Referat: 16. april 2025 kl. 12:00
Deltagere
- Mads Hartlev Jansen
- Andreas Wûrtz
- Jens Bernhard Knudsen
- Irene Lund Pedersen
- Kasper Pauli Pedersen
- Amalie Bredmose Thomsen
- Lone Sørensen
- Jacob Spangsberg
- Majbritt Rasmussen
- Leif Nørgaard
- John Thomsen
- Ole Nyholm Knudsen
- Morten Lund Hansen
- Michael Beck-Hansen
- Per Rodahl Thisted
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Plan for at nå i mål med Omlægningsplan 2025
- Omlægningsplanens robusthed
- Status for omlægningsarbejdet
- Behandling af barrierer i omlægningsarbejdet
- Potentialekort for skovrejsning
- Gensidig orientering
- Kommunikation ifm. 2. møderække i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord
- Eventuelt
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningDagsorden godkendt.
Kopier link til punktet - Print
2: Plan for at nå i mål med Omlægningsplan 2025
Sagsnr: 25-000033
SagsfremstillingDen Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes tage stilling til ledergruppens indstilling angående målsætning, synergieffekt, overordnet fremdrift frem mod deadline for Omlægningsplan 2025 7. november, og fremdrift frem mod 3. møde i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord 19. juni.
Målsætninger:
Ministeriet for Grøn Trepart har ultimo januar 2025 fastsat måltal reduktion af kvælstofudvaskning for alle lokale treparter. I Ringkøbing Fjords opland lyder målet på en reduktion af 1685,8 tons/N/år.
Desuden fremgår det af Rammeaftale mellem Ministeriet for Grøn Trepart og KL om kommunernes opgaver i omlægningsindsatsen i medfør af Aftale om et Grønt Danmark og Aftale om Implementering af et Grønt Danmark at: ” Omlægningsplanerne skal vise vejen til målindfrielse af kvælstof- og lavbundsindsatsen. Omlægningsindsatsen omfatter udtagning af kulstofrige lavbundsjorder, vådområder, skovrejsning, ekstensivering og andre arealbaserede omlægningsindsatser, herunder at bidrage til bedre vilkår for natur og biodiversitet.” Omlægningsplanerne er baseret på en frivillig omlægnings- og udtagningsindsats, og kommunerne kan således ikke pålægge lodsejere eller andre at deltage i ordninger.
Under dette punkt indstiller Ledergruppen følgende målsætning til godkendelse i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord:
At alle kommuner indtegner skitseprojekter således, at kommunerne i meget grove tal har indtegnet skitseprojekter, der flugter med indsatsfordelingen fra Styrelsen for Grøn Arealanvendelse og Vandmiljø både ift. udtagning af lavbundsjord og kvælstofreduktion jf. denne tabel.
Geografi | Rettesnor: Potentialet omregnet til andel af national målsætning om udtagning af 140.000 ha kulstofrig lavbundsjord inden 2030. Jf. SGAV | Mål: |
18.004 ha (alle kommunernes hele geografi ikke kun opland) | 1685,8 t/N | |
Andel pr. kommune | Mål: kommuneandel af opland (Jf. SGAV) + 5 tons fra observatørkommuner | |
Ringkøbing-Skjern | 5.698 ha | 725 t/N |
Herning | 4.130 ha | 313 t/N |
Ikast-Brande | 1.890 ha | 232 t/N |
Vejle | 994 ha | 187 t/N |
Varde | 3.836 ha | 126 t/N |
Billund | 1.456 ha | 102 t/N |
Synergieffekt
Ledergruppen indstiller til godkendelse i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord at projektejerne (kommune, naturstyrelse eller udtagningskonsulenter) så vidt muligt skal gøre hvert projekt effektivt ved at:
- Reducere klimagasudledning fra lavbundsjorde
- Reducere kvælstof- og fosforudvaskning
- Øge naturværdien med relevante virkemidler både i den tørre og våde natur
- Beskytte drikkevand, hvor relevant
- Indtænke klimatilpasning
Overordnet fremdrift
Ledergruppen indstiller til godkendelse i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord, at alle parter fortsætter med at implementere omlægningsprojekter, indtil der er opnået Godt Økologisk Potentiale i Ringkøbing Fjord, uanset hvordan omlægningsprojekterne fordeler sig mellem kommunerne.
Fremdrift frem mod 3. møde i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord
Ledergruppen indstiller til godkendelse i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord at arbejdet med omlægningsplanen i Ringkøbing Fjords opland forløber som følger frem mod 3. møde i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord:
- Alle kommuner afholder tegnemøder med lodsejere i marts, april, maj.
- Til 3. møderække i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord samles op på indtegningerne med det formål at koordinere projekter på tværs af kommunegrænser, og danne en samlet opgørelse over det indtegnede potentiale.
- På 3. møderække drøftes det, hvordan parterne vil nå det resterende indsatsbehov i Omlægningsplan 2025 for Ringkøbing Fjords opland.
- På resten af møderne i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord vil der blive gjort status på omlægningsarbejdet og indtegning af potentialer, og parterne ligger den videre plan for at nå i mål.
- Under alle skridt frem mod deadline for Omlægningsplan 2025 er det væsentligt, at alle parter orienteres og inddrages. Dette indebærer at Danmarks Naturfredningsforenings repræsentanter i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord orienteres om alt, der vedrører de grønne organisationer.
Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes tage stilling til ledergruppens indstilling angående målsætning, synergieffekt, overordnet fremdrift, og fremdrift frem mod 3. møde i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord.
BilagIngen bilag.
BeslutningDen Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord godkender ledergruppens fire indstillinger med følgende præciseringer.
Det præciseres, at medlemmerne for Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord er ansvarlige for information og uddelegering af opgaver i arbejdet i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord til deres bagland.
Det præciseres, at Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord fortsætter arbejder med omlægningsprojekter indtil målet om reduktion af kvælstofudvaskning med 1685,8 tons N er nået. Dette mål vurderes for nuværende at være tilstrækkeligt for at opnå Godt Økologisk Potentiale.
Kopier link til punktet - Print
3: Omlægningsplanens robusthed
Sagsnr: 25-000033
SagsfremstillingDen Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes drøfte, hvor robust Omlægningsplan 2025 skal være.
Omlægningsplan 2025 skal indeholde skitseprojekter, der viser vejen til at reducere kvælstofudvaskningen til Ringkøbing Fjord med 1685,8 tons N, med det formål at opnå Godt Økologisk Potentiale i Ringkøbing Fjord.
Kvælstofeffekt
Hvor stort er areal, der skal omlægges for at nå dette mål, afhænger af, hvor mange kg N hvert projekt reducerer udvaskningen af pr. hektar. Hvis Omlægningsplanen er baseret på en forventet kvælstofreduktion, som er tæt på den faktiske kvælstofreduktion ved realiserede omlægningsprojekter, så vil planen være mere robust, end hvis den forventede kvælstofreduktion er urealistisk højt sat i Omlægningsplanen.
Tages der højde for frafald
Omlægningsplanen kan også tage højde for, at en vis andel af de skitseprojekter som indtegnes ikke vil blive realiseret. For at tage højde for dette, kan der indtegnes eks. 140% af det nødvendige areal. Dette vil gøre Omlægningsplanen mere robust.
Jan Pedersen fra Varde Kommune fremlægger erfaringerne med omlægningsprojekter i Varde Kommune, som oplæg til drøftelsen i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord.
Det er under alle omstændigheder nødvendigt at bemærke, at Omlægningsplanen er dynamisk.
IndstillingDen Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes drøfte, hvor robust Omlægningsplan 2025 skal være.
BilagIngen bilag.
BeslutningDen Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord besluttede at regne med en kvælstofreducerende effekt på 60 kg/N pr. hektar.
Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord besluttede, at Omlægningsplan 2025 skal indeholde en teknisk buffer på 20%, der tager hensyn til et vist frafald blandt de indtegnede skitseprojekter.
Kopier link til punktet - Print
4: Status for omlægningsarbejdet
Sagsnr:
SagsfremstillingDen Lokale Trepart orienteres om status for omlægningsarbejdet pr. 1.4.2025.
Status ift. kvælstof og kulstof på oplandsniveau og kommuneniveau.
Geografi | Status for reduktion i udvaskning af ton N pr. år | Status for udtagning af ha. kulstofrig lavbundsjord (i hele kommunens geografi) |
Mål for alle kommuner i Ringkøbing-Fjords opland samlet | 1.685,8* | 18.004 |
Ringkøbing-Skjern | 40 (5,5%) | 2.538 ha (44,5%) |
Herning | 23,9 (7,6%) | 777 ha (18,8%) |
Ikast-Brande | 1,2 (0,5%) | 853 ha (45,1%) |
Vejle | 44,1 (23,6%) | 981 ha (98,7%) |
Varde | 24,9 (19,8%) | 1.487 ha (38,8%) |
Billund | 43,4 (42,5%) | 1.348 ha (92,6%) |
Total (afviger en anelse fra summen grundet opgørelsesmetoden i MARS). | 177,5 (10,5%) | 7.984 (44,3%) |
Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes tage orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
Beslutning
Den Lokale Trepart tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
5: Behandling af barrierer i omlægningsarbejdet
Sagsnr:
SagsfremstillingDen Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes indmelde barrierer for omlægningsarbejdet til repræsentanterne for Taskforce for Arealudtag.
