Referat: 18. april 2023 kl. 09:00
Deltagere
- Jan Holm Rasmussen
- Gerda Marie Christiansen
- Birthe Elisabeth Byskov Larsen
- Martin Riis
- Poul Nielsen
- Jens Jørn Jacobsen
- Eva Sønderby Jepsen
- Birthe Fløe Frøslev
- Hans Christensen
- Carsten Daugaard
- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
- Nancy P. Frich
Referat
- Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden
- Formanden orienterer
- Orientering om møde med Ældre Sagen marts 2023
- Økonomi ved kasserer
- Orientering fra møde i Vestklyngen
- Studietur 2023
- Evaluering af ældrerådets møder
- Borgerrådgiverens beretning 2022
- Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd
- Overblik over kommende møder og arrangementer
- Eventuelt
Kopier link til punktet - Print
1: Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af Social og Sundhedsudvalgets dagsorden ved næstformand for Social- og Sundhedsudvalget Linda Nielsen og fagchef Anja Thoft Bach.
Inden punktet opfordrer formanden for Ældrerådet til, at Ældrerådets medlemmer har sat sig ind i social- og sundhedsudvalgsmødets dagsordenen.
Endvidere har Ældrerådet følgende emner, som de ønsker drøftet under punktet:- Orientering om planer for ny ”Åkanden”/madservice-tilbud
- Forslag fra et ældrerådsmedlem om indkøb af loftlifte for ubrugte midler på hjælpemiddelbudgettet
- Brev "Tilsynsudtalelse om reducering af personlig og praktisk hjælp efter serviceloven på grund af personalemangel” fra Ankestyrelsen, dateret 17.01.2023
Det indstilles, at Ældrerådet tager beslutning om, hvorvidt:
- der skal udarbejdes høringssvar til dagsordenspunkter på Social- og Sundhedsudvalgets førstkommende møde.
- der er spørgsmål og emner, som rådet ønsker at drøfte med Jens Erik Damgaard og Anja Thoft Bach på næste ældrerådsmøde.
Ingen bilag.
BeslutningNæstformand i Social- og Sundhedsudvalget Linda Nielsen og fagchef Anja Thoft Bach gennemgik dagsordenen til social- og sundhedsudvalgsmødet den 19. april 2023.
Der blev ført til referat fra følgende punkter i dagsordenen:
Pkt. 3: Budgetopfølgning for decentrale enheder marts 2023
Der analyseres og arbejdes på at nedbringe budgetoverskridelserne på de decentrale enheder.
Nogle enheder er særligt udfordrede bl.a. Akut- og aflastningsenheden. Her må der forventes en økonomisk udfordring så længe akutfunktionen er delt over flere små enheder. Åkanden er ligeledes stærkt udfordret af stigende udgifter til fremstilling af maden.
Pkt. 4: Effektiviseringskrav og budgetlægning 2024 - 2027
Forslagene bliver præsenteret for Ældrerådet på deres næste møde maj 2023.
Pkt. 7: Tilretning af Værdighedspolitik
Ældrerådet skal udpege 1-2 repr. til arbejdsgruppen.
Dette gøres under ældrerådsmødets dagsordenspunkt 9.
Referat fra drøftelse af øvrige emner:
Orientering om planer for ny ”Åkanden”/madservice-tilbud
Der arbejdes stadig med at undersøge, om der er eksisterende tomme køkkener/bygninger, som kan ombygges til et nyt kommunalt storkøkken. Et evt. udbud vil koste over 1 mio. kr. blot at gennemføre, så det skal overvejes inden den løsning vælges.
Forslag fra et ældrerådsmedlem om indkøb af loftlifte for ubrugte midler på hjælpemiddelbudgettet
Der bliver lavet en anlægssag til budget 2024 om lifte. Der ansøges om free-stand lifte, som kan opsættes uden, at der skal skrues noget i loft og vægge og i rum, hvor der ikke er loftshøjde til opsættelse af loftslifte.
Brev "Tilsynsudtalelse om reducering af personlig og praktisk hjælp efter serviceloven på grund af personalemangel” fra Ankestyrelsen, dateret 17.01.2023
Det drejer sig om et brev udsendt til alle kommuner, som præciserer, at kommuner ikke generelt må reducere personlig og praktisk hjælp på gr. af personalemangel. Der skal altid ske en individuel vurdering.
Forskelle i betaling ved aflastningsophold efter sygehusindlæggelse
Der blev forespurgt til forskelle i betaling vedr. aflastningsophold efter sygehusindlæggelser.
Svar:
Ustabile og ikke-færdigbehandlede patienter vil de første dage være indlagt "gratis" efter sundhedsloven.
Efterfølgende, når de indlagte patienter er mere stabile, så overgår indlæggelse til serviceloven, og der bliver egenbetaling for mad og linned på ca. 150 kr. om dagen.
Efterlysning af muligheden for midlertidig lån af kørestol
Administrationen er ved at undersøge de andre kommuners tilbud og vender tilbage til ældrerådet.
