Referat: 28. januar 2025 kl. 13:00
Deltagere
- Jørgen Byskov
- Rita Byskov
- Irene Lund Pedersen
- Jens Jacob Østergaard
- Ole Nyholm Knudsen
- Hans Pedersen
- Niels Rasmussen
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Badevej 1, 6950 Ringkøbing, dispensation fra lokalplan
- Landzonetilladelse til ladestation ved Brejningkrydset
- Houvig Klitvej 22, 6950 Ringkøbing - Landzonetilladelse til opstilling af 42 m antennemast
- Godkendelse af frivillig aftale om rådighedsindskrænkninger, Lybæk Vandværk boring DGU nr. 83.1213, 83.1214, 83.1215 og 83.1447
- Orientering klagenævnsafgørelse vedrørende dispensation fra Naturbeskyttelseslovens § 3 til ombygning af skydebane
- Kollektiv trafik, lokale ruter
- Prioritering af lokalplaner og kommuneplantillæg
- VE-projekt ved Malle og Kvong - Indkomne bemærkninger i foroffentlighedsfasen
- Statslige energiparker - stillingtagen til tre nye indmeldinger
- Offentliggørelse af planforslag for et område til rekreative formål, Landskabshotel, Sønder Klitvej 214, Bjerregaard, 6960 Hvide Sande.
- Igangsætning af moderniseret planlægning for boligkvarter ved Brogårdsvej i Tarm
- Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til centerformål ved Sandleddet i Søndervig
- Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til erhvervsformål og teknisk anlæg ved Kongevejen og Herningvej i Videbæk
- Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til boligformål og centerformål ved Rindumgaards Allé, Ringkøbing
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.
Kopier link til punktet - Print
2: Badevej 1, 6950 Ringkøbing, dispensation fra lokalplan
Sagsnr: 24-024922
SagsfremstillingTeknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der skal meddeles dispensation til, at 3 eksisterende adskilte butikker til udvalgsvarer i indkøbscenter i Søndervig kan sammenlægges til én stor butik med udvalgsvarer.
Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til ombygning af den sydlige fløj i Søndervigcentret på Badevej 1G m.fl. 6950 Ringkøbing, hvor adskillelsen mellem 3 eksisterende selvstændige udvalgsbutikker ønskes åbnet op, så der er indvendig åben adgang mellem butikkerne. Butikkerne ønskes udlejet til samme butikskæde som henholdsvis butik nr. 1: Outdoor, butik nr. 2: Shoes og butik nr. 3: Sportswear
Ombygningen omfatter nedbrydning af så stor en del af de adskillende vægge mellem de nuværende 3 butikslejemål som muligt, så der åbnes op for indvendig adgang mellem butikkerne. Gulve og lofter tilpasses, så det er ens i butikkerne.
Ansøger begrunder ansøgningen med, at det ikke er tanken med det ansøgte, at der skal laves én stor butik, da de fremtidige forhold kommer til at agere som 3 selvstændige butikker - med hver deres lejemål og lejekontrakt. I de nye kontrakter kommer der til at stå som betingelse, at lejemålene skal kunne opdeles igen som i dag via nye skillevægge, såfremt dette bliver aktuelt.
Grunden til åbenheden mellem butikkerne er, at kunne minimere antallet af ansatte og kunne bistå hinanden på tværs i forhold til butikstyveri, som er et stigende problem i Søndervig.
Området
Ejendommen er beliggende i et område, der er omfattet af bestemmelserne i lokalplan nr. 441 for et område til centerformål ved Badevej i Søndervig, hvor det af bebyggelsens placering og omfang i lokalplanen fremgår, at bruttoetagearealet, der anvendes til butiksformål til udvalgsvarer, ikke må overstige 500 m² pr. butik.
En ombygning, hvor der indvendigt åbnes op mellem de 3 udvalgsbutikker, så det syner som én stor butik og nettoarealet øges til ca. 903 m² jf. vedhæftet tegningsbilag, afviger fra lokalplanens bestemmelse om størrelse pr. butik til udvalgsvarer og kræver derfor en dispensation.
Høring
Dispensationsansøgningen har ikke været sendt i naboorientering.
Administrationen vurdering
Administrationen vurderer, at ombygningen vil medføre, at de 3 udvalgsbutikker visuelt vil syne og i praksis fremstå som én stor udvalgsbutik i centret med et nettoareal på ca. 903 m², der vil være i strid med områdets detailhandelsstruktur og med til at begrænse et bredt og varieret udbud af mindre udvalgsbutikker.
Dette understøttes af, at udvalgsbutikkerne efter ombygningen ønskes udlejet til samme butikskæde opdelt med 3 afdelinger med udvalgsvarer indenfor samme udvalgskategori.
Det vurderes ikke at opdeling af butikken i 3 lejemål med 3 lejekontrakter vil have nogen betydning for butikkens visuelle fremtræden som én stor butik, eller udførelse af lejekontrakter i øvrigt vil kunne håndhæves af kommunen.
Butiksstørrelserne i Søndervig ligger mellem 40 og 450 m² med undtagelse af dagligvarebutikken
på Badevej 1. Detailhandelsanalysen for Ringkøbing-Skjern Kommune (2009) vurderer, at butiksstørrelsernes fordeling følger det generelle billede på landsplan med hovedparten af butikkerne under 500 m². Andelen af små butikker i Ringkøbing-Skjern Kommune dominerer i den samlede
butiksbestand, hvor ca. 76% af butikkerne er under 500 m². Lokalplanen fastlægger derfor et maks. bruttoetageareal på 500 m² for den enkelte udvalgsvarebutik i overensstemmelse med denne
tendens.
Det vurderes, at tilladelse til en udvalgsvarebutik med butiksstørrelse > 500 m² kan danne præcedens for fremtidige butiksstørrelser i området.
Lovgrundlag og juridisk vurderingI henhold til planlovens § 19 stk. 1 kan kommunalbestyrelsen dispensere fra bestemmelserne i en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen.
ØkonomiIngen bemærkninger
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at der meddeles afslag på dispensation til det ansøgte.
BilagBeslutningEt flertal i Teknik- og Miljøudvalget besluttede at meddele dispensation i en tidsbegrænset periode på 3 år og på betingelse af, at butikkerne fremstår som 3 selvstændige butikker. Sagen sendes i høring og forelægges udvalget igen, hvis der kommer væsentlige indsigelser.
Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.
Kopier link til punktet - Print
3: Landzonetilladelse til ladestation ved Brejningkrydset
Sagsnr: 24-017824
SagsfremstillingTeknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der skal gives landzonetilladelse til etablering af en ladestation for både elbiler og ellastbiler.
Sagen har været forelagt Teknik- og Miljøudvalgsmødet den 3. december 2024, her blev sagen udsat med henblik på yderligere udredning.
Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om landzonetilladelse til etablering af en ladestation for både elbiler og ellastbiler på matrikel nr. 12ae, Den sydvestlige Del, Brejning.
Projektområdet dækker et samlet areal på 8.733 m² og ligger i tilknytning til Brejningkrydset ved Rute 11 og Rute 15.
Ansøger angiver, at formålet med projektet er at skabe en ladeplads med moderne faciliteter, som giver både lastbilchauffører og elbilister mulighed for opladning med adgang til nærliggende faciliteter som toilet, bad og spisemuligheder ved en nærliggende grillbar. Med dette projekt ønsker ansøger, at imødekomme behovet for bekvemmelighed og service i forbindelse med opladning af el-biler og lastbiler.
Ansøger oplyser, at projektområdet er planlagt til at omfatte:
Bilopladning: Der etableres 8 ladepladser til elbiler, hertil opføres et overdækket areal på 168 m² med en maksimal højde på 5,2 meter.
Lastbilopladning: Der etableres 8 ladepladser til ellastbiler, hertil et overdækket areal på 394 m² med en maksimal højde på 5,4 meter.
De overdækkede arealer til personbiler og lastbiler vil blive udført i limtræ.
Servicebygning: En bygning på 164 m² indeholdende toilet, badefaciliteter og venterum, der vil sikre moderne faciliteter til både chauffører og bilister. Bygningen vil have en maksimal højde på 3 meter.
Ansøger har endnu ikke fastlagt materialer og farvevalg for servicebygningen men oplyser, at materialerne vil blive valgt for at sikre en harmonisk integration med landskabet, med fokus på naturlige eller naturinspirerede materialer som træ, sten eller komposit og valgt ud fra både holdbarhed og minimal visuel påvirkning. Farverne vil være jordnære, såsom dæmpede grønne, grå, brune eller sandfarvede nuancer, for at skabe en diskret fremtoning og en harmonisk tilpasning til det omgivende landskab.
Ansøger planlægger at anlægge ladestationen i flere etaper, hvor det overdækkede areal til lastbiler først etableres senere, afhængigt af behovet og inden for landzonetilladelsens gyldighed.
Ansøger har fravalgt solceller på taget, da de vurderer, at den begrænsede strømproduktion ikke opvejer etablerings- og vedligeholdelsesomkostningerne.
Ansøger oplyser yderligere, at Vejdirektoratet har givet en principiel godkendelse af adgangsforholdene til og fra området, som vist på nedenstående beliggenhedsplan.
Slørende beplantning
Ansøger ønsker ikke at fastlægge en detaljeret beplantningsplan på nuværende tidspunkt. Deres mål er at skabe et grønt og rekreativt udtryk med opholdsarealer og beplantning af planter, buske og træer. De foreslår, at landzonetilladelsen forpligter dem til at etablere beplantning på projektområdet, men uden at specificere beplantningstype eller mængde.
Når landzonetilladelsen er på plads, vil de i samarbejde med entreprenører og arkitekter udarbejde en endelig beplantningsplan, hvor arkitekterne skal have fleksibilitet i forhold til placering og udtryk, men med generelle krav til placeringen af beplantningen.
Ansøger har i forbindelse med ovenstående udarbejdet et oplæg til slørende beplantning jf. Bilag 2 -Ansøgers oplæg til slørende beplantning.
Beliggenhedsplanen for projektområdet viser placeringen af de overdækkede arealer til ladestandere for elbiler og ellastbiler samt servicebygningen
Naboorientering
Der er foretaget naboorientering i henhold til planlovens § 35, stk. 4-5 da det vurderes, at det ansøgte projekt kan have betydning for naboerne. I denne forbindelse er der ikke indkommet bemærkninger til projektet.
Administrationens bemærkninger
Trafikale forhold
Med afsæt i Mobilitetspolitikken og kommunens udviklingsstrategi fokuseres der på effektive forbindelser til motorvejsnettet via Rute 15 og Rute 11 samt forbedring af trafikløsninger for alle trafikanter.
Der er i kommunen allerede etableret flere ladestationer, men den ansøgte ladestation vil være af en større skala og repræsenterer et markant skridt mod at understøtte den voksende efterspørgsel på opladningsmuligheder. Dette initiativ bidrager direkte til at imødekomme fremtidens transportbehov og understøtter den grønne omstilling.
