Referat: 14. september 2022 kl. 12:00
Deltagere
- Marie Kamp From
- Dan K. Jørgensen
- Linda Nielsen
- Henrik Hammelsvang
- Carsten Bjerg
- Niels Kristian Larsen
- Kristian Andersen
Referat
- Rundvisning på Børnesporet Faster-Astrup
- Godkendelse af dagsorden
- Evaluering af projekt "Nye Veje"
- Ny aftale om flere rettigheder og bedre tilrettelæggelse af STU
- Arealoptimering og renovering Ådum Børneunivers
- Placering af ny daginstitution i Videbæk
- Børne- og familiepolitikken 2023-2026
- Skoleudviklingssamtaler
- Børne- og Familieudvalgets møde med lederne og formændene for hhv. friskolerne og privatinstitutionerne
- Danmarkskortet - handlingsplan
- Revidering af Beredskab til forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af sager om vold og seksuelle overgreb mod børn
- Budgetopfølgning pr. 31. august 2022 for Børne- og Familieudvalgets område
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Rundvisning på Børnesporet Faster-Astrup
Sagsnr: 21-022177
SagsfremstillingFra kl. 12.00-12.20 er der rundvisning på Børnesporet Faster-Astrup.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget blev vist rundt.
Fraværende- Niels Kristian Larsen ()
Kopier link til punktet - Print
2: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.
Fraværende- Niels Kristian Larsen ()
Kopier link til punktet - Print
3: Evaluering af projekt "Nye Veje"
Sagsnr: 22-018918
SagsfremstillingResumé
Projektet ”Nye Veje” blev godkendt af byrådet i august 2020. Med denne beslutning fulgte et ønske om at evaluere projektet i foråret 2022. Viden & Strategi har gennemført en midtvejsevaluering af ”Nye Veje”, hvor projektet har været under implementering i halvandet år. Børne- og Familieudvalget bliver nu præsenteret for evalueringen og drøfter resultaterne.
Kort om ”Nye Veje”
”Nye Veje” har til formål at udvikle inklusionsindsatsen på de almene skole- og dagtilbud samt at styrke indsatsen på det specialiserede område. ”Nye Veje” består af forskellige indsatser, der tilsammen skal understøtte de følgende ønskede effekter på det almene og det specialiserede område:
- Flere børn/elever skal, som et alternativ til segregering, modtage støtte i et alment tilbud
- Det faglige niveau skal forbedres under hensyn til udviklingen i sammensætningen af elev- og børnegrupperne
- Børnenes/elevernes trivsel og funktionsevne skal øges
- Under hensyn til udviklingen i sammensætningen af elevgrupperne skal flere elever være i uddannelse eller arbejde efter folkeskolen.
Som en del af ”Nye Veje” arbejdes med løsninger, som kaldes mellemformer. Formålet med mellemformer er at inkludere flere børn/unge i læringsmiljøer på almene skole- og dagtilbud. Mellemformer kommer før en visitation til et specialiseret tilbud. Mellemformer er i evalueringen defineret som ”målrettede og tilpassede indsatser, undervisningsformer og læringsmiljøer, der kombinerer barnets/den unges undervisning i et alment skole- eller dagtilbud med elementer af specialpædagogisk støtte.”
Kort om midtvejsevalueringen
I forbindelse med Byrådets endelige godkendelse af projekt ”Nye Veje” den 18. august 2020 blev det besluttet, at projekt ”Nye Veje” skulle evalueres i foråret 2022 på baggrund af retningslinjer fra Børne- og Familieudvalget. Den 1. januar 2021 begyndte implementeringen af projektet, og den 23. marts 2021 godkendte Børne- og Familieudvalget en projektbeskrivelse fra Viden & Strategi som grundlag for evalueringen.
Børne- og Familieudvalget ønskede, at følgende temaer blev evalueret:
- Distriktsmodellen
- Decentralisering af ansvar og økonomi
- Samarbejdsordningen mellem skoler/dagtilbud og Børn og Familie
- Kvalitetsudvikling på det specialiserede område
På den baggrund har Viden & Strategi nu gennemført en midtvejsevaluering af projekt ”Nye Veje” i foråret 2022. Formålet med midtvejsevalueringen er at vurdere, hvorvidt implementeringen af indsatserne i ”Nye Veje” har haft de ønskede effekter. Til at undersøge dette er der lavet en spørgeskemaundersøgelse samt fokusgruppe- og enkeltinterviews blandt ledere og medarbejdere i Ringkøbing-Skjern Kommune samt forældre, der har en berøringsflade med ”Nye Veje” (se bilag 2).
Hovedkonklusioner fra midtvejsevalueringen
Denne midtvejsevaluering af ”Nye Veje” viser som forventet, at indsatserne i projektet endnu ikke er fuldt implementeret. Implementeringen af ”Nye Veje” startede primo 2021. Størstedelen af indsatserne i ”Nye Veje” er på tidspunktet for nærværende evaluering omsat til igangværende processer, hvor evalueringen bidrager til læring, der kan understøtte den videre implementering.
”Nye Veje” har endnu ikke medført de tiltænkte resultater og effekter. Viden & Strategi vurderer, at årsagen hertil i nogen grad skyldes, at implementeringen af projektet ikke er afsluttet. Eksempelvis er der skabt bevidsthed blandt skole- og dagtilbudsledere om decentraliseringen af økonomien, men der bliver endnu ikke gjort brug af muligheden for at lave nye, kreative specialpædagogiske løsninger. Et andet eksempel er den nye samarbejdsordning mellem Dagtilbud og Undervisning samt Børn og Familie, som viser positive takter særligt på PPR-området. PPR er med samarbejdsordningen i ”Nye Veje” blevet tilknyttet fysisk på skoler/dagtilbud, hvilket medfører en høj grad af tilgængelighed og et kontinuerligt samarbejde. Det er erfaringer, der kan overføres til andre faggrupper som f.eks. Socialrådgivningen.
Der er også dele af det oprindelige projekt ”Nye Veje”, som ikke vil blive implementeret. Eksempelvis besluttede Børne- og Familieudvalget i marts og Byrådet i april 2022, at (1) afdelingslederen ikke får det ledelsesmæssige ansvar for specialcentrene. Flere distrikts-, skole-, dagtilbuds-, specialskole- og specialcenterledere påpeger, at dette medfører en uklarhed om den fælles opgave på det specialiserede område. Herudover giver de samme ledere udtryk for, at distriktsmodellen i høj grad isolerer det almene og specialiserede område hver for sig, hvilket gør det vanskeligt for det almene og specialiserede område at fungere og handle som en helhed.
