Referat: 3. december 2024 kl. 15:30

Fjordgården, Vesterkær 28, Ringkøbing
Handicaprådet

Deltagere

  • Helene Madsen
  • Line Loldrup
  • Betina Brink
  • Carsten Bjerg
  • Jens Erik Damgaard
  • Kim Ulv Christensen
  • Anne Trine Larsen
  • Gitte Foldager Pedersen
  • Susanne B. Udengaard
  • Karsten Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden og referat

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Godkendelse af referat fra sidste møde samt dagsorden til dagens møde.

Indstilling

Til godkendelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

5/2, 3/4, 12/6, 4/9, 23/10, 9/12 er de korrekte mødedatoer for 2025. Anna retter mødeindkaldelserne for 2025.

Evalueringspunkterne var ikke ført til referat. Vil gerne i højere grad byde ind med dagsordenspunkter fra DH.

Bortset fra dette er referatet fra sidste møde godkendt.

Dagsordenen er godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Handicappris 2024

Sagsnr: 24-008976

Sagsfremstilling

Status på og drøftelse af uddelingen af handicapprisen 2024, der uddeles på West Awards den 31. januar 2025.

Handicapprisen uddeles til en person, en personkreds eller gruppe, en organisation eller virksomhed, der som frivillige eller professionelt har arbejdet for lige muligheder for borgere med handicap. Handicapprisen uddeles ud fra CSR-kriterier.

Handicaprådet besluttede den 25. april 2024, at Handicapprisen fremover skal være en del af prisuddelingen på West Awards og at Handicaprådet tager på besøg hos prismodtageren efterfølgende.

Det er på tidligere møder besluttet:

  • at indstilling af prismodtager baseres på rådets kandidatforslag
  • at der uddeles kun en pris, hvis der er kandidater, der falder ind under formålsbestemmelsen for handicapprisen
  • der har været ønske om, at indstillingerne skal ske på en progressiv måde via pressen og mere retningsbestemt f.eks. beskæftigelse og virksomheder det ene år og tilbud under Handicap og Psykiatri det andet år.
  • Handicapprisen uddeles ud fra CSR-kriterier.

Dommerkomitéen består i 2024 af Kim Ulv Christensen, Carsten Bjerg, Karsten Jensen og Gitte Foldager.

Indstilling

Til orientering og drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Gitte Foldager orienterede om dommerkomiteens arbejde.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Familierådgivningens sagsbehandlingsfrister

Sagsnr: 24-011058

Sagsfremstilling

Hermed en orientering om overskridelse af sagsbehandlingsfrister på udvalgte sagsområder i Familierådgivningen. Sagen er behandlet og taget til efterretning i Børne- og Familieudvalget d. 20.11.2024.

I maj 2024 godkendte Børne- og Familieudvalget de reviderede sagsbehandlingsfrister på Familierådgivningens område. Fristerne er offentligt tilgængelige på kommunens hjemmeside (link).

I en opgørelse over perioden 15.oktober 2023 til og med 15. oktober 2024 ses følgende overskridelser af sagsbehandlingsfristen på de udvalgte sagsområder:

Hjemmetræning SEL § 32a / BL lov § 85

0 overskridelser

Merudgiftsydelse børn SEL § 41 / BL lov § 86

0 overskridelser

Kompensation for tabt arbejdsfortjeneste SEL § 42 / BL § 87

1 overskridelse

Ledsagelse for børn og unge mellem 12-18 år SEL § 45 / BL § 89

0 overskridelser

Udarbejdelse af børnefaglig undersøgelse SEL § 50 / BL §§ 20 og 26

49 overskridelser (familier)

Økonomisk støtte § 52 a stk. 1 nr. 1 / BL § 35

0 overskridelser

Afløsning eller aflastning SEL § 84, jf. SEL § 44 / BL § 90

0 overskridelser

SEL = serviceloven, BL = barnets lov

Nogle af overskridelserne registreres manuelt, hvilket kan medføre en vis usikkerhed i optællingen.