Brejningskrydset er et af kommunens trafikale knudepunkter. Både Brejningvej og Ringkøbingvej er statsveje, og med udbygningen af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning vurderes placeringen i forhold til den overordnede trafikale infrastruktur som hensigtsmæssig.
Landskab
Arealet til den ansøgte ladestation ligger uden for Bevaringsværdige Landskaber, men er udpeget som Særligt Værdifulde Landbrugsområder i kommuneplanen. Det tilhører landskabskarakterområdet Skovbjerg Bakkeø Landbrugslandskab, præget af bløde bakker og åbne, dyrkede marker med fragmenterede hegn.
Landskabet er åbent med spredt bebyggelse langs vejene. Selvom tekniske anlæg er synlige, vurderes landskabet ikke som sårbart overfor ændringer i tilstanden. En ladestation kan derfor etableres, forudsat der tages hensyn til de åbne udsigter og det omkringliggende landskab.
Administrationens vurdering
Administrationen vurderer, at en ladestation i høj grad er i samfundets og kommunens interesse, da de bidrager til den grønne omstilling ved at understøtte overgangen til elbiler og reducere afhængigheden af fossile brændstoffer. En ladestation (som den ansøgte) på et strategisk sted, især langs hovedfærdselsårer og trafikale knudepunkter, vil kunne sikre bedre tilgængelighed og bekvemmelighed for både private elbilister og erhvervskøretøjer, såsom lastbiler.
Kommunen har en samfundsmæssig interesse i at fremme tilgængeligheden til opladningsfaciliteter, da det ikke blot gavner den enkelte bruger, men også skaber incitament for flere til at vælge elbiler. Dette medvirker til at sænke CO₂-udledningen og forbedre luftkvaliteten, hvilket har positive konsekvenser for folkesundheden og bidrager til de klimamål, som Danmark har forpligtet sig til.
Placeringen af ladestationen mellem Rute 15 og den nye Hovedvej 15, tæt på eksisterende erhverv (GrillStedet), vurderes at vil medføre mindre ændringer i det nuværende landskab og gør, at ladestationen vil fremstå som en del af den eksisterende bebyggelse snarere end som en ny selvstændig bygningsmasse i det åbne land.
For at minimere ladestationens visuelle påvirkning af landskabet, anbefales det at etablere slørende beplantning omkring anlægget, samt at belysning af anlægget opføres som nedadrettet, vendt mod pladsen, og med en maksimal højde på 5,5 meter, svarende til højden på et evt. fremtidig overdækkede areal til ellastbiler. Dette vil reducere påvirkningen af det omkringliggende landskab og skabe en naturlig grænse mellem ladestationen og det åbne land, samtidig med at det respekterer landskabets bærende karakter.
Administrationen har løbende haft møder med Vejdirektoratet om 2+1 vejen, og det seneste møde var den 7. januar 2025. Placeringen af en eventuel fremtidig samkørselsplads er endnu ikke besluttet. Det er Vejdirektoratet, der skal afgøre, om der er plads til en samkørselsplads mellem ladestationen og 2+1 vejen.
Administrationen kan godt følge ansøgers begrundelse vedrørende slørende beplantning. Det vurderes, at udskydelsen af de specifikke krav til beplantningens udformning kan forbedre ladestationens visuelle indtryk og integration i landskabet.
For at imødekomme ansøgers ønske om fleksibilitet, kan der opstilles overordnede bestemmelser som vilkår i landzonetilladelsen, som sikrer etablering af slørende beplantning. Dette vil give bygherre frihed til at designe det grønne udtryk, samtidig med at tilstrækkelig beplantning etableres i overensstemmelse med tilladelsens formål.
Det præciseres, at administrationens mål ikke er at gøre ladestationen usynlig, men at reducere dens visuelle dominans og sikre en harmonisk integration i landskabet, hvor synligheden primært vil stamme fra skiltning og digitale enheder.
Lovgrundlag og juridisk vurderingDet ansøgte kræver landzonetilladelse i henhold til §35, stk. 1 i Lov om Planlægning.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIndsatsen vurderes at fremme bæredygtig og intelligent mobilitet i tråd med Mobilitetspolitik 2023-2026. Den styrker klima, miljø og trafiksikkerhed, skaber bedre transportmuligheder for borgere og erhvervsliv og fremmer grøn vækst gennem fremkommelig og bæredygtig infrastruktur.
IndstillingAdministrationen indstiller, at der meddeles landzonetilladelse til den ansøgte ladestation med udgangspunkt i de vilkår som fremgår af bilag 3 - Vilkår for landzonetilladelsen.
Bilag- Bilag 1 - Beliggenhedsplan og facadetegninger
- Bilag 2 - Ansøgers oplæg til slørende beplantning
- Bilag 3 - Vilkår for landzonetilladelsen
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
4: Houvig Klitvej 22, 6950 Ringkøbing - Landzonetilladelse til opstilling af 42 m antennemast
Sagsnr: 24-017625
SagsfremstillingTeknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, hvorvidt der skal gives landzonetilladelse til opstilling af en 42 meter høj antennemast imellem sommerhusområderne Houvig og Lodbjerg Hede.
Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om landzonetilladelse til opstilling af en 42 meter høj mast på ejendommen Houvig Klitvej 22, 6950 Ringkøbing. Matrikel nr. 226er Søgård Hgd., Nysogn. Masten ønskes opstillet til telekommunikation jf. Bilag 1 – Ansøgning.
Luftfoto som viser placeringen af den ansøgte mast, indtegnet med gult mellem de to sommerhusområder
Beskrivelse af ansøgte mast
Masten opføres som en gittermast i 42 meters højde med sendeudstyr øverst samt teknikskabe ved mastens fod for hver tilsluttet teleoperatør.
Teknikskabene og mastens fod vil blive indhegnet samt sløret af beplantning. Mast, teknik og kabler placeres og opføres jf. Bilag 2 – Tekniske tegninger.
Ansøger har i forbindelse med ansøgningen indsendt visualiseringer af den ansøgte mast jf. Bilag 3 – Visualiseringer.
Begrundelsen for ønsket om opstilling af masten
Teleoperatøren begrunder deres ansøgning med deres behov for at forbedre mobil- og datadækningen i området omkring Lodbjerg Hede. Teleoperatøren forklarer at med den mængde turister, der færdes i sommerhusområderne, har deres eksisterende antennepositioner ikke tilstrækkelig mobil- og datadækning, især ikke i spidsbelastningsperioder eller for fremtiden, hvor dataforbruget pr. bruger forventes fortsat at stige.
Teleoperatøren, der repræsenterer fire teleselskaber, ønsker at udbygge og forbedre mobil- og datadækningen i området ved at opstille en langtrækkende antenne. Yderligere to teleoperatører har desuden givet tilsagn om at benytte masten, hvis den bliver opført. Dermed vil der være sikret fuld dækning, uanset hvilket teleselskab borgerne eller turisterne benytter.
Ansøger har valgt placeringen ud fra følgende kriterier:
- Vilje fra lodsejer om at leje arealet til opstillingen af masten.
- At placeringen sikrer optimal dækning for sommerhusområderne.
- Naturhensyn og landskabshensyn formidlet af kommunen.
Ansøger påpeger, at den eneste mulighed for at opfylde kapacitets- og dækningsbehovet i sommerhusområderne Lodbjerg Hede og Houvig er at opstille den ansøgte mast, jf. Bilag 4 – Dækningskort. En placering tæt på brugerne er afgørende for at opnå god og brugbar indendørs dækning. Samtidig er der et ønske om at udnytte masten mest muligt ved at placere den optimalt i forhold til de allerede opstillede master og dermed undgå overlap i dækningsområderne.
Ansøger oplyser desuden, at antennemasten er placeret langs Røjklitvej, for at kunne nyttiggøre den allerede etablerede ledningsinfrastruktur og dermed minimere udgifterne til opstillingen.
Naboorientering
Det har været praksis i Ringkøbing-Skjern Kommune, at de nærmeste naboer inden for tre gange mastens højde orienteres jf. Planlovens § 35 stk. 4, forud for en landzonetilladelse og grundet højdebestemmelserne i bygningsreglementet.
Den ansøgte mast vil stå opstillet 215 meter fra nærmeste nabobebyggelse jf. ovenstående luftfoto.
Der er foretaget naboorientering til 27 ejere og beboere indenfor den ovenstående radius. Der er i den forbindelse indkommet 4 indsigelser jf. Bilag 5 – Indkomne bemærkninger fra naboer.
Indsigelserne går på:
- Nødvendigheden for at opstille masten
- Visuelle gener
- Forslag til alternative placeringsmuligheder
- Støjgener af vind og driftslyd
Indsigelserne går primært på placeringen samt synligheden af masten. Naboerne giver udtryk for, at de finder masten skæmmende for området og deres udsigt. Naboerne er bekymrede for en værdiforringelse af deres sommerhuse da de vil kunne se til masten.
Indsigelserne er fremlagt ansøger, som har kommenteret indsigelserne jf. Bilag 6.
Ansøgeren kommentarer blandt andet, at en ny mast er nødvendig for at imødekomme stigende krav til mobildækning og fremtidssikre infrastrukturen. Masten på 42 meter vil være synlig, men dens højde og placering er valgt efter nøje overvejelser for at sikre de nødvendige fri sigtelinje og plads til flere operatører i overensstemmelse med masteloven.
Administrationens bemærkninger
Administrationen vægter områdets flade landskab relevant, da masten uanset placering vil virke markant i det åbne landskab, hvor der ikke er tilsvarende højtrækkende anlæg. Det optimale er altid, at der findes en bedre alternativ placering, som også tilgodeser, at masten opføres i tilknytning til eksisterende bebyggelse.
Indblik til masten er et landskabeligt hensyn der skal varetages under Planloven ligesom hensyn til, natur, miljø og naboers gene, hvor gener er støj, støv og andre forstyrrelser. Der skal således i hver enkelt sag foretages en afvejning af hensynene til dækningsgrad og økonomi set i forhold til indgrebet i de øvrige forhold og værdier.
Mastens placering er vurderet som optimal for dækningsområdet efter en grundig afvejning af alternativer, dækningsbehov og landskabelige hensyn. Placeringen nord for matriklen er udelukket på grund af dets status som bevaringsværdigt landskab, og øvrige forslag syd for Røjklitvej er frarådet af administrationen grundet naturmæssige værdier.
Én høj mast med plads til flere operatører, udover ansøger, er ligeledes i overensstemmelse med mastelovens krav om at minimere antallet af master og dele eksisterende infrastruktur. Master i denne højde sikrer fremtidig kapacitet for alle relevante operatører.
Teknik- og Miljøudvalget har tidligere truffet afgørelse i lignende sager.
Udvalget besluttede den 20. december 2022 at give afslag til en mast i samme område, ca. 50-60 m længere mod nord, på ejendommen Houvig Klitvej 14. Afgørelsen blev begrundet med, at der kunne findes en bedre alternativ placering, hvorved masten vil blive mindre synlig i området samt skyggegener på nærmeste sommerhus, 50 meter fra ansøgte mast var til gene.