Der bliver ydermere (2) ikke udarbejdet en ny inklusionsstrategi, men i stedet lægges arbejdet ind under Det Fælles Børne- og Ungesyn.
Slutteligt (3) er der for tidspunktet for denne evaluering ikke sket nogle ændringer i specialtilbuddenes målgrupper – og dermed ingen ændringer i tilbudsviften. Dagtilbud og Undervisning afventer de ændringer, som ”Nye Veje” medfører i det enkelte tilbuds målgrupper. Afdelingslederen for det specialiserede område oplyser, at de efter sommerferien 2022 sætter gang i en proces, som vil tage afsæt i en analyse af de seneste måneders visitationer til det enkelte specialtilbud. Afdelingslederen forventer, at denne proces vil give ændringer i det enkelte specialtilbuds målgrupper og dermed i tilbudsviften på specialområdet.
Viden & Strategi vurderer, at en kombination af de to førstnævnte afvigelser medfører en risiko for, at der opstår uklarhed om den fælles retning for arbejdet med inklusionsopgaven på det almene og specialiserede område. Disse afvigelser fra det oprindelige projekt har betydning for, hvorvidt vi på sigt kommer til at se det fulde potentiale af projektet ”Nye Veje”.
Repræsentanter fra administrationen deltager ved punktet.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiDen årlige udgift for det specialiserede område pr. 0-16 årig i kommunen og det specialiserede områdes andel af den samlede budget ramme er svagt stigende fra 2020 til 2021.
De samlede årlige udgifter til det specialiserede område pr. 0-16 årig i kommunen i faste priser er steget fra 8.546 kr. i 2020 til 8.918 kr. i 2021. Det samme gælder for det specialiserede områdes andel af den samlede budgetramme, der er steget fra 13,4 procent i 2020 til 13,7 procent i 2021. På nuværende tidspunkt har ”Nye Veje” ikke nedbragt udgifterne til det specialiserede område.
EffektvurderingStigningen i segregeringsprocenten i Ringkøbing-Skjern Kommune er stagneret på omkring 6,6 procent i 2022 i modsætning til sammenlignelige kommuner, hvor segregeringsprocenten fortsat er stigende ind i 2022. En del af forklaringen i Ringkøbing-Skjern Kommune er, at antallet af børn/unge i registrerede mellemformer til og med juni i 2022 fordoblet i forhold til antallet fra hele 2021. Det er endnu uvist i hvilket omfang, at disse børn/unge i mellemformer på sigt overgår til et specialiseret tilbud.
Det er endnu for tidligt at sige, om ”Nye Veje” har medført øget trivsel og forbedret det faglige niveau, da de seneste data er fra skoleåret 2020/2021, der udgør nulpunktsmålinger.
Fremover vil effekten af ”Nye Veje” blive fulgt gennem en årlig opfølgning på effektmålene (se bilag 1). Der er på nuværende tidspunkt ikke planer om at lave en fuld opfølgning igen.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter midtvejsevalueringens resultater.
Bilag- Bilag 1 - Effektmål og indikatorer til evaluering af 'Nye Veje' - webtilgængelig
- Bilag 2 - Metode - sådan er undersøgelsen gennemført - webtilgængelig
- Bilag 3 - Den generelle tilfredshed med ”Nye Veje” blandt ledere og medarbejdere - webtilgængelig
- Midtvejsevaluering af Nye Veje, august 2022 - webtilgængelig
- Præsentation - Afrapportering af Nye Veje - ej webtilgængelig
Børne- og Familieudvalget drøftede midtvejsevalueringen og tog denne til efterretning. Administrationen blev bedt om at forholde sig til anbefalingerne, der drøftes på næste møde i Udvalget.
- Niels Kristian Larsen ()
Kopier link til punktet - Print
4: Ny aftale om flere rettigheder og bedre tilrettelæggelse af STU
Sagsnr: 22-018309
SagsfremstillingRegeringen har den 24. maj 2022 indgået en ny aftale om ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov - Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU).
De fleste initiativer i aftalen træder i kraft den 1. august 2023. Enkelte dele af aftalen vil dog først være gældende fra 2024.
Aftalen indebærer blandt andet, at kommuner i højere grad skal inddrage de unge i såvel visitationsprocessen som i den løbende tilrettelæggelse af uddannelsen. De unge og deres familier skal blandt andet sikres et bedre overblik over eksisterende STU-uddannelsessteder og mere medbestemmelse ved, at de fremover får mulighed for at udfordre kommunens valg af tilbud med et alternativt forslag.
Aftalen skal også sikre, at de unge kan komme godt videre efter deres uddannelse, hvad enten det handler om at få etableret et godt fritidsliv, beskæftigelse eller videre uddannelse. Det skal blandt andet ske ved, at de unges perspektiver, fremtidsmuligheder og ønsker afklares og dokumenteres i god tid, inden de afslutter deres STU.
Desuden skal kommunernes myndighedsansvar over for både elever og uddannelsessteder tydeliggøres. Samtidig skal nye skabeloner til kvalitetsaftaler og kvalitetsparametre understøtte kommunernes arbejde med kvalitet i uddannelsen.
Den nye aftale (Aftale om flere rettigheder og bedre tilrettelæggelse af STU) indeholder en række initiativer, hvoraf følgende har umiddelbar betydning for Ringkøbing-Skjern Kommunes administration af STU-uddannelsen:
Flere rettigheder for valg af tilbud
De unge får ret til at vælge mellem flere relevante tilbud og til at komme med alternative forslag. Kommunen er forpligtet til at præsentere og vejlede om de forskellige STU tilbud, hvormed Ringkøbing-Skjern Kommune ikke længere har grundlag for at fastholde beslutningen om at prioritere egne tilbud først.
Tydeligere myndighedsansvar
De eksisterende krav til kommunernes overenskomster med STU-uddannelsesstederne bliver en del af STU-loven og -bekendtgørelsen, og kommunerne understøttes i at skabe kvalitet i tilbuddene.
Dette betyder, at den enkelte kommune skal lave kvalitetsaftaler med STU-uddannelsessteder og følge op på kvaliteten.
Bedre overblik over uddannelsessteder, som udbyder STU
Der etableres en STU-portal over eksisterende uddannelsessteder, der udbyder STU. Kommunens rolle i oprettelsen af portalen er endnu ikke afklaret.
Regeringen vurderer, at initiativerne medfører kommunale udgifter og de økonomiske konsekvenser skal DUT-forhandles med KL.
Målgrupper og ydelseskatalog i Ringkøbing-Skjern Kommune
Der ses et stigende antal elever i målgruppen for STU. Der er ikke ét entydigt svar på stigningen, men følgende tendenser ses medvirkende:
- Et stigende antal elever med psykiatriske diagnoser inden for angst- og autismespektret. En større andel af disse har massive fraværsproblematikker, hvormed de ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse eller forberedende og udviklende aktivitet, selv om der ydes specialpædagogisk støtte.
- Store afgangsårgange fra specialiserede grundskoletilbud og specialefterskoler.
I det oprindelige ydelseskatalog var de unge inddelt i kategorier efter forventet udviklingspotentiale gennem STU'en. Administrationen anbefaler at denne kategorisering afskaffes. Der arbejdes under STU-forløbet i stedet med tidligere afklaring og bedre overgange til videre uddannelse og beskæftigelse. Dette stemmer overens med den nye aftales intentioner.
Lovgrundlag og juridisk vurderingSTU (bekendtgørelse af lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov) henvender sig til unge udviklingshæmmende og andre unge med særlige behov. Det er ikke bestemte typer af funktionsnedsættelser eller bestemte diagnoser, der er afgørende for den unges berettigelse til den 3 årige uddannelsesforløb, men alene at den unge ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse, selv om der ydes specialpædagogisk støtte.
ØkonomiRingkøbing-Skjern Kommunes antal af helårsstuderende i STU-uddannelsen har de sidste 10 år ligget stabilt på mellem 60 - 75 elever. Siden 2018 har budgettet til STU-uddannelsen haft en størrelse, så den kan rumme 70 - 75 elever afhængig af gennemsnitspris og befordringsudgifter.
Således har resultatet i de sidste to regnskabsår 2020 og 2021 resulteret i mindreforbrug på henholdsvis 3,5 mio. kr. og 2,5 mio. kr.
Dog viser det sig, at der har været en stigning i antallet af nye STU-elever i 2021 og 2022. Det betyder, at antallet af helårsstuderende udvikler sig fra 58 i 2020 til ca. 73 i 2022. Det betyder, at STU-budgettet i 2022 nu forventes at balancere, hvor forventningen tidligere på året var et større mindreforbrug.
Stigningen i indskrivningen gennem de to år resulterer også i, at det på nuværende tidspunkt forventes, at antallet af helårsstuderende kommer op på ca. 91 elever i 2023. Det vil resultere i et merforbrug i 2023 på ca. 4,5 mio. kr. inklusiv forventet stigning i befordringsudgiften. Fastholdes niveauet i antallet af nye elever også i 2023, vil merudgiften også være gældende i overslagsårene.
Merudgiften i 2023 til STU-elever vil betyde, at Dagtilbud og Undervisnings samlede budgetramme for 2023 sættes under pres, og vil med al sandsynlighed resultere i en samlet overskridelse. Det er dog for tidligt at give et skøn over det samlede forventede resultat for 2023. Det ville kunne gøres, når Byrådet har godkendt budgettet for 2023 og overslagsårene på mødet i oktober måned.
Ovenstående økonomi er beregnet ud fra de nuværende regler. Hvis den nye aftale betyder, at den unge får større mulighed for selv at vælge uddannelsessted, vil det kunne betyde et yderligere pres på økonomien. Herved vil der være en risiko for, at den gennemsnitlige pris pr. uddannelse øges. EffektvurderingUnge med særlige behov skal have flere rettigheder, når de skal vælge en ungdomsuddannelse.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget:
- tager orienteringen vedrørende stigende elevantal til efterretning
- godkender ændringen af ydelseskataloget med afsæt i den nye aftale om flere rettigheder og bedre tilrettelæggelse af STU
- godkender ændringen i ydelseskataloget vedrørende målgruppeindplaceringer.
- Aftale om flere rettigheder og bedre tilrettelæggelse af STU - ej webtilgængelig
- Informationsfolder - STU - webtilgængelig
- Ydelseskatalog - Den Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse - webtilgængelig
Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning og godkendte i øvrigt administrationens indstilling.
Fraværende- Niels Kristian Larsen ()
Kopier link til punktet - Print
5: Arealoptimering og renovering Ådum Børneunivers
Sagsnr: 22-017575
SagsfremstillingPå anlægsbudgettet for 2022 er afsat et rådighedsbeløb på 5 mio. kr. med henblik på afhjælpning af pladsproblemer i Ådum Børneunivers. Børne- og Familieudvalget skal behandle et forslag til løsning og tage stilling til eventuel politisk repræsentation i en styregruppe samt frigivelse af et beløb til rådgiverbistand.
Baggrund
Ådum Børneunivers består af Ådum Idrætsbørnehave og vuggestue og Ådum Skole. Begge institutioner har lokaler i samme bygningskompleks.
Børnehaven blev i sin tid opført til en normering på 55 børnehavebørn og 10 voksne.
Ådum Børneunivers fik tilknyttet en vuggestueafdeling i 2015 efter en længere periode med nedgang i antallet af børn i børnehaven. På det tidspunkt var antallet af børn i institutionen på vej under minimumsnormeringen på 27. Der var derfor god plads til en vuggestuegruppe i bestående lokaler, selv om arealkravet til vuggestuebørn er højere end til børnehavebørn.
Siden har der igen været en vækst i antallet af indskrevne børn i Idrætsbørnehaven og vuggestuen. En mindre del af væksten skyldes nedlæggelsen af privatinstitutionen i Hoven, men forklaringen er især, at mange østeuropæiske børnefamilier i de senere år er tilflyttet området. I dag er der således indskrevet 15 vuggestuebørn og 44 børnehavebørn, og der er 20 medarbejdere ansat i institutionen. Børnene er opdelt i 5 grupper.
