Dagsorden: 5. februar 2025 kl. 15:00

01.20 Hoverdal/Tipperne, Innovest, Ånumvej 28, 6900 Skjern
Frivilligrådet

Deltagere

  • Frode Viisholm Thomsen
  • Brian Poulsen
  • Jill Hanne Libner
  • Jens Laurids Lauridsen
  • Karen Christensen
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Leif Thyssen
  • Nataliya Maabjerg
  • Anne Grethe Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

2: Orientering fra formanden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

3: Orientering fra medlemmer og frivilligkoordinator

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

4: Velkomst, præsentation og valg af ordstyrer

Sagsnr: 25-002871

Sagsfremstilling

Medlemmerne bedes præsentere sig selv.

Jill Libner gennemgår introduktionsmaterialet for Frivilligrådet, så alle medlemmer har sammen videngrundlag.

Derefter vælges en ordstyrer for mødet, som skal varetage konstitueringen. 

Sekretæren

Frivilligrådets sekretær indkalder til møder, skriver dagsordener og referater, har formøder med formandsskabet, og kan hjælpe med at indhente den viden I har brug for. I kan altid ringe eller skrive til sekretæren, hvis I har spørgsmål. Sekretæren er p.t. sygemeldt. 

Frivilligrådet:

Man kan læse om Frivilligrådet (medlemmer, vedtægter, årshjul, dagsordener og referatet) på siden her: https://www.rksk.dk/om-kommunen/raad-naevn-syn-og-kommissioner/frivilligraadet

Det praktiske:

  • Frivilligrådet holder 6-9 møder årligt á ca. tre timers varighed.
  • Kommunikation mellem møderne foregår som oftest pr. mail.  
  • Medlemmer kan modtage dagsordener og referater ved at abonnere på dem på kommunens hjemmeside.
  • Opret abonnementet på følgende hjemmeside: https://www.rksk.dk/abonner

Man kan få godtgjort udgifter til kørsel ifm. Frivilligrådets aktiviteter, så tæl sammen, hvor mange kilometer medlemmerne kører og hvornår, så udleveres en refusionsseddel i november næste år.

Bliv klædt på som Frivilligrådsmedlem:

Det nationale Frivilligråd har lavet en opstartspakke til nye frivilligråd og til nye medlemmer af frivilligråd. Man finder opstartspakken på siden her.

https://frivilligraadet.dk/lokale-frivilligraad/opstartspakke

Frivillighed i Ringkøbing-Skjern Kommune

Man kan desuden læse mere om Frivilligheden på siden her:

https://www.rksk.dk/frivillig 

Boblberg

Ringkøbing-Skjern Kommune betaler årligt 90.000 kroner for borger-til-borger portalen Boblberg.dk. Man kan læse om portalen på siden her. Det er et godt værktøj til at hjælpe socialt udsatte:

https://www.rksk.dk/borger/frivillig/frivillig-tilbud-oversigter/boblberg

Boblberg er en borger-til-borger platform, hvor man kan finde fællesskaber af enhver slags. Det giver livskvalitet, og derfor vil vi gerne at så mange som muligt kender platformen.

Boblberg er en borger-til-borger-portal med over 600.000 medlemmer fra 53 af landets kommuner, og der kommer løbende flere til. Her har borgerne mulighed for at oprette opslag i form af bobler, som inviterer til aktiviteter, interesser, oplevelser og meget mere i fællesskab med andre. Gennem boblerne kan borgerne møde medborgere med samme boblende interesser, hvad enten det er nogle at træne med, strikke med, lave mad sammen med eller blot nye venskaber.

Styrker fællesskabet

Det er vigtigt for menneskers trivsel og livskvalitet, at de indgår i sociale fællesskaber. Boblberg skaber netop grundlag for dette ved at lade de lokale borgere boble sammen online. Det er borgerne selv, der opretter bobler, og så kan andre slutte sig til. Boblberg er en fleksibel mulighed, der gør det nemmere for borgerne at være aktive sammen med andre og skabe nye fællesskaber.

I Ringkøbing-Skjern Kommune er der stor fokus på fællesskabet, og her er Boblberg det nyeste tiltag, der skal inspirere og invitere borgerne til at bruge deres lokalsamfund på nye måder og i fællesskab med andre. På samme måde kan boblerne give inspiration til de borgere, der har et ønske om at være frivillige.

Du kan oprette dit eget opslag – en bobl – eller se om der er andre bobler med samme interesser som dig. Opret dig nu eller læs mere på www.boblberg.dk

Fakta om Boblberg

Ringkøbing-Skjern Kommune og godt 50 andre kommuner abonnerer på Boblberg.  Lokalt har vi det seneste år set en stor stigning i antallet af aktive brugere. De seneste seks måneder har der været rekord med 2970 aktive brugere mod 1.600 tidligere. 88% af dem som opretter sig får respons. 61% af dem som ikke får respons henvender sig til andre, her får 72 % svar på deres henvendelse. Der er med andre ord næsten ingen, som bliver efterladt i et tomrum. 

5% bruger Boblberg på engelsk.

Det er meget forskellige tematikker, som fylder i de fællesskaber, der opstår på Boblberg. Det spænder fra ensomhed og angst til motionsfællesskaber og hobbyfællesskaber.

Sig det videre

Fortæl gerne om Boblberg i dit netværk. På den måde bidrager du til, at borgerne skabe værdi for hinanden.

Frivillighed på kommunens sider 

Man kan med fordel tage et kig på følgende sider:

https://www.rksk.dk/frivillig

  • Herunder siden om Frivilligprisen: https://www.rksk.dk/om-kommunen/legater-priser-og-puljer/aarets-frivillige-sociale-indsats
  • Siden om borgerpanelundersøgelsen https://www.rksk.dk/om-kommunen/organisation/dialog-og-inddragelse/borgerdialog-og-inddragelse/frivillighed-i-ringkoebing-skjern-kommune
  • Frivilligrådets hjemmeside: https://www.rksk.dk/om-kommunen/raad-naevn-syn-og-kommissioner/frivilligraadet
  • Foreningsportalen: https://foreningsportal.rksk.dk/default.asp?wkid=ringkoebing
  • Herunder siden, hvor man kan søge §18 midler: https://foreningsportal.rksk.dk/side.asp?wkid=ringkoebing&side=81

     

    Frivilligjob.dk

    Danmarks største jobportal for frivilligt arbejde med mere end 9.000 jobopslag årligt fra frivillige foreninger og andre organisationer, der har frivillige aktiviteter. 

    Vi arbejder for at vise bredden i det frivillige arbejde og inspirere mennesker til at finde netop det frivillige arbejde, der matcher deres interesser og kompetencer. Derfor har vi meget få grænser for, hvem der må bruge frivilligjob.dk til at søge frivillige. Side om side med opslag fra traditionelle foreninger som Røde Kors, DGI og Det Danske Spejderkorps finder du opslag fra fx græsrodsorganisationer, socialøkonomiske virksomheder og projekter, der er igangsat af offentlige institutioner.

    Det er gratis at bruge frivilligjob.dk, både for dig, der vil være frivillig, og for dig, der søger frivillige til din forening eller organisation (for kommunale eller offentlige organisationer er der dog en mindre brugerbetaling). Det er nemlig vigtigt for os, at alle har mulighed for at bruge frivilligjob.dk - også små og nystartede foreninger, der ikke har midler til annoncering andre steder.

    Friviligjob.dk har eksisteret siden 2005 og er et projekt under Frivilligcentre og Selvhjælp Danmark (FriSe). Vi er et non-profit projekt, der er finansieret af pulje- og fondsmidler. Størstedelen af finansieringen kommer fra Social- og Indenrigsministeriet.

     

    Center for Frivilligt Social Arbejde (frivillighed.dk)

    Et nationalt center nedsat under socialministeriet, som:

  • indsamler viden, og laver analyser om socialt udsatte og de frivillige indsatser, der retter sig mod denne målgruppe.
  • Afholder kurser online og fysisk for foreninger på området
  • Faciliterer netværk for foreninger og ansatte der arbejder med frivillige på dette område

Indstilling

Medlemmerne bedes præsentere sig selv.

Medlemmerne bedes tage orienteringen til efterretning.

Medlemmerne bedes vælge en ordstyrer, der skal varetage konstituteringen. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

5: Evaluering af §18 fordelingsrunden

Sagsnr: 23-016884

Sagsfremstilling

Frivilligrådet bedes fortsætte arbejdet med evalueringen af §18 fordelingsrunden for 2024. 