Senest besluttede udvalget den 22. oktober 2024 at give tilladelse til opstilling af en 48 meter antennemast på Enggårdsvej 9, 6893 Hemmet, nær et sommerhusområde i udkanten af Nr. Bork by. Her godkendte Udvalget mastens placering, 130 meter fra nærmeste nabo.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens § 35 stk. 1. og stk. 12 (landzonebestemmelser)
BR18 kapitel 8 §§ 168-186 (Bygningsreglementets højdegrænsebestemmelser)
Masteloven § 1
Ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget meddeler landzonetilladelse til den ansøgte mast med følgende vilkår:
- At masten stilles til rådighed for andre antenneformål og operatører.
- At der etableres slørende beplantning omkring mastens fod og tilhørende teknikbygning i en min højde af 2,5 meter tilsvarende teknikbygningens højde.
- At gittermasten samt hele fundamentet og tekniske installationer fjernes uden udgift for kommunen, senest 1 år efter endt brug til det formål hvortil den er opstillet. Kommunen vil i medfør af lovens § 55 tinglyse en fjernelsesdeklaration på ejendommen på ejers bekostning.
- At antenner og masteinstallationer samt teknikbygninger opsættes i dæmpede farver.
- Bilag 1 - Ansøgning
- Bilag 2 - Tekniske tegninger
- Bilag 3 - Visualiseringer
- Bilag 4 - Dækningskort
- Bilag 5 - Indkomne bemærkninger fra naboer
- Bilag 6 - Svar fra ansøger på naboernes bemærkninger
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
5: Godkendelse af frivillig aftale om rådighedsindskrænkninger, Lybæk Vandværk boring DGU nr. 83.1213, 83.1214, 83.1215 og 83.1447
Sagsnr: 24-016663
SagsfremstillingRingkøbing-Skjern Forsyning har i henhold til Bekendtgørelse om vurdering af boringsnære beskyttelsesområder og indberetning, BEK nr. 1476 af 17/12/2019 udarbejdet frivillige aftaler om grundvandbeskyttelse med de berørte lodsejere inden for boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og tilstødende arronderede arealer.
Ringkøbing-Skjern Kommunes kommunalbestyrelse har den 14. juni 2022 udvist ekspropriationsvilje for BNBO og arronderede arealer med henblik på grundvandsbeskyttelse.
Ringkøbing-Skjern Forsyning er grundet deres størrelse underlagt Vandsektortilsynet (tidligere Forsyningssekretariatet). For at Vandsektortilsynet – i henhold til § 10 i Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, BEK nr. 1431 af 5/12/2024 - vil godkende Ringkøbing-Skjern Forsynings udgifter i forbindelse med erstatninger for rådighedsindskrænkninger på de berørte arealer, skal kommunalbestyrelsen godkende de specifikke aftaler.
Aftalen, der ønskes godkendt, omfatter følgende hovedelementer:
- at der ikke må anvendes sprøjtemidler af noget art
- at der i skovarealer undtagelsesvist må punktbehandles med pesticider mod snudebiller en gang pr. omdrift.
Aftalen og deklarationen er vedlagt som bilag.
Aftalen understøtter kommunens Natur- og Ressourcepolitik.
Lovgrundlag og juridisk vurderingBekendtgørelse om vurdering af boringsnære beskyttelsesområder og indberetning, BEK nr. 1476 af 17/12/2019
Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, BEK nr. 1431 af 5/12/2024
ØkonomiIngen for kommunen.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at aftalerne godkendes.
Bilag- Bilag 1, BNBO pesticidfri arealer Boring 1-4, Lybæk 4000, 12.07.2023
- Bilag 2, Lybæk VV, BNBO aftale pesticidfri drift Boring 1-4, 13.12.2024
- Lybæk VV, BNBO aftale pesticidfri drift Boring 1-4, 20.12.2024, org.
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
6: Orientering klagenævnsafgørelse vedrørende dispensation fra Naturbeskyttelseslovens § 3 til ombygning af skydebane
Sagsnr: 23-013545
SagsfremstillingSagen fremsendes til orientering.
Teknik- og Miljøudvalget har på mødet den 25. april 2023 besluttet at meddele dispensation fra Naturbeskyttelseslovens § 3 til ombygning af eksisterende skydebane på Sæddingvej 26a, 6900 Skjern. Denne dispensation er så efterfølgende blevet påklaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet af Danmarks Naturfredningsforening. Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede og hjemviste kommunens dispensation til fornyet behandling i kommunen d. 12. november 2024.
Nævnet konstaterer, at kommunen ikke har taget konkret stilling til den potentielle forekomst af bilag IV-arten markfirben, som er en beskyttet art efter EU-lovgivningen. Vurderingen skal ske ud fra konkrete oplysninger om blandt andet forekomsten af arten i det berørte område. Det påhviler derfor myndigheden at foretage tilstrækkelige undersøgelser til belysning af bestandens størrelse og udbredelse. Nævnet har navnlig lagt vægt på projektområdets opfyldelse af levestedskravene for markfirben i kombination med fund af markfirben ca. 7,8 km øst for området. På den baggrund har nævnet vurderet, at det ikke kan udelukkes, at projektområdet er potentielt yngle- og rasteområde for markfirben.
I forbindelse med genbehandling af sagen vil der skulle iværksættes konkrete feltundersøgelser for markfirben i projektområdet. Denne slags feltundersøgelser skal foretages af fagfolk med særlig kompetence. Seneste praksis fra en anden sag i Miljø- og Fødevareklagenævnet fastsættes følgende: "Undersøgelse af markfirbens forekomst efter forvaltningsplanen for markfirben foretages ved minimum tre besøgsrunder, herunder et forårsbesøg i april/maj, et besøg i juni/juli og et besøg i sensommeren". Der er således et betydeligt dokumentationskrav i forhold til undersøgelse for markfirben forud for et projekt.
Kommunen har meddelt dispensation fra Naturbeskyttelseslovens § 3, idet projektet er nødvendigt for at støjdæmpe riffelbanen og muliggøre en senere miljøgodkendelse, samt at anlægget vil være nødsaget til lukke uden en dispensation. Kommunen har således lagt vægt på de samfundsmæssige interesser i projektet.
Miljø- og Fødevareklagenævnet finder, at der i den foreliggende sag kan være tale om et sådant særligt tilfælde, der kan begrunde en dispensation fra forbuddet i naturbeskyttelseslovens § 3 til det ansøgte.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har i denne vurdering lagt vægt på, at projektets udførelse er afgørende for opnåelse af miljøgodkendelse og dermed skydebanens fortsatte drift. Endvidere har nævnet lagt vægt på, at skydebanen er en af de sidste i kommunen, at den ligger centralt placeret, samt at det ikke længere er muligt at leje Forsvarets riffelbaner. Nævnet har dertil lagt vægt på kommunens oplysninger om, at jægere, skytter og politi har behov for anlægget til at opnå og vedligeholde nødvendige færdigheder og afholde riffelprøver. Det er nævnets vurdering, at der herved er tale om særlige samfundsmæssige interesser, samt at disse særlige samfundsmæssige interesser i projektet vejer tungere end naturbeskyttelseshensynene i den konkrete sag. Nævnet bemærker, at der med projektet vil blive etableret erstatningsnatur med en plejeplan, der tilgodeser fremvækst af naturtyperne hede og overdrev, samt at projektets beskrevne udførelse vil fremme genvækst henholdsvis sikre bevaring af de beskyttede naturtyper i projektområdet.
Det videre sagsforløb omkring ansøgning om ny § 3-dispensation vil kunne genoptages, når der er foretaget tilstrækkelig undersøgelse for bilag IV-arten markfirben.
Lovgrundlag og juridisk vurderingNaturbeskyttelseslovens § 3 jf. § 65 stk. 2.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
7: Kollektiv trafik, lokale ruter
Sagsnr: 24-002182
SagsfremstillingTeknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der skal ske udvidelser på lokal ruterne i Ringkøbing-Skjern Kommune fra sommeren 2025, og om de kommunale ruter skal anvende HVO.
Derudover orienterer administrationen om kommende udbud i 2028.
Ønsker til afgange på lokalruter fra sommeren 2025
Midttrafik har spurgt Ungdomsuddannelserne i Ringkøbing-Skjern Kommune, om de har ønsker til kommende køreplaner for lokal ruter.
Ringkøbing-Skjern Kommune har ni lokal ruter, heraf er der kommet ønsker til fem:
- Rute 560 - Ringkøbing - Lem - Dejbjerg - Stauning - Skjern
- Rute 567 - Skjern - Faster - Astrup - Fiskbæk - Videbæk
- Rute 569 - Skjern - Tarm - Nr. Nebel
- Rute 590 - Skjern - Tarm - Foersum - Sdr. Vium - Lyne - Horne
- Rute 596 - Skjern - Tarm - Hoven - Ørbæk - Sdr. Omme
Enkelte ønsker handler om justeringer og kan gennemføres uden økonomiske omkostninger. Andre ønsker kan ganske enkelt ikke lade sig gøre, da bussen ikke er ledig.
Tilbage er der ønsker, der handler om flere afgange på ruterne, som har følgende årlig økonomisk konsekvens:
Rute | Ekstra udgift i pr. år |
560 | 165.000 kr. |
567 | 125.000 kr. |
569 | 50.000 kr. |
590 | 25.000 kr. |
596 | 65.000 kr. |
I alt | 430.000 kr. |
Rute 560:
Der er tre elever, som ønsker en afgang med ankomst i Skjern til kl. 10 på hverdage. Pris 165.000 kr. pr. år.
Rute 567:
Der er to elever, der ønsker flere afgange mellem 7.00 - 11.00 på hverdage. I forvejen er der i gennemsnit 3 passagerer med på den ene tur, der pt. er på ruten. En afgang yderligere på ruten, pris 125.000 kr. pr. år.
Én elev ønsker en direkte buslinje mellem Vorgod-Barde og Skjern. Det vil kræve en omlægning af ruten og påvirke hele køreplanen, hvilket vil blive til gene for alle øvrige passagerer på ruten. Derfor vurderer Midttrafik og administrationen, at vi ikke kan efterkomme ønsket.
Rute 569:
Der er tre elever, der ønsker flere afgange mellem 8.00 - 12.00 på hverdage. I forvejen er der i gennemsnit 2 passagerer med på den ene tur, der pt. er på ruten, som dog kun kører fra Nr. Bork til Skjern. Turen kan udvides til at køre fra Nr. Nebel, pris 50.000 kr. pr. år.
Rute 590:
Der er tre elever, der ønsker en afgang på hverdage fra Skjern til Sdr. Vium/Lyne på fredage. Pris 25.000 kr. pr. år.
Rute 596:
Der er én elev, der ønsker en ekstra afgang mod Skjern på hverdage til sen mødetid på UCRS. Pris 65.000 kr. pr. år.
Det er Midttrafik og administrationens vurdering, at Ringkøbing-Skjern Kommune ikke skal efterkomme ønskerne. Det er forholdsvis få elever, der ønsker ændringerne, og det står ikke mål med udgiften til udvidelserne eller til bæredygtighed.
HVO og diesel
Tilbage i 2019 var alle ruter i Ringkøbing-Skjern Kommune i udbud med opstart sommeren 2020. Dengang valgte Teknik og Miljøudvalget en option på brug af HVO diesel. På grund af stigende brændstofpriser affødt af krigen i Ukraine, valgte udvalget at stille brug af HVO i bero og gå tilbage til almindelig diesel.
Udvalget kan overveje, om Ringkøbing-Skjern Kommune skal gå tilbage til HVO. Administrationen har spurgt Midttrafik, hvad det vil koste at benytte HVO frem for almindelig diesel for 2025. Estimeret merudgift for henholdsvis lokalruter og skoleruter er:
Udbud
De nuværende kontrakter Midttrafik har indgået med vognmænd om kollektiv trafik i Ringkøbing-Skjern Kommune udløber oprindeligt med udgangen af juni 2026, dog med mulighed for forlængelse til sommeren 2028. Administrationen har sammen med Midttrafik valgt at forlænge kontrakterne af flere grunde. Dels vil et nyt udbud fordyre den kollektive trafik i Ringkøbing-Skjern Kommune, dels antager administrationen, at udbygning af rute 15 medfører udvidelser af skoleruter, som vil være hensigtsmæssigt at få implementeret sammen med et udbud.
Midttrafik arbejder intenst på nye grønne teknologier og administrationen afventer, om nogle af disse muligheder vil kunne indarbejdes i et udbud i 2028.
Elbusser
Elbusser er dyre i indkøb og billige i drift. De er især gode i køreplaner med høj frekvens. Omvendt er investeringen noget dyrere ved ruter med lavt kørselsomfang, fx skoleruter og mindre lokalruter. Her har nye elbuser svært ved at konkurrere prismæssigt med dieselbusserne.
Midttrafik har i en række udbud forsøgt at fremme valget af elbusser på regional- og lokalruter med forskellige udbudsmæssige virkemidler. Leverandøerne har fx kunne byde med elbusser i kombination med dieselbusser på ruter under et vist antal køreplantimer. I andre udbud har der været mulighed for at byde med enten el- eller dieselbusser.
Alligevel har elbusserne ikke været økonomisk konkurrencedygtige i forhold til dieselbusser, når det kommer til ruter med begrænset kørsel. Midttrafik vurderer, at det først vil ske, når der eksisterer et reelt marked for brugte elbusser, og at det først vil være efter 2030.
Tilpasning af strategisk målsætning
Skal Midttrafiks strategiske målsætning om CO2 neutrale busser i 2030 overholdes, skal skolebusser og reservebusser skifte til HVO. Dette vil påføre kommunerne en væsentlig økonomisk byrde og er ikke realistisk.
Midttrafiks bestyrelse har derfor besluttet at tilrette deres målsætning til at arbejde for CO2 neutral kollektiv trafik inden 2030 for by-, lokal- og regionalbusser, og at den grønne omstilling af skole- og reservebusser afventer, at der er brugte elbusser på markedet.
Administrationen anbefaler, at mulige miljøtiltag indarbejdes i et nyt udbud i 2028 idet elbusser vil være mere udbredt og at budgettet for 2028 tilrettes i forhold til disse miljøtiltag.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi bemærker, at der i 2025 er afsat et samlet budget for kollektiv trafik på 33,011 mio. kr. Ud fra de nuværende forudsætninger forventes der i 2025 ikke et overskud på området.
Det er dermed ikke muligt indenfor det afsatte budget at finansiere merudgifter på området i form af ekstra rutekørsler, overgang til HVO-diesel og andet med mindre der foretages besparelser på området eller finansieringen kan findes på anden vis.
Det bemærkes, at der tidligere år har været et mindre forbrug på området og der er fortsat ca. 4,2 mio. kr. der forventes overført til 2025.
EffektvurderingTiltag i forhold til køreplanerne understøtter mobilitetspolitikken i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Midttrafiks bestyrelse har besluttet at tilrette deres målsætning til at arbejde for CO2 neutral kollektiv trafik inden 2030 for by-, lokal- og regionalbusser, og at den grønne omstilling af skole- og reservebusser afventer, at der er brugte elbusser på markedet.
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at
- ønsker til køreplaner på lokalruterne ikke imødekommes
- Ringkøbing-Skjern Kommune fortsætter med almindelig diesel
- orientering om forlængelse af udbud tages til efterretning
- Rute 560 høringssvar fra uddannelser
- Rute 567 høringssvar fra uddannelser
- Rute 569 høringssvar fra uddannelser
- Rute 590 høringssvar fra uddannelser
- Rute 596 høringssvar fra uddannelser
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
8: Prioritering af lokalplaner og kommuneplantillæg
Sagsnr: 22-016291
SagsfremstillingLokalplanlisten fremsendes med henblik på politisk prioritering.
Lokalplanlisten er blevet ajourført siden sidste politiske prioritering, som skete i udvalget den 22. oktober 2024.
Siden sidste prioritering har kommunen modtaget to nye ansøgninger om lokalplanlægning, henholdvis Raunonia-projektet i Ringkøbing (ferieboliger) og planlægning for boliger ved Birkvej 37 (nuværende camping). Dertil kommer, at administrationen anbefaler, at der også snarligt igangsættes ny lokalplanlægning i Ringkøbing K som følge af kommunens nylige køb af arealer i området.
Administrationen arbejder aktuelt med 30 igangværende lokalplansager, og dertil skal lægges de solcelle- og vindmølleprojekter, som er i bearbejdningsfase med mulighed for brug af ekstern facilitator. Siden sidste prioritering i slutningen af oktober er en sag, centerformål ved Fyrvej i Hvide Sande, rykket fra prioritet 2 til prioritet 1 som en igangværende plansag. Fire sager fra sidste prioritering har dermed fortsat prioritet 2. Indenfor de kommende tre måneders tid forventer administrationen, at der er mulighed for at igangsætte yderligere et par nye sager, hvormed der også er behov for politisk beslutning om, hvilke sager, der snarest skal prioriteres (prioritet 2).
Prioriteringsprincipper:
Der sondres mellem disse prioriteringskategorier:
Haster Undtagelsesvist kategoriseres en plan som en haster. Arbejdes med kontinuerligt og har fortrinsret fremfor andre sager. Der kan eventuelt udarbejdes tidsplan med ekstraordinære politiske møder.
1. prioritet - igangværende: Arbejdes med kontinuerligt fra administrationens side.
2. prioritet - kommende: Behandles pt. ikke, men er de næste i rækken, som administrationen løbende igangsætter arbejdet med, når der er ledige ressourcer.
3. prioritet - afventende: Sager som er nedprioriteret pt. og afventer enten ressourcer, ansøgers tilbagemelding eller afventer noget tredje.
Opmærksomhedspunkt
Hvis man fra politisk side ønsker at opprioritere en sag, skal man se på, hvilke andre sager som skal nedprioriteres, af hensyn til arbejdsbyrden i administrationen.
Bemærkninger til prioriteringen
Prioritering af en sag beror på flere faktorer, foruden de tilfælde, hvor kommunen har lokalplanpligt:
- Ansøgningstidspunktet
- Politiske signaler, herunder sagens betydning for udvikling af kommunen
- Ledige medarbejderressourcer
Administrationens forslag til nye prioriteter
Haster
Administrationen mener ikke, at nogen af de kommende sager bør være hastesager.
1. prioritet igangværende
Administrationen lægger op til, at en af de nye ansøgte lokalplansager får prioritet 1.
Det drejer sig om Raunonia-projektet, som grundet projektets omfang potentielt scorer højt på ovenstående kriterium om "sagens betydning for udvikling af kommunen".
Dernæst behandles planlægningsforespørgsler løbende med henblik på eventuel ansøgning. Der bruges en del ressourcer på behandling af forespørgsler.
2. prioritet kommende
Administrationen lægger op til, at planlægningen for boligprojekt i Spjald for boligforening på Blomstermarken får prioritet 2. Sagen fik ved sidste prioritering prioritet 3.
Derudover foreslår administrationen, at lokalplanlægning i en del af Ringkøbing K får en prioritet 2.
3. prioritet afventende
Administrationen anbefaler, at boliger ved Birkvej 37 for nuværende får prioritet 3.
Der er 10 kommunale planer, der afventer ressourcer eller afventer andet. For et par af de kommunale planer gælder, at planerne først skal gennemgås og suppleres/ erstattes af mere opdaterede initiativer. 5 eksterne ansøgninger fra sidste prioritering afventer ansøger/andet. 1 ansøgning fra eksterne afventer ressourcer. Dernæst afventer 13 sol-/vindmølleprojekter fornyet politisk prioritering i forsommeren 2025.
Andre ressourcekrævende arbejdsområder og opgaver i planafdelingen:
Kommuneplan 2025-2037
Byggemodning og jordforsyning
Matrikulære sager, fleksboligtilladelser og § 42 påtegninger
Bygningsforbedringssager
Campingsager
Stillingstagen til diverse høringer og lignende
Varmeprojekter
Helhedsplaner
Forespørgsler
Ifølge Planloven har kommunen en lokalplanpligt. Det vil sige, at kommunen har pligt til snarest at udarbejde en lokalplan, når et ansøgt projekt er i overensstemmelse med kommuneplanen og uden en gældende lokalplan passende med kommuneplansrammen.
Med ordet "snarest" menes, at Byrådet, så hurtigt det er muligt, skal tage initiativ til at udarbejde
et lokalplanforslag, og senest 1 år efter modtagelse af ansøgningen have offentliggjort et
lokalplanforslag.
Planloven giver kommunen adgang til at anmode ansøger om at være behjælpelig med udarbejdelse af forslag til lokalplanen, når kommunen har lokalplanpligt.
Det skal bemærkes, at mange lokalplaner kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg, og
derfor ikke er omfattet af ovennævnte forpligtigelse.
Har kommunen ikke pligt til at udarbejde lokalplanen beror det på en frivillig aftale mellem ansøger og kommunen, at ansøger er behjælpelig med udarbejdelse af plangrundlaget.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget drøfter og godkender lokalplanprioriteringsliste januar 2025.
BilagBeslutningEt flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig en opprioritering af Raunonia-projektet og boliger ved Birkvej.
Jørgen Byskov kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.
Kopier link til punktet - Print
9: VE-projekt ved Malle og Kvong - Indkomne bemærkninger i foroffentlighedsfasen
Sagsnr: 24-024559
SagsfremstillingFormålet med dagsordenspunktet er at tage stilling til indkomne bemærkninger i foroffentlighedsfasen for et vedvarende energiprojekt ved Malle og Kvong.
Ringkøbing-Skjern Byråd besluttede den 17. september 2024 at medvirke til planlægning for et vedvarende energiprojekt ved Malle og Kvong. Projektet består af 12 vindmøller og eventuelt et solcelleanlæg. Hver mølle vil have en forventet effekt på 4,5-6,6 MW.
Én vindmølle vil være beliggende i Ringkøbing-Skjern Kommune, mens øvrige anlæg ligger i Varde Kommune. Derfor er Varde Kommune valgt som den udarbejdende myndighed.
I foroffentlighedsfasen er der udsendt et idéoplæg (bilag 1) med indkaldelse af idéer og forslag i forbindelse med planlægning for en energipark ved Malle og Kvong. Oplægget og VE-projektet blev præsenteret af VE-udvikler og Varde Kommune på et borgermøde den 19. november 2024.
Efter deadline for indkomne bemærkninger den 5. december 2024 er indkomne ideer, forslag og kommentarer samlet i ét dokument (bilag 2).
To bemærkninger, nr. 14 og 22, er fra borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune, som bor tæt ved de ansøgte vindmøller, men dog uden for 6 x møllehøjde. Her udtrykkes bekymringer for lys på møllerne, møllestøj og skyggekast. Endvidere forslag om radarstyring af lys på vindmøllerne samt grøn pulje midler til naboer som bliver mest berørt af anlægget.
Øvrige bemærkninger er fra borgere og forsyning i Varde Kommune, Vardemuseerne samt Danmarks Naturfredningsforening i begge kommuner.
Varde Kommunes administration har sammenskrevet bemærkninger fra foroffentlighedsfasen (bilag 3). Her giver Varde Kommune endvidere en vurdering af bemærkningerne. Administrationen har ingen ændringsforslag til denne vurdering. Fokus blandt bemærkningerne er på stier, natur og dyreliv, landbrug, lys- og skyggeforhold, beplantning-landskab-visuel påvirkning, klima og miljø, grøn pulje-ejendomspriser-kompensation, genetablering og genanvendelse, VE-anlæg generelt, lokalsamfund, planprocessen, støj og sundhed, kulturarv og arkæologi.
Bemærkninger behandles i Varde Kommune på følgende datoer: Udvalget for Plan- og Teknik den 22. januar, Udvalget for Økonomi og Erhverv den 29. januar og Byrådet den 4. februar 2025.
Administrationen foreslår at Ringkøbing-Skjern Kommune behandler bemærkningerne i Teknik- og Miljøudvalget den 28. januar og i Økonomiudvalget den 4. februar 2025.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
ØkonomiGrøn Pulje: Som følge af "Lov om fremme af vedvarende energi" skal projektet indbetale 313.000 kr. pr. MW vindmøllekapacitet og 125.000 pr. MW solcellekapacitet til Grøn Pulje.
Det samlede afkast til Grøn Pulje fra 12 vindmøller vil ligge mellem 17 og 24 mio. kroner, afhængig af mølletypen. Hertil kommer et muligt solcelleanlæg på 200 ha, som vil levere 15-20 mio. kroner til Grøn Pulje.
Som hovedregel vil VE-udviklers indbetaling til Grøn Pulje følge kommunegrænsen. I så fald vil den ene mølle i Ringkøbing-Skjern Kommune kaste mellem 1,4 og 2 mio. kroner af sig til Grøn Pulje i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Den seneste bekendtgørelse af 12. juni 2024 om Grøn Pulje muliggør en aftalt fordeling af Grøn Pulje mellem nabokommuner, også hvis hele VE-anlægget er placeret i den ene kommune. Det vil kræve en særskilt aftale som offentliggøres kort tid efter udstedelse af byggetilladelse. Kommunen med VE-anlægget fordeler midlerne.
Der er pt. ikke aftalt en alternativ fordeling af Grøn Pulje midler. Administrationen har rejst spørgsmålet over for Varde. EffektvurderingProjektet vil kunne indgå i at indfri Byrådets vision om at nedbringe CO2-udledning med 70 % i perioden 1990-2030 og opnå CO2-neutralitet i 2050.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at:
- Planlægningen for et vindmølle- og solcelleanlæg ved Malle og Kvong fortsættes for ansøgers egen regning og risiko, under forudsætning af Varde Kommunes tiltrædelse
- Varde Kommunes notat med behandling af indkomne bemærkninger godkendes for de dele, som er relevante for Ringkøbing-Skjern Kommune.
- Ideoplæg Energipark Malle og Kvong
- Energipark ved Malle og Kvong - samlede høringsbidrag - DEC 2024 (ekstraheret)
- Varde Kommunes resumé af indkomne bemærkninger, idéhøring, Malle-Kvong (GDPR-udgave)
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt med en bemærkning om, at der i forhold til Grøn Pulje skal laves en fordelingsmodel med Varde Kommune.
Kopier link til punktet - Print
10: Statslige energiparker - stillingtagen til tre nye indmeldinger
Sagsnr: 23-021931
SagsfremstillingPlan- og Landdistriktsstyrelsen i staten har bedt byrådet om at forholde sig til tre nye indmeldte arealer til statslige energiparker, hvor disse tre er beliggende i kommunen. Plan- og Landdistriktsstyrelsen ønsker kommunens tilbagemelding herom senest den 1. marts 2025.
Udpegning som statslig energipark giver friere rammer i en planlægningssag. Er et område udpeget som statslig energipark giver det kommunen muligheder for at løsne nogle statslige bindinger indenfor naturbeskyttelsesloven, skovloven og museumsloven, hvis byrådet i en eventuel senere plansag skulle ønske dette. Det kan f.eks. være relevant, hvis der i bearbejdningsfasen kunne være ønske om at placere solceller og skov tæt ved hinanden.
Baggrund
Byrådets seneste stillingtagen til indmeldte statslige energiparker var den 8. oktober 2024. Her besluttede byrådet at tilkendegive, at det indmeldte areal ved Stovstrup (delmængde af Id 547) ønskes udpeget som en integreret statslig energipark, men i en reduceret størrelse. Endvidere besluttede et flertal i byrådet, at kommunen på nuværende tidspunkt ikke ønsker arealet ved Skjern Enge (Id 548) udpeget som statslig energipark.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har siden indkaldt og modtaget nye forslag til potentielle statslige energiparker. Styrelsen beder om kommunens stillingtagen til tre konkrete arealer, som pr. 2. december 2024 er indmeldt af GreenGo Energy.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen beder ikke om fornyet behandling af de indmeldinger, som kommunen tidligere har godkendt. Dermed ændrer de nye indmeldinger ikke på tidligere kommunale tilkendegivelser, og de tidligere indmeldinger er fortsat gældende.
De nye indmeldte arealer
De tre indmeldinger fra GreenGo er følgende tre:
Arealet Megaton Nørhede-Hjortmose (id 719).
- Det er samme areal, som GreenGo Energy pr. 1. maj 2024 har ansøgt om at opstille solceller og vindmøller på, og som på baggrund af byrådets beslutning 8. oktober 2024 indgår i bearbejdningsfase som en del af en integreret energipark med PtX ved Stovstrup.
- Ansøger argumenterer i indmeldingen for, at der blandt nationale interesser er en del fortidsminder i området med tilhørende beskyttelseslinjer, og at en optimal indretning af arealerne evt. kan medføre behov for dispensation, f.eks. til marginale vingeoverslag eller etablering af rekreative stier i forbindelse med anlægget.
Arealet Megaton Stovstrup-Ådum (id 720).
- Arealet er delvist sammenfaldende med de arealer som GreenGo Energy pr. 1. maj 2024 har ansøgt kommunen om at opstille solceller på ved Stovstrup samt ved Ådum. Forskellen på ansøgningen til kommunen er, at den nordøstlige naturnære del af det ansøgte solcelleanlæg ved Stovstrup ikke er markeret, og at projektet ved Stovstrup og Ådum er tænkt sammen. Endvidere indgår arealer til PtX-anlægget som en del af indmeldingen ligesom tidligere.
- Arealet er dermed delvis sammenfaldende med det tidligere indmeldte areal til statslig energipark Id 547, som byrådet den 8. oktober traf beslutning om.
- Arealet ved Stovstrup indgår i bearbejdningsfasen, mens byrådet den 8. oktober besluttede at arealet ved Ådum sammen med andre ansøgninger afventer senere stillingtagen.
- Ansøger argumenterer i indmeldingen for, at der er nationale interesser i området. Her nævner ansøger alene Energinets interesser i området, der udfordrer den endelige afgrænsning af arealerne. Derfor indgår Ådum-projektet nu i indmeldingen for at sikre en strømproduktion der lever op til kravet for statslige energiparker på 100 GwH.
Arealet Megaton Hemmet-Sdr. Vium (id 721).
- Det er samme areal som GreenGo Energy pr. 1. maj 2024 har ansøgt kommunen om at opstille solceller og vindmøller på, og som på baggrund af byrådets beslutning 8. oktober 2024 indgår i bearbejdningsfase som en del af en integreret energipark med PtX ved Stovstrup.
- GreenGo Energy argumenterer i indmeldingen for, at der er nationale interesser, herunder landskabsværdier, og at arealet er omfattet af skovbyggelinjer i et omfang, der kan kræve statslig dispensation for at tilgodese andre planmæssige hensyn i den endelige udformning af energiparken.
De tre indmeldinger er vedlagt som bilag.
For de arealer, hvor byrådet kan give sin tilslutning til en eventuel statslig udpegning af en energipark, vil Plan- og Landdistriktsstyrelsen efterfølgende igangsætte en vurdering af, om der er væsentlige nationale interesser, der taler afgørende imod en udpegning af arealet. For relevante arealer vil der efterfølgende blive udarbejdet et udkast til bekendtgørelse om udpegning til statslig energipark med tilhørende miljøvurdering, som vil blive fremlagt til offentlig høring i mindst 8 uger.
Administrativ anbefaling
Ved en udpegning som statslig energipark åbnes muligheder for at kunne dispensere for visse nationale interesser og dermed kan det betyde, at nuværende barrierer i en planlægning fjernes.
Statens orientering om loven nævner en videre adgang til at dispensere fra sø- og å-beskyttelseslinjen, skovbyggelinjen, fortidsmindebeskyttelseslinjen, kirkebyggelinjen, fredninger, fredskovspligten og sten- og jorddiger.
Administrationen vurderer, at et fagligt behov for at gøre de tre indmeldte arealer til statslig energipark, er vanskeligt at fastlægge helt præcist pt., men en foreløbig faglig vurdering er følgende:
Id 719 Megaton Nørhede-Hjortmose
- En indmelding som statslig energipark kan forbedre projektets muligheder, hvad angår afstand til fortidsminder og beskyttede sten- og jorddiger. Indmelder nævner etablering af rekreative stier og vingeoverslag ind over fortidsminder som en relevant planmæssig udfordring, som også administrationen ser. Med en statslig energipark kan der også gives flere muligheder for alternative opstillingsmønstre for vindmøller samt nye stier tæt ved fortidsminder.