For at afhjælpe pladsproblemerne blev et af skolens lokaler i 2021 indrettet til brug for Idrætsbørnehaven og vuggestuen. Der mangler dog stadig et grupperum, og en del af børnehavebørnene må derfor opholde sig i institutionens fællesarealer. Hertil kommer, at der mangler både mødelokaler og toiletter.
I modsætning til daginstitutionen har skolens elevtal været faldende i de senere år. Ved starten af skoleåret 2022-2023 er der indskrevet omkring 60 elever. Skolens elevtal forventes dog at stige i de næste par år i takt med at større årgange fra børnehaven rykker op.
Ådum Skole har i 2022 fået renoveret taget og et par lokaler i stuetagen. Men bortset fra det har der ikke været brugt ressourcer på skolen i mange år. Der er kun 2 toiletter til skolens elever, hvilket er utilstrækkeligt i henhold til bygningsreglementet. Særligt SFO-afdelingen fremstår utidssvarende. Skolen har ikke rådighed over mange lokaler, og afgivelse af plads til daginstitutionen har kun været muligt, fordi der i vid udstrækning er samlæsning mellem forskellige klasser.
Forslag til løsning
Ejendomscentret har undersøgt forskellige muligheder for at skabe mere plads til daginstitutionen - herunder muligheder for at bygge til eller for at opstille en pavillon.
Daginstitutionens legeplads er forholdsvis lille. En tilbygning kan derfor kun etableres mod nord på et areal, som vender ud mod indkørsel og parkeringsområde. Denne løsning vil nødvendiggøre en bekostelig nedrivning af et eksisterende, muret cykelskur og omlægning af indkørsel, parkeringsarealer og et grønt område med offentlig adgang til udendørs træningsanlæg.
Det har også været undersøgt, om der kunne gennemføres en tilbygning til skolen, som så til gengæld skulle afgive lokaler til dagtilbuddet. Udgiften til en sådan løsning vil dog langt overstige det afsatte rådighedsbeløb.
En pavillonløsning har også været overvejet men kan ikke anbefales, da det vil være en midlertidig løsning, og da det også vil være vanskeligt at finde en god placering på matriklen.
Ejendomscentret anbefaler, at der findes en løsning ved at optimere anvendelsen af de eksisterende lokaler og gennem indvendig renovering af en del af bygningsmassen.
Et projektet, som kan finansieres inden for rådighedsbeløbet, forventes konkret at indebære
- indretning af et rum, som kan anvendes fleksibelt af både daginstitutionen og skolen,
- en indvendig renovering af primært skolens ældre bygning - herunder førstesalen og eksisterende overflader på gulve, vægge og lofter,
- udvidelse af toiletfaciliteterne
Tidsplan og styring
Hvis Børne- og Familieudvalget kan godkende den anbefalede løsning, anbefaler administrationen, at der nedsættes en styregruppe for projektet, som styrer projektet frem til udarbejdelse af hovedprojekt og licitation. Administrationen anbefaler, at Udvalget drøfter, om der skal udpeges en repræsentant fra Udvalget til styregruppen.
Administrationen anbefaler desuden, at der gives en anlægsbevilling på 500.000 kr. finansieret af rådighedsbeløbet til rådgiverbistand mv. i projekteringsfasen.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingProjektet forventes at kunne give mærkbare forbedringer for børnene og de voksne i dagtilbuddet, foruden en bedre udnyttelse af pladsen i skolen. Løsningen forventes desuden at være fleksibel, således at det senere vil være muligt at tilbageføre et lokale til skolen.
IndstillingAdministrationen indstiller,
- at der arbejdes videre med en løsning, som indebærer en optimering og renovering af eksisterende lokaler,
- at der eventuelt udpeges en repræsentant fra Børne- og Familieudvalget til en styregruppe for projektet,
- at Udvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med en anbefaling om, at der gives en anlægsbevilling på 0,5 mio. kr. finansieret af det afsatte rådighedsbeløb.
Ingen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt og besluttede ikke at udpege en repræsentant til styregruppen grundet projektets omfang.
Fraværende- Niels Kristian Larsen ()
Kopier link til punktet - Print
6: Placering af ny daginstitution i Videbæk
Sagsnr: 19-030628
SagsfremstillingVidebæk Borgerforening og Videbæk Udviklingsforum har fremsendt en skrivelse med bilag til Børne- og Familieudvalget vedrørende placeringen af en ny daginstitution i Videbæk. Udvalget skal tage stilling til, om spørgsmålet om placeringen skal tages op til fornyet administrativ og politisk behandling.
På anlægsbudgettet er afsat et rådighedsbeløb på 2 mio. kr. i 2021 og 15,7 mio. kr. i 2023 til etablering af en daginstitution, der skal afløse den nedslidte børnehave Solstrålen i Videbæk. Byrådet godkendte i 2020 lokalplan 452 for området omkring Højsagervej og Høgevej i Videbæk. Lokalplanen åbner mulighed for, at der kan etableres en daginstitution på et areal, som kommunen har sikret sig retten til at erhverve til en på forhånd fastsat pris.
I efteråret 2021 blev placeringen af institutionen behandlet politisk igen på baggrund af henvendelser fra en gruppe borgere, som havde været involveret i udarbejdelse af "Helhedsplan Videbæk". Herfra kom der en opfordring til i stedet at placere den nye daginstitution i området omkring Falkevej og Ørnevej.
Byrådet besluttede den 9. november 2021, at daginstitutionen fortsat ønskes placeret i området omkring Højsagervej og Høgevej, dvs. i området dækket af lokalplan 452.
I den nye henvendelse fra Videbæk Borgerforening og Videbæk Udviklingsforum argumenteres der igen for at placere institutionen på 2 grunde ved Falkevej og Høgevej, jf. vedlagte bilag.
Administrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget tager stilling til, om placeringen af daginstitutionen skal underkastes en ny administrativ og politisk sagsbehandling.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager stilling til, om administrationen skal udarbejde en sagsfremstilling med henblik på en fornyet politisk behandling af spørgsmålet om institutionens placering.
Bilag- Placering af daginstitution i Videbæk - 16.08.2022 - ej webtilgængelig
- Historik redegørelse og oplæg til miljøundersøgelse - ej webtilgængelig
Kristian Andersen, Carsten Bjerg og Dan K. Jørgensen ønskede at genoptage sagen.
Henrik Hammelsvang, Marie Kamp From og Linda Nielsen ønskede ikke at genoptage sagen.
Sagen genoptages dermed ikke.
Fraværende
- Niels Kristian Larsen ()
Kopier link til punktet - Print
7: Børne- og familiepolitikken 2023-2026
Sagsnr: 22-019503
SagsfremstillingDa nuværende Børne- og familiepolitik udløber ved udgangen af 2022, udarbejder administrationen en opfølgning på fagområdernes arbejde med politikkens visioner og målsætninger (bilag 1 og 2). Opfølgningen kan inspirere til Udvalgets arbejde med en ny Børne- og familiepolitik. I august godkendte byrådet kommunens nye vision, som også forventes at få afsmitning på den nye Børne- og familiepolitik. Begrebet social bæredygtighed kan bl.a. tænkes ind som et nyt element i politikken.
Administrationen anbefaler, at den nye Børne- og familiepolitik udformes i et kortere og mere formidlingsvenligt format end nuværende. Derudover skal Børne- og familiepolitikken overholde Servicelovens bestemmelser jf. § 19 stk. 2. Bestemmelserne sikrer en sammenhængende børnepolitik på tværs af det generelle og forebyggende arbejde og den målrettede indsats over for børn og unge med behov for særlig støtte.
Administrationen anbefaler, at politikken indeholder en klar vision samt overordnede målsætninger og mål, der er sammenhængende på tværs af fagområder, og som gælder alle børn og unge i Ringkøbing-Skjern Kommune. Administrationen anbefaler samtidig, at der med udgangspunkt i Børne- og familiepolitikken udvikles handleplan(er) til administrationens brug. Handleplanerne skal sikre målopfyldelse og konkretisere de politiske målsætninger i relation til indsatser på Børne- og familieområdet. Administrationen står for udarbejdelse af handleplanen/-erne, når Børne- og familiepolitikken er endeligt vedtaget.
Repræsentanter fra administrationen deltager ved punktet.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at sagen indledningsvist drøftes, og at Udvalget med udgangspunkt i drøftelsen tager stilling til;
- Hvad Udvalget ønsker at føre videre fra den nuværende politik.
- Hvilken proces Udvalget ønsker omkring udvikling af den nye Børne- og familiepolitik. Administrationen foreslår tre muligheder;
- en proces med høj grad af inddragelse (inddragelse af Udvalget, alle medarbejdere og en større gruppe børn/unge og forældre),
- en proces med inddragelse af Udvalget, relevante medarbejdere og eventuelt udvalgte børn/unge og forældre
- en proces hvor nuværende politik justeres til med udgangspunkt i Udvalgets ønsker.
- Bilag 1 - Orientering om arbejdet med Børne- og familiepolitikken 2019 - 2022 i Dagtilbud og Undervisning - webtilgængelig
- Bilag 2 - Orientering om arbejdet med Børne- og familiepolitikken 2019-2022 i Børn og Familie - webtilgængelig
- Godkendt Børne- og familiepolitik - 2019-2022 - webtilgængelig
Børne- og Familieudvalget tog en indledende drøftelse og afgav signaler til det videre arbejde med udarbejdelse af en ny Børne- og familiepolitik.
Fraværende- Niels Kristian Larsen ()
Kopier link til punktet - Print
8: Skoleudviklingssamtaler
Sagsnr: 22-018500
SagsfremstillingBørne- og Familieudvalget blev på udvalgsmødet den 17. august 2022 orienteret om nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen. Sagsfremstillingen her er en opfølgning på den del, der vedrører skoleudviklingssamtalerne, og sagsfremstillingen er udarbejdet med afsæt i vedhæftede publikationen fra BUVM: "Skoleudviklingssamtaler. Vejledning og inspiration til dialog mellem skoler og kommuner om skoleudvikling." I sagsfremstillingen tages afsæt i første del af publikationen, som er en vejledning. For yderligere inspiration henvises til læsning af publikationens appendix.
Med skoleudviklingssamtalerne afskaffes kvalitetsrapporten. Hidtil har kommunernes og skolernes arbejde med udviklingen af skolen blandt andet skullet omfatte arbejdet med kvalitetsrapporten hvert andet år. Det er intentionen, at der med afskaffelsen af kvalitetsrapporten og indførelsen af skoleudviklingssamtaler skal være mindre bureaukrati og styring - og mere dialog og pædagogisk udvikling. Den formelle ramme for skoleudvikling ændres, så der sker et skift fra krav om skriftlig afrapportering til krav om dialog, møde og samtale om skolen.
Den formelle ramme for skoleudviklingssamtaler:
Kommunalbestyrelsen skal afholde en årlig skoleudviklingssamtale med skolens leder
Skoleudviklingssamtalerne skal gennemføres for samtlige skoler i kommunen minimum en gang årligt begyndende fra skoleåret 2022/23. Dialogen skal også omfatte de fritidsinstitutioner, der modtager elever fra skolen.
Kommunalbestyrelsen kan vælge at delegere opgaven med at gennemføre samtaler med skolelederne til Børne- og Familieudvalget, Dagtilbud og Undervisning eller til skolebestyrelserne. Opgaven kan dog ikke delegeres fuldt ud til skolebestyrelsen.
Deltagerkredsen kan udvides, så den også omfatter repræsentanter fra skolebestyrelsen og relevante ressourcepersoner fra skolen.
Det er op til Kommunalbestyrelsen at beslutte, hvornår på året samtalen gennemføres. Det vil i praksis ske i dialog med skolelederen og vil afhænge af skolernes og skolevæsenets årsplanlægning. Kommunalbestyrelsen kan, i dialog med skolelederen, planlægge at gennemføre skoleudviklingssamtaler hyppigere end én gang om året. Da det er kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for at afholde skoleudviklingssamtalen, er det som udgangspunkt denne, der er ansvarlig for at indkalde til mødet.
Skolelederen har initiativret til at beskrive udviklings- og indsatsområder
Skoleudviklingssamtalerne tager afsæt i skolernes udfordringer og udviklingsområder, og i hvordan elevernes faglige udvikling og trivsel bedst styrkes lokalt. Det er derfor skolelederne på de enkelte skoler der har initiativret til at beskrive de udviklings- og indsatsområder, samtalen skal fokusere på. Skolelederen skal inddrage sine samlede erfaringer fra skolen og identificere og fremhæve nedslag i skolens egen analyse af skolens aktuelle fokus. Skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd bør inddrages heri, og vidensgrundlaget for skoleudviklingssamtalen bør være tilgængeligt forud for skolebestyrelsens, medarbejderes og elevråds drøftelser af skolens udviklingsområder, så der er et fælles og velbelyst grundlag for dialogen.