Frivilligrådet besluttede i d. 11. november 2024 at: 

  • Frivilligrådet beslutter, at det indskrives i forretningsordenen at: "Regnearksmodellen er vejledende."
  • Frivilligrådet beslutter, at der i forretningsordenen indskrives at: "Frivilligrådets indstillinger for flerårige ansøgninger fastholdes i udgangspunktet. Dette fraviges i tilfælde, hvor ansøgeren tilbagetrækker ansøgningen, eller hvor ansøger eller Frivilligrådet bliver opmærksom på, at væsentlige forhold omkring ansøgningen ændres."
  • Frivilligrådet beslutter, at der i forretningsordenen indskrives: "For ansøgere, der på tværs af flere ansøgninger, søger til mere end 25 dage til samme målgruppe, bliver ansøgningerne behandlet, således, at målgruppen får midler til den dyreste aktivitet først.
  • Frivilligrådet ønsker i januar, at drøfte om reglen om et maksimalt antal aktivitetsdage på 25 skal fastholdes.

Drøftelse af maksimalt antal aktivitetsdage

Som udgangspunkt for denne drøftelse kan følgende overvejes.

  • Hvad er formålet med et maksimalt antal aktivitetsgange?
  • Er formålet et loft over udgifter pr. deltager?
  • Er formålet at begrænse hvor mange aktivitetsdage, man kan få støtte til? Er der i så fald nogen saglig/faglig grund til, at loftet skal gælde for nogle typer aktivitet frem for andre?
  • Berettiger ovennævnte formål en ændring næste år. Her bør Frivilligrådet tage i betragtning at flere foreninger er blevet stillet i udsigt, at de nu kan søge til flere år af gangen.

Indstilling

Frivilligrådet bedes fortsætte arbejdet med evalueringen af §18 fordelingsrunden for 2024. 

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

6: Konstituering af Frivilligrådet 2025

Sagsnr: 25-002872

Sagsfremstilling

Rådet konstituerer sig med formand og næstformand.

Administrationen varetager konstitueringsprocessen, jævnfør rådets vedtægter.

Både valget af formand og af næstformand foregår ved, at Frivillighedskoordinatoren uddeler fysiske stemmesedler til alle rådets medlemmer. Der stemmes anonymt. Først vælges formand og herefter næstformand. 

Indstilling

Rådet konstituerer sig med formand og næstformand.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

7: Fastsættelse af Frivilligrådets Årshjul 2025

Sagsnr: 25-002873

Sagsfremstilling

Rådet bedes fastsætte deres årshjul for året 2025, herunder tildele rådets medlemmer opgaver, så årshjulet gennemføres, som planlagt. 

Medlemmerne bedes under punktet:

  • komme med ændringsforslag eller tilsagn om godkendelse af årshjulet
  •  fastsætte datoer for rådsmøderne for året 2025

Frivilligrådet kan tage udgangspunkt i årshjulet for 2024:

JanuarFrivilligrådsmøde
1. kvartal

Formulering af nyhedsbrev fra Frivilligrådet

Foreningsbesøg

25. februarFrivillig Social Byvandring i Ringkøbing
11. martsFrivilligrådsmøde
2. kvartal

Planlægning af stormøde mlm. Frivilligrådet og sociale foreninger ultimo august 2024

Planlægning af kurser om §18 puljerne

Formulering af nyhedsbrev fra Frivilligrådet

Foreningsbesøg

30. majFrivilligrådsmøde
Maj

Eventuel godkendelse af §18 kriterier i Social- og Sundhedsudvalget

Input til borgerpanelundersøgelse om Frivillighed: Har Frivilligrådet emner, de gerne vil have belyst?

20. juniDeltagelse Dialogmøde mlm. FrivilligVest og Ringkøbing-Skjern Kommune
27. juniFællesmøde med Social- og
Sundhedsudvalget
2. septemberStormøde om nye §18 fordelingskriterier, Frivilligrådets Arbejde og deltagelse fra Det Nationale Frivilligråd
3. kvartalForeningsbesøg
4. septemberDeltagelse netværksmøde §18 Væresteder, Medborgerhuset og FrivilligVest
5. septemberFrivilligrådsmøde
5. septemberDialogmøde med fire udtrukne frivillige sociale foreninger
3. kvartalFormulering af nyhedsbrev fra Frivilligrådet
10. oktoberFrivilligrådsmøde
4. Kvartal

Drøftelse af resultater af borgerpanelundersøgelse om frivillighed i Ringkøbing-Skjern Kommune og dets betydning for rådets arbejde det kommende

Foreningsbesøg

24. oktoberDeltagelse Dialogmøde mlm. FrivilligVest og Ringkøbing-Skjern Kommune
4. kvartalLæsning og behandling af §18 Hovedpulje ansøgninger
11. -12.- 14. november3 Frivilligrådsmøder §18 fordeling
4. kvartal

Indstilling af vinder til prisen for Årets Frivillige Sociale Indsats

Formulering af nyhedsbrev fra Frivilligrådet

21. novemberAfholdelse af Årsmødet i november 2024.

 

Indstilling

Rådet bedes fastsætte deres årshjul for året 2024, herunder tildele rådets medlemmer opgaver, så årshjulet gennemføres, som planlagt. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

8: Fordeling af Råd og Udvalg mellem Frivilligrådets medlemmer

Sagsnr: 25-002874

Sagsfremstilling

Frivilligrådet bedes tildele rådets medlemmer råd og udvalg, som de skal indsamle viden hos/repræsentere Frivilligrådet i. 

Disse råd, udvalg og vidensnetværk er:

  • Ældrerådet

  • Handicaprådet

  • Social- og Sundhedsudvalget

  • Center for Frivilligt Socialt Arbejde

  • Det nationale Frivilligråd

  • §18 værestederne

  • FrivilligVest

  • Netværk på integrationsområdet

  • DGI Vestjylland

  • Administrationens netværk mellem fagområderne

Medlemmerne bedes komme med ønsker til hvilke råd, udvalg og vidensnetværk, de vil holde sig orienteret hos i løbet af 2025. 

Medlemmer, der varetager opgaver, eller holder sig ajour i et råd, udvalg eller vidensnetværk kontakter formandskabet såfremt de ønsker at bringe noget fra disse opgaver, råd, udvalg eller vidensnetværk på dagsordenen for rådet.

Indstilling

Frivilligrådet bedes tildele rådets medlemmer råd og udvalg, som de skal indsamle viden hos/repræsentere Frivilligrådet i. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

9: Frivilligrådets besøg hos sociale foreninger

Sagsnr: 25-002876

Sagsfremstilling

Frivilligrådet bedes planlægge at besøge to frivillige sociale foreninger inden næste Frivilligrådsmøde.

Dette punkt går igen på fremtidige møder med en målsætning om at planlægge to besøg pr. møde. 

Frivilligrådet besluttede d. 11. november 2024, at rådet i 2025 ønsker at besøge følgende foreninger:

  • Den Grønne Elevator
  • Guldalderklubber
  • Parkinsonforeningen
  • Red Barnet Ringkøbing
  • Medborgerhuset Ringkøbing
  • Familienetværket Skjern
  • Å Center Syds Venner

Indstilling

Frivilligrådet bedes planlægge at besøge to frivillige sociale foreninger inden næste Frivilligrådsmøde.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

10: Drøftelse af hvornår Frivilligrådet er beslutningsdygtige

Sagsnr: 25-002877

Sagsfremstilling

Frivilligrådet bedes drøfte, hvornår Frivilligrådet er beslutningsdygtige. 

Historik

På Frivilligrådsmødet d. 10. oktober var der ganske få medlemmer med til mødet. I Frivilligrådets vedtægter fremgår ingen konkret beskrivelse af, hvornår Frivilligrådet er beslutningsdygtige.

Jens Laurids stillede d. 10. oktober et forslag om, at Frivilligrådet på januarmødet drøftede, hvornår Frivilligrådet er beslutningsdygtige.

Muligheder

1. Ingen ændring. Frivilligrådet kan træffe beslutning til alle møder uanset fremmøde, så længe mødet er planlagt i overensstemmelse med vedtægterne. 

2. Der skal være et flertal af medlemmerne til stede på et møde, før der kan træffes beslutninger.

3. Såfremt, der ikke er et flertal af medlemmerne til stede på et møde, er det kun formandsskabet (formand og næstformand i enstemmighed), der kan træffe beslutninger på møderne. 

Procedure

Ændringen indskrives i Frivilligrådets vedtægter. 

Indstilling

Frivilligrådet bedes drøfte, hvornår Frivilligrådet er beslutningsdygtige. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

11: Behandling af §18 ansøgninger

Sagsnr: 24-021692

Sagsfremstilling

Frivilligrådet bedes drøfte to ansøgninger til §18 Hovedpuljen. Jill Libner præsenterer ansøgningerne på mødet. 

Klub 95

Ansøgningen er ikke rettidigt indsendt.

Røde Kors Tarm

Ansøgningen er ikke blevet opdaget i ansøgningssystemet. 

 

Indstilling

Frivilligrådet bedes drøfte to ansøgninger til §18 Hovedpuljen. Jill Libner præsenterer ansøgningerne på mødet. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

12: Eventuelt

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning
Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing