Referat: 2. juni 2022 kl. 15:30

Mødelokalet, Rødkløvervej 4, Ringkøbing
Handicaprådet

Deltagere

  • Helene Madsen
  • Henrik Juul Kjær
  • Karsten Jensen
  • Kim Ulv Christensen
  • Carsten Bjerg
  • Hans Pinderup
  • Susanne B. Udengaard
  • Jens Erik Damgaard

Fraværende

  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden og referat

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Godkendelse af referat fra sidste møde samt dagsorden til dagens møde.

Indstilling

Til godkendelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Godkendt.

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

2: Tema 2022 - Regeringens psykiatriforslag

Sagsnr: 22-006215

Sagsfremstilling

Henrik Juul Kjær orienterer om Regeringens psykiatriforslag.

 

Kendte punkter til kommende møder:

  • Handicappolitikken Overgange. Orientering om udarbejdet materiale
  • Handicappolitikken i efteråret 2022 (kommende temaer)
  • Status på udgående teams i psykiatrien – nov/dec 2022
  • IPS
  • Nye Veje (2023)
  • Barnets Lov 2023
  • Andet?

 

Punkt til næste møde?

Indstilling

Til orientering,  udpegning af punkt til næste møde samt evt. tilføjelse af yderligere emner til kommende møder.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Taget til efterretning. 

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

3: Styrelsen for Patientsikkerhed tilsyn i 2021 i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 22-010333

Sagsfremstilling

Til drøftelse med henblik på afgivelse af høringssvar. Frist for indsendelse af høringssvar er den 1. august 2022.

Senka Delic deltager deltager i behandlingen af punktet kl. 15.45.

Den 1. juli 2016 er der vedtaget en lovændring i Sundhedsloven, som betyder, at de faste tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed erstattes af risiko-baserede tilsyn og reaktive tilsyn, og Styrelsen kan fremover sætte ind de steder, hvor risikoen for patientsikkerheden er størst. Det vil sige, at der ikke længere skal føres faste, tilbagevendende tilsynsbesøg.

Styrelsen for Patientsikkerhed har i 2021 haft tilsyn med Center Bakkehuset.

Styrelsen for Patientsikkerhed har den 13. september 2021 ført planlagt udgående tilsyn med Center Bakkehuset. Styrelsen konstaterede, på baggrund af observationer, interview og journalgennemgang, at 14 målepunkter ikke var opfyldt, hvilket udløste 17 krav og 4 henstillinger. Center Bakkehuset blev indplaceret i kategorien ”Større problemer af betydning for patientsikkerheden”.

Center Bakkehuset modtog den 1. december 2021 et påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed, om:

  1. at sikre tilstrækkelig journalføring fra den 1. december 2021
  2. at sikre indhentelse af informeret samtykke fra patienterne forud for pleje og behandling fra den 1. december 2021 selvom borgerne er stærkt udviklingshæmmede
  3. at sikre udarbejdelse og implementering af fyldestgørende instrukser, fra den 1. december 2021, for:
  • personalets kompetencer, ansvars- og opgavefordeling
  • patienters behov for behandling
  • medicinhåndtering
  • samarbejde med de behandlingsansvarlige læger
  • brug af ikke-lægeordinerede håndkøbsmidler og kosttilskud

Begrundelsen for påbuddet var:

  • Journalføring - var ikke i overensstemmelse med gældende regler herom.
  • Informeret samtykke – personalet kendte ikke reglerne vedrørende patienters retsstilling.
  • Instrukser – sundhedsfaglige instrukser var enten ikke udarbejdede, mangelfulde eller ikke implementeret.

Påbuddet ophæves, når Styrelsen for Patientsikkerhed ved et nyt tilsynsbesøg har konstateret, at påbuddet er efterlevet.

Styrelsen for Patientsikkerhed ophævede den 24. februar 2022 påbuddet af den 1. december 2021. ført reaktivt, administrativt tilsyn med Center Bakkehuset. Styrelsen konstaterede, på baggrund af observationer, interview og journalgennemgang, at alle målepunkter var opfyldt og behandlingsstedet blev indplaceret i kategorien ”Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden”.

Styrelsen for Patientsikkerhed ophævede den 24. marts 2022 påbuddet af den 1. december 2021.

Center Bakkehuset har siden Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn den 13. december 2021 arbejdet målrettet og systematisk med at bringe de sundhedsfaglige forhold i orden. Center Bakkehuset fortsætter med at arbejde med målepunkterne og har fokus på at overholde alle gældende regler.

Social-og Sundhedsudvalget blev orienteret på dets møde den 24. november 2021 om det forventede påbud.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

  • Lovbekendtgørelse nr. 210 af 27. januar 2022 om sundhedsloven
  • Lovbekendtgørelse nr. 731 af 8. juli 2019 om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
  • Bekendtgørelse nr. 359 af 4. april 2019 om information og samtykke i forbindelse med behandling og ved videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger m.v.
  • Bekendtgørelse nr. 1219 af 11. december 2009 om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed)
  • Bekendtgørelse nr. 1225 af 8. juni 2021 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler (journalføring, opbevaring, videregivelse, overdragelse m.v.)
  • Vejledning nr. 161 af 16. september 1998 om information og samtykke og om videregivelse af helbredsoplysninger mv.
  • Vejledning nr. 9001 af 20. november 2000 om udfærdigelse af instrukser
  • Vejledning nr. 9079 af 12. februar 2015 om ordination og håndtering af lægemidler
  • Vejledning nr. 9204 af 7. juni 2011 om arbejdsdragt inden for sundheds-og plejesektoren
  • Vejledning nr. 9494 af 4. juli 2002 om sundhedspersoners tavshedspligt dialog og samarbejde med patienters pårørende
  • Vejledning nr. 9521 af 1. juni 2021 om sygeplejefaglig journalføring
  • Vejledning nr. 9808 af 13. december 2013 om identifikation af patienter og anden sikring mod forvekslinger i sundhedsvæsenet
  • Vejledning nr. 10409 af 20. december 2007 om patienters/beboers retsstilling på plejehjem og i plejeboliger

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Handicaprådet afgiver høringssvar. 

BilagBeslutning

Taget til efterretning, idet formandsskabet afgiver høringssvar på vegne af rådet.

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

4: Socialtilsyn Midt tilsyn i 2021 i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 22-008650

Sagsfremstilling

Til drøftelse med henblik på afgivelse af høringssvar. Frist for indsendelse af høringssvar er den 1. august 2022.

Senka Delic deltager deltager i behandlingen af punktet kl. 15.45.

Socialtilsynet fører driftsorienteret tilsyn med sociale tilbud mm. for at sikre, at tilbuddene fortsat har den fornødne kvalitet og opfylder betingelserne for godkendelse. I forlængelse af tilsynsbesøg udarbejder tilsynet en tilsynsrapport, der fremsendes til tilbuddet og fagområdet. Fagområdet Handicap og Psykiatri har i forlængelse heraf det overordnede ansvar for sikre en god kvalitet på de enkelte tilbud. En gang om året fremlægges tilsynets vurderinger for Social- og Sundhedsudvalget med henblik på, at udvalget følger udviklingen af kvaliteten på området.

Socialtilsynet skal aflægge tilsynsbesøg minimum 1 gang om året. Nogle af tilsynsbesøgene skal være uanmeldte. Socialtilsynet har mulighed for at træffe afgørelse om påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse. Socialtilsynets vurdering bliver til en afgørelse i forvaltningslovens forstand.

Socialtilsyn Midt har i år 2021 ført tilsyn med Center Vest, Center Bakkehuset, Center for Socialpsykiatri, ADHD og Autisme, Å-Center Syd, Skelbæk Centret og Holmehusene. Socialtilsyn Midt har, efter tilsyn med Ringkøbing-Skjern Kommunes centre vurderet, at centrene efter en samlet vurdering har den fornødne kvalitet, jf. lov om socialtilsyn § 6.

Tilsynet tager i dets tilsynsbesøg og afrapportering udgangspunkt i kvalitetsmodellen. Ved det driftsorienterede tilsyn skal socialtilsynet vurdere, om kvaliteten i plejefamilien eller tilbuddet i praksis er tilstrækkelig, og om betingelserne for godkendelsen fortsat er opfyldt. Der anvendes forskellige systematikker for, hvordan indikatorer og kriterier bedømmes ved henholdsvis godkendelse og det driftsorienterede tilsyn. Ved det driftsorienterede tilsyn bedømmes indikatorerne efter følgende skala: 5. i meget høj grad opfyldt. 4. i høj grad opfyldt. 3. i middel grad opfyldt. 2. i lav grad opfyldt. 1. i meget lav grad opfyldt. Indikatorer og kriterier, der anvendes er: Uddannelse og Beskæftigelse, Selvstændighed og relationer, Målgruppe/Metoder/Resultater, Sundhed og Trivsel, Organisation og Ledelse, Kompetencer, Fysiske rammer og endelig Økonomi.

Bedømmelsen af indikatorerne understøtter vurderingen af kriterierne, hvilket resulterer i en samlet, skriftlig kvalitetsvurdering for hvert tema. Hver indikator gives i forlængelse af den skriftlige bedømmelse en værdi (score) for opfyldelsesgraden. Ud fra den værdi, som indikatorerne er givet, udregnes der automatisk en samlet værdi for opfyldelsesgraden for henholdsvis hvert kriterium og hvert tema. Værdien udregnes som et gennemsnit af henholdsvis indikatorerne og kriteriernes værdier. Det samlede resultat af denne talmæssige bedømmelse udtrykkes grafisk i form af et ”spindelvæv”. Nedenfor vises en samlet "spindelvæv" indeholdende.

Området har særligt fokus på de områder, hvor tilbuddene scorer under 4. Det vurderes i forlængelse heraf, at tilbuddene skal have en særlig opmærksomhed på at mindske personalegennemstrømning og sikre bedre brug af dokumentation i fb.m. magtanvendelse. En høj personalegennemstrømning kan eksempelvis betyde utilstrækkelig kontakt med personale med relevante kompetencer ligesom en mangelfuld indberetning af magtanvendelse er utilfredsstillende.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovbekendtgørelse nr. 171 af 28. januar 2022 om socialtilsyn.

Økonomi

Ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Handicaprådet afgiver høringssvar. 

BilagBeslutning

Taget til efterretning, idet Handicaprådet er bekymret for medarbejdergennemstrømningens konsekvenser for borgerne. Rekruttering og fastholdelse er og skal være en fast og vigtig politisk prioritering herunder sikring af tilstrækkeligt faguddannet personale og ledelse.

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

5: Budgethøring 2023 - 2026 på Social- og Sundhedsudvalgets område

Sagsnr: 21-024323

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget besluttede på sit møde den 11. maj 2022 at fremsende budgetskemaer til høring i hhv. FagMED, Ældre- og Handicaprådene, jf. nedenstående sagsfremstilling.

Punktet drøftes med henblik på afgivelse af høringssvar. Der er frist for indsendelse af høringssvar den 8. juni 2022 kl. 10.00.

"På møde i Social- og Sundhedsudvalget den 16. marts 2022 tog udvalget Byrådets budgetlægningsprocedure for perioden 2023-2026 til efterretning, hvori det fremgik at Social- og Sundhedsudvalget samlet skal komme med råderumsforslag for 31,55 mio. kr.

Administrationen har udarbejdet et budgetforslag for 2023-2026 for fagområderne Sundhed og Omsorg samt Handicap og Psykiatri, som både indeholder forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer, anlægsønsker samt råderumsforslag. DUT-sager afventer Økonomiaftalen, som skal forhandles mellem kommunerne og regeringen.

Budgetarbejdets videre proces:
11. maj 2022 - budgetforslagene gennemgås i Social- og Sundhedsudvalget
12. maj 2022 - FagMED, Handicaprådet og Ældrerådet har mulighed for at afgive høringssvar inden Social- og Sundhedsudvalgets 2. behandling
24. maj 2022 - svarfrist for indsendelse af eventuelle høringssvar
29. maj 2022 - svarfrist for indsendelse af eventuelle budgetforslag fra Ældre- og Handicaprådene
15. juni 2022 - udvalgets 2. behandling
17. juni 2022 - udvalgets budgetforslag fremsendes til budgetkonferencen

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg har udarbejdet budgetforslag for 2023-2026, og tabellen nedenfor viser i overbliksform de udarbejdede budgetskemaer (hele 1.000 kr.):  

Budget 2023-2026

2023

2024

2025

2026

Nye tiltag/aktivitetsforslag

1.903

2.941

4.987

6.010

Finansieringsforslag

-2.639

-3.519

-3.519

-3.519

Råderumsforslag

-10.322

-17.982

-22.807

-22.807

Anlægsforslag

5.096

0

3.920

0

Budgetforslag i alt

-5.962

-18.560

-17.419

-20.316

Forslaget om lukning af to mindre ældrecentre (skema nr. 7) forudsætter indfrielse af et lån svarende til 22,6 mio. kr.

Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at der ikke fuldt ud er udarbejdet finansieringsforslag på alle budgetønsker for Sundhed og Omsorg.

Derudover vil der blive udarbejdet et forslag om demografiberegning på hjemmepleje og hjemmesygeplejeområdet, som fremsendes særskilt inden budgetkonferencen i august.
Demografiberegningerne laves på baggrund af befolkningsprognosen, der er udarbejdet i begyndelsen af maj måned.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri har udarbejdet budgetforslag for 2023-2026, og har medtaget 2 nye tiltag/aktivitetsforslag med tilhørende finansieringsforslag, 2 selvstændige anlægsforslag samt 8 råderumsforslag. Derudover har Handicap og Psykiatri et nyt tiltag/aktivitetsforslag i samarbejde med Sundhed og Omsorg, mens der er et af finansieringsforslag, som har et afledt anlægsønske.

I den efterfølgende tabel ses det samlede økonomiske overblik over forslagene til nye aktiviteter samt finansieringsforslag.

Budget 2023-2026

2023

2024

2025

2026

Nye tiltag/aktivitetsforslag

13.947

19.238

17.238

15.238

Finansieringsforslag

-1.570

-1.959

-1.959

-1.959

I alt

12.427

17.279

15.279

13.279

Handicap og Psykiatri følger i forbindelse med budgetopfølgningen økonomien for overslagsårene 2023-2026, og det viser en økonomisk ubalance fra 2023 og frem. I 2023 forventes et merforbrug på 26,5 mio. kr., hvorfor der er lavet et budgetønske omkring tilførsel af budget til rammen - se budgetskema nr. 1.

At budgetønsket ikke er lig det forventede merforbrug skyldes, at der er igangsat initiativer samt forslag om nye handlinger.
Ubalancen skal ligeledes ses i sammenhæng med det faldende budget jf. den politisk vedtagne beslutning fra budgetkonferencen 2020, hvor der blev bevilget 20 mio. kr. i 2021, 15 mio. kr. i 2022, 5 mio. kr. i 2023 og 0 kr. i 2024 og frem samt den demografiske udvikling.

Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at der ikke fuldt ud er udarbejdet finansieringsforslag på alle budgetønsker for Handicap og Psykiatri.

Nedenfor ses et samlet økonomisk overblik over råderumsforslagene samt anlægsønsker for budgetperioden 2023-2026.

Budget 2023-2026

2023

2024

2025

2026

Råderumsforslag

-5.900

-11.230

-11.230

-11.230

 

Budget 2023-2026

2023

2024

2025

2026

Anlægsforslag

1.354

255

0

0

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Budgetlægningsprocedure for perioden 2023-2026

Økonomi

Økonomi bemærker, at der af Byrådets budgetprocedure fremgår:

  • Ethvert forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag. 

Der skal gøres opmærksom på, at de kompenserende finansieringsforslag til eventuelle nye tiltag/aktivitetsændringer kommer ud over de forslag, der fremlægges i råderumsrammen. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • sender budgetskemaer til høring i FagMED, Ældre- og Handicaprådene
  • drøfter budgetforslagene og realitetsbehandler forslagene på udvalgsmødet den 15. juni 2022

Social- og Sundhedsudvalget 11-05-2022
Administrationens indstilling godkendes."

 

Indstilling
Administrationen anbefaler:

  • At Handicaprådet aftaler, hvorledes evt. høringssvar skal udformes – alternativt delegerer kompetencen hertil til DH’s medlemmer. Der er aftalt en frist for indsendelse af høringssvar til den 8. juni 2022 kl. 10.00.

BilagBeslutning

Handicaprådets formandskab udarbejder høringssvar til Social- og Sundhedsudvalget. 

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

6: Handicappris 2022

Sagsnr: 22-006254

Sagsfremstilling

Status på uddeling af handicapprisen 2022, herunder opfølgning på møde med formanden for Beskæftigelsesudvalget og Erhvervsrådet om perspektiverne i etablering af en CSR-pris koblet op på et samarbejde med Handicaprådet.

Indstilling

Til information og drøftelse. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Formanden giver status på dialogen med Erhvervsrådet.

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

7: Udviklingsområder for Rammeaftale 2023-24 på det sociale område

Sagsnr: 22-008710

Sagsfremstilling

Kommunerne og regionen i Midtjylland indgår hvert andet år en rammeaftale om samarbejdet på
det specialiserede social- og specialundervisningsområde. Formålet med rammeaftalen er at sikre
fælles principper for styring og udvikling af det sociale område på tværs af kommuner og region.

KKR Midtjylland udarbejder i det kommende halvår et udkast til en rammeaftale for perioden
2023-2024, som efterfølgende sendes til godkendelse i alle byråd og i regionsrådet. Kommuner
og region gives mulighed for at indsende input til de foreslåede udviklingsområder til brug for
udarbejdelsen af rammeaftalen.

Baggrund

Det er kommunernes ansvar at koordinere det specialiserede social- og
specialundervisningsområde i samarbejde med regionen. Denne koordination foregår via
rammeaftalen, som indeholder aftaler om fælles udviklingstiltag, kapacitet og styring på det
sociale område. 

Området omhandler tilbud til borgere med fysiske og mentale handicap eller psykiske lidelser,
hvor kommunerne sammen med regionen i regi af rammeaftalen skal sikre, at der er den
nødvendige kapacitet i regionen som helhed i form af f.eks. botilbud. En række af botilbuddene
har en faglig specialisering, der gør, at det ikke er fagligt og økonomisk bæredygtigt, at alle
kommuner opretter tilbud til en bestemt målgruppe.

Det er en vigtig del af processen, at kommuner og region giver input og bemærkninger til
udviklingsområderne for den nye rammeaftale, da aftalen efter godkendelse skal omsættes til
konkrete tiltag for borgerne, der er tilknyttet det sociale område. De midtjyske byråd samt
regionsrådet har derfor mulighed for at afgive bemærkninger til den kommende rammeaftale.

Fristen for at afgive bemærkninger til de foreslåede udviklingsområder for rammeaftalen er den
1. juli 2022.

Handicaprådet drøfter udviklingsområderne for Rammeaftale 2023-24 på mødet den 2. juni 2022.

Social- og Sundhedsudvalget drøfter udviklingsområderne for Rammeaftale 2023-24 på mødet den 15. juni 2022.

KKR Midtjylland behandler herefter det endelige udkast til Rammeaftale 2023-24 i november,
hvorefter det sendes til endelig godkendelse i byråd og regionsråd i slutningen af 2022.

Den nuværende rammeaftale kan findes her: Link til rammeaftalen 2021-2022

Forslag til udviklingsområder

Forud for KKR's drøftelse af mulige udviklingsområder har der været gennemført en rundspørge
hos de 19 midtjyske kommuner, hvor kommunerne har haft mulighed for at give input til
udviklingsområderne.

På den baggrund foreslår KKR, at udviklingsområderne i den nuværende rammeaftale, ”Den nære
psykiatri” samt ”Borgere med komplekse udfordringer”, fortsætter som udviklingsområder i
Rammeaftale 2023-24. 

Den nære psykiatri

De seneste tal fra ”Hvordan Har Du Det”- undersøgelsen, der er den nationale sundhedsprofil,
viser en generel negativ tendens i den mentale sundhed. Tendensen ses bredt i befolkningen,
men især hos unge i alderen 16-24-årige. 

KKR vil med udviklingsområdet ”Den nære psykiatri” fortsat arbejde med den brede
trivselsdagsorden og med indsatser for svært psykisk syge borgere. Der er særligt fokus på at
skabe fælles løsninger, der kan forebygge og hjælpe børn og unge i mistrivsel, og vi skal blive
klogere på hvorfor så mange unge medborgere har ”ondt i livet”. 

I rammeaftalen skal der arbejdes med at skabe sammenhæng og sammenhængende løsninger
mellem det almene børneområde og det specialiserede område. Derfor er det netop vigtigt, at
alle parter er med til at finde og udbrede de gode løsninger. 

Der er i Midtjylland en praksis for at arbejde tæt sammen om at finde fælles løsninger. De 19
midtjyske kommuner, Region Midtjylland, PLO-Midtjylland samt bruger- og pårørendeforeninger
har således siden 2018 sat ekstra fokus på den nære psykiatri med Alliancen om den nære
psykiatri i Midtjylland. Dette samarbejde vil være et fokus i udviklingen af den nære psykiatri,
som også er et prioriteret indsatsområde i Sundhedsaftalen.

Borgere med komplekse udfordringer

Kommunerne peger på, at der fortsat er udfordringer med en række målgrupper indenfor både
børne- og voksenområdet med komplekse udfordringer. Der peges på følgende målgrupper, hvor
der kan være behov for at udvikle tilbudsviften:

  • Børn og unge med komplekse udfordringer, herunder autisme, dobbeltdiagnoser generelt,
    multihandicap, flere funktionsnedsættelser mv.
  • Børn og unge med høj grad af udadreagerende adfærd
  • Voksne med komplekse udfordringer, typisk forskellige kombinationer af f.eks. autisme,
    udadreagerende adfærd, psykiatriske problemstillinger, misbrug, dobbeltdiagnoser,
    udviklingshæmning og hjerneskade
  • Voksne udviklingshæmmede borgere. Eksempelvis domfældte borgere med
    udviklingshæmning, borgere med udviklingshæmning og misbrug samt borgere med
    udviklingshæmning og psykiatrisk lidelse, der har behov for skærmning.

For at understøtte udviklingsområderne foreslår KKR, at der i den kommende
rammeaftaleperiode skabes øget fokus på kapacitetsplanlægning på tværs af de midtjyske
kommuner og region. Dette forudsætter, at der arbejdes med kvalificering af fælles datagrundlag
for at skabe overblik og beslutningsgrundlag i forhold til, hvordan kommuner og region kan
imødekomme efterspørgslen og kapacitet på længere sigt. Dette skal eventuelt ske i et mere
forpligtende samarbejde mellem kommuner og/eller mellem kommuner og region.

Nationale reformer

Endelig anbefaler KKR, at den kommende rammeaftale har fokus på og adresserer betydningen
af de nationale reformer, der er på vej på det sociale område i form af evalueringen af det
specialiserede socialområde, 10-årsplan for psykiatrien og ”Børnene først”.

Indstilling

Til drøftelse.

BilagBeslutning

Rådet tager sagen til efterretning.

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

8: Tids- og procesplan Handicappolitik 2022-23

Sagsnr: 22-010899

Sagsfremstilling

Byrådet er i gang med at udarbejde en ny overordnet politisk vision for Ringkøbing-Skjern Kommune. Visionen skal efterfølgende implementeres, hvilket bl.a. foregår via kommunens politikker.

Der er udarbejdet et udkast til tids- og procesplan for udarbejdelse af ny Handicappolitik.

Handicaprådet drøfter kommissorium og ønsker til processen for udarbejdelse af ny Handicappolitik.

Indstilling

Til drøftelse.

BilagBeslutning

Tager tidsplanen til efterretning, idet Handicaprådet gerne medvirker til processen herunder i dialogmøder.

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

9: Status over Handicaprådets økonomi

Sagsnr: 22-006214

Sagsfremstilling

Formanden orienterer om status på Handicaprådets økonomi 2022 pr. ultimo april 2022.

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Udsat.

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

10: Meddelelser fra formanden

Sagsnr:

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

KKR holder konference 26. januar 2023.

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

11: Orientering fra de politiske udvalg

Sagsnr:

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Beskæftigelsesudvalget:

  • Lav ledighed er positivt, men fokus er nu udfordringen med at skaffe tilstrækkelig arbejdskraft til virksomheder. Udvalget skal mødes med det ny-nedsatte Arbejdskraftsråd.
  • Ukraine og Flygtningesituationen.
  • Råderumskatalog.

Administrationen orienterede om samarbejde med SOLTRA og styrkelse af arbejdet omkring socioøkonomi.

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

12: Orientering fra afdelingerne

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Beskæftigelse?
  • Børn og Familie?
  • Handicap og Psykiatri?
  • Andet?

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Taget til efterretning.

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

13: Orientering fra Tilgængelighedsudvalget

Sagsnr:

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orientering om arbejdet med Kommissorium taget til efterretning, herunder, at Ældrerådet gerne bidrager i arbejdet.

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

14: Eventuelt

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Emner under eventuelt.

  • Punkter til næste møde i Handicaprådet skal være formanden i hænde senest søndag den 14. august 2022.
  • KKR Konference 2023 afvikles den 23. februar 2023.

Indstilling

Til drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Taget til efterretning idet konferencen ovenfor er 26. januar 2023.

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

15: Emner til kommende møder

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  1. Drøftelse af emner til kommende møder i Handicaprådet.
    Handicaprådets medlemmer opfordres til at komme med punkter til drøftelse på møderne.

    Kendte emner til kommende møder:

    • Budget 2023 – 2026, resultatet af budgetkonferencen – afgivelse af høringssvar. (01.09.2022)
    • Evaluering af Handicaprådets møder 2022. (03.11.22)
    • Mødeplan 2023. (03.11.22)
    • Kommende kendte høringer?
    • Borgerrådgiver Mia Uldum Lundsberg inviteres til et kommende møde. (efteråret 2022)
    • Børn og Familie forventer at iværksætte egen undersøgelse i 1. halvår 2022 på undersøgelse blandt forældre til børn med handicap eller kronisk sygdom (HR 09.09.21 pkt. 3) – opfølgning herpå.
    • Orientering om evaluering af aflastningstilbuddet Sommerfuglen (efter BFU i juni)

     
  2. Drøftelse af emner, som Handicaprådet ønsker at få drøftet i Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Til drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Til efterretning.

Fraværende
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen
Kontaktoplysninger
Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri
Brogårdsvej 2
6950 Ringkøbing