Referat: 14. juni 2022 kl. 09:00
Deltagere
- K.B. Nielsen
- Carsten Daugaard
- Lars Elkjær Nielsen
- Poul Nielsen
- Jens Jørn Jacobsen
- Eva Sønderby Jepsen
- Birthe Elisabeth Byskov Larsen
- Birthe Fløe Frøslev
- Gerda Marie Christiansen
- Hans Christensen
- Jan Holm Rasmussen
Fraværende
- Martin Riis
- Nancy P. Frich
Referat
- Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden
- Formanden orienterer
- Økonomi ved kasserer
- Udarbejdelse af infopjece om Ældrerådet
- Ældrerådets årshjul
- Vedtægter og forretningsorden
- Orientering om formandsskabets møde med Borgmesteren og administrationen
- Udpegning af repræsentant i Tilgængelighedsudvalget
- Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd
- Overblik over kommende møder og arrangementer
- Eventuelt
- Orientering om Aktivitetsområdet
Kopier link til punktet - Print
1: Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af Social og Sundhedsudvalgets dagsorden ved formand for Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard og fagchef Anja Thoft Bach.
Inden punktet opfordrer formanden for Ældrerådet til, at Ældrerådets medlemmer har sat sig ind i social- og sundhedsudvalgsmødets dagsordenen.
Det indstilles, at Ældrerådet tager beslutning om, hvorvidt :
- der skal udarbejdes høringssvar til dagsordenspunkter på Social- og Sundhedsudvalgets førstkommende møde.
- der er spørgsmål og emner, som rådet ønsker at drøfte med Jens Erik Damgaard og Anja Thoft Bach på næste ældrerådsmøde.
Ingen bilag.
BeslutningFagchef for Sundhed og Omsorg Anja Thoft Bach og formand i Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard gennemgik dagsordenen til social- og sundhedsudvalgsmødet den 15. juni 2022.
Der blev ført til referat fra følgende punkter:
Punkt 6: Godkendelse af tids- og procesplaner for politikker på Social- og Sundhedsområdet
Anja Thoft Bach opfordrede Ældrerådet til at drøfte muligheder og ønsker til borgerinddragelse i forhold til udformning af politikkerne.
Punkt 8: Statistik Sundhed og Omsorg magtanvendelser 2021
Anja uddybede stigningen i magtanvendelse fra 2020 til 2021.
Der har bl.a. været undervist i reglerne for magtanvendelse og skærpelse af indberetning deraf. Dette har ført til en øget fokus på området og opmærksomhed på indberetning.
Ældrerådet vil fortsat have fokus på statistikken over magtanvendelse. De anerkender, at magt kan anvendes for at undgå omsorgssvigt; men der bør sættes fokus på personaleuddannelse og -normering for at få magtanvendelse minimeret.
Punkt 10: Budgetlægning 2023 - 2026 på Social- og Sundhedsudvalgets område
Udvalgsformanden oplyste, at han forventer, at Social- og Sundhedsudvalget på mødet prioriterer råderumsforslagene.
Punkterne 12 og 13 : Dysfagi hos beboere på ældrecentrene
Et pilotprojekt viser, at op til 66,6 % af beboerne på ældrecentre har dysfagi (betegnelse for spise-, drikke- og synkeproblemer).
Specialkost til disse beboere med dysfagi vil være en øget udgift for det enkelte plejehjem. Ældrerådet opfordrede til at sætte fokus om emnet og udgifterne dertil.
15: Gensidig orientering
D.
Opstart af juniorjob-ordning i Sundhed og Omsorg.
Unge i alderen 14 -17 år tilbydes fritidsjob på ældrecentre og hjemmeplejen. Ordningen iværksættes med tilskud til fra central pulje til rekruttering.
Øvrig orientering og drøftelse:
Ældrerådet forespurgte til situationen pt. med rekruttering af medarbejdere og herunder sommerferiafløsere.
Anja Thoft Bach havde ikke umiddelbart hørt om ekstra udfordringer med rekruttering af sommerferievikarer. Det drøftes på et ledermøde den 16. juni 2022.
Vedr. indstillingspunkt 1:
Ældrerådet udarbejder ikke høringssvar.
Vedr. indstillingspunkt 2:
Der ønskes en orientering om, hvordan det er gået med rekruttering af sommerferieafløsere?
- Martin Riis
- Nancy P. Frich
- Gerda Marie Christiansen ()
Kopier link til punktet - Print
2: Formanden orienterer
Sagsnr:
SagsfremstillingFormanden Hans Christensen giver en orientering bl.a. fra møde i Regionsældrerådet den 30. maj 2022 i Viborg.
IndstillingFormanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningFormandskabet har været til møde i Regionsældrerådet. Der blev på regionsældrerådsmødet blandt andet orienteret fra frikommuneforsøget i Viborg, om Erantis-projektet samt fra Regionen om planerne for nærhospitaler.
Efterfølgende diskuterede Ældrerådet regionalt nærhospital i Tarm kontra Regionens Sundhedshus i Ringkøbing
Hvilke opgaver skal klares hvor?
Vil begge enheder fortsætte?
Dette er p.t. uklart for Ældrerådet, og der skal holdes stærkt øje med planerne fra Regionen om nærhospitaler og akutklinik.
Orienteringen taget til efterretning.
Fraværende- Martin Riis
- Nancy P. Frich
- Gerda Marie Christiansen ()
Kopier link til punktet - Print
3: Økonomi ved kasserer
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af økonomi ved kasserer.
IndstillingDet indstilles, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningÆldrerådet kassebeholdning dags dato er kr. 313.468.
Orienteringen taget til efterretning.
Fraværende- Martin Riis
- Nancy P. Frich
- Gerda Marie Christiansen ()
Kopier link til punktet - Print
4: Udarbejdelse af infopjece om Ældrerådet
Sagsnr: 22-000202
SagsfremstillingKB Nielsen orienterer om modtagne tilbud på infopjece om Ældrerådet.
To tilbud modtaget:
1. Vedr. A5 folder om ældrerådet.
Opsætning, korrekturgang samt tryk af 4 siders A5 folder (bukket A4) – 130gr – 1500 stk.
Kr. 5.590, eksklusiv moms
Rettelser samt klargøring til tryk, samt trykning/levering af 1.000 stk brochure, samt rettet/levereret digitaludgave (max 5 arbejdstimer, herefter kr. 750 pr time).
kr. 12.800 eksklusiv moms
Der er endvidere udarbejdet et forslag til teksten i infopjecen.
Formanden indstiller, at Ældrerådet tager beslutning om:
- de modtagne tilbud på infopjecen
- tekstforslag til infopjecen
Ad. 1:
Vedrørende tilbud 1:
Ældrerådet besluttede for nuværende ikke at få udarbejdet en A5 infopjece.
På et senere tidspunkt f.eks. sommeren 2023 eller ved behov for rettelser i A4 Ældreguiden kan Ældrerådet overveje, om en A5 pjecen skal erstatte Ældreguiden.
Ældrerådet nedsatte en arbejdsgruppe til at udarbejde forslag til A5 pjece.
Arbejdsgruppens medlemmer: KB(tovholder), Lars, Carsten og Jan.
Forslaget fremlægges sommer 2023.
Vedrørende tilbud 2:
Ældrerådet besluttede ikke at benytte sig af tilbud 2.
Ad. 2:
Formandens udkast til "Det vil Ældrerådet arbejde med" blev kommenteret og tilrettet.
Formanden udsender den tilrettede tekst pr. mail til endelig godkendelse.
Endvidere blev udkast til indholdet i selve ældreguiden blev drøftet og godkendt.
Fraværende- Martin Riis
- Nancy P. Frich
- Gerda Marie Christiansen ()
Kopier link til punktet - Print
5: Ældrerådets årshjul
Sagsnr: 22-000202
SagsfremstillingDer er udarbejdet et forslag til et årshjul for arbejdet i Ældrerådet.
IndstillingFormanden indstiller, at Ældrerådet godkender forslaget til Ældrerådets årshjul.
BilagBeslutningÆldrerådet godkendte årshjulet.
Fraværende
- Martin Riis
- Nancy P. Frich
- Gerda Marie Christiansen ()
Kopier link til punktet - Print
6: Vedtægter og forretningsorden
Sagsnr: 22-000202
SagsfremstillingEn arbejdsgruppe bestående af Jan, Carsten og Hans har arbejdet med revidering af vedtægter og forretningsorden.
Mødet med borgmesteren gav ikke mulighed for Ældrerådets ønske om direkte fremmødevalg.
Formanden indstiller, at Ældrerådet:
- beslutter at fortsætte med de eksisterende vedtægter
- gennemgår, tilretter og godkender en ny forretningsorden
Ad.1
Ældrerådet godkendte formandens indstilling således, at de fortsætter med de eksisterende vedtægter.
Ad. 2.
Ældrerådet fjernede den foreslåede aktivitetskoordinator i forretningsorden-udkastet. Efterfølgende godkendte Ældrerådet forretningsordenen.
- Martin Riis
- Nancy P. Frich
- Gerda Marie Christiansen ()
Kopier link til punktet - Print
7: Orientering om formandsskabets møde med Borgmesteren og administrationen
Sagsnr: 22-000202
SagsfremstillingFormand og næstformand orienterer fra mødet den 17. maj 2022. Referat fra mødet er tidligere udsendt den 25. maj 2022 direkte til Ældrerådets medlemmer.
IndstillingFormanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningÆldrerådet besluttede, at skrive til direktør Annette Ørbæk Andersen og anmode om et tilsagn på, at stabs- og fagchefer fremover inddrager Ældrerådet, når deres sager vedrører ældre borgere
Orienteringen taget til efterretning.
Fraværende
- Martin Riis
- Nancy P. Frich
Kopier link til punktet - Print
8: Udpegning af repræsentant i Tilgængelighedsudvalget
Sagsnr: 22-000202
SagsfremstillingÆldrerådet har rettet henvendelse til Handicaprådets underudvalg "Tilgængelighedsrådet" for at etablere et samarbejde.
Der er blevet aftalt med formand for Tilgængelighedsrådet Karsten Jensen, at Ældrerådet tilbydes at deltage med et medlem i Tilgængelighedsrådets møder.
Ældrerådets repræsentant vil ikke være fuldt medlem, men deltage som en slags observatør med taleret på møderne.
Formanden indstiller, at Ældrerådet beslutter om, der skal:
- udpeges en repræsentant med observation og taleret til Tilgængelighedsrådets møder.
Samt såfremt dette besluttes
2. Udpeger en repræsentant til Tilgængelighedsudvalget.
BilagIngen bilag.
BeslutningAd. 1 og 2:
Ældrerådet vedtog at udpege Eva som Ældrerådets repræsentant til Tilgængelighedsudvalget.
KB kontakter formanden for Tilgængelighedsudvalget Carsten Jensen og oplyser om Ældrerådets beslutning.
- Martin Riis
- Nancy P. Frich
Kopier link til punktet - Print
9: Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd
Sagsnr:
SagsfremstillingÆldrerådet har nedsat følgende tre faste udvalg:
Studietur: Lars, Jens Jørgen, Jan
Højmarkmødet: Gerda, Martin, Birthe B
PR: Hans, Carsten
Ældrerådet har udpeget følgende repræsentanter til råd og arbejdsgrupper:
Revidering af Ældrerådets vedtægter og forretningsorden: Jan, Carsten, Hans
Sundhedsråd: Hans
Digitalisering og velfærd: KB og Lars
Demensstrategi: Eva og Hans
Indkøbsaftaler: Gerda
Kvalitetsprogram i Sundhed og Omsorg: Birthe F og Gerda
Endvidere er der i forhold til de enkelte bruger- og pårørenderåd på ældreområdet udpeget faste repræsentanter fra Ældrerådet.
IndstillingDet indstilles, at de enkelte ældrerådsmedlemmer giver en orientering, hvor der er sket nyt.
BilagIngen bilag.
BeslutningIndkøbsaftaler:
Gerda har været til møde om proteser.
Sundhedsrådet:
Der afholdes kickoff møde om udarbejdelse af ny sundhedspolitik den 16. juni 2022.
International konference om Buurtzog-modellen i Brande:
Gerda og Birthe F orienterede fra konferencen.
Det har været en god oplevelse.
I Ikast-Brande Kommune kalder man modellen "Erantis". En model, hvor borgerne gives medindflydelse på, hvad hjemmeplejen skal lave ude hos borgeren. De er startet med små ændringer f.eks. at borgeren får 5 minutters valgfri tid, når hjemmehjælperen kommer i hjemmet.
- Martin Riis
- Nancy P. Frich
Kopier link til punktet - Print
10: Overblik over kommende møder og arrangementer
Sagsnr:
SagsfremstillingKommende møder og arrangementer:
- ældrerådsmøde den 16. august kl. 9 -12.30 på Sundhedscenter Vest
Det indstilles, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningNæste ældrerådsmøde afholdes den 16. august 2022 fra kl. 9-13. Der vil være information fra Sundhedscentret samt om palliationsprojekt på dagsordenen.
Ældrerådet aftalte at afsætte mere tid til fremtidige møder. Møderne forlænges, så de kan vare til kl. 13 ved behov.
- Martin Riis
- Nancy P. Frich
Kopier link til punktet - Print
11: Eventuelt
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningDer skal være fortsat opmærksomhed på RKSK betalingskort, som er et kontantløst betalingssystem til aktivtetscentre. Der opleves vanskeligheder med at indsætte penge på kortene.
Sekretæren kontakter leder af aktivitetsområdet Janne Nielsen og det indskrives i referatet, hvilke hjælpemuligheder, der er, hvis optankning af betalingskort er problematisk.
Tilføjet efter mødet:
Janne Nielsen oplyser, at det er vigtigt at kontakte aktivitetscentrenes personale, hvis der er problemer med RKSK betalingskortet. Personalet samt frivillige på aktivitetscentrene vil meget gerne være behjælpelige.
Se endvidere hjemmesiden om betalingssystemet:
Nyt betalingssystem på Aktivitetscentrene.
Ringkøbing-Skjern Kommune har besluttet, at alle Aktivitetscentre i RKSK skal benytte den kontantfrie betalingsløsning RKSK Betalingskort. Du får udleveret dit nye RKSK Betalingskort af personalet på aktivitetscentret/-huset.
- RKSK Betalingskort er fremtidens kontantløse betalingssystem i Ringkøbing-Skjern Kommune.
- RKSK Betalingskort er et kontaktløst betalingskort, hvor du kan indsætte penge via dit kreditkort.
- RKSK Betalingskort afskaffer kontanter og letter administrationen, og giver dig nem og sikker adgang til kontantfri betaling.
- RKSK Betalingskort er et trygt og gennemskueligt betalingssystem.
På www.rkskbetalingskort.dk opretter du dit kort. Her kan du også spærre kortet, hvis du skulle miste det. Her kan du desuden følge dine transaktioner og se saldo på din konto samt meget andet.
Aktivitetscentrene er klar til, at du betaler med RKSK Betalingskort. Derfor vil vi gerne, at du opretter dit RKSK Betalingskort hurtigst muligt.
Du kan læse nyttige informationer om RKSK Betalingskort på dette link: https://rkskbetalingskort.dk/assets/pdf/Vejledning_RSKortet_da.pdf
I brevet ”Velkommen til RKSK Betalingskort” kan du se, hvordan du skal gøre for at komme i gang med at oprette kortet.
Har du spørgsmål til RKSK betalingskort, kan du henvende dig til:
Pay4it - Support
Åbent alle hverdage kl. 8.00 - 18.00
Ring på 26 81 55 00
Skriv til kontakt@pay4it.dk
Fraværende
- Martin Riis
- Nancy P. Frich
Kopier link til punktet - Print
12: Orientering om Aktivitetsområdet
Sagsnr: 22-000202
SagsfremstillingOrientering om Aktivitetsområdet i Sundhed og Omsorg med efterfølgende rundvisning på AktivitetsCenter Skjern.
Aktivitetsleder Janne Nielsen deltager fra kl. 11.30.
Ingen bilag.
BeslutningPunktet udgik på grund af tidspres.
Fraværende- Martin Riis
- Nancy P. Frich
6950 Ringkøbing