Id 720 Megaton Stovstrup-Ådum
- En indmelding som statslig energipark kan forbedre projektets muligheder, hvad angår lempelser af afstand til fredskov, beskyttede diger og fortidsminder. Der ses et behov for etablering af nye veje ind til PtX-anlæg og følgevirksomheder, og en statslig energipark vil give flere muligheder for at realisere området som udlagt erhvervsområde i byzone.
- Administrationen forudser, at Energinets arealinteresser kommer til at udfordre i Stovstrup, idet Energinet forventer behov for plads til fremtidige kabelføringer til og fra 400 kV transformerstationen. Det kan gøre det vanskeligt at finde egnede arealer til solceller i store dele af den oprindelige ansøgning om solcelleanlæg ved Stovstrup.
- Området kan alene få status af statslig energipark, hvis elproduktionen fra nye sol- og vindanlæg er på 100 GWh årligt, hvorfor indmelder har ønsket at sammenlægge Stovstrup og Ådum til en samlet statslig energipark med solcelleanlæg der producerer mindst 100 GWh årligt (dvs. minimum 120-135 ha).
- En sammenlægning vil dog kræve, at byrådet beslutter at ansøgningen Megaton-Solcelleanlæg ved Ådum af 1. maj 2024, overgår til bearbejdningsfasen, og bearbejdes sammen med ansøgningen Megaton-Solcellepark ved Stovstrup.
Id 721 Megaton Hemmet-Sdr. Vium
- En indmelding som statslig energipark kan forbedre projektets muligheder, hvad angår især skovbyggelinjer, som kan udfordre vindmøllernes mulige opstillingsmønstre samt optimal udnyttelse af området til solceller. Solceller og stier i forbindelse med nye rekreative muligheder kan på få steder blive udfordret af fredede fortidsminders beskyttelseslinjer.
Administrationen anbefaler, at udpegninger til statslig energipark sker under den forudsætning, at byrådet beslutter at igangsætte kommunal planlægning for VE-anlæg i de berørte arealer, og at statslige og kommunale processer koordineres tæt.
Lovgrundlag og juridisk vurderingLov om statsligt udpegede energiparker, lov nr. 614 bekendtgjort den 11. juni 2024
Lov om statsligt udpegede energiparker giver bedre vilkår for etablering af energiparker på land med vindmøller og solcelleanlæg samt tilknyttede anlæg i form af PtX-anlæg og anden erhvervsmæssig bebyggelse.
Med loven er det muligt at prioritere opstilling af vindmøller, solcelleanlæg og tilknyttede anlæg, herunder PtX i forhold til andre interesser. Loven giver videre adgang til efter en konkret vurdering at dispensere fra visse beskyttelseshensyn i bl.a. naturbeskyttelsesloven, skovloven og museumsloven med henblik på realisering af en udpeget energipark.
En statslig energipark kan bestå af flere arealer i kortere afstand fra hinanden. Der kan være tale om solceller og/eller vindmøller samt evt. andre anlæg, f.eks. et power-to-x anlæg. En statslig energipark skal som minimum præstere en energiproduktion på 100 GwH årligt. Et solcelleanlæg på 120-135 hektar producerer ca. 100 GwH årligt.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingEn statslig udpegning som energipark kan understøtte kommunens udmøntning af Klimaplan A og ambitionen om CO2-neutralitet i 2050.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at kommunen orienterer Plan- og Landdistriktsstyrelsen om:
- at Byrådet tilkendegiver, at det indmeldte areal Megaton Nørhede-Hjortmose (Id 719) ønskes udpeget som statslig energipark, under forudsætning af at Byrådet senere beslutter at igangsætte en kommunal planlægning for VE-anlæg på arealet, evt. i en reduceret størrelse
- at Byrådet tilkendegiver, at det indmeldte areal Megaton Stovstrup-Ådum (Id 720) ønskes udpeget som statslig energipark, under forudsætning af at Byrådet senere beslutter at igangsætte en kommunal planlægning for VE-anlæg på arealet, dvs. Stovstrup-projektet og muligvis Ådum-projektet, dog i en reduceret størrelse
- at Byrådet tilkendegiver, at det indmeldte areal Megaton Hemmet-Sdr. Vium (Id 721) ønskes udpeget som statslig energipark, under forudsætning af at Byrådet senere beslutter at igangsætte en kommunal planlægning for VE-anlæg på arealet, dog i en reduceret størrelse.
- Id 719 Ringkøbing-Skjern, Megaton - Nørhede-Hjortemose
- Id 720 Ringkøbing-Skjern, Megaton - Stovstrup-Ådum
- Id 721 Ringkøbing-Skjern, Megaton- Hemmet-Sdr. Vium
- Orientering af 30.05.24 om lov om statsligt udpegede energiparker
Teknik- og Miljøudvalget besluttede at udsætte sagen, indtil der kommunalt er taget stilling til de enkelte projekter.
Kopier link til punktet - Print
11: Offentliggørelse af planforslag for et område til rekreative formål, Landskabshotel, Sønder Klitvej 214, Bjerregaard, 6960 Hvide Sande.
Sagsnr: 21-020083
SagsfremstillingFormålet med dette dagsordenspunkt er politisk stillingtagen til:
1. Offentliggørelse af planforslag for et område til rekreative formål, der muliggør etablering af et landskabshotel, bilag 01 - 03.
2. Betinget udbygningsaftale mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og ansøger, bilag 04.
3. Svar på indkomne bemærkninger i den supplerende foroffentlige høring, bilag 05.
Baggrund
Økonomiudvalget besluttede d. 5. marts 2024 at den videre planlægning for et landskabshotel skulle ske i overensstemmelse med en række principper, se bilag 06. De vedtagne principper har fungeret som rettesnor ved udarbejdelse af det foreliggende planforslag.
D. 5. marts 2024 vedtog Økonomiudvalget ligeledes svar på indkomne bemærkninger i den foroffentlige høring.
Efterfølgende er der afholdt supplerende foroffentlig høring i perioden 10. juni - 24. juni 2024 grundet ændring i planområdets afgrænsning. Matrikel nr. 156aøn og 156di, begge Søgård Hovedgård, Holmsland Klit, begge beliggende øst for Sønder Klitvej er inddraget i planområdet med henblik på bevarelse af eksisterende natur samt naturgenoprettelse på nuværende landbrugsjord, i alt ca. 15 ha.
Plangrundlagets formål
Det nye plangrundlag giver mulighed for at erstatte den tidligere landbrugsejendom på Sønder Klitvej 214 med et landskabshotel. Plangrundlaget omfatter både ejendommens landbrugsarealer og ejendommens naturarealer, der tilsammen strækker sig tværs over Holmsland Klit fra havet i vest til fjorden i øst.
Områdets disponering
Bebyggelse
Lokalplanens byggefelter er udelukkende placeret på nuværende landbrugsjord, på eller i umiddelbar tilknytning til nuværende bebyggede arealer, på matrikel nr. 156l, umiddelbart vest for Sønder Klitvej.
Der gives mulighed for at opføre i alt 7500 m2 til hotelværelser, fritliggende eller sammenbyggede hotellejligheder, hotelhytter samt tilhørende fællesfaciliteter, herunder en restaurant, konference-faciliteter, en mindre butik med videre. Der kan opføres maksimalt 100 hotelenheder med en kapacitet på maksimalt 450 sengepladser.
Landskabshotellets bebyggelse tager udgangspunkt i lokal byggeskik, herunder bygningsformer og -typologier, samt materialer og farver.
Lokalplanen omfatter bilag med oversigt over de mulige bygningstypologier samt de materialer og farver, der kan anvendes til bebyggelsens facade. Dette for at sikre, at bebyggelsen fremtræder harmonisk og i samspil med såvel landskabet som øvrig bebyggelse i området.
Natur
Eksisterende naturarealer på planområdet bevares. Derudover planlægges for naturgenopretning på tidligere landbrugsarealer øst for Sønder Klitvej.
Adgangsvej
Vedtages det nye plangrundlag, vil eksisterende, direkte overkørsel fra Sønder Klitvej til nuværende landbrugsejendom ved Sønder Klitvej 214 ikke længere være aktuel, hvorfor den nedlægges.
Lokalplanen giver udelukkende mulighed for én adgangsvej til planområdet, enten som:
A. bibeholdelse af eksisterende adgangsvej via Nygårdsvej og nuværende overkørsel fra Sønder Klitvej
eller
B. etablering af ny adgangsvej.
Ved denne løsning vil en forlægning af Nygårdsvej frem til Nymandsbjerg samt en forlægning af overkørslen fra Sønder Klitvej til Nygårdsvej være nødvendig.
Denne løsning vil give mere plads mellem sommerhusene umiddelbart nord for Nygårdsvej og trafikken på Nygårdsvej. Samtidig vil et mindre areal med beskyttet natur syd for Nygårdsvej blive sammenhængende med det beskyttede naturareal nord for Nygårdsvej.
Ny adgangsvej vil også fungere som adgangsvej til sommerhusområdet.
Ændringer på Nygårdsvej skal ske i dialog med Grundejerforeningen ”Forening af Sommerhusejere i Nygård”.
Løsning A og B fremgår af bilag 02, forslag til lokalplan 479, s. 57, kortbilag 6.
Af hensyn til trafikafviklingen på Sønder Klitvej har ansøger tilbudt en udbygningsaftale med henblik på etablering af venstresvingsbane på Sønder Klitvej. Venstresvingsbanen etableres i overensstemmelse med enten løsning A eller B. Se afsnit om udbygningsaftale nedenfor.
Forhold til anden planlægning
Der er udarbejdet et kommuneplantillæg, som sikrer overensstemmelse mellem lokalplanen og kommuneplanen. Kommuneplantillægget er udarbejdet til Kommuneplan 2021-2033, men forholder sig både til Kommuneplan 2021-2033 og Forslag til Kommuneplan 2025-2037.
Udbygningsaftale
Der er efter tilbud fra ansøger udarbejdet betinget udbygningsaftale imellem Ringkøbing-Skjern Kommune og ansøger.
Udbygningsaftalen skal sikre etablering af venstresvingsbane ved Sønder Klitvej i forbindelse med den adgangsløsning, der vælges, ved realisering af lokalplanen, se afsnit ovenfor om adgangsvej samt bilag 04, side 5.
Udbygningsaftalen skal offentliggøres samtidig med offentliggørelsen af planforslaget med henblik på, at der indgås endelig aftale i forbindelse med vedtagelse af lokalplanen.
Udbygningsaftalen omhandler udelukkende etablering af venstresvingsbane ved Sønder Klitvej, ikke eventuel omlægning og asfaltering af Nygårdsvej på strækningen mellem Sønder Klitvej og Nymandsbjerg, eftersom Nygårdsvej er privat fællesvej.
Udbygningsaftalen fremgår af bilag 04.
Miljøvurdering
Der er foretaget en miljøvurdering af planudkastet. Miljøvurderingens konklusion samt bilag fremgår af miljørapporten, bilag 03.