Baggrundene for overskridelsen af fristen for børnefaglige undersøgelser kan være mange. Det kan bl.a. omhandle;

  • Ventetid hos samarbejdspartnere,
  • At aftaler om børnesamtaler, partshøringer og samarbejdsmøder (herunder inddragelse af anden ekspertise) udsættes eller aflyses,
  • Ventetid på materiale fra eksterne samarbejdspartnere,
  • Interne organisatoriske forhold.

I 2024 er der desuden ekstraordinært mange socialrådgivere i afdelingen, der afholder barsel, hvilket betyder, at der i perioden er blevet ansat og oplært mange vikarer.

Det er væsentligt at understrege, at en overskridelse af tidsfristen for udarbejdelse af en børnefaglig undersøgelse ikke betyder, at familierne ikke får hjælp i ventetiden. I langt de fleste tilfælde er der truffet afgørelse om støtte sideløbende med undersøgelsen. Endvidere arbejdes der typisk tværfagligt omkring og med barnet/familierne, imens undersøgelsen pågår.

Afslutning af sager og fokus på rettidig sagsbehandling

I januar 2024 trådte Barnets Lov i kraft, og Familierådgivningen har haft stort fokus på implementering af loven, herunder at skabe nye og meningsfulde arbejdsgange. Et led i dette har været at sætte fokus på at afslutte overskredne børnefaglige undersøgelser efter serviceloven bestemmelser, samt hvorledes vi fremadrettet kan minimere overskridelser.

I 2024 er der afsluttet mere end 70 ”gamle” børnefaglige undersøgelser, som blev iværksat efter servicelovens bestemmelser, dvs. før 1. januar 2024. Denne proces har bevirket, at Familierådgivningen aktuelt kun har syv fristoverskridelser på børnefaglige undersøgelser, og der er lagt planer for afslutning af disse i samarbejde med afdelingens fagkonsulent.

Familierådgivningens forventer, at overskridelserne på udarbejdelse af børnefaglige undersøgelser vil være betydeligt lavere i 2025. Dette afledt af ændringen i loven, der i sig selv bevirker, at færre undersøgelser vil blive påbegyndt, men i høj grad også grundet eget internt fokus på at få undersøgelserne afsluttet rettidigt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Retssikkerhedsloven § 3

Stk. 1: Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

Stk. 2: Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Handicaprådet tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Rådet ser gerne, at overskridelserne opgøres som andel af sager. Eksempelvis, hvor mange børnefaglige undersøgelser blev der udarbejdet sidste år.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Serviceniveaubeskrivelser for Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 24-010307

Sagsfremstilling

Line Loldrup informerer om tilrettede serviceniveaubeskrivelser med henblik på afgivelse af høringssvar. Frist for afgivelse af høringssvar er onsdag den 4. december 2024, kl. 12.00.

Der er udarbejdet forslag til nye serviceniveaubeskrivelser for Handicap og Psykiatri, hvor yderligere paragraffer er tilføjet og ydelsespakkerne, der er et administrativt styringsredskab, er taget ud.

Indstilling

Til information og drøftelse samt afgivelse af høringssvar.

BilagBeslutning

Punktet bliver taget som mailhøring.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Handicaprådets økonomi

Sagsnr: 24-001917

Sagsfremstilling

Formanden orienterer om status på Handicaprådets økonomi pr. ultimo oktober måned 2024.

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Formanden orienterede om økonomien.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Meddelelser fra formanden

Sagsnr:

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Gitte Foldager takker for tiden som formand for rådet. Gitte beder rådet tage godt imod den nye formand. 

Kopier link til punktet  -   Print

7: Orientering fra de politiske udvalg

Sagsnr:

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Carsten Bjerg:

  • Orientering om drøftelserne af specialcentre på BFU.
  • Ungecenter på i december.

Jens Erik Damgaard:

  • Temadag om boliger på SSUs område.
  • Sundhedsreformen: Der er nogle gode perspektiver, men det er endnu usikkert, hvordan det hele bliver omsat til praksis.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Orientering fra afdelingerne

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Beskæftigelse
  • Børn og Familie
  • Handicap og Psykiatri

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kim Christensen og Trine Larsen orienterede.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Orientering fra Tilgængelighedsudvalget

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Tilgængelighedsudvalgets referater kan ses under Råd og Nævn på hjemmesiden og af medlemmerne i First Agenda under Tilgængelighedsudvalget. 

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Ingen møder siden sidste møde i Handicaprådet. Der indkaldes til nyt møde næste år.

Adgang til McDonalds i Skjern og møbler i byrummet medtages på næste møde.

Carsten Bjerg tager mere handicapvenlige bademuligheder og generelt mere handicapvenlig turisme med på møde med Destination Vestjylland. Tilsanding af adgang til havet er et problem.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Eventuelt

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Emner under eventuelt.

Punkter til næste møde i Handicaprådet skal være Handicaprådets Sekretariat v. Anna Esager, mail: anna.esager@rksk.dk i hænde senest den 12. januar 2025.

Indstilling

Til drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Fagchef fra LBK bedes fortælle Handicaprådet om Beredskabsplaner i Ringkøbing-Skjern Kommune. (når niveauet kendes)

Kopier link til punktet  -   Print

11: Emner til kommende møder

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  1. Drøftelse af emner til kommende møder i Handicaprådet.
    Handicaprådets medlemmer opfordres til at komme med punkter til drøftelse på møderne.

    Kendte emner til kommende møder:

    • Omkonstituering (03.02.2025)
    • Handicapprisen 2024 v. formanden (03.02.2025)
    • Soltra studieturen (03.02.2025)
    • Handicapprisen 2025
    • Punkter til dialogmødet med Social- og Sundhedsudvalget (feb/april)
    • Opfølgning på dialogmødet med Social- og Sundhedsudvalget (16.06.2025)
    • Evaluering af autismestrategien v. Kim Ulv Christensen (2025)
    • Samarbejdsaftale om børn og unge i psykisk mistrivsel
    • Sundhedsreformen
    • Beredskabsplaner i Ringkøbing-Skjern Kommune (når niveauet kendes)
    • Årsmøde med struktureret indhold
    • Evt. deltagelse af medlemmer fra DH siden - f.eks. i form af repræsentanter fra foreningerne, der fortæller om, hvad der rører sig med fokus på fælles aktiviteter og muligheder for borgerne.
    • Evaluering af Handicaprådets møder 2025
    • Mødeplan 2026 
    • Årlige høringer:
      • Tilsynsrapporter - Handicap og Psykiatri (årligt SSU februar)
      • Kvalitetsstandarder i Sundhed og Omsorg
      • Budgettet (juni)
      • Magtanvendelser - Handicap og Psykiatri (årligt SSU juni)
      • Budgettet - resultatet af budgetkonferencen (årligt ca. 01.09)
      • Andet?

     
  2. Drøftelse af emner, som Handicaprådet ønsker at få drøftet i Social- og Sundhedsudvalget.
  • Forsøg med ledsagerordninger for over 67 årige med synshandicap foreslås drøftet på næste dialogmøde med Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Til drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kim Christensen orienterer om Soltra på næste møde.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Formanden for Handicaprådet udtræder

Sagsnr: 22-003591

Sagsfremstilling

Formand, Gitte Foldager oplyser, at hun udtræder af Handicaprådet pr.  31. december 2024.

Elia Johannes Kehlet er personlig stedfortræder for Gitte Foldager og indtræder i Handicaprådet pr. 1.1.2025.

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Handicaprådet tog beslutningen til efterretning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kopier link til punktet  -   Print

13: Personlig stedfortræder

Sagsnr: 22-003591

Sagsfremstilling

Danske Handicaporganisationer skal i forbindelse med Elia Johannes Kehlets indtræden i Handicaprådet have udpeget en personlig stedfortræder for Elia.

Danske Handicaporganisationer orienterer på mødet om, hvem de ønsker udpeget som personlig stedfortræder.

Udpegningen af den personlige stedfortræder skal behandles og godkendes af Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Sag om udpegning af personlig stedfortræder fremsendes til godkendelse i Social- og Sundhedsudvalget.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing