Referat: 13. september 2022 kl. 09:00
Deltagere
- Jan Holm Rasmussen
- Lars Elkjær Nielsen
- Hans Christensen
- K.B. Nielsen
- Poul Nielsen
- Eva Sønderby Jepsen
- Jens Jørn Jacobsen
- Carsten Daugaard
- Birthe Fløe Frøslev
- Gerda Marie Christiansen
- Nancy P. Frich
- Birthe Elisabeth Byskov Larsen
Fraværende
- Martin Riis
Referat
- Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden
- Introduktion til ældrecenter-området
- Orientering om tids- og procesplan for udarbejdelse af Ældrepolitik samt udpegning af deltagere i arbejdsgruppe
- Formanden orienterer
- Studietur den 20. september 2022
- Økonomi ved kasserer
- Revision af kvalitetsstandarder
- Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd
- Overblik over kommende møder og arrangementer
- Introduktion til det sociale frivillighedsområde
- Eventuelt
Kopier link til punktet - Print
1: Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af Social og Sundhedsudvalgets dagsorden ved formand for Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard og leder af Sundhedscentret Ulla Svendsen.
Inden punktet opfordrer formanden for Ældrerådet til, at Ældrerådets medlemmer har sat sig ind i social- og sundhedsudvalgsmødets dagsordenen.
Formanden indstiller, at Ældrerådet tager beslutning om, hvorvidt :
- der skal udarbejdes høringssvar til dagsordenspunkter på Social- og Sundhedsudvalgets førstkommende møde.
- der er spørgsmål og emner, som rådet ønsker at drøfte med Jens Erik Damgaard og Anja Thoft Bach på næste ældrerådsmøde.
Ingen bilag.
BeslutningLeder af sundhedscentret Ulla Svendsen og formand i Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard gennemgik dagsordenen til social- og sundhedsudvalgsmødet den 14. september 2022.
Der blev ført til referat fra følgende punkter:
Pkt. 2: Orientering om danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet for året 2021
Ældrerådet efterlyste deres høringssvar, som ikke var tilhæftet dagsordenspunktet til social- og sundhedsudvalgsmødet. Jens Erik Damgård oplyste, at det var en fejl, og der vil blive rettet op på dette fremadrettet.
Pkt. 5: Kommunalt tilsyn på plejehjem 2021
De enkelte tilsyn ved kommunens ældrecentre kan tilgås på www.plejehjemsoversigten.dk.
Fremadrettet har administrationen overvejelser over, hvorvidt tilsynet skal ske ved eksterne konsulenter.
Pkt. 9: Fastsættelse af husleje pr. 1. januar 2023 for kommunale ældreboliger og øvrige boliger
Ældrerådet anførte, at borgerne i ældreboliger og på plejehjem også netop nu oplever øgede udgifter til el og varme, hvilket vil gøre det økonomisk vanskeligt for nogle borgere med en større huslejestigning.
Pkt. 11: Revision af Værdighedspolitik i 2022
Ældrerådet gjorde opmærksom på, at kollektiv trafik også kunne blive et vigtigt emne at inddrage i Værdighedspolitikken i forhold til ældre borgeres mulighed for et aktivt ældreliv.
15: Gensidig orientering
A. Orientering om Akuttelefonen.
Akuttelefonen er et tilbud til kommunens borgere, hvis der opleves akutte problemer med rusmidler. Der har været 14 henvendelser siden opstart. Telefonen betjenes fra personalet på Rosengården.
Øvrig gensidig orientering:
Flextrafik og kørsel fra Gødstrup Hospital.
Ældrerådet gjorde Jens Erik Damgård opmærksom på, at der problemer med meget lange ventetider for kørsel efter endt behandling på sygehuset. Ligeledes opleves sprogproblemer med buschaufførerne.
Kunne de frivillige fra Røde Kors få en aktiv rolle i forhold til at hjælpe ventepatienterne?
Jens Erik Damgaard tager problemstillingen med til møde med Regionen.
Udskrivelser fra sygehuse døgnet rundet
Ældrerådet forespurgte til kommunens tilgang til, at borgere udskrives fra sygehuse døgnet rundt. Borgere, der kommer hjem, og ikke kan klare sig selv.
De udskrives fra sygehusets akutafdeling uden, at sygehuset har vurderet, at der skal hjælp på og anmodet kommunen om dette.
Hvad kan kommunen gøre for at hjælpe disse borgere?
Regionens akutklinik og røntgenklinik i Tarm og Ringkøbing
Ældrerådet forespurgte til, om kommunen har mulighed for at handle i forhold til Regionen.
Borgere oplever at møde forgæves op til en pludselig lukket røntgenafdeling, hvor der blot er sat en seddel på døren. Dette kan også ske, selv om borgeren er blevet henvist dertil fra lægen.
Jens Erik Damgaard oplyste, at der var allerede sket en henvendelse til regionsrådsformanden om problemet.
Ældrerådet oplever ligeledes, at de lokale klinikker ikke benyttes optimalt. En borger, som er med i en kræftpakke, kan f.eks. få taget sine blodprøver uden tidsbestilling i Tarm og Ringkøbing.
Ældrerådet har kendskab til, at disse borgere er blevet sendt til Gødstrup til blodprøver.
Ældrerådet tage punkterne på dagsorden til et kommende møde.
Vedr. indstillingspunkt 1:
Ældrerådet udarbejder ikke høringssvar.
Vedr. indstillingspunkt 2:
Ingen spørgsmål til næste møde.
Til kommende ældrerådsmøde, hvor fagchef Anja Thoft Bach deltager, ønskes en orientering over, hvordan det er gået med rekruttering af sommerferievikarer.
Fraværende
- Martin Riis
Kopier link til punktet - Print
2: Introduktion til ældrecenter-området
Sagsnr: 22-000204
SagsfremstillingIntroduktion til ældrecenterområdet og gensidig drøftelse af, hvilke tanker og ideer, der er til udviklingen på området.
Områdeleder Ane Møller introducerer og deltager på ældrerådsmødet fra kl. 10.30 -11.
Administrationen indstiller, at Ældrerådet:
- fremkommer med ønsker til ældrecenter-området
- tager orienteringen til efterretning
Ingen bilag.
BeslutningOmrådeleder Ane Møller fortalte om sin baggrund bl.a. som tidligere plejehjemsleder i Hjørring Kommune og efterfølgende sin oplevelse af ældrecenterområdet i Ringkøbing-Skjern Kommune. Hun har besøgt alle kommunens ældrecenter-enheder. Hun har fokus på understøttelse af ældrecenterlederne samt faglighed og kvalitet i arbejdet på ældrecentrene.
Fraværende- Martin Riis
Kopier link til punktet - Print
3: Orientering om tids- og procesplan for udarbejdelse af Ældrepolitik samt udpegning af deltagere i arbejdsgruppe
Sagsnr: 22-010899
SagsfremstillingByrådet har d. 16. august 2022 vedtaget en revision af den overordnede vision for Ringkøbing-Skjern Kommune, Naturens Rige, som fremadrettet har særligt fokus på frihed, fællesskaber og bæredygtighed.
Der arbejdes nu videre med at implementere visionen, hvilket bl.a. sker via de øvrige politikker, som skal være udarbejdede og godkendte pr. 1. april 2023.
Dette betyder, at der også skal udarbejdes en ny Ældrepolitik, som er en af de to politikker gældende for fagområdet Sundhed og Omsorg. Den anden politik er Sundhedspolitikken.
Der orienteres hermed om tids- og procesplanen for Ældrepolitikken, se vedhæftede bilag, som er godkendt i Social- og Sundhedsudvalget d. 15. juni.
Der orienteres desuden kortfattet om snitflader til kommunens Værdighedspolitik og forventet proces omkring denne.
Den nuværende Ældrepolitik samt Værdighedspolitik kan ses på kommunens hjemmeside under overskriften Politikker og strategier, se link.
I forhold til den konkrete udarbejdelse af et udkast til Ældrepolitik skal der nedsættes en arbejdsgruppe. Gruppen forventes at bestå af repræsentanter fra Social- og Sundhedsudvalget, Ældrerådet, ledere fra fagområdet, medarbejderrepræsentanter samt en konsulent, som er tovholder for opgaven. Udover arbejdsgruppen skal der også ske inddragelse af øvrige interessenter, hvilket arbejdsgruppen skal være med til at planlægge.
Ældrerådet bedes udpege 2 repræsentanter til arbejdsgruppen.
Specialkonsulent Lene Vesely deltager i mødet fra kl. 11 - 11.15. Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at,
- Ældrerådet tager tids- og procesplanen til efterretning.
- Ældrerådet udpeger to repræsentanter til arbejdsgruppen.
BilagBeslutningSpecialkonsulent Lene Vesely orienterede ud fra power point oplæg. Oplægget vedhæftes.
Ældrerådet tog orienteringen, herunder tids- og procesplanen, til efterretning.
Hans Christensen og Eva Sønderby blev udpeget, som Ældrerådets repræsentanter i arbejdsgruppen.
- Martin Riis
Kopier link til punktet - Print
4: Formanden orienterer
Sagsnr:
SagsfremstillingFormanden Hans Christensen giver en orientering bl.a. ud fra vedhæftede postliste.
IndstillingFormanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningOrienteringen blev taget til efterretning.
Regionsældrerådet efterlyser input:
Jan Holm Rasmussen fremsender forslag.
Efterfølgende mødet har Jan Holm Rasmussen oplyst til sekretæren, at deadline for dette er overskreden.
Patientinddragelsesudvalget(PIU):
KB Nielsen retter henvendelse til PIU om lukkede akutklinikker og røntgenafdeling, uheldige udskrivelser døgnet rundt uden aftalt hjælp fra kommunen samt lange ventetider for taxaafhentning efter sygehusbehandling.
- Martin Riis
Kopier link til punktet - Print
5: Studietur den 20. september 2022
Sagsnr: 22-000204
BilagBeslutning10 ældrerådsmedlemmer tilmeldte sig.
Fraværende- Martin Riis
Kopier link til punktet - Print
6: Økonomi ved kasserer
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af økonomi ved kasserer.
IndstillingDet indstilles, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKassebeholdning dags dato er kr. 307.826.
Orienteringen taget til efterretning.
- Martin Riis
Kopier link til punktet - Print
7: Revision af kvalitetsstandarder
Sagsnr: 22-000204
SagsfremstillingLeder af Myndighedsafdelingen har maj 2022 fremsendt følgende mail til formand for Ældrerådet Hans Christensen:
"Her i løbet af 2022 skal Sundhed og Omsorgs kvalitetsstandarder revideres.
På næste møde i Social- og Sundhedsudvalget fremlægges en tids- og procesplan for revisionen, hvor høring i Ældre- og Handicapråd også er tænkt ind.
Planen ser sådan ud:
- SSU-møde 11. maj: Præsentation af processen for revision
- Maj - september: Myndighedsafdelingen udarbejder forslag til revision jf. ny lovgivning og eventuelle beslutninger på budgetkonferencen i august om ændret serviceniveau
- SSU-møde 14. september: Præsentation af udkast til reviderede kvalitetsstandarder
- September/oktober: Kvalitetsstandarderne er i høring i Ældreråd og Handicapråd
- SSU-møde 16. november: Kvalitetsstandarderne fremlægges, sammen med høringssvar fra Ældreråd og Handicapråd, til godkendelse
Jeg har kigget lidt i jeres mødeplaner for 2022 og kan se, at Ældrerådet har møde den 11. oktober. Her kunne behandling af høringssvar passe fint ind. Handicaprådet kan jeg se har møde 1. september og 3. november, så her er vi noget udfordrede i forhold til tidsplanen.
Derfor er mit ærinde, om I hver især vil tænke ind allerede nu, hvordan I kan få udformet høringssvar, som kan ligge klar til SSU-mødet i november? I får høringsmaterialet umiddelbart efter udvalgsmødet i september, så der er tid til formuleringen af høringssvar. Der er afleveringsfrist til mødet den 31. oktober 2022.
IndstillingFormanden indstiller, at Ældrerådet:
- drøfter, hvorledes opgaven gribes an
- eventuelt nedsætter en arbejdsgruppe, som kan lave et udkast til høringssvar til næste ældrerådsmøde.
Ingen bilag.
BeslutningAd.1.
Der nedsættes en arbejdsgruppe, som laver et udkast til høringssvar. Udkastet drøftes på næste ældrerådsmøde.
Ad. 2.
En arbejdsgruppe blev nedsat med følgende medlemmer: KB, Gerda, Carsten, Eva og Poul. KB indkalder.
- Martin Riis
Kopier link til punktet - Print
8: Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd
Sagsnr:
SagsfremstillingÆldrerådet har nedsat følgende tre faste udvalg:
Studietur: Lars, Jens Jørgen, Jan
Højmarkmødet: Gerda, Martin, Birthe B
PR: Hans, Carsten
Ældrerådet har udpeget følgende repræsentanter til råd og arbejdsgrupper:
Sundhedsråd: Hans
Digitalisering og velfærd: KB og Lars
Demensstrategi: Eva og Hans
Indkøbsaftaler: Gerda
Kvalitetsprogram i Sundhed og Omsorg: Birthe F og Gerda
Handicaprådets tilgængelighedsudvalg: Eva
A5 infopjece om Ældrerådet: KB(tovholder), Lars, Carsten og Jan.
Endvidere er der i forhold til de enkelte bruger- og pårørenderåd på ældreområdet udpeget faste repræsentanter fra Ældrerådet.
Det indstilles, at de enkelte ældrerådsmedlemmer giver en orientering, hvor der er sket nyt.
BilagIngen bilag.
BeslutningHøjmarkmødet:
Højmarkmødet afholdes den 6. oktober 9.30 – 15. Det er altid den 1. torsdag i oktober.
Programmet blev gennemgået.
Der annonceres i pressen 14 dage før mødet.
Fra gennemgang af kultur og Fritidsudvalgets dagsordner: Der er planlagt en specifik ungepolitik i forhold til kultur og fritidsområdet.
Et medlem forslog, om det kunne være en ide, at der også blev lavet en ældrepolitik i forhold til Kultur og Fritid?
Forslaget blev drøftet og det blev besluttet ikke at arbejde videre med ideen.
Kvalitetsprogram i Sundhed og Omsorg:
Det blev besluttet at invitere projektleder for "i sikre hænder" Margrethe Siig med på et kommende ældrerådsmøde for at give et oplæg om, hvordan der skal arbejdes med kvalitetssikring.
Sekretæren aftaler med Margrethe Siig.
- Martin Riis
Kopier link til punktet - Print
9: Overblik over kommende møder og arrangementer
Sagsnr:
SagsfremstillingKommende møder og arrangementer:
- den 15. september 2022: Temadag om palliation
- den 20. september 2022: Ældrerådets studietur
- den 6. oktober 2022: Ældrerådsdag i Højmark
- den 11. oktober 2022: ældrerådsmøde
Det indstilles, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningOrienteringen taget til efterretning.
Fraværende- Martin Riis
Kopier link til punktet - Print
10: Introduktion til det sociale frivillighedsområde
Sagsnr: 22-000204
SagsfremstillingFrivillighedskoordinator Emil Sloth Sig deltager på dette punkt og giver Ældrerådet en introduktion til frivillighedsområdet, herunder:
- Frivillighedens omfang i Ringkøbing-Skjern Kommune
- Organisering af frivillighedsområdet
- 3 tilgange til Ringkøbing-Skjern Kommunes samarbejde med frivillige
- Kommunale puljer
- FrivilligVest
- Råd og samvirker
- § 18 værestederne
Administrationen indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningFrivilligkoordinator Emil Sloth Siig orienterede ud fra powerpoint-oplæg, som vedhæftes referatet.
Ældrerådet tog orienteringen til efterretning.
Fraværende- Martin Riis
Kopier link til punktet - Print
11: Eventuelt
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningRoll-up:
Nancy orienterede om roll-up udformning og indkøb.
Webtilgængelighed og materiale på kommunens hjemmeside:
Sekretæren informerede om, at Ældrerådet skal være opmærksom på kravet om webtilgængelighed, hvis der skal lægges information på kommunens hjemmeside. Det kan stilles som et krav til grafikeren i forbindelse med bestilling af opgaven.
Almindelige wordfiler kan sekretæren gøre webtilgængelige. Kontakt gerne sekretæren ved tvivl.
Julefrokost:
Der blev nedsat et udvalg bestående af KB, Nancy og Birthe.
Skiltning ud fra Gødstrup hospital:
Der mangles skiltning mod Ringkøbing ved udkørslen fra Gødstrup Hospital. Nancy har kontaktet Vejdirektoratet og efterlyser dette.
Fraværende
- Martin Riis
6950 Ringkøbing