Referat: 10. december 2024 kl. 09:00
Deltagere
- Eva Sønderby Jepsen
- Martin Riis
- K.B. Nielsen
- Birthe Elisabeth Byskov Larsen
- Nancy P. Frich
- Jan Holm Rasmussen
- Torben P. Schou
- Hans Christensen
- Poul Nielsen
- Carsten Daugaard
- Gerda Marie Christiansen
- Lars Elkjær Nielsen
- Birthe Fløe Frøslev
Referat
Kopier link til punktet - Print
1: Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af Social og Sundhedsudvalgets dagsorden ved formand for Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard og fagchef Anja Thoft Bach.
Inden punktet opfordrer formanden for Ældrerådet til, at Ældrerådets medlemmer har sat sig ind i social- og sundhedsudvalgsmødets dagsordenen.
Endvidere gensidig nyt i forhold til reformerne på sundheds- og ældreområdet.
Administrationen indstiller, at:
- Der gives gensidig orientering om nyt i forhold til sundhedsreformen
samt, at Ældrerådet tager beslutning om, hvorvidt:
2. Der skal udarbejdes høringssvar til dagsordenspunkter på Social- og Sundhedsudvalgets
førstkommende møde.
3. der er spørgsmål og emner, som rådet ønsker at drøfte med Jens Erik Damgaard og Anja Thoft
Bach på næste ældrerådsmøde.
Ingen bilag.
BeslutningFagchef Anja Thoft Bach og social- og sundhedsudvalgsformand Jens Erik Damgaard gennemgik dagsordenen til social- og sundhedsudvalgsmødet den 10. december 2024.
Der blev ført til referat fra følgende punkter:
Pkt. 8: Budgetopfølgning 2025 - Social- og Sundhedsudvalget
Ældrerådet stillede spørgsmål til posterne i vedhæftede bilag bl.a. "demografiberegningerne vedr. hjemmesygepleje og hjemmepleje" samt "mellemkommunal refusion".
Vedrørende mellemkommunal refusion, så er Ældrerådet bekymret over, at beløbet kun dækker ca. halvdelen af det forventede underskud på posten i 2024.
Mellemkommunal refusion er en post, som Sundhed og Omsorg ikke direkte selv kan styre. Der kan dog vælges at tage kommunale plejehjemspladser ud svarende til de plejehjemspladser, som Ringkøbing-Skjern borgere besætter i andre kommuner.
Efterfølgende dialog over antallet af plejehjemspladser og ventelisten dertil i kommunen. Pt. opleves en fritvalgsventeliste til plejehjem på 130 borgere.
Administrationen oplyste, at der stadig arbejdes intensivt med at reducere underskuddene hos de decentrale enheder i Sundhed og Omsorg.
Pkt. 10: Status for plejeboligkapacitet 2024
Fritvalgsventelisten til plejeboliger er fordoblet på det sidste 1½ år, således, at der nu er 130 borgere på ventelisten. Forskellige forslag og løsninger til ventelisten blev drøftet.
Ældrerådet er bekymret over, at der opleves en stor og stigende venteliste.
Gensidig orientering:
Intet til referat.
Vedr. indstillingspunkter:
Ad. 1:
Sundhedsreformen:
Ældrerådet efterlyste viden om planerne i forhold til det kommende akut- og aflastningsfunktionen.
Jens Erik Damgaard oplyste, at planerne til byggeriet ligger klar. Kommunen bruger enhver lejlighed til at gøre Regionen opmærksom på disse planer, i håb om de vil overtage planerne og etablere et lokalt tilbud
Ældrerådet forespurgte til akutsygeplejefunktionen:
Akutfunktionen overgår til Regionen. Der vil i løbet af 2025 ske en forhandling om økonomien.
Ad. 2:
Der udarbejdes ikke høringssvar.
Ad. 3
Der er ikke spørgsmål til næste møde.
Kopier link til punktet - Print
2: Orientering om aktivitetsområdets økonomisammensætning
Sagsnr: 23-025653
SagsfremstillingFagschef Anja Thoft Bach og teamleder for Økonomi & Rådgivning - Rødkløvervej Kristina Møller Nielsen deltager i punktet. De giver en orientering til Ældrerådet vedr. sammensætningen af økonomien på aktivitetsområdet.
Punktet vil blive afviklet fra kl. 10 - 10.25.
Administrationen indstiller, at Ældrerådet taget orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningUnder punktet deltog også leder af aktivitetsområdet Janne Nielsen.
Anja Thoft Bach gav en indflyvning til dagsordenspunktet; det drejer sig om at give et overblik over økonomien på daghjems- og aktivitetsområdet. Disse fordeler sig på 5 centre i kommunen.
Kristina Møller Nielsen gennemgik efterfølgende en oversigt over økonomien, som vedhæftes referatet.
Vedr. aktivitetsområdet(de åbne tilbud):
Ældrerådet forespurgte til de budgetterede indtægter i de åbne tilbud. Ældrerådet oplever ikke, at virkeligheden bliver afspejlet i de budgetterede beløb. Indtægterne er mindre end forventet.
Kristina Møller Nielsen svarede, at såfremt indtægtskravet er sat for højt i budgettet og ønskes sænket, så skal der reduceres på andre udgiftskonti. Der kan også arbejdes på, at få virkeligheden til at afspejle de budgetterede indtægter f.eks. flere besøgende, mere salg af produkter, højere deltagerudgifter mm.
Økonomien er bogføringsmæssigt en fælles konto for de 5 enheder. Efterfølgende er det lederen af Aktivitetsområdet selv, som prioritere midlerne mellem de forskellige afdelinger af de åbne tilbud.
Ældrerådet efterlyste et bedre budget på de åbne tilbud-området.
Ældrerådet efterspurgte muligheden for at prioritere, at de mindre aktivitetscentre får større midler, da de er udfordret ved indtægten fra færre deltagere.
Administrationen gjorde opmærksom på, at dette er en mulighed for Ældrerådet at arbejde for i forbindelse med de kommende budgetforhandlinger i 2025.
Vedr. De visiterede tilbud (daghjem):
Ældrerådet forespurgte til fordelingen af midler mellem centrene. Det blev oplyst, at der er en ca. fordelingsnøgle i økonomien i forhold til daghjemsbrugere på de enkelte steder. Men det er enhedslederen, som har det overordnede ansvar for at prioritere midlerne fordelt efter behov.
Ældrerådet forespurgte til forskelligheden i økonomien i daghjem med mange brugere kontra daghjem med få brugere.
Ældrerådet tog orienteringen til efterretning.
Efterfølgende administrationen havde forladt punktet havde Ældrerådet en drøftelse og konkluderede følgende:
Ældrerådet oplever, at mange borgere har gavn af de åbne tilbud, hvorfor området bør opprioriteres.
Ældrerådet oplever, at brugerne af centrene er meget tilfredse, men flere af de frivillige omkring centrene giver udtryk for, at de mærker, at økonomien kan være begrænsende for deres aktiviteter.
Ældrerådet finder det også vigtigt at have fokus de mange frivillige timer, som lægges på centrene.
Det er alt sammen sundhedsfremmende og fællesskabsskabende aktiviteter. Det skal også være gives økonomisk mulighed for, at de frivillige aktiviteter kan udvikles.
Brugerrådsmøderne ender ofte med at have mere fokus på økonomien fremfor det mere spændende at arbejde med aktivitetsudvikling.
Stor ros til at der er dannet helikoptergrupper omkring de enkelte aktivitetscentre.
Ældrerådet besluttede på et kommende møde at nedsætte en arbejdsgruppe, som skal lave arbejde med et forslag til øgede midler til aktivitetsområdet i budgetlægningen i 2025
Kopier link til punktet - Print
3: Orientering om ældrecentret Åstedparken
Sagsnr: 23-025653
SagsfremstillingEnhedsleder Tanja Gejl Hansen giver en orientering om Åstedparken og eventuelt en rundvisning, hvis Ældrerådet ønsker dette?
IndstillingForvaltningen indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningEnhedsleder Tanja Gejl Hansen berettede bl.a. om, at Åstedparken har en stor opbakning fra lokalområdet og de pårørende. Der deltog foreksempel 80-100 beøsgende ved de sidste større arrangement på plejehjemmet
Der er en stor vennekreds, hvor mange af medlemmerne er på arbejdsmarkedet. Det giver en lidt anden vennekreds end ved mange andre plejehjem.
Der er stor fællesskab med lokalsamfundet f.eks. skolen, præsten og andre lokale aktører, som byder sig til i forhold til ønsker og hverdagslivet på plejehjemmet.
Mange af beboerne kommer fra nærområdet. Der opleves ikke, at borgerne i området trækkes mod centerbyerne.
Plejehjemmets Facebookside er en god kanal til at formidle, at det er et aktivt levende plejehjem med masser af aktiviteter og livsglæde.
Efterfølgende blev Ældrerådet vist rundt på plejehjemmet.
Ældrerådet tog orienteringen til efterretning.
- Martin Riis ()
Kopier link til punktet - Print
4: Formanden orienterer
Sagsnr:
SagsfremstillingFormanden orienterer bl.a. om:
- mødet for formand og næstformænd i Vejle den 9. december 2024
- invitation til temadag om palliation og pårørende d. 9. jan. 2025 kl. 08.30-16.00
- møde for alle ældrerådsmedlemmer i Regionen den 27. januar 2025 i Silkeborg.
Formanden ønsker opsamling på, hvem som deltager den 9.1. samt den 27.1. således, at der kan ske fælles tilmelding.
IndstillingFormanden indstiller, at:
- Ældrerådets medlemmer tager stilling til evt. deltagelse den 9.1. samt den 27.1.2025
- Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
Der blev orienteret fra formandsskabets deltagelse i møde i Vejle den 9. december:
Der var spændende nyt om ældrereformen.
ældrerådet vil gerne sætte fokus på ældrereformen på en kommende temadag eller temamøde - evt. i tilknytning til et ældrerådsmøde.
Vedr. tilmeldinger til palliationsdag den 9. januar 2025, så deltager følgende:
Carsten, Nancy, Lars, Torben, Gerda, Jan, Birthe F, Birthe B, Poul, Eva, Hans
Tilmelding til regionsmøde for ældrerådsmedlemmer den 27. januar 2025 afventer invitationen. Der tilmeldes til formanden efter modtagelse deraf.
Fraværende- Martin Riis ()
Kopier link til punktet - Print
5: Økonomi ved kasserer
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af økonomi ved kasserer.
IndstillingFormanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningÆldrerådets kassebeholdning dags dato er kr. 206.050.
Orienteringen taget til efterretning.
- Martin Riis ()
Kopier link til punktet - Print
6: Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd
Sagsnr:
SagsfremstillingÆldrerådet har nedsat følgende tre faste udvalg:
Studietur: Lars, Nancy, Birthe F
Højmarkmødet: Gerda, Poul, Birthe B, Nancy
PR: KB, Eva, Jan, Carsten, Hans og Nancy
Ældrerådet har udpeget følgende repræsentanter til råd og arbejdsgrupper:
Sundhedsråd: Hans
Indkøbsaftaler: Gerda
Kvalitetsprogram i Sundhed og Omsorg: Birthe F og Gerda
Handicaprådets tilgængelighedsudvalg: Eva
A5 infopjece om Ældrerådet: KB(tovholder), Lars, Carsten og Jan.
Revision af kvalitetsstandarder: KB, Gerda, Carsten, Eva og Poul
Ny aflastnings- og akutfunktion: Jan, Hans, Eva, Gerda og Birthe B
Valgbestyrelsen for Ældrerådsvalget 2025: Hans, Carsten, Birthe B, Nancy og Torben.
Endvidere er der i forhold til de enkelte bruger- og pårørenderåd på ældreområdet udpeget faste repræsentanter fra Ældrerådet.
IndstillingDet indstilles, at de enkelte ældrerådsmedlemmer giver en orientering, hvor der er sket nyt.
BilagIngen bilag.
BeslutningIntet til referat.
Fraværende- Martin Riis ()
Kopier link til punktet - Print
7: Overblik over kommende møder og arrangementer
Sagsnr:
SagsfremstillingKommende møder og arrangementer:
• ældrerådsmøde tirsdag den 21. januar 2025
• møde for Regionens ældreråd i Silkeborg den 27. januar 2025
Formanden indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningÆldrerådets møde tirsdag den 21. januar afholdes på Rødkløvervej 4, Ringkøbing.
Orienteringen taget til efterretning.
- Martin Riis ()
Kopier link til punktet - Print
8: Eventuelt
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningÆldrerådet drøftede besparelserne i Sundhed og Omsorg.
Der blev udtrykt bekymring over, at der pt. i forbindelse med arbejdet med at nedbringe underskuddet decentralt i Sundhed og Omsorg opleves et meget presset og stresset personale. Der opleves faglært personale, som siger op og "flygter" til andet erhverv. Der er ligeledes et stort gennemløb af ledere. Dette går også ud over kvaliteten i plejen af de ældre borgere.
Ældrerådet drøftede muligheden for at påvirke Byrådet til at sætte flere midler af til området og evt. at lave et bekymringsbrev.
- Martin Riis ()
6950 Ringkøbing