Kommunalbestyrelsen supplerer med afsæt i den strategiske ramme for skolevæsenet
Kommunalbestyrelsen kan supplere med temaer, refleksioner og ønsker til udvikling, idet skoleudviklingssamtalen nødvendigvis også må tage afsæt i kommunalbestyrelsens blik på skolen, dens udfordringer og udviklings- og indsatsområder og i kommunalbestyrelsens blik for det kommunale skolevæsen på tværs af skolerne i kommunen og den strategiske retning, der er udstukket. Kommunalbestyrelsen vil i dialogen dermed kunne bidrage supplerende til skolelederens beskrivelse af udfordringer og udviklings- og indsatsområder.
Resultaterne fra de obligatoriske test og anden relevant viden inddrages i skoleudviklingssamtalen
Fra skoleåret 2022/23 er der kun obligatoriske test i dansk læsning og matematik. Resultaterne fra disse test skal inddrages i skoleudviklingssamtalen.
Herudover kan skoleudviklingssamtalen tage udgangspunkt i anden relevant viden om skolevæsenet, og det åbner for, at man lokalt kan tage stilling til, hvilke tematikker, der skal være i fokus i skoleudviklingssamtalen.
"Anden relevant viden" kan være kvantitative data om skolens faglige og trivselsmæssige resultater. Det kan f.eks. være data om resultaterne ved folkeskolens prøver og trivselsmålinger eller lokale data om f.eks. elevsammensætning, elev-lærer-ratio, resultater af brugerundersøgelser, selvevalueringer eller resultater fra løbende evalueringer i undervisningen, f.eks. læsetest o.l. Derudover kan f.eks. undervisningsmiljø, bygninger, personaleomsætning, rekruttering og kompetencer, udviklinger i lokalsamfundet og andre emner inddrages i skoleudviklingssamtalen efter behov og ud fra en lokal vurdering af, hvad der har betydning for undervisningskvaliteten.
Kvantitative data kan sjældent stå alene og inddragelse af kvalitative data vil kunne understøtte en tillidsfuld og faglig dialog og bidrage med flere perspektiver. Kvalitative data kan f.eks. være i form af lærernes og pædagogernes erfaring og viden, f.eks. med afsæt i de lokalt fastsatte rammer for meddelelsesbøger, udtalelser fra skolebestyrelsen og elevrådet, modtagne forældrehenvendelser eller resultater af fokusgruppeinterviews, erfaringer fra projekter og samarbejder med videre.
Samtalen skal berøre opfølgning på tidligere skoleudviklingssamtaler
Skoleudviklingssamtalen skal tage udgangspunkt i den fælles forståelse af skolens udviklingsområder og de indsatser, som tidligere skoleudviklingssamtaler har givet anledning til. Skoleudviklingssamtalen skal pege fremad og pege på indsatser, der kan skabe udvikling og ikke blot være en samtale om status for skolens resultater og kvalitet på tidspunktet for samtalen. Erfaringer fra tidligere indsatser er væsentlige for gode drøftelser af de fremadrettede indsatser, der styrker rammerne for elevernes faglige og alsidige udvikling.
Samtalen skal berøre status på eventuelle udviklingsplaner og handlingsplaner
For at styrke opmærksomheden på at støtte de skoler, der har bekymrende kvalitet, skal skoler med kvalitetsudfordringer opdages hurtigt.
Fra skoleåret 2022/23 udarbejder Styrelsen for Undervisning og Kvalitet en udviklingsliste over folkeskoler med bekymrende kvalitet, som forventes at omfatte op til 10 pct. af skolerne, inkl. skoler udtaget i kvalitetstilsynet. Kommunalbestyrelserne skal udarbejde en udviklingsplan for hver enkelt skole på udviklingslisten, så der bliver fokus på at forbedre skolens resultater. Udviklingsplanen skal indgå i skoleudviklingssamtalen så længe, skolen er på udviklingslisten. Hvis skolen ikke er på udviklingslisten længere, skal udviklingsplanen fortsat indgå i skoleudviklingssamtalen, hvis planen fortsat er relevant for skolens udfordringer, indsatser og mål.
For skoler, der er udtaget i kvalitetstilsynet, skal der også udarbejdes en udviklingsplan. I tilfælde hvor kommunen som led i tilsynet er pålagt at udarbejde en handlingsplan for skolen, jf. folkeskolelovens § 57 d, stk. 4, træder denne handlingsplan i stedet for udviklingsplanen.
Pt. afventes fra BUVM en uddybning af kriterierne for udviklingslisten samt inspiration til udarbejdelse af en udviklingsplan. Der vil blive udarbejdet særskilt vejledning og inspiration om udviklingslisten og udviklingsplaner. Når dette forelægger, vil sagsfremstillingen blive efterfulgt af en opfølgning på dette område.
Skolen skal oplyse om evalueringer af undervisningens kvalitet på skolens hjemmeside
Folkeskolen er omfattet af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. Det medfører, at skolen skal sikre, at evalueringer af undervisningens kvalitet oplyses på en lettilgængelig måde på skolens hjemmeside på internettet.
Skoleudviklingssamtalen er omfattet af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne, da skoleudviklingssamtalen er en evaluering. Derfor skal der i forlængelse af skoleudviklingssamtalen udarbejdes et notat med gengivelse af evalueringens resultater. Det kan eksempelvis være et kort referat af skoleudviklingssamtalen, men der er ikke formkrav til notatet, som gøres tilgængeligt på skolens hjemmeside.
Lovgrundlag og juridisk vurderingTil lovforslag nr. L 174 - Lov om ændring af lov om folkeskolen (Fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen mv.)
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at sagen oversendes til Byrådet med indstilling om, hvorvidt den formelle ramme for afholdelse af skoleudviklingssamtalerne ønskes delegeret til Børne- og Familieudvalget.
