Referat: 8. oktober 2024 kl. 11:00
Deltagere
- Lise Lotte Ullits Boserup
- Kirsten Bjerg
- Dorthe Gammelgaard Jensen
- Anja Thoft Bach
- Ulla Svendsen
Referat
- Kl. 11.00-11.10 Indflyvning
- Kl. 11.10-11.30 Ændringer i dokumentationspraksis v/Mette og Helene
- kl. 11.30-11.50 Det Digitale Sundhedscenter v/Ulla
- Kl. 11.50-12.00 Ansøgning om længerevarende uddannelser
- Kl. 12.00-12.30 Gensidig orientering og frokost
- Kl. 12.30-12.50 Tiltag, der tænkes igangsat med henblik på at overholde budgettet i fremtiden v/Janne Nielsen
- Kl. 12.50-13.10 Aflastningspladser §84 v. Lotte og Kirsten
- Kl. 13.10-13.30 Opfølgning fra styregruppemøde vedr. bæredygtige enheder
- Senioraftale for en sygeplejefaglig konsulent
- Kl. 13.55-14.00 Opsamling fra forrige møde
- Kl. 14.00-16.00 Møde i Styregruppen om Ældrereformen
- Kl. 16.00-17.30 Start af drøftelser ift. evaluering af ledertrivselsundersøgelse
Kopier link til punktet - Print
1: Kl. 11.00-11.10 Indflyvning
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningIngen bemærkninger
Kopier link til punktet - Print
2: Kl. 11.10-11.30 Ændringer i dokumentationspraksis v/Mette og Helene
Sagsnr: 24-018979
SagsfremstillingKommende ændringer i dokumentationspraksis
Helene Tarp Børgaard deltager under mødet.
Til orientering:
Der er i 2024 forhandlet ny SKI kontrakt på Sundhed og Omsorgs + Handicap og Psykiatris fagsystem og eneste udbyder, der kunne imødekomme kommunens krav var KMD Nexus, så vi påbegynder ny kontrakt pr. 1.9.24.
Med ny kontrakt kommer nye funktioner, der kan anvendes på tværs af funktioner og fagområder. Dette er blandt andet KMD Video og Opgavemodulet.
Med implementering af opgavemodulet vil Sundhed og Omsorgs anvendelse af adviser udfases.
Vi er dog klar over at advis funktionen er anvendt til anden form for kommunikation end den borgerrettede, og overgangen til brug af andre former for kommunikation, kræver ændringer i nuværende arbejdsgange ude i enhederne.
Ud over nye funktioner i KMD kontrakten, har KL/Kombit varslet forenkling af vores nuværende dokumentationsmetode (FSIII) samt udvidelse af samme metode på træningsområdet.
IndstillingFølgende ønskes drøftet, gerne med plan for videre proces:
- Hvordan understøttes enhederne bedst muligt i de kommende ændringer for intern kommunikation uden om fagsystemet, med stort fokus på ensartet praksis fremadrettet.
- Hvordan afdækkes nuværende arbejdsgange bedst muligt?
- Hvordan sikres fælles deadline for implementering af nye og eller eksisterende kommunikationsmuligheder?
Pr.1.febr. 2025 har alle dem, der skal have en personlig opsat mobiltelefon, en personlig opsat mobil. Elever og afløsere fortsætter med en deletelefon. I dag anvendes advis systemet i KMD Nexus til andet end det borgere relaterede. Da Advis systemet bortfalder i forbindelse med overgang til ny SKI aftale (der er ikke en dato for, hvornår advis bortfalder), skal der findes nye arbejdsgange til den ikke borger relaterede dialog.
Lederteam beslutter, at udmeldingen bliver, at alle ikke borger relaterede dialoger skal foregå på RKSK forum, mails eller andet, så det, der er i KMD Nexus, kun er borger relaterede kommunikation.
Der skal laves en tids- og procesplan for, hvordan og hvornår både borger- og ikke borger relaterede kommunikation skal foregå i stedet for brug af advis.
Der er to spor i tids- og handleplanen, som kører samtidigt:
Spor 1 - Mette og Helene laver arbejdsgangsbeskrivelse for anvendelse af "opgave" i Nexus. De er allerede i gang.
Spor 2 - Lotte og Mariann har ansvaret for drøftelserne og beslutningen på ERFA møderne om, hvor vi pr. en eller anden dato anvender anden platform for ikke borger relaterede kommunikation. Mette og/eller Helene deltager på disse ERFA møder, bl.a. til information om overgangen til at anvende "opgaver" i stedet for advis til den borger relaterede kommunikation.
ERFA i nov. 2024: Der informeres om overgang til "Opgaver" og om, at der skal arbejdes med at anvende anden platform end advis'er til ikke borger relaterede kommunikation. ERFA for hjemmeplejeområdet er den 7.nov. og den 21.nov. på plejeboligområdet
ERFA marts 2025: Udmelding om endelig dato for lukning af advis funktionen
Kopier link til punktet - Print
3: kl. 11.30-11.50 Det Digitale Sundhedscenter v/Ulla
Sagsnr: 24-020661
SagsfremstillingSundhedscenter Vest indgår i en samarbejdsaftale om partnerskab med ”Det digitale sundhedscenter”, som er forankret i Region Syd.
Vi oplever, et øget behov for at kunne tilbyde fleksible og digitale løsninger, som alternativ til de traditionelle forløb og sundhedstilbud.
Borgerne kan deltage i forløb, der er skræddersyet til deres behov, uden at skulle møde fysisk op i sundhedscentrene. Dette øger tilgængeligheden af sundhedstilbud og reducerer behovet for transport.
Det Digitale Sundhedscenter er et digitalt supplement til de fremmødebaserede mestringsforløb, der gør det muligt for kommunerne at tilbyde mere differentierede og fleksible sundhedsydelser. Alle har gratis adgang til at benytte app’en, uanset om man er medarbejder i en anden afdeling, eller borgere som slet ikke er tilknyttet forløb.
Som ny i partnerskabet er der et års prøveperiode, der koster 15.000 kr for 1 år, og derefter vil et partnerskab koste ca. 33.000 kr. årligt. Partnerskabet aftales efter prøveperioden. Der er høj grad af implementeringsstøtte, undervisning, Buddy-ordning med anden kommune, samt deltagelse i virtuelle partnerskabskredsmøder (strategisk og økonomisk niveau), og sparringsmøder for Sundhedsprofessionelle allerede i prøveperioden.
Præsentation af ”Det Digitale Sundhedscenter”
Det Digitale Sundhedscenter er et partnerskab mellem region, kommuner og patientforeninger om digitale tilbud til borgere med forskellige kroniske sygdomme eller behov for støtte til sunde vaner
Det Digitale Sundhedscenter tilbyder en række digitale forløb med fokus på at styrke mestring af kroniske sygdomme, fremme sundhedskompetencer og motivere til ændring af vaner. Målgruppen inkluderer borgere med type 2-diabetes, KOL eller hjertesygdom. Samt personer der ønsker sunde vaner, ønsker at blive røgfri eller lever med vedvarende smerter.
Den digitale løsning
De digitale forløb er tilgængelige i appen "Mit liv – min sundhed", som primært fungerer som borgerens egen indgang til støtte og viden. Deltagelse kan ske via mobil enhed, så både borgere og pårørende kan hente inspiration og vejledning, når det passer dem.
De digitale tilbud tiltrækker målgrupper, der normalt ikke benytter sig af de kommunale tilbud, og giver dermed flere mennesker mulighed for at deltage i sundhedsfremmende og forebyggende aktiviteter. De kan starte selvstændigt eller med støtte fra kommunale fagpersoner. Ligesom det et muligt at tilpasse forløbene til den enkelte borgers behov, da de selv eller i samspil med sundhedsfaglige kan vælge temaer i forløbet til og fra.
Samarbejde om udvikling og drift
Det Digitale Sundhedscenter transformerer måden at løse opgaver på ved at udvikle og drive de digitale tilbud i et partnerskab på tværs af kommuner, region og civilsamfund. Borgerne er ligeledes aktivt involveret i designprocessen og udviklingen af indholdet.
Dette samarbejde sikrer optimal ressourceudnyttelse på tværs af kommuner i en tid med stor mangel på sundhedsfaglige og et stigende antal borgere med kroniske sygdom.
Samarbejdspartnere
Det Digitale Sundhedscenters partnerskab består af en række kommuner, Diabetesforeningen, Hjerteforeningen, Lungeforeningen, Foreningen af kroniske smerteramte og pårørende (FAKS) og Region Syddanmark (Syddansk Sundhedsinnovation, Tværsektorielt Samarbejde og Steno Diabetes Center Odense).
En liste over aktuelle partnere fremgår af partnerskabets hjemmeside, detdigitalesundhedscenter.dk.
Driften af partnerskabets tilbud er finansieret af kommunerne i fællesskab, mens projekter er finansieret af puljer (Digital Diabetes – Sundhedsstyrelsen, Digital Patientuddannelse og Bliv Digital Kompetent og Kompetencer til digital ledelse – Sundhedsministeriet, Sundhed sammen hjemmefra – TrygFonden, MeMoS – Sygeforsikringen Danmark).
IndstillingPunktet er til orientering og drøftelse.
BilagIngen bilag.
BeslutningSCV er med i et års prøveperiode fra ca. 1.okt. 2024.
I første omgang bliver det kommunikeret ud til de borgere, SCV er i kontakt med, og det er også lagt på hjemmesiden, så man kan anvende Appen uden at være tillknyttet SCV.
Det er også et fint tiltag i forhold til både indsatstrappen og i forhold til DBA indsatsen om organisatorisk sundheds kompetence.
På nuværende tidspunkt vurderer SCV, at det er et brugervenligt system, men de skal i det næste års tid lære det bedre at kende - også i forhold til anvendelsesmuligheder og udviklingsmuligheder.
SCV finansierer selv de 15.000 kr. for prøveperioden det første år.
Anja orienterer SSU mundtligt i forbindelse med et SSU punkt vedrørende DBA status.
Kopier link til punktet - Print
4: Kl. 11.50-12.00 Ansøgning om længerevarende uddannelser
Sagsnr:
SagsfremstillingDer er indkommet ansøgning om længerevarende uddannelser fra:
- Anita Jensen, Ringkøbing-Lem Hjemmepleje - Patientologi - Dermatologisk sygeplejerskepraksis, Sundhedsfaglig diplom
- Mette Holm, Myndighedsuddannelse - Grundmodul: God sagsbehandling i Myndighedsafdelingen
Restsaldo på kontoen for længerevarende uddannelser er følgende: 996.318,11 kr. Dog mangler der beløbet på proceslederuddannelse i Myndighedsafdelingen.
Lederteamet tager stilling til, om uddannelserne bevilges.
Bilag- Ansøgningsskema til længerevarende kursus - Anita Jensen, Ringkøbing-Lem Hjemmepleje
- Ansøgningsskema til længerevarende kursus Mette Holm, Mydighedsafdelingen
Ansøgning om diplom modul i "Patientologi - Dermatologisk sygeplejepraksis bevilges. Lotte giver Britt besked. Lotte undersøger, om uddannelsen er i 2024 eller 2025.
Ansøgning om myndighedsuddannelse grundmodul "God sagsbehandling i myndighedsarbejdet" i 2025 bevilges. Kirsten melder tilbage til ansøger.
Kopier link til punktet - Print
5: Kl. 12.00-12.30 Gensidig orientering og frokost
Sagsnr:
SagsfremstillingHUSK medbring madpakke.
A.
Ledelsesrepræsentation i FagMED.
B.
Jyllands-Posten
C.
Årshjul 2024
Årshjulet er vedhæftet.
Anja:
Det er besluttet, at der må være flere ledere på HovedMED og på FagMED. Der må bare aldrig være flere ledere procentvis end antal medarbejdere. Det besluttes, at vi i S/O udvider FagMED ledelsesmæssigt med ny områdeleder og leder af administrationen Dorthe G. Jensen
Kopier link til punktet - Print
6: Kl. 12.30-12.50 Tiltag, der tænkes igangsat med henblik på at overholde budgettet i fremtiden v/Janne Nielsen
Sagsnr: 24-006876
SagsfremstillingJanne Nielsen fra Aktivitetsområdet kommer på Lederteammødet og fortæller om de tiltag, der tænkes igangsat med henblik på at overholde budgettet i fremtiden. Det er hensigten at komme i balance i 2025, og at skabe rum for afdrag fra 2026.
De tiltag, der tænkes igangsat, vil kræve ændringer i fremmødeprofilerne de enkelte steder, og betyde ændring af åbningstiderne på daghjemspladserne visse ugedage.
Ligeledes vil der blive redegjort for, hvorfor der ikke umiddelbart kan skabes plads til afdrag i 2025.
Sagen til drøftelse og afklaring i forhold til videre politisk behandling.
BilagBeslutningJanne fremviser, hvad der allerede er foretaget af besparelsestiltag, mulige tiltag fremadrettet samt forventet forbrug for 2025.
De fremadrettet besparelsesforslag vedr. åbningstider og fremmødeprofil vil betyde, at det kan forventes, at budgettet i 2026 kan gå i balance og måske mulighed for at begynde en afbetaling af gælden på 200.000 kr.
Ældrerådet ønsker et punkt på deres næstkommende ældrerådsmøde vedrørende budgettet på aktivitetsområdet. Janne og Ulla bør deltage i dette ældrerådsmøde.
Der skal udarbejdes en SSU sag, så der kan komme et politisk perspektiv på mulige tiltag fremadrettet.
Der skal være opmærksomhed på, at aktivitetsområdet inkl. daghjem- og speciale daghjemspladser er en del af "tilbudskæden" forud for behov for en plejebolig.
Kopier link til punktet - Print
7: Kl. 12.50-13.10 Aflastningspladser §84 v. Lotte og Kirsten
Sagsnr: 24-021301
SagsfremstillingDer har hen over året været sat fokus på at skabe flow på vores aflastningspladser. Formålet er helt overordnet at sikre, at vi har rette borger i rette seng på rette tidspunkt.
Derudover har der i perioder hen over det seneste år været perioder med mange ventepatienter på sygehus, hvorfor vi har været i dialog med Gødstrup om, hvordan vi i fællesskab kan arbejde på at nedbringe dette tal.
Lotte og Kirsten vil på mødet give en status for vores arbejde.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIndstilling
Til orientering og evt. drøftelse.
BilagIngen bilag.
BeslutningKirsten og Lotte orienterer omkring de indsatser, der er iværksat for at skabe større flow på aflastningspladserne, så antal "vente-patienter" reduceres, og borgere ikke "strander til" på aflastningspladserne.
Der er allerede set en effekt i forhold til antal "vente dage" på sygehuset, hvor der fra sommerferien og frem til nu ses et fald i antal "vente dage".
Tiltagene foregår i et samarbejde mellem myndighed, aflastning og hjemmeplejen.
Kopier link til punktet - Print
8: Kl. 13.10-13.30 Opfølgning fra styregruppemøde vedr. bæredygtige enheder
Sagsnr: 24-006876
SagsfremstillingAnja giver status fra de drøftede punkter fra styregruppemødet vedr. bæredygtige enheder.
BilagIngen bilag.
BeslutningPå styregruppemødet mandag den 7.okt. 2024 var handleplanerne for fire udvalgte plejehjem på dagsordenen. Der er fortsat en usikkerhed for tiltagenes effekt for 2025, da de økonomiske konsekvenser endnu ikke er indregnet i forventet 2025 budget.
Styregruppen anerkendte de fremlagte handleplaner.
Den 4.nov. 2024 gennemgås handleplanerne for hjemmeplejeområdet.
Kopier link til punktet - Print
9LUKKET PUNKT: Senioraftale for en sygeplejefaglig konsulent
Sagsnr: 24-006876
BeslutningPunktet drøftes - og der arbejdes videre med en model
Kopier link til punktet - Print
10: Kl. 13.55-14.00 Opsamling fra forrige møde
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningPunktet springes over
Kopier link til punktet - Print
11: Kl. 14.00-16.00 Møde i Styregruppen om Ældrereformen
Sagsnr: 24-021085
SagsfremstillingDer afholdes et møde i Styregruppen om Ældreformen med følgende dagsorden:
1. Opfølgning på hvad der er sket siden sidste møde v/Lene m.fl.
Orientering om drøftelsen på mødet i Social- og Sundhedsudvalget den 18. september.
Høring om lovforslag.
Input og idéer fra styregruppen fra deltagelse i temadage m.m.
Herunder drøftes, hvordan vi får skabt et givende fælles rum for at dele idéer, tanker og input om Ældrereformen.
2. Model for faste teams og borgernær visitation v/Lotte og Kirsten
Lotte og Kirsten præsenterer indledende tanker om en model for faste teams og borgernær visitation med efterfølgende sparring.
3. Drøftelse af temamøde med Social- og Sundhedsudvalget den 18. november
Det er tanken at temamødet i Social- og Sundhedsudvalget den 18. november helt eller delvist omhandler ældrereformen. Lederteam drøfter, hvad vi vil præsentere og drøfte på temamødet.
4. Evt.
BilagIngen bilag.
BeslutningPå SSU den 18.sept. 2024 var der stor interesse og ønske om, at få et punkt på SSU løbende vedr. ældrereformen. Der var forskellige politiske holdninger til nogle af elementerne i ældrereformen bl.a. lokal plejehjem, som der tidsmæssigt blev udskudt. Der har efterfølgende været en henvendelsen til KL vedr. nogle afklarende spørgsmål. SSU var enig i, at vi som det første arbejder videre med faste teams og borgernær visitation.