Der udarbejdes ikke høringssvar.
Vedr. indstillingspunkt 2:
Plejehjemsråd - hvor langt er kommunen med overvejelser derom?
Kopier link til punktet - Print
2: Formanden orienterer
Sagsnr:
SagsfremstillingDer orienteres bl.a. ud fra formandens postliste.
Endvidere orientering om møde afholdt i Regionsældrerådet den 23. marts 2023 i Viborg.
Formanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningFormanden orienterede om en borgerhenvendelse vedr. flytning af billardbord fra Seniorstedet i Videbæk. Bordet flyttes til hallen på gr. af pladsmangel på plejehjemmet.
Der er generelt pladsmangel omkring aktivitetscentret.
Efter flytningen bliver det dyrere for billiardspillerne at dyrke deres interesse, og aktivitetscentret Seniorstedet mister ca. 30 medlemmer.
Orienteringen taget til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
3: Orientering om møde med Ældre Sagen marts 2023
Sagsnr: 23-000094
SagsfremstillingFormandsskabet har haft møde med Ældre Sagen den 28. marts 2023 i Ringkøbing
Formandens eget referat fra mødet:
1. Fokuseret indsats - brugerbetaling på akut- og aflastningspladser.
Ældre Sagens Landsorganisation arbejder i denne sag.
Ældrerådet og Ældre Sagen arbejder meget ens på dette område.
Går ind for at der ikke skal betales for akut-og aflastningspladser.
2. Flextaxa. (Hvordan får vi brugerne til at forstå de enkelte ordninger?)
Markedsføring af emnet?
Det blev aftalt, at vi fra Ældrerådet går tilbage til Ældrerådet med forslag om,
at afholde fælles lokale oplysningsmøder om dette emne.
3. Privatisering af plejehjem?
Blev drøftet. Ikke et emne, som optager Ældrerådet ret meget
4. Klippekort?
Enighed om at der skal arbejdes for at bevare disse selvom, ordningen er blevet meget udhulet.
5. En lille orientering fra Ældrerådet omkring generelle forhold.
Vi orienterer om, hvad der optager os for tiden; Åkanden, sundhedslov, plejehjemsråd.
Formanden indstiller at Ældrerådet sammen med Ældre Sagen indgår i en oplysningskampagne om ordninger inden for flextrafik lokalt i områder i kommunen.
BilagIngen bilag.
BeslutningÆldrerådet godkendte formandens indstilling og indgår i en oplysningskampagne om flexture med Ældre Sagen.
Forslag til tiltag:
- mere PR via kommunens kommunikationsafdeling
- nedsæt en arbejdsgruppe
- orienter på seniormøder og højmarkmødet
- formidl borgerhistorier med gode eksempler på brug af flexture
- avisindlæg
Læs mere om flexture her.
Kopier link til punktet - Print
4: Økonomi ved kasserer
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af økonomi ved kasserer.
IndstillingFormanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKassebeholdning er dags dato kr. 332.905.
Orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
5: Orientering fra møde i Vestklyngen
Sagsnr: 23-000094
SagsfremstillingFormandsskabet har deltaget i et møde i Vestklyngen den 29. marts 2023 i Skjern.
Formandens notater:
Vi havde et meget konstruktivt møde. Man blev enige om at lave et brev til
Faglig strategiske gruppe/forum omkring Gødstrup-klyngen
Birgit orienterer om gruppens sammensætning og dens arbejde. Hvor er ældrerådene henne i dette? Ældrerådene i Gødstrupklyngen er ikke repræsenteret.
Vi blev enige om at sammenfatte en skrivelse og sende til gruppen, for om muligt at blive repræsenteret.
Oprettelse af plejehjemsråd. Holstebro er langt fremme med dette.
Formand indstiller at Ældrerådet i Ringkøbing-Skjern støtter Vestklyngens anmodning om repræsentation i den faglig strategiske gruppe/forum omkring Gødstrup Hospital.
Bilag- Svar på ældrerådenes anmodning om deltagelse i Gødstrup Klyngen
- Materiale fra Holstebro Kommune vedr. oprettelse af plejehjemsråd
Vedr. plejehjemråd:
Repræsentanterne fra Holstebro Kommune orienterede om, at kommunen er langt fremme med oprettelse af plejehjemsråd.
Materiale fra Holstebro vedhæftes.
Deltagelse i Gødstrupklyngens faglige strategiske forum:
Ædrerådet godkendte indstillingen. Der er imilertidig allerede modtaget et afslag på vestklyngens anmodning om deltagelse.
Mail med afslag vedhæftes.
Vestklyngen arbejder videre med sagen på deres næste møde.
Kopier link til punktet - Print
6: Studietur 2023
Sagsnr: 23-000094
IndstillingFormanden indstiller, at Ældrerådet drøfter:
- Skal der laves en studietur i 2023
- Hvor skal en eventuel studietur gå til?
Ingen bilag.
BeslutningAd. 1. Ældrerådet ønsker en studietur i 2023.
Ad. 2. Udvalget arbejder med forslag til studietur 2023, som fremlægges på næste ældrerådsmøde.
Kopier link til punktet - Print
7: Evaluering af ældrerådets møder
Sagsnr: 23-000094
IndstillingFormanden ønsker, at Ældrerådet evaluerer Ældrerådets møder i 1. kvartal 2023.
BilagIngen bilag.
BeslutningTidspresset på møderne blev drøftet, samt hvorledes møder gennemføres mest optimalt.
Fremover afsættes 4 timer til møderne.
Der kan evt. afsluttes med fælles frokost.
Kopier link til punktet - Print
8: Borgerrådgiverens beretning 2022
Sagsnr: 23-003654
SagsfremstillingBorgerrådgiverfunktionen blev etableret i april 2022. Funktionen har til formål at styrke dialogen mellem borgere og kommunen, når denne er gået i hårdknude. Borgerrådgiveren fungerer som borgernes stifinder, vejleder, mægler og bisidder i mødet med det kommunale system og sørger for at omsætte erfaringerne til læring i organisationen.
Borgerrådgiveren referer direkte til Byrådet, og udarbejder i den forbindelse en årlig beretning om sit arbejde.
Borgerrådgiveren aflægger nu sin første beretning, for året 2022.
Borgerrådgiver Mia Uldum Lundsberg deltager og står til rådighed ved spørgsmål/drøftelser.
Lovgrundlag og juridisk vurderingKommunestyrelseslovens § 65 e: ”Kommunalbestyrelsen kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion, der ikke henhører under de stående udvalgs eller økonomiudvalgets umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Lederen af borgerrådgiverfunktionen ansættes og afskediges af kommunalbestyrelsen. ”
[…] ”Stk. 4. Borgerrådgiverfunktionen kan kun varetage opgaver vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.”
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
Borgerrådgiver Mia Uldum Lundsberg orienterede om erfaringerne fra det første år. Der har været 161 henvendelser fra 1.4.2022 - 31.12.2022.
Orienteringen taget til efterretning,
Kopier link til punktet - Print
9: Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd
Sagsnr:
SagsfremstillingÆldrerådet har nedsat følgende tre faste udvalg:
Studietur: Lars, Jens Jørgen, Jan
Højmarkmødet: Gerda, Martin, Birthe B, Nancy
PR: Hans, Carsten
Ældrerådet har udpeget følgende repræsentanter til råd og arbejdsgrupper:
Sundhedsråd: Hans
Digitalisering og velfærd: KB og Lars
Indkøbsaftaler: Gerda
Kvalitetsprogram i Sundhed og Omsorg: Birthe F og Gerda
Handicaprådets tilgængelighedsudvalg: Eva
A5 infopjece om Ældrerådet: KB(tovholder), Lars, Carsten og Jan.
Revision af kvalitetsstandarder: KB, Gerda, Carsten, Eva og Poul
Endvidere er der i forhold til de enkelte bruger- og pårørenderåd på ældreområdet udpeget faste repræsentanter fra Ældrerådet.
IndstillingDet indstilles, at de enkelte ældrerådsmedlemmer giver en orientering, hvor der er sket nyt.
BilagIngen bilag.
BeslutningRevidering af værdighedspolitikken:
Jens Jørn og Carsten blev udpeget til den kommunale arbejdsgruppe.
Tilgængelighedudvalget.
Eva efterlyste input til næste møde i udvalget.
Kvalitetsprogrammet:
Der skal i forbindelse med de kommunale tilsyn på ældrecentre laves et online spørgeskema til pårørende.
Ældrerådets medlemmer afprøver skemaet inden udsendelse. Birthe og Gerda deltager i møde om skemaet.
Kvalitetsstandarder:
Ældrerådet efterlyser de sidste punkter i kvalitetsstandarden, som ikke var færdige, da Social- og Sundhedsudvalget godkendte de øvrige.
Sekretæren forespørger administrationen.
Kopier link til punktet - Print
10: Overblik over kommende møder og arrangementer
Sagsnr:
SagsfremstillingKommende møder og arrangementer:
- Dialogmøde med Social- og Sundhedsudvalget den 3. maj 2023
- Repræsentantskabsmøde den 3. maj 2023
- Ældrepolitisk konference den 4. maj 2023
- Ældrerådsmøde den 9. maj 2023 på Egvad Plejehjem. Det Danske Madhus deltager fra kl. 10.30-11.
Formanden indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningTaget til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
11: Eventuelt
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningForslag om mulighed for at nogle medlemmer deltager som en mindre delegation til f.eks. hjælpemiddelmesse. Punktet sættes på dagsorden næste gang.
Der afgives en fuldmagt fra Ældrerådet til valget i Danske Ældreråd.
6950 Ringkøbing