For så vidt Byrådet beslutter at delegere afholdelse af skoleudviklingssamtalerne til Børne- og Familieudvalget, indstiller administrationen, at Børne- og Familieudvalget inden oversendelse beslutter, hvorvidt den formelle ramme for afholdelse af skoleudviklingssamtalerne ønskes delegeret til Dagtilbud og Undervisning.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget anbefaler, at den formelle ramme for afholdelse af skoleudviklingssamtalerne delegeres til Børne- og Familieudvalget. Udvalget besluttede endvidere i givet fald at delegere rammen til Dagtilbud og Undervisning.
Fraværende- Niels Kristian Larsen ()
Kopier link til punktet - Print
9: Børne- og Familieudvalgets møde med lederne og formændene for hhv. friskolerne og privatinstitutionerne
Sagsnr: 22-006820
SagsfremstillingBørne- og Familieudvalget har tidligere besluttet, at der én gang om året skal holdes to dialogmøder - ét med lederne af friskolerne og ét med lederne af privatinstitutionerne i Ringkøbing-Skjern Kommune.
I 2022 holdes møderne onsdag den 5. oktober:
- kl. 17.00 - 18.30 - møde med lederne af friskolerne
- kl. 18.45 - 20.15 - møde med lederne af privatinstitutionerne
Møderne holdes på Velling Friskole, Rydbjergvej 8a, Velling, 6950 Ringkøbing.
Af forretningsordenen for de to dialogmøder fremgår det, at der er mulighed for at indsende forslag til dagsordenspunkter 14 dage før mødet og dagsordenen vil blive udsendt en uge før møderne holdes.
Administrationen har pt. ikke modtaget forslag til punkter til dagsordenen til de to møder, men foreslår, at der kommer et punkt på vedrørende evaluering af Nye veje.
Administrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget drøfter, om de har yderligere forslag til punkter til dagsordenen til de to møder.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter, om der er punkter, ud over forslaget fra administrationen, de ønsker skal på dagsordenen til de to møder.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget drøftede sagen, herunder punkter der ønskes optaget på dagsordenen til de to møder.
Fraværende- Niels Kristian Larsen ()
Kopier link til punktet - Print
10: Danmarkskortet - handlingsplan
Sagsnr: 22-010499
SagsfremstillingBørne- og Familieudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget behandlede Danmarkskortet over omgørelsesprocenter på deres møder i august 2022.
Overordnet fremgik det af Ankestyrelsens opgørelse, at Ringkøbing-Skjern Kommunes omgørelsesprocenter var stigende og at de lå over landsgennemsnittet.
Udvalgene besluttede på den baggrund, at der skulle udarbejdes en handlingsplan på de områder, hvor omgørelsesprocenten er højere end landsgennemsnittet.
Administrationen har udarbejdet handlingsplaner, som forelægges for udvalgene til godkendelse.
Samlet set kan vi nedbringe antallet af hjemviste eller omgjorte sager fra Ankestyrelsen, ved fortsat at have et stærkt fokus på de juridiske rammer for sagsbehandlingen og afgørelsespraksis.
Samtidig er det væsentligt at have for øje, at uanset om 100 % af kommunens afgørelser er korrekte, kan der fortsat ske omgørelse eller hjemvisning ved klagebehandlingen i Ankestyrelsen. Dette skyldes, at Ankestyrelsen har en lang klagesagsbehandlingstid på adskillige måneder, og at forhold derfor kan have ændret sig, fra vi har behandlet en sag og truffet afgørelse, og til Ankestyrelsen behandler sagen.
Der kan derfor være opstået forhold, som Ankestyrelsen kan inddrage ved sin sagsbehandling, men som kommunen ikke havde mulighed for at forholde sig til ved sin sagsbehandling, da de ikke eksisterede på tidspunktet for kommunens afgørelse.
Lovbekendtgørelse nr. 265 af 25. februar 2022 om retssikkerhed og administration på det sociale område, med senere ændringer (retssikkerhedsloven) §§ 79 a og 79 b.
- Handleplan Børn-og Familie - webtilgængelig
- Handicaprådets Høringssvar over orientering om Danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet 2021 - ej webtilgængelig
Børne- og Familieudvalget godkendte handlingsplanerne.
Fraværende- Niels Kristian Larsen ()
Kopier link til punktet - Print
11: Revidering af Beredskab til forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af sager om vold og seksuelle overgreb mod børn
Sagsnr: 22-012687
SagsfremstillingRingkøbing-Skjern Kommunes Beredskab til forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af sager om vold og seksuelle overgreb mod børn og unge er udarbejdet i et samarbejde med Dagtilbud og Undervisning. Det er godkendt af Socialstyrelsen i oktober 2014 og af Børne- og Familieudvalget i december 2014. Beredskabet er i henhold til Servicelovens § 19 stk. 4 revideret i sommeren 2018 og igen i august 2022.
Revideringen i 2022 har været med et særligt fokus på at indskrive definition og viden om psykisk vold mod børn, samt indsætte de strafferetslige bestemmelser herom.
Beredskabet henvender sig til alle professionelle, der i deres arbejde har kontakt med børn og unge under 18 år. Det gælder både ledere og ansatte i dagpleje, dagtilbud, skoler, skolefritidsordninger, klubber, Sundhedsplejen, PPR, Familiecentret, Tandplejen, Socialrådgivningen, døgninstitutioner og socialpædagogiske opholdssteder. Dertil kommer plejefamilier og andre, der er i kontakt med børn og unge under 18 år.
Formålet med Ringkøbing-Skjern Kommunes beredskab ved sager om overgreb mod børn og unge er forebyggelse, tidlig opsporing og en hurtig, ensartet og professionel håndtering af sagerne.
Beredskabet skal formidle viden om forebyggelse, tegn og reaktioner samt beskrive konkrete handleveje, så medarbejdere eller ledere kender egen rolle, ansvar og handlemuligheder ved bekymring, mistanke eller viden om, at et barn eller en ung udsættes for vold eller seksuelle overgreb. Endvidere formidles kommunens organisering på området og der skabes grundlag for samarbejde om forebyggelse og håndtering af sagerne.
Beredskabet skal medvirke til at fagpersoner:
- Bliver bedre til at forebygge, opspore og håndtere sager, hvor børn og unge udsættes for vold og seksuelle overgreb.
- Arbejder tværfagligt og tværsektorielt i håndtering af sager.
- Bliver i stand til at iværksætte en faglig kvalificeret indsats.