Den 19.sept. 2024 var der høringsfrist - og KL's høringssvar omfattede fint de forbehold og spørgsmål, som vi i S/O også har drøftet.
Ny udviklings økonomikonsulent i økonomiafdelingen kommer til at være gennemgående i økonomidelen vedrørende både ældrereformen, sundhedsstruktur reformen og den kommende plejeboliganalyse.
Tønder Kommune har indgået aftale med et konsulentfirma i forhold til at udvikle en model til at omregne visiterede timer til pakkeforløb. Det vil vi i S/O følge løbende.
Økonomidelen i ældrereformen vil komme til at være en stor opgave.
Der har været nogle stykker af sted på teamdage omhandlende blandt andet faste teams. Styregruppen ønsker, at input fra disse temadage drøftes i styregruppen i forhold til at kvalificere og beslutte fx, hvilke modeller der skal arbejdes videre med. Styregruppen ønsker at kunne træffe beslutninger på et kvalificeret økonomisk grundlag. Projektleder samler op på input ude fra, og præsenterer det for styregruppen i forhold til strategiske beslutninger.
Der er udarbejdet en overordnet tids- og procesplan for en designmodel for faste team og borgernær visitation, som fremlægges på mødet. Planen indeholder afklaring af rammer, beskrivelse af overordnet designmodel, involvering af interessenter og kvalificering samt prøvehandling af designmodel. Planen betyder, at iværksættelse af eskaleringsplan bliver primo 2026. Involvering af det politiske niveau kan være på et teammøde til marts 2025 samt løbende orienteringer. Vigtigt med politisk drøftelse i forhold til serviceniveau. Tids- og procesplanen tilrettes efter drøftelserne i styregruppen.
Der skal ske en politisk afklaring af, hvorvidt ældre på det specialiserede område indgår i ældrereformen. Projektleder har haft en forespørgsel vedrørende dette til ministeriet. Der foretages en yderligere forespørgsel til KL.
Lene udsender nyhedsbreve i hele S/O, så der er et højt informationsniveau i organisationen.
Projektbeskrivelsen gennemgås på mødet og tilrettes efter drøftelserne i styregruppen. Projektbeskrivelsen vil komme til at indeholde arbejdet med alle elementer i ældrereformen (og eventuel sundhedsstrukturreformen?).
Den 18.nov. 2024 afholdes temamøde mellem S/O og Social- og Sundhedsudvalget. Overordnet bliver hovedpunkterne på mødet ældrereformen og plejeboliganalysen samt orientering og evt. indledende drøftelser om sundhedsstrukturreformen:
- Plejeboliganalysen - forventningsanalyse ift. indhold, fx kapacitet, ventelister/garantiventeliste, serviceniveau - så vi efterfølgende kan udarbejde et kommissorium for analysen.
- Ældrereformen - drøftelser om fase 1, herunder designmodellen, definition af teams, borgerforventninger ift. helhed og kontinuitet. Vi informerer om status og drøfter, hvordan vi indtænker rehabilitering ("Exer Live").
- Der stiles efter at udsende en pressemeddelelse efter temadagen, så hvad vil de gerne politisk, at vi sender ud på nuværende tidspunkt.
Den 22.okt. 2024 er der den næste drøftelse i styregruppen om ældrereformen og temadagen den 18.nov. 2024.
Kopier link til punktet - Print
12LUKKET PUNKT: Kl. 16.00-17.30 Start af drøftelser ift. evaluering af ledertrivselsundersøgelse
Sagsnr: 24-006876
BeslutningEmnet drøftes:
Det er vigtigt, at lederteamet mødes til drøftelser, sparring og hygge udover fastlagte møder med dagsorden. Anja arbejder videre med socialt samvær i december måned. Efterfølgende står lederteammedlemmerne to og to for planlægning af socialt samvær i 2025.
Der er en drøftelse af, at områdelederne bruger mange timer i driften sammen med enhedslederne for at sikre onboarding og støtte i forbindelse med problemstillinger i enheden - eller i forbindelse med vakante enhedslederstillinger. Det er en nødvendigt "side mands støtte" og tilstedeværelse, men medfører, at områdelederen i perioder har for lidt tid til de strategiske opgaver, understøttelse og opfølgning på igangsatte processer samt manglende overblik. Det påvirker trivslen og med risiko for "afsmitning" ud i organisationen.
Lederteamet har en drøftelse af, om der skal arbejdes videre med at skabe økonomi til 1-2 erfarne ledere, der i en kortere eller længere periode kan være tæt på driften. Der blev ikke taget beslutning på mødet om dette.