Beboerklagenævnet
Beboerklagenævnet træffer afgørelser mellem lejere og udlejere i almene boliger. Nævnet består af en formand og to medlemmer.
Beboerklagenævnet tager sig blandt andet af sager der handler om:
- Overtrædelse af husorden
- Udlejerens overholdelse af de formelle regler for varsling af lejeforhøjelse - ikke spørgsmål om huslejens størrelse
- Pligt til indvendig vedligeholdelse af boligen
- mangler ved det lejede
- Betaling for istandsættelse efter fraflytning, herunder også spørgsmål om udgifternes rimelighed
Både udlejere og lejere kan indbringe sager til Beboerklagenævnet.
Du kan læse mere i Beboerklagenævnets klagevejledning.
Hvis du vil have en sag i Beboerklagenævnet, skal du skrive til nævnet og præcisere, hvad det er, du gerne vil have, at Beboerklagenævnet tager stilling til.
Du skal huske at vedlægge dokumentation for det, som du gerne vil have behandlet i nævnet. Det kan være eksempelvis regninger eller billeder. Generelt vil det som minimum være en kopi af lejekontrakten.
Du skal betale 169 kroner i 2025 for at få behandlet din sag i Beboerklagenævnet.
Nævnet går ikke i gang med at behandle sager før de har modtaget betaling.
Du kan overføre beløbet til Jyske Bank, registreringsnummer 7565, kontonummer 7416568, mærket med lejemålets adresse.
Lisbeth Bisgaard, formand
Lars Dohn, lejerrepræsentant
Jørgen Bitsch, udlejerrepræsentant
![Team Jura, Viden & Strategi](/Files/Images/Icons/Kontakt/icon_rksk.png)
Kontakt Pia Nygaard
6950 Ringkøbing