- Tilbagemelding fra Taskforce for Arealudtag. Emil og Jan har deltaget til møde i Taskforce for Arealudtag. Der er indmeldt flere barrierer, som bringes videre i den nationale organisering. Samtidig blev medlemmerne orienteret om, at man må forvente at de nuværende rammer for omlægningsarbejdet i al væsentlighed vil være gældende de næste 1-2 år.
- Følgende barrierer ønskes indmeldt efter 2. møderække i Taskforce for Arealudtag:
Jordkøb
Der ønskes en hurtig afklaring af, hvornår midler til opkøb af ejendomme kan gøres tilgængelige. Der ønskes større fleksibilitet i mulighederne for jordkøb.
Erstatningsarealer
Jan Pedersen følger op på, hvilke krav der er til erstatningsarealer ifm. eks. solcelleprojekter, der ellers er udlagt til potentielt vådområdeprojekt.
Skovrejsning
Der er for lidt økonomisk incitament til skovrejsning og for lidt synergi i kompensationen til skov i forbindelse med vådområdeprojekter.
Hegning
Hegningspuljen er meget vigtig og bør have tilstrækkelig finansiering fortsat.
IndstillingDen Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes indmelde barrierer for omlægningsarbejdet og tage de indmeldte barrierer til orientering.
BilagIngen bilag.
Beslutning
Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord indmeldte barrierer til sekretariatet angående skovrejsning, forsvarets arealer og §3 arealer. Disse barrierer bringes med videre i Taskforce for Arealudtag.
Kopier link til punktet - Print
6: Potentialekort for skovrejsning
Sagsnr: 25-000033
SagsfremstillingTeknikergruppen og Ledergruppen har besluttet, at der ikke er behov for udarbejdelse af et fælles potentialekort for skovrejsning på tværs af oplandet, der kan angive et bruttoareal med potentiale for skovrejsning i tilknytning til arealerne i det eksisterende potentialekort.
Der er ikke behov for en samlet tværkommunal kortlægning af potentialet for skov, da skovrejsning er en kommunalplan opgave for den enkelte kommune.
Den enkelte kommune kan med fordel invitere til dialog med Danmarks Naturfredningsforening og udtagningskonsulenterne om skovrejsning.
IndstillingDen Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes tage orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningDen Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord blev orienteret. Det blev præciseret, at der ikke ønskes en kortlægning af skovrejningspotentialet ift. kvælstofreduktion.
Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord afventer en national plan for, hvordan der på landsplan skal rejses 250.000 ha skov inden 2045.
Kopier link til punktet - Print
7: Gensidig orientering
Sagsnr: 25-000033
SagsfremstillingFristforlængelse
Fristen for endelig godkendelse af Omlægningsplan 2025 er flyttet til d. 7. november 2025.
Habilitet
Habilitetsspørgsmål. Styrelsen for Grøn Arealanvendelse og Vandmiljø har formuleret følgende svar angående habilitet:
” Habilitet i de lokale treparter
De lokale treparter er samarbejdsorganer, som skal drøfte, koordinere og tænke i helheder på tværs med henblik på at udarbejde 23 omlægningsplaner inden udgangen af 2025. De lokale treparter skal derfor ikke stemme, men søge at nå til enighed om omlægningsplanerne via konsensus. I sidste ende er det kommunalbestyrelserne, som har ansvaret for at principvedtage planerne og efterfølgende realisere den arealomlægningsindsats, som indgår i omlægningsplanerne. De lokale treparter er dermed ikke en myndighed eller lignende, der varetager konkret sagsbehandling eller træffer afgørelser i konkrete sager om fx tilskud til omlægningsprojekter. Repræsentanter i de lokale treparter fra hhv. kommunalbestyrelser, Danmarks Naturfredningsforening og Landbrug & Fødevarer kan derfor godt være fx lodsejere, medlemmer af byrådet eller politiske partier, uden at der opstår problemstillinger om habilitet.”
IndstillingDen Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord orienteres.
BilagIngen bilag.
BeslutningDen Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord blev orienteret. Sekretariatet udsender invitationer til webinarer om MARS systemet og linker desuden til disse på hjemmesiden for treparten.
Kopier link til punktet - Print
8: Kommunikation ifm. 2. møderække i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord
Sagsnr: 25-000033
SagsfremstillingLedergruppen indstiller, at følgende formidles efter 2. møderække:
En oplistning af alle kommende lodsejertegnemøder.
En fremhævelse af, at arbejdet er kommet godt fra start og at alle parter spiller positivt ind.
En bemærkning om, at kommunerne og udtagningskonsulenterne meget gerne hører fra flere lodsejere, hvis der er nogen, som har interesse i at høre om mulighederne for omlægning af deres arealer.
IndstillingDen Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes drøfte om der er særlige emner, der bør formidles til offentligheden efter 2. møderække.
BilagIngen bilag.
BeslutningEmnet blev drøftet af Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord.