- Får den tilstrækkelige viden til at reagere.
Det nuværende Beredskab forventes revideret igen i 2023, da der det forventes at den kommende Barnets lov vedtages og skal implementeres pr. 01.04.23. Her vil selve designet også blive ændret, således dokumentet kan gøres webtilgængeligt.
En repræsentant fra administrationen deltager ved behandling af punktet.
Lovgrundlag og juridisk vurderingAlle kommuner skal, i henhold til Lov om Social Service § 19 stk. 4 have et beredskab til forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af sager om overgreb mod børn og unge. Beredskabet skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres. Beredskabet skal revideres og godkendes af kommunalbestyrelsen efter behov og med maksimalt fire års intervaller.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget oversender det reviderede Beredskab til forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af sager om vold og seksuelle overgreb mod børn til Økonomiudvalget/byrådet til endelig godkendelse.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Fraværende- Niels Kristian Larsen ()
Kopier link til punktet - Print
12: Budgetopfølgning pr. 31. august 2022 for Børne- og Familieudvalgets område
Sagsnr: 21-027304
SagsfremstillingBudgetopfølgningen pr. 31. august 2022 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet merforbrug på 1,6 mio. kr. Ved forrige budgetopfølgning var forventningen et merforbrug på 3,1 mio. kr.
Det samlede merforbrug fordeler sig på:
- Dagtilbud og Undervisning - mindreforbrug på 4,0 mio. kr., heraf merforbrug på 2,1 mio. kr. vedr. Covid-19 udgifter til test og podning, og merforbrug på 3,3 mio. kr. vedr. opnormering af modtageklasser og dagtilbud til ukrainske børn/elever
- Børn og Familie - merforbrug på 5,6 mio. kr.
Dagtilbud og Undervisning
Dagtilbud og Undervisning excl. decentrale aftaleenheder | Budget 2022 | Forventet regnskab 2022 | Afvigelse | Afvigelse sidste måned |
Undervisning | ||||
Specialundervisning/støtte | 14.439 | 12.939 | -1.500 | -1.500 |
STU, FGU og KUI | 28.886 | 26.186 | -2.700 | -2.700 |
Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS | 82.628 | 82.328 | -300 | -300 |
Fælles udgifter/indtægter | 18.122 | 18.122 | 0 | 0 |
Dagtilbud | ||||
Dagtilbud/SFO - flere/færre børn | -44.341 | -46.241 | -1.900 | 0 |
Private tilbud - flere/færre børn | 47.800 | 45.700 | -2.100 | -1.400 |
Dagplejen | 40.401 | 38.501 | -1.900 | -1.800 |
Fælles udgifter/indtægter | 7.916 | 7.316 | -600 | -600 |
Undervisning/dagtilbud | ||||
Coronaudgifter | -289 | 1.811 | 2.100 | 2.100 |
Ukrainske flygtninge | -1.914 | 1.386 | 3.300 | 2.800 |
Mellemkommunal - almen | -871 | 729 | 1.600 | 1.600 |
Befordring - special | 18.798 | 18.798 | 0 | 0 |
Samlet resultat | 211.575 | 207.575 | -4.000 | -1.800 |
Mindreudgiften på 2,2 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning skyldes følgende:
- mindreudgift på 2,0 mio. kr. til børn i kommunale dagtilbud. Beløbet er opgjort som et nettobeløb, og dækker over merindtægter fra forældrebetaling modregnet merudgifter til fripladstilskud.
- mindreudgift på 0,7 mio. kr. til børn i private tilbud. Antallet af børn i private institutioner og hos private passere er faldende
- merudgift på 0,5 mio. kr. til ukrainske elever og børn i skoler og dagtilbud
Børn og Familie
Børn og Familie excl. decentrale aftaleenheder | Budget 2022 | Forventet regnskab 2022 | Afvigelse | Afvigelse sidste måned |
Anbringelser | 86.010 | 90.810 | 4.800 | 3.400 |
Central refusionsordning SDE | -5.789 | -7.189 | -1.400 | -1.400 |
Øvrige foranstaltninger | 5.160 | 5.360 | 200 | 200 |
Forebyggende foranstaltninger | 23.789 | 24.389 | 600 | 1.100 |
Sikrede institutioner | 5.356 | 7.356 | 2.000 | 2.000 |
Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste | 5.500 | 4.900 | -600 | -400 |
Samlet resultat | 120.026 | 125.626 | 5.600 | 4.900 |
Merudgiften på 0,7 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning skyldes følgende:
- merudgift på 1,4 mio. kr. som følge af flere anbringelser. Herunder ændringer i eksisterende anbringelser, hvor den unge flytter fra en plejefamilie til institutionsanbringelse, med en stigning i gennemsnitsudgiften pr. anbringelse til følge
- mindreudgift på 0,7 mio. kr. vedrørende områderne forebyggende foranstaltninger og tabt arbejdsfortjeneste
Som det fremgår af nedenstående oversigt er der pr. 1. september 2022 133 anbringelser. Det er 3 flere end budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsprisen pr. anbringelse er højere end forventet, hvilket giver en forventet merudgift i anbringelsesbudgettet på 4,8 mio. kr.
Lovgrundlag og juridisk vurdering
Ingen bemærkninger.
ØkonomiØkonomi bemærker, at de medtagne merudgifter til ukrainske flygtningebørn i skoler og dagtilbud løbende bliver korrigeret i de kommende budgetopfølgninger i takt med, at antallet af flygtningebørn ændrer sig.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.
Fraværende- Niels Kristian Larsen ()
Kopier link til punktet - Print
13: Gensidig orientering
Sagsnr: 21-022177
Sagsfremstilling1.
Orientering om pasningssituationen.
2.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.
Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev herudover orienteret om følgende:
- Organisering af styregruppe vedrørende byggeprojekterne i Skjern/Tarm
- Ønske om besøg på Hvide Sande Skole
- Henvendelse vedrørende rekrutteringssituationen i Kulturskolen og evt. samarbejde med folkeskole- og daginstitutionsområdet
- Mulighed for mere aflastning på Sommerfuglen
- Anlægspuljens anvendelsesområde
- Status på projekter i Dagplejen
- Niels Kristian Larsen ()
Kopier link til punktet - Print
14: Underskriftsside
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
Fraværende- Niels Kristian Larsen ()