Referat: 16. august 2022 kl. 09:00

Sundhedscenter Vest, Kirkegade 3, 6880 Tarm
Ældrerådet

Deltagere

  • Jan Holm Rasmussen
  • Birthe Elisabeth Byskov Larsen
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen
  • Carsten Daugaard
  • Poul Nielsen
  • Jens Jørn Jacobsen
  • Nancy P. Frich
  • Hans Christensen
  • K.B. Nielsen
  • Birthe Fløe Frøslev

Fraværende

  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Gennemgang af Social og Sundhedsudvalgets dagsorden ved formand for Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard og fagchef Anja Thoft Bach.

Inden punktet opfordrer formanden for Ældrerådet til, at Ældrerådets medlemmer har sat sig ind i social- og sundhedsudvalgsmødets dagsordenen.

Indstilling

Det indstilles, at Ældrerådet tager beslutning om, hvorvidt :

  1. der skal udarbejdes høringssvar til dagsordenspunkter på Social- og Sundhedsudvalgets førstkommende møde.
  2. der er spørgsmål og emner, som rådet ønsker at drøfte med Jens Erik Damgaard og Anja Thoft Bach på næste ældrerådsmøde.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Fagchef for Sundhed og Omsorg Anja Thoft Bach og formand i Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard gennemgik dagsordenen til social- og sundhedsudvalgsmødet den 17. august 2022.

Der blev ført til referat fra følgende punkter:
Pkt. 2:Orientering om danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet for året 2021
På ældreområdet er der kun få sager. 
Ældrerådet udarbejder et høringssvar.

Pkt. 3: Budgetopfølgning medio juli 2022
Der ses stigende udgifter på hjælpemiddelområdet.

Pkt. 4: Budgetopfølgning for decentral enheder medio juli 2022
Der ses medforbrug på en del af ældrecentrene. Der er udarbejdet individuelle handleplaner til at nedbringe disse merforbrug.
For det samlede plejeboligområde udarbejder administrationen endvidere et strateginotet til socialudvalgsmødet i november 2022, som sætter fokus på udfordringen med økonomien.

Ældrerådet kommenterede, at personalet opleves presset med øget sygefravær til følge og om, der kunne fjernes nogle af reglerne på ældrecentrene? Ældrerådet aftalte, at besøge et friplejehjem for at høre, om deres muligheder og rammer.

Pkt. 7: Statistik på aflastningspladser, ventelister for pleje- og ældreboliger og færdigbehandlede indlagte borgere
Ældrerådet forespurgte til den stigende liggetid i aflastning. De oplever det bekymrende, at der kan være optaget på aflastningspladserne. Fagchef Anja Thoft Bach orienterede om, at borgerne normalt ikke udskrives fra sygehus, såfremt de ikke kan plejes i eget hjem eller aflastning. Dette vurderes fra sygehusets side.
KB anførte, at have kendskab til en sag, som han gerne vil have drøftet principielt på næste møde.

Pkt.10: Demensstrategi
Anja Thoft Bach oplyste, at demenskonsulenterne oplever, at der sker kraftig stigning på efterspørgslen på hjælp og udredning fra demente borgere og deres pårørende. Det drejer sig især om ældre borgere, som også får demenssymptomer.
Anja forespurgte til ældrerådets forslag og ønsker til de 4 i pejlemærker:

  • Forebyggelse og tidlig opsporing
  • Det gode og trygge liv for borger med demens og pårørende i et demensvenligt samfund
  • Høj faglighed i demensindsatsen og sammenhængende forløb
  • Demensvenlig plejecentre og inddragelse af lokalsamfundene

Ældrerådet foreslog at have megen fokus på at støtte de pårørende, som har svært ved at bede om hjælp til at takle udfordringen med en dement pårørende. 
Der bør også sættes en indsats i gang i forhold til demensvenlige plejecentre og inddragelse af lokalsamfundene. Der er et stort potentiale i at involvere civilsamfundet og frivillige i løsningsmuligheder.
Daghjemspladser og specialpladser har en stor aflastende funktion for de pårørende. 

Ældrerådet er bekymret over den lange ventetid til Regionens demensudredning. Socialudvalgsformanden lovede at tage det op på et kommende KKR-møde(mødeorgan for kommunalbestyrelser i Region Midt). 

Anja Thoft Bach vil undersøge, om der sker besked fra Region til kommunens demenskonsuelnter i forhold til kommunal indsats efter, at en borger har fået en demensdiagnose.

Pkt. 11: Orientering om liggende transport af borgere til og fra aflastning
Ældrerådet udarbejder høringssvar og anbefaler kommunal betaling for borgeres liggende befordring til og fra aflastningsenheden. 

12: Velfærdsaftaler på dagtilbuds-, folkeskole-, og ældreområderne
Det fremgår af økonomiaftalen for 2023, at alle 98 kommuner skal have mulighed for at indgå en velfærdsaftale med regeringen og dermed blive frisat fra lovgivningen på et af tre velfærdsområder, dagtilbud-, folkeskole- eller ældreområdet.
Ældreådet kan give høringssvar i Byrådet i forhold til, om de ønsker at kommunen skal være frisat på ældreområdet.
Ældrerådet besluttede, at lave et udtalelse til Byrådet med anmodning om, at ældreområdet frisættes. Formanden laver et udkast, som rundsendes til rådet til kommentering.


Øvrig gensidig orientering:
Nærhospital: Regionen har kontaktet kommunen om det kommende nærhospital. I denne henvendelse er placeringen for nærhospitalet ikke fastlagt i kommunen.

Ny leverendøraftale bleområdet: Et nyt firma har vundet udbudsrunden, hvorfor bleer fremadrettet skal leveres fra firmaet Essity(tidligere kendt som Tena). 


Vedr. indstillingspunkt 1:
Ældrerådet udarbejder ikke høringssvar til Danmarkskortet over omgørelsesprocenter samt sag om liggende transport til og fra aflastning.

Vedr. indstillingspunkt 2:
Der ønskes en orientering om, hvordan det er gået med rekruttering af sommerferieafløsere?
Problematik omkring udskrivelse fra sygehus.

 

Fraværende
  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

2: Danmarkskortet - omgørelsesprocenter på socialområdet 2021

Sagsnr: 22-000203

Sagsfremstilling

På dagsordenen til social- og sundhedsudvalgets møde den 17. august 2022 optræder et punkt "Danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet for året 2021"

Ankestyrelsen behandler klagesager fra borgerne på socialområdet og offentliggør hvert år
resultaterne af deres behandling på et Danmarkskort. Ifølge Retssikkerhedsloven skal Byrådet
behandle danmarkskortet på et møde.
Fra og med 2022 skal Byrådet også tage stilling til, om forvaltningen skal udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Hvis Byrådet beslutter, at der ikke skal udarbejdes en handlingsplan, så skal Ankestyrelsen orienteres. Ankestyrelsen kan herefter pålægge Byrådet at udarbejde en handlingsplan.

Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden offentliggøres på hjemmesiden fredag den 12. august 2022, hvor Ældrerådet kan tilgå punktet. 

Fagchef Anja Thoft Bach vil på ældrerådsmødet give en uddybende orientering til punktet, idet Ældrerådet anmodes om høringssvar.
Ældrerådet bedes tage stilling til, om de ønsker, at kommunen udarbejder en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling.
 
Selve sagsfremstillingen vedrører alle sagsområder på det sociale område, men Ældrerådet kan prioritere sin gennemgang og stillingtagen til sagen til de områder, som kan berøre +60-årige borgere f.eks. hjemmehjælp, hjælpemidler, forbrugsgoder, boligindretning, almene boliger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Ældrerådet giver høringssvar om, hvorvidt de ønsker udarbejdet en handlingsplan i forhold til lovområder i Serviceloven.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Formandens udkast til høringssvar blev godkendt.

"Ældrerådets høringssvar til ”danmarkskortet” Punkt 2 på Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden den 17. august

Ældrerådet er tilfreds med at:
Der vil være øget fokus på korrekt udfærdigelse af afgørelser med ekstra opmærksomhed på udførlige begrundelser samt flere sagsoplysninger og Ældrerådet anbefaler: at der skal udarbejdes en handlingsplan på de områder, hvor omgørelsesprocenter er højere end landsgennemsnittet. 

Med venlig Hilsen 
ældrerådet den 16. august 2022"

 




Fraværende
  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

3: Ipad til Ældrerådsmedlemmer

Sagsnr: 22-000203

Sagsfremstilling

For at ligestille med øvrige råd i kommunen er der mulighed for, at ældrerådsmedlemmer benytter Ipad til rådsarbejdet. 
Dagsordner og referater vil være tilgængelig på Ipad i programmet Agenda. Agenda benyttes også af byrådsmedlemmerne og har den fordel, at der kan noteres i selve sagsfremstillingen og bilagene.

Indkøb af Ipad betyder følgende:
- Ipadsene købes af Ældrerådets budget
- Det er IT afdelingen, der indkøber og står for opsætningen.
- Ipaden leveres tilbage, når man ikke længere er fungerende som ældrerådsmedlem
- Der fremover såvidt muligt ikke skulle være behov for at printe ud.

Indstilling

Formanden indstiller, at medlemmerne tilkendegiver, om de ønsker Ipad til ældrerådsarbejdet.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Ældrerådet besluttede at fortsætte med deres gældende procedure, hvor der enten udbetales ipad eller blækpenge 1000 kr. årligt.

Ældrerådet bad sekretæren undersøge, om de vil kunne tilgå dagsordenssystemet via Agenda.

Ingen ældrerådsmedlemmer ønsker at modtage Ipad til ældrerådsarbejdet.



Fraværende
  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

4: Orientering om Sundhedscenter Vest

Sagsnr: 22-000203

Sagsfremstilling

Leder af Sundhedscenter Vest Ulla Svendsen introducerer til området og giver en rundvisning.

BilagBeslutning

Leder af Sundhedscenter Vest Ulla Svendsen orienterede ud fra powerpoint oplæg. Dette oplæg vedhæftes som bilag.
Orienteringen taget til efterretning.

Fraværende
  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

5: Formanden orienterer

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Formanden orienterer bl.a. ud fra postlisten, herunder om kursus i kommunal økonomi(tilmelding den 10. august 2022) og temaeftermiddag om palliation den 15. september 2022(tilmelding den 23. august).

 

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet tage orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Det aftaltes, at formanden lavede en fælles tilmelding til temdag om palliation den 15. septmeber.

Der er stadig muligt at tilmelde sig til kursusdag i kommunal økonomi.

Orienteringen taget til efterretning.

Fraværende
  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

6: Økonomi ved kasserer

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Gennemgang af økonomi ved kasserer.

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kassebeholdning ved dags dato er 309.201 kr. 
Ældrerådet tog orienteringen til efterretning.

Fraværende
  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

7: Ældrerådets informationsguide

Sagsnr: 22-000203

Sagsfremstilling

Der gives en orientering.

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet tager en beslutning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Ældrerådet roste pjecen og arbejdet med den.

Fraværende
  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

8: Seniormøder 2023

Sagsnr: 22-000203

Sagsfremstilling

Ældrerådet har modtaget en indbydelse til at deltage i planlægningen af seniormøder i uge 10 2023.

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet udpeger 2 repræsentanter til at deltage i planlægningen af seniormøderne 2023.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Ældrerådet udpegede Eva og KB til arbejdsgruppen. Formanden giver besked til Sundhedscentret.

Fraværende
  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

9: Indkøb af Roll-Up

Sagsnr: 22-000203

Sagsfremstilling

Der er udarbejdet forslag til logo og tekst. Roll-Up kan købes lokalt i kommunen for ca. 1000 kr.

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Ældrerådet besluttede, at Nancy sørger for trykning og indkøb.
Forslag til tekst på Roll-up sendes til Nancy inden en uge.

Fraværende
  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

10: Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Ældrerådet har nedsat følgende tre faste udvalg:
Studietur: Lars, Jens Jørgen, Jan
Højmarkmødet: Gerda, Martin, Birthe B
PR: Hans, Carsten

Ældrerådet har udpeget følgende repræsentanter til råd og arbejdsgrupper:
Sundhedsråd: Hans
Digitalisering og velfærd: KB og Lars
Demensstrategi: Eva og Hans
Indkøbsaftaler: Gerda
Kvalitetsprogram i Sundhed og Omsorg: Birthe F og Gerda
Handicaprådets tilgængelighedsudvalg: Eva
A5 infopjece om Ældrerådet: KB(tovholder), Lars, Carsten og Jan.

Endvidere er der i forhold til de enkelte bruger- og pårørenderåd på ældreområdet udpeget faste repræsentanter fra Ældrerådet.

Indstilling

Det indstilles, at de enkelte ældrerådsmedlemmer giver en orientering, hvor der er sket nyt.

Studieturgruppen har til dagsordenen orienteret om, at de vil fremlægge nyt om studieturen den 20. september 2022 i forhold til ændringer og arbejdsopgaver til turen.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Studieturgruppen har til dagsordenen orienteret om, at de vil fremlægge nyt om studieturen den 20. september 2022 i forhold til ændringer og arbejdsopgaver til turen.

Studieturen:
Der skal findes et nyt spisested på turen. Ældrerådsmedlemmerne foreslog alternative spisesteder.

Højmarkdagen:
O
rientering om dagens program. Torben Nørregård bliver dagens hovedtaler. Arbejdsgruppen kontakter senere medlemmer for at få tilmeldingskontakter lokalt.

Sundhedsrådet: Der har været afholdt kick-off møde i forhold til udarbejdelse af ny sundhedspolitik.

Vedr. Bruger- og pårørenderåd: Birthe Fløe gjorde opmærksom på, at hun ikke blive inddraget som kontaktperson i forhold til de to ældrecentre, som hun er udpeget til. Flere nævnte andre medlemmer nævnte, at de heller ikke blev inddraget. Ældrerådet aftalte, at der ikke gøres yderligere. Det er op til ældrecentrene, om de ønsker at benytte sig af ældrerådets medlemmer.

Ældrerådet aftalte, at kontakte Klokkebjerg Plejehjem og forespørge til muligheden for at afholde et møde og blive orienteret om, hvorledes et friplejehjem drives.

Fraværende
  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

11: Overblik over kommende møder og arrangementer

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Kommende møder og arrangementer:

  • Temaeftermiddag om paliation den 15. september 2022
  • Ældrerådsmøde den 13. september 2022
  • Studietur den 20. september 2022

Indstilling

Det indstilles, at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen taget til efterretning.

Fraværende
  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

12: Eventuelt

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Fraværende
  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

13: Orientering om projekt "Det gode palliative forløb"

Sagsnr: 22-000203

Sagsfremstilling

Projektleder Rikke Kyed fremlægger uddrag af evalueringen af ”Det gode palliative forløb” og giver  mulighed for at spørgsmål til evalueringens resultater.

Hun ønsker endvidere at høre, hvad Ældrerådets medlemmer ud fra et evt. pårørendeperspektiv opfatter som et godt palliativt forløb.

Ældrerådets medlemmer er tidligere inviteret til temaeftermiddag ”Hvordan et menneske dør, forbliver i minderne, hos de der lever videre” den 15. september 2022.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Ældrerådet:

  • bidrager med deres pårørendeperspektiv på, hvad der er et godt palliativt forløb
  • tager orienteringen til efterretning

BilagBeslutning

Projektleder Rikke Kyed orienterede ud fra PowerPoint oplæg, som vedhæftes.

Ældrerådets foreslog, at der skal gøres mere opmærksomhed på fuldmagter, behandlingstestamente og "min sidste vilje".

Ældrerådet tog orienteringen til efterretning.

Fraværende
  • Martin Riis
  • Lars Elkjær Nielsen
Kontaktoplysninger
Administrationen - Sundhed og Omsorg
Administrationen - Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing