfølgning på dialogmødet med SSU 03.05.2023 (08.06.2023)
    • Ny handicap- og psykiatripolitik (08.06.2023)
    • Ny Børne- og Familiepolitik (08.06.2023)
    • Evt. status på sundhedsaftalen v. Anja Thoft Bach (?)
    • Orientering om Barnets Lov 2023 (31.08.2023)
    • Budget 2024 - 2027 – høring vedr. budgettet (31.08.2023)
    • Evaluering af Handicaprådets møder 2023 (5. oktober 2023)
    • Mødeplan 2024 (ultimo 2023)
    • Høringer:
      - Tilsynsrapporter – Handicap og Psykiatri (årligt februar)
      - Magtanvendelser – Handicap og Psykiatri
      - Budgettet (årligt ca. 01.09)
      - Andet?

     
  2. Drøftelse af emner, som Handicaprådet ønsker at få drøftet i Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Til drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Beredskabsplaner i forhold til manglende el ønskes på dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

16: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri
Brogårdsvej 2
6950 Ringkøbing