Miljøvurderingen er afgrænset til i alt fire emner; Håndtering af spildevand, Bilag IV-arter, Landskabelig påvirkning samt Trafikale forhold.
Konklusionen på miljøvurderingen er, at planlægningen med de indarbejdede hensyn ikke medfører en væsentlig påvirkning af miljøet.
Supplerende foroffentlig høring
Der er afholdt supplerende foroffentlig høring i perioden 10. juni - 24. juni 2024 grundet udvidelse af planområdet. Matrikel nr. 156aøn og 156di, begge Søgård Hovedgård, Holmsland Klit, begge beliggende øst for Sønder Klitvej, indgår nu i planområdet med henblik på bevarelse af eksisterende natur samt naturgenoprettelse på nuværende landbrugsjord på disse arealer, i alt ca. 15 ha.
I forbindelse med den supplerende foroffentlige høring er der modtaget følgende bemærkninger til planlægningen:
5 høringssvar fra borgere
2 høringssvar fra foreninger og interesseorganisationer
3 høringssvar fra myndigheder
De indkomne bemærkninger er behandlet og besvaret i vedlagte notat, bilag 05.
De indkomne bemærkninger fremgår i deres fulde længde af bilag A i vedlagte notat, bilag 05 Administrationen indstiller, at notatet anvendes som svar på de indkomne bemærkninger.
Offentlighedsfase
Planforslaget skal i offentlig høring i otte uger.
Administrationen anbefaler, at der afholdes et borgermøde i offentlighedsfasen.
Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Projektet kan foranledige behov for en ombygning af vejanlæg på Sønder Klitvej samt på Nygårdsvej på strækningen mellem Sønder Klitvej og Nymandsbjerg.
Udgifter til anførte vejanlæg vil være Ringkøbing-Skjern Kommune uvedkommende.
Sønder Klitvej
Ansøger har fremsendt forslag til udbygningsaftale vedr. nødvendige tiltag på Sønder Klitvej. Ansøger tilbyder at afholde alle udgifter til planlægning, projektering og etablering af anlæg ved Sønder Klitvej, se afsnit om udbygningsaftale samt bilag 04.
Nygårdsvej
Vejen er privat fællesvej, hvorfor anlæg på og/eller omlægning af denne vej vil være et anliggende mellem de implicerede grundejere.
Størstedelen af vejstrækningen mellem Sønder Klitvej og Nymandsbjerg ligger på ansøgers grund.
Ansøger er indstillet på at etablere en ny fælles, asfalteret vejadgang mellem Sønder Klitvej og Nymandsbjerg.
Projektet understøtter følgende i Ringkøbing-Skjern Kommunes Kommuneplan 2021 - 2033:
- Det overordnede mål for turisme om fremtidssikring af turismeerhvervet gennem fortsat udvikling af helårsturisme.
- Den strategiske målsætning om prioritering af turismeudviklingen omkring kommunens centrale turistmæssige styrker, herunder langs med Vesterhavet og omkring Ringkøbing Fjord.
- Det turismerelaterede initiativ vedr. arealudlæg til projektet Holmsland Feriepark ved Bjerregård.
Projektet understøtter følgende mål i Turismepolitik 2023-2027:
- Målsætning 1.2 om at øge helårsturisme og attraktive helårsjobs.
- Målsætning 3.1 om øget turismeskabt omsætning.
Projektet understøtter endvidere følgende målsætninger i Ringkøbing-Skjern Kommunes vejplan:
- Reduktion af overkørsler på primære trafikvej (klasse 1), i denne forbindelse Sønder Klitvej, for optimering af fremkommelighed og trafiksikkerhed.
Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:
- Forslag til Tillæg 24 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 479 for et rekreativt område til landskabshotel ved Sønder Klitvej 214, Bjerregård vedtages og fremlægges i offentlig høring i otte uger.
- Notat med behandling af bemærkninger fra den supplerende foroffentlige høring godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne.
- Der afholdes borgermøde i offentlighedsfasen.
- Miljørapporten godkendes og sendes i offentlig høring sammen med planforslaget.
- Udbygningsaftalen godkendes og offentliggøres sammen med planforslaget.
- Bilag 01 - Forslag til Kommuneplantillæg 24
- Bilag 02 - Forslag til Lokalplan 479
- Bilag 03 - Miljørapport inkl. bilag
- Bilag 04 - Udbygningsaftale
- Bilag 05 - Notat, behandling af bemærkninger
- Bilag 06 - Principper for planlægningen
Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets anbefaling.
Kopier link til punktet - Print
12: Igangsætning af moderniseret planlægning for boligkvarter ved Brogårdsvej i Tarm
Sagsnr: 24-019680
SagsfremstillingFormålet med dagsordenen er at give mulighed for nye boligtyper ved Brogårdsvej i Tarm i bestræbelserne på at boligudvikle dette kvarter, som i dag har et stort område med usolgte kommunale grunde. Dermed lægges der med dagsordenen op til en delvis aflysning af Lokalplan 7 og udarbejdelse af nyt kommuneplantillæg for området, som dels skal gøre det muligt at opføre åben-lav bebyggelse i en del af området og dels gøre det muligt at opføre en tættere bebyggelse i en anden del af området.
Forslag
Administrationen foreslår, at Lokalplan 7 bliver delvist aflyst, da planen ikke længere er tidssvarende. Den oprindelige lokalplan angiver, at området kun må anvendes til tæt-lav bebyggelse, men den eksisterende bebyggelse i området svarer i dag til åben-lav bebyggelse og er i strid med den nuværende definition af tæt-lav bebyggelse. Den nuværende udnyttelse af grundene, hvor der ikke er plads til tilstrækkelige veje og fælles uderum, gør den oprindelige plan uanvendelig i forhold til nutidens behov.
Derfor ønsker administrationen i en del af området at lægge de nuværende grunde sammen og dermed gøre grundene større. Det drejer sig om den del, som ligger tættest på de eksisterende boliger, der ligner åben-lav. Derudover ønsker administrationen, at det i den resterende del af området (den nordlige del) bliver muligt at bygge tættere og på mindre grunde (svarende til tæt-lav og kompakt-lav med en grundstørrelse på 200-300 m2 jf. kommuneplanforslag 2025). Se bilag 1.
En delvis aflysning af lokalplanen vil gøre det muligt at afspejle den faktiske anvendelse af området og imødekomme de moderne krav til boligudvikling.
Lokalplanområdets afgrænsninger vist med blå skravering. Lokalplanområdet som administrationen foreslår ophævet er markeret med sort stiplet linje.
Området
Området ved Brogårdsvej er beliggende i et etableret boligkvarter i den vestlige del af Tarm, hvor kvarteret er præget af fredelige omgivelser og nem adgang til naturen. Området er velegnet til børnefamilier, da det er en blind boligvej og fri for gennemkørende trafik. Derudover ligger kvarteret tæt op ad store rekreative områder ved Skjern Enge og har kort afstand til naturoplevelser som Lønborggård Plantage, Lønborg Hede og kystområderne ved Ringkøbing Fjord.
Alle daglige behov såsom indkøb og skole kan imødekommes inden for kort afstand. Brogårdsvej byder desuden på let adgang til rekreative faciliteter langs Tarm Bæk samt et bredt udvalg af fritidsaktiviteter i Tarm By.
Planforhold
Projektområdet er omfattet af kommuneplanramme 47bo34, der fastsætter områdets anvendelse til tæt-lav boligbebyggelse.
Det ansøgte er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen 2025-2037, og vil derfor kræve udarbejdelse af et kommuneplantillæg som muliggør åben-lav bebyggelse samt i den nordlige del kompakt-lav og tæt-lav. Se bilag 2. En realisering af tættere byggeri i den nordlig del vil kræve udarbejdelse af lokalplan.
Zoneforhold
Området er beliggende i byzone og forbliver i byzone.
Miljøvurdering
I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget.
Vurdering og anbefaling
Administrationen vurderer, at en delvis aflysning af lokalplan nr. 7 og efterfølgende tillæg til kommuneplan 2025-2033 vil kunne medføre en mere varieret og mere attraktiv boligbebyggelse i området.
Åben lav – bebyggelse Kompakt lav - bebyggelse
- Forslag til områdets disponering er vist i bilag 2.
- Opholdsarealerne er placeret vest for bebyggelsen i et allerede etableret grønt område.
- Der kan blive 4 boliggrunde til åben-lav bebyggelse. Området er allerede delvist byggemodnet med separeret kloak.
- Der kan blive ca. 28 boliger til kompakt-lav bebyggelse.
Den videre proces
Administrationen har vurderet, at ændringerne ikke kræver foroffentlig høring. Forslag til aflysning og forslag til kommuneplantillæg bliver efter politisk godkendelse sendt i offentlig høring, og derefter vil planerne blive endeligt godkendt politisk. Når planprocessen er afsluttet vil grunde til åben-lav bebyggelse umiddelbart kunne sælges. Området i den nordlig del vil derimod kræve udarbejdelse af ny lokalplan for at kunne realiseres.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingRealiseringen af planen bidrager til at opfylde kommunens bypolitik om at udvikle levende og funktionelle byer med indbydende og smukke rammer for borgere.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget godkender:
- at administrationen delvist ophæver Lokalplan 7.
- at udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg til Kommuneplan 2025- 2037 igangsættes.
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
13: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til centerformål ved Sandleddet i Søndervig
Sagsnr: 22-011582
SagsfremstillingFormålet med dagsordenen er, at lokalplan 510 og kommuneplantillæg 51 til Kommuneplan 2021-2033 vedtages endeligt og offentliggøres.
Forslag til Tillæg 51 og Lokalplan 510 blev vedtaget af byrådet den 8. oktober, og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 14. oktober - 9. december 2024.
Resultat fra offentlighedsfasen
Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt 1 bemærkning fra Brand & Redning MidtVest, som omhandler placering af brandhane og vandforsyning hertil i planområdet.
De indkomne bemærkninger og notat med administrationens forslag til svar er vedlagt som bilag.
De indkomne bemærkninger har ikke givet anledning til rettelser i forhold til de offentliggjorte planforslag, men administrationen er blevet opmærksom på nogle bestemmelser vedrørende anvendelsen af byggefelter, som ønskes omformuleret, så det så vidt muligt sikres, at der etableres udadvendte funktioner i stueetagen ud til den nyrenoverede handelsgade Lodbergsvej, fremfor boliger, som ikke bidrager til at skabe mere liv i bymidten. Administrationen har vendt dette med ansøger og dennes konsulent og er nået til enighed om de følgende rettelser i bestemmelse § 3.5 Anvendelse af byggefelter og kortbilag 3 Fremtidig Arealanvendelse:
Dertil foreslår administrationen, at der rettes og fjernes nogle bestemmelser vedrørende bebyggelsens udseende, som er forkert eller for begrænsende formuleret. For uddybning af dette, se vedlagte notat.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Brand og Redning MidtVest henviser i deres bemærkning til Beredskabslovens § 15, stk. 1, hvor det
fremgår, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er tilstrækkelig vandforsyning til brandslukning.
Områdets planlægning til centerformål med blandede byfunktioner vil kunne bidrage til mere liv i bymidten, samt et større udbud af boliger og turismevenlige aktiviteter. Dertil vil udvidelsen af rammen til butiksformål betyde, at efterspørgslen på flere butikker i Søndervig kan imødekommes.
Den ønskede planlægning kan således også være med til at opfylde kommunens turismepolitik, med en udvikling af turismen, der kan være til glæde for borgere og det lokale erhvervsliv, samt sikre økonomisk velstand på kort og længere sigt.
Planlægningen indeholder bestemmelser for beplantning med egnskarakteristiske arter, som marehalm og hjælme, som matcher omgivelserne og det udtryk, der er skabt langs Lodbergsvej og Houvig Klitvej. Planlægningen underbygger således også Plan- og Udviklingsstrategien, samt Bypolitikken, som bl.a. sætter fokus på forskønnelse af indfaldsveje. IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:
- Tillæg 51 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 510 for et område til centerformål ved Sandleddet i Søndervig vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af bemærkninger.
- Notat med behandling af bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne.
- Forslag til Tillæg 51 til Kommuneplan 2021-2033 for et område til centerformål
- Forslag til Lokalplan 510 for et område til centerformål
- Notat med behandling af bemærkninger fra den offentlige høringsperiode
- Bemærkninger fra den offentlige høringsperiode
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
14: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til erhvervsformål og teknisk anlæg ved Kongevejen og Herningvej i Videbæk
Sagsnr: 23-001850
SagsfremstillingForslag til Tillæg 25 og Lokalplan 480 blev vedtaget af Byrådet den 8. oktober 2024, og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 14. oktober til og med 23. december. Administrationen fremlægger nu forslag til endelig vedtagelse med mindre rettelser i forhold til det forslag, som har været i høring.
Kommuneplantillægget omhandler et område til erhvervsformål og teknisk anlæg ved Kongevejen og et mindre område til erhvervsformål ved Herningvej i Videbæk, mens lokalplanen alene omhandler arealet ved Kongevejen.
Miljøvurdering af planerne
Der har været gennemført en miljøvurdering af planerne. Derfor er der vedlagt et udkast til en sammenfattende redegørelse, se bilag. Heri beskrives det, hvordan miljøhensyn er inddraget i planen, hvordan miljøvurderingen og de indkomne bemærkninger tages i betragtning, begrundelse for valg af alternativ samt hvordan kommunen vil overvåge de væsentligste indvirkninger på miljøet.
Resultat fra offentligheden samt administrative ændringer
Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt tre bemærkning til plangrundlaget. Disse er fra Brand & Redning Midtvest, samt fra ejerne af to naboejendomme med boliger. De indkomne bemærkning er vedlagt og vurderet i notat med behandling af bemærkninger, se bilag.
Ud over bemærkninger fra offentligheden har administrationen nogle forslag til tilretninger af planerne efter den offentlige høring, se notat med administrative rettelser. Disse rettelser foreslås for at sikre bedre konsensus i plangrundlaget, herunder både mellem kommuneplan og lokalplan samt mellem redegørelse og bestemmelser. Derudover foreslås bedre indarbejdelse af de afbødende foranstaltninger fra miljøvurderingen i plangrundlaget.
Kommuneplantillægget foreslås desuden præciseret, så sammenhængen til Forslag til Kommuneplan 2025-2037 tydeligere fremgår af redegørelsen. Derudover foreslås kort i hovedstrukturen konsekvensrettet, som følge af de nye rammer.
I lokalplanen foreslås anvendelsen præciseret, så det tydeligere fremgår, at området kan anvendes til flere forskellige typer erhverv, som de fastsatte miljøklasse 3-7 angiver, og at der med tekniske anlæg menes forsyningsanlæg til fjernvarmeværket med tilhørende tankanlæg samt solcelle-/solvarmeanlæg. Endelig tilføjes mulighed for regnvands- og klimaanlæg samt landskabstekniske anlæg generelt i lokalplanen, så overfladevand kan håndteres og så der kan ske terrænbearbejdning og etableres støjvolde.
Lokalplanen foreslås også præciseret, så det tydeligere fremgår, hvor bebyggelsen må placeres i forhold til vejskel fra vejene omkring lokalplanområdet. Dette tilføjes også for delområde III, som en afbødende foranstaltning jævnfør miljøvurderingens konklusioner om landskab.
Som følge af miljøvurderingen foreslås desuden tilføjet i lokalplanen, at der skal etableres støjvold langs den nordvestlige afgrænsning af lokalplanområdet i delområde III, og at der generelt skal etableres støjvolde i lokalplanområdet før ibrugtagelse af ny bebyggelse, hvis dette er nødvendigt for at sikre overholdelsen af de vejledende støjgrænser. Støjvoldens udbredelse er tilrettet på lokalplanens bilag 3, så der samtidig sikres mulighed for håndtering af overfladevand i området.
De foreslåede ændringer vurderes ikke at ændre væsentlig på planerne, da der er tale om præcisering og opfølgning på miljøvurderingen. Der er derfor ikke er behov for en ny offentlig høring.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Kommunen kan blive overtagelsespligtig efter Planlovens § 47a (overførelse af arealer fra landzone til byzone), hvad angår det lokalplanlagte område ved Kongevejen. Der er afsat midler på Jordforsyningsområdet til både planlægning, jordkøb mv. for arealet ved Kongevejen. Jordforsyning arbejder for nuværende på delvis byggemodning af planområdet ved Kongevejen.
EffektvurderingPlangrundlagets realisering stemmer overens med ambitionerne beskrevet i Ringkøbing-Skjern Kommunes Erhvervspolitik 2023-2027 samt Handlingsplan 2023-2025 om at tiltrække og fastholde virksomheder til kommunen samt sikre positionen som en erhvervsvenlig kommune. Med plangrundlaget sikres grundlag for at styrke erhvervsudviklingen i Videbæk og i den østlige del af kommunen.
Plangrundlagets realisering er også en del af kommunens strategi og handlingsplan 2021-2025 for grundudvikling.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:
- Tillæg 25 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 480 for et område til erhvervsformål og teknisk anlæg vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af indkomne bemærkninger og af notatet med administrative rettelser.
- Notatet med behandling af indkomne bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af indsigelserne.
- Den sammenfattende redegørelse færdiggøres på baggrund af vedtagelsen af planerne.
- Forslag til Tillæg 25 til Kommuneplan 2021-2033
- Forslag til Lokalplan 480
- Miljørapport
- Indkomne bemærkninger
- Notat med behandling af indkomne bemærkninger
- Notat med administrative rettelser i Lokalplan 480 og Tillæg 25 til Kommuneplan 2021-2033
- Udkast til Sammenfattende redegørelse for erhvervsområde ved Videbæk
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Hans Pedersen rejste spørgsmålet om egen habilitet. Udvalget drøftede dette og besluttede, at han ikke var inhabil.
Kopier link til punktet - Print
15: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til boligformål og centerformål ved Rindumgaards Allé, Ringkøbing
Sagsnr: 23-013020
SagsfremstillingFormålet med dagsordenen er, at Lokalplan nr. 504 og Tillæg nr. 44 til Kommuneplan 2021-2033 vedtages endeligt.
Teknik- og Miljøudvalget besluttede den 12.november 2024 at vedtage forslag til Lokalplan nr. 504 og Tillæg nr. 44 til Kommuneplan 2021-2033. Med lokalplanen bliver det muligt at etablere åben-lav boliger og tæt-lav boliger i området samtidig med, at der sikres god plads til fælles arealer, stiforløb og dermed grønne områder inden for arealet. Planforslaget, der er vedlagt i bilag 1 og 2, har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 25. november 2024 til og med den 23. december 2024.
Resultat fra offentlighedsfasen
Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt 4 høringssvar, alle fra myndigheder. 1 ud de 4 myndigheder, der har indsendt høringssvar, har ingen bemærkninger til planforslagene.
Høringssvarene handler primært om
- Håndtering af trafikstøj (Vejdirektoratet)
- Befæstelsesgrader (Ringkøbing–Skjern Forsyning)
- Brandhaner (Brand & Redning MidtVest)
Vejdirektoratet har i forbindelse med den offentlige høring gjort indsigelse mod planforslaget. Vejdirektoratet finder ikke, at der med planforslaget er tilstrækkelig dokumentation for, at der kan etableres en støjvold med den nødvendige støjdæmpende virkning ud mod statsvejen Holstebrovej.
Lokalplanen giver mulighed for både støjskærm og støjvold, men det præciseres, at ny boligbebyggelse ikke må tages i brug, før det er påvist, at gældende støjgrænser overholdes. Vejdirektoratet har tilkendegivet, at de er indstillet på at frafalde deres indsigelse med disse ændringer, se bilag 5.
Derudover anbefaler administrationen, at der tilføjes en lokalplanbestemmelse, der angiver befæstelsesgrader for hver anvendelse i overensstemmelse med den eksisterende udledningstilladelse, samt et afsnit om brandhaner i lokalplanens redegørelse. Se uddybning i bilag 4.
Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøscreening af planforslagene. Konklusionen af screeningen er, at planforslagene ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering, se vedlagte screening.
- Planloven
- Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Ingen bemærkninger.
EffektvurderingMed en blanding af parcelhuse, rækkehuse og dobbelthuse bidrager planlægningen til at skabe et nyt attraktivt og varierende boligmiljø i Ringkøbing. Dermed styrker planlægningen blandt andet kommunens politik for bosætning. Samtidig sikrer planlægningen også mulighed for fortætning, som også er i overensstemmelse med Plan- og Udviklingsstrategien.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter, at:
- Tillæg 44 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 504 for et område til boligformål og centerformål ved Rindumgaards Allé, Ringkøbing vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af bemærkninger/indsigelser (bilag 3) og er indarbejdet i tilrettet planforslag (bilag 4 og 5).
- Notat med behandling af bemærkninger/indsigelser godkendes og anvendes til besvarelse af indsigelserne.
- Bilag 1: Forslag til Lokalplan nr. 504
- Bilag 2: Forsalg til Tillæg nr. 44 til Kommuneplan 2021-2033
- Bilag 3: Indkomne bemærkninger og indsigelser
- Bilag 4: Notat med behandling af bemærkninger og indsigelser
- Bilag 5: Frafald af indsigelse fra Vejdirektoratet
- Bilag 6: Lokalplan nr. 504
- Bilag 7: Tillæg nr. 44 til Kommuneplan 2021-2033
Teknik- og Miljøudvalget besluttede administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
16: Gensidig orientering
Sagsnr:
SagsfremstillingPlanafdelingen orienterer om visualiseringer for projekt under planlægning med solceller ved Stenmose nær Ådum.
Ingen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev herudover orienteret om følgende:
- Byggeri ved Skaven
- Status på 2+1 vej
- Priser på erhvervsjord
- Status, Nyhavn, Søndervig
- Mødet den 4. februar 2025 aflyses.