Referat: 16. april 2025 kl. 12:00

Smed Sørensens Vej 1, 6950 Ringkøbing, lok. 1.8. Dækket
Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord

Deltagere

  • Mads Hartlev Jansen
  • Andreas Wûrtz
  • Jens Bernhard Knudsen
  • Irene Lund Pedersen
  • Kasper Pauli Pedersen
  • Amalie Bredmose Thomsen
  • Lone Sørensen
  • Jacob Spangsberg
  • Majbritt Rasmussen
  • Leif Nørgaard
  • John Thomsen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Morten Lund Hansen
  • Michael Beck-Hansen
  • Per Rodahl Thisted

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsorden godkendt. 

Kopier link til punktet  -   Print

2: Plan for at nå i mål med Omlægningsplan 2025

Sagsnr: 25-000033

Sagsfremstilling

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes tage stilling til ledergruppens indstilling angående målsætning, synergieffekt, overordnet fremdrift frem mod deadline for Omlægningsplan 2025 7. november, og fremdrift frem mod 3. møde i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord 19. juni.  

Målsætninger:

Ministeriet for Grøn Trepart har ultimo januar 2025 fastsat måltal reduktion af kvælstofudvaskning for alle lokale treparter. I Ringkøbing Fjords opland lyder målet på en reduktion af 1685,8 tons/N/år.

Desuden fremgår det af Rammeaftale mellem Ministeriet for Grøn Trepart og KL om kommunernes opgaver i omlægningsindsatsen i medfør af Aftale om et Grønt Danmark og Aftale om Implementering af et Grønt Danmark at: ” Omlægningsplanerne skal vise vejen til målindfrielse af kvælstof- og lavbundsindsatsen. Omlægningsindsatsen omfatter udtagning af kulstofrige lavbundsjorder, vådområder, skovrejsning, ekstensivering og andre arealbaserede omlægningsindsatser, herunder at bidrage til bedre vilkår for natur og biodiversitet.” Omlægningsplanerne er baseret på en frivillig omlægnings- og udtagningsindsats, og kommunerne kan således ikke pålægge lodsejere eller andre at deltage i ordninger.

Under dette punkt indstiller Ledergruppen følgende målsætning til godkendelse i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord:

At alle kommuner indtegner skitseprojekter således, at kommunerne i meget grove tal har indtegnet skitseprojekter, der flugter med indsatsfordelingen fra Styrelsen for Grøn Arealanvendelse og Vandmiljø både ift. udtagning af lavbundsjord og kvælstofreduktion jf. denne tabel.

Geografi

Rettesnor: Potentialet omregnet til andel af national målsætning om udtagning af 140.000 ha kulstofrig lavbundsjord inden 2030. Jf. SGAV

Mål:

18.004 ha (alle kommunernes hele geografi ikke kun opland)

1685,8 t/N

Andel pr. kommune

Mål: kommuneandel af opland (Jf. SGAV) + 5 tons fra observatørkommuner

Ringkøbing-Skjern

5.698 ha

725 t/N

Herning

4.130 ha

313 t/N

Ikast-Brande

1.890 ha

232 t/N

Vejle

994 ha

187 t/N

Varde

3.836 ha

126 t/N

Billund

1.456 ha

102 t/N

Synergieffekt

Ledergruppen indstiller til godkendelse i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord at projektejerne (kommune, naturstyrelse eller udtagningskonsulenter) så vidt muligt skal gøre hvert projekt effektivt ved at:

  • Reducere klimagasudledning fra lavbundsjorde
  • Reducere kvælstof- og fosforudvaskning
  • Øge naturværdien med relevante virkemidler både i den tørre og våde natur
  • Beskytte drikkevand, hvor relevant
  • Indtænke klimatilpasning

Overordnet fremdrift

Ledergruppen indstiller til godkendelse i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord, at alle parter fortsætter med at implementere omlægningsprojekter, indtil der er opnået Godt Økologisk Potentiale i Ringkøbing Fjord, uanset hvordan omlægningsprojekterne fordeler sig mellem kommunerne.

Fremdrift frem mod 3. møde i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord

Ledergruppen indstiller til godkendelse i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord at arbejdet med omlægningsplanen i Ringkøbing Fjords opland forløber som følger frem mod 3. møde i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord:

  1. Alle kommuner afholder tegnemøder med lodsejere i marts, april, maj.
  2. Til 3. møderække i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord samles op på indtegningerne med det formål at koordinere projekter på tværs af kommunegrænser, og danne en samlet opgørelse over det indtegnede potentiale.
  3. På 3. møderække drøftes det, hvordan parterne vil nå det resterende indsatsbehov i Omlægningsplan 2025 for Ringkøbing Fjords opland.
  4. På resten af møderne i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord vil der blive gjort status på omlægningsarbejdet og indtegning af potentialer, og parterne ligger den videre plan for at nå i mål.
  5. Under alle skridt frem mod deadline for Omlægningsplan 2025 er det væsentligt, at alle parter orienteres og inddrages. Dette indebærer at Danmarks Naturfredningsforenings repræsentanter i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord orienteres om alt, der vedrører de grønne organisationer.

Indstilling

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes tage stilling til ledergruppens indstilling angående målsætning, synergieffekt, overordnet fremdrift, og fremdrift frem mod 3. møde i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord godkender ledergruppens fire indstillinger med følgende præciseringer. 

Det præciseres, at medlemmerne for Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord er ansvarlige for information og uddelegering af opgaver i arbejdet i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord til deres bagland. 

Det præciseres, at Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord fortsætter arbejder med omlægningsprojekter indtil målet om reduktion af kvælstofudvaskning med 1685,8 tons N er nået. Dette mål vurderes for nuværende at være tilstrækkeligt for at opnå Godt Økologisk Potentiale.




Kopier link til punktet  -   Print

3: Omlægningsplanens robusthed

Sagsnr: 25-000033

Sagsfremstilling

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes drøfte, hvor robust Omlægningsplan 2025 skal være.

Omlægningsplan 2025 skal indeholde skitseprojekter, der viser vejen til at reducere kvælstofudvaskningen til Ringkøbing Fjord med 1685,8 tons N, med det formål at opnå Godt Økologisk Potentiale i Ringkøbing Fjord.

Kvælstofeffekt

Hvor stort er areal, der skal omlægges for at nå dette mål, afhænger af, hvor mange kg N hvert projekt reducerer udvaskningen af pr. hektar. Hvis Omlægningsplanen er baseret på en forventet kvælstofreduktion, som er tæt på den faktiske kvælstofreduktion ved realiserede omlægningsprojekter, så vil planen være mere robust, end hvis den forventede kvælstofreduktion er urealistisk højt sat i Omlægningsplanen.

Tages der højde for frafald

Omlægningsplanen kan også tage højde for, at en vis andel af de skitseprojekter som indtegnes ikke vil blive realiseret. For at tage højde for dette, kan der indtegnes eks. 140% af det nødvendige areal. Dette vil gøre Omlægningsplanen mere robust.

Jan Pedersen fra Varde Kommune fremlægger erfaringerne med omlægningsprojekter i Varde Kommune, som oplæg til drøftelsen i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord.

Det er under alle omstændigheder nødvendigt at bemærke, at Omlægningsplanen er dynamisk.

Indstilling

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes drøfte, hvor robust Omlægningsplan 2025 skal være.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord besluttede at regne med en kvælstofreducerende effekt på 60 kg/N pr. hektar.

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord besluttede, at Omlægningsplan 2025 skal indeholde en teknisk buffer på 20%, der tager hensyn til et vist frafald blandt de indtegnede skitseprojekter.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Status for omlægningsarbejdet

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Den Lokale Trepart orienteres om status for omlægningsarbejdet pr. 1.4.2025.

Status ift. kvælstof og kulstof på oplandsniveau og kommuneniveau.

Geografi

Status for reduktion i udvaskning af ton N pr. år

Status for udtagning af ha. kulstofrig lavbundsjord (i hele kommunens geografi)

Mål for

alle kommuner i Ringkøbing-Fjords opland samlet

1.685,8*

18.004

Ringkøbing-Skjern

40 (5,5%)

2.538 ha (44,5%)

Herning

23,9 (7,6%)

777 ha (18,8%)

Ikast-Brande

1,2 (0,5%)

853 ha (45,1%)

Vejle

44,1 (23,6%)

981 ha (98,7%)

Varde

24,9 (19,8%)

1.487 ha (38,8%)

Billund

43,4 (42,5%)

1.348 ha (92,6%)

Total (afviger en anelse fra summen grundet opgørelsesmetoden i MARS).

177,5 (10,5%)

7.984 (44,3%)

Indstilling

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes tage orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning


Den Lokale Trepart tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Behandling af barrierer i omlægningsarbejdet

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes indmelde barrierer for omlægningsarbejdet til repræsentanterne for Taskforce for Arealudtag.

  1. Tilbagemelding fra Taskforce for Arealudtag. Emil og Jan har deltaget til møde i Taskforce for Arealudtag. Der er indmeldt flere barrierer, som bringes videre i den nationale organisering. Samtidig blev medlemmerne orienteret om, at man må forvente at de nuværende rammer for omlægningsarbejdet i al væsentlighed vil være gældende de næste 1-2 år.
  2. Følgende barrierer ønskes indmeldt efter 2. møderække i Taskforce for Arealudtag:

Jordkøb

Der ønskes en hurtig afklaring af, hvornår midler til opkøb af ejendomme kan gøres tilgængelige. Der ønskes større fleksibilitet i mulighederne for jordkøb.

Erstatningsarealer

Jan Pedersen følger op på, hvilke krav der er til erstatningsarealer ifm. eks. solcelleprojekter, der ellers er udlagt til potentielt vådområdeprojekt.

Skovrejsning

Der er for lidt økonomisk incitament til skovrejsning og for lidt synergi i kompensationen til skov i forbindelse med vådområdeprojekter.

Hegning

Hegningspuljen er meget vigtig og bør have tilstrækkelig finansiering fortsat.

Indstilling

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes indmelde barrierer for omlægningsarbejdet og tage de indmeldte barrierer til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning


Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord indmeldte barrierer til sekretariatet angående skovrejsning, forsvarets arealer og §3 arealer. Disse barrierer bringes med videre i Taskforce for Arealudtag. 

Kopier link til punktet  -   Print

6: Potentialekort for skovrejsning

Sagsnr: 25-000033

Sagsfremstilling

Teknikergruppen og Ledergruppen har besluttet, at der ikke er behov for udarbejdelse af et fælles potentialekort for skovrejsning på tværs af oplandet, der kan angive et bruttoareal med potentiale for skovrejsning i tilknytning til arealerne i det eksisterende potentialekort.

Der er ikke behov for en samlet tværkommunal kortlægning af potentialet for skov, da skovrejsning er en kommunalplan opgave for den enkelte kommune.

Den enkelte kommune kan med fordel invitere til dialog med Danmarks Naturfredningsforening og udtagningskonsulenterne om skovrejsning.

Indstilling

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes tage orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord blev orienteret. Det blev præciseret, at der ikke ønskes en kortlægning af skovrejningspotentialet ift. kvælstofreduktion.

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord afventer en national plan for, hvordan der på landsplan skal rejses 250.000 ha skov inden 2045.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Gensidig orientering

Sagsnr: 25-000033

Sagsfremstilling

Fristforlængelse

Fristen for endelig godkendelse af Omlægningsplan 2025 er flyttet til d. 7. november 2025.

Habilitet

Habilitetsspørgsmål. Styrelsen for Grøn Arealanvendelse og Vandmiljø har formuleret følgende svar angående habilitet:

Habilitet i de lokale treparter

De lokale treparter er samarbejdsorganer, som skal drøfte, koordinere og tænke i helheder på tværs med henblik på at udarbejde 23 omlægningsplaner inden udgangen af 2025. De lokale treparter skal derfor ikke stemme, men søge at nå til enighed om omlægningsplanerne via konsensus. I sidste ende er det kommunalbestyrelserne, som har ansvaret for at principvedtage planerne og efterfølgende realisere den arealomlægningsindsats, som indgår i omlægningsplanerne. De lokale treparter er dermed ikke en myndighed eller lignende, der varetager konkret sagsbehandling eller træffer afgørelser i konkrete sager om fx tilskud til omlægningsprojekter. Repræsentanter i de lokale treparter fra hhv. kommunalbestyrelser, Danmarks Naturfredningsforening og Landbrug & Fødevarer kan derfor godt være fx lodsejere, medlemmer af byrådet eller politiske partier, uden at der opstår problemstillinger om habilitet.”

Indstilling

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord orienteres. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord blev orienteret. Sekretariatet udsender invitationer til webinarer om MARS systemet og linker desuden til disse på hjemmesiden for treparten. 

Kopier link til punktet  -   Print

8: Kommunikation ifm. 2. møderække i Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord

Sagsnr: 25-000033

Sagsfremstilling

Ledergruppen indstiller, at følgende formidles efter 2. møderække:

En oplistning af alle kommende lodsejertegnemøder.

En fremhævelse af, at arbejdet er kommet godt fra start og at alle parter spiller positivt ind.

En bemærkning om, at kommunerne og udtagningskonsulenterne meget gerne hører fra flere lodsejere, hvis der er nogen, som har interesse i at høre om mulighederne for omlægning af deres arealer.

Indstilling

Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord bedes drøfte om der er særlige emner, der bør formidles til offentligheden efter 2. møderække.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Emnet blev drøftet af Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord. 

Kopier link til punktet  -   Print

9: Eventuelt

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Intet at bemærke. 

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing