Referat: 10. oktober 2023 kl. 09:00
Deltagere
- Birthe Elisabeth Byskov Larsen
- Eva Sønderby Jepsen
- Gerda Marie Christiansen
- Carsten Daugaard
- Birthe Fløe Frøslev
- Martin Riis
- Jan Holm Rasmussen
- Lars Elkjær Nielsen
- K.B. Nielsen
- Hans Christensen
Fraværende
- Nancy P. Frich
- Jens Jørn Jacobsen
- Poul Nielsen
Referat
Kopier link til punktet - Print
1: Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af Social og Sundhedsudvalgets dagsorden ved formand for Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard og fagchef Anja Thoft Bach.
Inden punktet opfordrer formanden for Ældrerådet til, at Ældrerådets medlemmer har sat sig ind i social- og sundhedsudvalgsmødets dagsordenen.
Det indstilles, at Ældrerådet tager beslutning om, hvorvidt:
- der skal udarbejdes høringssvar til dagsordenspunkter på Social- og Sundhedsudvalgets førstkommende møde.
- der er spørgsmål og emner, som rådet ønsker at drøfte med Jens Erik Damgaard og Anja Thoft Bach på næste ældrerådsmøde.
Ingen bilag.
BeslutningFormand i Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard og fagchef Anja Thoft Bach gennemgik dagsordenen til social- og sundhedsudvalgsmødet den 11. oktober 2023.
Der blev ført til referat fra følgende punkter i dagsordenen:
Pkt. 2: Analyse af madproduktion i Ringkøbing-Skjern Kommune
Ældrerådet foreslog, at der i analysen inddrages andre faktorer end udelukkende madlevering til hjemmeboende borgere og beboere på ældrecentre. Faktorerne kan f.eks. være lokale arbejdspladser, stillinger på særlige vilkår f.eks. skånejob og øvrige bidrag fra det eksisterende produktionskøkken f.eks. levering til aktivitetscentret.
Resultatet af analysen forventes endelig klar i 2024, hvorefter Ældrerådet kan udarbejde høringssvar inden Social- og Sundhedsudvalgets stillingtagen.
Pkt. 3: Indstilling om fremtidssikring af plejeboligstruktur ved lukning af to ældrecentre
Punktet blev indgående drøftet.
Pkt. 8: Et bæredygtigt aktivitetsområde i Ringkøbing-Skjern Kommune status efterår 2023
Formanden for Ældrerådet Hans Christensen orienterede om, at aktivitetsleder Janne Nielsen fremlægger erfaringerne på et kommende ældrerådsmøde.
Øvrig drøftelser og information:
Frisættelse af ældreområdet
Byrådet har haft afholdt et temamøde vedr. frisættelse. Byrådet har besluttet at frisætte ældreområdet.
Der afventes stadig en udmelding fra Folketinget vedr. mulighederne.
Sundhed og Omsorg er dog i gang. Der arbejdes på medarbejderniveau med "fjern bøvlet" - at få fjernet opgaver, som er uhensigtsmæssige og "bøvlede".
Det afventer stadig at sætte fokus på borgerperspektivet - at arbejdsopgaverne genvurderes i forhold til borgernes individuelle ønsker.
Ældrerådet foreslog at afholde et borgermøde om dette, således at plejehjemsbeboere, hjemmeplejebrugere og deres pårørende kan komme med forslag.
Flere på flere timer
Ældrerådet forespurgt til projekt "flere på flere timer" - om det betyder, at der mangles ansatte, i spidsbelastningstidspunkterne?
Anja fortalte, at erfaringer fra arbejdssteder, hvor de ansatte er blevet sat op i tid viser, at det giver mere ro og kontinuitet på arbejdsstedet.
Vedr. indstillingspunkt 1:
Ældrerådet afgiver ikke høringssvar.
Vedr. indstillingspunkt 2:
Der ønskes et orientering om ældreboligområdet i kommunen, standarden af boligerne og fremtidsplanerne på området.
- Nancy P. Frich
- Jens Jørn Jacobsen
- Poul Nielsen
Kopier link til punktet - Print
2: Formanden orienterer
Sagsnr:
SagsfremstillingDer er modtaget svar fra formanden for Regionsrådet vedr. vores henvendelse om akutbilen. Svaret er tidligere udsendt til ældrerådets medlemmer.
IndstillingFormanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningOrienteringen taget til efterretning.
Fraværende- Nancy P. Frich
- Jens Jørn Jacobsen
- Poul Nielsen
Kopier link til punktet - Print
3: Økonomi ved kasserer
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af økonomi ved kasserer.
IndstillingFormanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKassebeholdning er dags dato 269.396 kr.
Orienteringen taget til efterretning.
- Nancy P. Frich
- Jens Jørn Jacobsen
- Poul Nielsen
Kopier link til punktet - Print
4: Evaluering af ældrerådsdagen
Sagsnr: 23-000102
SagsfremstillingDer har været afholdt Ældrerådsdag den 5. oktober 2023 i Højmark Hallen.
IndstillingFormanden indstiller, at ældrerådet evaluerer Ældrerådsdagen.
BilagIngen bilag.
BeslutningTilbagemeldinger vedr. ældrerådsdagen og forslag til planlægningen af næste ældrerådsdag:
- Mange tilbagemeldinger om, at det var en god dag
- Informationsfolderen fungerede godt
- Programmet har haft nogle gode træplastre - der var 419 tilmeldte
- Vær obs. på kun at reservere pladser til eksakt antal
- Kunne det være en ide, at ældrerådets medlemmer ikke sidder sammen?
- Nogle ønsker mulighed for at kunne købe et "glas vin". Det skal afstemmes med køkkenet, at der sælges glas og ikke flasker
- Højtalerne virkede ikke godt til at begynde med på dagen.
Vigtigt at få mikrofonen justeret og indstillet. Sæt en på til at være ansvarlig for at tjekke lyden i hele rummet - Godt at byde velkommen
- Godt med opdeling af opgaver mellem ældrerådets medlemmer, men bedre koordinering med personalet i Højmark Hallen ønskes
- Forslag om udlevering af "drikke-bon" ved indgangen.
- Nancy P. Frich
- Jens Jørn Jacobsen
- Poul Nielsen
Kopier link til punktet - Print
5: Orientering om "Brugerundersøgelse på ældreområdet 2023"
Sagsnr: 23-000100
SagsfremstillingI foråret 2021 gennemførte Viden & Strategi en brugerundersøgelse på ældreområdet i samarbejde med Sundhed og Omsorg. Undersøgelsen udgjorde en førmåling på fem udvalgte områder i ældreplejen, som Sundhed og Omsorg ønskede at sætte fokus på. Eftermålingen er som planlagt blevet gennemført i 2023. Viden & Strategi præsenterer nu lederteamet i Sundhed og Omsorg for resultaterne.
Eftermålingen viser overordnet set, at borgernes vurdering er på samme høje niveau som i 2021 - og nogle steder endnu højere - mens der er tegn på, at samarbejdet med de pårørende er blevet mere udfordret.
Samarbejdet med personalet (værdighed):
- Borgerne på ældrecentrene bliver i højere grad end i 2021 involveret i de beslutninger, der angår deres egen hverdag. Andelen, der er ”helt enige” i, at de bliver inddraget stiger fra 57 procent i 2021 til 69 procent i 2023.
- I 2023 angiver 9 ud af 10 pårørende til borgere i ældrecentrene at have et godt samarbejde med personalet. Der er dog generelt færre ”meget tilfredse” pårørende i ældrecentrene i 2023.
- Fra 2021 til 2023 synes de pårørende, at personalet er blevet mindre opmærksomme på, hvordan de pårørende har det. Færre pårørende er desuden enige i, at de får den information, som de har brug for, og de pårørendes følelse af at have medindflydelse på deres nærtståendes hverdag er faldet.
Kost og måltider:
- Borgernes tilfredshed med kost og måltider er på samme niveau som i 2021. 9 ud af 10 borgere på ældrecentrene er tilfredse med måltiderne.
Overgange ved indlæggelse eller aflastning:
- Borgernes vurdering af overgangene har ikke ændret sig fra 2021 til 2023.
- De pårørendes vurdering af overgangene er faldet fra 2021-2023. I 2023 angiver 75 procent, at de får den information, som de har brug for, hvilket er et fald fra 90 procent i 2021. Tilsvarende er andelen af pårørende, der synes, at kommunen er god til at inddrage de pårørende, faldet fra 75 procent i 2021 til 55 procent i 2023.
- Tendensen blandt de pårørende er, at de er blevet mindre trygge ved overgangene siden 2021. Det gælder særligt i forhold til overgangen fra sygehus til aflastning.
Kontaktpersoner:
- Fra 2021 til 2023 har flere borgere fået kendskab til, hvem deres kontaktperson er.
- Borgere i hjemmeplejen, der er i ugentlig kontakt med deres kontaktperson, er steget fra 55 procent i 2021 til 75 procent i 2023.
- I 2023 bliver 6 ud af 10 borgere informeret om, hvem deres kontaktperson er af kontaktpersonen selv. Det er en stigning fra 2021, hvor det gjorde sig gældende for 4 ud af 10 borgere. Samtidig er planlæggernes andel af denne information faldet.
Ensomhed:
- Færre borgere i ældreplejen savner at have mennesker omkring sig, Denne andel er halveret fra 16 procent i 2021 til 8 procent i 2023.
Administrationen indstiller, at ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningCharlotte Brandsborg, Viden og Strategi gennemgik brugerundersøgelsen.
Ældrerådets kommentarer i forhold til brugerundersøgelsen:
- Der ses udfordringer i forhold til pårørendeområdet.
De ansatte viser manglende interesse for de pårørende omkring borgerne.
Der blev stillet spørgsmål til, årsagen til den manglende inddragelse af pårørende. Er det tidspres eller manglende vilje til inddragelse?
Det blev foreslået at afholde flere møder med pårørende.
Det blev bemærket, at det har betydning for de pårørendes mulighed for at deltage i møder, om møderne afholdes aften eller dag.
Pårørendemøderne kan afholdes som fælles temamøder eller ude på de enkelte ældrecentre - Det er vigtigt at inddrage bruger- og pårørenderåd på ældrecentrene. Der bør være bruger- og pårørenderåd på alle enheder.
- Inddragelse af pårørende til borgere i hjemmeplejen er meget forskellig fra borger til borger. Det giver ikke mening i alle borgers situation.
- Der er stor forskel i andelen af gennemførte indflytningssamtaler fra enhed til enhed.
Kan det undersøges, hvorfor nogle ældrecentre ikke afholder indflytningssamtaler? - Den nuværende metode med papirskemaer har givet en bedre svarprocent end sidste gang, hvor det var et digitalt spørgeskema.
- Nancy P. Frich
- Jens Jørn Jacobsen
- Poul Nielsen
Kopier link til punktet - Print
6: Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd
Sagsnr:
SagsfremstillingÆldrerådet har nedsat følgende tre faste udvalg:
Studietur: Lars, Jens Jørgen, Jan
Højmarkmødet: Gerda, Martin, Birthe B, Nancy
PR: Hans, Carsten
Ældrerådet har udpeget følgende repræsentanter til råd og arbejdsgrupper:
Sundhedsråd: Hans
Digitalisering og velfærd: KB og Lars
Indkøbsaftaler: Gerda
Kvalitetsprogram i Sundhed og Omsorg: Birthe F og Gerda
Handicaprådets tilgængelighedsudvalg: Eva
A5 infopjece om Ældrerådet: KB(tovholder), Lars, Carsten og Jan.
Revision af kvalitetsstandarder: KB, Gerda, Carsten, Eva og Poul
Ny aflastnings- og akutfunktion: Jan, Hans, Eva, Gerda og Birthe B
Endvidere er der i forhold til de enkelte bruger- og pårørenderåd på ældreområdet udpeget faste repræsentanter fra Ældrerådet.
IndstillingDet indstilles, at de enkelte ældrerådsmedlemmer giver en orientering, hvor der er sket nyt.
BilagIngen bilag.
BeslutningDigitalisering og velfærd:
KB og Lars efterlyser, om der stadig er gang i arbejdsgruppen?
Sekretæren undersøger.
Kvalitetsstandarder:
Ældrerådet efterlyser status for de kvalitetsstandarder, som mangler revidering.
Sekretæren undersøger.
Tilgængelighedsudvalget:
Der er snart møde. Eva efterlyser forslag og oplevelse om manglende eller dårlig tilgængelighed, som hun kan medbringe til udvalget.
Det blev nævnt, at der er et generelt problem med, at parkeringsbåsenes opleves for små, f.eks. når der parkeres de forholdsvise større elbiler i båsene, så kan det være svært at komme ind og ud af bilerne.
Bakkely Bruger- og Pårørenderåd:
Der har været afholdt et godt møde.
Buurtzog-mødet den 23.10:
Alle er velkomne. Tilmeldingsfristen er overskreden, men det er stadig muligt at tilmelde sig.
Se indbydelsen her.
- Nancy P. Frich
- Jens Jørn Jacobsen
- Poul Nielsen
Kopier link til punktet - Print
7: Overblik over kommende møder og arrangementer
Sagsnr:
SagsfremstillingKommende møder og arrangementer:
- Studietur den 12. oktober
- Buurtzorg temamøde den 23. oktober kl. 14.00 på InnoVest
Foredragsholder: Martin Sandberg Buch, Projektchef i VIVE - Ældrerådsmøde den 21. november
Formanden indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningOrienteringen taget til efterretning.
Fraværende- Nancy P. Frich
- Jens Jørn Jacobsen
- Poul Nielsen
Kopier link til punktet - Print
8: Eventuelt
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningIntet til referat.
Fraværende- Nancy P. Frich
- Jens Jørn Jacobsen
- Poul Nielsen
6950 Ringkøbing